eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
627 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢قرآن کتابی روشنگر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: القرآن هدي من الضلالة و تبيان من العمي و استقالة من العشرة و نور من الظلم و ضياء من الاحداث و عصمة من الملائكة و رشد من الغوابه ... . ⏪قرآن راهنمای از تاریکی است به سوی روشنایی و روشنگر و بینا کننده است از کوری و نجات دهنده است از گرفتاری و نوری است برای رهایی از ظلمت و تاریکی، روشنایی است از حادثه ها و پاکی است از ملائکه و متعالی است از پستیها و راهنمایی است از دنیا به سوی آخرت، کمال دین شما در او است و کسی از قرآن جدا نمی شود مگر این که به سوی آتش برود. 📚الکافی، ج 2، ص 439 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ماندگاریِ صدای سخن عشقِ حافظ 💠 بیستم مهر . روز بزرگداشت حافظ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۹ (کلمات قصار) 📼استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
(10) 🔅🔅🔅 ❇️ اهداف کار : ⏪ 4-تربیت جامعه خداگونه اقرا باسم ربک الذی خلق (علق/1) بخوان به نام پروردگارت كه (هستى را) آفريد. ☑ پرورش الهى هم مادّى است، «ربك الّذى خلق - خلق الانسان من علق» هم معنوى. «ربّك الاكرم - الّذى علّم بالقلم» ☑ در مهندسی فرهنگی باید به همه ابعاد وجودی انسان توجه کرد. 🔅🔅🔅 ⏪ 5-مقابله با شبهات سَيَقُولُ السُّفَهاءُ مِنَ النَّاسِ ما وَلاَّهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتي‏ كانُوا عَلَيْها قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (142/بقره) به زودى سبك مغزان از مردم مى‏گويند: «چه چيز آنها [مسلمانان‏] را، از قبله‏اى كه بر آن بودند، بازگردانيد؟!» بگو: «مشرق و مغرب، از آن خداست خدا هر كس را بخواهد، به راه راست هدايت مى‏كند.» ☑ اصل سؤال كردن مورد انتقاد نيست، روحيّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روى اعتراض و اشكال‏تراشى مى‏پرسد. «ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ» ☑ مسلمانان بايد توطئه‏ ها و شايعات و سؤالات بهانه‏ جويانه‏ ى جبهه باطل را پيش‏ بينى كرده وبا پاسخ به آنها، از نفوذ و گسترش آن پيشگيرى نمايند. «سَيَقُولُ» «قُلْ» تفسیرنورج1ص219 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 2 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ⏪ 2. شوخي زياد و بيجا: «من غلب عليه الهزل فسد عقله]» همان، ج5، ص293. [ ؛ هركس شوخي بر او غلبه كند، عقلش فاسد شود. «من قلّ عقله كثر هزله»] همان، ص320. [ ؛ هر كس عقلش كم شود، شوخي او زياد م يشود. «أعقل النّاس من غلب جدّه هزله و استظهر علي هواه بعقله]» همان، ج2، ص477. [؛ عاقلترين مردم كسي است كه جّدّيت او بر شوخي هايش غلبه كند و از عقلش براي غلبه بر هواي نفسش كمك بطلبد. البته عقل كامل در سلطه تامّ بر هزل است؛ چنان كه كمال عقل در سيطره بر هواي نفس است. ⏪ 3 . پروا داشتن در گفتن حق: «من استحيي من قول الحق فهو أحمق]» همان، ج5، ص339. [؛ هر كس از گفتن حق پروا داشته باشد، احمق است؛ البته مسئله تقيهّ و سكوت بجا بحثي ديگر است. ⏪ 4 . بحث و جدال بيجا: «من ماري السفيه فلا عقل له]» همان، ص439. 0[ ؛ كسي كه با نادان جدال كند، عقل ندارد. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 66 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
19 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(28) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:34دقیقه 🌿🌿🌿 📼صدق و راستی ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 249 (پيام به جشنواره سراسري كريم و ) 🔅🔅🔅 💢پیام هماهنگ ▫ 3. قرآن كتاب مُتقني است كه حكمت نظري توحيد را با حكمت عملي اتحاد، هماهنگ كرده است، زيرا از يك سو با تعليم برهانِ توحيد، اعتقاد به مبدأ يگانه و يكتا را در جانها نهادينه نمود و از سوي ديگر، با تزكيه وجدانِ موحّدْ اتحاد، وفاق ملّي و اعتصام به حبل متينِ ثقلين را دلمايه پيروان امام و رهبري قرار داد تا همگان همواره در تقويت نظام اسلامي كوشا باشند و در سطح محله و منطقه و بين الملل، بدون تنش و تشنّج، مدافع راستين استقلالِ دين و تماميّت ارضي بوده، كوشش كنند: (لولا دفعُ اللّه الناس بعضهم ببعضٍ لَهُدّمتْ صَوامعُ و بيَعٌ و صَلواتٌ و مَساجدُ يُذكرُ فيها اسم اللّهِ).[ سوره حجّ، آيه 40.] ▫ آري! در پيشگاه چنين كتاب جامع و كاملي بايد گفت: گر نيابم به مجلس تو همي از سر عجز دان نه از سر ننگ روي تو آفتاب و چشمم درد صدر تو آسمان و پايم لنگ لعل در دست توست خوش مي باش سنگ اگر نيست خاك بر سر سنگ 📚 [ديوان حكيم سنائي، ص 340.] 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
«حَواميم، نام گروهیِ سوره های چهلم تا چهل و ششم قرآن كريم در ترتيب مصحف است كه با حروف مقطّعه «حم» آغاز میشوند. اين سوره ها به ترتيب عبارت اند از: غافِر (مؤمن)، فُصِّلَت، شوری، زُخرُف، دُخان، جاثيه و احقاف؛ به مجموع اين سورهها ذوات حم يا آلحم نيز گفته اند». مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص797؛ 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
📌آیا حیوانات هم دروغ می گویند؟ علم می گوید: 📎بر اساس تحقیقات بیولوژیست ها از دانشگاه کالیفرنیا حیوانات دروغ میگویند حتی به هم نوعانشان. ☑️“الریج آدامز” از بیولوژیستهای دانشگاه راچستر، در تحقیقات اخیر خود، که در مجله ی بیولوژی تئوریک به چاپ رسیده است، پی برده است که: در یک سری از گونه های خاص جانوران، مشاهده شده است که وقتی در موقعیت حساسی قرار میگیرند، و راه به جایی ندارند، برای رسیدن به خواست و منظور خود، به جانور مقابل از گونه ی خودشان دروغ گفته و آنها را فریب می دهند. 📎قرآن و جریان هدهد و سلیمان: در آیه ۲۲ نمل داریم: چندان درنگ نکرد (که هدهد آمد و) گفت: «من بر چیزی آگاهی یافتم که تو بر آن آگاهی نیافتی؛ من از سرزمین «سبا» یک خبر قطعی برای تو آورده‌ام! در ادامه بعد از اینکه هدهد ماجرای بلقیس را برای سلیمان(ع) تعریف میکند حضرت سلیمان(ع) به وی می گوید: نمل – ۲۷: خواهیم دید آیا راست گفته‏ اى یا از دروغگویان بوده‏ اى؟ نکته جالب این است که این آیات زمانی نازل شده است که علم زیست شناسی بصورت امروز نبود و تنها صحبت از شکار حیوانات و استفاده از گوشت آنها بود. 📚منابع برای مطالعه بیشتر: ۱) مقاله دانشگاه راچستر آمریکا ۲) مقاله در سایت Dailymail 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۱۶ 📌شرک بزرگی است الی بايد بکوشد که مبادا سرسوزنی قلبش به شرک گردد. زيرا مانند نجاستی است که اگر در ظرفی باشد، هر چه در او بريزند می شود. لذا تا وقتی که نجاست شرک در انسان باشد، خدای تعالی را نصيب او نمی کند و در وادی دوری، می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
25.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره قمر 🕑 زمان: ۵ دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ostad_maleki 📌توضیحی درباره آیت الکرسی در دو جای آیت الکرسی «الا» آمده است، مگر در کار خدا مگر معنا دارد؟ 📼کارشناس قرآنی جناب استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 💢 قـرآن، نـمـاد حـیـات مـعـقـول ▫ قرآن که تجلی‌گاه خداوندی است، به وجود آورندۀ دو کتاب آفاقی و انفسی است که اشتباه و خطا راهی به آن ندارد. این کتاب، انسان و جهان را «آن‏‌چنان که هستند» و انسان را «آن‏‌چنان که باید» و جهان را آن‏‌چنان که می‌توان از آن برخوردار شد، براى خاک‏‌نشینانى که مهمانان چند روزۀ دو قلمرو انسان و جهانند، تعلیم می‌دهد. ▫ این قرآن که حقیقتاً نماد حیات معقول است، واقعیات را آن‏‌چنان روشن می‌سازد که با هیچ وسیله و ابزارى نمی‌توان به آنها رسید؛ انسان را با همۀ ابعاد و سطوح و استعدادها و سرمایه‏‌هایى که دارد و به کدام فعلیت‏‌ها و کمالات می‌تواند برسد، چنان بیان فرموده که فروغ ربانى حاصل از معرفت انسان - بدان‏‌گونه که خدا مطرح فرموده است - براى هر انسان آگاهى قابل شهود است. ▫ اثر حاضر که دربردارندۀ مباحث قرآنی است، از خلال نوشته‌های پراکندۀ استاد جعفری با تمرکز بر ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغۀ ایشان، تدوین و تنظیم شده و در اختیار دانش‌پژوهان قرار دارد. ▫ آخرین مبحث این کتاب، منتخبی از آیات شریفه است که استاد جعفری ترجمه کرده‌اند. انتخاب این مقدار از آیات (۲۵۰ آیه)، به عنوان کلیدهایى است که هر انسانى در هر حال و موقعیتى، فقط به شرط اینکه داراى مغز و روانى معتدل باشد، می‌تواند بفهمد که مغز و دل، جان و روان و روح انسانى براى تکامل، هیچ عاملى ضروری‌تر و باعظمت‏‌تر و شایسته‏‌تر از آنچه که قرآن تعلیم می‌کند، ندارد، وگرنه همۀ آیات قرآنى، کلام خداوندى و آب حیات مغز و دل و جان و روان و روح انسانى است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (54) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى بيستم ▫ آراء و وجوهى كه تا كنون تبيين شد، همه در جهات تفسير حروف مقطعه بود و مبناى همه آنها اين بود كه حروف مزبور تفسيرپذير است. اما راى بيستم كه در مقابل آراى پيشين قرار دارد، اين است كه حروف مقطعه رمز و سرى است ميان خداى سبحان و حبيب او، رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) و مراد از آن افهام ديگران نيست، (146) ⏪ چنانكه آلوسى مى گويد: درباره تفسير حروف مقطعه اقوال فراوانى است، ولى آنچه به نظر راجح مى آيد اين است كه تفسير اين حروف علم مستور و سر محجوبى است كه عالمان از آن درك عاجزند و... از اين رو گفته اند: سر الهى است، در پى فهم آن نرويد: بين المحبين سر ليس يفشيه قول و لا قلم للخلق يحكيه ▫ بنابراين، بعد از رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) جز اولياى الهى كه وارثان علوم آن حضرت هستند، كسى به اين راز پى نمى برد. (147) ▫ عده اى از بزرگان معتقدند اين حروف رمزى است ميان خدا و رسول و اولياى الهى (عليهم السلام) و ديگران به آن دسترسى ندارند و بايد از باب ايمان به غيب آن را بپذيرند. ▫▫ بسيارى از دستورهاى دين نيز رمز و سر است و چنانكه خداى سبحان ما را به افعالى وا مى دارد كه راز و رمز آن براى ما روشن نيست، به اقوالى نيز مامور مى كند كه فهم معناى آن ميسور ما نيست. افعال رمزى مانند رمى جمره و تعليق هدى (آويختن كفش بر گردن شتر يا گوسفند قربانى براى تحقق احرام حج قرآن) و هروله بين صفا و مروه در حج، و اقوال رمزى مانند حروف مقطعه قرآنى. ▫ بر اساس راى مزبور نبايد براى فهم معناى حروف مقطعه كوشش كرد و اين در صورتى است كه ما بخواهيم از راه علوم متعارف حصولى بدان دست يابيم، ليكن راه رسيدن به اين راز و رمز نيز به طور كلى بسته نيست، چنانكه اولياى الهى از راه قرب فرايض و نوافل (148) دستيابى به آن برايشان ميسور است. عارف نامدار، ابن عربى نيز از كسانى است كه اين حروف را رمز و سر مى داند. پاسخ استاد درباره رای بیستم را در مطلب بعدی نگاه کنید. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⏪ پاسخ: دستور تدبر در قرآن شامل حروف مقطعه نيز مى شود؛ زيرا حروف مزبور الفاظ مستعمل است، نه مهمل و براى بسيط يا مركب آنها معنايى قابل فهم است و ادعاى رمز بودن آنها حتما بعد از پذيرش معنادار بودن آنهاست. ▫ اما ادعاى انحصار فهم آن معنا به رسول اكرم و اولياى معصوم (عليهم السلام) گرچه ثبوتا ممكن است، ليكن اثباتا محتاج دليل است ؛ چنانكه آياتى مانند (لا يمسه الا المطهرون) كه حرمت مس كتابت قرآن بدون طهارت از آن مستفاد است، شامل حروف مقطعه نيز مى شود و بدون طهارت، مس و حتى بوسيدن حروف مقطعه نيز جايز نيست. ▫ رمز بودن حروف مقطعه با ذكر آن در قرآن (كتاب هدايت و بيان و تبيان) و با دستور تدبر در همه آيات آن (به نحو عموم يا اطلاق) سازگار نيست ؛ قرآن كريم مى فرمايد: (افلا يتدبرون القرآن ام على قلوب اقفالها) (149) و چون حروف مقطعه نيز جزو قرآن است، امر به تدبر شامل آن نيز مى شود و رمز بودن با تدبر هماهنگ نيست و دليل معتبرى نيز اين راى را تاييد نمى كند، تا بتواند سبب تخصيص عموم يا تقييد اطلاق گردد. ▪ جناب آلوسى در جمع بين رمز بودن حروف مقطعه و دستور تدبر در قرآن، دستور تدبر را شامل اين حروف نمى داند. (150) عدم شمول يا به انصراف است و يا به صرف و دليل ديگر. گرچه تدبر دو قسم است: تسبيبى و مباشرتى، يعنى انسان گاه خود معناى آيه را با تدبر مى فهمد و گاهى مى فهمد براى فهم معناى آيه و تدبر در آن به چه كسى مراجعه كند، مانند اين كه مى داند بايد به اهل بيت (عليهم السلام) كه اهل الذكر هستند رجوع شود: (فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون)، (151) ليكن درباره حروف مقطعه بنا به رمز بودن آن هيچ يك از دو طريق وجود ندارد و اين با عموم يا اطلاق تدبر در سراسر قرآن هماهنگ نيست. ⏪ تذكر: مراد ما از اين پاسخ، نفى هر گونه راز و رمز ميان خداى سبحان و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) يا ساير اولياى الهى نيست، چنانكه خداى سبحان در معراج اسرار فراوانى به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) آموخت و آن حضرت نيز علوم فراوانى به اميرالمومنين على (عليه السلام) به كميل بن زياد نخعى فرمودند: ها ان هيهنا لعلما جما لو اصبت له حمله ؛ (152) علوم فراوانى در سينه دارم كه كسى را ياراى تحمل آن نيست، اما حروف مقطعه كه جزئى از قرآن است، از موارد آن رموز نبوده، يا رمز بودن آن معلوم نيست. ▫ اما بزرگان اهل معرفت، همچون عارف نامدار ابن عربى، مى توانند از راه شهود به بخشى از اسرار عالم آگاه شوند و امورى را كشف كنند، ليكن كشف آنان براى ديگران حجت نيست و ما راهى براى اثبات آن نداريم. ▫ اهل شهود اگر بتوانند مشهودات خود را معقول و برهانى كنند، براهين آنان بر ميزان صحت و سقم، يعنى علوم متعارفه يا اصول منتهى به آن عرضه مى شود و در صورت تاييد پذيرفته خواهد شد. ▫ خلاصه آن كه، قرآن به وصف نور بودن ستوده شده و چيزى كه نور است تا دليل بر اختصاص نورانيت آن اقامه نشود، نسبت به همه اجزاى آن نور است، گرچه مراتب ديدن مختلف است. بنابراين، لازم است دست كم برخى از مراتب فهم معناى حروف مقطعه بهر ديگران شود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 دانش هدایتگر جلسه سوم 🆔 @a_javadiamoli_doross 💢 علم الیقین 🔹 در قرآن كریم فرمود عدّه ‌ای از مردان الهی هستند كه از اسرار و رموز كارهای دیگران باخبرهستند ﴿إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیینَ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیونَ ٭ كِتَابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾[1] بندگان اهل قُرب آنها كه به قُرب فرایض یا نوافل بار یافتند و جزء مقرّبین‌ هستند هم ‌اكنون كه در دنیا می‎ باشند از نامه اعمال ابرار باخبر هستند، اینها نه تنها بهشت و اهل بهشت را می ‌بینند، بلکه از اعمال و ضوابط اعمال ابرار در دنیا با خبر هستند، اگر «علم‌ الیقین» به این بارگاه منیع بار نیابد این همان علمِ مصطلح حوزوی یا دانشگاهی است كه مشكلی را حل نمی ‌كند، بلكه مشكل‌ ساز است. 🔹 مطلب نظری و پیچیده را با مشهودات باید حل كرد، هرگز با مفاهیم حصولی، با مفهوم بدیهی و روشن، آن مطلب عمیقِ پیچیده حل نمی‌ شود، آن مطلب عمیق نظری كه برای ما روشن نیست و در دسترس ما نیست به منزله خون دل است، آن خون دل را باید با آب توبه شست، آن خون را با مفهوم نمی‌ شود تطهیر كرد. مجهول نظری را با مفهوم حصولی نمی‌ شود حل كرد، اگر حل كردیم که كارِ غالب حوزویان و دانشگاهیان همین است، این می ‌شود علمِ رسمی و علمِ اسمی که این «علم ‌الیقین» قرآنی نیست و اگر «علم ‌الیقین» قرآنی بود زمینه شهود دوزخ را فراهم می ‌كرد. 🔹 پس اگر «علم‌ الیقین» است كه زمینه «عین ‌الیقین» است كه آن زمینه «حقّ ‌الیقین» است این اقسام سه‌ گانه زیر مَقسم خاص قرار دارند و آن هماهنگی ظرفیت علم و مصباح هدایت شدن است. سه اصل را وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) بیان كردند:[2] یكی داشتن علم صائب، یكی داشتن سراج منیر و چراغ شفاف و روشن‎ گر، دیگر اینكه این علم همه نیازهای آن چراغ را فراهم كند. [1]. سوره مطففین، آیات18 ـ 21. [2]. الكافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص301؛ ««كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَى»». 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🆔 @a_javadiamoli_doross 💢 علم الیقین 📚 دانش هدایتگر جلسه سوم 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت21:تفسیر آیه4 سوره مطففین ✳ أَ لاَ يَظُنُ‌ أُولٰئِکَ‌ أَنَّهُمْ‌ مَبْعُوثُونَ ☑ ۱ - انسان ها، در قیامت برانگیخته خواهند شد. (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۲ - قیامت، روز کیفر دیدن کم فروشان (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۳ - اعتقاد به معاد، حتى در حد گمان، بازدارنده انسان از خیانت در سنجش کالاى دیگران (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۴ - ضرورت تلاش براى بالا بردن آگاهى هاى خویش درباره معاد و تقویت ایمان به آن (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۵ - کم فروشى، گناهى در خور منکران معاد است و صدور آن از باورداران آخرت مایه شگفتى است. (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۶ - کم فروشان، از رحمت خداوند دور و محروم اند. (أُولئک) اسم اشاره «اُولئک»، براى مشارالیه بعید به کار مى رود که در آیه شریفه، گویاى دورى کم فروشان از خداوند است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت22 :تفسیر آیه5 سوره مطففین ✳ لِيَوْمٍ‌ عَظِيمٍ‌ ☑ ۱ - قیامت، روزى با عظمت و سزاوار نگران بودن از دشوارى هاى آن (لیوم عظیم) عظمت روز قیامت، به سهمگین بودن حوادث و مراحل آن است. ☑۲ - روز قیامت و ویژگى هاى آن و وقوع حشر انسان ها در آن، از پیش تعیین شده است. (مبعوثون . لیوم عظیم) «لام» در «لیوم»، لام توقیف است و معنایى نظیر «عند» دارد. ☑۳ - احضار انسان ها در صحنه قیامت، از اهداف محشور ساختن آنان است.* (مبعوثون . لیوم عظیم) لام در «لیوم» ممکن است بر تعلیل دلالت کند; یعنى، حشر انسان ها به جهت روز قیامت و حضور در صحنه هاى آن است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت23 :تفسیر آیه6 سوره مطففین ✳ يَوْمَ‌ يَقُومُ‌ النَّاسُ‌ لِرَبِ‌ الْعَالَمِينَ‌ ☑ ۱ - قیامت، روز حضور همه انسان ها در برابر خداوند (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) کلمه «یوم» ظرف براى «مبعوثون» است. ☑ ۲ - مردم در صحنه قیامت، به حال ایستاده در انتظار فرجام نهایى خویش اند. (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۳ - خداوند، مالک و پرورش دهنده تمام عوالم هستى است. (لربّ العلمین) «ربّ» به معناى مالک و سیّد آمده است و نیز مصدرى است که در معناى سیاست و تدبیر به کار مى رود (مصباح). راغب مى گوید: کلمه «ربّ» در اصل مصدر است و در مورد فاعل استعمال مجازى دارد. «عالمین»; یعنى، اصناف مخلوقات. (لسان العرب) ☑ ۴ - عوالم هستى، پس از برپایى قیامت نیز در حال رشد و تکامل خواهند بود. * (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) توصیف خداوند به «ربّ العالمین» - حتى در قیامت - بیانگر تداوم تدبیر و تربیت جهان هستى، در آن زمان است. ☑ ۵ - مالک و مدبّر بودن خداوند بر تمام عوالم هستى، وادار سازنده مردم به گردن نهادن در برابر حکم او در قیامت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) «لام» در «لربّ العالمین» در معناى تعلیل به کار رفته و مفاد آیه این است که فرمانبردارى کامل مردم، به جهت قرار گرفتن آنان در پیشگاه «ربّ العالمین» است. ☑ ۶ - توجّه به لحظه حضور در پیشگاه خداوند و در انتظار صدور حکم او بودن، بازدارنده انسان از کم فروشى و خیانت به اموال مردم (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۷ - ربوبیت خداوند، مقتضى مجازات حرام خواران و کم فروشان (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۸ - کم فروشى، ناسازگار با اعتقاد به ربوبیت خداوند بر جهان هستى (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۹ - ایستادن در پیشگاه خداوند براى حسابرسى اعمال، از صحنه هاى خوفناک و حوادث بزرگ روز قیامت است. (لیوم عظیم . یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۱۰ - تعدد عوالم هستى در جهان آخرت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخاب پیامبر (ص) برای شرح معمای جهان در بین همه انسانها، ذات اقدس اله را انتخاب کرد؛ او را برای شرح حقائق چه در و چه در انتخاب کرد. او مُعتام است، او مختار است، او منتخب است تا حقائق جهان را باز کند، معمای جهان را شرح دهد. خدا یک متنی نوشت، شارح این متن را مظهر خود قرار داد. فرمود: او را برای شرح جهان آفرید. در جهان چه هست و چه نیست، شارح نبی اکرم است؛ در جهان چه باید کرد، چه نباید کرد؛ شارح این تصنیف است. 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۱۷۸ ✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ تهران ؛ ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی _ مرداد ۱۳۶۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom