eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 امام صادق عليه السلام این دعا را قبل از تلاوت قرآن می خواندند: «اللّهُمَّ‌ فَاجْعَلْ‌ نَظَري فيهِ‌ عِبادَةً‌ وَ قِرائَتي فيهِ‌ فِكْراً وَ فِكْري فيهِ‌ اعْتِباراً وَ اجْعَلْني مِمَّنْ‌ أتَّعِظُ‍‌ بِبَيانِ‌ مَواعِظِكَ‌ فيهِ‌ وَ أجْتَنِبُ‌ مَعاصيكَ‌ ... خداوندا! نگاه مرا به آيات قرآن عبادت و قرائتم را توأم با انديشه و تفكرم را در آن مايۀ عبرت قرار ده و مرا از كسانى قرار ده كه از مواعظ‍‌ تو در آن پند مى‌گيرد و از گناهانت پرهيز مى‌كند». 📚بحار الانوار ج ۸۹ ص ۲۰۷ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
🔰قرآن برنامه مرحوم علامۀ شوشترى در شرح نهج البلاغۀ خود داستانى از تاريخ بغداد نقل مى‌كند كه شخصى مى‌گويد: من از كنار قبر «احمد بن طولون»(يكى از امرا و مؤسس دولت طولونيه در مصر و سوريه در قرن سوم هجرى) عبور مى‌كردم. پيرمردى را مى‌ديدم كه در كنار قبر او نشسته و قرآن مى‌خواند بعد از مدتى او را نديدم سپس به او برخورد كردم گفتم: تو همان شخص نبودى كه در كنار قبر «احمد بن طولون» قرائت قرآن مى‌كردى چرا رها ساختى‌؟ گفت: او خدمت‌هايى به من كرده بود و من دوست داشتم به جبران آن خدمت‌ها مدتى بر سر قبرش قرآن بخوانم گفتم: پس چرا رها كردى‌؟ گفت: شبى او را در خواب ديدم به من گفت: دوست دارم كه اين محبت را رها سازى و قرآن در كنار قبر من نخوانى. من به او گفتم چرا؟ گفت: هر آيه‌اى كه مى‌خوانى: ضربه‌اى بر من مى‌كوبند و مى‌گويند: آيا اين آيه را نشنيدى (پس چرا عمل نكردى‌؟) 📚شرح نهج البلاغه علامه شوشتری،ج۱۲ ،ص ۳۲ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۰ 📌 و الی نباید به هیچ وجه و دوروئی در روحش وجود داشته باشد و به آن چه سبب ها و ها است باشد. زیرا خدای تعالی آن چه در مردم می گذرد می داند. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
۵ 🔰سابقه تفسیر موضوعی جوانه هاى تفسیر موضوعى قبل از هر چیز در خود قرآن دیده مى شود; و چنانکه گفتیم دستور قرآن در زمینه تفسیر آیات متشابه به وسیله آیات محکم، نوعى از تفسیر موضوعى است. 🔹سپس در کلمات ائمه هدى(علیهم السلام) نیز نمونه هاى فراوانى آمده که طرز و گردآورى آیات مربوط به یک موضوع، و جمع بندى، و سپس استفاده از آن را به ما آموخته است که شاید چند نمونه زیر براى اثبات این مطلب کافى باشد. ▫️وَلَوْلاَ أَنْ یَکُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِّنْ فَضَّة وَمَعَارِجَ عَلَیْهَا یَظْهَرُونَ وَلِبُیُوتِهِمْ أَبْوَاباً وَسُرُراً عَلَیْهَا یَتَّکِئُونَ : «اگر (بهره فراوان کفّار از مواهب مادى) سبب نمى شد که همه مردم امّت واحد (گمراهى) شوند، ما براى خانه هاى کسانى که به (خداوند) رحمان کافر مى شدند سقفهایى از نقره و نردبانهایى (نقره اى) که از آن بالا روند قرار مى دادیم و براى خانه هایشان درها و تختهایى (زیبا و نقره اى) قرار مى دادیم که بر آن تکیه کنند» 🔹(مَّنْ کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاَهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً ): «هر کس که (تنها) زندگى زودگذر (دنیا) را مى طلبد، آن مقدار را که بخواهیم به هر کس اراده کنیم، مى دهیم; سپس دوزخ را براى او قرار خواهیم داد، که در آتش سوزانش مى سوزد در حالى که نکوهیده و رانده (درگاه خدا) است» 🔹 در جایى دیگر پیرامون قول به غیر علم مى گوید: اى ابن مسعود! بدون آگاهى درباره چیزى سخن مگوى، و تا نشنوى و نبینى حرف مزن. سپس آیات متعددى از قرآن را در زمینه همین موضوع ارائه مى فرماید: 🔹وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُوْلَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولا : «از آنچه به آن آگاهى ندارى، پیروى مکن; چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند». 🔹 و نیز مى فرماید: سَتُکْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَیُسْأَلُونَ: «گواهى آنان نوشته مى شود و (از آن) بازخواست خواهند شد» 🔹و نیز مى فرماید: مَّا یَلْفِظُ مِنْ قَوْل إِلاَّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ «انسان هیچ سخنى را بر زبان نمى آورد مگر این که، فرشته اى مراقب و آماده )است!» 🔹و نیز فرمود: وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ: «و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم!»همچنین بحث هاى دیگرى پیرامون ذکر الله و انفاق در راه خدا و مکارم اخلاق و غیر آن با اتکاء به جمع بندى آیات قرآن در این حدیث شریف مطرح شده است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفاوت بین «صمد» و «غنی» 1 پیش از بیان تفاوت دو واژه «صمد و غنی» ، نخست معانی لغوی آن ها را بررسی می کنیم : الف ) واژه صمد: کتاب های لغت ، معانی متعددی برای آن بیان کرده اند که عمده آن سه تا است : ☑️۱ . صمد از ریشه صَمْد (بر وزن ضرب ) به معنای قصد است . صَمَد ، وصف به معنای مفعول ، یعنی مقصود است . ☑️۲ . دایمی ، ثابت و باقی است . ☑️۳ . یعنی آنچه درونش خالی نیست یعنی پُر است .۱ در قاموس آمده است : «صمد یعنی مصمود و مقصود; آن که مقصود همه است و برای بر آوردن حوایج به او روی می آورند ، لازمه اش غنا و بی نیازی است ; زیرا آن که همه ، او را قصد می کنند ، قهراً بی نیاز است .» (الرحمن ، ۲۹ ـ فاطر ، ۱۵)۲ 🔘در روایات اهل بیت (علیهم السلام ) نیز واژه «صمد» به همین سه معنای یاد شده تفسیر شده است که برای نمونه به دو حدیث اشاره می کنیم : ۱ . از امام جواد(ع ) معنای صمد را پرسیدند . حضرت پاسخ داد: «صمد ، آقا و سروری است که مقصود همگان است و در کم و زیاد ]به او مراجعه [ می کنند .»۳ ۲ . امام باقر از جدش امام حسین (علیهما السلام ) چنین نقل می کند: «صمد آن است که درونش خالی نیست (تو پُر است ) . آن است که مقام و منزلتش به نهایت رسیده و.. . و آن دایم و ثابتی است که پیوسته هست و زایل نمی شود .»۴ 🔘مفسران نیز ضمن اشاره به روایات یاد شده ، همین معانی را تأیید کرده و بیشتر آنها معنای نخست را بر گزیده اند .۵ مرحوم علامه طباطبایی در المیزان می فرماید: «صمد را به معانی متعدد تفسیر کرده اند که بازگشت بیشتر آنها به این است : «الله الصمد» یعنی: خداوند ، آقا و سروری است که در نیازمندی ها مقصود بوده ، به او روی می آورند و چون در آیه مطلق آمده ، مقصود در نیازمندی ها به نحو مطلق است و چون خداوند متعال به وجود آورنده هر موجودی است ، پس غیر او هر ـ آنچه که مصداق شیء است ، در ذات و صفات و آثار ، نیازمند به اوست و به او روی می آورد . (نجم ، ۴۲) و همه چیز به او منتهی می شود .۶ 🔘بنابراین ، صمد از مفهومی بسیار عمیق و گسترده برخوردار است که هرگونه صفت مخلوق را از خداوند نفی می کند . مفاهیمی که در روایاتِ رسیده از اهل بیت (علیهم السلام ) برای آن بیان شده است ، به گونه ای به همین معنای یاد شده باز می گردد . برای نمونه ، پنج روایت نقل می کنیم : ۱ . امام حسین (ع ) در معنای صمد فرموده است : «آن که درونش خالی نیست ]از هر نظر پر و کامل و از هرگونه نقص و کمبودی مبرّا است[ و آن که مقامش به نهایت رسیده است و آن که نمی خورد و نمی آشامد و نمی خوابد.. . .» ۲ . امام باقر(ع ) فرموده است : «محمدبن حنفیه همواره می گفت : صمد آن است که به خود متکیّ و از غیر خویش بی نیاز است » و غیر او می گویند: «صمد از کون و فساد ]و تغییر و دگرگونی که از ویژگی های مخلوقات است[ مبرّا است و به تغایر ]غیر ثابت و دگرگونی[ وصف نمی شود . ۳ . امام باقر(ع ): «صمد ، آقا و سرور و فرماندهی است که دستور دهنده و نهی کننده ای بالاتر از او نیست .» ۴ . امام زین العابدین (ع ) فرمود: «صمد آن است که هرگاه چیزی را بخواهد و به او بگوید: باش ، فوراً موجود می شود و آن است که همه چیز را به گونه ای مختلف با اشکال متفاوت آفرید.. .» .۷ ۵ . امام زین العابدین (ع ) فرمود: «اهل بصره نامه ای به امام حسین (ع ) نوشتند و از ایشان درباره صمد سؤال کردند . آن حضرت «فرمود: خداوند خود ، صمد را تفسیر کرده است : و لم یلد و لم یولد; نه زاد و نه زاده شد.. . ، از چیزی به وجود نیامده و در چیزی وجود ندارد و بر چیزی قرار نگرفته ، آفریننده همه اشیاء است .. . .»۸ ⏺ب ) واژه غنی: کتاب های لغت برای این واژه نیز چند معنا بیان کرده اند که عمده آن سه تا است : ۱ . کفایت ، اکتفا و کم نیازی ۲ . بی نیازی مطلق ۳ . کسی که اموال فراوان و کسب و درآمدی بسیار دارد (ثروتمند) .۹ 🔘راغب می نویسد: «معنای دوم ، به خداوند متعال اختصاص دارد;» ]در قرآن نیز معمولا در کنار «حمید» به کار رفته است . [(حج ، ۶۴ و فاطر ، ۱۵) معنای اوّل و سوم نیز در قرآن به کار رفته است . (معنای اول ـ ضحی ، ۸ ـ معنای دوم ـ نساء ، ۶ و توبه ، ۹۳ و آل عمران ، ۱۸۱) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفاوت بین «صمد» و «غنی» 2 🔘با مقایسه کردن معانی غنی در می یابیم که این صفت به طور کلی دو گونه است : یکی «غنی با لذات » که ویژه خداوند است و دیگری «غنی بالغیر» (و به واسطه مال و امثال آن ) که مربوط به ما سوی الله است .۱۰ از آنجا که واژه صمد از اسمای حسنای الهی بوده ، فقط یک بار در قرآن و در کنار کلمه «الله» آمده است ، برای بیان تفاوت میان آن و واژه غنّی ، تنها آن را با معنای دوم غنی ، (بی نیاز مطلق ) که حدود بیست بار در قرآن آمده است . (که آن نیز از اسمای حسنای الهی است )مقایسه می کنیم : ☑️۱ . صمد معنایی عام ، گسترده و عمیق دارد و آن عبارت است از کمال مطلقی که مستجمع جمیع صفات کمالیه بوده ، از هر نقص و کاستی پیراسته است (بر اساس معنای توپر و کامل ) و هر یک از معانی: «لم یلد و لم یولد» ، نمی خورد و نمی آشامد ، نمی خوابد ، ازلی و ابدی و تغییر ناپذیر است ، در زمان و مکان نمی گنجد ، شریک ندارد و.. . ، از مصادیق آن است و در هیچ یک به معنای غنی نیامده است ; ولی اگر «صمد» را به معنای اول (المصمود الیه ) بگیریم ، همان طور که از قاموس نقل شد ، لازمه این که همه خلایق به سوی خدا روی آورند ، این است که او غنی با لذات باشد; از این رو در خصوص این معنای صمد ، می توان غنی را لازمه آن دانست ; البته برخی مفسران معتقدند: سایر معانی صمد به معنای اول یعنی ازلی و ابدی و دایمی بودن خداوند باز می گردد; و معانی دیگری که در روایات آمده ، «لازمه مقصود همگان بودن » است ; مثلا در روایتی که از امام حسین (ع ) نقل شد ، حضرت ، «صمد» را به «لم یلد و لم یولد» تفسیر کردند; سپس زاد و ولد را به گونه ای معنا کردند که با پُر بودن و کامل بودن تناسب داشت . هرچه دارای صفت زاد و ولد باشد ، به ناچار مرکب است و مرکب نیازمند به اجزا است ; در حالی که خداوند صمد بوده ، همه چیز در نیازمندی به او منتهی می شود; از این رو ، معنای سوّم (توخالی نبودن ) به معنای نخست باز می گردد .۱۱ ☑️۲ . چه سایر معانی را لازمه معنای نخست بدانیم ، و چه هر معنا را جداگانه فرض کنیم . به هر حال ، صفتی است ویژه ذات باری تعالی; ولی غنی در یکی از معانی اش فقط برای خداوند به کار می رود و آن بی نیاز مطلق است . ☑️۳ . بر فرض که صمد اختصاص به خداوند نداشته باشد ، در قرآن فقط یک بار آن هم برای خداوند به کار رفته ; اما واژه غنی هم برای خداوند به معنای دوم (حدود ۲۰ بار) و هم به معنای غیر خداوند (با سایر معانی اش ) به کار رفته است . با پی بردن به معنای جامع ، عمیق و وسیع صمد ، تا حدی سخن امام باقر(ع ) را در روایتی که اشاره کردید ، می توان درک کرد; امّا این روایت و مانند آن ، مربوط به مسأله «جری و تطبیق » مفاهیم قرآن بر مصادیق است که علم آن در اختیار امامان معصوم (علیهم السلام ) قرار دارد .۱۲ 🔘در روایت یاد شده امام باقر(ع ) می فرماید: «الصمد ، پنج حرف است و هر حرفش بر مطلبی (درباره خداوند) دلالت دارد . سپس به صورت رمز ، بسیاری از صفات حق تعالی را بیان فرموده ، ادامه می دهند: «اگر برای دانشی که خداوند بر من ارزانی داشته ، حاملانی می یافتم ، توحید و اسلام و ایمان و دین و شرایع را از صمد منتشر می کردم ; اما کسی را نمی یابم تا این علوم را به او منتقل کنم .. .»۱۳ 🌷🌷🌷 📚منابع متن: ۱. نهایه، ابن اثیر، ج ۳، ص ۵۲، نشر اسماعیلیان ـ اقرب الموارد، علامه شرتونی، ج ۳، ص ۲۳۱، دارالاسوه ـ مفردات، راغب اصفهانی، ص ۴۹۲، نشر دارالقلم دمشق ـ مجمع‏البحرین، طریحی، ج ۳، ص ۸۸، دار و مکتبة الهلال بیروت. و نیز صحاح، تاج العروس و... . ۲. قاموس قرآن، قرشی، ج ۴، ص ۳ـ۱۵۲، دارالکتب الاسلامیه. ۳. اصول کافی، کلینی، ج ۱، ص ۱۷۴، التعارف للمطبوعات. ۴. توحید صدوق، ص ۸۹ـ۹۰، نشر جامعه مدرسین. ۵. مجمع‏البیان، علامه طبرسی، ج ۱۰، ص ۳ـ۴۸۲، مؤسسه اعلمی للمطبوعات ـ المیزان، علامه طباطبایی، ج ۲۰، ص ۵۰ ـ ۴۴۹، مؤسسه الاعلمی و نیز جوامع‏الجامع، کشاف و... . ۶. المیزان، علامه طباطبایی، ج ۲۰، ص ۵۰ـ۴۴۹، مؤسسه الاعلمی. ۷. توحید صدوق، ص ۸۹ـ۹۰، نشر جامعه مدرسین. ۸. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۳، ص ۴ـ۲۲۳، داراحیاءالتراث العربی. ۹. مفردات راغب اصفهانی ، ص ۶۱۵ ، دارالقلم ـ لسان العرب ، ابن منظور ، ج ۱۰ ، ص ۱ ۱۰. نگرش وحی بر خداشناسی ، سیدمرتضی حسینی اصفهانی ، ج ۲ ، ص ۵ـ۲۷۱ ، انتشارات فره ۱۱. اقتباس از المیزان ، همان ، ص ۴۵۱ . ۱۲. اقتباس از المیزان ، همان ، ج ۱ ، ص ۴۵ . ۱۳. بحارالانوار ، علامه مجلسی ، ج ۳ ، ص ۲۲۵ ، داراحیاء التراث العربی . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
102. ⏪28- مَثَل چراغ و چراغدان اللَّهُ نُورُ السَّمَوَا تِ وَالاْرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوا ةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَاءَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیُّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَلاَغَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیَّءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِی مَن یَشَآءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ . (35 سوره نور) ((خداوند نور آسمانها وزمین است ، مَثَل نورخداوند همانند چراغدانی است که درآن چراغی (پرفروغ ) باشد ، آن چراغ در حُبابی قرارگیرد ، حبابی شفّاف ودرخشنده همچون یک ستاره فروزان ، این چراغ با روغنی افروخته می شود که از درخت پر برکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی ؛ (آن چنان روغنش صاف و خالص است که ) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله ور شود ؛ نوری است برفراز نوری وخدا هرکس را بخواهد به نور خود هدایت می کند وبرای مردم مثلهامی زند وخداوند به هرچیزی داناست )) . 🌱🌱🌱 بنا بر این برای حفظ این نور الهی (نور هدایت و ایمان ) مجموعه ای از معارف و آگاهیها و خود سازیها و اخلاق لازم است که همچون ((مشکاتی )) این ((مصباح )) را حفظ کند . ونیزقلب مستعد وآماده ای می خواهدکه همچون ((زجاجه )) برنامه آن را تنظیم نماید . و امدادی از ناحیه وحی لازم دارد که همچون ( شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ) به آن انرژی بخشد . و این ((نور وحی )) باید از آلودگی به گرایشهای مادّی و انحرافی شرقی و غربی که موجب پوسیدگی و کدورت آن می شود ، برکنار باشد . آن چنان صاف و زلال و خالی از هر گونه التقاط و انحراف که بدون نیاز به هیچ چیز دیگر تمام نیروهای وجود انسان را بسیج کند و مصداق ( یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیَّءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ) (303) گردد . هرگونه تفسیر به راءی و پیشداوریهای نادرست و اعمال سلیقه های شخصی و عقیده های تحمیلی و تمایل به چپ و راست و هر گونه خرافات که محصول این (شجره مبارکه ) را آلوده کند ، از فروغ این چراغ می کاهد و گاه آن را خاموش می سازد . این است مثالی که خداوند در این آیه برای ((نور خود)) بیان کرده و او از همه چیز آگاه است . از آنچه در بالا ذکر شده ، این نکته روشن می شود که اگر در روایات ائمه معصومین علیهم السّلام در تفسیر این آیه رسیده است ((مشکاة )) گاهی به قلب پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و ((مصباح )) نور علم و ((زجاجه )) وصیّ او ، علی علیه السّلام و ((شجره مبارکه )) به ابراهیم خلیل که ریشه این خاندان از اوست و جمله ((لاشرقیة و لاغربیة )) به نفی گرایشهای یهود و نصارا تفسیر شده است ، در حقیقت چهره دیگری از همان ((نور هدایت و ایمان )) و بیان مصداق روشنی از آن است ، نه این که منحصر به همین مصداق باشد . و نیز اگر بعضی از مفسّران این نور الهی را به ((قرآن )) یا ((دلایل عقلی )) یا ((شخص پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم )) تفسیر کرده اند آن نیز ریشه مشترکی با تفسیر بالا دارد . 📝نکته ها : بخشی از نکات در ضمن بیان وجه تشبیه ، آورده شد ، امّا ذکر چند روایت برای تکمیل این بحث لازم است : ☑️ در کتاب ((روضه کافی )) از امام باقرعلیه السّلام در تفسیر آیه ((نور)) روایت شده که فرمود : ((مشکات قلب محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم )) است و مصباح نور علم و زجاجه علی علیه السّلام است که بعد از رحلت پیامبر این مصباح در آن قرار گرفت )) . ☑️در حدیث دیگری از امام باقرعلیه السّلام وارد شده که فرمود : ((مشکاة ، نور علم در سینه پیامبر است و زجاجه سینه علی است و نورٌ علی نورٍ امامانی از آل محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم هستند که یکی بعد از دیگری می آیند و مؤ یّد به نور علم و حکمتند و این رشته از آغاز خلقت تا پایان جهان ادامه داشته و دارد ، اینها همان اوصیایی هستند که خداوند آنان را خلفای خود در زمین و حجّت خویش بر بندگانش قرار داده است و در هیچ عصر و زمانی صفحه روی زمین از آنها خالی نبوده است )) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سوم:نزول قرآن 📌آغاز نزول طبق نص صريح قرآن، آغاز نزول قرآن در ماه مبارك رمضان و در شب قدر بوده است: «شَهْرُ رَمَضانَ‌ الَّذِي أُنْزِلَ‌ فِيهِ‌ الْقُرْآنُ‌...؛ ٢ماه رمضان [ همان ماه] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است...»؛ «إِنّا أَنْزَلْناهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ الْقَدْرِ؛ ٣ما [ قرآن را] در شب قدر نازل كرديم.». شب قدر در نزد اماميّه، ميان دو شب ٢١و٢٣ ماه مبارك رمضان مرددّ است؛ شيخ كلينى از حسّان‌بن‌مهران روايت كرده‌است كه مى‌گويد: از امام‌صادق عليه السلام پرسيدم: شب قدر كدام است‌؟ فرمود: «آن‌را در يكى از دو شب ٢١ و ٢٣ جست‌وجو كن». زراره از امام‌صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: «شب ١٩ شب تقدير است، شب ٢١ شب تعيين و شب ٢٣ شب ختم و امضاى امر است» ٤. شيخ صدوق مى‌گويد: «مشايخ ما اتفاق نظر دارند كه ليلة القدر، شب ٢٣ ماه رمضان است» 🔰سه سال تأخير آغاز وحى رسالى (بعثت) در ٢٧ ماه رجب، ١٣ سال پيش از هجرت (٦٠٩ ميلادى) بود، ولى نزول قرآن به‌عنوان كتاب آسمانى، سه سال تأخير داشت. اين سه سال را به‌نام «فَتْرت» مى‌خوانند. پيامبر صلى الله عليه و آله در اين مدت، دعوت خود را سرّى انجام مى‌داد تا آيۀ «فَاصْدَعْ‌ بِما تُؤْمَرُ...؛ ٢پس آنچه را بدان مأمورى آشكار كن...» نازل شد و دستور اعلان دعوت را دريافت كرد. ابوعبداللّه زنجانى گويد: «پس از نزول آيۀ «اِقْرَأْ بِاسْمِ‌ رَبِّكَ‌ الَّذِي خَلَقَ‌...» تا مدت سه سال قرآن نازل نشد و اين مدت را فترت وحى مى‌نامند. سپس قرآن به‌صورت تدريجى نازل گرديد» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا به اندازه کافی به ملت داد، ولی ... 💠 این (اسد الغابه فی معرفه الصحابه) درباره یکی از این بزرگان دارد که: آمد، خواست وضع را، کمی آن روز را توجیه کند؛ گفت که: خدا از مخزن غیبش برای شما همین اندازه نازل کرده است، شما چه اعتراضی دارید؟ این بزرگوار* در بین جمع برخاست، گفت: معاویه! (هاهنا مسائل ثلاثه)، چرا می کنی؟! در مخزن الهی، هر چه خدا بخواهد هست، (ان من شیء الا عندنا خزائنه)،* ذات اقدس اله هر چه بخواهد نازل بکند، به اندازه می دهد؛ چون خدا فرمود: مردم من هستند؛ نه تنها مردم، تمام مار و عقرب عالم عائله من هستند، (ما من دابّه الا علی الله رزقها)،* با (علی) تعبیر کرده. فرمود: تمام مارها و عقرب ها، موجودات دریایی، غیر دریایی عائله من هستند. سوم: ما درباره مخزن الهی حرفی نداریم، درباره آنچه خدا نازل کرده است برای تامین روزی مردم حرفی نداریم؛ در امر سوم نظر داریم؛ می گوئیم: خدا به اندازه کافی به این ملت داد، تو در اثر نتوانستی این ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی؛ ما روی این اشکال داریم. ____________________________________________ * احنف بن قیس * سوره حجر / آیه ۲۱ * سوره هود / آیه ۶ * ر.ک الدّر المنثور فی التفسیر بالماثور / جلد ۵ / صفحه ۷۱ 🌴🌴🌴 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
آیت الله 🔰هدف زندگی برخی از مردم حرفی بعضی از بزرگان عرفان دارند؛ می‌گویند کِرمی که درون این حبّه گندم است، آسمان و زمینش همین است. اگر این کِرم بخواهد حرف بزند، آسمان او با زمین او یک سانت حداکثر فاصله دارد یا نیم سانت. هر آن کِرمی که در گندم نهان است ٭٭٭ زمین و آسمان او همان است بعضی‌ها کِرمی هستند که آسمان و زمینشان همین پست و مقام است؛ غیر از این فکر نمی‌کنند. اصلاً به این فکر نمی‌کنند که مرگی هست و بعد از مرگ یک سؤال و جوابی هست. خیال می‌کنند انسان می‌پوسد. حالا لازم نیست انسان یک کِرم باشد در درون گندم که روی دو سانتی فکر بکند، همین که بین نثیل و معتلف (دستشویی و آشپزخانه)است در خطبه حضرت امیر که عثمانی‌ها این طور بودند، همین است یا تمام تلاش و کوشش این است که یا رومیزی، یا زیرمیزی مشکلش را حلّ کند. این همان کِرمی است که در گندم نهان است زمین و آسمان او همین است، آسمان او اداره او میز او زمین او منزل او همین است... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (25) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (26) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف 27.mp3
10.87M
💢جلسه بیست و هفتم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صیانت از قرآن 🔸 ما در , ره آورد قرآن و عترت را حفظ كنیم! اگر نظام ما, دولت و ملت ما و مردم بزرگ و بزرگوار ایران اسلامی به احكام و حِكَم دین عمل بكنند، این , حفظ قرآن در سطح جامعه است. 🔸 بسیاری از مردم توفیق مطالعه تفسیر و مانند آن را ندارند، مفسّر قرآن است، مفسّر حدیث اهل بیت است. مردم دین را از ما مشاهده می ‌كنند, از و امّت اسلامی مشاهده می ‌كنند. 🔸 اگر این عمل صالح بود و مانند علم، صائب بود، علم صائب، قرآن است و عمل صالح، قرآن است. پیام به مسابقات قرآنی جهاد دانشگاهی تاریخ: 1392/080/21 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 هفته بسیج 🔸 شدن یك چیز است؛ در هر سنی چه زن چه مرد باید یك برگه در دستش باشد كه من یك چیز دادم یك چیز گرفتم و آن این است كه را دادم را گرفتم. 📚 دیدار مسئولین نیروی مقاومت بسیج تاریخ: 1385/09/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۲ 📌مرشد دروغین الی نباید از و پیروی کند و باید روی این مسئله کاملاً نماید. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۶ ۲. در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) آمده است که در یک جمع بندى از معناى «کفر» در قرآن مجید مى فرماید: 🔹«کفر» در قرآن پنج گونه است: 🔹نخست: کفر جحود و انکار است که آن خود بر دو گونه است: یکى انکار اصل وجود خداوند و بهشت و دوزخ و قیامت، همان گونه که قرآن از زبان آنها نقل مى کند: وَمَا یُهْلِکُنَا إِلاَّ الدَّهْرُ : «و جز طبیعت روزگار [= طبیعت] ما را هلاک نمى کند» 🔹شاخه دیگر: کفر به معناى انکار توأم با معرفت و یقین است; همان گونه که در قرآن آمده است: (وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَعُلُوّاً ): «و آن را از روى ظلم و تکبر انکار کردند، در حالى که در دل به آن یقین داشتند» 🔹سوم: کفر به معناى معصیت و ترک طاعت است; همان گونه که خداوند درباره گروهى از بنى اسرائیل که بعضى از دستورات الهى را عمل مى کردند و بعضى دیگر را ترک مى گفتند; مى فرماید: أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْض: «یا به بعضى از دستورات کتاب خدا ایمان مى آورید، و به بعضى کافر مى شوید؟!» 🔹قسم چهارم کفر به معناى برائت و بیزارى است; همان گونه که خداوند از قول ابراهیم(علیه السلام) در برابر بت پرستان نقل فرموده است: (کَفَرْنَا بِکُمْ ) یعنى «ما نسبت به شما کافریم»{۱} و نیز فرموده است: (یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْض ): «روز قیامت منکر یکدیگر شده (و از هم بیزاى مى جویید!)» 🔹امّا قسمت پنجم از کفر، کفر به معناى ناسپاسى نعمت است; همان گونه که خداوند فرموده:لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِیدٌ : «اگر شکرگزارى کنید، (نعمت خود را) بر شما افزون خواهم کرد; و اگر ناسپاس کنید، مجازات شدید است!.سپس امام(علیه السلام) اقسام شرک را که در قرآن مجید آمده است، جمع آورى فرموده و آنها را به عنوان، شرک اعتقادى، شرک عملى، شرک اطاعت، شرک ریا با ذکر آیاتى از قرآن مجید شرح مى دهد.همان گونه که ملاحظه مى کنید امام(علیه السلام) با جمع بندى آیات «کفر» و «شرک» یک نظر کلّى بر این دو موضوع افکنده; و روشن مى سازد که این دو واژه، مفهوم وسیع و گسترده اى دارند. «کفر» هرگونه پوشانیدن حق را شامل مى شود، خواه در مسأله اعتقادات باشد یا در عمل یا در زمینه مواهب الهى و «شرک» هرگونه همتا قرار دادن براى خداوند را در بر مى گیرد خواه در مسائل اعتقادى باشد یا عملى یا اطاعت از قوانین، و مانند آن چهره زیباى تفسیر موضوعى در کلمات امام(علیه السلام)از دو نمونه فوق به خوبى روشن مى شود که چه اثرى در وسعت بینش انسان و فهم عمیق آیات قرآن مى بخشد. نمونه جالب دیگر همان چیزى است که در حدیث معروف موسى بن جعفر(علیه السلام)براى هشام بن حکم بیان شده است. 🔹امام(علیه السلام) در بخشى از این حدیث، براى اثبات مقام عقل و خرد، آیات مربوط به «اولو الالباب» را در قرآن جمع آورى فرموده، و به هشام مى فرماید: ببین خداوند چگونه اولوالالباب (خردمندان و صاحبان مغز) را به بهترین وجهى یاد کرده; و بر قامت آنها بهترین لباس را پوشانیده است. سپس هفت آیه از قرآن مجید را که از اهمیّت مقام اولوالالباب سخن مى گوید در کنار هم ارائه مى دهد. (آیات، سوره بقره، آیه ۲۶۹ - سوره آل عمران، آیه ۷ - سوره آل عمران، آیه ۱۹۰ - سوره زمر، آیه۹ - سوره ص، آیه ۲۹ - سوره مؤمن، آیه ۵۴) 🔹جمع بندى آیات فوق و ملاحظه آنها در کنار هم بینش عمیقى به انسان در مورد فهم معناى «اولوالالباب» و مقام و موقعیت آنها مى دهد; و این کارى است که فقط از تفسیر موضوعى ساخته است. 🔹اینها نمونه هایى بود از شکوفه هاى تفسیر موضوعى در کلمات پیشوایان بزرگ اسلام (پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و ائمه هدى(علیهم السلام)) و نمونه هاى متعدّد دیگرى نیز وجود دارد که براى پرهیز از طولانى شدن بحث از ذکر آنها خوددارى مى کنیم. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰تفاوت میان واژه های لطیف ، رئوف و رحیم (از صفات خداوند) (1) 🔘پیش از بیان به تفاوت صفات یاد شده ، نخست آنها را از نظر لغت بررسی می کنیم : ⏪الف ) لطیف : از ماده «لطف » است و برای آن چند معنا بیان کرده اند که به برخی اشاره می کنیم : ☑️ ۱ـ دقیق ، ظریف و ریز در مقابل ضخیم ، انبوه و پُر پُشت ۱ ☑️۲ . رفق ، مدارا ، مهربانی و نرمی; در قرآن آمده است : «الله لطیف بعباده .» (شوری ، ۱۹) ☑️۳ . هدیه و تحفه ای که برای ایجاد محبت و دوستی به کسی می دهند . ۲ ☑️ ۴ . توفیق خدایی ، موفقیتی که خدا برای انجام دادن کار خیر دهد; نگه داری و حفاظت خدا از بنده .۳ عده ای ، لطف را در عمل و فعل (انجام دادن کار) ، همان نیکی ، مهربانی و رفاقت و در علم ، آن را علم به دقایق و ظرافت های اموری ریز و یا اموری که از نظرها مخفی است ، دانسته اند .۴ 🔘لطیف که صفت مشبهه یا صیغه مبالغه است ، به معنای کسی که دقیق و ریزبین و عالم به دقایق امور عالم است ، یا مهربان و رفیق و یا هدیه دهنده و.. . می باشد . با توجه به معانی یاد شده ، می توان نتیجه گرفت که به طور کلی ، لطف ، یک معنای اصلی دارد و آن «دقت و ریزبینی ، همراه با نرمی و مهربانی» است ـ که در مقابلش درشتی و خشونت است ـ و سایر معانی ـ که در آنها به کار رفته ـ لازمه یا اثر آن است ; برای نمونه ، لازمه یا آثار معنای یاد شده ، نیکی ، مهربانی ، رأفت ، هدیه دادن و توجه به جزئیات و امور ریز و.. . است . 🔘این دقت و ریزبینیِ همراه با نرمی و مهربانی ، مراتبی دارد ، و چون لطیف از اسمای حسنای خداوند است ، مرتبه کامل آن در ذات مقدس حق محقق است ; پس خداوند لطیف است ; یعنی در او خشونت و درشتی یافت نمی شود و در نهایت دقت و مهربانی است . لازمه این حقیقت ، احاطه کامل به دقایق و آگاهی تمام از جزئیات است ; از این رو می بینیم از هفت موردی که این وصف در قرآن تکرار شده (انعام ، ۱۰۳ ـ یوسف ، ۱۰۰ ـ حج ، ۶۳ ـ لقمان ، ۱۶ ـ شوری ، ۱۹ ـ ملک ، ۱۴ ـ احزاب ، ۳۴) 🔘پنج مورد آن در کنار صفت «خبیر» آمده است ; چرا که خبیر نیز به معنای «آگاه از امور است » و هر دو وصف ، به مقام علم خداوند اشعار دارد .۵ 🔘اگر به کلمات نورانی پیشوایان معصوم (علیهم السلام ) نظر بیفکنیم ، به معنای یاد شده ما را راهنمایی خواهد کرد . 🔘در روایتی ، ذیل تفسیر آیه «و هو اللطیف الخبیر» (انعام ، ۱۰۳) از امام رضا(ع ) آمده است که : «بدین جهت به خداوند لطیف گویند ، که موجوداتی لطیف آفریده و از اشیای لطیف آگاه است . آیا گیاهان لطیف و غیر لطیف و موجودات لطیف و حیوانات و حشرات ریز و آنچه از آنها هم ریزتر و کوچکتر است را نمی بینی ؟ موجوداتی که به سبب کوچکی ، به چشم نمی آیند; موجوداتی که (به خاطر کوچکی) مذکر و مؤنث و نوزاد تازه و قدیم آنها را نمی توان دید از همه اینها به لطیف بودن آفریدگارشان پی می بریم .. . »۶ 🌷🌷🌷 📚منابع متن: ۱. اقرب الموارد، علامه شرتونی، ج ۵، ص ۵۸، دارالاسوه ـ مصباح المنیر، علامه فیومی ص ۵۵۳، دارالهجرة. ۲. مفردات، راغب، ص ۷۴۰، دارالقلم دمشق ـ لسان العرب، ابن منظور، ج ۱۲، ص ۲۸۳، داراحیاء التراث العربی. ۳. لسان العرب، همان. ۴. نهایة، ابن اثیر، ج ۴، ص ۲۵۱، اسماعیلیان. ۵. ر.ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج ۷، ص ۳۰۲، مؤسسة الاعلمی ـ تفسیر نمونه، آیه‏اللّه‏ مکارم و دیگران، ج ۵، ص ۷ ـ ۳۸۶، دارالکتب الاسلامیه ـ التحقیق فی کلمات القرآن، حسن مصطفوی، ج ۱۰، ص ۵ ـ ۱۹۳، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ تفسیر غریب القرآن الکریم، طریحی، ص ۴۰۴، دارالاضواء بیروت ـ دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، خرمشاهی، ج ۲، ص ۱۹۳۳، نشر دوستان، ـ نگرش وحی بر خداشناسی، سید مرتضی حسینی، ج ۲، ص ۶ ـ ۳۳۱، انتشارات فرهنگ قرآن. ۶. ر.ک: اصول کافی، کلینی، ج ۱، ص ۱ ـ ۱۷۰، دارالتعارف للمطبوعات. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفاوت میان واژه های لطیف ، رئوف و رحیم (از صفات خداوند) (2) 🔘پیش از بیان به تفاوت صفات یاد شده ، نخست آنها را از نظر لغت بررسی می کنیم : ⏪ب ) رئوف : ریشه از ریشه «رأفت » به معنای رحمت و مهربانی بیشتر و شدیدتر است . عده ای آن را به معنای «رحمت مطلق » گرفته اند . در هر صورت ، تفاوت هایی با «رحمت » دارد که در جای خود بیان خواهیم کرد . رئوف بر وزن «فَعُول » یا فَعُل (مانند خَدُوم و عَصُد) ، از اسمای حسنای الهی بوده و در قرآن ۱۱ بار تکرار شده و در بیشتر موارد ، همراه صفت «رحیم » آمده است . (بقره ، ۱۴۳ و ۲۰۷; آل عمران ، ۳۰; توبه ، ۱۱۷ و ۱۲۸; نحل ، ۷ و ۴۷; حج ، ۶۵; نور ، ۲۰; حدید ، ۹; حشر ، ۱۰) البته رأفت خداوند به معنای تأثر و رقت قلب در آدمی نیست ; بلکه رأفت خدا ، نعمت های اوست که برای عموم اختصاص داده است .۷ ج ) رحیم : از ریشه «رحمت » به معنای مهربانی و رقت قلب است ; البته چون لازمه عطوفت و مهربانی ، تأثر و انفعال قلبی است ، برای این ویژگی خداوند نیاز به یک تحلیل داریم ; زیرا خداوند به صفات مادی و نفسانی که مخصوص جسم مادی است وصف نمی شود; از این روست که در نهج البلاغه می خوانیم : «رحیم لایوصف بالرّقة» (خطبه ۱۷۷) لذا رحمت خداوند را به معنای عطا ، نعمت و فیض گرفته اند . ⏺از آنچه گذشت ، به خوبی تفاوت های ذیل را درباره صفات یاد شده می توان به دست آورد: ⏮الف ) معنای لطف ، ریزبینی و دقت ، همراه با مهربانی است و لازمه لطیف بودن ، مهربانی و رأفت است ; بنابراین ، صفت های رئوف و رحیم لازم و ملزوم لطیف است . ⏮ب ) رأفت به معنای رحمت و مهربانی است ; ولی در عین حال تفاوت هایی میان این دو وجود دارد که عبارتند از: ☑️۱ . رأفت ، مبالغه در رحمت ، یعنی مهربانی شدید است ☑️۲ . رأفت برای افراد گرفتار و مبتلی به مشکل به کار می رود; ولی رحمت اعم از آن است ; «و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین الله»; (نور ، ۲) در ]کار[ دین خدا نسبت به آن دو ]زن و مرد زناکار [دلسوزی نکنید .» ☑️۳ . رأفت مربوط به مقام ذات خداوند سبحان است ; ولی رحمت مربوط به مقام فعل بوده ، ظهور و تجلی رأفت است ; بنابراین نسبت بین رحمت و رأفت ، عموم و خصوص مطلق است . رحمت ، معنایی گسترده دارد و رأفت رحمتی ویژه است .۸ ▫️ذکر این نکته ضروری است که چنان چه این صفات برای انسان به کار رود ، چنین تفاوت هایی دارد; اما اگر برای خداوند به کار می رود ، تفاوتی میان آنها احساس نمی شود . توضیح این که از سویی این صفات ، همگی صفات فعل است و صفات فعل باید به گونه ای به صفات ذات باز گردد; برای نمونه ، لطف ، از صفات فعل خداوند است ; ولی با توجه به آنچه گفته شد ، سرانجام به علم خداوند باز می گردد که صفت ذات است ; صفت رحمت به قدرت خدا برمی گردد و.. . از سوی دیگر ، گرچه صفات ـ ذات همان گونه که اشاره شد ـ در مفهوم با یکدیگر و در نهایت با ذات متغایر است ، اما از نظر مصداق و تجلی و ظهور و در حقیقتشان همگی عین هم و بالاخره عین ذات است ; از این رو درباره خداوند تفاوتی با یکدیگر ندارد . ▫️ممکن است در مورد انسان بگوییم : فلانی عالم است ، ولی قادر نیست ; چنان که ممکن است نه عالم باشد و نه قادر; ولی درباره ذات حق هیچ یک از این موارد ممکن نیست ; یعنی محال است واجب الوجود (الله) عالم نباشد; چنان که محال است کس دیگری جز او ، عالم حقیقی و نامتناهی باشد . در مورد قدرت نیز محال است قادر مطلق ، عالِم نباشد و بر عکس . 🔘حاصل کلام اینکه ، صفات یاد شده عین ذات است ; پس دوگانگی در آنها راه ندارد و این همان مفهوم توحید صفاتی است که شمه ای از آن در خطبه اول نهج البلاغه آمده است . به بیان دیگر ، در مورد انسان ها می توان شخصی را بدون هیچ صفتی (علم و قدرت و حیات و.. .) در نظر گرفت ; ولی درباره خداوند وقتی می گوییم صفاتش با ذاتش متحد است ، یعنی صفاتش عین ذات اوست . بنابراین ، ذات مقدس خدا عین علم ، عین قدرت ، عین حیات و.. . است و این گونه نیست که ذات او برای خود مقامی داشته باشد و این صفات بر آن عارض شود .۹ 👇🏾👇🏾👇🏾
👆🏽👆🏽👆🏽 🌷🌷🌷 📚منابع متن: ۷. ر.ک: لسان العرب، ابن منظور، ج ۵، ص ۲۸۲، داراحیاء التراث العربی ـ نهایه، ابن اثیر، ج ۲، ص ۱۷۷، اسماعیلیان ـ قاموس قرآن، قرشی، ج ۲، ص ۳۳، دارالکتب الاسلامیه ـ نگرش وحی بر خداشناسی، سیدمرتضی حسینی، ج ۲، ص ۵ـ۱۸۳، انتشارات فرهنگ قرآن. ۸. همان، ج ۱، ص ۳۲۰ ـ تفسیر کبیر، فخررازی، ج ۲، ص ۱۲۱، مکتبة الاعلام الاسلامیه ـ مجمع‏البیان، علامه طبرسی، ج ۱، ص ۴۲۰، داراحیاء التراث العربی ـ التحقیق فی کلمات القرآن، حسن مصطفوی، ج ۴، ص ۱۰، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ قاموس قران، همان، ص ۳۴. ۹. ر.ک: منشور جاوید، استاد سبحانی، ج ۲، ص ۹ـ۲۲۴، انتشارات توحید ـ الهیات، استاد سبحانی، ج ۲، ص ۳۳ـ۴۱، انتشارات توحید ـ توحید، صدوق، ص ۱۳۹، نشر جامعه مدرسین. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
103. ⏪28- مَثَل چراغ و چراغدان اللَّهُ نُورُ السَّمَوَا تِ وَالاْرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوا ةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَاءَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیُّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَلاَغَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیَّءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِی مَن یَشَآءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ . (35 سوره نور) ((خداوند نور آسمانها وزمین است ، مَثَل نورخداوند همانند چراغدانی است که درآن چراغی (پرفروغ ) باشد ، آن چراغ در حُبابی قرارگیرد ، حبابی شفّاف ودرخشنده همچون یک ستاره فروزان ، این چراغ با روغنی افروخته می شود که از درخت پر برکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی ؛ (آن چنان روغنش صاف و خالص است که ) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله ور شود ؛ نوری است برفراز نوری وخدا هرکس را بخواهد به نور خود هدایت می کند وبرای مردم مثلهامی زند وخداوند به هرچیزی داناست )) . 🌱🌱🌱 ☑️در حدیث دیگری از امام صادق علیه السّلام : ((مشکات به فاطمه علیها السّلام و مصباح به حسن علیه السّلام و زجاجه به حسین علیه السّلام تفسیر شده است )) . البته همان گونه که قبلاً اشاره شد ، آیه شریفه مفهوم وسیعی دارد که هر یک از روایات مذکور بیان مصداق روشنی از آن است و بین آنها هیچ گونه تضادی نیست . ☑️در آیه مورد بحث ، درخت زیتون به عنوان ((شجره مبارکه )) (درخت پربرکت ) توصیف شده است که دارای خواص و منافع ویژه ای است . دانشمندان گیاه شناس می گویند : از درخت زیتون محصولی به دست می آید که از مفیدترین و پر ارزش ترین روغنهاست و برای سلامت بدن بسیار مفید و مؤ ثّر است . ☑️از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود : ((کُلُوا الزَّیْتَ وَاءَدْهِنُوا بِهِ فَإِنَّهُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ ؛ از روغن زیتون هم برای خوردن و هم برای چرب کردن بدنتان استفاده کنید ، زیرا آن از درخت پر برکت تولید می شود)) . از ابن عباس نقل شده است که می گوید : ((این درخت (زیتون ) تمام اجزایش مفید و سودمند است حتی در خاکستر آن نیز فائده و منفعتی است (که برای شستن ابریشم به کار می رود) و اوّلین درختی است که بعد از طوفان نوح علیه السّلام رویید و پیامبران در حقّ آن دعا کرده اند که درخت پر برکتی باشد)) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
کشف ابصاری1.آیت الله شجاعی 105.mp3
3.48M
(105) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:کشف ابصاری 1 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 عهد با قادر مطلق 🔹 كار به دست یك نفر است! اگر خدا بخواهد خیری به شما برساند كسی نمی ‌تواند جلویش را بگیرد، بخواهد شما را به عذابی تأدیب كند كسی نمی‌ تواند جلویش را بگیرد؛ خیر و شرّ به دست خداست! 🔹 خداوند سبحان فرمود: ﴿أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِكُمْ﴾؛ در صورتی كه شما به وفا كنید من هم به عهدم وفا می ‌كنم. شما به عهدتان وفادار باشید؛ شما تعهد كردید كه صحنه را ترك نكنید، صحنه را رها نكنید، از پیغمبر رو برنگردانید! این عهد خداست، عهد خدا مورد سؤال است. كسی كه عهد خدا را بشكند لعنت خدا نصیب اوست؛ خدای سبحان كسانی را كه ﴿ینقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ﴾ لعنت کرده است؛ اینها عهد الهی است، هم واجب است، هم ناقض عهد الهی مورد لعن خداست. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 7 تاریخ: 1392/01/28 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰قاعده استثنایی برای فهم قرآن استاد مطهری(ره) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
7 🔅🔅🔅 🔰تفسیر موضوعی در کلمات علما و بزرگان پیشین 🔹تفسیر موضوعى هرچند به صورت مقطعى و بر محور موضوعات خاص در کلمات علماى گذشته نیز بسیار دیده مى شود; ولى باید اعتراف کرد که هیچ کدام لااقل تا آن جا که ما سراغ داریم تفسیر موضوعى را بر تمام محورها مطرح نکرده اند. 🔹از کسانى که در این موضوع پیشگام بوده مرحوم علاّمه مجلسى است که در هریک از فصول بحارالانوار وارد مى شود، آیات مربوط به آن موضوع را جمع آورى مى کند; سپس یک دید کلّى بر همه آنها مى افکند; در بعضى از موارد نظرات مفسّران را نقل مى کند و در تبیین این آیات مى کوشد. 🔹مثلا در جلد ۶۷ هنگامى که درباره «قلب» و «سمع» و «بصر» و معناى آنها در قرآن مجید سخن مى گوید; ده ها آیه در این زمینه از قرآن جمع آورى کرده، و بعد از ذکر روایتى از کافى به تبیین کلّى معناى آنها پرداخته; و در حدود ده صفحه در این زمینه بحث مى کند.}در جلد ۵۸ در فصل حقیقت خواب و تعبیر آن، نخست بیش از ده آیه از آیات قرآن را در این موضوع جمع آورى کرده; سپس چندین صفحه به تفسیر آن ها مى پردازد. 🔹در جلد ۲۲ در نخستین باب که از ماجراهاى یهود و نصارا و مشرکان بعد از هجرت بحث مى کند; ده ها آیه از سوره هاى مختلف قرآن را در همین موضوع جمع آورى کرده; سپس به بحث و تفسیر آنها پرداخته است. این محقّق بزرگ همین کار را در فصول دیگر این کتاب عظیم انجام داده است. 🔹از نمونه هاى دیگر از تفسیر موضوعى در کلمات بزرگان پیشین کتاب هایى است که تحت عنوان «آیات الاحکام» نوشته شده. در این کتاب ها آیات مربوط به احکام فقهى مثلا آیات مربوط به اجزا و شرایط نماز، و اجزا و شرایط روزه و حج و نکاح و طلاق، احکام حدود ودیات و قضاوت اسلامى و غیر اینها به صورت موضوعى جمع آورى و در کنار هم مورد بررسى قرار گرفته است. 🔹ظاهراً اوّلین کتابى که در این زمینه تألیف شده کتاب «احکام القرآن» محمّد بن صائب کلبى است که از یاران امام باقر و امام صادق(علیها السلام) بوده. او که در سال ۱۴۶ وفات کرد; حتى قبل از شافعى امام معروف اهل سنّت (متوفاى ۲۰۴) به تألیف چنین کتابى پرداخت. 🔹بعد از او نیز گروه زیادى از بزرگان فقها و دانشمندان دست به تألیف کتاب هایى در زمینه آیات الاحکام (گاه به همین نام، و گاه به نام هاى دیگر) زدند; که مرحوم محدّث تهرانى در کتاب الذّریعه بالغ بر ۳۰ کتاب از این سلسله را نام مى برد؛ که مشهورترین آنها در میان علماء و فقهاى امروز کتاب «آیات الاحکام» مرحوم محقّق اردبیلى، موسوم به «زبدة البیان» و آیات الاحکام مرحوم فاضل مقداد موسوم به «کنز العرفان» است. 🔹در کتاب اخیر آمده است که مشهور در میان دانشمندان این است که تعداد پانصد آیه در قرآن مجید درباره احکام فقهى وجود دارد و این با محاسبه آیات مکرر در این زمینه است والا عدد آن کمتر از این مى شود. ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(197) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون ⏪تفسير ⏺ظهور اضلال كيفرى به دست ماموران قهر 🔳خداى سبحان منافقان را مدت مديدى در فتنه و آشوبى كه در درون خويش ‍ بر پاكرده اند، رها مى كند و آنان را به حال خود وا مى گذارد تا كوركورانه راه خود را ادامه دهند. خداوند رها ساختن منافقان در طغيان و تبهكارى را به خود اسناد مى دهد و سر اين اسناد آن است كه اين كار گرچه به دست شياطين و تبهكاران انجام مى گيرد: (واخوانهم يمدونهم فى الغى)، ولى چون تدبير همه امور عالم به دست خداوند است كارى كه به وسيله ماموران قهر الهى و با اذن تكوينى خداى سبحان انجام گيرد نيز منسوب به اوست وگرنه اسناد اين گونه امور به خداوند بى واسطه نيست ؛ زيرا از جانب خداى رحمان و هادى كه غضب او مسبوق به رحمت است، بى واسطه غضب و ضلالت صادر نمى شود. 🔳ماموران قهر الهى نه تنها اضلال كيفرى تبهكاران را بر عهده دارند و به تعبير قرآن كريم آنان را تحريك مى كنند و مى گزند: (انا ارسلنا الشيطان على الكافرين توزهم ازا)، بلكه با اذن خداى سبحان ولايت و سرپرستى آنان را نيز بر عهده مى گيرند: (انا جعلنا الشياطين اولياء للذين لايومنون). 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Mursalat - 03 s.mp3
5.59M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 2.docx
38.3K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 2.pdf
761.7K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom