eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁بیان آیه 8سوره عادیات 🍁 ✳️ تفسیر المیزان وَ إنَّهُ لحُب الخير لشَديد8⃣ 🔹 از مفسرين گفته اند: در جمله (لحب الخير) لام است، و كلمه ( ) در اينجا به معناى است، و معناى جمله اين است كه: انسان براى مال، بسيار يعنى و تنگ نظر است. 🍁🍁🍁🍁🍁 ⬅️ گفته اند: مراد آيه اين است كه: انسان نسبت به مال دنيا است ، و اين شدت وادارش مى كند به اينكه از دادن خدا بورزد، و مال خود را در راه خدا نكند. اين چنين آيه را تفسير كرده اند. 🍁🍁🍁🍁🍁 و نيست مراد از (خير)، تنها مال نباشد، بلكه باشد، و آيه شريفه بخواهد بفرمايد: حب خير هر انسانى است، و به همين جهت وقتى و مال دنيا را خود مى پندارد دلش مجذوب آن مى شود و اين شيفتگى را از دلش مى برد و در مقام شكرگزارى او بر نمى آيد. 🌿🌿🌿🌿🌿 @al_mizan @rahighemakhtoom
🍁 بیان آیات 9⃣ و🔟 و1⃣1⃣ سوره عادیات🍁 ✳️ تفسیر المیزان أَفَلا يَعلَمُ إذَا بُعثِرَ مَا فِى القُبُورِ9⃣ و حُصِّلَ ما فِی الصُّدور🔟 إنَّ رَبِّهُم بِهم یومئذٍ لَخَبير1⃣1⃣ 🔹 (بعثره) نظير مصدر (بحثره) به معناى و نشر است، يعنى شدن و منتشر گشتن، و در جمله (و حصل ما فى الصدور) منظور از آنچه در ها است، سازى صفاتى است كه در نفوس است، يعنى صفات ايمان از و رسم نيكوكارى از بدكارى، همچنان كه در جاى فرموده (يوم تبلى السرائر). 🍁🍁🍁🍁🍁 ولى از مفسرين گفته اند: منظور از ما فى الصدور، شدن نهانى هايى است كه هر كس در خود پنهان كرده، در آن روز اين باطنها مى شود، كه هر فردى همانطور كه به ظاهرش رسيدند، و اعمال ظاهريش را دادند، به حساب باطنش هم برسند، و جزاى آن را نيز بدهند. 🍁🍁🍁🍁🍁 و (افلا يعلم ) جمله اى است كه بوى از آن مى آيد، و استفهامش براى انكار است، و فعل (يعلم) جمله اى است كه شده، و مقام دارد بر اينكه آن جمله چيست، و آن جمله هر مفعول فعل (يعلم) است، و جمله (افلا يعلم) با آنچه حذف شده جمله اى است و از كلمه (اذا بعثر) مطلبى از شروع شده، تا انكار در جمله قبل را كند. و منظور از جمله (ما فى القبور) آدميان است. 🍁🍁🍁🍁🍁 و آيه - و خدا داناتر است - اين است كه: آيا نمى داند كه به خاطر نعمت هاى پروردگارش عقوبت هايى دارد كه وى به به آن مى رسد، و با آن جزا داده مى شود؟ وقتى آنچه بدن در هست از قبرها بيرون شود، و نهفته هاى در باطن نفوس گردد، و شود در باطن كافرند يا مومن؟ مطيعند يا عاصى؟ در آن وقت به ايشان باخبر است، و بر معيار نفوس، جزايشان مى دهد. ____________________________ 🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) 🌿🌿🌿🌿🌿 @al_mizan @rahighemakhtoom
🍁 بحث روايتى سوره عادیات🍁 ✳️ تفسیر المیزان 🔹در ، است كه: گويند خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) لشكرى به سوى قبيله اى از گسيل داشت، و بن عمرو انصارى يكى از را سرپرست آنان كرد، لشكر به طرف آن قبيله روان شد، و مراجعتش كشيد، گفتند همه آنان كشته شدند، خداى تعالى سوره مورد بحث را كرد، و خبر داد كه (و العاديات ضبحا) - نقل از . 🍁🍁🍁🍁🍁 ديگر گفته اند: اين سوره وقتى نازل شد كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) (عليه السلام) را به جنگ فرستاد، و على (عليه السلام) لشكر دشمن را داده بود، و اين بعد از نوبت اعزام لشكر واقع شد كه رسول خدا(صلى اللّه عليه و آله و سلم) غير على (عليه السلام) فرستاده بود، آنها كارى صورت دهند و هر يك لشكر را دچار شكست نموده، نزد خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) برگشتند، اين قصه در حديثى از امام (عليه السلام) روايت شده. آنگاه فرموده: و از اين جهت آن را خوانده اند كه آن جناب شكست به ايشان داده و عده اى را كشت و را اسير نموده، اسيران را در آنچنان به هم بست كه گويى در كنده و . 🍁🍁🍁🍁🍁 و وقتى اين سوره نازل شد خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از به ميان مردم آمد و را خواند و در نماز سوره را تلاوت كرد، بعد از آنكه نمازش تمام شد عرضه داشتند: ما اين سوره را نشنيده بوديم، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: بله (علیه السلام) بر دشمنانش يافت و خداى تعالى اين سوره را فرستاد، و امشب با آوردن آن، را به من داد، چند روز بيشتر نگذشت كه على (عليه السلام) با و اسيران برسيد. ____________________________ 🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) 🌿🌿🌿🌿🌿 @al_mizan @rahighemakhtoom
📚 وحی و نبوت در قرآن-27 ✅ تنها راه براى هدايت انسان راه وحى است‌ 🍁🍁🍁 از بحث‌هاى گذشته به دست آمد كه: 🔹 انسان مانند ساير انواع آفرينش در زندگى خود هدف سعادتى دارد و چون از جهت چگونگى ساختمان وجودى و نيازمندى‌هاى طبيعى از زندگى اجتماعى گريزى ندارد سعادت و بدبختى وى در سعادت و بدبختى اجتماع مى‌باشد 🔹 و در هرحال بايد جزء يك واحد اجتماعى بوده سعادت و حسن عاقبت طبيعت شخصى خود را در سعادت اجتماع بجويد. 🔹 و معلوم شد كه تنها قانون مشترك است كه مستقيماً سعادت جامعه و ضمناً سعادت شخص را به طور عادلانه تضمين مى‌نمايد. 🔹 و باز معلوم شد كه انسان نيز بايد مانند ساير انواع به سعادت نوعى و هرچه در مقدمه اين سعادت قرار دارد از راه آفرينش هدايت شود 🔹 و سعادت انسان در سعادت زندگى اجتماعيش بود و در نتيجه مى‌بايست از راه آفرينش به‌سوى قانون مشترك نامبرده هدايت شود و باز معلوم شد كه عقل انسانى براى هدايت به‌سوى قانون كافى نيست، زيرا در همه احوال به رعايت تعاون عمومى و عدالت اجتماعى حكم نمى‌كند. 🌹🌹🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
📚 وحی و نبوت در قرآن-28 ✅ تنها راه براى هدايت انسان راه وحى است‌ 🔹 از مقدمات بالا بايد نتيجه گرفت كه سخنى ديگر از درك در ميان نوع انسان غير از درك عقلى بايد وجود داشته باشد كه هدايت نامبرده آفرينش به وسيله آن انجام گيرد، و راهى كه با اين مشخصات غير از راه عقل در ميان نوع انسان سراغ داريم راه دركى است كه برخى از افراد انسان به نام پيغمبران و فرستادگان خدا از آن سخن گفته و آن را به نام وحى آسمانى ناميده‌اند و به‌راستى ادعا و دعوت خود حجت اقامه نموده‌اند. ✳ خداى متعال مى‌فرمايد: كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ‌ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ» مردم يك امت بودند.- در حال سادگى بدون اختلافات زندگى مى‌كردند پس از آن اختلافات پيدا شد- پس خدا پيغمبران را در حالى‌كه نويد دهنده و ترساننده بودند برانگيخت و با ايشان به حق كتاب- شريعت- نازل كرد تا در اختلافات مردم حكم كند. ✳ و باز مى‌فرمايد: إِنَّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى‌ نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ‌ تا آن‌جا كه مى‌فرمايد-رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ ما به سوى تو وحى فرستاديم چنان كه وحى فرستاديم به سوى نوح و پيغمبران پس از نوح- تا آن جا كه مى‌فرمايد- پيغمبران و فرستاده‌شدگانى كه نويد دهنده و ترساننده بودند براى اين كه مردم بر خدا حجت نداشته باشند- بلكه حجت خدا بر مردم تمام شود. 🔹چنان كه پيداست آيه اولى طريق وحى و نبوت را تنها راه رفع اختلافات مردم تشخيص مى‌دهد 🔹و آيه دوم وحى و نبوت را دليل منحصر به فرد اتمام حجت معرفى مى‌كند 🔹 و لازمه‌اش اين است كه عقل براى نشان دادن راه و اتمام حجت كافى نباشد؛ يعنى اگر پيغمبران مبعوث نبودند و احكام الهى تبليغ نمى‌شد و مردم ظلم و فساد مى‌كردند به مجرد اين كه عقل داشتند و قبح ظلم و فساد را مى‌فهميدند در پيشگاه خدا قابل مؤاخذه نبودند. @rahighemakhtoom
🍀(ره) : به علامه حسن زاده آملي 🍀 🔻 آيت اللّه علاّمه حسن زاده آملى مى فرمايد: روزى در محضر مرحوم علاّمه طباطبايى عرض كردم: آقا! راه ترقّى و تعالى چيست؟ 🔻حضرت علاّمه طباطبايى (ره) فرمود: 🍀تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت يعنى كشيك نفس كشيدن. يعنى حريم دل را پاسبانى كردن. يعنى سر را از تصرّفات شيطانى حفظ داشتن. ين تخم سعادت را بايد در مزرعه دل كاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنى، تخم سعادت اين نهال سعادت را بپروراند. مراقبت، حضور داشتن و حريم دل را مواظب بودن است. انسان است كه بايد دو قوّه نظرى و عمليش را كه به منزله دو بال هستند از قوّه به فعليّت برساند تا بتواند به معارج عاليّه انسانى پرواز نمايد. 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
🍁 ترجمه آيات سوره در تفسیر المیزان🍁 💠به نام خداوند رحمان و رحيم💠 وقتى كه زمين آن مخصوصش را آغاز مى كند۱ و زمين آنچه از (و يا معادن ) كه در دارد بيرون مى ريزد۲ و انسانها از در مى پرسند: زمين را چه شده است۳ در آن روز زمين اخبار و خود را شرح مى دهد۴ آرى پروردگار تو به وى كرده كه به زبان آيد و اسرار را بگويد۵ در آن روز مردم محشور نمى شوند بلكه هايى مختلفند تا اعمال هر طايفه اى را به آنان نشان دهند۶ پس هر كس به يك ذره عمل كرده باشد آن را مى بيند۷ و هر کس به سنگینی یک ذره عمل کرده باشد آن را خواهد دید۸ 🍁🍁🍁 @al_mizan @rahighemakhtoom
🍁 بيان آيات سوره زلزلة 🍁 ✳️ ✅در اين سوره سخن از و شدن مردم براى ، و اشاره به بعضى از رفته، كه يكى زمين، و يكى ديگر سخن گفتن آن از است كه در آن رخ داده. ✅ اين سوره هم مى تواند باشد و هم . 🍁🍁🍁 @al_mizan @rahighemakhtoom
شرح کلمه 72 از کلمات قصار نهج البلاغه در اینجا حضرت می فرماید «الدَّهْرُ یخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ یجَدِّدُ الْآمَالَ وَ یقَرِّبُ الْمَنِیةَ وَ یبَاعِدُ الْأُمْنِیةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ»؛ فرمود گذشت روزگار بدن را فرسوده می‌کند، چون در عمر در حال رفتن است و آرزوها را طولانی می‌کند. یک بیان نورانی در روایات ما هست که فرمود: «إِیاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَی الْمُنَی» زنده به عمل باشید نه به آرزو. امید یک مطلب دیگری است، رجا برکت و رحمت است. بین آرزو و بین امید خیلی فرق است. امید این است که انسان مقدمات را فراهم کند و به انتظار نتیجه باشد. کشاورزی که همه کارها را کرده به انتظار باران است این را می‌گویند رجا. اما کسی که کِشتی نکرده، شیاری نکرده، زمینی را آماده نکرده، او آرزو دارد که زندگش‌اش تأمین بشود! آرزو با مقدمات همراه نیست، ولی امید با مقدمات همراه است؛ لذا رجاء برکت است و آرزو برکت نیست و مذموم است. کانال قرآنی رحیق مختوم در ایتا @rahighemakhtoom
🌷💐🌷 🌷🍃 سید علی آقا قاضی (ره) : 🍃🌷هرحقی از دیگران بر گردنت باشد تــا ادا نـڪنــۍ باب قرب و معرفت باز نمی‌شود 🍃🌷 خداوند رضایتش را در رضایت مردم قرار داده! 🌷💐🌷 @rahighemakhtoom
🍁بیان آیه 1 سوره زلزلة🍁 ✳️ تفسیر المیزان إذا زُلزِلَتِ الارضُ زِلزالَها1⃣ 🔹كلمه ( ) مانند كلمه (زلزله) و به معناى و تكان خوردن است، و اينكه اين مصدر را به زمين اضافه كرد، و فرمود (زمين زلزله اش را سر مى دهد) به ما مى فهماند كه زمين زلزله اى به خود دارد، و اين مى رساند كه زلزله مذكور امرى و مهم است، زلزله اى است كه در شدت و به نهايت رسيده است. مقصود از اينكه در زمين ( ) خود را بيرون مى كند و (انسان) مى گويد آن را چه شده است 🍁🍁🍁🍁🍁 @rahighemakhtoom