eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌅بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ✳️اینکه گفتند هر کاری را به نام حق شروع کنید؛ یعنی کاری را انسان باید انجام بدهد که بتواند وقتی وارد آن کار می‌شود، بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏»، این یا واجب است یا مستحب، وگرنه در حرام و مکروه که انسان نمی‌تواند بگوید خدایا به نام تو! ✳️این ﴿أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ﴾،[سوره اسراء] که مخصوص این دو, سه مقطع دنیا و برزخ و قیامت نیست. کاری که انسان بتواند به خود اجازه بدهد، بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏»، این می‌شود یا واجب یا مستحب، اینکه گفتند هر کاری می‌کنید به نام خدا شروع کنید؛ یعنی کار باید طوری باشد که بشود به نام خدا شروع کرد، آن‌گاه خانه‌ای که انسان در آن خانه چنین افرادی به سر می‌برند، این خانه رفیع است... 📝فرازی از سوره حشر جلسه شانزدهم آیت الله 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما (سوره فرقان) 👈بحث و گفتگو با جاهل فایده ندارد... 🎤گفتاری کوتاه از استاد فرزانه دکتر غلامحسن ابراهیمی 🔅🔅🔅 👈صفحه قرآنی رحیق روزی سرشار از خیر و برکت را از درگاه خدای مهربان برای شما مسئلت می کند.👉🏽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 322) ☑️تولی و تبری (بخش دوم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🌅انسانی که قرآن تربیت می کند! 🔰پيامبر اعظم «ص» «اَلقُرآنُ أَفْضَلُ كُلِّ شَىءٍ دونَ اللّه.» قرآن، بعد از خداوند يگانه، از همه چيز بالاتر است. - - ✅قرآن انسان را وا مى‌دارد، كه در احوال اُمّتهاى پيشين و سرگذشت تمدنهاى باستانى نيك بينديشد، تا از روزگار ستمگران كه خود به ستم دچار گشتند عبرت گيرد، و از ستم كردن بپرهيزد. ✅قرآن عدالت را فرياد مى‌كند، تا مردمان همه زير سايۀ گستردۀ عدل زندگى كنند، و هر كسى بتواند به رشد خويش برسد. ✅قرآن به مردمان انگيزه مى‌دهد، تا براى فهم حقايق هستى و شناخت پديده‌هاى گوناگون وجود بكوشند و تلاش كنند، و راه نظر و تجربه را پيش گيرند، و از نيروى عقل خود حداكثر استفاده را ببرند و ذهنى و ذهنگرا نباشند! ✅قرآن مى‌خواهد كه مردم، در راه نجات انسان محروم انقلابهايى دگرگونساز پديد آورند، و با سردمداران ستم و تباهى نبرد كنند، و در هر لحظه نيازى به قيام بود - براى اصلاح جامعه‌هاى فاسد و حكومتهاى ظالم - به‌پا خيزند. ✅قرآن مى‌خواهد كه انسانها حماسه‌سازانى دلاور باشند، و از جانبازى در راه ارزشهاى متعالى باز نايستند. 🔅🔅🔅 👈صفحه قرآنی رحیق روزی سرشار از خیر و برکت را از درگاه خدای مهربان برای شما مسئلت می کند.👉🏽
🔰انسان رشد یافته از دل معادن سختی ها بیرون می آید! عمرها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن سالها باید که تا یک پنبه دانه ز آب و خاک شاهدی را حله گردد یاشهیدی را کفن ماهها باید که تا یک کودکی از روی طبع عالمی گردد نکو، یا شاعری شیرین سخن نفس تو جویای کفر است و خرد جویای دین گر بقا خواهی بدین آی آرفنا خواهی به تن هر چه بینی جز هوی، آن دین بود بر جان نشان هر چه یابی جز خدا، آن بت بود در هم شکن چون برون رفت از تو حرص آن که در آید در تو دین چون درآید در تو دین آنگه برون شد اهر من بادو قبله در ره توحید نتوان رفت راست یارضای دوست باید، یا هوای خویشتن (سنایی غزنوی قصیدهٔ شمارهٔ )134 📎تربیت و ساختن یهویی اتفاق نمی افتد باید روش داشته باشی، دانش داشته باشی و از همه مهمتر برای ساختن شکیبا باشی! 📎آدمی در میانه هوس ها و اندیشه فرجام نگر گیر افتاده و مربی هنرمند کسی هست که این گیر رو رفع کنه سهم خواسته های غریزی و طبیعی او را با مدیریت اندیشه به فرزند یا هر فراگیر رو به کمال بدهد. 📎خداباوری یعنی رهایی از خودِ حیوانی و بد فرما که مدام و حریصانه آدمی را به سمت و سوی پلیدی ها (اهریمنان) می کشاند. 📎خداباوری و حق خواهی و هوس گرایی دو حاکمیت متناقض است و دو نقیض در یک جا و یک زمان با هم جمع نشوند. 📎قدیمی ها می گفتند هم خدا رو میخواد هم خرما رو... خرما را در جهت خدا خواهی بخواه ،خب بخواه نه از آن جهت که حل مشکل تو در خرما نهفته است که اگر چنین خواهی هم خرما را تلخ خواهی یافت و هم خود را دور از خدا .... @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤🖤🖤🖤 چقدر گرفته بوی غم هوای سامرا... میتپه دلم تو این شبا برای سامرا داره حس میشه صدای مادر شکسته پر که میریزه  اشک توی صحن و سرای سامرا 🔅ضمن عرض تسلیت شهادت امام هادی امت به شما بزرگواران ،برای تعجیل فرج دعا بفرمایید.التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ✍️ شناخت دشمن ✅ سیره امام هادی در زمینه دشمن شناسی [رومیان و ترک ها] 🔗صوت کامل سخنرانی (کلیک کنید) @Aminikhaah @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۷) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره جلسه سوم آیات 36 تا 44 ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎆 برای تقویت معارف قرآنی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 323) ☑️تولی و تبری (بخش سوم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
کلمات الهی ▪️ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: اگر كسی باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می‌ كند... هیچ چیز او را خوشحال نمی ‌كند و هیچ چیز او را نگران نمی ‌كند، چون در هر دو حال است و هیچ چیز نشانه فخر نیست! @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎رسانه، فرصت ها و تهدیدها 🎤فرازی بسیار شنیدنی از گفتارهای معرفتی استاد فرزانه دکتر غلامحسن ابراهیمی @rahighemakhtoom
وجوه ابهام یا ایهام در زبان عربی و تأثیر آن در ترجمه قرآن کریم.pdf
495.6K
مقاله 60(پژوهشی-تخصصی) 📋موضوع :وجوه ابهام یا ایهام در زبان عربی و تأثیر آن در ترجمه قرآن کریم 📖تعداد صفحات: 26صفحه 🖋نویسنده: دکتر یوسف نظری استادیار دانشگاه شیراز 📃چکیده ابهام به دو نوع زبانی و ادبی تقسیم میشود. ابهام نحوی که با عنوان ابهام دستوری مطرح می شود و برخی آن را ایهام ساختاری نامیده اند یکی از وجوه ابهام زبانی به شمار می رود که به دو نوع گروهی و ساختاری تقسیم شده است. مقصود از این نونج ابهام آن است که گاه زنجیره کلام به گونه ای چیده می شود که وجوه معنایی متفاوتی را متبادر می سازد. این معانی میتواند قابل جمع باشد. اضافه مصدر به فاعل یا مفعول به، مرجع ضمیر، عطف به مضاف یا مضاف إليه، خبريه يا انشائیه بودن جمله متعلق شبه جمله، قابلیت تعدد در صاحب حال تشابه نقشهای حال مفعول مطلق، مفعول له مفعول فيه و مفعول به امکان مقول قول یا استینافیه بودن تشابه عطف و استیناف تشابه تابع و خبر، تعدد معانی حروف جر، از جمله وجوه ابهام نحوی است که در این پژوهش بدان توجه شده است و در ترجمه های قرآن کریم تأثیر گذار بوده است. توجه به بافت زبانی و غیر زبانی کلام می تواند تا حد چشمگیری مشکل فهم معنا را برطرف سازد اما مشکل آنجاست که قراین کافی و یا مستدل برای یک معنا وجود نداشته باشد و از سوی دیگر نتوان میان معانی مختلف جمع کرد. 🌱🌱🌱 📝انتشار مقاله های قرآنی هر هفته سه شنبه ها(ان شاء الله) 🎆 برای تقویت آموزه های دینی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
🔰درس بيستم: ابعاد اعجاز قرآن (3) 🔰ب) سبك و شيوه بيان‌ شيوه بيان قرآن با آنكه موجب جذب و كشش عرب گرديد، با هيچ‌يك از اسلوب و شيوه‌هاى متداول عرب شباهت و قرابتى ندارد. اين از شگفتيهاى سخنورى است كه سخنور، سبكى كه مورد پذيرش و پسند شنوندگان است بيافريند و از شيوه‌هاى متعارف آنان بيرون باشد و شگفت‌آورتر آنكه از تمامى محاسن شيوه‌هاى كلامى متعارف، بهره گرفته باشد، بى آنكه از معايب آنها چيزى در آن يافت شود. 🔹انواع كلام- كه در ميان فصحاى عرب نيز متداول بود- عبارتند از: شعر، نثر و سجع.[1] هر يك از اين سه شيوه، محاسنى دارند و معايبى؛ سبك قرآنى، جاذبيت و ظرافت شعر، آزادى مطلق نثر و حُسن و لطافت سجع را داراست، بى آنكه در تنگناى قافيه و وزن دچار شود (نقص شعر) يا پراكنده‌گويى كند (عيب نثر) يا تكلّف و دشوارى به خود راه دهد (عيب سجع). همين امر مايه حيرت سخندانان عرب شد. [1] . شعر: سخن موزون، داراى قافيه و تخيّلى، نثر: سخن پراكنده( فاقد وزن و نظم خاص)، سجع: جملات‌كوتاه قافيه‌دار ولى فاقد نظم و وزن خاص.] ...ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ تفسیر سوره (2) 📖ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ کلی آیه اول تا سوم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻓﺘﺢ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭﻝ ﺗﺎ ﺳﻮم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻓﺘﺢ ﺑﻪ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﭘﻴﺮﻭﺯﻣﻨﺪﺍﻧﻪ ﻱ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:١ ـ٣.ﺇِﻧَّﺎ ﻓَﺘَﺤْﻨَﺎ ﻟَﻚَ ﻓَﺘْﺤﺎً ﻣُﺒِﻴﻨﺎً* ﻟِﻴَﻐْﻔِﺮَ ﻟَﻚَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻣَﺎ ﺗَﻘَﺪَّمَ ﻣِﻦ ﺫَﻧْﺒِﻚَ ﻭَﻣَﺎ ﺗَﺄَﺧَّﺮَ ﻭَﻳُﺘِﻢَّ ﻧِﻌْﻤَﺘَﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَﻳَﻬْﺪِﻳَﻚَ ﺻِﺮَﺍﻃﺎً ﻣُﺴْﺘَﻘِﻴﻤﺎً* ﻭَﻳَﻨْﺼُﺮَﻙَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻧَﺼْﺮﺍً ﻋَﺰِﻳﺰﺍً ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ، ﻣﺎ ﺑﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻛﺮﺩﻳﻢ؛ * ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺪ(ﻛﺎﺭ)ﺗﻮ ﻣﻘﺪم ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺆﺧّﺮ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺖ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺗﻮ ﺗﻤﺎم ﻛﻨﺪ ﻭ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﻩ ﻧﻤﻮﻥ ﺷﻮﺩ؛ * ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ✅بیشتر ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻲ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﻭ ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﺟﺰﻳﺮﻩ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺭﻓﺖ ﺍﺳﻠﺎم ﺷﺪ. ✅بﺮﺧﻲ نیزﺁﻳﺎﺕ ﺭﺍ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﻳﺎ ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ ﻭ ﻳﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﺮﺗﻤﺎم ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻭ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ می دانند ✅ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﻧﻴﺰ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻋﻠﻮم ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ. 🔹ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺁﻳﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 🔹ﺍﻣﺎ ﻗﺮﺍﻳﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ، ﺑﺎ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻭﻝ، ﻳﻌﻨﻲ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻠﺢ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ ﻭ ﻣﻜﻪ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺍﺳﻠﺎم ﺷﺪ. تفسیر 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔅انسانی که قرآن می خواهد.... 🔰قرآن مى‌خواهد كه :👇 ☑️مردمان - با كوشش - نعمتهاى الهى را زياد كنند ☑️و طبيعت را بشناسند و مُسخَّر سازند ☑️و شهرها را آباد و زيبا كنند ☑️و از ديدن بوستانها و مرغزارها و رودهاى جارى و دريا و آسمان و ستاره و ماه لذت برند، و پند آموزند ☑️و عدالت را - به صورتى دقيق - مراعات نمايند و زندگى را براى همه و همه نيكو و دوست‌داشتنى سازند ☑️و از هرگونه خودخواهى و غيرفراموشى و انحصارطلبى - بشدت تمام - پرهيز كنند ↩️تا به تقواى فردى و اجتماعى و سياسى و حقوقى و اجتماعى و مدنى و معيشتى دست يابند. 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۸) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هفدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 17.pdf
711.1K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هفدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 324) ☑️تولی و تبری (بخش چهارم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔰بررسی 💢نخستین شب جمعه‌ی ماه رجب با استناد به روایتی پربحث، «لیلة الرغائب» نامیده شده و در زبان فارسی نیز به «شب‌ آرزو‌ها» شهرت یافته است. 💢کلمه‌ی «رغائب» جمع «رغیبة» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل باشد و همچنین به معنای عطا و بخشش فراوان است.  بنابراین «لیلة الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به خواسته‌ها در آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. در هر صورت تعبیر به شب آرزوها با آن سازگاری دارد اگرچه که مطابق آن نیست. 💢اعمال این شب شامل روزه گرفتن در اولین پنجشنبه‌ی ماه رجب و نمازی ۱۲ رکعتی در شب جمعه با اذکاری خاص است. اما منشأ و ریشه‌ی این نامگذاری و این اعمال تنها به یک روایت از حضرت رسول (ص) بازمی‌گردد که محل اختلاف آراء قرار گرفته است. قدیمی‌ترین منبع شیعی موجود که روایت فضیلت اولین شب جمعه ماه رجب و اعمال آن را بدون ذکر سند نقل کرده، «اقبال الاعمال» سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه.ق‌) است.[1] البته قبل از کتاب اقبال الاعمال این روایت در «مفید العلوم و مبید الهموم» منسوب به محمد بن عباس خوارزمی  هم نقل شده اما درباره انتساب کتاب به خوارزمی و نیز مذهب او اختلاف‌نظر وجود دارد؛ پس تا عصر سید بن طاووس این روایت میان شیعیان رواج نداشته و اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که اصل این حدیث در منابع اهل سنت بوده است و از این طریق و به نقل از آن‌ها وارد کتاب‌های دعائی و روایی شیعه شده است. 🔹در بعضی کتب اهل سنت، این حدیث ساختگی معرفی شده است. ابن جوزی (متوفای ۵۹۷ ه.ق) در کتاب الموضوعات این حدیث را جعلی معرفی می‌کند[2] 🔹محی‌الدین نووی (متوفای ۶۷۶ ه.ق‌)  نیز در شرح صحیح مسلم، نماز لیلة الرغائب را بدعتی زشت دانسته که گروهی از علماء در ردّ آن کتاب نوشته‌اند[3]. ابن اثیر(متوفای ۶۰۶ ه.ق‌)  نیز حدیث را جعلی می‌داند.[4] 🔹در میان علماء شیعه نیز مرحوم علامه محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه.ق‌)[5] و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی[6] این روایت را غیرمعتبر می‌دانند. 💢البته علمایی از اهل سنت هم این روایت را بدون ذکر جعلی بودن آن، در کتب خود نقل نموده‌اند. در میان علماء شیعه نیز، علاوه بر سید بن طاووس، علامه‌ حلی، علامه‌ مجلسی و مامقانی آن را جعلی ندانسته اند. 🖇با توجه به توضیحاتی که گذشت اگر جعلی بودن روایت احراز شود، عمل به این روایت بدعت و حرام خواهد بود اما اگر جعلی بودن آن احراز نشود و تنها مشکل، ضعف سند آن باشد به سه صورت امکان دارد مشروعیت این اعمال ثابت شود: 📎اول آن که قائل شویم تسامح در ادله‌ی سنن معتبر است و روایات مرسل و غیر صحیح در این موارد حجت است. 📎راه دوم این است که با توجه به روایات «من بلغ» قائل شویم که اگرچه استحباب این اعمال ثابت نیست اما اگر به قصد رجاء و امید درک ثواب انجام شود، دارای ثواب خواهد بود. 📎سوم آن که به اطلاقات ادله‌ی نماز و دعا تمسک کنیم؛ عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس می‌خواهد زیاد و هر کس که می‌خواهد کمتر بخواند بنابراین به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است این اعمال را به جا آورد. 📚منابع: [1] الإقبال بالأعمال الحسنة، ۱۳۷۶ش، ج۳، ص۱۸۵ [2] الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶ [3] شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰ [4] جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸ [5] النجعه فی شرح اللمعه، ج‌۳، ص ۱۰۳ [6] جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲ 👈کاری از پژوهشگران اندیشکده مستعدان👉 🔅🔅🔅 🎇نتيجه: ذکر و یاد خدا در همه حال نیکو و مورد تایید و تاکید پیشوایان معصوم است.با نیت و انگیزه نزدیک تر شدن به خدا از نماز و نیایش در هر فرصتی استقبال کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حقیقت نفس مسوله! نفس مسوّله، ( تَسویل ) می کند؛ این یک روانکاو ماهری است، روانشناس ماهری است، می داند این انسان از چه خوشش می آید؛ زشت ترین رخدادها را به صورت زیباترین حادثه برای آدم جلوه می دهد، یعنی کار پلید را خوب معرفی می کند، کار خوب را بد معرفی می کند؛ مثل تابلوی زرّینی، آن زباله ها را به آدم نشان می دهد، آدم هم باورش می شود! @rahighemakhtoom