eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
رحیق نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 حق و عدل 🔹 آن ‌كه این جهان را ساخت یعنی خانه و ما را به این خانه دعوت كرد خدای ماست؛ در این خانه انسان هست، فرشته هست، ستاره‌ها هستند، حیوانات هستند و موجودات دیگر. مهندس و معمار این خانه فرمود مصالح ساختمانی این بنای عظیم حقیقت است؛ یعنی ما جهان را از سنگ و گِل نساختیم، جهان را از سیمان و آهن نساختیم، جهان یعنی انسان و فرشته و همه موجودات دیگر با مصالح ساختمانی حق و عدل خلق شدند. در قرآن كریم آیات فراوانی هست كه می‌ گوید این نظام با حق و عدل ساخته شد، این اصل اول. 🔹 اصل دوم، اگر كسی خواست در این نظام، زندگی صحیح داشته باشد، باید بر محور حق و مدار عدل زندگی كند؛ یعنی نه بیراهه برود و نه راه كسی را ببندد، اگر راه كسی را بست به كسی ستم كرد و خشونت روا داشت جای او در عالم نیست برای اینكه این مطلب اساسی جهان ‌بینی را خوب تبیین كند پیامبران را فرستاد. نام بهترین آنها در انجیل، تورات، قرآ‌ن، زبور و در صحف ابراهیم آمده است. به عنوان نمونه دو نفر كه حكومت تشكیل دادند رهبری مردم را به عهده گرفتند در كتاب ‌های آسمانی و در ادیان ابراهیمی سیره آنها بازگو شد. همه شما جریان داود پیامبر را شنیده ‌اید، رهبری انقلاب را به عهده داشت، حكومت تشكیل داد، سپاه و ستاد و ارتش داشت، قدرت غیبی داشت، معجزه‌ او این بود كه آهن سرد و سخت در دست او نرم می ‌شد؛ این داود (علیه السلام) با اینكه آهن سرد و سخت در دست او نرم بود، به جای اینكه از این قدرت استفاده كند شمشیر و دشنه و نیزه و تیر كه وسیله خشونت است بسازد زره می ‌بافت؛ یعنی قدرت برای حفظ مردم است نه كشتن مردم، این یك نمونه. 🔹 نمونه دیگر، فرزند داود (علیه السلام) سلیمان پیامبر بود سلطنت داشت، حكومت داشت، قلمرو فرمانروایی او وسیع بود. خداوند در كتاب ‌های آسمانی یعنی در تورات، انجیل و قرآن فرمود ما معدن مس را برای او مثل چشمه آب روان قرار دادیم. آنها كه با ادبیات قرآن آشنا هستند می دانند كه درباره داود و سلیمان خدا چه فرمود؛ درباره داود فرمود: ﴿وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدیدَ﴾؛[سوره سبإ، آیه10. ] یعنی آهن را برا ی او نرم كردیم و درباره سلیمان فرمود: ﴿وَ أَسَلْنا لَهُ عَینَ الْقِطْرِ﴾[سوره سبإ، آیه12. ] «عِین» یعنی چشمه، «قِطر» یعنی مس، چشمه مس را مثل آب روان قرار دادیم اما به داود دستور داد با قدرتی كه داری وسیله حفاظت بساز، به سلیمان (سلام الله علیه) دستور داد با قدرتی كه داری از این مس روان، ظرف كه وسیله زندگی مردم است بساز نه شمیشر، نه تیر، نه نیزه؛ این عصاره كار خدا كه مهندس این نظام است و عصاره كار رهبران الهی كه از آن طرف آمدند. پس دین آمده است برای دو مطلب اساسی: یكی بیان مهندسی این عالم كه با چه چیزی ساخته شد، دیگر اینكه ما چگونه در این عالم مهندسی‌ شده زندگی كنیم. 📚 دیدار رهبران اديان ـ آمريكایی ـ با حضرت استاد تاریخ: 1393/03/08 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 مبادا كسي در اين تحريم‌ها بلرزد! ✅ خيلي‌ها نمي‌دانند كه وعده الهي حق است 🔅🔅🔅 🔸بعد از اينكه فرمود وَأَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّ مُوسَي و او در كمال درايت و آرامش، بچه را در صندوق انداخت و صندوق را هم انداخت به دريا، اين ديگر نگران چه باشد؟! 🔸فرَدَدْنَاهُ إِلَي أُمِّهِ؛ ما به وعده‌مان وفا كرديم؛ گفتيم دريا به شما برمي‌گرداند برگرداند، سالم مي‌ماند سالم ماند، به شما برمي‌گردانيم برگردانديم، خوف و حزن شما بايد برطرف بشود و شده ... 🔸وعده داديم حزن او را برطرف بكنيم كرديم، لكن خيلي‌ها نمي‌دانند كه وعده الهي حق است اين إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ براي هميشه است... 🔸حالا لازم نيست افراد ديگر دوران شيرخوارگي‌شان باشد به دريا بيفتند و بشوند پيغمبر، اين وعده الهي است. 🔸هر كس راه صحيح برود، دستور الهي را انجام بدهد خوفش برطرف مي‌شود، حزنش برطرف مي‌شود، به مقامي مي‌رسد مي‌بينيد. 🔸اين وَكَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ نه يعني شما را پيغمبر مي‌كنيم، شما را هم از تحريم در مي‌آوريم، شما را از اين فشار در مي‌آوريم، شما را از اين مشكلات در مي‌آوريم. 🔸اين طور نيست كه ايران اسلامي اگر مقاومت بكند ـ معاذ الله ـ خدا به وعده‌اش وفا نكند اين وَكَذلِكَ اصل كلي قرآني است نسبت به همه بندگان صالح. 🔸مبادا ـ خداي ناكرده ـ كسي در اين تحريم‌ها بلرزد! اين طور نيست. 🔸فرمود اگر شما ثابت‌قدم باشيد من همه نيازهاي شما را تأمين مي‌كنم. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله /سوره قصص، آیات 10الی 14 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 🔖عامل گریز از دین 📇 مرگ فوت نیست، وفات است 🔅🔅🔅 🔹تفسير و برداشت ناروا از بعضي مسائل ديني، عامل گريز از دين است؛ مثلاً عدّه اي با مخدّر دانستن مرگ و ياد مرگ مي گويند: ياد مرگ و زيارت قبور اموات، انسان ها را از كار و زندگي باز مي دارد؛ در حالي كه اين تفسير نارواست؛ بلكه اين گونه دستورهاي ديني از بهترين راه هاي فعّال كردن انسان است؛ چون مرگ به معناي نابود شدن نيست، بلكه مرگ، هجرت و انتقال از عالمي محدود به جهان وسيع تر است. از اين رو، در تعابير ديني از مرگ به توفّي و وفات ياد شده است، نه فوت؛ فوت يعني از دست رفتن، ولي توفّي به معناي دريافت كامل است. 🔹انساني كه اين چنين بينديشد، به كوشش صحيح وادار مي شود؛ زيرا پس از مرگ، نخستين سؤال از انسان اين است كه عمر خود را در چه مسيري صرف كرده اي؟ انسان بايد پاسخ مثبت داده، بگويد: من كار سودمند انجام داده ام تا بتواند از نتايج آن استفاده كند؛ و گرنه در رنج خواهد بود؛ يعني انسان زنده، اوّلا ً سعي و كوشش دارد و ثانياً كار او براي جامعه سودمند است و ثالثاً كار نافع را براي رضاي خدا انجام مي دهد؛ به گونه اي كه در حدوث و بقا آن را از آسيب ريا و گزند سُمْعه مصون دارد. چنين انساني، واقعاً به ياد مرگ است؛ ولي انسان بيكار يا داراي كار زيان بار يا فردي كه كار سودمند را براي ريا و سُمْعه انجام مي دهد، مرگ را فراموش كرده است. 🔹همچنين تفسير ناروايي كه از قضا و قدر، صبر، زهد، انتظار فرج و مانند آن ها مي شود، احياناً دستاويزي در دست ناآگاهان يا مغرضان براي گريز از دين است؛ در حالي كه دين با جميع عناوين آن براي تنظيم صحيح زندگي انسان و ايجاد تحرّك و پويايي و رشد و تكامل فرد و جامعه مي باشد. همه‌ي موضوعات يادشده بايد به گونه اي تفسير و تبيين شود كه هم از بُعد انديشه‌ي علمي و اعتقادي و هم از بُعد انگيزه‌ي عملي، جايگاه آن ها روشن شود. {منبع: دین شناسی صفحه57} 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 حیات انسانی 🔹 از محضر حضرت آیت الله بهجت سؤال شد به اینکه چه کار کنیم تا به خدمت حضرت برسیم؟ فرمود بزرگان گفتند شما آدم خوبی باشید، حضرت شما را می بینند؛ عمده آن است که او ما را ببیند نه ما او را ببینیم! کم نبودند کسانی که در مسجد پیامبر ـ که بعد از مسجدالحرام مهم ترین مسجد روی زمین است ـ نماز پنج وقت را پشت سر حضرت می خوانند، گاهی با حضرت مصافحه می کردند، حضرت را پنج بار در شبانه روز می دیدند، اما پیغمبر آنها را نمی دید! این بزرگوار فرمودند که بزرگان اهل معرفت می گفتند شما آدم خوبی باشید تا حضرت شما را ببیند، وگرنه صرف دیدن ظاهری حضرت چه اثر دارد؟ مگر نبودند در صدر اسلام کسانی که پیامبرشان را می دیدند ولی حُسن خاتمه نداشتند؟! پس عمده آن است که او ما را ببیند، نه ما او را ببینیم. 🔹 ما درباره خدای سبحان بارها می گوییم «یا الله»، اما او باید با ما حرف بزند! فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی زند، بعضی ها را نگاه نمی کند با اینکه او ﴿بِكُلِّ شَی‌ءٍ بَصِیرٌ﴾،[1] ﴿عَلَی كُلِّ شَی‏ءٍ شَهِیدٌ﴾[2] است. مگر می شود چیزی معلوم خدا نباشد، مشهود خدا نباشد، مُبصَر خدا نباشد، مسموع خدا نباشد، این شدنی نیست! فرمود در چند جای قرآن فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی زند ﴿لاَ یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ﴾[3] خدا یک عده را نگاه نمی کند ﴿لاَ ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾[4] این تکلم و نظر تشریفی برای خواص است خلیفه خدا هم بشرح ایضاً با اینکه هر کاری می کنیم او می بیند ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾[5] که به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است و هر کار بکنیم به اذن خدا آنها می بینند، اما آن نگاه تشریفی و تکریمی را با خواص دارند، فرمودند شما در مسیرتان باشید حضرت ولیّ عصر نگاه می کند و آن می شود زندگی عقلی؛ وقتی حیات، حیات عقلی و انسانی شد، مرگ هم مرگ انسانی است. [1]. سوره ملک, آيه19. [2]. سوره نساء, آيه33. [3]. سوره بقره, آيه174. [4]. سوره آل عمران, آيه77. [5]. سوره توبه, آيه105. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/02/31 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
آیاتی از سوره یوسف.مصطفی اسماعیل.mp3
3.44M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد اکبر القرّاء الشیخ مصطفی اسماعیل آیاتی از سوره یوسف 🕑 زمان:14 دقیقه 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
29-009.mp3
23.84M
📌 ▪️مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪️شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه-9-زبور آل محمد 🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت7:نکته های تفسیری آیه 1 سوره اخلاص(توحید) ▪ «اللهُ»: اسم خاصّ آفریدگار هستی است. ▪ «أَحَدٌ»: یکتا. یگانه. ✅ ۱ - خداوند، آموزنده توحید به پیامبر(ص) (قل هو اللّه أحد) ✅ ۲ - پیامبر(ص)، مأمور آموختن توحید به مردم (قل هو اللّه أحد) ✅ ۳ - کلمات توحید، باید بر زبان جارى گردد. (قل) ✅ ۴ - ذات خداوند، در نهایت خفا و دور از حواس انسانى است. (هو) ▪ در ترکیب آیه شریفه، چند وجه گفته شده است; از جمله این که: «هو» مبتدا و «اللّه» خبر و «أحد» خبر دوم است. از آن جا که مرجع ضمیر در کلام ذکر نشده، به دست مى آید که ذهن مخاطبان را تنها با کلمه «او» مى توان متوجه ذات خداوند ساخت. ✅ ۵ - وحدانیت خداوند، حقیقتى ثابت و واقعیتى انکارناپذیر است. (هو اللّه أحد) ▪ ترکیبى که بسیارى از ادیبان و مفسران براى آیه شریفه پذیرفته اند، این است که: «هو» ضمیر شأن و جمله «اللّه أحد» مفسر آن باشد که در حقیقت مرجع ضمیر خواهد بود. آوردن ضمیر شأن، بیانگر عظمت مطلب و تثبیت آن است; یعنى، حقیقت و واقعیت این است که خداوند یکتا است. ✅ ۶ - توحید، داراى اهمیتى به سزا و قابل توجّه (قل هو) ✅ ۷ - «اللّه»، نام خاص خداوند (اللّه) ✅ ۸ - خداوند، تنها معبود شایسته عبادت است. (اللّه أحد) ▪ برخى از اهل لغت اصل کلمه «اللّه» را «إله» مى دانند. فعل «اَلَهَ»; یعنى، عبادت کرد، در این صورت «إله»، به معناى معبود خواهد بود (مفردات راغب). ▪ کلمه «اللّه» با آن که علم است، مى تواند ناظر به معناى لغوى «إله» نیز باشد. در این صورت مراد از «وحدت معبود»، این است که سایر معبودها، دروغین و پندارى اند و شایسته عبادت نیستند. ✅ ۹ - ذات خداوند، حیرت افزا و غیر قابل شناخت است. (اللّه) «اَلِهَ»; یعنى، متحیر ماند. برخى اهل لغت در کلمه «اللّه»، این معنا را مقصود مى دانند. (مفردات) ✅ ۱۰ - خداوند، در ذات و صفات، یکتا و بى نظیر است. (أحد) ▪ درباره «أحد» معانى متعددى گفته شده است; از جمله این که: «أحد»; یعنى، کسى که در ربوبیت، ذات و صفات خویش دوم ندارد. (تاج العروس) ✅ ۱۱ - خداوند، با چیزى ترکیب نمى شود. (أحد) ▪ برگزیدن تعبیر «أحد» بر «واحد»،به این دلیل است که «واحد»، در شمارش قرار مى گیرد و ممکن است چیزى به آن ضمیمه شود; ولى «أحد» چنین نیست. (مجمع البیان) ✅ ۱۲ - خداوند، بسیط است و اجزا، اعضا، جنس و فصل ندارد. (أحد) برخى از اهل لغت گفته اند: احدیت خداوند، به این معنا است که او قابل تجزیه نیست. (تاج العروس) ✅ ۱۳ - تعدد درباره خداوند، امکان پذیر نیست. (أحد) ▪ در فرق «أحد» و «واحد» گفته شده است که مى توان براى «واحد» دومى قرار داد; ولى «أحد» چنین نیست; زیرا «أحد» تمام جنس خود را فرامى گیرد. (مجمع البیان) 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت8:نکته های تفسیری آیه 1 سوره اخلاص(توحید) ▪ «الصَّمَدُ»: سَرورِ والائی که برای رفع حوائج و دفع مصائب، تنها بدو رو کنند. می‌توان واژه‌های رائج در زبان فارسی همچون «حضرت والا، قبله عالم، کعبه آمال» را مفاهیمی از واژه «صمد» دانست. ✅ ۱ - خداوند، مرجعى مطمئن براى رفع تمام نیازمندى ها است. (اللّه الصمد) ▪ «صمد» - از ریشه «صَمْد» (قصد) - آقا و سرورى است که در امور به او توجه مى شود و فعل «صَمَدَ صَمْدَه»; یعنى، با اطمینان به او روى آورد و قصد خود را بر او متمرکز کرد. (مفردات راغب) ✅ ۲ - همه موجودات نیازمند به خدا (اللّه الصمد) ▪ مورد توجه بودن خداوند در همه امور و حوائج نشانگر نیاز موجودات به او و بى نیازى او از آنها است. ✅ ۳ - خداوند، بى نیاز مطلق (اللّه الصمد) کسى که همه چیز، در تمامى حوائج به او توجّه مى کنند، خود به آنها نیازى ندارد. ✅ ۴ - خداوند، در اوج مجد و بزرگوارى است. (اللّه الصمد) ▪ درباره «صمد»، معانى فراوانى گفته شده است; از جمله «کسى که هر سیادت (آقایى) به او منتهى مى شود» (لسان العرب) و یا کسى که سیادت او، به حد نهایى رسیده باشد که به دلیل محدود نبودن سیادت خداوند، براى آن نهایتى وجود ندارد. (تاج العروس) ✅ ۵ - خداوند، جاودانه، ازلى و ابدى است. (اللّه الصمد) ▪ «صمد»; یعنى، دائم (قاموس) و کسى که همواره بوده و خواهد بود. (مجمع البیان) ✅ ۶ - خداوند، منزّه از کاستى هاى درونى و بى نیاز از غذا و آب است. (اللّه الصمد) ▪ «صمد»; یعنى، «مُصْمَت» و آن موجودى است که جوف (درون خالى) ندارد (تاج العروس). درون خالى نداشتن موجود زنده، بر بى نیازى او از غذا و آب دلالت دارد. ✅ ۷ - خداوند، موجودى ماوراى ماده (اللّه الصمد) ▪ یکى از ویژگى هاى ماده، میان تهى بودن و وجود فاصله بین اجزاى آن است. برخى از مفسران، منزّه بودن خداوند از جوف را، ناظر به تقدس او از این وصف ماده دانسته اند. ✅ ۸ - خداوند، محکوم هیچ فرمانى نبوده و فرمان او لازم الاجرا است. (اللّه الصمد) ▪ «صمد»; یعنى، بزرگوارى که فرمان او مطاع باشد و بدون خواست او کارى فیصله نیابد. (لسان العرب). و هیچ فرمان دهنده و نهى کننده اى، بر او تفوق نیابد. (مجمع البیان) ✅ ۹ - خداوند، از چیزى پدید نیامده و بى فرزند و بى همتا است. (اللّه الصمد) دو آیه بعد (لم یلد و لم یولد . و لم یکن له کفواً أحد)، به دلیل قرار نگرفتن حرف عطف بین آنها و این آیه، مى تواند مفسر کلمه «صمد» باشد. ✅ ۱۰ - خداوند، هدف حرکت همه موجودات (اللّه الصمد) ▪ «صَمَد»، با فعل «صَمَدَ الیه» (او را قصد کرد)، هم خانواده و «فَعَلَ» به معناى «مفعول» است; یعنى، مصمودٌ الیه و خداوند «صمد» است; یعنى، مقصود و مقصد نهائى موجودات است. حذف متعلقات «صمد» نشانه عموم است و مقصود بودن خداوند را به تمام موجودات و مقاصد آنها تعمیم مى دهد. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حکیم.apk
27.74M
📚 مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) ▫️دارای ۱۲۷جلد کتاب از مجموعه آثار حضرت آیت الله جوادی آملی 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (44) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 1 ـ جامعترين تعبير از حمد ▪ حمد خداي سبحان در آغاز پنج سوره‌ي قرآن آمده است: 🔸 الف: سوره‌ي حمد: (الحمد لله ربّ العالمين). 🔸 ب:سوره‌ي انعام: (الحمد لله الذي خلق السماوات والأرض وجعل الظلمات والنور... ). 🔸 ج: سوره‌ي كهف: (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب... ). 🔸 د: سوره‌ي سباي: (الحمد لله الذي له ما في السماوات وما في الأرض... ). 🔸 ه: سوره‌ي فاطر: (الحمد لله فاطر السماوات والأرض... ). آنچه در طليعه‌ي سوره‌ي مباركه‌ي حمد آمده جامعترين آنهاست؛ زيرا كلمه‌ي «العالمين» شامل عالم تكوين (اعمّ از آسمانها و زمين و عالم مجردات و ماديات) و عالم تشريع و تدوين مي شود[1]. ===== 📝 [1]ـ البته در سوره‌ي جاثيه،گرچه در آغاز آن، سخن از حمد خدا نيست، ولي در آيه‌ي 36، حمد خدا با تعبيري جامعتر و قويتر از سوره‌ي حمد آمده است: فللّه الحمد ربّ السماوات وربّ الأرض ربّ العالمين. سرّ اقوا بودن تعبير در اين آيه‌ي كريمه نسبت به آيه‌ي شريفه الحمد لله ربّ العالمين دو چيز است: الف: تقديم «لله» بر «الحمد»: فللّه الحمد كه صريحاً بر حصر دلالت دارد در حالي كه دلالت «الحمد لله» بر حصر (اختصاص حمد به خدا) نيازمند تقريب خاصي است (كه در بحث تفسيري به آن اشاره شد). ب: تكرار علت. توضيح اين كه، كلمه‌ي ربّ العالمين در ذيل دومين آيه از سوره‌ي حمد بيانگر علّت اختصاص حمد به خداي سبحان است؛ همچنين ربّ السماوات و ربّ الأرض ربّ العالمين در آيه‌ي سوره‌ي جاثيه؛ با اين تفاوت كه در آيه‌ي سوره جاثيه تعليل ذيل آيه تكرار شده است؛ يك بار به صورت مشروح ربّ السماوات و ربّ الأرض و بار ديگر به صورت خلاصه ربّ العالمين؛ زيرا از اين كه ربّ الأرض با واو عطف شده و در عين حال واو عاطفه در «ربّ العالمين» تكرار نشده است، استفاده مي شود كه مراد از «سماوات و أرض» همان «عالمين»، يعني مجموع ما سوي الله است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شگفتی های آفرینش 🔅🔅🔅 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 تعلیم نامه 🔹 امام راحل یک نامه ‌ای را برای آقای گورباچف نوشته بود. آن روز ـ قبل از فروپاشی کمونیست ـ قطب شمال اینها بودند و به کسی اعتنا نمی ‌کردند. آن مسئول دست سوم و چهارم هم به ایران نمی‌ آمد و برای ایران حساب باز نمی ‌کردند، این هیأت ایرانی که وارد کرملین شدیم، هیچ نیروی مسلّح ندیدیم، از بس آدم کشتند! 🔹 جناب گورباچف خیال می ‌کرد که این نامه را هیأت از طرف امام به او تسلیم می ‌کند. دید که این‌گونه نیست و او باید گوش بدهد؛ تعلیم نامه است، نه تسلیم نامه! یک ساعت و پنج دقیقه گوش داد و به زحمت هم فهمید، آن مترجم گاهی دو بار سؤال می‌ کردند که این لغت چیست، خوب که ‌فهمید ـ چنانچه چند تا مترجم داشتند ـ دید که نه حساب این با حساب ‌های وزرات امور خارجه فرق می ‌کند، آن تسلیم نامه است و این تعلیم نامه است. 🔹 مقام معظم رهبری هم سال دو هزار یک پیامی برای هزاره ادیان دادند، آنجا هم یک جلسه خاصی بود که خواص اینها آمدند، چهار تا حرف شنیدند، دیدند که اینها از این قبیل نیست، بعد گفتم اگر خواستید و من فرصت داشتم حاضرم برای شما سخنرانی کنم. آنها هم تشنه ‌اند! به هر حال بشر تشنه است که چیزی بفهمد، به هر حال این راه باز است. 📚 دیدار اعضای بنیاد پژوهش ‌های آستان قدس رضوی با حضرت استاد تاریخ: 1398/05/03 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
پالایش 5-1-10-98.mp3
14.99M
13 🔅🔅🔅 📌پالایش 5(شرح فرازی از دعای وضوی علی علیه السلام) زمان9/11دقیقه 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
29-010.mp3
20.33M
📌 ▪️مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪️شرح دعای مکارم الاخلاق -10- 🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد 🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 معیارهای تفسیر معتبر (قسمت دوم) ▪ نكته: عبور تفسیر از كانالهای خاص كه در علم تفسیر قرار داده‌اند لازم است، كه بعضی شرایط اثباتی و بعضی نفی است، كه در ادامه به اهم آنها اشاره می‌كنیم هر چند بعضی لازمه بعضی هستند. ✅ 4 . تفسیر قرآن نباید منافات با سنت قطعی (خبر متواتر یا خبر واحد محفوف به قرائن) داشته باشد، چون پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه ـ علیهم السلام ـ مبین قرآن هستند. 🔸 در مورد این شرط علماء تفسیر تعبیرات مختلفی دارند، كه برای نمونه چند عبارت از آنها می‌آوریم: مرحوم شیخ طوسی(ره) (وفات 460 ه.ق) می‌فرماید: «واعلم ان الروایه ظاهره فی اخبار اصحابنا بأن التفسیر القرآن لایجوز الا بالاثر الصحیح عن النبی ـ صلی الله علیه و آله ـ و عن الائمه ـ علیهم السلام ـ الذین قولهم حجه كقول النبی ـ صلی الله علیه و آله ـ و ان القول فیه بالرأی لایجوز.[1] بدان كه طبق ظاهر روایات كه اصحاب (از پیامبر و ائمه) نقل كرده‌اند، تفسیر قرآن جایز نیست، مگر به وسیله روایات صحیح از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و از ائمه ـ علیهم السلام ـ كه قول آنها حجت است مثل قول پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و گفتار در مورد قرآن طبق نظر شخصی جایز نیست. 🔸 دركلام شیخ طبرسی در مجمع‌البیان كلمه نص صریح دارد[2] (لایجوز الا بالاثر الصحیح و النص الصریح) و همین مطلب را صاحب قاموس القرآن تأكید می‌كند، بعد از آنكه فرمود تفسیر به معنی ایضاح و تبیین است گوید: «تفسیر قرآن نیز از این معنی است كه مراد خدا را بیان و روشن می‌كند، و آن اگر مبتنی بر قرآن و سنت قطعی باشد یعنی قرآن را با قرآن و حدیث مقطوع تفسیر كند درست و صحیح است»[3] ▪ نكات: ⏪ اولاً آیا خبری كه قرآن را تفسیر می‌كند می‌تواند واحد صحیح باشد، كما این كه ظاهر كلام تبیان و مجمع همین است، یا حتماً باید قطعی (متواتر یا محفوف به قرائن باشد) این مطلب مورد نزاع و بحث است كه بعداً متعرض آن خواهیم شد[4] ⏪ ثانیاً بحث مهم در اینجا این است كه آیا كدام یك از این دو جمله صحیح است؟ 🔸 الف) تفسیر قرآن باید موافق روایات معتبر باشد. 🔸 ب) تفسیر قرآن نباید مخالف روایات معتبر باشد. ظاهر كلام مرحوم شیخ طوسی در تبیان و شیخ طبرسی در مجمع[5] (كه عین كلام تبیان را آورده است) همان جمله اول (الف) است چنانچه می‌گوید: «و اعلم ان الروایه ظاهره فی اخبار اصحابنا بأن تفسیر القرآن لایجوز الا بالاثر الصحیح عن النبی ـ صلی الله علیه و آله ـ و عن الائمه ـ علیهم السلام ـ الذین قولهم حجه كقول النبی ـ صلی الله علیه و آله ـ.[6] لكن با تأمل در كلام ایشان ظاهر می‌شود، كه منظور آنها ردّ تفسیر به رأی بوده است لذا در ذیل كلام می‌فرماید: «بل ینبغی أن یرجع الی الادله الصحیحه اما العقلیه او الشرعیه من اجماع علیه او نقل متواتر به عمن یجب اتباع قوله...»[7] 🔅 پس در نظر ایشان منبع تفسیر مختص به روایت نیست تا بگوئیم تفسیر قرآن حتماً باید موافق روایات معتبر باشد بلكه قرآن نباید مخالف روایت معتبر قطعی باشد هر چند روایات در كنار عقل و... از منابع تفسیر است. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 حکم حاکم 🔹 حکم در حقيقت از آنِ ذات اقدس الهي است، حاکمي که محکوم نيست خداست ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلَّهِ﴾؛[ [1]. سوره انعام، آيه57؛ سوره يوسف، آيات40 و 67] اما چه حکم شرعي، چه حکم مولوي و چه حکم ‎هاي ديگر خود حاکم مستثنا نيست، ولو خودش حکم مي ‎کند ولي مستثنا نيست. آن حاکمي که مشمول حکمش نيست و مندرج تحت حکمش نيست ذات اقدس الهي است که ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلَّهِ﴾، وگرنه هر حکمي چه حکم مولوي باشد و چه حکم شرعي باشد، اگر از صاحب شريعت رسيد بر خود آنها هم حکم مي ‎کند. آن حکم شرعي که درباره احکام فقهي است براي ائمه هم هست؛ حکم مولوي که ولايت فقيه است اگر بزرگواري مثل شيرازي (رضوان الله تعالي عليه) در تحريم تنباکو آن فتوا را داد و آن حکم مولوي را کرد، خودش هم محکوم به آن حکم است. هر حکمي را که پيغمبر يا امام دارند و از طرف اينها نائبان آنها دارند خودشان هم محکوم آن حکم ‎اند؛ منتها اين حکم گاهي حکم شرعي و دائمي است، گاهي حکم مصلحتي است؛ نظير آنچه که مجمع تشخيص مصلحت نظام دارد. 🔹 مجمع تشخيص مصلحت نظام با شوراي نگهبان يک فرق جوهري دارند، شوراي نگهبان حکم اولي را تشخيص مي ‎دهند و مي ‎گويند اين حکم مطابق دستور شرع است يا دستور شرع نيست، مجلس بايد اصلاح بکند. مجمع تشخيص مصلحت کاري به اصل حکم شرعي ندارد، مي‎ گويد اين حکم شرعي است، اما اين حکم شرعي مقدم است يا آن حکم شرعي؟ او با تزاحم احکام کار دارد نه با تعارض ادله. تعارض ادله مربط به فقيه است که شوراي نگهبان عهده‎ دار است، اما اين آقايان مي‎ گويند اين کار هم لازم است آن کار را هم لازم است، هر دو شرعي است اما تزاحم دارد؛ مثل اينکه يک کسي محکوم است وظيفه دارد که غريقي را نجات بدهد، اما يک نفر نمي ‎تواند دو نفر را نجات بدهد، کدام يک از اين دو نفر را؟ يکي را نجات مي‎ دهد که اصلح است آن يکي غرق مي ‎شود؛ اين حکم شرعي نيست اين تزاحم بين دو حکم شرعي است. غرض اين است که مجمع تشخيص مصلحت نظام کارش بررسي اهم و مهم است که مربوط به تزاحم حقوق است، شوراي محترم نگهبان کارش به تشخيص حکم اولي است. 🔹 فقيه يا امام (سلام الله عليهم اجمعين) هر کدام از اينها وقتي حکم مي ‎کنند يا نظير حکم وضو و طهارت و امثال آن است که برای خودشان هم هست برای ديگران هم هست يا نظير اينکه فرمود اسامه بايد برود به جنگ تبوک، خود حضرت هم مشمول اين حکم است يا تنباکو حرام است خود آن بزرگوار هم مشمول اين حکم است. حکم در حقيقت مخصوص خداست، آن حاکمي که محکوم نيست فقط خداست بقيه هر حکمي که دارند خودشان هم محکوم ‎اند. 📚 درس تفسير سوره مبارکه نبأ جلسه 7 تاریخ: 1398/08/26 🍀🍀🍀 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 تمدن سازی ▪ حضرت آیت الله در جلسه درس : ✳️تعالیم ائمه(ع) به ما می‌فهماند که چگونه تمدّن‌ساز باشیم ✳️مراحل متمدن شدن یک جامعه! 🔶 تعالیم ائمه(ع) به ما می‌فهماند که چگونه تمدّن‌ساز باشیم و چگونه زندگی کنیم! وقتی خودشان را معرفی می‌کنند، دعاهای خودشان را ذکر می‌کنند، در واقع یعنی این جور زندگی کنید! امام معنایش این نیست که فقط سخن بگوید و برود بلکه امام نقشه نشان می‌دهد. 🔵 چه وقت جامعه متمدن می شود؟ 🔶 اولین قدم برای اینکه جامعه متمدّن ‌شود این است که افراد «وحدت» داشته باشند به عبارت دیگر اختلاف نداشته باشند و هماهنگ با هم باشند، 🔸 دومین قدم این است که مشکل دیگری را مشکل خودشان بدانند و «تعاون» کنند، 🔸 مرحله سوم آن است که نه تنها مشکل دیگری را مشکل خود بدانند بلکه «کریمانه» مشکل یکدیگر را حل کنند؛ یعنی این تعاون، به نحو تعامل نباشد که مثلاً مانند یک معامله اخلاقی یا یک معامله اقتصادی باشد که در مقابل آن توقع داشته باشیم دیگری هم پاداش ما را با عمل خیر بدهد، بلکه به معنای حقیقی کلمه کریمانه باشد. چرا؟ چون خدا دستور می‌دهد و می‌فرماید من انسان را کریم خلق کردم ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾ و شما یعنی انبیا و ائمه(علیهم السلام) خلفای خدایید لذا باید با جامعه انسانی کریمانه رفتار کنید و قرآن و اهل بیت و وجود مبارک پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام) که خلفای الهی‌اند به وسیله مقال یا مقالت به ما می‌فهمانند که شما هم موظف هستید جامعه را کریمانه اداره کنید. 🔶 شاید آن مقام خلافت الهی که مخصوص آنهاست، نصیب افراد عادی نشود، اما فرمود شما می‌توانید طرزی کریمانه جامعه را اداره کنید که متّقیان جامعه به شما إقتدا کنند و شما بشوید «إمام المتّقین»! یعنی ما هم می توانیم این دعا را که خداوند در قرآن برای مؤمنین ذکر کرد بخوانیم و بگوییم ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً﴾؛ خدایا آن توفیق را به من بده که در هر شهری یا روستایی که زندگی می‌کنم خوبان آن شهر به من إقتدا کنند، این درخواست چیز بدی نیست و با تواضع سازگار است، دستور صریح قرآن است که شما می‌توانید این چنین باشید، لذا از خدا این توفیق را بخواهید. 🍀🍀🍀 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
آیت الله 📌 بازی با دین ✅ را دین خود قرار ندهیم! ✅نه دین را به بازی بگیریم و نه بازی را دین خود قرار دهیم! 🔸تمام این رسانه‌های ما شده نشان دادن این بازی! 🔸این جوان‌ها را از روستاها آوردیم این ها یا سیگار فروش‌اند یا واکسی‌اند! 🔸بازی در درجه پنجم و ششم زندگی است، مگر ما چقدر ورزش می‌خواهیم برای تأمین سلامت؟! روزی یک ساعت ورزش کردن چیز بسیار خوبی است، پیاده‌روی چیز بسیار خوبی است . .. 🔸چقدر این کتاب شیرین است! فرمود یک عدّه اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَهْواً وَلَعِباً؛ بعضی دین را بازی قرار دادند مثل همین وضعی که شما گاهی می‌بینید با حِیَل شرعی آبروی نظام را می‌برند، دین را بازیچه قرار دادند ... آن که با بازیگری و با ‌ریش گذاشتن و با مقدس‌نمایی آبروی نظام را می‌برد؛ با اختلاس سه هزاری، دین را، نظام را به بازی گرفته 🔸گروه دیگری بازی را دین قرار دادند اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَهْواً وَلَعِباً ... 🔸آن که وارد مسائل سیاسی نیست اما به بازی، بیش از نماز و روزه اهمیت می‌دهد؛ این بازی را دین خود قرار داده ... 🔸برای گروه دوم، بازی چیز خوبی است، ورزش چیز خوبی است، روزی یک ساعت اما نه این طوری که دنیا به آن سَمت رفته و ایران را دارد می‌گرداند. 🔸ایران یک حرف جهانی دارد، حرف الهی دارد، پیام تازه دارد؛ این پیام تازه را باید به گوش جهانیان رساند . 🔹 برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره قصص، آیات 22 الی 24 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش 2 {بسم الله الرّحمن الرّحيم‌} {علّامه:} 📌 ادلّه و شواهد دالّه بر اينكه‌(ضمیر){عَبَسَ وَ تَوَلَّى‌} راجع به رسول الله نيست‌! ▪ تمام مفسّرين شيعه و سنّى اتّفاق دارند كه: ظاهر اين نفرين از خدا، راجع بهمان كسى است كه چهره خود را درهم كشيده و روى گردانيد؛ يعنى در ظاهر سياق عبارت آيه، همان فاعل‌{عَبَسَ وَ تَوَلَّى‌} است، كه كفران نموده و هيچگاه امر خدا را اطاعت نكرده است. 🔹 و اين نحو از خطاب ابداً راجع برسول الله نيست؛ و از مطالعه خطابات قرآنيّه نسبت به رسول خدا اين حقيقت مكشوف است. و لذا همان مفسّرين سنّى مذهب كه فاعل‌{عَبَسَ وَ تَوَلَّى‌} را رسول الله گرفته‌اند، در اينجا مجبور شده‌اند رفع يد از اين ظهور نموده، و چنين ادّعا كنند كه اين فقرات راجع به آنحضرت نيست؛ و در موقع ديگر نازل شده، و سپس اين دو جزو از سوره بهم پيوسته است. 🔹 و معلوم است كه چنين ادّعائى جز ساقط كردن قرآن را از درجه بلاغت‌ چيز ديگرى نيست؛ و اين ناشى از ارجاع ضمير{عَبَسَ وَ تَوَلَّى‌} به رسول الله است. 🔹 ثالثاً: همه اتّفاق دارند، از شيعه و سنّى، بر آنكه: سوره‌{ن وَ الْقَلَمِ‌} كه از{سُوَرِ عَتائق‌ «1» است، با بقيّه عتائق همه در مكّه نازل شده است. و بالخصوص سوره‌}{ن وَ الْقَلَمِ‌}{بعد از سوره عَلَقْ و سوره مدّثّر و سوره مُزّمِّل نازل شده؛ و در ابتداى بعثت رسول الله بوده است.} و خداوند در اين سوره به آيه و{إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ‌ «2» آنحضرت را مى‌ستايد، و به جهانيان معرّفى مى‌كند. ▪ اين اخلاق آنحضرت در ابتداى بعثت بوده است؛ چگونه متصوّر است كه پس از بعثت و گذشتن زمانى كه بحسب طبيعت و عادت بايد اخلاق، عاليتر گردد؛ از آنحضرت چنين عملى سر زند؟ و به مجرّد ديدن شخص نابيناى مؤمن و متّقى كه‌{ابن امّ مَكتوم‌} بوده است، حضرت به ملاحظه تمايل سران قريش به اسلام، و جلب قلوب مترفين و مستكبرين از عرب، روى ترش نموده و چهره خود را متغيّر سازند؛ و روى خود را بگردانند. 🔹 ما چنين اخلاقى را نه تنها در پيامبر اسلام، بلكه در سائر انبياء و اولياى خدا، و بلكه در سائر طبقات مؤمنين متّقى و متعهّد و مراقب سراغ نداريم. ▪ و من چنين ميدانم كه فاعل‌{عَبَسَ وَ تَوَلَّى‌}،{عثمان بن عَفّان‌} بوده است كه در اثر آمدن ابن امِّ مكتوم نابينا بنزد رسول الله متغيّر شد و چهره گردانيد. و روايات هم شاهد اين معنى است؛ چه در آنها وارد است كه‌{كَانَ رَجُلًا مِنْ‌{بَنِى أُمَيَّة}} ======= (1) چند سوره‌اى كه در ابتداى بعثت نازل شده است را عتائق نامند، جمع «عَتيقَه» يعنى: قديمى شده و مرور زمان بر آن خورده. (2) «و بدرستيكه حقّاً تو از اخلاق عظيمى برخوردار هستى.» @rahighemakhtoom
سوره کوتاه -مصطفی اسماعیل.mp3
3.57M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد اکبر القرّاء الشیخ مصطفی اسماعیل سوره های لیل،انشراح،تین و... 🕑 زمان:14 دقیقه 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌موحدانه زندگی کنیم 🔸اين اصطلاح نارواي دود چراغ خوردن همين است. قارون هم كه بيش از اين نگفته بود و نمي‌گفت؛ مي‌گفت: إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَي عِلْمٍ عِندِي؛ من خودم زحمت كشيدم پيدا كردم. 🔸بسياري از ماها اسلامي حرف مي‌زنيم و قاروني فكر مي‌كنيم؛ مگر او غير از اين گفت؟ او گفت من خودم زحمت كشيدم پيدا كردم، ما هم خيال مي‌كنيم خودمان زحمت كشيديم. 🔸خيلي‌ها آمدند حوزه و چيزي نشدند؛ خيلي‌ها رفتند دانشگاه و چيزي نشدند؛ خيلي‌ها رفتند بازار و چيزي نشدند؛ اين طور نيست كه هر كسي برود جايي چيز گيرش بيايد. 🔸[اگر] بگوييم إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَي عِلْمٍ عِندِي، اين همان اسلامي حرف زدن و قاروني فكر كردن است... 🔸دستور دادند در تعقيبات نماز بگوييد «اللهمّ ما بنا من نعمةٍ فمنك» اين براي اين نيست كه ثواب ببريم؛ تنها ثواب بردن نيست، ثواب را بالأخره مي‌دهند. 🔸عمده آن است كه اين دين در زندگي ما بيايد، وقتي در زندگي ما آمد ما راحتيم، نه از گراني مي‌رنجيم، نه از تحريم مي‌رنجيم، چون او دارد ما را اداره مي‌كند. 🔸واقعاً اگر ما باور كرديم كه تمام مار و عقرب عالَم نزد خدا روزي دارند، در پرونده خدا روزي دارند، شرق و غرب عالَم بخواهند ايران را تحريم بكنند اثر ندارد! 🔸ما اين حرف‌ها را باور نكرديم، مگر آنها رازق‌اند؟! خدا در قرآن به صورت ﴿عَلَي﴾ فرمود: مَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَ عَلَي اللَّهِ رِزْقُهَا، فرمود تمام مارها تمام عقرب‌ها عايله من هستند، من عهده‌دار روزي آنهايم، اين خداست! 🔅🔅🔅 ✅چون دين در زندگي ما نيست، اگر شنيديم يك مخذولِ منكوبِ ملعونِ ازل و ابد درصدد تحريم است، مي‌رنجيم، مي‌گوييم «چه خواهد شد؟»، هيچ نخواهد شد!✅ 🔅🔅🔅 🔸فرمود اگر شما به راه باشيد لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَي آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأرْضِ 🔹 برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره قصص، آیات 33 الی 37 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت9:نکته های تفسیری آیه 1 سوره اخلاص(توحید) ▪ «لَمْ یَلِدْ»: فرزندی نزاده است. یعنی نه کسی فرزند او است، و نه او پدر کسی است. ▪ «لَمْ یُولَدْ»: زاده نشده است. به دنیا آورده نشده است. یعنی نه فرزند کسی است، و نه کسی پدر او است. ✅ ۱ - خداوند، فرزند ندارد. (لم یلد) ✅ ۲ - خداوند، فرزند کسى نیست. (و لم یولد) ✅ ۳ - تجزیه شدن ذات خداوند و جدا شدن چیزى از او، ممکن نیست. (لم یلد) ▪ تعبیر ولادت در این آیه، شامل صادر شدن از مبدأ دیگر و انفصال جزء از کلّ نیز مى باشد. ✅ ۴ - خداوند، از چیزى به وجود نیامده است. (و لم یولد) ✅ ۵ - خداوند، نیاز به فرزند و پدر و مادر ندارد. (اللّه الصمد . لم یلد و لم یولد) ▪ این آیه و آیه بعد، چنانچه تفسیر آیه قبل باشد; نداشتن فرزند و مبدأ پیدایش را، مصداق معناى «صمد» (بى نیازى) قرار داده است. ✅ ۶ - نیاز همه موجودات به خداوند، دلیل بى نیازى او از فرزند و پدر و مادر است. (الصمد . لم یلد و لم یولد) این آیه، مى تواند بیانگر لوازم «صمد» بودن خداوند باشد. ✅ ۷ - کسى که از دیگرى تولّد یافته، نمى تواند خدا باشد. (و لم یولد) ▪ جمله «لم یولد»، علاوه بر این که تصور هر گونه مبدئى را براى خداوند باطل مى داند; تعریض به کسانى است که عیسى(ع) را خدا مى پنداشتند، با آن که به متولّد شدن آن حضرت معترف بودند. ✅ ۸ - برخى از مردم پیش از اسلام، فرزند داشتن و متولد شدن را مانع خدایى نمى دانستند. (لم یلد و لم یولد) ▪ ماضى آوردن فعل هاى «لم یلد» و «لم یولد» - با آن که نفى ولادت همیشگى است - به چنین پندارى در بین مردم آن زمان، اشاره دارد. 🔅🔅🔅 ▪ «کُفُواً»: همتا. همگون. یعنی خداگونه‌ای وجود ندارد، و کسی شبیه و همسنگ و همبر او نیست. ✅ ۱ - خداوند، بى همتا است. (و لم یکن له کفوًا أحد) ▪ «کفو» و «کفؤ» به یک معنا است (قاموس). کفؤ; یعنى، نظیر و مساوى. (نهایه ابن اثیر) ✅ ۲ - خداوند، از صفات موجودات دیگر منزّه است. (و لم یکن له کفوًا أحد) ▪ نبودن مماثل براى خداوند در بین موجودات، به این معنا است که حتى یک موجود، نمى توان یافت که صفات خداوند، با اوصاف او مشابه باشد. ✅ ۳ - نیاز همه موجودات به خداوند، دلیل نبود همتا براى او است. (الصمد ... و لم یکن له کفوًا أحد) ▪ این آیه مانند آیه قبل، تفسیر «صمد» است; یعنى، خداوند مرجع حاجت هاى همه موجودات است; بنابراین، چگونه مى توان موجودى را که به او محتاج است، مشابه و نظیر او دانست. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (45) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 2 ـ ناتواني متنعمان از اَداي حق شكر ▪ توفيق حمد و شكر ذات اقدس الهي از بزرگترين نعمتهاي خداوندي و به بيان امام سجّاد (عليه السلام) «فوز و فلاح» است: «يا من ذِكره شرفٌ للذاكرين ويا من شُكره فوزٌ للشاكرين» [صحيفه‌ي سجّاديه، دعاي 11.] و متنعمانْ از شكر و سپاسِ اين فوز و نعمت عاجزند؛ زيرا هر حمدي حمد ديگر مي طلبد و هر شكري لزوم شكر ديگر را در پي دارد: «... فكيف لى بتحصيل الشكر وشكرى إيّاك يفتقر إلي شكر فكلما قُلتُ لك الحمد وجب علىّ لذلك أن أقول لك الحمد»[ بحار، ج94، ص146؛ مفاتيح الجنان، مناجاة الشاكرين.] . بنابراين، شكر شاكر، خود بهره مندي از نعمت است، نه اداي حقّ. ▪ از اين رو قرآن كريم در تبيين حكمت لقمان حكيم مي فرمايد: شكر خدا نعمتي است كه نصيب شاكر مي شود؛ همان گونه كه زيان كفر كافران، تنها دامنگير خود آنان است: (ولقد آتينا لقمان الحكمة أن اشكر لله ومن يشكر فإنّما يشكر لنفسه ومن كفر فإن الله غنيٌّ حميد)[ سوره‌ي لقمان، آيه‌ي 12]. ▪ جمله‌ي (فإن الله غنيٌّ حميد) در ذيل آيه به منزله‌ي تعليل براي هر دو مدعاست؛ نه شكر شاكران براي خدا سودمند و نه كفر كافران براي او زيانبار است؛ زيرا خدا از هر چيزي بي نياز و محمود بالذات است و محمود بالذات نه نيازمند شكر حامد است و نه كفر كافر به او آسيبي مي رساند و لازم است به اين نكته عنايت كامل شود كه چون خداوند هستي محض و غني صرف است از هر چيزي، حتي از خودش بي نياز است؛ زيرا اگر محتاج به خود باشد و با كوشش خود، نياز خود را برطرف كند، غنيّ بالذات نخواهد بود. از اين رو حضرت سيّدالشهداء (عليه السلام) در دعاي عرفه به خدا عرض مي كند: «الهي... أنت الغنىّ بذاتك أن يصل إليك النفع منك فكيف لاتكون غنيّاً عنّى»[ ـ مفاتيح الجنان، دعاي عرفه]. تذكّر: عجز متنعم از اداي شكرِ نعمت با برهاني ديگر نيز قابل اثبات است كه در بحث اختصاص حامديت به خداوند و بحث روايي خواهد آمد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
112.Ikhlas.01-04.mp3
11.72M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 استبداد درون و برون 🔹 همه ما می‌ خواهیم ببینیم آیا خدا از ما راضی است؟ آیا پیغمبر و اهل بیت از ما راضی هستند؟ و عمده در عصر ما این است كه وجود مبارك حضرت از ما راضی است یا نه؟ این آرزوی همه ماست. همه‌ اینها یك نورند «کُلُّهُم نورٌ واحِد»،[1] اگر ما به كلام خود حضرت دسترسی نداریم به قرآن دسترسی داریم، به نهج ‌البلاغه دسترسی داریم. وجود مبارك حضرت امیر مطلبی فرمود كه اگر الآن ما خدمت حضرت می‌ رسیدیم، وجود مبارك ولی عصر هم همین حرف را می‌ زد. حضرت فرمود من برادری داشتم که نزد چشمان من خیلی بزرگ بود، من او را بزرگ می‌ دیدم: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّه‏ كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ» این برادر من بود؛ حالا بعضی گفتند مقداد بود، بعضی گفتند اباذر بود، به هر حال یكی از اصحاب حضرت بود. فرمود او در چشمان من بزرگ بود، نه تنها نزد من محبوب بود، نه تنها مرضی من بود، بلكه من او را به عنوان بزرگ می ‌دیدم، با اینكه شاگرد اینها بود؛ حالا چه مقداد باشد چه اباذر باشد، همه اینها شاگرد بودند. فرمود: «كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی»؛ در چشمان من خیلی بزرگ بود، من وقتی او را می ‌دیدم یک مرد بزرگی را می دیدم. الآن وجود مبارک ولی عصر هم همین حرف را می زند. می فرماید من دوستی دارم که نزد چشمان من بزرگ است، چرا؟ «كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»، چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ است، فرقی بین كلام حضرت امیر و حضرت حجّت نیست! اگر اینها نور واحدند که هستند، حرف‌ هایشان یكی است. این راه را به ما نشان می دهد، نه تنها مورد عنایت خواهیم شد و نه تنها مورد رضای حضرت هستیم، بلکه در چشمان نورانیش به عظمت ظهور می ‌كنیم؛ این راه باز است! حالا چه مقداد چه اباذر، آنها که معصوم نبودند، امام و امامزاده نبودند، پیغمبر و پیغمبرزاده هم نبودند، شاگرد اینها بودند. پس می‌ شود شاگردی, طلبه یا دانشجویی به جایی برسد كه امام زمان (سلام الله علیه) بفرماید او در چشمان من بزرگ است؛ حیف است که ما این مقام را از دست بدهیم! این راه كه باز است و این راه را كه نبستند. عده ‌ای از آنها هم كه سابقه بت‌ پرستی داشتند بعد به اینجا رسیدند، قبل از اسلام خیلی از اینها بت ‌پرست بودند؛ پس این راه باز است. 🔹 ما چرا از این و آن بپرسیم كه آیا امام زمان از ما راضی است یا نه؟ خودمان می ‌توانیم بفهمیم حضرت از ما راضی است یا نه؟ فرمود: «كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ».[2] نه تنها با اموی مبارزه كرد، با مروانی مبارزه كرد، با استكبار و استثمار و استعمار و استحمار بیرونی مبارزه كرد، با استبداد و استکبار درونی هم مبارزه كرد. از سلطنت شکم، هوی و هوس بیرون آمد؛ «خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ». این راه باز است. 🔹 بنابراین ما همان ‌طوری كه یك نُه دی داریم در برابر بیگانه ‌ها, هر روز یك نُه دی داریم, هر روز عاشورا داریم, هر روز 28 صفر داریم تا از سلطنت هوس بیرون بیاییم، وقتی بیرون آمدیم راحت هستیم. اگر از چنین شخصی سؤال بکنند، اصلاً سؤال ندارد! می گوید یقیناً هم حضرت از من راضی است، چون تمام دستورات حضرت را دارم انجام می‌ دهم. حالا چرا از این و آن بپرسیم كه این خوب است یا آن خوب است، آیا از ما راضی است یا نه. تو نیك و بد خود هم از خود بپرس *** چرا بایدت دیگری محتسب وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ *** وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِب‏[3] 🔹 آیا حضرت از ما راضی است یا نه؟ البته از دیگران بپرسیم خوب است و چیز خوبی است بد نسیت، ولی یک راه نزدیک تر و میانبر و قطعی تر در اختیار ما هست. «تو نیك و بد خود هم از خود بپرس» راه دارد. حالا كه روشن شد وجود مبارك حضرت با امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) یک حرف دارند. حضرت فرمود: من برادری سابقاً داشتم که حالا رحلت کرده است در چشمان من بزرگ بود؛ خیلی حرف است! وجود مبارک حضرت امیر برای هر کسی حساب باز نمی کند. چرا در چشم من بزرگ بود؟ برای اینکه او هم با استبدادِ بیرون مبارزه کرد مثل نُه دی، هم با استبدادِ درون مبارزه کرد مثل هر روز، نمی گوید من نظرم این است. [1] . ر.ک: الغیبة(للنعمانی)، ص93؛ «یا مُحَمَّدُ إِنِّی خَلَقْتُ عَلِیاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ‏ نُورٍ وَاحِد...». [2] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت289. [3] . دیوان حافظ، قطعه1. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/10/09 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom