eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰راه کسی مگیر و بیراهه هم مرو یکی از فرازهای گفتاری استادجوادی آملی که دربسیاری از جلسات و به مناسبت های گوناگون تکرار می کنند این جملات است: "نه بیراهه برو نه راه کسی را ببند" ایشان رمز خوشبختی و سعادت ،آرامش،گشایش در امورودینداری را در این دو جمله می دانند. 🔅نیک می دانیم ونیاز به بازگویی نیست که "انسان"تنها موجود بی نهایت طلب کائنات و هستی است واگربه درستی از فطرت و وجدان و عقل فرجام اندیش استفاده نکند و برای هماهنگی عقل و وجدان و فطرت با غرایز و نیروهای حیوانی خویش وموانع بیرونی(اهریمن جن و انس) در مسیرزندگی از خضر راهی و صاحبدلی راهنمایی نطلبد همچنان بیراهه خواهد رفت .درد امروز فرد و خانواده و جامعه ی ما در مراجعه نکردن به عناصر یاد شده و یا خود درمانی و بد درمانی های معنوی و روحی است. 👈جامعه ای که بیش از پانزده میلیون پرونده باز در دادگاهها و محاکم قضایی دارد و نزدیک به 60 میلیون آدم را درگیر خود کرده و بیشتر آن هم مالی،ملکی،خانواده گی است پر واضح است که دچاربیماری است . بی اعتنایی آگاهانه یا نا آگاهانه به طبیب حاذق ناصح دلسوز و نسخه های درمانگران الهی ،رفاه و خوشی و نشاط و سرزندگی و ادب و احترام و اخلاق را از آنان گرفته است. اگر این بیراهه نیست پس چیست؟! 🔅آدمی که در بیراهه گام برداشت (لیکن به گمان خویش درست می رود) بر اساس سرشت بی نهایت طلبی آسیب و زیان های جبران ناپذیری دارد. 1-خود زنی و خود آزاری(همان بیراهه روی) 2-دیگر آزاری (ایجاد راه بندان و موانع برای دیگران) بی شک آدمی که بر خویشتن خویش مهربان نباشد انتظار مهرورزی بر دیگران توقع بیجایی است. معیاربیراهه روی پیروی از "خودِ گیاهی و حیوانی "انسان است. واتفاقات و حوادث ناگوار و سخت ،بروز ظهور این معیاررا آسان تر می سازد. جایی که به خویشتداری بیشتر نیاز است ببین او چه می کند؟! جایی که به گذشت و فداکاری نیاز است بنگر او چه می کند؟! جایی که حقیقت در مسلخ مصلحت قربانی می شود او چه می کند؟! جایی که علم و مهارت جهل و ناکارامدی را تسخیر می کند دقت کن او چه می کند؟! جایی که ......؟! 🔅و چنین است آنگاه که "خود" معیارشد برای تامین و اشباع و اقناع و ارضاء "خودِ"سیری ناپذیر و نهایت طلب راه را بر دیگران خواهی بست و تا می توانی از رشد و کمال و زندگی بهین دیگران جلوگیری خواهد کرد.!! بی عنایات خدا هیچیم هیچ! 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال 9️⃣6️⃣قسمت شصت و نهم (تربیت قوه خیال ۴) 🔹عمده در باب تربیت قوه خیال حسّ احتياج است كه آن در ما كمتر است، 🔹 قلب ما باور نكرده كه سرمايه سعادت عالم آخرت و وسيله زندگانى روزگارهاى غير متناهى نماز است. 🔹 ما نماز را سر بار زندگانى خود مى‏ شماريم و تحميل و تكليف مى‏ دانيم. 🔸 حبّ به شى‏ء از ادراك نتايج آن پيدا مى‏ شود، ما كه حبّ به دنيا داريم براى آنست كه نتيجه آن را دريافتيم قلب به آن ايمان دارد. لهذا در كسب آن محتاج به دعوتخواهى و وعظ و اتّعاظ نمى‏ باشيم. ادامه دارد ..... 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅محفل قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📃برگی از کتاب (13) شروع از شناخت خود یا جهان! ▪️پس از طرح و تنظیم پرسش های مان، نوبت تحلیل و بررسی می‌رسد که ریشه است. خب حالا با چند سؤال روبه رو هستیم ؟برای پاسخ به پرسش های بنیادین از کجا شروع کنم؟ آیا از «خدا» یا «جهان» یا «انسان» یا از هیچ کدام، که از «جامعه» و «طبقات»؟! به چه دلیل؟ از کجای آن؟ با این شروع به چه نتایجی می‌رسیم؟ ▪️خب حالا تحلیل و بررسی را از کدام یک آغاز کنیم؟ از طبیعت... تا انسان...؟ یا از انسان... تا طبیعت...؟ و یا هیچ کدام، که از خدا؟ و یا این که همة اینها ذهنی گرایی است و باید از اقتصاد و مسائل اجتماعی؟و یا جهان .... ▫️در این اینجا، بعضی از مکتب‌ها می‌گویند: «تحلیل از جهان شروع می‌شود» و دلیلشان این است که از لحاظ تکاملی، جهان بر انسان، مقدّم است و ماده در سیر تکاملی خود به حیات رسید و از حیات تا شعور و از شعور تا مراحل تاریخی. 🌑 و اما یک اشتباه ! ▪️اشتباه در این است که آنها "تقدم زمانی" را دلیل تقدم بر شروع می‌گیرند، در حالی که تقدم زمانی، تقدم در شروع را نمی رساند و تنها موقعی به این تقدم روی می‌آوریم که دستمان از هر دلیل دیگری کوتاه باشد و گذشته از آن، این شروع برای تبیین علمی جهان کافی است، اما برای تبیین کلی جهان هرگز! ▫️چون انسان پس از عبور از مرحله آگاهی ابتدایی و جریان انعکاس‌ها و بازتاب ها، هنگامی که به خودآگاهی می‌رسد و به تحلیل می‌پردازد و تجربه ها، انگاره‌ها و استنتاج‌ها را نقد می‌زند و تحلیل و تجزیه را شروع می‌کند، در این مرحله، با تلقی و بینشی که از خودش دارد، چارچوبی برای تمام تجربه‌ها و استنتاج‌های علمی می‌سازد. ▪️بینش علمی او در این چارچوب شکل می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند. پس در این مرحله، جلوتر از جهان، با خودش سر و کار دارد. او از خودش عبور می‌کند تا به جهان می‌رسد. و این جاست که از دیدگاه شناخت و تبیین کلی، انسان مقدم می‌شود؛ چون تمام تحلیل‌های علمی که از تجربه‌های انسان مایه می‌گیرند، از تبیین کلی جهان عاجز هستند. تمام روش‌های تجربه گرا و عقل گرا یا تلفیقی از این دو، در مرحله تحلیل علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه برای تبیین کلی آن. 🔹تبیین کلی جهان، نه از تجربه و نه از عقل، که از ادراکات حضوری انسان مایه می‌گیرد. تفکر از این منبع شناخت تغذیه و استنتاج می‌کند. در این جا دو دیدگاه وجود دارد. ▫️از دیدگاه تکامل، جهان، پیش از انسان مطرح است، ▫️ولی از دیدگاه تبیین و شناخت، انسان، پیش از جهان مطرح می‌شود و تحلیل از انسان آغاز می‌گردد[ علی صفایی حائری، روش نقد، ج5، ص83.] 📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم. 👇👇👇 🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۴۱) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی #دکتر_غلامی #غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
32.MP3
32.31M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۳۲) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
قرآن را باید زندگی کرد_1.mp3
6.79M
☑️اندیشه ورزی در آیات قرآن (تدبر) ☑️تحقق فردی و اجتماعی ☑️تمدن سازی قرآنی ☑️تصمیم ها و انتخاب ها 👈با محفل قرآنی همراه باشید زندگی تون با برکت🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️دانش تان را بی برکت نکنید ▪️انسان موجودی پرسشگر است چون ناشناخته ها را برنمی‌تابد.دانستن،فهمیدن،دریافت حقیقت در نهاد اوست. از همان آغاز زبان گشودن . عبور از تاریکی های و رسیدن به روشنایی حقیقت همان ریشه آغازین پرسش های ماست. جانش را با پرسشگری فربه می سازد ▪️اما گاه در کشاکش تضاد منافع و برخورد نیروهای غریزی و عقلانی حقیقت در مسلخ مصلحت های برخواسته از منافع روزمره آدمی تنها برای دریافت حقیقت نمی پرسد! ▪️جلسه تفسیر استاد بررسی آیات ۶۰ به بعد سوره بقره بود. استاد قصه گاو بنی اسرائیل و پرسش های بی ربط آنان که در قرآن آمده است را تفسیر می کردند.پرسش های آنان دقیقا برای دور شدن از حقیقت و فرار از آن بود. نکته ای گفتند که برایم زیبا و قابل فهم و ملموس بود و با این گونه پرسش ها بیگانه نبودم.اما آن نکته مهم بود. «بعضی پرسشگری ها علم را بی برکت می کند!» ▪️و حدیثی را از امام علی علیه السلام را خواندند. «سل تفقها ولاتسئل تعنتا» حکمت ۳۲۰ نهج البلاغه گاه می پرسی که یاد بگیری،بفهمی،ارتفاع بگیری، به بام معرفت و حقیقت برسی. می پرسی تا از لجن های مرداب نادانی خودت را برهانی. آنچه هست را بیابی نه آنچه می نماید. پرسش ابزار دستگیری است.دست گیری از خودت و دیگران. و گاه نیز می پرسی که خودت را به نمایش گذاری(همان خودنمایی) تا دانش خویش را به رخ رقیب بکشی،شاخ او را بشکنی ، مچ بگیری،رقبا را از میدان به درکنی، دست بیندازی ،بخندی و بخندانی،بروی روی آنتن.با روان مخاطب بازی کنی. آری! سوالات تفننی ،حرفه ای که حقیقت نماست نه حقیقت یاب و حقیقت جو. در سوال تفقهی تواضع و ادب و فروتنی موج می زند و در پرسشگری تعنتی هتاکی ،بی ادبی، و خودنمایی... با خودم گفتم چه ملاک خوبی تکلیفم با بسیاری از مناظره های داوطلبان سکان اجرایی کشور روشن می شود.!! 👈با محفل قرآنی همراه باشید زندگی تون بابرکت🌷
حکمت 50 - قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّهٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْهِ.mp3
6.05M
📚شرح و تفسیر حکمت ۵۰ ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 📝موضوع: چرا در بدو امر دل انسان از آدم ها گریزان است ؟ ☑️اگر خداوند بخواهد باطن انسان را به دیگران نشان بدهد شرایطش را فراهم می کند. ☑️اگر عیبی پوشیده شده تا خداوند رسوا نکرده است باید به اصلاح خود اقدام کنیم. ☑️طبق روایات سر و راز انسان به خون داخل رگ او تشبیه شده که باید مانند خون پوشیده باشد. ☑️در چه زمانی باید عیب دیگران را نپوشاند؟ ☑️عفو و بخشش انسان را عزیز میکند و موجب افزایش طول عمر می شود. ☑️چگونگی شرایط عفو ☑️تفاوت عفو و صفح کدام است؟ 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت 6و7) 📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه 🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
مفاتیح الحیات.حفظ جسم و جان ۱۹.mp3
3.49M
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه نوزدهم) 🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام یا جواد الائمه ای عشق شیرین… 🖤شهادت ابن الرضا امام جواد علیه‌السلام تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙مهمترین شاخصه های یاران حضرت مهدی علیه السلام ☑️ظلم ستیزی و عدل پروری ☑️اقلیت صالحی که در اکثریت فاسد غرق نشدند ☑️۲۷نفر نیروی کلیدی و ویژه ☑️سلمان فارسی از نیروهای کلیدی عصر حضور 👈با محفل قرآنی همراه باشید زندگی تون امام زمانی🌷
⚡️درسی از مکتب امام جواد (عليه السلام) ▪️می بینید سلام الله علیه یک بیان نورانی دارد این بیان پیداست که راه مدرسه و حوزه و دانشگاه نیست در یک مسافرتی عده ای سفره پهن کردند غذایشان را خوردند خواستند سفره جمع کنند؛ فرمود شما مقابل این همه پرنده هایی که دیدند میخواهید این سفره را برای چه جمع کنید؟! شما غذایتان را خوردید بقیه را برای همین هایی که دیدند بگذارید اینها حق دارند. ▪️این امام جواد است آنوقت میشود در کشوری که به نام این امام جواد است؛ بیکار باشد فقیر باشد گرسنه باشد؟! فرمود یا در خانه غذا بخور، یا اگر در بیابان غذا خوردی این سفره را پهن کردی بقیه مال دیگران است دستور رسمی امام جواد بود فرمود: اینها هم حق دارند . ▪️کسی خدمت حضرت در مدینه رفت گفت من مشکلی دارم والی شهر سجستان باید مشکل مرا حل کند؛ او هم به نام حسین بن عبدالله نیشابوری شیعه بود چون نیشابور و آن فلات بعد از عبور وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه شیعه خالص بودند. این حسین بن عبدالله نیشابوری والی آن سجستان بود. این شنید که این شخص در مدینه رفته خدمت امام جواد مشکل خودش را با حضرت در میان گذاشت آن حضرت نامه ای برای والی نوشته که مشکل این شخص را حل کن؛ شما ببینید در تاریخ دارد این حسین بن عبدالله نیشابوری دو فرسخ به استقبال این نامه رفته که امام من برای من نامه نوشته خب ما چرا اینجوری نباشیم؟ دو فرسخ رفتن آن روز یک کار آسانی نبود این دیگر والی رسمی سجستان بود همین که شنید امام جواد برای او نامه نوشته که مشکل فلان شخص را حل کن؛ گفت: امام وقتی برای من نامه بنویسد من منتظر باشم که این شخص نامه را به پیش من بیاورد؟! دو فرسخ به استقبال این نامه رفت خب ما چرا اینجور نباشیم؟! 🎇استاد فرزانه آیت الله ،درس اخلاق 👈با محفل قرآنی همراه باشید. زندگی تون با برکت🌷
جود و جواد_1.mp3
8.93M
▪️السلام علیک یا جواد الائمه علیه السلام▪️ ⚡️جواد حقیقی کیست؟ جواد حقیقی دارای همه کمالات است می بخشد چون بخشش همه وجود اوست نمی تواند نبخشد.! امام جواد مظهر حقیقت جود مطلق 🎙فرازی از جلسات معاد علامه مروجی 👈با محفل قرآنی همراه باشید. زندگی تون با برکت🌷
با سلام و احترام چنانچه کسی آمادگی ادمینی کانال رو داره اعلام کنه 👇👇👇 @s_m_a57
39.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️گفتگوی پیشوایان و پیروان باطل گرا بنا بر گزارش قران 👈با محفل قرآنی همراه باشید. زندگی تون با برکت🌷
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۴۲) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی #دکتر_غلامی #غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
33.MP3
49.16M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۳۳) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
جاودانگی.دکترابراهیمی دینانی.mp3
20.47M
⚡️زوال پذیر شایسته دلبستگی نیست تفسیری بر آیه «انی لا احب الآفلین» 🎙استاد فرزانه دکتر غلامحسن گزیده متن سخنرانی در متن زیر 👇👇👇
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#جام_معرفت ⚡️زوال پذیر شایسته دلبستگی نیست تفسیری بر آیه «انی لا احب الآفلین» 🎙استاد فرزانه دکتر
⚡️زوال پذیر شایسته دلبستگی نیست ای طایران قدس را عشقت فزوده بالها ای حلقه سودای تو روحانیان را حالها در لا احب الافلین پاکی ز صورت ها یقین ای دیده های غیب بین هر دم زتو تمثال ها درافلاک از تو سرنگون خاک از تو چون دریای خون ماهت نخوانم ای فزون از ماه ها و سالها 🌅چیزی که پایدار نیست نمیشود به آن دل بست. چیزی که افول میکند شایسته دلبستگی نیست. پس به ماه ستاره و خورشید و به هر نوری غیر از نور واقعی و هر آنچه واقعی نیست و کل این عالم نمی توان دل بست چون باقی نمی ماند. آن چیزی که افول ندارد شایسته دلبستگی است آن چیزی که برای همیشه ناپدید و نابود نمی شود جز ذات حق تبارک و تعالی نیست معنى لا احب الآفلين یعنی هر چیزی که افول داشته باشد شایسته دلبستگی نیست. 🌄عالم یکی است عالم تنها کره زمین نیست. از نظر متکلمین عالم یعنی ما سوای حق آن چیزی که غیر خداست عالم است .برخی از دانشمندان امروزی احتمال می دهند که عوالم زیادی داشته باشیم می گویند عوالم ممکنه حتی اگر بپذیریم که عوالم ممکنه میتواند وجود داشته باشد بهترین عوالم ممکنه آن عالمی است که ما در آن هستیم. 🌅حالا چرا میگویند این عالم بهتر است این یک قاعده عقلی دارد حکمای بزرگ میگویند ترجیح بلا مرجح، ترجيح بلا مرجح محال است اگر هزاران عالم ممکن باشد و بخواهد به وجود بیاید آن ترجیح دارد آنچه که واقع میشود یک ترجیح در آن است. این را میگویند ترجيح بلا مرجح محال است پس این عالم یک ترجیحی بر عوالم دیگر داشته که ممکن بود وجود داشته باشد. 🌅معنى لا احب الأفلين یعنی طلب جاودانگی این عالم بهترین عالم است این عالم در عین اینکه بهترین عالم است افول دارد پس چون افول داره نمی توان به آن دل بست چه شایسته دلبستگی آن است که با اطمینان بتوان به آن دل بست و آن خالق بهترین عالم است و افول ندارد و جاودان است. 🌅 انسان بر اساس ،فطرت جاودانه طلب است انسان چیزهای باقی را میخواهد و برای همیشه هم می خواهد. انسان جز به نامحدود رضایت نمی دهد، حالا می توان به نامتناهی و نامحدود رسید؟ امید است به رسیدن در شریعت مقدس اسلام و ادیان الهی به همه اعمالی که یک مومن انجام می دهد یا در همه اعمالی که یک مومن انجام می دهد باید قصد قربت داشته باشد. تقرب یعنی نزدیکی این نزدیکی نزدیک تر میشود و دائم نزدیک و نزدیک تر می شود. 🌅 برای اینکه این تقرب حقیقی باشد آخرین مرحله تقرب که حصولی است تحقق پیدا کند، دو راه وجود دارد: 🔅یک راه این است که از خود فانی شویم اگر از خود فانی شویم و خود را نبینیم انسان در می یابد که چیزی نیست من نیستم و آن چیزی که من به آن دل بستم نیست ولی جاودانگی هست 🔅راه دوم این است که فانی نشو باش اما به تحول دائم باور داشته باش تحول دائم یعنی بنشینم یا بروم بمانم یا بروم این حرکت جوهری صدرالمتالهین است بروم اگر این رفتن دائم و ابدی باشد راه وصول امکان پذیر است. 🎇البته ما عالم را بی ارزش نمیدانیم هر چیزی در این عالم بی ارزش نیست از ذره تا کهکشان در جایگاه خودش ارزش خودش را دارد اما همه ارزشها از یک ارزش مطلق اند یعنی جلوه های حق تعالی هستند عالم هم در جایگاه خودش معتبر و قابل اطمینان است اما در حد جلوه بودن کلمات حجت و موجه کلمات بسیار مهمی هستند، موجه از وجه می آید وجه از صورت میآید انسان وجه دارد یعنی صورت دارد چیزی در این عالم نیست که وجه نداشته باشد. چیز غیر موجه در این عالم نیست. وجه هم یک وقت وجه ظاهری است و یک وقت وجه سیاسی اجتماعی و فرهنگی حتی قضایای منطقی وجه دارند نه تنها حجت وجه است زندگی هم موجه است و عالم هم موجه است 🎇اگر هر عمل توجیه دارد هر فعلی توجیه دارد هر عالمی وجه دارد پس وجه عالم وجه الله است. عالم وجه خداست. اگر مردم بدانند که عالم حجت موجه خداوند است آن وقت میدانند که در وجه حق زندگی میکنند زندگی شان وجه است و باید از وجه به ساحل وجه رفت این درس توحید است. 📝دکتر غلامحسن
Hamd_017L.mp3
3.3M
🎤 سوره حمد (جلسه هفدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom