eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ یک آیه یک نکته: وَ ظَلَّلْنا عَلَيْکُمُ الْغَمامَ وَ أَنْزَلْنا عَلَيْکُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوي‏ کُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ ما ظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ(57) و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم و «من» [ شیره مخصوص و لذیذ درختان ] و «سلوی» [ مرغان مخصوص شبیه کبوتر ] را بر شما فرستادیم ( و گفتیم: ) «از نعمتهای پاکیزه ای که به شما روزی داده ایم بخورید!» ( ولی شما کفران کردید! ) آنها به ما نکردند بلکه به خود می نمودند. برداشت از آیه ۵۷ 📌 به نفس پروردگار متعال همه‏ گونه نعمت به انسان داده و به هیچ وجه به کسی نکرده و سر سوزنی در ذاتش نبوده بلکه است که خودش به خودش می‏ کند و از راهنمایی‏ های صد در صد صحیح الهی سرپیچی می‏ نماید... @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 زنجیرِ آداب و عادات باطل 📁 آيه «إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِي إِلَي الْأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ» ... لازم نيست غل آهني باشد، همان خوي استكباري، همان «مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ» و مانند آن، اين سدّي است، اين ها گذشته را نمي‌بينند، آينده را نمي‌بينند؛ يك انسان خودمدار همين است. 📁گرچه در قيامت به اين صورت در مي‌آيند كه «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ»، اما در دنيا همين رذايل اخلاقي مي‌تواند غُل باشد. 📁اگر در بخشي از آيات قرآن كريم دارد «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَي قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»، بعضي از دل‌ها واقعاً قفل است، حرف در آنها اثر نمي‌كند؛ اين حقيقت است، مجاز نيست... فرمود واقعاً قلب يك عدّه قفل است، حرف در آنها اثر نمي‌كند ... 📁يا «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَي قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ»؛ یك وقت انسان دستش با خاك و امثال خاك آلوده است رِيْن مي‌گيرد، غبار مي‌گيرد، چرك مي‌گيرد؛ يك وقت گناه، قلب را آلوده مي‌كند، چركين مي‌كند ... 📁در سوره مبارکه «اعراف» گذشت كه انبياء آمدند تا دست و پاي مردم را باز كنند، مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) ... «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّورَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» 📁آن قوانين و آداب و عادات باطلِ دست و پاگير، اين غُل روي گردن اينهاست، انبياء آمدند اين را بردارند. 📼 درس تفسیر قرآن /سوره یس، آیات 13 الی 22 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
10 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 1 ▪ اولین مثالی که موضوع بحث ماست، آیه 17 و 18 سوره بقره است: خداوند متعال در این دو آیه چنین می‌فرماید: «مثلهم کمثل الذی استوقد نارا فلما اضات ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلمات لایبصرون صم بکم عمی فهم لایرجعون». ◽ مثل آنان (منافقان) همانند کسی است که آتشی افروخته (تا در بیابان تاریک، راه خود را پیدا کند)؛ ولی هنگامی که آتش اطراف او را روشن ساخت، خداوند (طوفانی می‌فرستد و) آن را خاموش می‌کند و در تاریکهای وحشتناکی که چشم کار نمی‌کند، آنها را رها می‌سازد، آنها کران، گنگها و کورانند؛ لذا (از راه خطا) باز نمی‌گردند! 📐 دور نمای بحث در این آیه سخن از منافقان است که خود را در پس پرده نفاق پنهان ساخته‌اند؛ اما سرانجام پرده نفاقشان دریده می‌شود و آنان رسوا می‌گردند. ▪ منافقان به انسانی تشبیه شده‌اند که تنها در بیابانی تاریک، سرگردان است و می‌کوشد به روشنی آتشی راه نجات پیدا کند؛ اما راه به جایی نمی‌یابد و همچنان در سرگردانی و تاریکی بیابان تنها می‌ماند. ⏪ ادامه دارد... 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
11 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 2 📐 شرح و تفسیر آیه شریفه‌ «مثلهم کمثل الذی استوقد نارا فلما اضات ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلمات لایبصرون صم بکم عمی فهم لایرجعون». ▪ دو تفسیر برای آیه شریفه ذکر شده است: نخست این که: مثل منافقان، مثل انسانهای گم گشته و سرگردان در بیابانی تاریک و مخوف است. فرض کنید مسافری شبانگاه از کاروان خود عقب می‌ماند و در بیابانی تاریک، تنها گرفتار می‌شود. این مسافر نه نوری دارد نه روشنایی؛ نه دلیلی دارد و نه راهنمایی؛ نه جاده مشخصی پیدا می‌کند و نه قطب‌نمایی. از یک سو، ترس از دزدان و حیوانات درنده و از سوی دیگر ترس از هلاکت ناشی از گرسنگی و تشنگی او را به چاره اندیشی و تلاش وا می‌دارد. به جستجو می‌پردازد. مقداری هیزم فراهم می‌کند و آنها را آتش می‌زند، شعله آتش را بر بالای دست می‌گیرد و با شتاب به حرکت در می‌آورد. ناگهان وزش بادی تند شعله‌اش را خاموش می‌کند، تا بخواهد هیزمی جمع‌آوری کند و شعله‌ای بیفروزد، اندک راهی را که برای نجات خود طی کرده بود، هدر می‌دهد و گم می‌کند. ▫ منافقان مانند این مسافر تنها و ره گم کرده و از راه دور مانده‌اند. اینان در روشنایی زندگی در ظلمت و تاریکی قرار گرفته‌اند. از قافله انسانیت و ایمان عقب مانده‌اند. هیچ نشانه راهی ندارند. خداوند نور هدایت را از آنان گرفته و آنها را در تاریکی ترک نموده است. ▫ منافقان شخصیت‌های دوگانه و دورویی دارند، ظاهری مسلمان و باطنی کافر؛ ظاهری صادق و باطنی ناراست؛ ظاهری مخلص و باطنی ریاکار؛ ظاهری امین و باطنی خیانت پیشه؛ ظاهری دوستانه و باطنی دشمن صفت و .... اینان از ظاهر پرفریب خود روشنایی آتشی پدید می‌آورند. خود را مسلمان نشان می‌دهند و از مزایای اسلام بهره‌مند می‌گردند، ذبیحه آنان حلال محسوب می‌شود، آبروی آنها محفوظ می‌ماند، اموال آنها محترم شمرده می‌شود، از حق ازدواج با مسلمانان برخوردار می‌شوند و .... اینها، بهره‌های اندکی است که از روشنی آن آتش در این زندگی کوتاه مادی خود به دست آورده‌اند. با مرگ، این آتش خاموش می‌شود و روشنی آن از بین می‌رود (ذهب الله بنورهم) و خداوند آنان را در تاریکی‌های قبر و برزخ رها می‌کند. آن جاست که درمی‌یابند آن اسلام ظاهری و ایمان ریایی هیچ سودی برایشان ندارد. ▫ نتیجه آن که، این آیه شریفه و مثل رسا و روشن، تشبیهی است که در آن، «مشبه» منافقانند و «مشبه به» مسافر سرگردان در بیابان و «وجه شبه» حیرانی و سرگردانی و بی اثر بودن سعی و تلاش‌های ظاهری آنان است. ⏪ ادامه دارد... 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
📌 عزم و جزم 📂 ما یک سلسله مسئول و متولّی و نیرو داریم که متولّی اندیشه اند که کار حوزه و دانشگاه با همین پیش می رود؛ درس است، بحث است، سخن است، استدلال است، فهمیدن است و اینها. یک سلسله شئون و متولّی هایی داریم که مربوط به کار هستند، نه مربوط به فهم؛ انگیزه را اینها به عهده دارند نه اندیشه را. برابر تقسیم چهارگانه بدنی، در درون ما هم انسان ها به این چهار گروه تقسیم می شوند: 📂 گروه اول کسانی اند که اندیشه خوب دارند، خوب می فهمند؛ انگیزه خوب دارند، هم مسئول درک آنها سالم است و هم مسئول کارشان سالم است، اینها عالم باعمل اند، خوب می فهمند، خوب هم عمل می کنند؛ نه بیراهه می روند و نه راه کسی را می بندند. به دنبال بازی نیستند! نه خودشان در بازی هستند و نه کسی می تواند آنها را به بازی بگیرد؛ او می شود «عالم عادل». 📂 گروه دوم کسانی اند که مشکل علمی ندارند؛ خوب درس می گویند، خوب سخنرانی می کنند، خوب کتاب می نویسند، خوب کتاب می خوانند، خوب مقاله می نویسند، خوب رساله می نویسند؛ امّا مشکل عملی دارند که می شوند «عالم فاسق». اگر کسی بیراهه رفت، شما چه کاری با او می خواهید بکنید؟ می خواهید آیه بخوانید؟ این که خودش آیه گفته و نوشته و تفسیر کرده است! او مثل همان کسی است که ویلچری است، مار و عقرب را می بیند، ولی شما مدام به او عینک می دهی، ذرّه بین می دهی، تلسکوب و میکروسکوب می دهی، او که مشکل دید ندارد، بلکه مشکل رفتن دارد. تا معلوم نشود که درون ما چیست، کار را چه کسی به عهده دارد، می شود موعظه و موعظه هم که علم نیست. «اخلاق» زیر مجموع فلسفه است؛ علم هست و برهان هست و دقیق هست؛ موضوع دارد، محمول دارد، برهان دارد، باید او را معالجه کرد راه علاج آن هم گفتن نیست. الآن اینها که معتادند شما مدام آنها را نصیحت می کنید، در حالی که هر شب با یک تکه کارتن در کنار جدول می خوابد، چه چیزی می خواهی به او بگویی؟! بگویی که عاقبت این کار بد است، خطر دارد، ضرر دارد؟! او اصلاً در خطر دارد زندگی می کند! او که مشکل علمی ندارد، شما مدام دارید نصیحت می کنید؟! آن دستگاه تصمیم و عزم، فلج است. 📂 ما یک عزم داریم، یک جزم داریم و بین عزم و جزم به اندازه آسمان و زمین فاصله است؛ عزم یک متولّی دارد، جزم یک متولّی دیگر دارد، اراده و عزم و نیت و اخلاص یک سلسله امور خاص خودشان را دارند. تصوّر و تصدیق و جزم و برهان و قیاس و استدلال یک متولّی مخصوص دارند. ما را که می گویند مراقب باشید، مراقب چه باشیم؟ تا ندانیم که کجای ما درد می کند، مراقبت از چه داشته باشیم؟ اگر یک وقتی در درون خود یک مشکلی احساس کردیم، باید بدانیم که کدام پیچ وجود ما شُل شده؟ ما کدام مشکل را داریم تا باید مراقب باشیم؟ 📂 این بیان نورانی امام عسکری (سلام الله علیه) که فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیل»[1] که از غرر روایات اهل بیت (علیهم السلام) است، فرمود انسان باید به مقصد برسد و مقصد او هم «لقاء الله» است و این مقصد یک ره توشه می خواهد که زاد است که در سوره «بقره» مشخص فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾[2] این زاد همان تقواست؛ امّا این راهی طولانی را پیاده رفتن سخت است، فرمود حالا که شما یک زاد و توشه ای همراه خود دارید، اما مَرکب می خواهید و آن مَرکب نماز شب است: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ» که به صورت حصر ذکر فرمود، «لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیل»؛ «امتطئ» باب افتعال، «امتطئ»؛ یعنی «أخذ المطیه» مطیه؛ یعنی مَرکَب راهوار.[3] فرمود نماز شب یک مَرکَب راهواری است! کنار آن سجاده چهارتا قطره اشکی که انسان می ریزد، کارساز است؛ می داند که نه بیراهه باید برود و نه راه کسی را ببندد؛ نه خودش اهل بازی باشد و نه کسی بتواند او را بازی بگیرد. فرمود بدون مَرکَب این راه طولانی را چگونه می خواهی بروی؟! «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیل». [1] . بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج75 ،ص380. [2] . سوره بقره، آیه197. [3] . مصباح المنیر، ج2، ص575. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 33 تاریخ: 1394/10/02 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 202 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی 🔅🔅🔅 📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره) 📐 عرفان سلطان معارف و مَلكه علوم بشري است؛ خواه دانسته هاي انسان به طبيعي و تجربي، رياضي و ذهني، فلسفي و عقلي، عرفاني و قلبي تقسيم شود و خواه به علم ابدان و علم اديان. 📜 سرّ اعتلاي عرفان نسبت به دانش هاي ديگر آن است كه در آنها مفهوم به دست مي آيد و در عرفان مصداق مشهود مي گردد و متن دين تحقق مي يابد. برخي از اصحاب معرفت چنين گفته اند: «هر علمي كه آن به تحصيل و كسب در دنيا حاصل شود، آن علم ابدان است و آن علم كه بعد از مرگ حاصل شود، آن علم اديان است...؛ نور چراغ و آتش را ديدن علم ابدان است، سوختن در آتش يا در نور چراغ علم اديان است... ».[ فيه مافيه، ص228.]«مقصود از مرگ اعم از موت طبيعي و ارادي است؛ خردمند با بال دانش در جهات طبيعي جهان پرواز مي كند و عارف كه مرغ باغ ملكوت است، با جناح معرفت از جهات طبيعي به سمت فراطبيعي طيران دارد؛ يكي سير افقي از طبيعت به طبيعت دارد و ديگري سير صعودي از طبيعت به ماوراي طبيعت دارد».[ همان، ص235.]يكي در رَهْنِ طبيعت است و ديگري «زهرچه رنگ طبيعت پذيرد آزاد است»؛ يكي با دانش سروري مي جويد، و ديگري با بينش سر را سُلَّم مي سازد و به زير پا مي آورد؛ گفتم كه بنما نردبان، تا بر روم بر آسمان گفتا سر تو نردبان، سر را درآور زير پا[ديوان شمس تبريزي.] ▫ پايان آن سرفرازي كاذب سرافكندگي است و عاقبت محمود اين سرافكندگي صادق سرفرازي است؛ چون دانه شد افكنده، بر رَست و درختي شد اين رمز چو دريابي، افكنده شوي با ما[ديوان شمس تبريزي.] ▫ يكي كمال را در شناخت اختر فائلِ آفِل مي پندارد، و ديگري جمال را در معرفت سپهر آفرين؛ خورشيد را كسوفي، مه را بُوَد خسوفي گر تو خليل وقتي، اين هر دو را بگو «لا» [ديوان شمس تبريزي.] ▫ و بالاخره يكي تَنمايه طبيعت را تأمين مي كند و ديگري دلمايه ملكوت را؛ هله اي تُرُشْ چو آلو، بشنو بانگ تَعالَوا كه گشادست به دعوت، مَهِ جاويد دهان را[ديوان شمس تبريزي.] 🌹🌹🌹 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📎حاشیه عین متن! مي گويند ؛ خدوند داستان ابليس را تعريف کرد ، تا بداني که نمي شود به عبادتت ، به تقربت و به جايگاهت اطمينان کني! خدا هيچ تعهدي براي آنکه تو هماني که هستي بماني ، نداده است شايد به همين دليل است که سفارش شده وقتي حال خوبي داري و مي خواهي دعا کني ، يادت نرود عافيت و عاقبت بخيري بطلبی پس به خوب بودنت مغرور نشو که شيطان روزي مقرّب درگاه الهي بود @rahighemakhtoom
📌شورش درون آدم ها 📄بسيار جاى تأسف است که يک هنرمند نابغه، همۀ نبوغ و انرژى‌هاى روانى و عصبى و ساعات عمر گران‌بهايش را صرف شورانيدن بى‌نتيجۀ درون مردم کند و از اين راه تنها به جلب شگفتى‌هاى مردم قناعت بورزد. 📐 من نمى‌گويم تحسين و تمجيد و تشويق و قدردانى ارزشى ندارند، بلکه مى‌گويم اين يک ارزش نهايى و پاداش واقعى براى هنرمند نيست که چند عدد «به‌به» و «آفرين»، پاداش واقعى تحول نبوغ و حيات پرارزش جان هنرمند به يک اثر هنرى بوده باشد. 📐 اگر شورش درون تماشاگران و تحير آنان در برابر يک نمود هنرى، مقدمه‌اى براى دگرگونى تکاملى تماشاگران و بررسى‌کنندگان نباشد، چيزى جز پديده‌هاى روانى زودگذر نيستند. 📐ما نبايد عاشق و شيفتۀ حيرانى و شگفتى و شورش درون مردم شويم که آنان آگاهانه يا ناخودآگاه رفع تشنگى روحى خود را در آب حياتى مى‌بينند که از قعر و روان نوابغ و هنرمندان جارى مى‌شود. 📚جعفری، محمدتقی، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، ص ۲۱ @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (151) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 تفسير ▫ مغضوب: معناى واحد همه مشتقات ماده غ ض ب ، شدت در برابر شى ء ديگر است و از اين رو به صخره هاى سخت و متصلب كوه، بر اثر شدت و صلابتى كه در برابر به كار گيرنده آن دارد، غضبه و به شعله ور شدن نفس انسان و خروج آن از اعتدال به سوى حدت و شدت،غضب مى گويند. ▪ غضب در برابر حلم است و در روايات از غضبى كه در راه باطل باشد به آتشى شيطانى كه در درون انسان افروخته و شعله ور مى شود تعبير شده است. حضرت امام باقر (عليه السلام ) مى فرمايد: ان هذا الغضب جمرة من الشيطان توقد فى جوف ابن آدم و ان احدكم اذا غضب احمرت عيناه و انتفخت اوادجه و دخل الشيطان فيه (بحار، ج 70، ص 278) ▪ اما غضب در خداى عزيز همان شدت و حدت است كه در كيفر تبهكاران و كافران اعمال مى گردد؛ زيرا انفعال و تبدل حال كه از مراحل پيشين غضب در آدمى است، در خداى سبحان راه ندارد. ▫ ضالين: ضلالت در برابر اهتداء و اضلال در مقابل هدايت است: قد ضللت اذا و ما اءنا من المهتدين (سوره انعام، آيه 56)، من اهتدى فانما يهتدى لنفسه و من ضل فانما يضل عليها (سوره اسراء، آيه 15) و چون هدايت به معناى دلالت و ارشاد به مقصود است، اضلال فقدان آن است. ▪ خطا، انحراف از حق، تباه شدن و مانند آن از لوازم ضلالت، و امورى است كه بر اثر حاصل نشدن اهتداى به مقصود محقق مى شود. مقصد و مقصودى كه مهتدى بدان دست مى يابد و ضال از دستيابى به آن محروم است، اختصاصى به مقاصد حق ندارد؛ زيرا محور هدايت و ضلالت، دستيابى به مقصود و مطلوب يا حرمان از وصول به آن است و مطلوبها برخى حق و برخى واقعا باطل است گرچه به گمان طالب، حق باشد. از اين رو در قرآن كريم ضلالت در هر دو مورد به كار رفته است: و من يشرك بالله فقد ضل ضلالا بعيدا (سوره نساء، آيه 116) قال الملا من قومه انا لنراك فى ضلال مبين (سوره اعراف، آيه 60). آنچه را كه گروه تبهكار به پيامبرشان مى گفتند گرچه واقعا باطل بود، ليكن چون به گمان آنها حق بود، از اين رو ترك آن را ضلالت مى پنداشتند. 📜 در قرآن كريم، ضلالت در مصاديق گوناگونى به كار رفته است ؛ مانند: ✅ 1- اعتقاد: و من يتبدل الكفر بالايمان فقد ضل سواء السبيل (سوره بقره، آيه 108) ✅ 2- صفات درونى: فويل للقاسية قلوبهم من ذكر الله اءولئك فى ضلال مبين (سوره زمر، آيه 22) ✅ 3- عمل: و من يفعله منكم فقد ضل سواء السبيل (سوره ممتحنه، آيه 1) ✅ 4- ضلالت مطلق: انك ان تذرهم يضلوا عبادك (سوره نوح، آيه 27)، و يعلمهم الكتاب و الحكمة و ان كانوا من قبل لفى ضلال مبين. (سوره جمعه، آيه 2) 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (151) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 تفسير ✅ عامل هدايت به صراط اين آيه كريمه كه آخرين آيه از سوره مباركه حمد است از راه تعليق حكم بر وصف (كه مشعر به عليت است ) عامل و سبب پيمودن صراط مستقيم را انعام الهى معرفى مى كند و بدين معناست كه ما را به راه كسانى هدايت كن كه چون به آنان نعمت دادى، توفيق پيمودن صراط مستقيم را يافتند. 📂 خداى سبحان به مغضوبان و گمراهان نيز نعمتهاى فراوانى عطا كرده است، اما نعمتى كه در اين آيه كريمه مطرح است، نعمت خاصى است كه براى تبيين آن بايد به سه پرسش زير پاسخ گفت: ⏪ الف: نعمت داده شدگان كيانند؟ ⏪ ب: نعمتهايى كه به آنان عطا شده چيست ؟ ⏪ ج: سيره و روش نعمت يافتگان چيست ؟ 🔅 مطلب اول و دوم در بحث تفسيرى و سومين مطلب در بخش لطايف و اشارات اين آيه بيان خواهد شد. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌 نگاشت 25 : پیام ها ی تفسيری آیه16 و 17 سوره اعلی ✅ بَلْ‌ تُؤْثِرُونَ‌ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا 🔹 «تُؤْثِرُونَ»: ترجیح می‌دهید. برمی‌گزینید. خطاب عام است. ترجیح دنیا بر آخرت، کار بسیاری از مردم است و از راه تغلیب به صورت عام ذکر شده است. به عبارت دیگر هرکس در هر مرتبه‌ای که باشد، مجذوب حیات محسوس و ملموس دنیا می‌گردد، و انسان خود به خود در میان دو جاذبه حیات پست‌تر و حیات برتر بسر می‌برد. تنها افراد مؤمن می‌توانند خود را از جاذبه قوی دنیای مادیات برهانند و خویشتن را به نعمتهای سرمدی آخرت برسانند. ✅ ۱ - عموم مردم، دنیا را بر آخرت ترجیح مى دهند. (بل تؤثرون الحیوة الدنیا) 🔹 «ایثار» به معناى تفضیل و برترى دادن است (مصباح) و خطاب «تؤثرون»، ناظر به طبیعت دنیاگرایانه اى است که در غالب انسان ها وجود دارد. ✅ ۲ - مردم با گزینش دنیا به جاى آخرت، خود را از تزکیه، یاد خدا و اداى نماز دور نگه داشته، از رستگارى محروم مى سازند. (قد أفلح ... بل تؤثرون الحیوة الدنیا) ✅ ۳ - برتر دیدن زندگانى دنیا از آخرت، دیدگاهى ناروا و مایه شقاوت و روى گردانى از تذکّرات قرآن و گرفتارى به آتش دوزخ است. (و یتجنّبها الأشقى . الذى یصلى النار ... بل تؤثرون الحیوة الدنیا) 🔅🔅🔅 ✅ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقَى‌ ✅ ۱ - جهان آخرت، بهتر از زندگانى دنیا و سراسر خیر است. (و الأخرة خیر) 🔹 کلمه «خیر» - مانند کلمه «شرّ» - گاهى اسم و گاهى وصف تفضیلى است. در صورت اول; یعنى، آنچه همگان به آن رغبت مى کنند و در صورت دوم; یعنى، برتر (مفردات راغب). در این آیه هر دو معنا احتمال مى رود; گر چه - به قرینه کلمه «أبقى» - معناى تفضیل مناسب تر است. ✅ ۲ - جهان آخرت طولانى تر و پاینده تر از دنیا است. (و الأخرة ... أبقى) ✅ ۳ - دنیاگرایى مانع آخرت طلبى است. (بل تؤثرون الحیوة الدنیا . و الأخرة خیر) ✅ ۴ - آخرت گرایى، زمینه ساز تزکیه، یاد خدا و اداى نماز است. (من تزکّى . و ذکر اسم ربّه فصلّى ... و الأخرة خیر و أبقى) ✅ ۵ - ترجیح آخرت بر زندگانى دنیا، مایه رستگارى است. (قد أفلح ... و الأخرة خیر و أبقى) 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌 نگاشت 26 : پیام ها ی تفسيری آیه18 و 19 سوره اعلی ✅ إِنَ‌ هذَا لَفِي‌ الصُّحُفِ‌ الْأُولَى‌ 🔹 «هذا»: این چیزهای مذکور در آیات تا ، و یا مواعظ مذکور در سوره. «الصُّحُفِ»: جمع صَحیفَة، کتابها. 🔹 «الصُّحُفِ الأولی»: مراد همه کتابهای پیش از انجیل و قرآن است. ✅ ۱ - جاودانگى جهان آخرت و برترى آن بر زندگانى دنیا، در تمام کتاب هاى آسمانى مطرح شده است. (و الأخرة خیر و أبقى . إنّ هذا لفى الصحف الأُولى) 🔹 «الصحف»، جمع محلى به «ال» و مفید عموم است. تصریح به بعضى از صحف در آیه بعد، تنها بر اهمیت آنها دلالت دارد و عموم را از بین نمى برد. ✅ ۲ - پیشینیان، داراى کتاب هاى آسمانى متعدد (الصحف الأُولى) 🔹 صحیفه (مفرد «صحف»); یعنى، چیزى که در آن کتابت شود (مفردات راغب) و مراد از آن - به قرینه استشهاد قرآن به محتواى آن - کتاب هاى آسمانى است. ✅ ۳ - کتاب هاى آسمانى امت هاى گذشته، رستگارى را در گرو تزکیه، یادِ نام خدا و اداى نماز دانسته، از ترجیح زندگانى دنیا بر آخرت نکوهش کرده اند. (قد أفلح ... إنّ هذا لفى الصحف الأُولى) 🔹 مشارالیه «هذا» مى تواند آیه قبل (و الآخرة خیر و أبقى) باشد و ممکن است آن را اشاره به مفاد آیات «قد أفلح...» به بعد بدانیم. برداشت یاد شده، ناظر به احتمال دوم است. ✅ ۴ - تعالیم کتاب هاى آسمانى، همسو و هماهنگ با هم است. (إنّ هذا لفى الصحف الأُولى) 🔅🔅🔅 ✅ صُحُفِ‌ إِبْرَاهِيمَ‌ وَ مُوسَى‌ 🔹 «صُحُفِ»: بدل از صُحُف قبلی است. این آیه اشاره به این واقعیّت دارد که اصول کلّی و مطالب اساسی ادیان آسمانی همگی یکسان بوده و از یک منبع سرچشمه گرفته‌اند، و تنها تعلیمات و دستوراتی با هم تفاوت داشته است که اختلاف زمان و رشد انسان مقتضی آن بوده است. ✅ ۱ - حضرت ابراهیم و موسى(ع)، داراى نوشته هایى متعدد و نسخه هایى مکتوب از تعالیم آسمانى (صحف إبرهیم و موسى) ✅ ۲ - حضرت ابراهیم و موسى(ع)، پیامبرانى شناخته شده در جزیرة العرب و داراى طرفدارانى بسیار (صحف إبرهیم و موسى) 🔹 از آن جا که کتاب هاى پیشینیان محدود به صحیفه هاى حضرت ابراهیم و موسى(ع) نبود; تصریح به این دو مى تواند برخاسته از نفوذ چشمگیر این پیامبران در جزیرة العرب عصر پیامبر(ص) باشد. ✅ ۳ - برترى آخرت بر زندگانى دنیا و توقف رستگارى بر تزکیه، یاد نام خدا و اداى نماز، از معارف یاد شده در کتاب هاى آسمانى ابراهیم و موسى(ع) (قد أفلح ... بل تؤثرون ... صحف إبرهیم و موسى) ✅ ۴ - تعالیم پیامبران الهى، همسو و هماهنگ با هم است. (إنّ هذا لفى ... صحف إبرهیم و موسى) ✅ ۵ - صحیفه هاى حضرت ابراهیم و موسى(ع)، از نخستین کتاب هاى آسمانى بوده است. (لفى الصحف الأُولى . صحف إبرهیم و موسى) 🔹 وصف «الاُولى» (در آیه قبل)، ممکن است در مقایسه با زمان نزول قرآن بوده و تنها ناظر به تقدم «صحف» بر قرآن باشد همچنین مى تواند به معناى حقیقى آن بوده و به دوران آغازین نزول کتاب هاى آسمانى، نظر داشته باشد. برداشت یاد شده، ناظر به احتمال دوم است. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 تدبری در سوره مبارکه اعلی ▪ عاقبت شوم یک ترجیح غلط ⏪ 1- آیا ترجیح دنیا بر آخرت دامن‌گیر انسان‌های غافل و بی‌نماز می شود و موجب عدم رستگاری آن ها است ؟ ⏪ 2- آیا قاعده رستگاری، جدید نیست و از کتاب‌های آسمانی نخستین و به‌خصوص صحیفه‌های ابراهیم و موسی علیهماالسلام بوده است؟ ▪ درنگ ⏪ 1- آیا ترجیح دنیا بر آخرت دامن‌گیر انسان‌های غافل و بی‌نماز می شود و موجب عدم رستگاری آن ها است ؟ ⏪ 2- آیا قاعده رستگاری، جدید نیست و از کتاب‌های آسمانی نخستین و به‌خصوص صحیفه‌های ابراهیم و موسی علیهماالسلام بوده است؟ ▪ عاقبت شوم یک ترجیح غلط 📜 حرف، حرف حساب است و گوینده‌اش خدای بی‌نقص. واسطه هم پیامبری است که در دریافت و تبلیغ و تذکر کم نگذاشته است. پس مشکل چیست که برخی تذکر می‌یابند و به رستگاری می‌رسند، امّا باقی پشت می‌کنند و اهل شقاوت می‌شوند؟ 📜 دنیا! بله، ترجیح دنیا بر آخرت است که دامن‌گیر این انسان‌های غافل و بی‌نماز است. اگر تمام همّ و غمّ‌شان دنیا نبود که آخرت را بر آن ترجیح می‌دادند و هم خود را پاک می‌کردند و هم اهل یاد خدا و نماز می‌شدند و درنهایت به فلاح و رستگاری می‌رسیدند. 📜 پس ای شمایی که رستگار نشدید، بدانید که هر چه می‌کشید از این دنیاخواهی است و این یک قاعده است که هرکس دنیا را بر آخرت ترجیح دهد، بدبخت می‌شود و هرکس آخرت را در مقابل دنیا بخواهد، به رستگاری می‌رسد. این یک قاعده جدید نیست، بلکه از کتاب‌های آسمانی نخستین و به‌خصوص صحیفه‌های ابراهیم و موسی علیهماالسلام بوده است، امّا کو گوشش شنوا؟ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (14) وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (15) بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا (16) وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏ (17) إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى‏ (18) صُحُفِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى‏ (19) 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 📌آیت الله شیخ محمد تقی آملی 📃وقتی خواستم از حوزه علمیه تهران به قم مشرف بشوم، رفتم خدمت استادمان مرحوم آقای شیخ محمد تقی آملی، گرچه همه اساتید حشرشان با انبیا و اولیای الهی باشد، اما خب بعضی از اینها یك خصیصه ‌ای داشتند كه در دیگران آنها را كمتر دیدیم. ایشان گذشته از اینكه مرحوم آقای نائینی (رضوان الله علیه) در تقریظ مكاسبشان كه تقریراتشان چاپ شده فرموده «صفوة المجتهدین العظام»، حالا این‌گونه از مقامات علمی در دیگران هم بود و هست، اما آن محضر قاضی دیدن و با عالم های دیگر رابطه داشتن و شاگرد رؤیاهای صادق بودن و آن خاطره شیرینی كه در همین شیخان دید، فرمود به اینكه من یك روز عاشورایی بود، خسته بودم آمدم آن جا بعد از زیارت رفتم قبرستان شیخان فاتحه خواندم، دیدم این مؤمنین روی قبور نشستند؛ این طور آدمها خلاصه كم ‌اند، همان حالی كه وجود مبارك حضرت امیر بعد از اینكه به كوفه بر می ‌گشت فرمود دیدم اینها روی قبور خودشان نشسته ‌اند و منتظر طلب مغفرت من‌ هستند.[1] 📃 «گفت آنک یافت می ‌نشود آنم آرزوست»،[2] از آدم كاسب اینها برنمی‌آید! از كسی كه دنبال نخود سیاه و نان و نام است، اینها بر نمی ‌آید؛ ولی این حیف است! آدمی كه می‌ تواند با این خاندان رابطه داشته باشد، خودش را مفت از دست بدهد هدر رفته است. این علم ها، ممكن است خدای ناكرده یك وقتی به جایی برسد ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلیٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئًا﴾[3] این هم نكره در سیاق نفی است، این هم همه چیز را از دست آدم می ‌گیرند، این حیف است! آدم عمری زحمت بكشد با دست خالی برود، مرحوم آقا شیخ محمد تقی از این سنخ آدم ها بود. 📃 این را عرض می ‌كنم تا معلوم بشود كه وقتی می‌ خواستم از ایشان خداحافظی كنم و بروم قم به من چه گفت، دو بار در عالم رؤیا دو حادثه برای ایشان پیش آمد، فرمود من یك وقتی دیدم دشمنی سخت و مهاجم به من حمله كرد، من هیچ چاره ای نداشتم، دیدم جانم در خطر است دستش را گاز گرفتم كه از دستش نجات پیدا كنم، از شدت درد بیدار شدم دیدم دستم در دهان خودم است، به من گفتند آقا مواظب باش در این عالم هیچ كسی با تو كار ندارد، مگر خودت! «أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ‏ الَّتِی‏ بَینَ‏ جَنْبَیكَ»،[4] كسی كاری با ما ندارد! این همه آسمان و زمین را خدا مسخّر كرده برای ما، همه فرشته‌ها را گفت در برابر انسانیت خضوع كنید! 📃 بار دیگر مرحوم آقای شیخ محمد تقی آملی (رضوان الله علیه) گفت كه در عالم رؤیا دیدم دشمنی به من حمله كرده، من هیچ چاره نداشتم دست آوردم به چشم او كه آسیبی به چشمش برسانم، از شدت درد بیدار شدم دیدم دستم در چشم خودم است، آن جا هم به من گفتند مواظب باش كسی كاری به تو ندارد، این خودتی! به دنبال چه می‌گردی؟ به دنبال نخود سیاه می ‌گردی؟! می‌خواهی دین و آخرتت را یكجا هدر بدهی؟ دنبال چه می‌گردی؟! این آقا شیخ محمد تقی آملی وقتی از ایشان رفتم خداحافظی بكنم كه من می‌ خواهم بروم قم و اجازه بگیرم، فرمود برو! آن جا كریمه اهل بیت است، فرمود این قبر، قبر عادی نیست، بزرگان آن جا دفن ‌اند، مراجع آن جا دفن ‌اند، حكما، علما، فقها و اصولیون آن جا دفن ‌اند، آن جا قبر دختر موسی ‌بن ‌جعفر است، این قبر منشأ هزارها بركت است. [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت130. [2]. دیوان شمس، غزل441. [3]. سوره حج، آیه5. [4]. مجموعة ورام، ج1، ص57. 📚 سخنرانی در کنگره بزرگداشت حضرت معصومه (سلام الله علیها) تاریخ: 1385/02/16 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و یکم 🕑 زمان:10 دقیقه ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... @rahighemakhtoom
42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و یکم 🔅🔅🔅 اللهم صل علی محمد و آله وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ ◀️ سپاسگزاری بزرگ بر نعمت و موهبت بی بدیل در اختیار داشتن متون نیایشی پیامبر ص و پیشوایان معصوم علیهم السلام ◀️ پیامبران و جانشینان معصوم و پاکشان چگونه نجوا کردن را به ما تعلیم داده اند... یا رب این بخشش، نه حد کار ماست لطف تو، لطف خفی را خود سزاست دست گیر از دست ما، ما را بخر پرده را بردار و پرده ما را مدر باز خر ما را از این نفس پلید کاردش تا استخوان ما رسید از چو ما بیچارگان، این بند سخت کی گشاید؟ ای شه بی تاج و تخت! این چنین قفل گران را ای ودود! که تواند جز که فضل تو گشود؟ ما ز خود، سوی تو گردانیم سر چون تویی از ما به ما، نزدیک تر این دعا هم بخشش و تعلیم توست گرنه در گُلْخن، گلستان از چه رُست؟ مثنوی دفتر دوم 2443 ـ 2449. ⏪ بنده خدا تکیه بر کرامت و فضل خداوندی کن! بَيْنَمَا هُوَ جَالِسٌ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذْ سَالَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّهُ قَدْ صَارَ فِي اَلْبَلاَءِ كَهَيْئَةِ اَلْفَرْخِ لاَ رِيشَ عَلَيْهِ، فَأَتَاهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَإِذَا هُوَ كَهَيْئَةِ اَلْفَرْخِ مِنْ شِدَّةِ اَلْبَلاَءِ، فَقَالَ لَهُ قَدْ كُنْتَ تَدْعُو فِي صِحَّتِكَ دُعَاءً؟ قَالَ نَعَمْ كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ أَيُّمَا عُقُوبَةٍ أَنْتَ مُعَاقِبِي بِهَا فِي اَلْآخِرَةِ فَعَجِّلْهَا لِي فِي اَلدُّنْيَا، فَقَالَ لَهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلاَّ قُلْتُ «اَللَّهُمَّ آتِنَا فِي اَلدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي اَلْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ اَلنَّارِ» 📒 (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۱۰ , صفحه۳۶ ) 🔹 رسول خدا يك روز سؤال كرد از مردى كه جزء صحابه او بود گفتند او از بيمارى مانند يك جوجه‌اى شده كه پر ندارد وقتى به بالين او آمد ديد همان طور است از شدت بلا . 🔹 فرمود براى سلامتى خود دعائى مى‌كردى‌؟ 🔹 جواب داد آرى مى‌گفتم خدايا هر عقوبتى كه بنا است مرا در آخرت بنمائى در همين دنيا مرا به آن عقوبت فرما! 🔹 فرمود چرا نگفتى اللهم« آتِنا فِي اَلدُّنْيا حَسَنَةً‌ وَ فِي اَلْآخِرَةِ‌ حَسَنَةً‌ وَ قِنا عَذابَ‌ اَلنّارِ ». همين دعا را خواند مثل اينكه پاهاى بسته‌اش باز شد صحت و سلامتى را در همان آن باز يافت و با ما از منزل خارج شد. یاده ده ما را سخن های دقیق که تو را رحم آورد آن، ای رفیق! هم دعا از تو، اجابت هم ز تو ایمنی از تو، مهابت هم ز تو گر خطا گفتیم، اصلاحش تو کن مصلحی تو ای تو سلطان سُخن! کیمیا داری که تبدیلش کنی گرچه جوی خون بود، نیلش کنی این چنین میناگری ها کار توست این چنین اکسیرها اسرار توست آب را و خاک را برهم زدی ز آب و گل، نقش تنِ آدم زدی همان، دفتر دوم 691 ـ 699. 🔅 امام علیه السلام می فرماید خدایا!عافیتی که نامیه باشد؛ عافیتی رویشگر و همواره در حال فزونی و رشد دهنده عنایت فرما... عافیتی که نموّ و رشد داشته باشد یعنی این نباشد که یک دفعه بیاید و درد را علاج بکند و بگذارد و برود. یک عافیتی باشد که… مثل آن درختی که مدام بلندتر می‌شود، گیاهی که بلند می‌شود، نموّ می‌کند این هم همیشه باشد، روز به روز بیشتر بشود. 🔅 عافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛ عافیتی زایشگر و تولید گر که در بدن و جسمم تولید عافیت نماید یعنی این عافیت همواره استمرار و دوام داشته باشد 🔅 عافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ؛ عافیتی که دنیا و آخرتم را شامل شود... برای دریافت عافیت در آخرت که نخستین و نازل ترین مرتبه آن جاگرفتن در بهشت است باید در کشتزار دنیا بذر نیکی و توحید و ولایت کاشت. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد حامد شاکر نژاد 🕑 زمان:۳۲دقیقه 📈آیاتی از سوره آل عمران 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @rahighemakhtoom
. 🔅🔅🔅 👈 این است دعا و نیایش یک واقعی: ▫ ای مالک مطلق هستی و ای جان آدمی! می‌دانم با «کسی» روبه‌رو هستم، نه با چیزی». می‌دانم که سرنوشت جان آدمی را به دست گرفته‌ام، نه چند قطعه کاغذ و مقوا و چوب برای ساختن عروسک. ▫می‌دانم که این مورد ، با این لحظات گام از «خود طبیعی» فراتر می‌نهد و به عرصۀ «من ایده‌آل» وارد می‌شود. ▫این جان آدمی است که برای هدفی عالی آفریده شده است، نه برای اشباع شهوت‌های من و نه برای آنکه خود را مانند یک تابلوی بی‌اختیار به من () که این جان غیر محسوس را نقاشی می‌کنم، تسلیم کند، تا هر چه که خواسته‌ها و تمایلات حیوانی من اقتضا می‌کند، در آن ترسیم نمایم. ▫این روح انسانی است که چند روز دیگر توانایی پرواز بی‌نهایت در او ایجاد خواهد شد، و تنها برای تقویت بال و پر خود و تعیین فضایی که باید در آن به پرواز درآید، در اختیار من قرار گرفته است. ▫این نورس، تا دیروز به صورت آزادانه و با تمام شور و نشاط بازی می‌کرد، دنبال پروانه‌ها می‌دوید و عکس‌های رنگارنگ، او را در عالمی از لذت فرو می‌برد. من امروز می‌خواهم آن آزادی را که دیروز اجازۀ ورود کوچک‌ترین اندوه را بر دل این کودک نمی‌داد و در آینده هم هیچ مزیت انسانی باعظمت‌تر از آن آزادی برای او مطرح نخواهد شد، راهنمایی کنم و شکل‌هایی خاص را برای آزادی و «می‌خواهم» او ترسیم کنم. ▫این موجود که با تمام شخصیتش در اختیار من () قرار گرفته است، به من می‌نگرد، به سخنان من گوش می‌دهد، به حرکات و سکنات من تماشا می‌کند، نه برای خریداری آنها، تا کار من در تربیت کار، سخن‌فروشی و خودفروشی باشد، زیرا دیر یا زود همۀ این سخنان، حرکات، سکنات و حتی خود من نیز مفهوم امروزی‌ام را برای او از دست خواهم داد، و یا او تکامل پیدا کرده، این فروشندگی را محکوم می‌سازد، یا رو به سقوط رفته و به همۀ کالاهایی که به او فروخته‌ام، خواهد خندید. 📒 ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق، تعلیم و تربیت. ص ۱۸۱ 🔅 در رساندن سخن و پایبندی به آن بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در این باشید. @rahighemakhtoom
📌 نمایی با شکوه از سوره حمد @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 زنجیرِ آداب و عادات باطل 📁 الآن حرف وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين است كه ما با حيوانات فرق داريم، ما با نباتات فرق داريم، ما با اقوام ديگر فرق داريم. 📁 نباتات بالأخره تلقيح در آنها هست، نر و ماده‌اي دارند؛ حيوانات نر و ماده‌اي دارند، اين نر و ماده‌ با هم جمع مي‌شود. 📁 ما نيامديم كه مذكر و مؤنث را با هم جمع كنيم؛ ما انبياء يك چيز تازه‌اي آورديم و آن نكاح است؛ نكاح غير از اجتماع مذكر و مؤنث است، غير از اجتماع نر و ماده است. 📁 «النكاح سنّتي» و اگر كسي نكاح بكند «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه»؛ ما اين را آورديم! ما اجتماع مذكر و مؤنث را نياورديم! 📁 اين مهريه زياد، اين جهيزيه زياد، اين تجمّل‌پرستي، اين مشكلات، اين اغلال دست‌ و پاگير است! 📁 اين است كه سنّ ازدواج را مي‌برد بالا و ده‌ها مفاسد مي‌آورد؛ فرمود انبياء مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر آمدند كه اين اغلالِ دست و پاگير را از دست و پاي جامعه باز كند. 📁 فرمود «النكاح سنّتي»؛ اجتماع مذكر و مؤنث يا نر و ماده در حيوانات هم هست، در كفار هم هست، ما اين را نياورديم. 📁 «النكاح سنّتي»، «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه» اين اجتماع كجا و آن نكاح كجا! 📂 غرض اين است كه اگر اغلال گفته شد، زنجير گفته شد، اينها مصاديق فراواني دارد. 🔹درس تفسیر قرآن 🔅 در رساندن سخن و پایبندی به آن بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در این باشید. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 در رساندن سخن و پایبندی به آن بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در این باشید. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد @rahighemakhtoom