eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
655 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
الم یعلم بان الله یری (سوره علق) آیا نمی داند که خداوند او را می بیند! 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی @majalezendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوره_قلم 💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌حاکمی دوست داشتنی 🔘مرحوم شيخ صدوق(رضوان الله تعالي عليه) ايشان در امالي خود اين حديث را نقل مي‌کنند؛ 🔹به حضرت امير گفتند که شما به هر حال مهم‌ترين رزمنده اسلام هستيد، پرچمدار پيغمبر هستيد، اگر جنگ تن‌به‌تن است که پياده حرکت مي‌کنيد، ولي وقتي دشمن سواره است، شما بايد سواره برويد. 🔹اين اسبي که شما يا بغله‌اي که شما سوار مي‌شويد و مي‌رويد به جنگ، اين براي کسي است که از روستايي به روستايي يا شهري به روستايي بخواهد باري ببرد يا مسافري ببرد، اين اسب مسافربري است اينکه اسب جنگ نيست، چرا شما اين اسب را سوار مي‌شويد شما که خليفه هستيد، امکانات فراواني داريد پول هم در دست شماست يک اسب خوب تهيه کنيد براي ميدان جنگ، چون دشمن با آن اسب دارد مي‌آيد! 🔹فرمود: «أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ وَ لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَر»، همين يک جمله است؛ منتها اين را مرحوم صدوق در امالي باز کرد. فرمود اسبِ برو برای کسي است که بخواهد بدود. من که در ميدان جنگ از کس فرار نمي‌کنم. کسي هم که فرار کرد من او را تعقيب نمي‌کنم. اين علي دوست‌داشتني نيست؟ 📼فرازی از سوره قلم جلسه هشتم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (22) تفسیر آیه 20 سوره مزمل 🔅🔅🔅 و اقيموا الصلوة و آتوا الزكوة و اقرضوا الله قرضا حسنا و ما تقدموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله هو خيرا و اعظم اجرا(20 مزمل) 🔰تفسیر: 🔘سپس به چهار دستور ديگر در پايان اين آيه اشاره كرده ، و برنامه خودسازى ارائه شده را به اين وسيله تكميل مى‏كند ، مى‏فرمايد : نماز را بر پا داريد ، و زكات را ادا كنيد ، و از طريق انفاقهاى مستحبى به خداوند قرض الحسنه دهيد ، و بدانيد آنچه را از كارهاى خير براى خود از پيش مى‏فرستيد آن را نزد خداوند به بهترين وجه بزرگترين ، پاداش خواهيد يافت. ⏺(و اقيموا الصلوة و آتوا الزكوة و اقرضوا الله قرضا حسنا و ما تقدموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله هو خيرا و اعظم اجرا ) .و استغفار كنيد ، و از خداوند آمرزش بطلبيد كه خداوند غفور و رحيم است ( و استغفروا الله ان الله غفور رحيم). ⏺اين چهار دستور ( نماز ، زكات ، انفاقهاى مستحبى ، و استغفار ) به ضميمه دستور تلاوت و تدبر در قرآن كه در جمله‏هاى قبل آمده بود مجموعا يك برنامه كامل خودسازى را تشكيل مى‏دهد كه در هر عصر و زمان به خصوص در آغاز اسلام تاثير انكارناپذيرى داشته و دارد. ادامه دارد... 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 102) اهتمام به فهم درست مفاهیم نماز 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔻عقل، قطب فرهنگي جهان بشريت است، براي اينکه خدا ميگويد اگر من انبيا نميفرستادم، عقل عليه منِ خدا احتجاج ميکرد. 🔻سطر آخر مقدمه ثقة الاسلام کليني بر کافی اين است: «کان العقل هو القطب الذي عليه المدار و به يحتج و له الثواب و عليه العقاب»؛ قطب فهم يک ملت، عقل آن ملت است که با آن با خدا احتجاج ميکند با انبيا احتجاج ميکند؛ اما خيليها وهّام هستند و خيال ميکنند عاقل هستند، خيليها خيّال هستند و خيال ميکنند عاقلاند. 🔻مگر عقل به اين آساني بدست ميآيد؟ مگر تا جان کَندن درس و بحث حوزه و دانشگاه نباشد، در عقل نظری کسي عاقل ميشود؟! مگر تا جان کَندن کنار سجاده نماز شب و اربعينگيري و خلوص نيت و مراقبه و محاسبه نباشد کسي در عقل عملی عاقل ميشود؟! عقلی که «عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان»در هر جايي و بازاري پيدا نميشود، 🔻آن عقلي که بتواند درباره توحيد و ولايت و نبوت و امامت بينديشد هر جا پيدا نميشود. @rahighemakhtoom
لا إله إلا الله الملك الحق المبين @rahighemakhtoom
📌فراز پایانی دعای نوزدهم صحیفه سجادیه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ ارْزُقْنَا مِنْ بَرَكَاتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ . @rahighemakhtoom
📌یک چند 🔰بیمه الهی ✅اقتصاد، پشتوانه ى هر حركتى است. «انفقوا...» جهاد نیز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگیرند، گرفتار شكست قطعى مى شوند. ✅ با انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة» ✅ در اسلام جبهه و جنگ و كمك هاى مالى همه باید رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فى سبیل اللَّه» ✅محبوب خدا شدن، بهترین تشویق براى احسان است. «ان اللّه یحبّ المحسنین» 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌جامعه میانه رو (افراط و تفریط ممنوع) 🔘پنج آیه پى درپى، مسلمانان را به از دین و مقابله با كفّار فرخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و تمام كرده است. 🔘 وضرر به نفس، قطعى است كه از آیه استفاده مى شود. امّا طلبى در مواردى كه اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در تهلكه نیست. 🔘 این آیه در كنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه و بازمى دارد. زیرا اگر ثروتمندان ورزند و به فكر محرومان نباشند، اختلاف طبقاتى روز به روز توسعه پیدا كرده و عامل انفجار و نابودى آنان خواهد گردید. چنانكه اگر میانه روى در انفاق مراعات نشود و انسان هرچه را دارد به دیگران ببخشد، به دست خود، خود و خانواده اش را به هلاكت كشانده است. 🔘قرآن در آیات دیگر نیز مسلمانان را به روى در سفارش نموده و به پیامبرش مى فرماید: «ولا تجعل یدك مغلولة الى عنقك و لا تبسطها كل البسط» [اسراء ۲۹]اى پیامبر! نه دست بسته باش كه چیزى نبخشى و نه آنچنان كه هر چه دارى یكجا ببخشى. 🔹امام صادق علیه السلام نیز در ذیل این آیه مى فرماید: انفاق شما، نباید در حدّى باشد كه دستِ خودتان خالى وبه بدبختى كشیده شوید. (بحار، ج 93، ص 168) 🔹انسان علاقه دارد كه باشد، لذا قرآن از این استفاده كرده و مى فرماید: نیكى كن كه محبوب هستند. @rahighemakhtoom
💠 📌موقعیت های غیر ساکن 🔻رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: ثَمانِيةٌ اِنْ اُهينُوا فَلا يَلُومُوا اِلاّ اَنْفُسَهُمْ: اَلذّاهِبُ اِلى مائِدَةٍ لَمْ يُدْعَ اِلَيْها، وَ الْمُتأمِّرُ عَلى رَبِّ الْبَيْتِ، وَطالِبُ الْخَيْرِ مِنْ اَعْدائِهِ، وَ طالِبُ الْفَضْلِ مِنَ اللِّئامِ، وَ الدّاخِلُ بَيْنَ اَثْنِيْنِ فى سرٍّ لَمْ يُدْخِلاهُ فيهِ، وَالْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلطانِ، وَالجالِسُ فىمَجْلِسٍ لَيْسَ لَهُ بِاَهْلٍ وَالْمُقْبِلُ بِالْحَديثِ عَلى مَنْ لايَسْمَعُ مِنْهُ. 🔳 هشت نفرند كه اگر مورد اهـانت قرار گرفتند، جز خودشان كس ديگرى را سرزنش نكنند: ۱ـ كسى كه به مهمانى و سفره‌اى رود كه دعوت نشده است. ۲ـ مهمانى كه به صاحبخانه دستور دهد. ۳ـ كسى كه از دشمنانش خير و نيكى بطلبد. ۴ـ كسى كه از فرومايگان انتظار فضل و نيكى داشته باشد. ۵ـ كسى كه در يك كار سرّى ميان دو نفر وارد شود كه او را وارد آن راز نكرده‌اند. ۶ـ كسى كه حكومت را سبك بشمارد. ۷ـ كسى كه جايى نشيند كه شايسته آنجا نيست. ۸ـ كسى كه سخن خود را به كسى بگويد كه از او حرف شنوايى ندارد. 📚 من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۵۵ ‌ پ ن: عزیز جان مراقب خودت باش🌷 •┈┈••✾••┈┈• @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم @rahighemakhtoom
🌼برشی از دعای بیستم «دعای » 🍃اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَتِّعْنِی بِهُدًی صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِیقَةِ حَقٍّ لَا أَزِیغُ عَنْهَا، وَ نِیةِ رُشْدٍ لَا أَشُک فِیهَا، وَ عَمِّرْنِی مَا کانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِک، فَإِذَا کانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیک قَبْلَ أَنْ یسْبِقَ مَقْتُک إِلَی، أَوْ یسْتَحْکمَ غَضَبُک عَلَی 🍂خدایا ! بر محمد و آل او درود فرست و هدایت شایسته ای به من مرحمت فرما که چیز دیگری را جایگزین آن نکنم و راه حقی به من بنما که هرگز به روش و راه دیگری تمایل ننمایم و عزم قلبم را بر چنان رشدی استوار ساز که گرفتار شک نگردم و عمرم را تا آن زمان دراز ساز که در اطاعت تو صرف گردد و هرگاه عمر من چراگاه شیطان قرار گیرد قبل از آنکه مورد خشم و غصب تو واقع گردم ، اجل و سرآمد عمر مرا برسان و به سوی خویشم بخوان ! --------------------------------------- پ .ن : شرح بسیار ناب این فقره از دعا رو از این سایت بخونید دوستان گلم 🙂 http://www.ofoghha.ir/content/general/1400-10-20--doa-20-jalase-38--sahife-307-edit 🔆 @rahighemakhtoom 🔴 صفحه قرآنی رحیق
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم یارب العالمين @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۹ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خوب اندک مستمر محبوب خدا پيامبر صلي الله عليه و آله : " اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ مادامَ مِن عَمَلٍ صالِحٍ وَ اِن كانَ يَسيرا؛" "خداوند عمل صالح مداوم را هر چند اندك باشد، دوست دارد." 📘[كنزالعمال، ح 5348] پ ن: 🔹این دو مشخصه یادمون بمونه 🔘هر کاری انجام میدیم: ✅ خوب باشه (خشنودی خداوند رو در پی داشته باشه) ✅استمرار داشته باشه و مداوم 🔸حالا توی کم و زیاد و حجم و بزرگ و کوچکیش گیر نکن، ✅صدقه کم و اندکی که هر روزه باشه ✅دعای کوچکی که به دنبال نماز استمرار داشته باشه، ✅تماس تلفنی کوتاهی با خویشاوندان که مقطعی و گذرا نباشه و.... 🔰نتیجه: انجام یه همچین کارهایی محبوب شدنته پیش حضرت دوست بسم الله مراقب خودت باش عزیز جان🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📍مهلت پاسخگویی به سوالات مسابقه به اتمام رسید. -لطفا پس از ارسال پاسخنامه پیامی ارسال نشود. 🆔@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰ – ۱۲ 📌مقام الی باید از آیات فوق کاملاً استفاده کند که انبیاء به ضرر او است و او را از باز می دارد و به مطالب زیر توجه کند: ۱ – پروردگار بر انسان به خاطر تکذیب انبیاء و عمل نکردن به دستورات آنها پیدا می کند. ۲ – عقوبت پروردگار به زودی می رسد و آنها قبلاً برای آنها می گردد. ۳ – سالک الی اللّه باید به حرفهای نامربوط توجه نکند و از اذیتی که دیگران به او می کنند رنج نبرد و باشد. ۴ – اگر انسان مراحل نفس را بگذراند و توبه و انابه نزد پروردگار بکند و از اولیاء خدا شود خدای تعالی اگر بداند کوهها را او می کند که صبح و شام برای او کنند. ۵ – حتی را با او مأنوس می کند و در او قرار می دهد. ۶ – و حکمفرمایی او را محکم می کند و به او و فصل الخطاب عنایت می فرماید. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (23) تفسیر آیه 20 سوره مزمل 🔅🔅🔅 و اقيموا الصلوة و آتوا الزكوة و اقرضوا الله قرضا حسنا و ما تقدموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله هو خيرا و اعظم اجرا(20 مزمل) 🔰تفسیر: 🔘 منظور از نماز در اينجا نمازهاى واجب پنجگانه و منظور از زكات زكات واجب است ، منظور از دادن قرض الحسنه به خداوند همان انفاقهاى مستحبى است ، و اين بزرگوارانه‏ ترين تعبيرى است كه در اين زمينه تصور مى‏شود ، چرا كه مالك تمام ملكها ، از كسى كه مطلقا چيزى از خود ندارد قرض مى‏طلبد ، تا از اين طريق او را تشويق به انفاق و ايثار و كسب فضيلت اين عمل خير كند ، و از اين طريق تربيت شود و تكامل يابد . ذكر استغفار در پايان اين دستورات ممكن است اشاره به اين باشد كه مبادا با انجام اين طاعات خود را انسان كاملى بدانيد و به اصطلاح طلبكار تصور كنيد ، بلكه همواره بايد خود را مقصر بشمريد ، و عذر به درگاه خدا آوريد ، ورنه سزاوارخداونديش كس نتواند كه بجا آورد. 🔘 بعضى از مفسران معتقدند تكيه روى اين دستورات به خاطر آن است كه تصور نشود اگر تخفيفى در باره قيام شبانه و تلاوت قرآن قائل شده به ساير برنامه ‏ها و دستورات دينى نيز سرايت مى‏كند بلكه آنها همچنان به قوت خود باقى است. 🔘 ضمنا ذكر زكات واجب را در اينجا دليل ديگرى بر مدنى بودن اين آيه گرفته ‏اند ، زيرا حكم زكات در مدينه نازل شد نه در مكه ، ولى بعضى گفته‏اند اصل زكات در مكه نازل شد ، اما نصاب و مقدارى براى آن بيان نگرديده بود، آنچه در مدينه تشريع شد مساله نصاب و مقدار زكات بود. ادامه دارد... 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه نهم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 با مردم با دلیل گفتگو کنید! 🔘 وجود مبارک حضرت (پیامبر صلی الله علیه و آله)که جاهليت را به تمدن اسلامي تبديل کرد با سفارش و نصيحت و توسعه کار پيش نبُرد، با عقل و عدل کار را پيش برد. نه اينکه سفارش بکند مواظب باشيد محقّقانه حرف بزنيد، مواظب باشيد عالمانه سخن بگويد، اين چنين نبود؛ بلکه برهان آورد، دليل آورد، ادله عقلي آورد، يک؛ از آنها ادله عقلي خواست، دو؛ آنها در اين احتجاجات ماندند، سه؛ اسلام را تثبيت کرد، چهار. اگر مسئولي بخواهد موفق بشود در اداره مملکت مرتّب سفارش بکند به اينکه آدم خوبي باشيد به کسي ظلم نکنيد با سفارش‌ها و نصايح، اينها در رتبه دوم قرار دارد؛ يعني بعد از اينکه همه کارها تثبيت شده است و معلوم شد که بايد چه کار بکنيم، آن وقت يک واعظ مي‌گويد اين راه‌هايي که مشخص شده است اين راه‌ها را برويد؛ وگرنه قبل از اينکه راه مشخص بشود با سفارش کار پيش نمي‌رود. 📼فرازی از سوره قلم جلسه نهم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم یا ذا الجلال والإكرام @rahighemakhtoom