#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره مطففین
▫ سوره مُطَفِّفین هشتاد و سومین سوره قرآن کریم و آخرین سوره از سورههای مکی است که در جزء سیام قرآن جای گرفته است.
▫▫ مطففین یعنی کمفروشان. خداوند در این سوره، کمفروشان را مذمت میکند و میگوید آنان گمان میکنند آخرتی وجود ندارد.
توصیف اتفاقات قیامت و بیان اوصاف ابرار (نیکوکاران) و فاجران (گناهکاران) محتوای این سوره را تشکیل میدهد.
▫ در کتابهای تفسیری آمده است آیه سیام این سوره در شأن مخالفین امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده است.
▫ درباره فضیلت تلاوت این سوره، در روایات آمده است هر کس این سوره را بخواند، خدا در روز قیامت او را از نوشیدنی پاک و خالصی که دست کسی به آن نرسیده سیراب میکند.
▫ همچنین نقل شده است هر کس آن را در نمازهایش بخواند، از آتش دوزخ در امان خواهد.
▫ آیات پایانی سوره مطففین که درباره ابرار (نیکوکاران) سخن میکند، از جمله آیاتی است که بر ضریح حضرت عباس نقش بسته است.
▫ این سوره را مُطَفِّفین نامیدهاند؛ زیرا این کلمه در آغاز آن آمده است.مطففین به معنای کمفروشان است. این سوره را «تطفیف» نیز مینامند که مصدر «مطففین» است.
▫ سوره مطففین آخرین سوره از سورههای مکی و در ترتیب نزول هشتاد و ششمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتاد و سومین سوره است و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▫ سوره مطففین ۳۶ آیه، ۱۶۹ کلمه و ۷۵۱ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مُفصَّلات (دارای آیات کوتاه) است.
▫ آیات پایانی سوره مطففین که درباره ابرار (نیکوکاران) سخن میکند، از جمله آیاتی است که بر ضریح حضرت عباس نقش بسته است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:معرفی اجمالی سوره مطففین
⏪ شأن نزول: کمفروشان مدینه
▫ درباره شأن نزول سوره مطففین در کتاب تفسیر نمونه آمده است: ابن عباس میگوید هنگامی که پیامبر(ص) وارد مدینه شد، بسیاری از مردم سخت به کمفروشی گرفتار بودند. خداوند این آیات را نازل کرد و آنان پذیرفتند و کمفروشی را ترک کردند.
▫ در کتاب مجمع البیان نیز آمده است مردی به نام ابوجهینه در مدینه زندگی میکرد که دو پیمانه داشت: یکی کوچک و دیگری بزرگ. به هنگام خریدن از پیمانه بزرگ استفاده میکرد و به هنگام فروش از پیمانه کوچک.
⏪ شأن نزول آیه ۳۰
▫ علامه طباطبایی به نقل از تفسیر مجمع البیان مینویسد بعضی گفتهاند آیه «وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ» در شأن مخالفین امام علی(ع) نازل شده است. نقل شده است روزی امیرالمؤمنین(ع) با چند نفر از مسلمانان نزد رسول خدا(ص) میآمدند. منافقان ایشان را مسخره کردند و خندیدند؛ سپس نزد همفکرانشان برگشتند و گفتند: ما امروز اَصلَع (کسی که جلو سرش مو ندارد. منظورشان امام علی بود) را دیدیم و به او خندیدیم. به دنبال این جریان بود که این آیه نازل شد. علامه طباطبایی مینویسد این روایت را زمخشری (مفسر اهل سنت) نیز نقل کرده است.
▫ در آیه ۱۲ آمده است جز آدم تجاوزپيشه و گناهكار، قیامت را دروغ نمیپندارد. علامه طباطبایی در المیزان در تفسیر این آیه مینویسد: معلوم میشود یگانه مانعی که انسان را از گناه باز میدارد، ایمان به برانگیخته شدن در روز قیامت است و کسی که در شهوات فرو رفته و دلش گناهدوست شده، حاضر نیست هیچ مانعی را در کارش بپذیرد؛ در نتیجه گناه بسیار، او را به این نقطه میکشاند که منکر قیامت شود.
▫ از امام باقر(ع) نقل شده است هیچ چیز قلب آدمی را به اندازه گناه، فاسد نمیکند. قلب وقتی با گناه آشنا شود، روز به روز بیشتر به آن متمایل میشود، تا جایی که گناه بر آن چیره میشود. آن وقت است که قلب زیر و رو و بالا و پایین میشود.
▫ در تفسیر مجمع البیان درباره فضیلت تلاوت سوره مطففین از پیامبر(ص) نقل شده است، هر کس این سوره را بخواند، خدا در روز قیامت او را از نوشیدنی پاک و خالصی که دست کسی به آن نرسیده سیراب میکند.
▫ همچنین در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است هر کس در نمازهای واجب سوره مطففین را بخواند، خداوند امنیت از عذاب دوزخ را در قیامت به او عطا میکند، نه آتش دوزخ او را میبیند و نه او آتش دوزخ را.
▫ در تفسیر البرهان نیز از امام صادق(ع) نقل شده است سوره مطففین را بر هر چیزی بخوانند از شر و آفت حشرات روی زمین در امان خواهند بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سالروز_وفات_سلمان_فارسی
#قوم_عاقل
#استعداد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه جمعه جلسه 2
تاریخ: 1397/01/15
🔅🔅🔅
🏴 دستیابی به ایمان
▪️ این ﴿لِقَوْمٍ یؤْمِنُون﴾، ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ﴾[1] این قوم شناسنامه ای نیست؛ نظیر عرب و عجم و ایرانی و غیر ایرانی. وجود مبارک حضرت کاری که می کند: ﴿یزَكِّیهِمْ﴾، چون علّت غائی مقدّم بر معلول است ولو معلول مقدّمه اوست ﴿وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ﴾،[2] مبادا کسی بگوید که ما که استعدادمان کم است! ما که سوابق خوبی هم نداریم! نخیر، این همه بتپرست ها را وجود مبارک حضرت سلمان و اباذر کرد، پس می شود! سالیان متمادی اینها بت پرستیدند، پس هیچ کس نباید ناامید باشد. وقتی این ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾[3] را به اینجاها درآورد چرا ما نباشیم؟!
▪️ فرمود: ﴿وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ﴾،[4] در جریان آخرین، عده ای در محضر حضرت نشسته بودند که #سلمان هم در خدمت حضرت نشسته بود، به حضرت عرض کردند یا رسول الله! این آخرین چه کسانی هستند؟ حضرت دست مبارک را روی دوش سلمان گذاشت یا به سلمان اشاره کرد فرمود او و قوم او. اینها هستند که «لَوْ كَانَ الْإِیمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیا»،[5] نه تنها علم! «لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ ْ هَؤُلَاء»، البته چندین ضبط است، یا «رِجَالٌ مِنْ فَارِس»؛ حضرت فرمود ایمان اگر در آسمان ها هم باشد #ایرانی_ها به دنبال آن می روند. تنها علم نبود! این روایتی که از حضرت نقل کردند سخن از ایمان است. این خیلی برتر از آن است که فرمود: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّین»،[6] چون آنجا مقدمه است اینجا خود هدف است. اگر ما این چنین استعدادی را داریم چرا نرویم استفاده و نکنیم؟! اینکه لبان مطهّرش جز حق نمی گوید، می فرماید اگر ایمان در آسمان ها باشد ایرانی به او دست پیدا می کند، چرا ما نباشیم؟ چرا خودمان را ارزان بفروشیم؟ این #استعداد را خدا به ما داد، فرمود: «لَوْ كَانَ الْإِیمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ هَؤُلَاء».
[1] . سوره یونس، آیه24؛ سوره رعد، آیه3؛ سوره نحل، آیات11 و69؛ سوره روم، آیات21 و42؛ سوره جاثیه، آیه13.
[2] . سوره جمعه، آیه2.
[3]. سوره توبه، آیه28.
[4] . سوره جمعه، آیه3.
[5]. تفسیر نور الثقلین، ج5، ص323.
[6]. روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة)، ج1، ص11.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
دستیابی به ایمان.mp3
1.02M
#سالروز_وفات_سلمان_فارسی
#قوم_عاقل
#استعداد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه جمعه جلسه 2
تاریخ: 1397/01/15
🔅🔅🔅
🏴 دستیابی به ایمان
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌پناهگاه امن
✅پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
القرآن فانه كلام الرحمن و حرز من الشيطان و رجحان من الميزان.
#قرآن کلام خداوند بخشنده و #امان و پناهگاهی از #شیطان و برتری در #میزان است.
📚بحار الأنوار، ج 92، ص 17
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۵۹ #سوره_نساء
📌#اطاعت خدا و #اولياء خدا
#سالک الی #اللّه بايد صد در صد مطيع #خدا باشد و #راه اطاعت خدای تعالی اين است که مطيع #پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله و کسانی که می توانند حتّی به #مؤمنين امر کنند و #خدا آنها را در رأس امور مردم قرار داده (يعنی #ائمه اطهار عليهم السلام) باشند و اگر #مردم در استنباط حکمی #اختلاف پيدا کردند به #خدا و #پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله مراجعه کنند، هميشه #ميزان اصلی را مد نظر داشته باشند و از #صراط مستقيم منحرف نشوند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جمع کفایت خدا و در خواست از اولیا.Mp3
1.07M
#استاد_ملکی
📌کفایت خدا و کافی بودن ائمه
با توجه به آیه ۳۶ سوره زمر و برخی آیات دیگر و با توجه به دعای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، #کفایت خدا و #کافی بودن ائمه عصمت و طهارت علیهم السلام چگونه قابل جمع است؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
شک، محصول عبادت صُوری
💠 نهم صفر . شهادت عمار بن یاسر
#ِآیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عمار_یاسر
#عمار
#یقین
#شک
#عبادت
#حکمت_عبادات
#ملکوت
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن
#اسلام
#استاد_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_شمس
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل
🕑 زمان: ۵دقیقه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
#سالروز_شهادت_عمار_یاسر_در_جنگ_صفین
#هیزم_جهنم
#جایگاه_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/05/24
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 عطر مؤمن
▪️ این کسی که با قلم و بیان خود به این و آن نیش می زند، به تعبیر فردوسی فردا یک جامه پر از تیغ در بَرِ او می کنند.[1] این بیان لطیف را مرحوم حکیم فردوسی از این آیه گرفته که ﴿لَیسَ لَهُمْ طَعامٌ إِلاّ مِنْ ضَریعٍ﴾؛[2] فرمود اینهایی که تا زنده بودند به این و آن نیش می زنند، با رباخواری مال این و آن را برباید، نیش است دیگر، فرق نمی کند! حالا یا نیش سیاسی می زند یا نیش اقتصادی می زند یا نیش احتکار می زند یا نیش گران فروشی می زند به هر حال آزردن مردم است، اینها نیش است! این نیش می شود تیغ، وگرنه آن جا یک جنگل نکاشتند، آن جا جهنم هست، آتش هست، حرفی در آن نیست؛ اما این جا گازوئیل و هیزم نیاوردند، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾[3] آدم های ظالم همان هیزم جهنم هستند، از این آیه شفاف تر! فرمود ما جهنم داریم، آتش داریم، سوخت و سوز داریم، اما این چوب نسوز همین ها هستند، آنها که اهل قَسط هستند «قَسط» یعنی جور. قِسط و عدل کنار هم است، قَسط و جور در کنار هم، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ ما هیزم داریم؛ اما از همین هاست، ما آن جا جنگل که درست نکردیم، البته اسرار دیگر، انحای دیگر جهنم هست که عقل ما نمی رسد، هر چه را کتاب و سنت فرمود «سمعاً و طاعتاً» ولی این مقدار را که می فهمیم، این مقدار را به صورت شفاف و روشن فرمود ظالمان هیزم جهنم هستند.
▪️ الآن مشکل اساسی ما این است که ما این قرآن را مثل یک سمعک می دانیم، مثل چشم مصنوعی می دانیم، مثل دندان مصنوعی می دانیم، مثل پای مصنوعی می دانیم در کنار زندگی ماست؛ اما وجود مبارک حضرت امیر که درباره عمار یاسر فرمود قرآن و دین از قَرن تا قدم او آمیخته شده است: «إِنَّ عَمَّاراً مُلِئَ إِیمَاناً مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِه»[4] همین است، ما قرآن هم داریم، دین هم داریم، اینها همسایه ما هستند!
▪️ هیچ کسی با عطر معطر نمی شود، این ظاهر با همسایه بیگانه است! خود مؤمن وقتی روح و ریحان شد به تعبیر سوره مبارکه «واقعه» ﴿فَأَمَّا إِن کانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾[5] او همیشه معطر است؛ ولی اگر درون این طور نشد یک مقدار عطر به لباس مالیدی، از کنار زباله هم گذشتیم یک بوی دیگر می گیرید. فرمود من شما را معطر می کنم: ﴿فَأَمَّا إِن کانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾ نه «فله روحٌ» که بگوییم «له» محذوف است، نه! ﴿فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾.
[1]. شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20؛ «اگر بار خار است خود کشتهای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشتهای».
[2]. سوره غاشیه، آیه6.
[3]. سوره جن، آیه15.
[4]. بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج29، ص405.
[5]. سوره واقعة، آیه88 و 89.
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
عطر مؤمن.mp3
1.39M
#سالروز_شهادت_عمار_یاسر_در_جنگ_صفین
#هیزم_جهنم
#جایگاه_قرآن
🆔 @a_javadiamoli_doross
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
⏪ عطر مؤمن
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (4)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
❇ حسابرسی ویژه برای چهره های شاخص فرهنگی
يَانِسَاءَ النَّبىِ مَن يَأْتِ مِنكُنَّ بِفَحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُضَعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَينِْ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ يَسِيرًا(احزاب/30)
اى زنان پيامبر، هر كس از شما مرتكب كار زشت در خور عقوبت شود، خدا عذاب او را دو برابر مىكند. و اين بر خدا آسان است.
🔅🔅🔅
☑ کسانى كه چهره ى دينى و اجتماعى دارند و كارشان براى ديگران سرمشق است، اگر گناه كنند، كيفرشان بيش از ديگران است. «نِساءَ النَّبِيِّ ... ضِعْفَيْنِ»
☑ خانواده و بستگان مسئولان نظام اسلامى بايد بدانند كه اگر مرتكب خلافى شدند، نه تنها آزاد نمىشوند، بلكه چند برابر ديگران مجازات مى بينند. «يا نِساءَ النَّبِيِّ ... الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ»
☑ اگر كيفر بستگان متخلّفِ يك مسئول چند برابر است، كيفر خود مسئولِ متخلّف چه ميزان است؟ «نِساءَ النَّبِيِّ ... الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ» (قرآن در مورد كيفر تخلّف خود پيامبر مىفرمايد: «لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ ... لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ» اگر سخن ناروايى را به ما نسبت دهد، رگهاى گردن او را قطع مىكنيم.
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 34
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
☑ 115. ميانهروي و وفاي به عهد: «العقل أنّك تقتصد فلا تسرف و تعد فلا تخلف و إذا غضبتَ حلمتَ»[ شرح غررالحكم، ج2، ص145.]؛ عقل آن است كه ميانه روي كني، نه اسراف، وعده دهي و خلف وعده نكني و هنگامي كه غضب كردي، صبر پيشه كني.
☑116. گفتار به قدر معرفت و عمل به آن: «العقل أن تقول ما تعرف و تعمل بما تنطق به»[ همان، ص150.]؛ عقل آن است كه به اندازه معرفت خويش سخن بگويي و به گفتههاي خود عمل كني.
☑117. ذخيره نكردن چيزهاي بيفايده: «العاقل من لا يضيع له نَفَساً فيما لا ينفعه و لا يقتني ما لا يصحبه»[ همان، ص155.]؛ عاقل كسي است كه (حتي) يك نَفَس خود را در امور بينفع ضايع نكند و چيزي كه او را همراهي نميكند، جمعآوري نكند.
☑118. تسليم قضا و قدر الهي: «العاقل من سلَّم إلي القضاء و عمل بالحزم»[ همان، ص162.]؛ عاقل كسي است كه تسليم قضاي الهي باشد و به احتياط عمل كند (دورانديشي را از دست ندهد).
☑119. سركوبي هواي نفس: «العاقل من قمعَ هواه بعقله»[ همان، ص162.]؛ عاقل كسي است كه با عقل، هواي نفس خود را سركوب كند.
☑120. اطاعت از خدا: «أعقلكم أطوعكم»[ همان، ص369.]؛ عاقلترين شما مطيعترين شماست. «أعقل الناس أطوعهم لله سبحانه»[ شرح غررالحكم، ج2، ص428.]؛ عاقلترين مردم، فرمانبردارترين آنها نسبت به خداست. «أعقل الناس أقربهم من الله»[ شرح غرر الحکم،ج2. ص443.]؛ عاقلترين مردم، نزديكترين آنها به خداست.
📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 62
🌿🌿🌿
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 245 (پيام علمي به دهمين همايش #كوثر) #آیت_الله_جوادی_آملی
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 246 (پيام علمي به دهمين همايش #كوثر)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢 تقوا میوه شیرین عدل
▫ راز توانسوزي تحقّقِ عيني عدل، آن است كه بخش طبيعي انسان كه از گِل خلق شده است: (انّي خالقٌ بشراً من طينٍ) [سوره ص، آيه 71.]، به طبيعتْ نزديك و وابسته است. آثار تلخ و شيرين آن محسوس و حاضر است وجاذبه هاي فريباي آن تأثير بسزايي دارند. واهمهْ پرده فاهمهْ مي شود و نفسِ مُسَوّله در زيبا نشاندن زشت و زشت نشان دادن زيبا سهم فراواني دارد؛ اما بخش فراطبيعي انسان كه نفخه الهي است و با دميدن غيبي به بدن تعلق تدبيري گرفته است: (نَفَخْتُ فيه مِن روحي) [سوره حجر، آيه 29.]، موجودي مجرد است و آثار عقلاني آن با برهان تجريدي ادراك مي شود؛ نه با تجربه حسّي.
▫ رعايت عدل عيني، به مراقبت بر تكاليف در قبال حقوق فرد و جامعه از يك سو، و دولت و ملت از سوي ديگر، و مهم تر از همه در برابر حقوق خداوند از سوي سوم خواهد بود و چنين پاسداري همه جانبه براي رفاه طلب ظاهراً دشوار است، لذا آن را مانع آزادي دانسته، رهايي ابداعي خود را عين عدل مي پندارد؛ أمِنَ العدل...؟!.[ الاحتجاج، ج 2، ص 125.]آنچه مانع تحقّق عيني عدل به شمار مي رود، هواست. اميرمؤمنان(عليهالسلام) چنين فرمود: «فإنّ الواليَ إذا اختلف هواه مَنَعَه ذلك كثيراً من العدل» [نهج البلاغه، نامه59.]، زيرا مَيل، طبق فتواي شهوت و فرمان غضب رفتار مي كند و زمان فرتوتي و كهنسالي كه شهوت مرده و غضب به خاك رفته است، همچنان باقي بر تقليد ميّت است و چنين دستور منحوسي را از واهمه مي گيرد؛ لذا عدل را ركود، ارتجاع، تحجّر و جمود مي نامد.
▫ اما اسلام كه بشر را از بند هوا و سلول هوس و زنجير زور و قلّاده تقلّب آزاد نمود و نفير گوشخراشِ (قد أفلح اليوم من استعلي) [سوره طه، آيه 64.]را به آهنگ گوشنوازِ (قد أفلح من زكّيها) [سوره شمس، آيه 9.]، (قد أفلح من تزكّي) [سوره اعلي، آيه 14.]مبدّل كرد و با طرد آن ديو، اين فرشته را فراخواند، صبغه عقلانيت جامعه را اِحيا كرد و طعم گواراي عدل را به ذائقه فاهمه چشانيد و حجابهاي حسّي و وهمي را كنار زد و چهره دلگشاي ملكوت را در منظر قرار داد و سالكان كوي تهذيب را به نگاه در پگاه اميد وعده داد و دعوت كرد: (أوَلَمْ يَنْظُرُوا في ملكوتِ السموات والأرض) [سوره اعراف، آيه 185.]و پوشيدن جامه عدل و نوشيدن جام داد را بر همگان واجب نمود تا ويروس فقر و ميكروب فساد و زالوي فاصله، رخت بربندد و عشوه و رشوه و رانت خواري دفن گردند واستعدادهاي علمي و عملي شكوفا شود، زيرا هم عقل نظري دفينه هاي فراواني دارد كه نَقْل وحياني به اثاره آنها مبادرت مي كند و هم عقل عملي گنجينه هاي بي شماري دارد كه نبوّت و امامتِ انسانهاي كامل و عصوم(عليهمالسلام)، توليت شكوفايي آنها را به عهده دارند: «يُثيروا لهم دفائن العقول».[ نهج البلاغه، خطبه 1.]
⏪ خلاصه آنكه:
1.مطالبات دانشجويي عدلْ محور خواهد بود.
2.پاسخ مسئولانْ عدالت مدار است.
3. پيش فرض هرگونه آزادي، توسعه، جهاني شدن و جهاني سازي عدل است؛ يعني تمام امور ياد شده در اقليم عدالت قابل طرح است؛ وگرنه زمين شوره ستم، سنبل آزادي و استقلال برنيارد.
4.عدل، با همه حلاوت و طراوت كه دارد، حدّاقلّ دستور اخلاقي است، وگرنه برتر از او فضيلتي است كه ميوه عدالت اگر برسد و شيرين تر شود،به آن نام مبارك كه تقوا ناميده مي شود مي رسد: (اعدلوا هو أقرب للتّقوي).[ سوره مائده، آيه 8.]
🌿🌿🌿
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
حقوق همسایه 21.mp3
4.86M
#سیر_و_سلوک (21)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:40دقیقه
🌿🌿🌿
📼حقوق همسایه
☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
انعام 12.mp3
12.93M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 12
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۶۰ #سوره_نساء
📌تبعيّت #طاغوت
#سالک الی #اللّه نبايد با #غرور خود را #مسلمان بداند و حال آنکه طبق دستور #طغيانگران، #ظالمين و کسانی که #مسلمانان از تبعيّت آنها #نهی شده اند #حکومت کند و بگذارد #شيطان او را #گمراه نمايد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
💢همواره آماده باشید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امیر_المومنین
#امام_علی
#غفلت
#خواب_غفلت
#دشمن
#هوشیار
#هوشیاری
#آماده
#آمادگی
#سوره_توبه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
30-Qamar-54-end- Arrahman-1-11-Haqqah-1-12-Nazeat-26-33.mp3
4.09M
#قرآن
#اسلام
#استاد_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_قمر #الرحمن #الحاقه
🔅🔅🔅
📌 تلاوت بسیار زیبا و شنیدنی استاد مصطفی اسماعیل
🕑 زمان: 17دقیقه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (46)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ راى يازدهم
▫ همان طور كه به اجمال در راى نهم بيان شد، خداى سبحان با اين حروف تحدى كرده است (129) و آوردن اين حروف در صدر سوره ها از قبيل شمارش و بيان حروف الفباست و بدين معناست كه شما اگر در معجزه بودن قرآن ترديد داريد؛ با همين حروفى كه قرآن از آن فراهم آمده، كتابى همانند قرآن پديد آورديد يا ده سوره يا حداقل يك سوره مانند آن بسازيد و عجز شما از نگاشتن كتاب يا سوره اى همانند قرآن با حروفى كه با آن محاوره مى كنيد و قرآن نيز از همان حروف ساخته شده، نشانه اعجاز قرآن كريم و استناد آن به خداى سبحان است.
▫ همان گونه كه انواع خوراكيها، ميوه ها و انسانها از خاك پديد آمده اند و جز خدا كسى نمى تواند از خاك انسان يا ميوه بيافريند، آيات قرآن نيز از همين حروف است، ليكن غير خدا كسى قادر برساختن آن نيست. مويد اين وجه آن است كه، چنانكه در بيان ويژگيهاى حروف مقطعه گذشت، بيشتر سوره هايى كه با حروف مقطعه آغاز مى شود، نخستين آياتش درباره عظمت قرآن و اعجاز آن يا وحى و رسالت است ؛ چنانكه در همه سوره هايى كه با حم شروع مى شود و به حواميم سبعه موسوم است، سخن از وحى و قرآن است و اين تناسب، مايه تقويت اين راى است كه مراد از اين حروف تحدى است.
⏪ پاسخ: گرچه اين وجه مانند برخى از آراى ديگر از مناسبترين وجوهى است كه درباره حروف مقطعه گفته شده و فى الجمله قابل قبول است، ليكن دليل معتبرى آن را تاييد نمى كند.
▫ اين گونه وجوه كه نه دليلى بر اثبات آن است و نه برهانى بر نفى آن اقامه شده، آنچه در جهت تقرير آن گفته شود استحسان و آنچه در نفى آن بازگو شود استبعاد است. متوسطان از انسانها از تراكم وجوه استحسانى به طمانينه مى رسند؛ زيرا آنان متراكم را علم مى پندارند و به گمان رسيدن به علم از تحقيق دست برمى دارند، ولى محققان علمى كه در كنار وجوه استبعادى را نيز مى نگرند رغبت تحقيق بيشتر مى يابند. سر تبيين وجوه استحسانى آن است كه در مراحل تحقيق به صرف آن بسنده نكنيم.
===========================
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (46) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آ
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (46)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ ادامه مطلب پیرامون راى يازدهم
اما آنچه در تناسب اين وجه با نخستين آيات سوره هاى داراى حروف مقطعه گفته شده، صحيح است ؛ زيرا سوره هايى كه با حروف مقطعه آغاز مى شود به استثناى سوره هاى مريم، عنكبوت، قلم و روم، همه در نخستين آياتش سخن از وحى و قرآن دارد و چهار سوره مزبور نيز، گرچه صدر آن متعرض عنوانهايى مانند وحى و كتاب نيست، ليكن در اثناى آنها از وحى و قرآن سخن به ميان آمده است.
تذكر: گرچه مردم مى دانستند قرآن به زبان عربى است و از همين حروف تشكيل شده است، ليكن ذكر اين حروف لازمه تحدى است. خداى سبحان مى فرمايد: پيامبر يك نفر است و كتابى اعجازآميز كه از همين حروف ساخته شده آورده است و شما حتى اگر همه جن و انس را به يارى بطلبيد نمى توانيد حتى يك سوره مانند سوره هاى قرآن بياورند.
بر اساس اين وجه لازم نيست حروف مقطعه بر معنايى خاص دلالت كند؛ زيرا معنايش جز اين نيست كه اين مواد خام در جهان غيب و دور از دسترس شما نيست، اگر قرآن كتابى بشرى است، شما نيز همانند آن را پديد آوريد.
يكى از وجوه تحسينى اين راى آن است كه گفته شده: همان طور كه همه اسماى حسناى الهى داراى يك يا چند حرف مقطع است، همچنين هيچ آيه اى در قرآن يافت نمى شود كه برخى از حروف مقطعه در آن نباشد؛ يعنى حروف هر آيه يا فقط از حروف مقطعه متشكل است، مانند: علم الانسان ما لم يعلم، (130) ان مع العسر يسرا (131) هلك عنى سلطانيه (132) و... يا مركب از حروف مقطعه و غير آن است ؛ مانند: لا يمسه الا المطهرون (133) كه واو از حروف مقطعه نيست.
از اين رو مى توان حدس زد كه تصدير بعضى از سور به چهارده حرف مزبور براى آن است كه حروف مقطعه در هر آيه از آيات قرآن حضور دارد و بر اين اساس، تحدى با ذكر حروف مزبور به مورد خواهد بود.
===========================
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فاش کردن اسرار 22.mp3
4.54M
#سیر_و_سلوک (22)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:37دقیقه
🌿🌿🌿
📼فاش کردن اسرار
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:محتوای نموداری سوره مطففین
▫ آیات اول تا سوم این سوره، حکم فقهی کمفروشی و ندادن حقوق مردم در معاملات را بیان میکند و میگوید این کار، حرام و از گناهان بزرگ است. این سوره با توصیف معاد و اوضاع رستاخیز و جهان آخرت و با معرفی دو گروه یعنی گروه ابرار و مُقَربان و گروه فاجران و مجرمان به لبخندهای تمسخرآمیز کافران به مؤمنان در این جهان اشاره میکند و میگوید در روز قیامت، مؤمنان به کافران میخندند.
⏪ انکار قیامت، نتیجهٔ گناه بسیار
▫ در آیه ۱۲ آمده است جز آدم تجاوزپيشه و گناهكار، قیامت را دروغ نمیپندارد. علامه طباطبایی در المیزان در تفسیر این آیه مینویسد: معلوم میشود یگانه مانعی که انسان را از گناه باز میدارد، ایمان به برانگیخته شدن در روز قیامت است و کسی که در شهوات فرو رفته و دلش گناهدوست شده، حاضر نیست هیچ مانعی را در کارش بپذیرد؛ در نتیجه گناه بسیار، او را به این نقطه میکشاند که منکر قیامت شود.
▫ از امام باقر(ع) نقل شده است هیچ چیز قلب آدمی را به اندازه گناه، فاسد نمیکند. قلب وقتی با گناه آشنا شود، روز به روز بیشتر به آن متمایل میشود، تا جایی که گناه بر آن چیره میشود. آن وقت است که قلب زیر و رو و بالا و پایین میشود.
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom