eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۸ 📌 راهنمای برای الی بهترین به سوی حق و $حقیقت است به شرط آنکه از آن به خوبی پیروی شود و به وسیله آن به حکومت شود، از خواسته ها و هوای مردم پیروی نشود، بر همه خوبی هایی که راهنمایی کرده بر دیگران گیرد و به هیچ وجه ایجاد نکند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز -صفحه ۳۰]  📌 عامل از نظر کریم عامل فلاح و رستگاری و سعادت انسان است. کریم در اوصاف می‌فرماید: «الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة... و أولئک هم المفلحون». [۱] وقتی اکرم صلی الله علیه و آله اوصاف نماز را برای شخصی بیان کرد آن شخص گفت: و الله لا ازید علیها و لا انقص منها؛ به خدا قسم من چیزی از نه کم می‌کنم و نه زیاد انجام می‌دهم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «أفلح اِنْ صدق»؛ این شخص اگر راست بگوید به دست یافته است. [۲] ---------- [۱]: ۱. بقره / ۳. [۲]: ۲. تفسیر کبیر / ج ۳ / ص ۴۷. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌شگفتی ذبح سوره ی بقره آیه ۶۷: (و بخاطر بیاورید) هنگامی را که موسی به قوم خود گفت خداوند به شما دستور می‏دهد ماده گاوی را ذبح کنید… 🔅🔅🔅 📄براساس پژوهشهای آنسفالوگرافی الکتریکی(EEG) و الکتروکاردیوگرافی (ECG) دانشگاه دامپزشکی هانوفر آلمان (۱۹۷۸) و یک تز دکترای دامپزشکی دانشکده دامپزشکی تولوز (فرانسه-۱۹۹۲) ذبح شرعی تنها روش بهداشتی و البته بدون درد برای ذبح حیوانات است. 📐در ذبح اسلامی، با یک چاقوی تیز، شکافی در عرض یک ثانیه بر روی گردن حیوان انجام می شود که همه رگ‎های گردن، به جز طناب نخاعی قطع شده و با این عمل، خونریزی به سرعت و ناگهانی اتفاق می‎افتد. ▫️در این حالت به سرعت فشار خون، از دست رفته و مغز دچار فقر خون شده و حیوان هیچگونه دردی را احساس نمی کند، در نتیجه قلب با فشار بیشتری به عمل تلمبه‌ای خود ادامه داده تا فشار از دست رفته را جبران ‌کند. ▫️به این سبب خون بیشتری از لاشه خارج می شود و از نفوذ باکتری های خطرناک به گوشت جلوگیری می شود و گوشتی سالم با ماندگاری بیشتر حاصل می گردد. ☑️☑️و براستی، علم چه زیبا پرده از حقانیت این دین مبین بر می دارد.🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
22.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره بقره آیات ۲۵۰ تا ۲۵۲ 🕑 زمان: ۵ دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
👇🏼👇🏼👇🏼
تقرّب الهی 🔸 انسان كامل كمالش در پرتو تقرّب به كمال محض یعنی خدای سبحان است و هیچ چیزی بیرون از پیوند با خدا مایه انسان نیست و هر چیزی غیر از پیوند با خدا كمال خود را از دریافت می ‌كند؛ این دو مطلب را آغاز سوره «بلد» به ما تفهیم می‌كند. بیان مطلب آن است كه در آغاز این سوره آمده است ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَ أَنْتَ حِلُّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾،[1] اگر این كلمه «لا» زائد باشد یعنی سوگند به حرم به مكه و اگر زائد نباشد یعنی نیازی به سوگند به حرم و مكه نیست. مكه حرم خداست كه خانه خدا را در بر دارد، ولی این بخش از سوره می ‌گوید من اگر به حرم سوگند یاد می ‌كنم و اگر برای مكه حرمتی قائلم به پاس احترام تو است كه در مكه به سر می ‌بری. 🔸 وجود مبارك نبی اكرم (علیه آلاف التحیة و الكرم) در سایه و «قرب إلی الله» كامل شد. او كمالش را از حجاز نگرفت، كمالش را از پیوند به غیر خدا دریافت نكرد، بلكه كمالش را از ناحیه تقرّب به حق دریافت كرد كه عمر نبی اكرم در راه عبادت گذشت و این تقرّب به خدا پیامبر را كامل كرد، مطلب اول؛ مكه به پاس احترام به پیامبر مورد عنایت حق شد، مطلب دوم؛ یعنی چون تو در مكه به سر می ‌بری من به آن سرزمین می ‌نهم و به او سوگند یاد می ‌كنم، چه اینكه در زمانی كه نبی اكرم در آن زمان به سر می ‌برد آن زمان حرمت پیدا می ‌كند. 🔸 همان ‌طور كه زمین شامل انسان كامل حرمت دارد، زمان شامل هم محترم است؛ یعنی روزگاری كه پیامبر در آن سر می ‌برد، آن روزگار گرامی می‌ شود و مورد سوگند خداست كه فرمود: ﴿وَالعَصْرِ ٭ إِنَّ الإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ﴾؛[2] سوگند به عصر! این عصر در مقابل ظهر نیست، این عصر عصر وحی است؛ این وحی گاهی به صورت و رسالت ظهور می ‌كند و گاهی به صورت تجلّی می ‌كند كه عهده‌ دار اجرای همان وحی تشریعی است كه پیامبر آن را دریافت كرد. اگر گفته می‌ شود منظور از این عصر یا عصر ظهور ولی عصر (ارواحنا فداه) است یا عصر ظهور نبی اكرم (علیه آلاف التحیة) بازگشتش به یك مطلب است؛ یعنی سوگند به آن زمانی كه وحی در آن زمان حضور و ظهور دارد و آن عصاره عالم است و همان مایه عصاری و فشار و كار و و است. [1]. سوره بلد، آیات 1 و2. [2]. سوره اخلاص، آیات 1 و2. 📚 سخنرانی در جمع كارگزاران و دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا تاریخ: 1369 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 7 🌴🌴🌴 📝تذّكّر: ◽️يكم. انسا نهاي كامل و معصوم؛ مانند اهلبيت عصمت)عليهمالسلام( خليفه تا مّ الهي اند. پس در جهان امكان، آيتي برتر از آنان وجود ندارد. ◽️دوم. آنچه براي خداوند بالاصالة و الاستقلال ثابت است، براي خلفاي راستين او بهصورت فرع و به نحو عرض و تبَعي، موجود است؛ مگر آنچه ويژه حضرت ربوبي باشد. ◽️سوم. هر چه براي خلفاي الهي ثابت است، بر اساس توحيد جامع بين ذات و صفات و افعال و آثاربه عنوان مظاهر اسماي خداي سبحان خواهد بود، نه در عرض آثار خدا و نه در طول افعال و اوصاف الهي؛ زيرا جريان مظهريت خليفه نسبت به مستخلفٌ عنه، از سنخ قرار گرفتن چيزي در عرض چيز ديگر يا در طول آن نيست . ◽️چهارم. آنچه در دعاي شريف جوشن كبير براي خداوند ياد شده است، به صورت استخلاف در زيارت جامعه كبيره، براي خليف ههاي راستين او ثابت شده است. البته احكام ويژه وجوب ذاتي برايخدا و امكان فقري و هويتي براي ماسوي،همچنان محفوظ است؛ بنابراين، اگر دعاي جوشن كبير،زره توحيدي است، زيارت جامعه كبيره نيز زره وَلوَي است. آن يكي مايه دخول در حصن مستحكم «كلمة لا إله إلاّ الله... »]1[ است كه دژبان آن دژ رصينْ خداست و اين يكي پايه ورود به دژ حصين «ولاية عليّ بنب يطالب حصني]»2[ است كه نگهبان آن حِصن، خليفه كامل خداست. ◽️پنجم. چون حصن ولايت به منزله دهليز يا دالان ورودي حصن توحيد است، نه جداي از آن )زيراخارج از توحيد، چيزي جز عدم نيست(. بنابراين، دژباني علي بنبي طالب)عليهالسلام( به مثابه خلافت از نگهباني خداي سبحان است، نه بيگانه ازآن. ================= ]1[ـ بحار، ج49، ص127. ]2[ـ همان، ج39، ص246. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 253 (پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها) 🔅🔅🔅 💢معرفت شناسی قلب ◽️همان طور كه معرفت شناسي تجربي در گرو سلامت ابزار احساس و آزمون است، لذا از دير زمان گفته و پذيرفته شد: «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدَ علماً». معرفت شناسي تجريدي، گذشته از نياز به سلامت ابزار ياد شده كه زمينه تجريد محسوس را فراهم مي كند، محتاج سلامتِ دلْ از گرايشهاي عاطل است، به طوري كه مي توان ادّعا نمود: «مَن فَقَدَ تقوي فَقَدَ معرفةً»، زيرا خداوند تقواي قلب را وسيله نيل به دانش نابْ كه زشت و زيبا، حق و باطل، صدق و كذب و بالاخره سعادت و شقاوت را به خوبي تشخيص مي دهد، قرار داد: (إنْ تتّقوا الله يَجْعَلْ لكم فرقاناً) [4]، بنابراين طهارتِ روح، سهم تعيين كننده اي در ادراك صحيح جهان خارج دارد. ◽️البته اگر اين تقوا پرهيز عارفانه باشد، ادراك شهودي چنين پرهيزكاري بي غبارتر خواهد بود و اگر حكيمانه يا متكلمانه باشد، ادراك حصولي چنين متّقي بهتر از واقع حكايت نموده و كمتر به دام مغالطه اسير مي شود، چون فاقد تقوا نابيناست، لذا آغاز و انجام اشيا را نمي بيند و از نظام فاعلي و نظام غايي آنها آگاه نيست و فقط در قلمرو حسّ و تجربه به سر مي برد كه حدّ اكثر از نظام داخلي اشيا مطّلع مي شود، از اين جهت علوم نزد وي صبغه اسلامي نخواهد داشت، چون لاشه دانش را مي نگرد و از بَدْء و ختم آن كه با «هُوَ الاول» شروع و با «هو الاخِر» پايان مي پذيرد، غافل است. ◽️لازم است عنايت شود كه مبدأ فاعلي كه عين مبدأغايي است، چون حقيقتي است نامحدود، در نظام داخلي حضور داشته و صدر و ساقه،صورت و معنا و زيربنا و روبناي آن را تأمين مي نمايد و عقل تجربي يا تجريدي كه در معرفت ساختار طبيعي جهان يا ساختمان صناعي بشر، سهم تعيين كننده اي دارد، وامدار امداد الهي در اصل علم و كيفيّت عمل است. ======== [4]ـ سوره انفال، آيه 29. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر اعظم (ص)، روح پاکان و جان جانان این روح که به جهان داده شد، کلّ جهان یک واحد حقیقی شده و به کمال رسیده است. و وجود مبارک گرامی، (علیه و علی آله آلاف التحیه و الکرم) روح کلّ این عالم است؛ لذا از کلّ عالم باخبر است، و در کلّ عالم اثر دارد. و اگر فرمودند: اول کسی که در آن گقت (قالَ بُلی)، من بودم، ناظر به همین است. این (قالَ بَلی) از حضرت، امام (قالُوا بَلی) از دیگران است؛ پس او ( )، روح همه ، ، ، ، ، و مانند آن می شود. 🔷️ ر.ک سوره اعراف / آیه ۱۷۲ ✅ درس اخلاق / قم ؛ فروردین ۱۳۸۵ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom