eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(237) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔅🔅🔅 🔰لطايف و اشارات ⏪5- گروههاى سه گانه در آيات آغازين سوره خداى سبحان در آغاز سوره بقره، بعد از ذكر مومنان و اوصاف ويژه آنان در پنج آيه، به ذكر كافران معاند و اوصاف مخصوص آنها در دو آيه و نيز به ذكر منافقان و صفات پليد آنان در سيزده آيه پرداخت و در بخش پايانى عنوان جامع كافر انتخاب شد كه شامل هر دو گروه دوم و سوم مى شود. از اين رو فرمود: (والله محيط بالكافرين). صاحب تفسير المنار كوشيده است تا مصاديق آيات ياد شده را چهار گروه بداند، نه سه گروه، بدين صورت كه عنوان متقين در آيه دوم شامل دو گروه باشد: يكى الذين كه در آيه سوم است و ديگرى الذين در آيه چهارم، ليكن نظر وى صائب نيست. ⏪6- نمودار سفاهت منافقان نمودار سفاهت منافقان آن است كه سيئات خود را از مردم مخفى مى كنند، در حالى كه مردم نه احاطه علمى دارند و نه احاطه اقتدارى و هيچ كارى بدون اذن خدا از مردم ساخته نيست، ولى سيئات را از خداوند مخفى نمى كنند (گرچه اخفاى چيزى از خدا محال است) در حالى كه همه امور به دست اوست و آيه شريفه (يستخفون من الناس و لا يستخفون من الله و هو معهم اذ يبيتون ما لا يرضى من القول و كان الله بما يعملون محيطا) بيانگر امكان استخفاى از مردم و عدم امكان آن از خداست. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (14) تفسیر آیه 14و15 🔅🔅🔅 بل الانسان على نفسه بصيرة(14)و لو القى معاذيره(15) بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است ( و خـود و اعـضـايـش در آن روز بـزرگ شـاهـد و گـواه او هـسـتـنـد).(14)هر چند در ظاهر براى خود عذرهائى بتراشد.(15) 🌱🌱🌱 🔹در آيـه مورد بحث می فرماید:گرچه خداوند و فرشتگان او انسان را از تمام اعمالش آگاه مى كـنـند، ولى نيازى به اين اعلام نيست ، (بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است ) و خـود و اعـضـايـش در آن روز بـزرگ شـاهـد و گـواه او هـسـتـنـد (بل الانسان على نفسه بصيرة ).(هر چند در ظاهر براى خود عذرهائى بتراشد) (و لو القى معاذيره ). 🔹ايـن آيات در حقيقت همان چيزى را مى گويد كه در آيات ديگر قرآن درباره گواهى اعضاى انـسـان بـر اعـمـال او آمـده اسـت ، مـانـنـد آيه 20 سوره فصلت كه مى گويد: شهد عليهم سـمـعـهـم و ابصارهم و جلودهم بما كانوا يعملون : (گوشها و چشمها و پوستهاى تنشان به آنچه انجام مى دادند گواهى مى دهند) و آيه 65 يس كه مى فرمايد: و تكلمنا ايديهم و تشهد ارجلهم بما كانوا يكسبون : (دستهاى آنها با ما سخن مى گويند، و پاهايشان به اعمالى كه انجام داده اند گواهى مى دهند)! 🔸بـنـابـرايـن در آن دادگـاه بـزرگ قـيـامـت بـهـتـريـن گـواه بـر اعـمـال انـسـان ، خـود اوسـت ، چـرا كـه او از هـمه بهتر از وضع خويشتن آگاه است ، هر چند خداوند براى اتمام حجت گواهان زياد ديگرى نيز براى او قرار داده است . ▪️(بصيرة ) هم معناى مصدرى دارد (بينائى و آگاهى ) و هم معنى وصفى (شخص آگاه ) و لذا بعضى آن را به معنى حجت و دليل و برهان كه آگاهى بخش است تفسير كرده اند. ▪️(معاذير) جمع (معذرت ) در اصل به معنى پيدا كردن چيزى است كه آثار گناه را از بـيـن بـبـرد كـه گـاهـى عـذر واقعى است ، و گاه صورى و ظاهرى بعضى نيز گفته اند: (مـعـاذيـر) جمع (معذار) به معنى پرده و پوشش است ، طبق اين تفسير معنى آيه چنين مـى شـود: انـسـان بـر خـويـشـتـن آگـاهـى دارد هـر چـنـد پـرده هـا بـر اعـمـال خـود بـيـفـكـنـد، و كـارهـاى خـويـش را مـسـتـور دارد، ولى تـفـسـيـر اول مناسبتر است . 🔹بـه هـر حـال حـاكـم بـر حـساب و جزا در آن روز بزرگ كسى است كه هم از اسرار درون و بـرون آگـاه است ، و هم خود انسان را حسابگر اعمال خويش قرار مى دهد، همانگونه كه در آيـه 14 سـوره اسـراء آمده : اقراء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيبا (نامه اعمالت را بخوان ، كافى است كه امروز خود حسابگر خويش باشى )! 🔹گـرچـه آيـات مـورد بـحث همگى درباره معاد و قيامت سخن مى گويد ولى مفهوم آن گسترده اسـت ، عـالم دنـيـا را نـيـز شـامـل مـى شـود، در ايـنـجـا نـيـز مـردم از حـال خود آگاهند، هر چند گروهى با دروغ و پشت هم اندازى و ظاهرسازى و رياكارى چهره واقعى خويش ‍ را مكتوم مى دارند. 🔸لذا در حـديـثى از امام صادق (عليه السلام ) آمده است كه فرمود: ما يصنع احدكم ان يظهر حـسـنـا، و يـسـر سـيـئا اليـس اذا رجـع الى نـفـسـه يـعـلم انـه ليس كذلك ، و الله سبحانه يـقـول : بـل الانسان على نفسه بصيرة ، ان السريرة اذا صلحت قويت العلانية : (هر گاه يكى از شما ظاهر خود را بيارايد اما در پنهانى بد كار باشد چه مى تواند انجام دهد؟ آيا هـنـگـامـى كـه بـه خـويشتن مراجعه كند نمى داند كه اينگونه نيست ؟ همانگونه كه خداوند سـبـحـان مـى فرمايد: بلكه انسان به خويشتن آگاه است ، هنگامى كه باطن انسان صالح گردد ظاهر او نيز تقويت مى شود. ◾️و در احـاديـث روزه مـريـض نـيـز آمـده است كه يكى از ياران امام صادق (عليه السلام ) سؤ ال كـرد: مـا حـد المرض الذى يفطر صاحبه ؟ ميزان آن بيمارى كه مجوز افطار است چيست ؟ امـام در جـواب فـرمود: بل الانسان على بصيرة ، هو اعلم بما يطيق : (انسان از وضع خود آگاهتر است و بهتر مى داند چه اندازه توانائى دارد). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌گلی در زباله دان ﴿وَ لَكُمْ فيها جَمالٌ حينَ تُريحُونَ وَ حينَ تَسْرَحُونَ﴾. 🔸لکن جمال را وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) مشخص کرد. اينها منبع خير و رحمت و برکت هستند. آدم وقتي حرم مي‌رود، در و ديوار اينها را مي‌بوسد! آنها با هنر موافق بودند. فرمودند: «إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ»،[15] عرض کردند: يا رسول الله! «خضراء دمن» چيست؟ «خضراء دمن» معنايش را ما مردم مي‌فهميم؛ اما منظور شما چيست؟ خضراء دمني که اينها مي‌فهميدند و همه ما مي‌فهميم، اين است که يک جا مزبله باشد، گل‌هاي خيلي خوشبو از اين مزبله روييده شود. اين «خضراء» است، آن هم «دِمَن» است، «دمن» جمع «دِمنه»؛ يعني جاي مزبله. فرمود گل‌هايي که از مزبله روييده میشود، آنها را نبوييد. 🔸عرض کردند يا رسول الله! منظورتان چيست؟ فرمود: «الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ»، زن جوان و زيبايي که از خانواده لامذهب به دنيا آمده باشد. صداي خوب، منظره خوب، فيلم خوب، اگر از جان ناپاک به دربيايد مي‌شود «خضراء دمَن». آن فيلم ديگر اثر ندارد. آن صدا اثر ندارد. آن صدايي اثر دارد که به هر حال از قلب طيّب و طاهر دربيايد، مي‌شود هنر، هنر هم بايد خود خضراء باشد، هم آن منبتش طيّب و طاهر باشد. اين مي‌شود هنر اسلامي، مي‌شود سينماي اسلامي، مي‌شود آهنگ اسلامي، مي‌شود موسيقي اسلامي! ببينيد وقتي وجود مبارک حضرت امير، بهشت را معرفي مي‌کند مي‌فرمايد خواننده بهشت داود پيغمبر است. 🔸از صداي داود بهتر که خدا خلق نکرد! اين مي‌شود هنر. اگر صدا صدايي باشد و منظره منظره‌اي باشد که فقط ادب ديني را به آدم ياد بدهد، انسان را به آن حُسن دروني آشنا کند نه حُسن کاذب، نه به خضراء دمن، اين مي‌شود هنر اسلامي، اين زيبايي را ذات أقدس الهي در همين جريان ﴿وَ لَكُمْ فيها جَمالٌ حينَ تُريحُونَ وَ حينَ تَسْرَحُونَ﴾ معنا کرده است. 📼فرازی از سوره نوح جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 39) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام از سوی پیامبر(ص) به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم والعصر ان الانسان لفي خسر الا اللذين آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ☘☘☘ 📌حقیقت پویی وشکیبایی گفت لقمان صبر هم نیکو دمیست کو پناه و دافع هر جا غمی است صبر را با حق قرین کرد ای فلان آخر "والعصر " را آکد بخوان صد هزاران کیمیا حق آفرید کیمیایی همچو صبر آدم ندید. 📚"مثنوی معنوی" ✅سوره عصر سرود هماهنگ و گروهی یاران رسول الله در نشست ها و محافل آنان بوده است. زیرا همه عناصر یک حیات معقول الهی در آن وجود دارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 طلیعه نهضت ▫️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد كه آن قیام، بود و رهبر انقلاب (رضوان الله تعالی علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم كرد؛ آن كس كه این قیام را به پا كرد، قیم این قیام و مفسر این قیام است. ▫️ چهار ركن، را ترسیم كرد: 1️⃣ زمانش عاشورا بود كه سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم كه پانزدهم خرداد بود فراهم كرد. 2️⃣ زمین و مكان هم مهد فقاهت یعنی مدرسه فیضیه بود. 3️⃣ ركن سوم این است كه بنگرید شهدای پانزدهم خرداد از چه گروه بودند، لوح قبور را ببینید كه آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند, هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. 4️⃣ رکن چهارم آن است که وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها شیفتگان عترت طاهره بودند, زندگی داخلی اینها را بررسی كنید كه از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▫️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می‌ شود كه در پانزدهم خرداد جلوه كرد، ظهور كرد، عمل كردند و به پا خاستند؛ ما وامدار مكتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/03/15 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جریان امام (رضوان الله علیه) و جریان نظام اسلامی و انقلاب اسلامی یک امر ماندگار است، برای اینکه خدای سبحان وعده داد چیزی که صِبْغَه وجه الّلهی دارد بماند؛ «وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قِیلاً»، « أَوْفَی بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ» و اگر چیزی را خدا وعده دوام و ماندن داد معلوم می شود که تا ابد می ماند. ▫️ بیان نورانی حضرت امیر المومنین (سلام الله علیه ) که فرمود « العلما باقون ما بقی الدهر» به بهترین وجه شامل وجود مبارک امام و مکتب امام و راه امام می شود و هم آنچه صِبْغَة وجه اللّهی دارد، امام(رضوان الله علیه) از بارزترین مصادیق« العلما باقون ما بقی الدهر» است، منتها ما باید تلاش کنیم که این نام و یاد را حفظ بکنیم که به دست ما محفوظ بماند و ما در این ثواب شریک باشیم. ▫️ همچنین اگر وجود مبارک حضرت امیر فرمود «العلما باقون ما بقی الدهر» وظیفه العلماء را هم مشخص کرد و امام (رضوان الله علیه) هم وظیفه شناس بود! در خصوص وظیفه علماء فرمود « اخذ الله علی العلماء ان لا یقروّا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم» این تعهّدی است که خدا از العلماء گرفته است و امام راحل واقعا مصداق «ان لا یقروّا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم» بود و ما باید این راز را تحلیل کنیم، در این نوشتار هایمان، در مؤسساتمان، در گفتارهایمان با دانشجویان، این راز به درستی تبیین و تحلیل شود که چرا او مانده است. منبع: دیدار با مسئولین موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) 5/3/1389 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی رفتار و کردار - اصول دین (امامت) امام رضا علیه السلام: نَحنُ نورٌ لِمَن تَبِعَنا ، وهُدىً لِمَنِ اهتَدى بِنا . ما براى كسى كه از ما پيروى كند ، روشنايى هستيم ، و براى كسى كه به وسيله ما راه بجويد ، مايه راه نمايى . 📚تفسير القمّي : ج 2 ص 104 @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 19 قرآن کریم (آیات126-12) 1. مسئوليّت عالم، بيشتر ازجاهل است. «بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ» 2. رابطه با اهل كتاب نبايد به قيمت صرف نظركردن از اصول باشد. جذب ديگران آرى، ولى عقب نشينى ازاصول هرگز. «لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ ...» بقرة، آيه 120 3. حقّ تلاوت، با صوت زيبا ورعايت نكات تجويد خلاصه نمى ‏شود، بلكه ملاك، ايمان و عمل است. «يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ» بقرة، آيه 121 4. براى منصوب كردن افراد به مقامات ومسئوليّت‏ها ، گزينش وآزمايش لازم است. «إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ ... بِكَلِماتٍ» بقرة، آيه 123 5. ازاهمّ شرايط رهبرى، عدالت و حسن سابقه است. هركس سابقه شرك وظلم داشته باشد، لايق امامت نيست. «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» بقرة، آيه 123 6. جامعه نيازمند امام و امنيّت است. در آيه‏ ى قبل فرمود: «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» و در اين آيه مى ‏فرمايد: «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً» بقرة، آيه 125 7. مسجدِ مسلمانان بايد پاكيزه و رغبت ‏انگيز باشد. «طَهِّرا ... الرُّكَّعِ السُّجُودِ» بقرة، آيه 125 8. در كمك رسانى به همنوع، كارى به مكتب او نداشته باشيد. «وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ» بقرة، آيه 126 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره جن استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼جلسه سوم 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ جن جزء سوره های «قلاقل» است؛ یعنی سوره‌هایی که با فعل «قل» آغاز می‌شوند. مباحث اين سوره بیشتر در بارۀ موجودات ناپيدايي به نام جن‌ و موضوع ايمان آوردن عده‌اى از آنان به پيامبر(ص) و اصل معاد و خضوع در برابر قرآن و تقسیم آن‎ها به دو گروه مؤمن و كافر؛ می‌باشد. این آیات، بسيارى از عقائد خرافى را در بارۀ این موجودات نامرئی اصلاح مى‏كند و بر آن‌ها خط بطلان مى‏كشد. در بخش ديگرى از اين سوره اشاره‏اى به مسأله توحيد و معاد شده است و در پایان، مسأله علم غيب مطرح شده كه هيچكس از آن آگاهى ندارد جز رسولان الهی که مرضیّ خداوند هستند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakht
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه چهارم تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (15) تفسیر آیه 16 🔅🔅🔅 لا تحرك به لسانك لتعجل به(16)إ ن علينا جمعه و قرءانه(17)فإ ذا قرأ ناه فاتبع قرءانه(18)ثم إ ن علينا بيانه(19) 16 - زبانت را به خاطر عجله براى خواندن آن (قرآن ) حركت مده .17 - چرا كه جمع و خواندن آن بر عهده ماست .18 - و هنگامى كه ما آن را خوانديم از آن پيروى كن .19 - سپس بيان (و توضيح ) آن نيز بر عهده ماست . 🔰تفسير: 📙جمع و حفظ قرآن بر عهد ماست ! ايـن آيـات در حقيقت به منزله جمله معترضه اى است كه گاه گوينده در لابلاى سخن خويش مـى آورد، مـثلا شخصى مشغول خطابه است و مى بيند آخر مجلس مملو از جمعيت شده در حالى كه جلو مجلس خالى است موقتا سخنان خويش را قطع مى كند، و حاضران را دعوت به جلو آمـدن مـى كـنـد تـا جـا براى آيندگان باز شود و بعد به سخنان خويش ادامه مى دهد و يا اسـتـادى به هنگام تدريس غفلتى از شاگرد خود مى بيند سخن خويش را قطع كرده و به او هشدار مى دهد سپس درس را ادامه مى دهد. اگـر شـخـصى ناآگاه ، آن سخنرانى يا اين تدريس را از نوار بشنود ممكن است گرفتار اشـتـبـاه شـود، و از عـدم ارتـبـاط ايـن جـمـله هـا بـا جـمـله هـاى قـبـل و بعد تعجب كند، ولى با دقت در شرايط خاص مجلس ، فلسفه اين جمله هاى معترضه روشن مى شود. ▪️با توجه به اين مقدمه ساده به تفسير آيات مورد بحث مى پردازيم . خـداونـد مـوقـتـا رشـته سخن درباره قيامت و احوال مؤ منان و كافران را رها كرده ، و تذكر فـشـرده اى بـه پـيـامـبرش درباره قرآن مى دهد و مى فرمايد: (زبانت را به خاطر عجله بـراى خـوانـدن آن حـركـت مـده ) (لا تـحـرك بـه لسـانـك لتعجل به ). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(141) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪49- خودداری از سازش با معاندان فرهنگ اسلامی لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُون‏...وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ... لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دين‏(2،4،6/کافرون) 🗓نکته مهم : در شأن نزول اين سوره آمده است كه بعضى از سران قريش به پيامبر گفتند: اى محمّد تو يك سال از آيين ما پيروى كن، ما سال بعد از تو پيروى مى‌كنيم. آنگاه هر كدام بهتر بود آن را ادامه مى‌دهيم، اما پيامبر نپذيرفت. گفتند: لااقل خدايان ما را مسّ كن و تبرّك بجوى تا ما نيز خداى ترا بپرستيم، در اين هنگام اين سوره نازل شد. ☑️سازش برسراصول و ارزشهای اصیل دینی هرگز! ☑️مدیران فرهنگی بايد در برابر پيشنهادات غير منطقى، صريح و قاطع پاسخ بگويند و دشمنان را از خود مأيوس نمايند. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» ☑️دین فروشی نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد. لا أَعْبُدُ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ‌ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ... ☑️ به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد.(هویت و عزت خویش را بفروش نگذارید) لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ‌ 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 40) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام از سوی پیامبر(ص) به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
دهه کرامت یعنی نشر فرشته خویی/ فرشته آن است که نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد 🔸 ایام یادآور ساختار خلقت ماست؛ خدا ما را کریم آفرید و درس کرامت به ما آموخت. 👇👇👇👇
ایام یادآور ساختار خلقت ماست؛ خدا ما را کریم آفرید و درس کرامت به ما آموخت. در قرآن کریم ذات أقدس الهی، ملائکه را با عنوان کرام و کریم ستود؛ در قرآن فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾ ساختار خلقت انسان، به گونه ای است که باید فرشته شود. 🔸 در سوره مبارکه «أنبیا» فرمود: ﴿بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ ٭ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾، آن که در است، کریم است. این آیه سوره «انبیا» فرشته‌ها را از آن جهت کریم می‌داند که نه قبل از حکم خدا حرکت می‌کنند و نه دنبال می ‌افتند بلکه با حکم خدایند. 🔸 نمونه‌ ای از کرام در «زیارت جامعه کبیر» در وصف ائمه (علیهم السلام) هم آمده است، در در پیشگاه ائمه (علیهم السلام) عرض می ‌کنیم اینها ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾. همان وصفی که خداوند برای فرشته‌ها ذکر می‌ کند و در قرآن ذکر شد، در «زیارت جامعه» وجود مبارک برای ائمه (علیهم السلام) ذکر می‌کند. 🔸 اگر این هفته یا این دهه، است؛ یعنی نشر . فرشته آن است که نه بی‌ راهه می ‌رود و نه راه کسی را می ‌بندد و خدا ما را برای اینکه فرشته‌ خوی بشویم، خلق کرد. فرمود شما باید کریمانه زندگی کنید و کریمانه به سر ببرید. کریم نه بی ‌راهه می ‌رود و نه راه کسی را می‌ بندد. در بیانات نورانی قرآن کریم که ما را به کرامت ستود، فرمود فرشته اصلاً برای شما خلق شده است، در خدمت شما هستند، اینها کرام کریم هستند: ﴿إِنَّ عَلَیكُمْ لَحافِظینَ ٭ كِراماً كاتِبینَ﴾؛ ما را در حرم امن شما قرار دادیم تا شما کریم بشوید. این راه، راه اصلی ماست و اگر کسی فرشته نشد، محروم است، اصلاً حرام را حرام گفتند، برای اینکه انسان را از کرامت محروم می ‌کند. 🔸 تمام تلاش و کوشش این است که ما طاهر و فرشته باشیم. آن وقت کشور، کشور امنی است که ابداً احدی قدرت ندارد به این کشوری که ما در پیشگاه شهدای آنها عرض می‌ کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» زیانی برساند. تاریخ: 1398/04/13
ا 🍃🌺﷽🌺🍃 ⁉️سوال : کسی که آیات قرآن راتوی گوشی ویا لب تاب تایپ میکنه ویاقرآن رااز روی گوشی می خونه، برای نوشتن ویالمس آیات ، آیابایدوضوداشته باشد؟ ✍📚جواب 👇👇 نه ، فقط درصورتیکه خودآیات را مستقیم لمس کند وضو لازم است، چونکه درلب تاپ وگوشی آیات قرآن درزیرصفحه گوشی است و مستقیم لمس نمیشود. 📚 تقلیدمیباشد.
✅باطری‌تان را با عبادت پر کنید! *✍شهید مطهری: قرآن همیشه در سختی‌ها پیغمبر(ص) را به پناه یک چیز می‌برَد که از آن نیرو بگیرد و استمداد کند و آن عبادت است، به خدا پناه بردن است، زیاد به یاد خدا بودن است. مکرر گفته‌ایم که عبادت - عبادتی که روح عبادت را واقعاً داشته باشد و عبادت باشد - از نظر قرآن یک منبع استعداد و اخذ نیروست.* *یا ایهاالذین امنوا استعینوا بالصبر و الصلوة (بقره/۱۵۳). ای اهل ایمان! از صبر و از نماز مدد بگیرید؛ ای اهل ایمان! باطری‌تان را با عبادت پر کنید.* 📚آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۹۹ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰(قسمت دوازدهم) 🌷🌷🌷 ⏪ مراتب مقامات سالکان 2️⃣مقام دوم: 🌴در این مقام، آنچه را عقل با قدرت برهان و سلوك علمى ادراك کـرده 🔹بـا قلـم عقـل بـه صفحه قلب می‌نگارد 🔹و حقیقت ذلّ عبودیت و عزّ ربوبیت را بـه قلـب می‌رسـاند 🔹و از قیـود و حجـاب‌های علمی، فارغ می‌شود. ⬅️ پـس نتیجـه مقام دوم، حصول ایمان به حقایق است. 3️⃣ مقام سوم: 🌴مقام اطمینان و طمأنینه نفس است که در حقیقت، کامل‌ترین مرتبه ایمـان اسـت. ✨قـالَ الله تَعالى مخاطباً لخَلیله: «أَ و لَم تُؤمنْ؟ قالَ بلى و لکنْ لیطْمئنَّ قَلْبى.» 4️⃣ مقام چهارم: 🌴مقام مشاهده، نورى اسـت الهـى و تجلّـى‌اى اسـت رحمـانى کـه به تَبَـع تجلّیات اسمائی و صفاتی در سرّ سالک ظهور می‌کند و سر تا پاى قلب سالک با نور شهودى منور می‌شود. 🌴و در این مقام، درجات بسیاری است و در این مقام، نمونه‌اى از قرب نوافل «کُنْت سمعه و بصرَه و یده» بروز کند و سالک خـود را غرق در دریای بی‌نهایتی، می‌بیند؛ 🌴و پس از آن دریایی است بسیار عمیق که از اسرار قدر در آن شمه‌اى کشف شود. ⛔️ هر یک از این مقامات، استدراج مخصوص به خود دارد کـه سـالک را دچار هلاکـت عظـیم می‌کند. 🌴سالک باید در تمام مقامات، خود را از انانیت و انّیت رها کند و خودبین و خودخـواه نباشد که به خصوص برای سالک، منشا بیشتر مفاسد است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰آلوارو ماچوردوم کومینز: ▫️شاعر و نویسنده ومحقق می گوید: عده ای از من خواستند بعضی از سورهای قرآن را برایشان ترجمه کنم من هم سوره را انتخاب کردم که از یگا نگی خداوند می گوید این سوره و موسیقی آن، آنچنان زیبا بود که برای من بسیار مهم بود. ▫️همچنین سوره را که در باره جهانی بودن خداوند است، ترجمه کردم. به این ترتیب بود که جهانی بودن و یگانگی خداوند مرا به این نتیجه رساند که این دین مردمی ترین و منطقی ترین دین برای از بین بردن ناآرامیها و مشکلات جوانان امروزی است. مجله خرداد و تیر 1385، شماره 53 مقاله :قرآن از دید گاه به قلم محمد باقر 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✳️اینکه در بعضى از آیات آمده که خداوند در دنیا و یا آخرت، عده‏اى را فراموش مى‏کند، مگر خدا دچار فراموشى مى‏شود؟⁉️ خداوند متعال در قرآن مجید، چهار بار بندگان را به خود نسبت داده است چنانکه در آیه ای می فرماید: “امروز آنها را می کنیم همانگونه که آنها لقای چنین روزی را فراموش کردند. ” این آیه و آیات مشابه آن مؤید این مطلب است که در آخرت (و حتی دنیا) عده ای مورد فراموشی خدا قرار می گیرند. ▪️ اما منظور از این فراموشی چیست؟ استدلال های عقلی و کلامی موجود در منابع اسلام نسیان به مفهوم عدم احاطه بر احوال مخلوقات را از ساحت مقدس خداوند دور می داند. همچنین در خود کلام حق نیز آمده است ؛” پروردگارت فراموش کار نیست. “ 🔹از سخنان معصومین (ع) روشن می شود که مقصود از نسیان خداوند، غفلت و عدم علم و آگاهی نیست، که حق سبحان از تمام علوم پنهانی با خبر است. بلکه مقصود قطع نظر رحمت الهی است که اهلش شایسته ی آنند . 🔻حضرت (ع) فرمود : کردن خدا آنست که آنان را از خیر کند. پس آنجا که در کلام حق از فراموشی پروردگار سخن به میان می آید بنده به حال خود و برچیده شدن دست عنایت ایزد تعالی از سر اوست که البته ی فراموشی بنده و او به دنیا ست. به بیان دیگر نسیان پروردگار بازتاب و نتیجه ی تکوینی نسیان بنده و بی توجهی اوبه امر است. یادآوری مهم: پاسخ کاملتر را در پست زیر بخوانید 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
معنی اینکه خداوند بعضی از بندگانش را فراموش مى کند چیست.docx
16.2K
🔅🔅🔅 ✳️اینکه در بعضى از آیات آمده که خداوند در دنیا و یا آخرت، عده‏اى را فراموش مى‏کند، مگر خدا دچار فراموشى مى‏شود؟⁉️ 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom