eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/03/12 🆔 @a_javadiamoli_doross 🌴🌴🌴 🏴 امانت الهی ▪️ این نامه ‌ای است که وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) برای محمد ‌بن ‌ابی ‌بکر نوشته که او قبل از جریان مالک از طرف وجود مبارک حضرت امیر استاندار رسمی مصر بود. فرمود: «وَ اعْلَمْ یا مُحَمَّدَ بْنَ أَبِی بَکرٍ أَنِّی قَدْ وَلَّیتُک أَعْظَمَ أَجْنَادِی»، مصر از دیر زمان مورد عنایت حکومت اسلامی بود، وجود مبارک حضرت امیر هم فرمود این وسیع‌ ترین منطقه‌ ای است که من تو را برای او انتخاب کردم. «فَأَنْتَ مَحْقُوقٌ أَنْ تُخَالِفَ عَلَی نَفْسِک»، یک حق است که این در اخلاق مطرح است و آن این است که ما نباید ظلم بکنیم; یعنی به حق دیگری تجاوز بکنیم. مشکل ما این است که ما این لایه‌ های درونی خودمان را نشناختیم، یک؛ خیال می ‌کنیم هویت ما هر چه هست خود ما هستیم، دو؛ مِلک و مُلک ما است، سه؛ در حالی که بخشی از این لایه ‌های ظریف ما برای ما نیست، ما را امین آن قرار دادند. اینکه در قرآن کریم دارد به اینکه اینها به خودشان خیانت کردند یعنی آن خودِ خود! ▪️ مستحضر‌ید که بعضی از مفاهیم‌ هستند که حتماً باید از مفهوم دیگر جدا باشند. ما در بحث‌ هاب عادی حوزوی داریم که مفاهیم دو قسم‌ هستند: بعضی هستند که دوتایشان یک ‌جا جمع می ‌شوند، بعضی هستند که دوتایشان یک ‌جا جمع نمی ‌شوند؛ مثلاً عالم و معلوم، گاهی انسان به غیر خود علم دارد مثل اینکه به درخت و آسمان و زمین علم دارد، عالم غیر از معلوم است؛ اما گاهی به خود علم دارد، این اتحاد عالم و معلوم است، عاقل و معقول، عالم و معلوم می‌ شود متّحد باشد، امّا ظالم و مظلوم ممکن نیست متحد باشد؛ مثل اینکه خالق و مخلوق نمی ‌شود متّحد بشود. علت و معلول حتماً دوتا هستند، خالق و مخلوق حتماً دوتا هستند، ظالم و مظلوم حتماً دوتا هستند، این وقتی از مرز خود تجاوز کرده و به مرز دیگری رسید می‌ شود ظلم. ▫️ در قرآن چند جا دارد که اینها به خودشان ظلم کردند; ظالم چه کسی است؟ مظلوم چه کسی است؟ اگر تمام هویت ما خود ما هستیم و ملک ماست ما که از مرزمان تجاوز نکردیم! پس معلوم می‌ شود یک لایه ما هستیم، یک لایه امانت خداست که نسبت به امانت ـ آن لایه لطیف الهی که «خلافت الله» است ـ اگر نسبت به آن بی ‌مهری کردیم هم عنوان ظلم صادق است که ﴿مَا ظَلَمَهُمُ اللّهُ وَ لکنْ أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ﴾[1] هم در بخش ‌هایی از سوره مبارکه «بقره» دارد که ﴿عَلِمَ اللّهُ أَنَّکمْ کنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَکمْ﴾[2] شما به خودتان خیانت ‌کنید، خائن چه کسی است؟ مورد خیانت چه کسی است؟ امانت چه چیزی است؟ معلوم می ‌شود بخشی از آن لایه‌ های عمیق روح برای ما نیست, ، ما باید آن امانت را حفظ بکنیم که اگر گناه کردیم به امانت خیانت کردیم. فرمود آنچه که در درون شماست، در درونِ درون آن دیگر برای شما نیست، آن فقط یک است که به عنوان امانت به شما دادند، فرمود که شما «محقوق» هستید، یعنی «حقیق»‌ هستید در برابر آن حق مکلّف‌ هستید که قبل از هر چیزی حق آن را بسپارید. [1]. سوره نحل، آیه33. [2]. سوره بقره، آیه187. 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/03/12 🆔 @a_javadiamoli_doross 🌴🌴🌴 🏴 امانت الهی 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۰ ـ ۶۹ 💢رفقای الی الی به مجرد آنکه قدم به مرحله يقظه و گذاشت و واجباتش را دقيقاً انجام داد، را دقيقاً ترک کرد و مطيع و شد ولی در اين بين از رفت، ولو آنکه مراحل نفسش تمام نشده باشد؛ تعالی او را می پذيرد، نفسش را تکميل می کند و او را با و و و در آسمان چهارم قرارش می دهد و اينها چه خوب رفقايی برای او هستند. اين هم تفضل ديگری از جانب تعالی برای الی است. 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 شرح و بررسی کتاب 💢 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و هفتم 🔅🔅🔅 * اهمیت تشکیل خانواده * محبوب و مقدس بودن خانواده نزد خدا * فیض و رحمت خدا از طریق خانواده * این قسمت رو مجردها زیادتر گوش کنند * فرهنگ بیماری تمسخر خانواده و ازدواج * افرادی که مطمئناً گرفتاری برزخی شدیدی دارند * مهم‌ترین بخش روابط انسانی * آثار فوق‌العاده برای خیر رساندن به دیگران * حق‌الناس بدحجابی و راه جبران آن * باطن تزویج دنیوی * پیامدهای ناخوشایند برای کسی که بین زن و شوهر تفرقه می‌اندازد * نقد جدی به تولیدات رسانه‌ای در جهت تضعیف جایگاه خانواده * جاذبه و دافعه خدا * اصل مبارزه با نفس خانم‌ها * راه هموار بهشت و جهنم رفتن خانم‌ها * نکته‌ای در مورد کسانی که پوشش متفاوتی دارند * قابل توجه پدران و مادران که برای ازدواج فرزندشان کاری نکردند * یکی از ملاک‌های سن ازدواج * حق دختر و پسر بر گردن پدر * توقع امام زمان عج از شیعیان 📅99/05/3 🌴🌴🌴 التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
65 📼 قسمت: چهل و چهارم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑ • امنیت فردی و روانی وامنن علی بالصحة و الامن ⏪ پیوند عمیق بین «امنیت فردی» و «امنیت اجتماعی» و تأثیرپذیری متقابل آن از یکدیگر آنچنان است که سخن گفتن از یکی بدون بحث از دیگری تقریباً غیر ممکن است اما به طور خلاصه می توان گفت انسان نیازمند امنیت و آرامش روحی و روانی است. او می خواهد بدون دغدغه و ترس و هراس و اضطراب به زندگی خود ادامه دهد و راه سعادت و کمال را بپیماید. ⏪ اسلام می خواهد مسلمانان به چنین امنیت کاملی برسند. چنین امنیتی وقتی حاصل می شود که فرد از دست و زبان دیگران در امان باشد. ▫ اسلام آنچه را که موجب سلب امنیت از خود و دیگران می شود تحریم و ممنوع ساخته است. مانند استهزاء، عیب جویی، سوءظن و بدگمانی، غیبت، تجسس، القاب زشت و ناپسند و ریختن آبروی دیگران. (حجرات/ 11- 12.) ▫ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: انَّ اللَّهَ حَرَّمَ مِنَ المُسلم دمه و ماله و عِرضَه و ان یظُنَّ بِه السوء[محجة البيضاء، ج 5، ص 268] ▫ خداوند خون و مال و آبروی مسلمانان و همچنین گمان بد بردن درباره او را بر دیگران حرام کرده است. 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز صفحه ۱۶]  ☑️ ۴ اقامه ی در ردیف اقامه ی ▫️ همان گونه که قرآن کریم مسلمانان را به اصل اقامه ی دین توصیه می‌کند؛ «ان اقیموا الدین و لا تتفرّقوا فیه» [۳] ▫️سفارش به اقامه ی نماز هم می‌نماید. بطوری که در آیات مختلف می‌فرماید: «اقیموا الصلوة»؛ ▫️در حدیث آمده است: «افزعوا الی قوام دینکم باقامة الصلوة». [۴] ▫️چه این که کفار برای مبارزه با اسلام گاهی دین و گاهی نماز را به استهزا می‌گرفتند. خداوند می‌فرماید: «لا تتخذوا الّذین اتّخذوا دینکم هزوا و لعبا» [۱] و «و اذا نادیتم الی الصلوة اتّخذوها هزوا و لعبا» [۲] ؛ 📎از این تعبیرات روشن می‌شود که اقامه ی دین به اقامه ی نماز بستگی دارد و کفّار برای مبارزه با دین مسلمانان با نماز برخورد می‌کردند و آن را به استهزا می‌گرفتند. ---------- [۳]: ۳. شوری / ۱۳. [۴]: ۴. بحار / ج ۷۸ / ص ۳۵. [۱]: ۱. مائده / ۵۷. [۲]: ۲. مائده / ۵۸. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۹ ـ ۷۸ 📌از او خوبی آید الی بايد خود را به مقامی برساند که اگر مصيبتی يا ناراحتی چه روحی و چه بدنی به او رسيد بداند که يا به خاطر کار خلافی است که کرده يا امتحانش را خوب نداده و يا به ظاهر فقط برای بينندگان است ولی برای او که وليّ است لذّت بخش است و اينها همه از نظری از جانب است ولی به خاطر کاری است که خودش کرده و يا ديگران انجام داده اند قضای الهی اين گونه درباره او فرموده است. لذا بايد با گفتن «ذکر يونسيه» که خدا وعده فرمود را با گفتن آن می دهد از خدای تعالی بخواهد و به خود را به خود نسبت دهد و از طرف ديگر هر چه به او می رسد مستقيماً از جانب خدای تعالی بداند. زيرا محال است که تعالی را خلق کند و او را کند و بدی ها را برای او بی جهت بخواهد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بخوان و بالا برو ⏮امام سجاد علیه السّلام فرمودند: علَيكَ بالقُرآنِ ، فإنَّ اللّه َ خَلقَ الجَنّةَ ... وجَعلَ دَرَجاتِها علي قَدْرِ آياتِ القُرآنِ ، فمَن قَرأَ القُرآنَ قالَ لَهُ : إقْرَأْ وارْقَ ، ومَن دَخلَ مِنهُمُ الجَنّةَ لَم يَكُنْ في الجَنّةِ أعلي دَرَجةً مِنهُ ما خلا النَّبِيّونَ والصِّدِّيقونَ ؛ ▫️با باش ؛ زیرا خداوند را آفرید ... و درجات آن را به اندازه آیات قرار داد . پس هر که بخواند ، قرآن به او گوید : بخوان و بالا رو . و هر کس از این افراد وارد شود در آن جا بلند مرتبه تر از او نخواهد بود مگر و . 📚بحار الأنوار : 8 / 133 / 39 👈 همراهی شما عزیزان با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق و حمایت از خادمان قرآن است.در پناه قرآن باشیم. 🔁 پل ارتباطی با خادم صفحه قرآنی09218305249 https://eitaa.com/jebhefarhangi 👇🏼👇🏼👇🏼 https://eitaa.com/rahighemakhtoom 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
16 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(25) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:43دقیقه 🌿🌿🌿 📼غیبت 2 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عمران 🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد احمد نعینع آیاتی از سوره آل عمران 🕑 زمان: 6 دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
👇🏼👇🏼👇🏼
برشی از کتاب گرانسنگ (48) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى سيزدهم ▫ حروف مقطعه برى مرزبندى بين سوره ها و نشانه انقضاى سوره قبلى و شروع سوره بعدى است. (136) ⏪ پاسخ: اولا، براى تفكيك سوره ها از يكديگر، آيه كريمه (بسم الله الرحمن الرحيم) كافى است، چنانكه در برخى روايات آمده است كه در عصر نزول وحى نزول اين آيه كريمه نشانه پايان يافتن سوره پيشين و آغاز نزول سوره جديد بود: و انما كان يعرف انقضاء السوره بنزول (بسم الله الرحمن الرحيم) ابتدا للاخرى (137) . ثانيا، اگر اين حروف براى مرزبندى است، بايد همه سوره ها (به استثناى اولين سوره) داراى حروف مقطعه باشد، در حالى كه تنها در 29 سوره آمده است. =========================== 136- تفسير كبير، ج 2، ص 8 137- نور الثقلين ، ج 1، ص 6 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (49) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى چهاردهم ▫ اين حروف به منزله خلاصه و پيام اجمالى و محتواى سوره است. (138) ⏪ پاسخ: در اين صورت بايد ساير سوره ها نيز داراى چنين عنوانى باشد؛ زيرا كتاب منسجمى مانند قرآن بايد در اين بخش نيز منسجم باشد؛ چنانكه خداى سبحان درباره همگونى همه اجزاى قرآن مى فرمايد: الله نزل احسن الحديث كتابا متشابها مثانى. (139) ============================ 138- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 152 139- سوره زمر، آيه 23 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت8:تفسیر آسان آیات 14 تا 17 سوره مطففین كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ «14» كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ «15» ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصالُوا الْجَحِيمِ «16» ثُمَّ يُقالُ هذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ «17» چنين نيست، بلكه آنچه كسب مى‌كردند بر دلهايشان زنگار نهاده است.آنان در آن روز از (الطاف) پروردگارشان محجوب و محرومند. و آنگاه آنان به دوزخ وارد خواهند شد. سپس (به آنان) گفته خواهد شد: اين همان چيزى است كه آن را دروغ مى‌پنداشتيد. 🔅🔅🔅 ▫ «رين» به معناى زنگار است كه بر اجناس قيمتى مى‌نشيند. امام باقر عليه السلام مى‌فرمايد: هرگاه گناه بر انسان غالب شود، اميدى به رستگارى او نخواهد بود و اين است معناى‌ «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ». « تفسير مجمع البيان.» ▫ امام باقر عليه السلام فرمود: هيچ بنده‌اى نيست مگر آنكه قلبش سفيد است. با انجام هر گناه، در آن سفيدى نقطه‌ى سياهى پديد مى‌آيد و اگر توبه كند، آن سياهى محو مى‌شود و اگر اصرار بر گناه كند، سياهى توسعه يافته و تمام سفيدى قلب را فرامى‌گيرد و ديگر انسان به خير و سعادت برنمى‌گردد. « تفسير نور الثقلين.» ▫ امام رضا عليه السلام فرمود: مراد از «إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ» آن است كه از پاداش خداوند محرومند وگرنه خداوند مكان ندارد. « توحيد صدوق، ص 162.» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت9:تفسیر آسان آیات 14 تا 17 سوره مطففین كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ «14» كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ «15» ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصالُوا الْجَحِيمِ «16» ثُمَّ يُقالُ هذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ «17» چنين نيست، بلكه آنچه كسب مى‌كردند بر دلهايشان زنگار نهاده است.آنان در آن روز از (الطاف) پروردگارشان محجوب و محرومند. و آنگاه آنان به دوزخ وارد خواهند شد. سپس (به آنان) گفته خواهد شد: اين همان چيزى است كه آن را دروغ مى‌پنداشتيد. 🔅🔅🔅 ☑ 1- افسانه پنداشتن قرآن، ناشى از ناپاكى دل است. «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ» ☑2- گناه، روح انسان را دگرگون و از درك حق باز مى‌دارد. «بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ» ☑3- فطرت انسان سالم است، آنچه آن را مى‌پوشاند، گناه است. «رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ» ☑4- در فرهنگ قرآن، قلب و روح مركز درك حقايق است. «رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ» ☑5- اصرار و تداوم بر گناه، سبب زنگار قلب است. «ما كانُوا يَكْسِبُونَ» ☑6- عمل، سرمايه انسان است كه با آن، خوبى‌ها يا بدى‌ها را كسب مى‌كند. «كانُوا يَكْسِبُونَ» ☑7- زنگار گناه كه در دنيا مانع درك حقيقت است، در آخرت نيز مانع دريافت الطاف الهى مى‌شود. «إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ» ☑8- مأموران دوزخ، دوزخيان را سرزنش مى‌كنند. «ثُمَّ يُقالُ هذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ» 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت10:تفسیر صوتی آیات 1 تا6 سوره مطففین 📼 استاد محسن قرائتی 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11:تفسیر صوتی آیات 7تا13 سوره مطففین 📼 استاد محسن قرائتی 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت12:تفسیر صوتی آیات 14 تا17 سوره مطففین 📼 استاد محسن قرائتی 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼
(7) 🔅🔅🔅 ❇ ارزشمندی فعالیت های فرهنگی الرحمن علم الانسان خلق الانسان (الرحمن/1و2) ازتقدم «علَّمَ الاُنسان» بر«خَلَقَ لاِنسان» می فهمیم که ارزش کار فرهنگی و آموزش مکتب و شریعت ، بیش از کارهای غیر فرهنگی است. ❇ ماندگاری کار فرهنگی درهمه زمان ها أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كلَمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فىِ السَّمَاءِ(ابراهیم/24) آيا نديده ‏اى كه خدا چگونه مثل زد؟ سخن پاك چون درختى پاك است كه ريشه ‏اش در زمين استوار و شاخه‏ هايش در آسمان است. 🔅🔅🔅 ☑ 1. در مثال‏هاى قرآن دقت كنيم. «أَ لَمْ تَرَ» ☑ 2. عقيده حقّ، كلمه‏ ى طيّبه ‏اى است كه اصل آن در قلب مؤمن ثابت است. «أَصْلُها ثابِتٌ» و از الطاف خداوند آن است كه مؤمنان را بر اين عقيده حفظ مى‏كند.«يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ» ☑ 3. كلام حقّ، پايدار و استوار و پابرجاست. «كَلِمَةً طَيِّبَةً ... أَصْلُها ثابِتٌ» 🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۵- اقامه ی در ردیف مبانی اعتقادی اقامه ی در ردیف مبانی اعتقادی نماز آنقدر دارای اهمیت است که گاهی بلافاصله بعد از ایمان به مبدأ و مطرح شده است؛ «انما یعمر مساجد اللّه من ءامن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلوة» [۳]، همانگونه که نماز همتا و عِدل است. چون حضرت ابراهیم علیه السلام در دو مورد عبارت «و من ذریّتی» را به کار برده است؛ یکی در مورد نماز و دیگری در مورد امامت فرزندان خود؛ «ربّ اجعلنی مقیم الصلوة و من ذریّتی». [۴] وقتی خداوند به علیه السلام فرمود: تو را امام مردم قرار دادم، ابراهیم علیه السلام را برای ذریه و خود تقاضا کرد؛ «قال و من ذرّیّتی». [۵] ======= 🔅🔅🔅 [۳]: ۳. توبه / ۱۸. [۴]: ۴. ابراهیم / ۴۰. [۵]: ۵. بقره / ۱۲۴؛ 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom