eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
31.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قلم 🔹 انسان اگر انسان راستین است، خداست و خلیفه او اوصاف «مستخلف عنه» را دارد و «مستخلف عنه» او عالمانه جهان را اداره می ‌کند. قرآن کریم را به ما داد و آموخت؛ هم سمع و بصر را به ما داد و هم قلب و هوش را به ما عطا کرد به إذن خدا، تا عالم و محقق شویم و این را قرار دهیم برای عقل. قرآن کریم که ما را به علم و کتاب دعوت می‌ کند و به سوگند یاد می ‌کند و به مکتوبات قلم داران قسم یاد می ‌کند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾،[1] دینی که به ابزار نوشتن سوگند یاد می ‌کند، دینی که به کتابت و مکتوب قسم یاد می‌ کند، آن طوری که به شمس و قمر قسم یاد می ‌کند: ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾؛[2] یعنی باید مثل قمر بدهد، کتاب باید مثل شمس داشته باشد. این است، قدم اول است که انسان به نوشتن و گفتن صحیح عادت کند و آگاه شود و این کافی نیست و این مقدمه است. [1]. سوره قلم، آیه1. [2]. سوره شمس، آیه1 ـ 3. 🆔 @a_javadiamoli_esra 📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران و منطقه غرب آسیا تاریخ: 1396/04/10 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نزد خدا، آبروی خود را نبریم 💠 انسان که پیش خدای سبحان می رود، با دست خالی که نمی تواند برود! چه چیزی ببرد؟ مبادا یک وقت بگویی من درس خواندم، علم دارم، فلان خدمت را کردم؛ با دست خالی برو. چرا؟ (آبروی خود بَری گر آب روی خود بَری)* اگر بگویی خدایا من این کار را کردم، همان جا آبرویت را می برند. می گویند: اینها را که ما به تو دادیم! آنجا می خواهی بروی، با و برو؛ این (لا یملک الا الدّعا)* همین است. یک چیزی باید ببرد که تحفه باشد و آنجا نباشد، آن ( ) است. ________________________________________________ * دیوان اشعار حکیم سنایی * مفاتیح الجنان / دعای کمیل ✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
برداشت از آیات ۷۷ – ۷۶ 📌 الی ا باید بسیار و با باشد تا خدای تعالی او را یاری کند و او را نیز از ناراحتی دهد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌صوت و لحن زيبا براي رسيدن به و زيبا در قرائت قرآن نكاتي را بايد رعايت كرد، از جمله: 🔰۱. رعايت و يادگيري قوانين روان‎خواني و تجويد؛ قاري مي‎تواند در جلسات دوره خواني و آموزش، ترد اساتيد تجويد با قواعد روخواني، روانخواني و تجويد آشنا شود و آنها را در قرائت به كار گيرد، در اين راستا كمك گرفتن از كتاب‎هاي آموزش تجويد، استفاده از نوارهاي آموزشي و گوش دادن به صوت اساتيد قرائت و توجه به چگونگي اداي كلمات توسط ايشان مفيد است. 🔰۲. برخورداري از استعداد صوت مناسب؛ استعداد صوت و لحن به طور نسبي در افراد وجود دارد، لكن برخي حنجره‎ها به گونه‎اي هستند كه قابليت اداي صحيح الفاظ و استفاده از صوت و لحن هاي گوناگون را دارند، و اگر كسي از چنين استعدادي برخوردار باشد. مي‎تواند آن را تربيت و شكوفا كند. 🔰۳. تلفظ صحيح حروف به صورت عربي 🔰۴. توجه به معنا و مفهوم آيات و هماهنگ كردن لحن با معناي آيات 🔰۵. تمرين و خواندن به سبك قرائت يك قاري، يعني تا هنگامي كه به سبك قرائت يك قاري با تمام ابعادش تسلط پيدا نشده، نبايد سبك عوض شود. 🔰۶. پرهيز از غذاهاي مضر براي حنجره، مثل: ترشي‎ها، غذاهاي تند و چرب و... 🔰۷. استعاذه و پناه بردن به خدا از شر وسوسه‎هاي شيطان؛ قرآن كريم مي‎فرمايد: «فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشيطن الرحيم؛هنگامي كه قرآن مي‎خواني، از شر شيطان رانده شده به خدا پناه ببر» 🔰۸. عمل به آيات قرآن كريم و دستورهاي اخلاقي آن «ذلك الكتاب لاريب فيه هدي للمتقين؛ آن كتاب با عظمتي است كه شك در آن راه ندارد و ماية هدايت پرهيزكاران است.» 🔰۹. طهارت قلب و ظاهر (با وضو بودن)؛ «لا يمسه الا المطهرون؛ و جز پاكان نمي‎توانند به آن دست زنند (دست يابند).» 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. علي جيبي، آموزش روخواني قرآن كريم. ۲. سيد محسن موسوي بلده، حليه القرآن. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نگاهی اجمالی به قرن اول (۸) 🔰تفسیر جابر انصاری. 🔹اثـر جـابر بن عبداللّه انصاری (م 73 یا 79 ق) از اجلاء مفسرین و اصحاب رسول اللّه (ص) و شیعه امیرالمؤمنین علی (ع) و محبین و یاران صدیق خاندان عصمت و نبوت. 🔹 ابوالخیر وی را در کتاب طبقات مفسرین خود از مفسرین طبقه اول ضبط کرده است. روایات وی در آیات شریف قرآن در تفاسیر نقل شده است. 🔹و ابـوالـقاسم فرات کوفی قسمتی از روایات جابر انصاری را در تفسیر خود موسوم به تفسیر فرات ضبط کرده است. 📚 مـنـابع : اسد الغابة، 1/307؛ الاصابة، 1/214؛ اعیان الشیعة، 4/45؛ الاتقان، 4/240؛ تاسیس الشیعة، 323؛ تـذکرة الحفاظ، 1/43؛ جامع الرواة، 1/143؛ رجال، ابن داود، 79؛ رجال، طوسی، 12؛ رجال، کشی، 42؛ تفسیر، فرات الکوفی، 216 به بعد؛ معجم رجال 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
36 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪سوم. تفسير قرآن به رأي، گذشته از منع عقلي كه اجمال آن به اشارت رفت، دليل نقلي فراواني بر منع از آن رسيده است كه تهديد به ورود در آتش و تخويف به خروج از دين و ترهيب به ارتداد و تخشيه به عدم ايمان، از پي آمدهاي تلخ تفسير قرآن به رأي شمرده شد. ⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از: 🔹1. تفسير جاهلانه نسبت به اصل محتوا؛ يعني مطلبي از آيه اي برداشت شود و بر آن تحميل گردد، سپس آيه‌ي مزبور بر معناي تحميلي محمول شود، در حالي كه آن مطلبْ مطابق با برهان نيست و در اين جهت، فرقي نمي كند كه برهان مطلب، فلسفي يا كلامي باشد يا تجربي و يا نقلي؛ زيرا برهان هر مطلب، وابسته به سنخ آن مطلب و محتوا مي باشد. اگر محتوا جزء معارف تجريدي بود، اثبات آن مضمونْ برهان فلسفي يا كلامي مي طلبد و اگر محتوا جزء مسائل تجربي بود، اثبات آنْ شاهد آزمايشي و تجربه طلب مي كند؛ چنان كه اگر جزء قصص و سيره هاي انبيا و اولياء(عليهم السلام) بود، اثبات آن سند معتبر نقلي مي خواهد. 🔹پس، اگر مطلبي وابسته به يكي از رشته هاي عقلي يا نقلي بود و بدون دليل از آيه استظهار شد و بر آن تحميل گشت، سپس آيه بر معناي تحميلي حمل شد، چنين تفسير جاهلانه اي تفسير به رأي و ممنوع است و قرآن كريم در اين باره به عنوان يكي از جوامع الكلم، بدون اختصاص به مسأله‌ي تفسير، راجع به منع قول بدون علم چنين فرموده است: (و لا تقفُ ما ليس لك به علم إنّ السمع و البصر و الفؤاد كلّ أُولئك كان عنه مسئولاً).[ سوره‌ي اسراء، آيه‌ي 36.] 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
72 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل کور و بینا ، کر و شنوا 2 (مَثَلُ ا لْفَرِیقَیْنِ کَالاْعْمَی وَا لاْصَمِّ وَا لْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً اءَفَلاَ تَذَکَّرُونَ) . (هود / 24.) ((مثل این دو گروه (مؤ منان و منکران ) مثل نابینا و کر و بینا و شنواست ؛ آیا این دو همانند یکدیگرند ؟ ! آیا پند نمی گیرید ؟ ! )) . 🌱🌱🌱 ▫️حضرت علی علیه السّلام در نهج البلاغه می فرماید : (( وَمَنْ اءَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ ، وَمَنْ اءَبْصَرَ إِلَیْها اءَعْمَتْهُ ؛ (195) و هر کس بادیده بصیرت (و عبرت ) به دنیا بنگرد ، دنیا به او بصیرت و بینایی می بخشد و هر کس با دیده هدف و رسیدن به مقاصد مادی به دنیا نظر کند ، دنیا او را کور و نابینا می گرداند)) . 🔸نکته جالب توجه در این دو جمله کوتاه و پر محتوا ، کلمه ((بها)) و ((إ لیها)) است ؛ یعنی اگر از دیدگاه ((وسیله )) به دنیا نظر شود ، مایه بصیرت است ، ولی اگر از دید ((هدف )) بدان توجّه شود ، باعث کوری دل و سبب گمراهی خواهد بود ؛ به عبارت دیگر دنیا را می توان از دو دیدگاه مورد مطالعه قرار داد : 1 دیدگاه مرآتی ؛ 2 دیدگاه استقلالی . ▫️دیدگاه مرآتی آن است که آدمی هنگامی که به ((مرآت )) ، یعنی آیینه می نگرد ، توجهی به خود آیینه ندارد که موادش از چیست و قیمتش چقدر است . او از آیینه فقط به عنوان وسیله دیدن خود استفاده می کند . این نوع نگاه کردن به آیینه مایه بصیرت و سبب عبرت و برطرف کردن نقص از خود و اصلاح عیب است . ▫️نظر استقلالی این است که می خواهد آیینه را خریداری کند ، لذا به حجم و اندازه سنگ و مساحت و کیفیّت جنس آن نظر می کند . در این هنگام صورت خود را که در آن منعکس شده ، نمی بیند و به اصطلاح ((فیه ینظر)) است . ▫️بنا بر این هرکس از دیدگاه مادی و ((استقلالی )) به اشیای عالم نظر کند ، جهان ماده چشمش را پر خواهد کرد و نسبت به ماورای ماده و خالق جهان کور و نابینا خواهد شد ؛ به عبارت دیگر هر کس با چشم سر و دید سطحی حیوانی به عالم نظر افکند ، خطا خواهد کرد 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
سیرو سلوک.خطورات شیطانی.استاد شجاعی 87.mp3
4.29M
(87) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:خطورات شیطانی 3 🕑 زمان:34دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
معیارهای تفسیر معتبر.docx
23.2K
36 📝 موضوع:معیارهای تفسیر معتبر 🌴🌴🌴 🌱🌱🌱 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
معیارهای تفسیر معتبر.pdf
484.1K
36 📝 موضوع:معیارهای تفسیر معتبر 🌴🌴🌴 🌱🌱🌱 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
📝 علم الادیان 🔹 امروز هم که 25 ذی‌قعده است « است از پُر برکت ‌ترین روزهای ایام سال است و شاید بعضی از شما حوزویان و دانشگاهیان هم صائم باشید که این روزه برای همه شما ـ ان‌ شاء ‌الله ـ پُر برکت باشد! 🔹 آنچه در جمع شما عزیزانی که به رشته‌ های متنوع علوم اشتغال دارید و قابل طرح است این است که گرچه علوم را گاهی به صورت تجریدی و تجربی از یک سو و تجربی و ریاضی و انسانی و مانند آن از سوی دیگر و به «علم الابدان و علم الادیان» تقسیم کردند از سوی سوم; ولی جامع همه آنها بودن علم و عالم است که همه ما را می‌تواند در کنار هم جمع بکند یعنی حوزه و دانشگاه را آن هدفمند بودن می ‌تواند جمع بکند. 🔹 حدیث معروفی از وجود مبارک پیامبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان‏»[1] علم دو قسم است: بعضی از علوم مربوط به بدن انسان‌هاست; نظیر طبّ و سایر علوم وابسته به آن، برخی از علوم مربوط به دین است نه بدن، نظیر فقه و تفسیر و کلام و امثال اینها، اما بزرگان اهل معرفت همین حدیث را به سبک دیگر معنا می‌کنند، آنها علم را با موضوع ارزیابی نمی ‌کنند، علم را با هدف ارزیابی می ‌کنند، آنها می ‌گویند اینکه حضرت فرمود: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان‏» منظور علم بدن طب نیست و منظور علم دین تفسیر و فقه نیست. آن کسی که فقه و تفسیر می‌ خواند و می ‌نویسد برای اینکه به دنیا برسد او دارد، آن طبیبی که می ‌کوشد مشکل جامعه را حل کند او دارد، این نگاه کجا، آن نگاه کجا! همین حدیث است، همین جمله است، کسی درس فقه می‌ خواند برای , تفسیر می‌خواند برای , این «علم الابدان» دارد. یک وقت است نه، درس علم طب خوانده که مشکلات جبهه را حل کند، مجروحان جبهه را درمان کند او «علم الادیان» دارد، پس همین حدیث، همین جمله وقتی به دست یک انسان بدهید می‌ گوید این علم به ‌لحاظ موضوع تقسیم می ‌شود موضوع یا بدن یا دین است وقتی به دست یک اهل حقیقت دادید می ‌بینید این علم این حدیث را برابر باید تقسیم کرد نه برابر موضوع، اگر هدف باشد، باشد، علم دین است. اگر هدف تأمین معیشت خود باشد و کیف و جیب خودش باشد علم بدن است، پس «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان‏» اگر منظور علم ادیان بودن است این می‌تواند همه ما را جمع بکند؛ یعنی موضوع و محمول معیار نیست, است; ممکن است کسی ادبیات بخواند و غرض آن این باشد که قرآن را بهتر بفهمد و بهتر معنا کند, یک وقت است طب می ‌خواند یا داروسازی می‌ خواند که به جامعه انسانی و اسلامی خدمت بکند, یک وقت است فقه و اصول می ‌خواند که به جامعه اسلامی و الهی خدمت بکند, همه اینها دارای هستند و این می ‌تواند حوزه و دانشگاه را با هم جمع بکند. [1]. كنز الفوائد، (کراجکی), ج‏2، ص107؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏1، ص220. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/09/15 🌱🌱🌱 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom