eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 46) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و ششم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅نیایش 💢حضرت امام روح الله در کتاب چهل حدیث می فرماید: 🔰جايى كه افضل موجودات و ممكنات اعلان "ما عرفناك حق معرفتك ، و ما عبدناك حق عبادتك" (مرآت العقول ج ۸ ص ۱۴۶)دهد حال ساير مردم چه خواهد بود؟ 🔹آرى ، آنها عارف اند به عظمت حق تعالى و نسبت ممكن به واجب را مى دانند. 🔹آنها مى دانند كه اگر تمام عمر دنيا را به عبادت و اطاعت و تحميد و تسبيح بگذرانند، شكر نعمت حق نكرده اند تا چه رسد به آنكه حق ثناى ذات و صفات را به جا آورده باشند. 🔹آنها مى دانند كه هيچ موجودى از خود چيزى ندارد حيات و قدرت ، علم و قوت (و) ساير كمالات ، ظل كمال اوست ، و ممكن ، فقير، بلكه فقر محض و مستظل است نه مستقل . 🔹ممكن از خود چه كمالى دارد تا كمال فروشى كند؟ چه قدرتى دارد تا عمل فروشى نمايد؟ آنها عرفاء بالله هستند و عرفاء به جمال و جلال حق اند. آنها از روى شهود و عيان نقص و عجز خود و كمال واجب را مشاهده كردند، ما بيچاره ها هستيم كه حجاب جهل و نادانى و غفلت و خودپسندى و پرده معاصى قلب و قالب چنان چشم و گوش و عقل و هوش و ساير مداركمان را گرفته است كه در مقابل سلطنت قاهره حق عرض اندام مى كنيم و براى خود استقلال و شيئيت قايليم . 🔹اى بيچاره ممكن بي خبر از خود و نسبت خود با خالق ، اى بدبخت ممكن غافل از وظيفه خود با مالك الملوك . 🔹اين جهل و نادانى است كه اسباب اين همه بدبختيها شده و ما را مبتلاى به اين همه ظلمتها و كدورتها كرده خرابى كار از سر منشاء است و آلودگى آب از سرچشمه . 🔹چشم معارف ما كور است و دل ما مرده است ، و اين موجب همه مصيبت هاست ، و در صدد اصلاح هم نيستيم . ☘☘☘ ☑️خداوندا، تو به ما توفيق عنايت كن . تو ما را به وظايف خود آشنا كن . تو از انوار معارف خود كه قلوب عرفا و اوليا را لبريز كردى يك نصيبى به ما عنايت فرما. ☑️تو احاطه قدرت و سلطنت خود را به ما نشان ده و نواقص ما را به ما بنما. ☑️تو معنى الحمدلله رب العالمين را به ما بيچاره هاى غافل ، كه همه محامد را به خلق نسبت مى دهيم ، بفهمان . ☑️تو قلوب ما را آشنا كن به اينكه هيچ محمده اى از مخلوق نيست . ☑️تو حقيقتما اءصابك من حسنه فمن الله و ما اءصابك من سيئه فمن نفسك .(نساء۷۹)را به ما بنما. ☑️تو كلمه مباركه توحيد را به قلوب قاسيه مكدره ما وارد كن . ☑️ما اهل حجاب و ظلمتيم و اهل شرك و نفاق ، ما خودخواه و خودپسنديم ، تو حب نفس و حب دنيا را از دل ما بيرون كن . ☑️تو ما را خدا خواه و خداپرست كن .انك على كل شى ء قدير.(آل عمران ۲۶) @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (21) تفسیر آیه 26 تا 30 🔅🔅🔅 كلا إ ذا بلغت التراقى(26) و قيل من راق(27) و ظن أ نه الفراق(28) و التفت الساق بالساق(29) إ لى ربك يومئذ المساق(30) 🔰تفسير: 🔸در آيـه بـعـد بـه يـاءس كـامـل مـحـتـضـر اشـاره كـرده ، مـى گـويـد: (در ايـن حال او از زندگى به طور مطلق ماءيوس شده ، و يقين به فراق و جدائى از دنيا پيدا مى كند) (و ظن انه الفراق ). (و سـاق پـاهـا بـه هـم پـيـچـيده مى شود و لحظه مرگ فرا مى رسد) (و التفت الساق بالساق ). ايـن بـه هـم پـيـچـيـدگى ، يا به خاطر شدت ناراحتى جان دادن است ، يا در نتيجه از كار افتادن دست و پا و بر چيده شدن روح ، از آنها. 🔸بـراى ايـن آيه تفسيرهاى ديگرى نيز نقل شده است ، از جمله در حديثى از امام باقر (عليه السلام ) مى خوانيم : التفت الدنيا بالاخرة : (دنيا به آخرت پيچيده مى شود). 🔸و در تفسير على بن ابراهيم نيز همين معنى آمده است .از ابن عباس نيز نقل شده كه منظور (به هم پيچيدن شدت امر آخرت به امر دنيا است ). ▪️بعضى نيز گفته اند: منظور به هم پيچيدن شدائد مرگ با شدائد قيامت است . 🔸ظـاهـر ايـن اسـت كـه هـمـه ايـنـهـا بـه هـمـان مـعـنـى كـه از امـام بـاقـر (عـليـه السـلام ) نقل شده باز مى گردد. ▫️ايـن تـفـسـيـر از ايـنـجـا گـرفته شده كه يكى از معانى (ساق ) در لغت عرب ، حادثه شديد و مصيبت و بلاى عظيم است . ▫️و بعضى نيز گفته اند: منظور به هم پيچيدن ساق پاها در كفن است . 👈🏼البته اين تفسيرها تضادى با هم ندارند، و مى تواند همه آنها در معنى آيه جمع باشد. 🔸و در آخـريـن آيـه مـورد بـحـث مـى فـرمـايد: (مسير همه خلايق در آن روز به سوى دادگاه پروردگار تو است ) (الى ربك يومئذ المساق ).آرى هـمـه بـه سـوى او بـازمـى گـردنـد و در دادگـاه عدل او حاضر مى شوند و تمام خطوط به او منتهى خواهد گشت . 🔹ايـن آيـه هـم تـاءكـيـدى بـر مـساءله معاد و رستاخيز عمومى بندگان است ، و هم مى تواند اشـاره اى بـه جـهـت گـيـرى حركت تكاملى خلايق به سوى ذات پاك او كه ذاتى است بى نهايت از هر جهت ، بوده باشد. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره ناس استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼یک جلسه 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره 🔅پناه‌بردن به خدا از شر وسوسه‌های شیطانی خداوند در سوره ناس به رسول خود دستور می‌دهد از شر وسواس خَنّاس (وسوسه‌گر نهانى) به خدا پناه ببرد. محتوای این سوره شبیه سوره فلق است. هر دو درباره پناه بردن به خدا از شـر و آفت‌ها سخن می‌گویند، با این تفاوت که در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده است؛ ولی در این سوره فقط بر روی شر وسوسه‌گران ناپیدا (وسواس خناس) تکیه شده‌است. 🌴🌴🌴 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه ششم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 47) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی (معرفت و تبعیت) 💢امام باقر علیه السلام ـ لَمّا سُئلَ عَنْ عِلَّةِ احْتِياجِ النّاسِ إلَى النّبيّ و الإمامِ ـ: لِبَقاءِ العالَمِ على صَلاحِهِ ، و ذلِكَ أنَّ اللّهَ عزّ و جلّ يَرْفَعُ العَذابَ عَنْ أهلِ الأرضِ إذا كانَ فِيها نَبِيٌّ أو إمامٌ . ـ در پاسخ به علت نياز مردم به پيامبر و امام ـفرمود : براى اين كه دنيا به سامان ماند؛ چه آنكه خداوند عزّ و جلّ، با وجود پيامبر يا امام در روى زمين، عذاب را از زمينيان بر مى دارد. 📚بحار الأنوار : ج 23 ص 19 ح 14 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت ششم(19) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (22) نکته ای ازآیات26 تا 30 🔅🔅🔅 🔰لحظه دردناك مرگ 🔹چنانكه مى دانيم قرآن بارها روى مساءله مرگ و مخصوصا لحظه جان دادن تكيه مى كند، و به انسانها هشدار مى دهد كه همگى چنين لحظه اى را در پيش دارند، گاه از آن به (سكرة الموت ) (مستى و گيجى حال مرگ ) تعبير كرده است .و گاه تعبير به (غمرات الموت ) يعنى (شدائد مرگ ). ▫️گاه تعبير به (رسيدن روح به حلقوم ) و گاه تعبير به (رسيدن روح به تراقى )، يعنى استخوانهاى اطراف گلوگاه نموده است (آيات مورد بحث ) 🔹از مجموع اينها به خوبى استفاده مى شود كه آن لحظه - بر خلاف آنچه بعضى از ماديين مـى گـويـنـد - لحـظـه سـخـت و دردنـاكـى اسـت ، چـرا چـنـيـن نـبـاشـد در حـالى كـه لحـظه انـتـقـال از ايـن جـهـان بـه جـهـان ديـگـر مـى بـاشـد، يـعـنـى هـمـانـگـونـه كـه انـتـقـال انـسـان از عـالم جـنـيـن بـه جـهـان دنـيـا تـواءم بـا درد و رنـج فـراوان اسـت ، انتقال به جهان ديگر نيز طبعا چنين خواهد بود. 🔹ولى از روايات اسلامى استفاده مى شود كه اين لحظه برراستين آسان مى گذرد، در حالى كـه بـراى افـراد بـى ايمان سخت دردناك است ، اين به خاطر آن است كه شوق به لقاى پروردگار و رحمت و نعمتهاى بى پايان او،چـنـان گـروه اول را از خـود بـى خـود مـى كـنـد كـه دردهـاى لحـظـه انتقال را احساس نمى كنند. 🔹در حـالى كـه گـروه دوم وحـشـت مـجـازات از يـكـسـو، و مـصـيـبت فراق از دنيائى كه به آن دل بـسـتـه بـودنـد از سـوى ديـگـر، دردهـاى لحـظـه انتقال از دنيا را براى آنها مضاعف مى كند. در حـديـثـى از امـام عـلى بـن الحـسين (عليه السلام ) مى خوانيم هنگامى كه درباره مرگ از آنـحـضـرت سـؤ ال شـد فرمود مرگ براى مؤ من مانند كندن يك لباس چركين پرحشره ، و گـشودن غل و زنجيرهاى سنگين ، و تبديل آن به بهترين لباسها، و خشبوترين عطرها، و راهـوارتـريـن مركبها، و مرفه ترين منزلهاى است و نسبت به كافر مانند كندن يك لباس فـاخـر، و نـقـل مـكان از منزلها مرفه ، و تبديل آن به كثيف ترين و خشن ترين لباسها، و وحشتناكترين منزلها و عظيم ترين عذابها است . ◾️در حديث ديگرى از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم كه شخصى از حضرتش توصيف مـرگ را خواست امام فرمود: للمؤ من كاطيب ريح يشمه فينعس لطيبه و ينقطع التعب و الالم كله عنه ، و للكافر كلسع الافاعى و لدغ العقارب او اشد!: (نسبت به مؤ من همچون عطر بـسيار خشبوئى است كه آن را مى بويد و حالتى شبيه خواب به او دست مى دهد، و درد و رنـج بـه كـلى از او قطع مى شود! و نسبت به كافر مانند گزيدن افعيها و عقربها و يا شديدتر از آن است )!. 🔹به هر حال مرگ ، دريچه عالم بقا است ، چنانكه در حديثى از على (عليه السلام ) آمده كه فرمود: لكل دار باب و باب دار الاخرة الموت : (هر خانه اى درى داردو در خانه آخرت ، مرگ است ). 🔹آرى تـوجـه آن اثـر عـمـيـقـى در شكستن شهوات ، و پايان دادن به آرزوهاى دور و دراز، و زدودن زنگار غفلت از آئينه دل دارد، لذا در حديثى از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم : ذكر الموت يميت الشهوات فى النفس و يقلع منابت الغفلة ، و يقوى القلب بمواعد الله و يـرق الطـبع ، و يكسر اعلام الهوى ، و يطفى ء نار الحرص ، و يحقر الدنيا، و هو معنى ما قال النبى (صلى الله عليه و آله و سلم ) فكر ساعة خير من عبادة سنة : 🔸يـاد مـرگ شـهـوتـهـاى سـركـش را در درون آدمـى مـى مـيـرانـد، و ريـشـه هـاى غـفـلت را از دل بر مى كند، قلب را به وعده هاى الهى نيرو مى بخشد، و به طبع آدمى نرمى و لطافت مى دهد نشانه هاى هواپرستى را درهم مى شكند، آتش حرص را خاموش مى كند. و دنيا را در نظر انسان كوچك مى كند، و اين است معنى سخنى كه پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرموده : يك ساعت فكر كردن از يكسال عبادت بهتر است !. 🔹البته منظور بيان يكى از مصداقهاى روشن تفكر است نه اينكه موضوع تفكر منحصر به آن بوده باشد.در ايـن بـاره بـحـث ديـگـرى در جـلد 22 صـفـحـه 235 (ذيل آيه 19 سوره ق ) گذشت . 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔻چرا زمان قیامت مخفی است و ما از آن اطلاع نداریم؟⁉️ در ابتدا به یک آیه و ترجمه آن اشاره شده و سپس توضیح مختصری در باره آن بیان می شود: خداوند متعال در سوره طه، آیه ۱۵-۱۶ می فرماید: «انّ السّاعة آتیةٌ أکاد أٌخفیها لتجزی؛ کلّ نفسٍ بما تسعی». «به طور قطع قیامت خواهد آمد؛ می خواهم آن را پنهان کنم تا هر کس در برابر سعی و کوشش خود، جزا داده شود. پس مبادا کسی که به آن ایمان ندارد و از هوس های خویش پیروی می کند، تو را از آن باز دارد؛ که هلاک خواهی شد». 📙توضیح بیشتر: ‏ یکی از نام های قیامت، «ساعت» است و در قرآن کریم، ۴۳ بار از قیامت، به نام «ساعة» یاد شده است. ▪️علت پنهان داشتن زمان قیامت این است که: خداوند می خواهد انسان های مخلص از غیرمخلص جدا و شناخته شوند و هر کسی را به تلاش و کوشش هایش پاداش دهد. ▪️از سوی دیگر، چون زمان آن دقیقاً معلوم نیست و در هر زمانی احتمال وقوعش هست، نتیجه اش حالت آماده باش دایمی و پذیرش سریع برنامه های تربیتی است. 🗓نکته دیگر این که: با مخفی بودن قیامت، یک نوع آزادی عمل برای همگان پیدا می شود؛ و از سوی دیگر، چون زمان آن دقیقاً معلوم نیست و در هر زمانی وقوعش محتمل است، نتیجه‌اش حالت آماده‌باش همیشگی است. 🔰امام صادق علیه السلام می فرماید: «اگر کسی بداند که به یقین چه وقت می میرد، به عمر خود اعتماد می کند و در لذّات و گناهان فرو می رود و در شهوات می غلتد؛ به این امید که در روزهای پایانی عمر توبه خواهد کرد و این شیوه ای است که خدای متعال از آن خشنود نیست و از بنـدگـانش نمی پذیرد». 🔰تا آن جا که می فرماید: «بهترین چیز برای انسان این است که مدت عمرش بر او پوشیده ماند. پس در مدتی که زنده است؛ منتظر مرگ باشد و گناهان را ترک کند و عمل صالح را برگزیند». 📋پندها و هشدارها: ۱ - جزا دیدن همه آدمیان؛ فلسفه برپایی قیامت است. ۲ - آگاه نبودن انسان ها از زمان برپایی قیامت، زمینه ساز مداومت آنان بر کارهای خویش و به وجود آمدن استحقاق پاداش و کیفر است. ۳- دنیا گنجایش و امکانات لازم برای جزای اعمال انسان ها را ندارد. ۴- پیروی از هوای نفس، عامل تباهی و هلاکت است. ۵- سرچشمه انکار معاد و قیامت، پیروی از هوای نفس است. ۶ - حضور در صحنه قیامت و برخورد با سزای اعمال دنیایی، سرنوشت قطعی همه انسان‌هاست. 📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 48) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت نهم) ⏪۱۱ - سر فصل‌های فهرست موضوعی 📋سر فصل‌های فهرست موضوعی تفسیر نمونه بدین شرح است: ۱- شناخت و جهان بینی ۲- جهان بینی اسلامی شامل بخش‌های: - خدا شناسی و توحید در قرآن - عدل الهی - نبوت - امامت و ولایت - معاد ۳- انسان در قرآن و هدف آفرینش ۴- آشنایی با منابع اسلام «قرآن» و «حدیث» ۵- رفتار یک مسلمان و چگونگی جامعه اسلامی شامل: - قواعد اصولی و فقهی در قرآن - وظایف و احکام - اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی - روابط و حقوق اجتماعی - مسائل اقتصادی - حکومت و نظام سیاسی ۶- تاریخ تمدن ۷- بررسی ادیان و مکاتب ۸- علوم اجتماعی ۹- علوم تجربی و طبیعی ۱۰- ادبیات و هنر ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 22 قرآن کریم (آیات 145-142) 1. كسى كه دست خدا را در وضع يا تغيير احكام بسته بداند، سفيه و سبك مغز است. «سَيَقُولُ السُّفَهاءُ» بقرة، آيه 142 2. مسلمانان بايد توطئه‏ ها وشايعات وسؤالات بهانه‏ جويانه‏ دشمن را پيش ‏بينى كرده وبا پاسخ به آنها، از نفوذ وگسترش آن پيشگيرى نمايند. «سَيَقُولُ ... قُلْ» بقرة، آيه 142 3. اولياى خدا، بر اعمال ما نظارت دارند. «لِتَكُونُوا شُهَداءَ» بقرة، آيه 143 4. پيروى از دستورات دين، مايه رشد و كمال و نافرمانى از آن، نوعى حركت ارتجاعى است. «يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ» 5. خداوندرضايت رسولش رامى ‏خواهد و رضاى خداوند در رضایت رسول اوست. «قِبْلَةً تَرْضاها» بقرة، آيه 144 (قرآن زیبا) 6. لجاجت و تعصّب، مانع تفكّر، استدلال و حق‏ بينى است. «ماتبعوا قِبْلَتَكَ ... وَ ما بَعْضُهُمْ بِتابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ» بقرة، آيه 145 7. در برابر هياهو و غوغاى مخالفان دین نبايد تسليم شد و براى مأيوس كردن دشمنان، قاطعيّت لازم است. «وَ ما أَنْتَ بِتابِعٍ» بقرة، آيه 145 8. قانون، براى همه يكسان است. اگر بر فرض پيامبر نيز تابع هوا و هوس شود، گرفتار كيفر خواهد شد. «إِنَّكَ إِذاً» بقرة، آيه 145 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و هفتم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢موقعیت های غیر ساکن 📌شش نشانه پختگی : 1. نیاز ندارید داشته‌هاتون رو به رخ دیگران بکشید. 2. تنها ماندن رو به وارد شدن به بعضی از مجالس و یا رابط‌ها ترجیح می‌دهید. 3. انتقادپذیر هستید و در مقابل انتقاد واکنش درستی دارید. 4. به خاطر اشتباه دیگران جنجال درست نمی کنید و آبروی کسی رو نمی‌برید! 5. دنبال روابط و‌ دورهمی های بیهوده نیستید . 6. تو مشکلات دنبال مقصر نیستید ، بلکه دنبال راه حل خواهید بود . 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(238) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔅🔅🔅 🔰لطايف و اشارات ⏪7- سفاهت منافقان در چهره مثل سفاهت اهل نفاق در تمثيل مزبور لحاظ شده است و آن اين كه منفذ گوش ‍ را بستن و فروبردن انگشتان در آن براى نشنيدن غرش رعب آور رعد، تا حدودى قابل باور است، ليكن انگشت به گوش گذاشتن براى نجات از صاعقه، تاثيرى ندارد، زيرا صاعقه آسمانى با برخورد خود، همه هستى شخص مصاب ژ را يك جا مى سوزاند و دست و گوش را، هم زمان خاكستر مى كند. 🔅🔅🔅 ⏪8- سر گسترش بحث درباره منافقان شايد اكتفا به دو آيه در تشريح اجمالى حال كافران و عدم اكتفا به كمتر از سيزده آيه در بسط و تفصيل حال منافقان، گذشته از هشدار خطرشان و تبيين كيفيت برخورد دو گانه آنها با مومنان و كافران، براى اين باشد كه كافران عنود و ملحدان لجوج بر اثر يكسان بودن انذار و عدم انذار، قابل برگشت نيستند، ليكن منافقان موصوف و گ بر اثر داشتن نور ضعيف، اميد برگشت آنان وجود دارد. از اين رو در اين باره به گستردگى بحث شده است. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (22) تفسیر آیه 31 تا 33 🔅🔅🔅 فلا صدق و لا صلى(31) و لكن كذب و تولى(32) ثم ذهب إ لى أ هله يتمطى(33) 🔰تفسير: ✅خدائى كه انسان را از نطفه بى ارزش آفريد ... ▫️در ادامـه بـحـثهاى مربوط به مرگ كه نخستين گام در سفر آخرت است و در آيات گذشته آمـده ، در آيـات مـورد بـحـث از خـالى بـودن دسـت كافران از توشه اين مسافرت سخن مى گويد. ▫️نخست مى فرمايد: (اين انسان منكر معاد هرگز ايمان نياورد و آيات خدا را تصديق نكرد و براى او نماز نگذارد) (فلا صدق و لا صلى ). (بلكه راه تكذيب را پيش گرفت و به فرمان خدا پشت كرد) (و لكن كذب و تولى ). 🔹منظور از جمله فلا صدق عدم تصديق قيامت و حساب و جزا و آيات الهى و تـوحـيـد و نـبوت پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) است ، ولى بعضى آن را اشاره به ترك انفاق و (صدقه ) از ناحيه كافران دانسته اند، به قرينه ذكر آن در كنار نماز. ▫️ولى آيـه دوم بـه خـوبـى گـواهـى مـى دهـد كـه نـقـطـه مـقـابـل ايـن تـصـديـق ، تـكـذيـب اسـت ، بـنـابـرايـن تـفـسـيـر اول صحيحتر به نظر مى رسد. 🔸در آيه بعد مى افزايد: (سپس او به سوى خانواده خود بازگشت ، در حالى كه متكبرانه راه مى رفت ) (ثم ذهب الى اهله يتمطى ). 🔹او بـه گـمـان ايـنـكـه بـا بى اعتنائى و تكذيب پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و آيـات الهـى ، پـيـروزى مـهـمـى بـه دسـت آورده ، از بـاده غـرور سرمست بود، و به سراغ خـانواده خود مى آمد تا طبق معمول مسائل افتخارآميز را كه در خارج خانه رخ داده براى آنها بازگو كند، حتى راه رفتنش و حركت اعضاء پيكرش همگى بيانگر اين كبر و غرور بوده . ▪️(يـتـمـطى ) از ماده (مطا) در اصل به معنى پشت است و (تمطى ) به معنى كشيدن پـشـت از روى بـى اعتنائى و غرور، و يا كسالت و بى حالى است ، و در اينجا منظور همان معنى اول است.بعضى نيز آن را از ماده (مط) (بر وزن خط) به معنى كشيدن پا يا ساير اعضاى بدن بـه هـنـگـام اظـهـار بـى اعـتنائى يا كسالت مى دانند، ولى اشتقاق آن از (مطا) با ظاهر لفظ مناسبتر است . ▪️به هر حال اين معنى شبيه چيزى است كه در آيه 31 سوره (مطففين )آمـده اسـت : و اذا انقلبوا الى اهلهم انقلبوا فكهين : (هنگامى كه آنها به سوى خانواده هاى خود بازمى گردند از روى استهزا درباره مؤ منان سخن مى گويند). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌معنای ابوالقاسم از کنیه های رسول الله ▫️اوّلين باري که ما از مرحوم آقاي آملي شنيديم، اين بود که کسي سؤال کرد از امام(سلام الله عليه) که چرا وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را مي‌گويند «ابوالقاسم»؟ ▫️حضرت فرمود چون پسري داشت به نام قاسم، اين کنيه حضرت بود. ▫️عرض کرد: «زدني بيانا»! اينها کنيه‌شان هم يک حساب و کتابي دارد. «زدني بيانا»! مطلبي ديگر، دقيق‌تر درباره کنيه حضرت بگوييد. ▫️حضرت مطلبي را با سه مقدمه ذکر کرد که عصاره‌اش اين است که مگر نه آن است که علي بن ابي‌طالب شاگرد پيغمبر است، براي اينکه همه علوم را از راه وحي وجود مبارک حضرت امير از پيغمبر ياد گرفت؟ فرمود بله! فرمود مگر نه آن است که هر معلّمي پدر متعلّم است؟ عرض کرد بله! فرمود مگر نه اين است که علي(سلام الله عليه) «قَسِيمِ الْجَنَّةِ وَ النَّار» است؟ عرض کرد بله! پس فرمود پيغمبر مي‌شود «ابوالقاسم»، براي اينکه او قاسم بهشت و جهنم است، شاگرد پيغمبر است، شاگرد هم فرزند اوست، پيغمبر هم پدر علي محسوب مي‌شود، پس مي‌شود «ابوالقاسم»! ▫️حالا گاهي(راوی) مي‌گويد «زدني بيانا» (توضیح بیشتری بدهید!)که حضرت مي‌فرمود دير شد، عده‌اي دارند مي‌آيند، ديگر مناسب نيست.(گویا افرادی از نامحرمان می خواسته اند خدمت امام برسند) ▪️بعد برخورد کرديم، ديديم مرحوم صدوق(رضوان الله تعالي عليه) اين حديث نوراني را در معاني الأخبار ذکر مي‌کند. ◾️اين معاني الأخبار بسيار لطيف است! آن لطايف روايات را چقدر اين بزرگوار بر همه ما منّت گذاشته و حق دارد! اين روايت را مرحوم صدوق(رضوان الله عليه) در کتاب شريف معاني الأخبار ذکر مي‌کند که خبرها هر کدام معناي خاصّ خود را دارد... 📼فرازی از سوره معارج جلسه دوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌کیمیاگری مبلغ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 کار مبلّغ، کیمیاگری است 💠 مستحضرید که گفتن احکام، تدریس احکام، بیان احکام، سخنرانی کردن؛ همه کارهای تعلیمی است، هیچ کدام ( ) نیست! تبلیغ آن است که (و قل لهم فی انفسهم قولاً بلیغاً). شما بتوانید حرف را به دل مردم برسانید؛ به آن جاذبه مردم برسانید، نه به آن عاقله یا فاهمه و مانند آن! اگر مردم را فهماندید، احکام را گفتید، با سخنرانی های خوب، با کتاب های خوب کار (یعلّمهم الکتاب و الحکمه)* را کردید، کار معلّم را کردید؛ کار حوزوی را کردید، نه کار تبلیغی را! (تبلیغ) آن است که باشد، (و عظهم و قل لهم فی انفسهم قولاً بلیغاً)*. حرف‌تان را در جان مردم ببرید که اینها جانمایه داشته باشند، بپذیرند نه بفهمند! پس رسالت اصلی شما بزرگواران آن است که اینها را به باور برسانید، نه به اینها اطلاع بدهید، آگاهی بدهید، اینها را عالم بکنید؛ اینها با کتاب خواندن و مطالعه کردن و گوش دادن از رادیو _ تلویزیون هم حاصل می شود. امّا (آن‌که یافت می نَشود آنم آرزوست)*! ما کسی داشته باشیم که بکند، یعنی چه؟ یعنی باشد، باز یعنی چه؟ یعنی کار ربّ العالمین را بکند، باز یعنی چه؟ یعنی همان کاری که خدای سبحان در جهان تکوین می کند، این همه کودها را به صورت گل‌های معطّر در می آورد؛ ما هم کار بکنیم، بَدان را طیّب و طاهر بکنیم. یک که درس نمی دهد، آن تئوری مال حوزه و دانشگاه است! کار الهی کیمیاگری است نه تعلیم، نه تدریس، نه سخنرانی!! و این با حل می شود. یعنی ما که رفتیم یک جایی؛ ظاهر ما الهی، باطن ما الهی، سیاستمداری ما الهی، موضع گیری ما الهی؛ البته ما بشر عادی هستیم، باید سعی کنیم اشتباه نکنیم، اگر جایی اشتباه کردیم مغفور است؛ امّا دیگر دو جور نیاندیشیم، هیچ کس را برای دنیای او احترام نکنیم، برای هیچ کس نسبت به زر و سیمش حرمت قائل نشویم! ----------------------------------------------- 📌 سوره بقره / آیه ۱۲۹ ، سوره آل عمران / آیه ۱۶۴ و سوره جمعه / آیه ۲ 📌 سوره نساء / آیه ۱۷۶ 📌 دیوان شمس / غزلیات / غزل شماره ۴۴۱ 📋 گردهمایی طرح هجرت بلند مدت حوزه علمیه قم 📆 قم _ مصلّی قدس ؛ ۱۳۸۲/۰۳/۲۸ ✴️ یکم تیر . روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌امام روح الله در کتاب می فرماید: 🔰اى عزيز، اولا مگذار مفاسد اخلاقى يا عملى در مملكت ظاهر و باطنت وارد شود كه اين خيلى سهلتر است از آنكه بعد از ورود بخواهيم اخراج آنها كنى ، و همانطور كه دشمن را اگر نگذارى وارد سرحد مملكت گردد يا وارد قلعه شود آسانتر است دفع آمدن تا بعد از وارد شدن و برج و بارو را گرفتن در صدد دفع و اخراج برآيى . 🔹و اگر وارد شد، هر چه ديرتر در صدد دفع برآيى زحمتت زياد مى شود و قوه داخلى رو به نقصان مى گذارد. ✅شيخ جليل ما و عارف بزرگوار، آقاى شاه آبادى ،(روحى فداه )، فرمودند كه تا قواى جوانى و نشاط آن باقى است بهتر مى توان قيام كرد در مقابل مفاسد اخلاقى و خوبتر ميتوان وظايف انسانيه را انجام داد. 🔹 مگذاريد اين قوا از دست برود و روزگار پيرى پيش آيد كه موفق شدن در آن حال مشكل است . و بر فرض موفق شدن ، زحمت اصلاح خيلى زياد است . 🔹 پس ، انسان عاقل كه تفكر كرد در مفاسد چيزى ، اگر وارد در آن نيست ، گرد آن نمى گردد و خود را آلوده نمى كند. 🔹و اگر خداى نخواسته وارد شد، هر چه زودتر در صدد اصلاح بر مى آيد و نمى گذارد ريشه كند. و اگر خداى نخواسته ريشه كرد با هر زحمت و مشقتى است ريشه او را مى كند كه مبادا به ثمره برزخى و آخرتى برسد و ميوه آن را بار دهد، كه اگر با آن خلق فاسد از اين عالم ، كه نشئه تبدلات هيولانى و تغييرات مادى است ، منتقل شد، قلع آن از دست خود او خارج مى شود و تا در آخرت يا برزخ يك خلق از اخلاق نفسانى بخواهد تبديل شود هيهات است... ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه سوم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌سبک زندگی مومنانه  قالَ اللّهُ تَعالى : المالُ مالي ، وَالفُقَراءُ عِيالي ، وَالأَغنِياءُ وُكَلائي ، فَمَن بَخِلَ بِمالي عَلى عِيالي أُدخِلُهُ النَّارَ ولا أُبالي . خداى متعال فرمود: «همه دارايى ها مالِ من است و نيازمندان ، نانخوران من و ثروتمندان ، كارگزاران من هستند . پس كسى كه در مورد دارايى من، نسبت به اهل خانه من دريغ كند، او را وارد آتش خواهم كرد و باكى ندارم». 📚جامع الأخبار : ص 202 ح 492 . @rahighemakhtoom