eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
اسراء 10.mp3
14.4M
💢تفسیر سوره اسراء ج 10 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قارعه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 قسمت هشتم 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رخساره مهر ۱.mp3
8.65M
📌رخساره مهر 🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ▪️یادآوری: سلسله سخن ""به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود. ◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare-33-1.mp3
21.12M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ج ۶۴ شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (11) نکات تفسیری آیات 11تا 15 🔅🔅🔅 ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺟﻦ ﻫﺎﻱ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﺮﻳﺰﻧﺎﭘﺬﻳﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩﻫﺎﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ.ﺁﺭﻱ؛ ﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﻏﻠﺒﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﺨﺖ.ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻓﺮﺍﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ☑️ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ؛ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﻋﺎﺩﻝ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺮﻭﻩ «ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ» ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ «ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ» ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.ﺍﻳﻦ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻱ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻱ ﻋﺪم ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻇﻠﻢ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﺳﻠﺎم ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺳﺖ. 🔘ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ: ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ☑️ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺁﺗﺶ ﮔﻴﺮﻩ ﻱ (هیزم)ﺩﻭﺯﺥ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﺗﺶ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩم ﻣﻲ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﻋﻤﻠﺸﺎﻥ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ...ادامه دارد 📖مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 📌چرا بیشتر صفاتی که در قرآن کریم، یا در احادیث و دعاها، از خداوند یاد می شود مذکر است؟ 📋پاسخ این پرسش را ضمن چند نکته می آوریم: 1️⃣ خداوند تبارک و تعالی از جنس ماده و مادیات نیست، و مثل ما جسم نیست، که مذکر و مونث داشته باشد، خداوند مجرد است و در آن مرحله، مسئله ی مذکر و مونث مطرح نیست. بنابراین اگر الفاظ مذکر یا مونث، به کار برده می شود فقط جنبه ی ادبیاتی دارد نه جنبه ی واقع نمایی، یعنی مثل آن نیست که ما برای خانم ها الفاظ مونث به کار می بریم و برای آقایان الفاظ مذکر- بویژه در ادبیات عرب، که این قاعده خیلی رایج است- بلکه فقط اینجا جنبه ی ادبیاتی دارد. 2️⃣نکته دوم اینکه بالاخره ما می خواهیم خدا را یاد کنیم و یا خداوند خودش را معرفی کند و برای این کار یا باید صیغه مذکر به کار رود یا مونث؛ لذا اگر صیغه ی مونث هم به کار می رفت همین سوال مطرح بود که چرا مونث بکار رفته است؛ در حقیقت این عرفِ ادبیات عرب است که اینطور شکل گرفته است. و دلیل خاص عقلی یا نقلی ندارد. 3️⃣نکته سوم اینکه با توجه به مطالب بالا صحیح نیست که اگر صفات خدا مذکر به کار رفته، بگوییم: پس خدا از جنس مردان است و مردان احساس برتری کنند، یا بالعکس. زیرا این روش به کار بردن الفاظ باصطلاح یک عادت و عُرف است یعنی یک قاعده ی ادبی است نه یک قاعده ی واقع نما که نشانگر واقعیت های خارجی باشد. و به عبارت دیگر کاربرد این الفاظ به معنای ارزشی نیست بلکه کاربرد این الفاظ صرف کاربرد ادبی و عرفی است. 📚پرسش و پاسخ های قرآنی ویژه جوانان، ج 1، ص: 154 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
doaye makareme akhlagh-06.mp3
7.2M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه جلسه (6)پایانی 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 📌قسمت سی و سوم 🔰روايات مربوط به نشاط و بهجت در عبادات 🔰 مفتخر به ذكر بعضى از روایات در این قسمت هستیم: ❇️محمّد بن يعقوب باسناده عن أبي عبد اللّه عليه السلام قال: «لا تكرهوا الى انفسكم العبادة؛ خود را به اكراه به عبادت وادار مسازيد.» اصول كافى، ج 3، ص 129 ❇️و عن أبي عبد اللّه (ع) قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: «يا علىّ، انّ هذا الدّين متين، فاوغل فيه برفق و لا تبغّض إلى نفسك عبادة ربّك؛ اى على، اين دين متين و استوار است، با رفق و مدارا در آن گام نه و پرستش پروردگارت را مبغوض خود مكن.» اصول كافى، ج 3، ص 138 ❇️و در حديث است از حضرت عسكرى سلام اللّه عليه: «اذا نشطت القلوب فاودعوها، و اذا نفرت فودّعوها. هنگامى كه قلوب نشاط و بهجت دارند به آنها امانت بسپاريد، و وقتى كه گريزاناند آنها را واگذاريد.» بحار الانوار، ج 75، ص 377 🔷اين دستور جامعى است كه فرموده اند: ✅ كه در هنگام نشاط و بهجت قلوب، به آن‌ها وديعه بسپاريد، ⛔️ در و‌قت نفار و گريز آنها را راحت بگذاريد، 🌴 پس در كسب معارف و علوم نيز اين ادب را بايد منظور داشت و قلوب را با كراهت و تنفر وادار به كسب نكرد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ ⏪متشابهات در قرآن‌ 🔘آيه 7 سوره آل عمران، آيات قرآن را به دو بخش محكمات و متشابهات تقسيم كرده است: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ ...؛ او كسى است كه اين كتاب [آسمانى‌] را بر تو نازل كرد كه قسمتى از آن، آيات محكم است، كه اساس اين كتاب مى‌باشد و قسمتى از آن متشابه است؛ اما آنان كه در قلبهايشان انحراف است به دنبال متشابهاتند تا فتنه انگيزى كنند [ومردم را گمراه سازند] و تفسير [نادرستى‌] براى آن مى‌طلبند ...». 🔸آيات محكمه- كه اكثر آيات قرآن را تشكيل مى‌دهد- شبهه‌ناپذير و رسا است و درنتيجه مورد كج فهمى قرار نمى‌گيرد؛ بدين جهت به آن محكم گويند كه مستحكم و خلل‌ناپذير است. 🔸در كنار آيات محكمه آياتى وجود دارد كه مراد واقعى از ظاهر آنها به‌دست نمى‌آيد و نارسا و مبهم است و مايه شبهه و اشتباه مى‌گردد و گاه فتنه جويان با تمسك به چنين آياتى بدعتهايى به‌وجود آورده‌اند؛ به چنين آياتى متشابه مى‌گويند. 🔻راغب اصفهانى درباره آيات متشابهه گفته است: «متشابهات قرآن عبارتند از آياتى كه تفسير آنها مشكل است؛ زيرا نشان دهنده معناى واقعى‌شان نيستند و به چيز ديگر شباهت دارند» كه در مورد قرآن، آن «چيز ديگر»، جز ضلالت و گمراهى نيست: «... فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ ...»[ يونس، 32]. طبق اين تعريف، تشابه در قرآن، تشابه حق و باطل است و هرگاه كلام خداوند (قرآن كريم) نمودى جز حق داشته و به باطل شبيه باشد، آن‌را متشابه گويند. پس منظور از تشابه در آيات متشابهه، تشابه حق و باطل است؛ به اين صورت كه سخن حق خداوند، باطل جلوه داده شود. ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رخساره مهر 2.mp3
9.41M
📌رخساره مهر 2 🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ▪️یادآوری: سلسله سخن ""به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود. ◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان @rahighemakhtoom