eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ اولین ادبِ خلافت خدا او در درون و نهان و نهانخانه ما، با ما سخن می گوید؛ ما باید در برابر او باشیم. چون آن است که در پیشگاه مستخلف عنه حرف نزند. او می داند که چقدر عطا بکند، و به چه کسی عطا بکند؛ (یبسط الرزق لمن یشآء). فرمود: (اتقوا الله و یعلمکم الله)، فرمود: (استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم). ما هستیم، می توانیم باشیم. اگر خلیفه خدا هستیم و می توانیم باشیم، اولین این است که در برابر خدا (ساکتِ محض) باشیم. خلافت آن است: کسی در حضور مستخلف عنه، سخن نگوید. مگر او نیست، مگر او نیست؟! بنابراین در برابر ذات اقدس اله جز ، چیز دیگری نیست! 🔷️ ر.ک سوره رعد / آیه ۲۶ ، سوره بقره / آیه ۲۸۲ و سوره انفال / آیه ۲۴ ✅ برنامه تلویزیونی (سلوک الهی) _ قم ؛ ۱۳۹۴ @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۹۰ #📌عدالت الی باید همیشه طرفدار و در جامعه باشد و بخواهد که مجری عدالت و یعنی حضرت ﴿روحی فداه﴾ هر چه زودتر کند و زمینه ساز آن حضرت با ، نیکی به نزدیکان و و ناهی از منکر و و تجاوز به دیگران باشد این راهنمایی از طرف خدا برای ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام است؛ اگر از خواب بیدار شویم و متوجّه آن گردیم. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰آیا می توان روایات تحریف را نادیده گرفت؟ 🔹عده اى از محدثان شيعه و حشويه و جماعتى از محدثان اهل سنت درباره تحريف قرآن به اخبارى كه در كتاب هاى معتبر شيعه و در صحاح اهل سنت نقل شده، استدلال كرده اند؛ اما به موجب دلايل و براهين متقن، هيچ كدام از آن اخبار بر تحريف قرآن دلالت نمى كند؛ زيرا: ☑️1. بعضى از روايات كه آيه اى از قرآن را همراه با عبارتى افزون بر اصل آن آيه آورده است، در صدد تفسير و شرح آن آيه است و دلالتى بر الحاق آن عبارت به آيه قرآنى ندارد. براى مثال امام صادق عليه السلام در تفسير آيه «وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا»12 فرموده است: «وَ إِنْ تَلْوُوا (الامر) أَوْ تُعْرِضُوا (عما امرتهم به)» كه جملات بين پرانتز آن، تفسير آيه است، نه جزء آيه. 🔹و همين طور است عبارت «فى على» در آخر آيه «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ (فى على)»13؛ در اين روايت نمى خواهد بگويد: آن كلمه جزء قرآن است؛ بلكه مى خواهد بگويد: آيه در حق آن حضرت نازل شده است. آنچه موجب اشتباه شده، اين است كه گاهى اين پرانتزها مشخص نشده است. ☑️2. در رواياتى كه در مقام تفسير آيه اى است، ذكر و يا دعايى به آن اضافه مى شده تا مردم هنگام تلاوت، ادب آن آيه را رعايت بكنند؛ مانند روايتى كه در آن عبارت «كذلك اللّه ربى» در آخر سوره ى توحيد از زبان مبارك امام رضا عليه السلام نقل شده است. ☑️3. اختلافاتى كه در باب نوع الفاظ آيات در روايات مشاهده مى شود، قرينه بر اين است كه مراد تفسير آيه به معنا است؛ مثل روايات مربوط به آيه «وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ»14 كه در بعضى «انتم ضعفاء» آمده و در برخى «انتم قليل» ذكر شده است. ☑️4. گاهى در ميان برخى از روايات، تعارض و تنافى مشاهده مى شود كه براساس قاعده كلى «تساقط»، بايد آنها را به كنار نهاد؛ مانند روايات وارده از خاصه و عامه در مورد اينكه آيه اى در قرآن براى حكم سنگسار بوده و بعد حذف شده است. 🔹در يك روايت، آيه ادعايى اين گونه آمده است: «اذا زنى الشيخ و الشيخه فارجموهما البتة فانهما قضيا الشهوة» و در ديگرى: «الشيخ و الشيخه اذا زنيا فارجموهما البتة...» و در بعضى: «و بما قضيا من اللذة» و در برخى: «نَكالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَليِمٌ حَكِيمٌ». و در بعضى هم آخر آيه آمده است: «نَكالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ». 🔹اين اختلافات به طور حتم، اين گونه روايات را از اعتبار ساقط مى كند. افزون بر آنچه گذشت، اين روايات با حديث شريف «ثقلين» ـ كه استحكام سندى و دلالى آن بر مصون ماندن قرآن، بر كسى پوشيده نيست ـ تنافى دارند و از طرفى با مفاد رواياتى كه امر به عرضه آنها بر قرآن نموده و محوريت را قرآن معرفى مى كنند، سازگارى ندارند. در نتيجه به طور يقين اين روايات در دلالت بر تحريف عاجز و ناتوانند. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
5 ولایت محوری! قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اَللَّهَ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَقَامُوا اَلصَّلاَةَ وَ آتَوُا اَلزَّكَاةَ وَ حَجُّوا اَلْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ -ثُمَّ قَالُوا لِشَيْءٍ صَنَعَهُ اَللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَلاَّ صَنَعَ خِلاَفَ اَلَّذِي صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً (آیه 65 سوره نساء)» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ بِالتَّسْلِيمِ. (الکافي ج ۱، ص ۳۹۰) امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مردمى خداى يگانه بى‌شريك را عبادت كنند و نماز گزارند و زكات دهند و حج خانه خدا بجا آورند و ماه رمضان را روزه دارند، و پس از همه اينها نسبت به چيزى كه خدا يا رسولش كرده بگويند: چرا بر خلاف اين نكرد؟ يا اين معنى را در دل خود احساس كنند (بى‌آنكه بزبان آورند) به همين سبب مشرك باشند، سپس اين آيه را تلاوت فرمود:«نه، به پروردگارت سوگند، ايمان ندارند تا ترا در اختلافات خويش حاكم كنند، سپس در دلهاى خويش از آنچه حكم كرده‌ئى ملال و گرفتگى نيابند و بى‌چون و چرا گردن نهند-۶۵ سوره ۴-» سپس فرمود: بر شما باد بتسليم. @rahighemakhtoom
🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🌹راهکارهای زندگی موفق در جزء5 قرآن کریم. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(76) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼عبودیت و منیت 🕑 زمان:45دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
59 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل سگ هار 1 (وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَاءَ الَّذِیَّ ءَاتَیْنَهُ ءَایَتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَاءَتْبَعَهُ الشَّیْطَنُ فَکَانَ مِنَ ا لْغَاوِینَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَهُ بِهَا وَلَکِنَّهُ اءَخْلَدَ إِلَی الاَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَلهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ ا لْکَلْب إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ اءَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ذَّا لِکَ مَثَلُا لْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَایَتِنَا فَاقْصُصِا لْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ سَآءَ مَثَلاًا لْقَوْمُ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَایَتِنَا وَاءَنفُسَهُمْ کَانُواْ یَظْلِمُونَ) . (اعراف / 175 177.) ((و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم ؛ ولی (سر انجام ) خود را ازآن تهی ساخت و شیطان بر او دست یافت و از گمراهان شد . و اگر می خواستیم (مقام ) او را با این آیات (و علوم و دانشها) بالا می بردیم ، ولی او به پستی گرایید و از هوای نفس خویش پیروی کرد ! مَثَل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی ، دهانش را باز و زبانش را برون خواهد کرد و اگر او را به حال خود واگذاری ، باز همین کار را می کند . این مَثَل گروهی است که آیات ما را تکذیب کردند ؛ این داستانها را (برای آنها) بازگو کن ، شاید بیندیشند (و بیدار شوند) چه بد مثلی دارند گروهی که آیات ما را تکذیب کردند و تنها آنها به خودشان ستم می کردند)) . ای محمّد خوان بر اسرائیلیان یا به قومت زان کس اخبار نهان که بر او دادیم آگاهی یکی ما ز آیتهای خود در مدرکی . . . از ره رغبت بر آیات و کتاب که به اسم اعظمش بود انتساب کرد لیکن میل او سوی زمین پیرو نفس و هوا شد از یقین از دنائت میل بر پستی نمود می نخورده هیچ ، بر مستی فزود او مثالش در صفت پس چون سگ است خستش هم دور باخون در رگ است گر به حمله رانی او را ، از دهان افکند بیرون به محرومی زبان ور که بگذاری نرانی هم ورا افکند بیرون زبان در ماجرا . . . وان که باشد غافل از علم و عمل همچو آن کلب است کامد در مثل این مثل دارد بر آن قومی فروغ کاشمارند آیات ما را بر دروغ پس بخوان این قصّه ها را از قصص بهر ایشان کامد از آیت به نصّ همچو آن بلعم که حالش گشت ذکر شاید اندر خود کنند این قوم فکر بد بسی باشد مثل آن قوم را که به تکذیب اند بر آیات ما بعد از آن کا گاه گشتند از حُجَج پس کنند انکار آیات و نهج بر نفوس خویش آوردند ظلم نی که بر نفس دگر کردند ظلم (تفسیر صفی ، ج 1، ص 389 390.) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌‌ نه صرفاً ست و نه ‌‌‌ 🌙دوره رمضانیه تدبر در قرآن دانشجویی 🔸ویژه برادران دانشجو (یا فارغ التحصیلان) و طلاب جوان 🗓زمان برگزاری پیش دوره: قابل انتخاب از بین یکی از بازه‌های زمانی زیر ▫️ ۱۱ الی ۱۷ اردیبهشت ▫️ ۲۵ الی ۳۱ اردیبهشت ‌ ✍🏻 ثــبــت نــام در پیش دوره: ‌▪️از طریق لینک Bio پیج مؤسسه: 🔗 @tadabor_ir ▪️و یا از طریق وبسایت مؤسسه: 🌐 tadabor.ir ‌‌‌‌‌‌‌‌ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۲ ـ ۹۱ 🔲 وفای به عهد الی باید وقتی با خدا بست، به آن کند، قسم هایی که با اصرار و تأکید می خورد نشکند و مثل زن ای که نخ های بافته خود را دوباره می کند، نباشد و اعمال خود را از بین نبرد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
¶ در روایتی که از پیامبر نقل شده که حضرت محمد (ص) می‌فرمایند در این ماه، هر شب، منادی در آسمان این ندا را می‌دهد که هل من تائب؟ آیا توبه کننده ای هست؟ هل من سائل؟ آیا گدایی جلوی خانه ی خدا هست که ببخشد؟ 📝 لطفا نشر دهید و در ثواب نشر علم شریک باشید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام رضا علیه السلام : ‌ هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه های دیگر تمام قرآن را بخواند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔲 شکر حقیقی، ممکن نیست به آن معنا که انسان بتواند کمال شکر و حق شکر را ادا کند، این ممکن نیست؛ طبق بیان نورانی (سلام الله علیه)، فرمود: هر نعمتی که شما دادید، ما باید شکر بکنیم؛ اگر توفیق پیدا کردیم، بجا آوردیم، بجا آوردیم؛ خودش است. برای همین نعمت هم یک شکر دیگر لازم است، لذا از دست و زبان که برآید تا بتواند شکر بکند! شکر حقیقی ممکن نیست. آن شکری که لازم است، آن را کمی از بندگان انجام می دهند. بسیاری از ماها گرفتار حرف قارونی هستیم که می گوئیم ما خودمان سی سال، چهل سال زحمت کشیدیم، به جایی رسیدیم! که بارها به عرضتان رسید بسیاری از ماها اسلامی حرف می زنیم و قارونی فکر می کنیم. او گفت: (اِنَّمَا اُوتیتُهُ عَلی عِلم عِندی)، بیش از این که نگفته بود، گفته بود من خودم زحمت کشیدم، پیدا کردم. 🔶️ ر.ک سوره قصص / آیه ۷۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۳/۱۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌‌‌‌‌ 🔰 تلاوت قرآن با تدبّر ‌‌‌‌‌‌ 🔺️رهبر انقلاب: دوستان سعی کنند در همه‏‌ی اوقات- بخصوص در - تلاوت را از یاد نبرند. قرآن نباید از زندگیتان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشید؛ هرچه ممکن است. تلاوت قرآن هم با تأمل و تدبّر اثر می‏بخشد. تلاوت عجله‏‌ای که همین‏طور انسان بخواند و برود و معانی را هم نفهمد یا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نیست. ۸۴/۷/۱۷ ‌‌‌‌‌‌ 🌙 @Khamenei_ir 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(131) 🔅🔅🔅 ✳️ آیه 5 - اولئك علی هدى من ربهم واولئك هم المفلحون ☑ تفسير ▫ المفلحون: واژه مفلح از ريشه فلاح است و معناى اصلى ماده فلح، چيزى است كه لازم آن رهايى از شرور و دستيابى به خير و صلاح است و با اين دو قيد از ماده نجات ، ظفر و صلاح امتياز مى يابد. 🔹 اطلاق فلاح بر كشاورز و فلاحت بر كشاورزى از آن روست ؟ زمين با زراعت از بوار(باير بودن) مى رهد و آباد مى گردد، چنانكه شكاف و گشايش نيز در آن ملحوظ است. 🔹 در زبان فارسى از فلاح به پيروزى و رستگارى تعبير مى شود؛ (493) زيرا معناى فتح و شكاف در آن ماخوذ است، برخلاف چيزى كه رتق و سد در آن ماخوذ است، و چون شكاف در معناى فلاح اخذ شده، كسى كه لب زيرين او شكاف داشته باشد افلح ناميده مى شود. (494) البته مفلح انسانى است كه با رنج و تعب، به مقامى رسيده باشد، نه بدون رنج. هم: ضمير هم را بصيرون، فاصله مى نامند و كوفيون، عماد. شايد سرعطف اولئك دوم بر اولئك اول در آيه محل بحث و عدم عطف در آيه (اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم الغافلون) (495) اين باشد كه در آيه محل بحث، دو عنوان مزبور جداى از هم و مستقل است، ليكن در آيه سوره اعراف، اساس مطلب همان غفلت است كه بر اساس دركات آن، سه مرحله نزولى پديد مى آمد: اول شبيه چهارپايان شدن، دوم در حد چهارپايان بودن، سوم از آنها پايينتر قرار داشتن. 🔹 سر اين تفاوت آن است كه چنانكه نور محسوس، شى ء را برجسته و نمايان مى كند و ظلمت محسوس، شى ء را در تاريكى فرو مى برد، نور معقول هدايت نيز انسان را برجسته مى كند: (يرفع الله الذين امنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات) (496) و تيرگى ضلالت او را سركوب و منكوب و نابود مى سازد و او را به حضيض سقوط فرو مى افكند: (ولا تطغوا فيه فيحل عليكم غضبى و من يحلل عليه غضبى فقد هوى) (497) راز اساسى در اين گونه موارد آن است كه كمال مقهور نفس ‍ كامل است، و نقص قاهر بر نفس ناقص، مثلا، انسان عالم، امير علم است و انسان جاهل، اسير جهل. 🔹 از اين رو گفته مى شود: زبان عاقل در قلب اوست و قلب جاهل در زبان او. بنابراين ، انسان مهتدى و متقى، حاكم بر هدايت و تقواست و انسان ضال و فاجر، محكوم ضلال و فجور و از اين حقيقت به (على هدى) تعبير شد. --------======== 493- التحقيق فى كلمات القرآن الكريم ، ج 9، ص 133 494- تفسير كبير، ج 2، ص 38 495- سوره اعراف ، آيه 179. 496- سوره مجادله ، آيه 11 497- سوره طه ، آيه 81 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇👇👇
(70) 🔆🔆🔆 ⏪39- حق محوری قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ (هود/46) فرمود: «اى نوح! او از اهل تو نيست! او عمل غير صالحى است [= فرد ناشايسته‏اى است‏]! پس، آنچه را از آن آگاه نيستى، از من مخواه! من به تو اندرز مى‏دهم تا از جاهلان نباشى!!» ☑️پيوند مكتبى، حاكم بر پيوند خانوادگى و خويشاوندى است «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ» (دليل نجات گروهى از غرق شدن، ايمانشان به‏نوح بود، نه چيز ديگر) 🔅🔅🔅 وَ لَن تَرْضىَ‏ عَنكَ الْيهَُودُ وَ لَا النَّصَارَى‏ حَتىَ‏ تَتَّبِعَ مِلَّتهَُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُْدَى‏ وَ لَئنِ‏ِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلىِ‏ٍّ وَ لَا نَصِيرٍ(بقره/120) يهودان و ترسايان از تو خشنود نمى‏شوند، تا به آيينشان گردن نهى. بگو: هدايت، هدايتى است كه از جانب خدا باشد. اگر از آن پس كه خدا تو را آگاه كرده است از خواسته آنها پيروى كنى، هيچ ياور و مددكارى از جانب او نخواهى داشت‏. ☑️1 .دشمن، به كم راضى نيست. فقط با سقوط كامل و محو مكتب و متلاشى شدن اهداف شما راضى مى‏شود. «لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ» ☑️2. اگر مسلمانان مشاهده كردند كه كفّار از دين آنان راضى هستند، بايد در ديندارى خود ترديد نمايند. ديندارى كافرپسند، همان كفر است. «لَنْ تَرْضى‏») ( «حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» ☑️3. جز وحى و هدايت الهى، همه راه‏ها انحرافى است. «قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏» مسئوليّت عالم، بيشتر از جاهل است. «بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ» ☑️4. رابطه با اهل كتاب نبايد به قيمت صرف نظر كردن از اصول تمام شود. جذب ديگران آرى، ولى عقب نشينى از اصول هرگز. «لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ» ☑️5. پيروى از تمايلات و هوسهاى مردم، منجر به قطع الطاف الهى مى‏شود. يا لطف خدا، يا هوسهاى مردم. «ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ» 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت 57تفسیر صوتی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه هفتم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره عبس جلسه 7.docx
38.8K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 58 تفسیر متنی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه هفتم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 کارآمدترین وسیله ها!(1) نهج البلاغة خطبه 110 *عبادت ها وسیله و هدف تقرب الی الله(يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُواللهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ.) * وسایل تقرب به خدا(کارآمدترين وسيله ها) 1.ایمان به خدا و رسول (ريشه اصلى تمام حرکت هاى سازنده و مثبت... اساس و پايه تمام خوبى ها و نيکى ها ايمان است و بدون آن، هيچ گونه حرکتى به سوى فرايض الهى و واجبات دينى وجود نخواهد داشت). 2.جهاد فی سبیل الله(جهاد قلّه رفيع اسلام است...معنای عام جهاد ...بدون جهاد، حيات مکتب تضمين نمى شود.) 3.اخلاص در باور توحیدی(هم آهنگ با فطرت انسانى... منظور از «کلمه اخلاص» همان شهادت «لااله الاّ الله» است که عبوديّت و الوهيّت را مخصوص ذات پاک پروردگار مى کند و هرگونه شرک و بت پرستى را نفى مى نمايد. از بعضى از روايات استفاده مى شود که اخلاص جنبه عملى هم دارد و آن اينکه تنها به آستان حق روى آورد و از غير او در عمل چشم بپوشد و از ارتکاب گناهان خوددارى نمايد.) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
6 کارآمدترین وسیله ها!(1) نهج البلاغة خطبه 110 و من خطبة له (علیه السلام) في أركان الدين: إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ اَلْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اَللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى اَلْإِيمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ اَلْإِسْلاَمِ وَ كَلِمَةُ اَلْإِخْلاَصِ فَإِنَّهَا اَلْفِطْرَةُ وَ إِقَامُ اَلصَّلاَةِ فَإِنَّهَا اَلْمِلَّةُ وَ إِيتَاءُ اَلزَّكَاةِ فَإِنَّهَا فَرِيضَةٌ وَاجِبَةٌ وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ اَلْعِقَابِ وَ حَجُّ اَلْبَيْتِ وَ اِعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ اَلْفَقْرَ وَ يَرْحَضَانِ اَلذَّنْبَ وَ صِلَةُ اَلرَّحِمِ فَإِنَّهَا مَثْرَاةٌ فِي اَلْمَالِ وَ مَنْسَأَةٌ فِي اَلْأَجَلِ وَ صَدَقَةُ اَلسِّرِّ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ اَلْخَطِيئَةَ وَ صَدَقَةُ اَلْعَلاَنِيَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ اَلسُّوءِ وَ صَنَائِعُ اَلْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِي مَصَارِعَ اَلْهَوَانِ أَفِيضُوا فِي ذِكْرِ اَللَّهِ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ اَلذِّكْرِ وَ اِرْغَبُوا فِيمَا وَعَدَ اَلْمُتَّقِينَ فَإِنَّ وَعْدَهُ أَصْدَقُ اَلْوَعْدِ وَ اِقْتَدُوا بِهَدْيِ نَبِيِّكُمْ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ اَلْهَدْيِ وَ اِسْتَنُّوا بِسُنَّتِهِ فَإِنَّهَا أَهْدَى اَلسُّنَنِ. برترين وسيله‌اى كه متوسّلان به خدا، به آن توسّل مى‌جويند ايمان به خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اوست و جهاد در راه خدا كه قلّۀ رفيع اسلام است و كلمۀ اخلاص (و شهادت به يگانگى خدا) كه هماهنگ با فطرت انسانى است، و برپا داشتن نماز كه حقيقت دين و آيين است، و اداى زكات كه فريضه‌اى واجب است، و روزۀ ماه رمضان كه سپرى در برابر عذاب الهى است، و حج و عمرۀ خانۀ خدا كه نابود كنندۀ فقر و شستشو دهندۀ گناه است و صلۀ رحم كه سبب فزونى مال و طول عمر، و صدقۀ پنهانى كه كفّارۀ گناهان است و صدقۀ آشكار كه از مرگ‌هاى بد پيشگيرى مى‌كند و خدمت به خلق كه از لغزش‌ها و شكست‌هاى خفّت‌بار جلوگيرى مى‌كند. *عبادت ها وسیله و هدف تقرب الی الله(يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُواللهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ.) * وسایل تقرب به خدا(کارآمدترين وسيله ها) 1.ایمان به خدا و رسول (ريشه اصلى تمام حرکت هاى سازنده و مثبت... اساس و پايه تمام خوبى ها و نيکى ها ايمان است و بدون آن، هيچ گونه حرکتى به سوى فرايض الهى و واجبات دينى وجود نخواهد داشت). 2.جهاد فی سبیل الله(جهاد قلّه رفيع اسلام است...معنای عام جهاد ...بدون جهاد، حيات مکتب تضمين نمى شود.) 3.اخلاص در باور توحیدی(هم آهنگ با فطرت انسانى... منظور از «کلمه اخلاص» همان شهادت «لااله الاّ الله» است که عبوديّت و الوهيّت را مخصوص ذات پاک پروردگار مى کند و هرگونه شرک و بت پرستى را نفى مى نمايد. از بعضى از روايات استفاده مى شود که اخلاص جنبه عملى هم دارد و آن اينکه تنها به آستان حق روى آورد و از غير او در عمل چشم بپوشد و از ارتکاب گناهان خوددارى نمايد.) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔷 لزوم تدبّر برای فهم معارف قرآن الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ...آل عمران ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩمِ [ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﻭ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻧﻔﻮﺫﻱ ﺩﺷﻤﻦ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻟﺸﻜﺮﻱ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم [ ﻣﻜﻪ ] ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺘﺮﺳﻴﺪ . ﻭﻟﻲ [ ﺍﻳﻦ ﺗﻬﺪﻳﺪ ] ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ ، ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺪﺍ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺍﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﻭﻛﻴﻞ ﻭ [ ﻧﻴﻜﻮ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ ] ﺍﺳﺖ . ⭐️👇امام خامنه ای در محفل انس با قرآن ۱۴۰۰۱/۲۵ در قرآن، بیان مثل بیان کتابهای بشری نیست که یک فصل‌بندی بکنند، موضوع‌بندی بکنند؛ نه، خدای متعال در قرآن گاهی با یک کلمه، با یک اشاره، یک دریای معرفت را به سمت انسان سرازیر میکند که اگر چنانچه تدبّر کنیم، اگر فکر کنیم، اگر ابعاد را بسنجیم، اگر از خرد بشری برای فهم آن استفاده بکنیم، گاهی معارف عجیبی در یک کلمه برای انسان حاصل میشود. یا فرض بفرمایید که در ضمن یک حکایتی که قرآن دارد بیان میکند، کوتاه یا بلند، راجع به پیغمبران یا غیر پیغمبران -که در قرآن داستانهای فراوانی وجود دارد از گذشتگان-در خلال آن، یک مطلبی را به ما تعلیم میدهد و ما از آن استفاده میکنیم، مثلاً فرض کنید در خلال گفتگوی دو نفر. یا یک حادثه‌ی معیّنی اتّفاق افتاده، یک بیانی نسبت به آن حادثه در قرآن هست، امّا این بیان اگر چه مربوط به یک حادثه است، امّا مخصوص به آن حادثه نیست؛ این بیان کلّیّت دارد که حالا مثلاً یک مثال [اگر] من بزنم، این آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی آل‌عمران است: الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایمانًا وَ قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل. خب این مربوط به ماجرای بعد از جنگ اُحُد است؛ بعد از آنکه مسلمانها از جنگ اُحُد، ناموفّق، مجروح، خسته، کوفته، شهیدداده، و مصیبت‌زده برگشتند، یک عدّه از منافقین افتادند بین مردم که شما اینجا نشسته‌اید، امّا دشمنها آنجا حاضرند، نزدیک مدینه یک جایی اجتماع کرده‌اند و بزودی حمله میکنند پدر شما را درمی‌آوردند؛ پیغمبر فرمود فقط آن کسانی که امروز در این حادثه در اُحُد مجروح شدند بیایند؛ شب بلند شدند رفتند آن مجموعه را شکست دادند و برگشتند. اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم؛ منافقین شایعه درست میکردند که بله، پدرتان درآمد، علیه شما دارند چنین میکنند، چنان میکنند، اینها رفتند و غائله را ختم کردند و برگشتند: فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوء. خب این یک «قضیّه» است، این قضیّه مال یک حادثه‌ی خاص است امّا مخصوص آن زمان نیست؛ امروز هم هست، در همه ی دورانها هم بوده است... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ این خداست ... یا من اسمه دواء و ذکره شفاء، یا من یجعل الشفاء فیما یشآء من الاشیاء. ای خدایی که در هر چه بخواهی عطا می کنی!! قدرت علمی ات محدود نیست، ات محدود نیست؛ تو قبل از اینکه حرف بزنی، جهان اطاعت می کند. (فهی بمشیتک دون قولک موتمره). صدر و ساقه عالم، همین که اراده کردی دست به فرمان است، لازم نیست سخن بگویی!! این خداست! در قلب ما هیچ قدرتی نگنجد، مگر ؛ یقیناً‌ این می شود. 🔷 ر.ک بحار الانوار / جلد ۹۲ / صفحه ۶۷ و الصحیفه السجادیه / دعای ۷ ✅ پیام نوروزی ۱۳۹۹ _ قم المقدسه 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۵ ـ ۹۳ 📌 (سوگند) الی باید به مسأله و وفای به آن . قسم و به آن از هر چیزی بیشتر اهمیت بدهد، این مسأله را نفروشد بخصوص برای عهد نبندد، نخورد و را به این وسیله ندهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom