eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مبانی حقوق بشر 🔸 كسانی كه [اعلامیه] [را] نوشتند، حالا یا حامی حقوق بشرند یا متولّی حقوق بشرند یا داعیه حقوق بشر دارند مانند سازمان ملل دستشان خالی است و حرف عالمانه ندارند؛ یعنی حرفی برای گفتن ندارند. الآن این موادّ حقوقی را مثلاً همه ما از حفظ‌ هستیم، این مواد را از چه چیزی می‌ گیرند؟ از چند مبنا می‌گیرند؛ مثل عدالت، مثل حریّت، مثل استقلال، مثل آزادی، مثل امانت مثل تعهد به عهد و امثال ذلك، اینها مبانی است كه این موادّ كه سازمان ملل و مانند آن تصویب كردند از این مبانی گرفته شده است، اما دستشان خالی می باشد! این مبانی را از چه چیزی می ‌گیرند؟ از عادات مردم، آداب مردم، فرهنگ مردم، سنن مردم و رسومات مردم كه هیچ اعتباری به آن نیست. چند اصل است كه مبنای حقوقی است؛ مثل عدالت، حریت، امانت و مانند آن که همه اینها مورد قبول است؛ موادّ حقوقی را باید از عدالت و استقلال و آزادی و امنیت و امانت و اینها بگیریم، اینها قبول است. 🔸 عدالت معنایش روشن است كه «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»،[1] این هم معنایش روشن است؛ از آن به بعد دست سازمان ملل خالی است! عدل «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»، خب جای اشیا كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ هیچ! دست آنها خالی است! خب آن كه اشیاء را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن كه اشخاص را آفرید باید بگوید جایش كجاست. شما می‌ خواهید جای زن را معین كنید، جای مرد را معین كنید، جای كودك را معین كنید، جای سالمند را معین كنید، جای آب را معین كنید، جای هوا را معین كنید، جای زمین را معین كنید، جای آسمان را معین كنید، چون همه اینها است. ما از عمق دریا تا اوج سپهر برنامه داریم، در دو طرف این الآن بشر ترمینال دارد؛ هم زیر دریا، هم كره مریخ! خب شما این موادّ حقوقی را از آن مبانی می‌ گیرید و می‌ گویید از عدل می‌ گیریم، از استقلال می‌ گیریم، از آزادی می ‌گیریم، از امنیت می‌ گیریم، از امانت و وفای به عهد می ‌گیریم، همه اینها درست است؛ اما تك تك اینها زیر سوال است، دست اینها خالی است! آنچه كه الآن سازمان ملل دارد عالمانه نیست، این [سازمان] مراجعه می ‌كند به فرهنگ مردم، به رسومات مردم، هر چه را اینها عدل می‌ دانند او هم مبنا قرار می‌ دهد، از این مبنا مادّه استنباط می‌ كند، اینكه عاملانه نشد! لذا می‌ بینید ظلم از آن در می‌ آید! آن كه مرفّه بی ‌درد است عدل را طوری معنا می ‌كند، آن كه پابرهنه دردمند است را طور دیگر معنا می ‌كند. بنابراین ممكن است انسان سی ـ چهل سال عمرش را هدر بدهد و حرفی برای گفتن نداشته باشد. پس تا نداشته باشیم دستمان خالی است. مبنا نخواهیم داشت، وقتی مبنا نداشتیم مواد هم نخواهیم داشت. [1]. ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا». 📚 دیدار دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با حضرت استاد تاریخ: 1390/03/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 📌 عاقبت داستان حضرت خضر(ع) و حضرت موسی(ع) 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبانی حقوق بشر 📚 دیدار دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با حضرت استاد تاریخ: 1390/03/12 @rahighemakhtoom
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 💢اقامه ، عامل اقامه ▫ اقامه نماز غير از خواندن آن است. خواندن نماز و تداوم بر آن عملي است واجب و در قرآن كريم از اوصاف مؤمنان شمرده شده است: (والّذين هم علي صلواتهم يحافظون) ، امّا مهمتر از آن، اقامه و برپاداشتن نماز است كه از اوصاف تقوا پيشگان به شمار آمده و آن برپا داشتن حقيقت نماز است. ▫ برپا شدن حقيقت و روح نماز به اين است كه گذشته از تلفّظ اذكارِ قرائت و كلمات ذكر ركوع، سجود، تشهّد و مانند آن و صرف نظر از هيئتهاي خاصّ استوا و انحناي تام و غيرتامّ و نشستن و نظير آن و قطع نظر از تصوير مفاهيم اذكارِ آن در ذهن، پيام اصلي آن از وجود لفظي و ذهني بيرون آيد و به وجود عيني برسد و در محدوده روح نمازگزار متمثّل گردد و سپس با سنّت و سيرت مستمرّ او در جامعه جلوه كند و با تبليغ و تعليم و تزكيه نفوس مستعد ديگران، آنها نيز به عنوان روح متمثّل نماز پرورش يابند، تا حقيقت چيزي كه در قرآن مجيد، به عنوانِ ناهي از فحشا و منكَرو به عنوان علاج و شفاي درد هَلوع و جَزوع و مَنوع بودن انسانِ طبيعي است، در متن جامعه بشري متمثّل گردد. ▫ دين الهي با خطوط كلّي خود، انسانها را به «قيام به قسط» و قيام براي خدا فرا مي خواند: (لقد أرسلنا رسلنا بالبيّنات وأنزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط) ، (قل إنّما أعظكم بواحدة أن تقوموا لله) و كعبه كه از مظاهر دين است براي قيام انسانهاست: (جعل الله الكعبة البيت الحرام قياماً للناس) و انسان قائم و بپا خاسته كسي است كه همه عوامل سقوط را در عقيده و اخلاق و عمل از حريم وجود خويش دور سازد. ▫ چنين انساني كه با الهام فطري و رهنمود ديني قائم شده، مي تواند به نماز كه ستون دين است، ايستادگي ببخشد و چنين نمازي است كه درجات برتر قيام را براي انسان فراهم مي كند؛ زيرا نمازِ برپا ايستاده است كه مانع فحشا و منكر است: (إن الصّلاة تنهي عن الفحشاء والمنكر) و انسان را از بي قراري در هنگام سختي و نداري و از انحصار طلبي و بخل در هنگام توانگري نجات مي بخشد: (إن الإنسان خلق هلوعاً إذا مسّه الشرّ جزوعاً وإذا مسه الخير منوعاً إلا المصلّين) ، ولي نماز افتاده، با سقوط در دوزخ نيز سازگار است: (فويل للمصلّين الّذين هم عن صلاتهم ساهون). انبياي بزرگ الهي هم به اقامه دين مأمور بودند: (شرع لكم من الدين ماوصّي به نوحاً والذي أوحينا إليك وما وصينا به إبراهيم وموسي وعيسي أن أقيموا الدين ولا تتفرّقوا فيه) و هم به اقامه نماز، چنانكه حضرت عيساي مسيح(عليه السلام) خود را موظّف به نماز مي دانست: (وأوصاني بالصّلاة والزّكاة ما دمت حيّاً) و حضرت موساي كليم(عليه السلام) به اقامه آن مأمور شد: (وأقم الصّلاة لذكري) و حضرت ابراهيم خليل(عليه السلام) از خداي سبحان براي خود و فرزندانش توفيق برپايي نماز خواست: (ربّ اجعلني مقيم الصّلاة ومن ذرّيتي). مناسبت و ارتباط «اقامه دين» و «اقامه نماز» اين است كه بهره گيري از هدايت فطرت و رهنمودهاي ابتدايي دين و ايستادگي در برابر كفر و شرك، لازمه اقامه نماز است و اقامه نماز نيز عامل اقامه كامل دين است. بنابراين، اگر انسانها اهل قيام به قسط و قيام براي خدا باشند و در برابر شرك و كفر ايستادگي كنند، مي توانند نماز را كه ستون دين است بپا دارند تا خيمه دين به طور كامل برافراشته گردد و بدين جهت است كه در آيه محلّ بحث از ميان عبادات تنها اقامه نماز مطرح شده است؛ زيرا اقامه نماز موجب اقامه دين است؛ چون دين به مثابه خيمه اي است كه عمود آن نماز است و اگر عمودِ خيمه، بر پا شد، خيمه نيز برپاست. 📚 تفسیر تسنیم ج 2 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برداشت از آیه ۴۲ 📌 مالایطاق خدای تعالی هیچ کس را بیشتر از طاقتش نمی کند. اگر الی ایمانش را محکم کند و شایسته انجام دهد به که همیشه در آن خواهد بود وارد می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@rahighemakhtoom 📚شرح و تفسیر حکمت 31 -قسمت 2(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
83 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: شصت و سوم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ ( مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعمل‌های عبادی مورد توصیه حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@rahighemakhtoom 📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی ✳ ویژه دوره های تدبر و تفسیر قرآن دانشجویی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
📃 درمان با الهام گرفتن از سوره 🆔 @rahighemakhtoom ⏪دانشمند مسلمان مصری دکتر عبد الباسط محمد توانست با ساختن قطره ی برای درمان با الهام گرفتن از سوره یوسف به دو مجوز اختراع بین المللی یکی از آمریکا و دیگری از اروپا دست یابد. ▫️دانشمند مسلمان مصری دکتر عبد الباسط محمد سید پژوهشگر مرکز ملی تحقیقات وابسته به وزارت پژوهش علمی و فناوری مصر یک روز صبح هنگامی که در حال تلاوت سوره ی یوسف علیه السلام بود آن قصه ی عجیب وی را به تأمل واداشت و شروع به تدبر در آیات قرآن کریم کرد که داستان توطئه ی برادران یوسف علیه السلام و سرنوشت پدر آن حضرت را بیان میکرد و اینکه چگونه چشمان حضرت یعقوب کور شد و دچار آب مروارید گردید و سپس چگونه خداوند متعال به واسطه ی پیراهن یوسف (ع) آن حضرت را شفا داد . ⏪دکتر عبدالباسط با خود می اندیشید که پیراهن یوسف علیه السلام چه می تواند داشته باشد که باعث شفای چشمان پدرش شد؟ وی ایمان داشت که داستان یوسف معجزه ایست که خداوند متعال به وسیله ی یکی از پیامبران خود آن را به اجرا گذاشته است. ولی دکتر معتقد بود که در کنار محتوای روحی داستان ، محتوای مادی دیگری نیز دارد که از طریق تحقیق و مطالعه می توان به آن دست یافت تا دلیلی باشد بر راستگویی قرآن کریم. وی همچنان در حال تحقیق و جستجو بود تا اینکه با یاری خداوند به رابطه ی بین غم و غصه و دچار شدن به آب مروارید پی برد. چرا که غم و غصه باعث افزایش هرمون ادرینالین می شود که این ماده، ماده ای ضد هرمون انسولین به شمار می رود. بنابراین اندوه و یا شادی شدید باعث افزایش مستمر هرمون ادرینالین می شود که به نوبه ی خود باعث افزایش قندخون می گردد که این یکی از دلایل تار و کدر شدن دید چشم می باشد. و این بر هم زمان بودن گریه و اندوه می باشد که نخستین بارقه ی امید در سوره ی یوسف برای وی زده می شود آنجا که خداوند در مورد حضرت یعقوب علیه السلام می فرماید : ﴿ وتولى عنهم وقال يا أسفي على يوسف وابيضّت عيناه من الحزن فهو كظيم ﴾ (يوسف 84) ⏪حضرت یوسف علیه السلام با وحی پروردگار از برادرانش خواست که پیراهنش را برای پدرش ببرند ﴿ اذهبوا بقميصي هذا فألقوه على وجه أبي يأت بصيرا وأتوني بأهلكم أجمعين﴾ (يوسف 93) خداوند متعال می فرماید : ﴿ ولما فصلت العير قال أبوهم إني لأجد ريح يوسف لولا أن تفندون، قالوا تالله إنك لفي ضلالك القديم، فلما أن جاء البشير ألقاه على وجهه فارتد بصيرا قال ألم أقل لكم إني أعلم من الله ما لا تعلمون﴾(يوسف 96) 📃آغاز پژوهش از اینجا بود که چه چیزی در حضرت یوسف علیه السلام بود که باعث شفا شده است ؟ بعد از فکر و تأمل دکتر عبد الباسط به جوابی جز عرق (بدن) نرسید؛ بنابراین شروع به جستجو در مورد عناصر عرق کرد و لنزهای خارج شده از چشم را در عرق فرو می برد که باعث شفافیت تدریجی این لنزهای کدر شده می گردید. ⏪و سؤال دوم این بود که : آیا تمام عناصر و اجزای عرق فعال و تأثیر گذار می باشند؟ بدین وسیله و با یکی از این عناصر در نهایت دکتر عبدالباسط توانست ترکیبی از "پولین جوالدین" بسازد و آن را روی 250 داوطلب آزمایش کندکه در بیش از 90% از موارد آب مروارید و سفیدی چشم از بین رفت و این افراد بینایی خود را باز یافتند. و از طریق آزمایش ثابت شد که استفاده از این قطره 2 بار در روز به مدت 2 هفته باعث از بین رفتن آب مروارید چشم و بهبود بینایی می گردد. ◽️دکتر عبد الباسط می گوید که با شرکتی که قرار است این دارو را تولید و توزیع کند شرط کرده است که هنگام ارائه ی آن به مردم به این مسأله اشاره کند که آن یک داروی قرآنی است تا مردم به راستگویی این کتاب بزرگ و تأثیر آن در خوشبختی دنیوی و أخروی مردم پی ببرند. وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom 💢دانستنی های قرآنی ، نامِ گروهيِ سوره هاي چهلم تا چهل و ششم قرآن کريم در ترتيب مصحف شريف مي‌باشد که با حروف مقطّعه «حم» (حاء، ميم) آغاز مي‌شوند. اين سوره‌ها به ترتيب عبارت‌اند از: « غافِر (مؤمن)، فُصِّلَت، شوري، زُخرُف، دُخان، جاثيه و احقاف». به مجموع اين سوره‌ها « ذوات حم » يا « آل حم » نيز گفته اند. اين مکي‌ بوده و به همان ترتيب مصحف نازل شده اند و حتي نزول آنها را نيز يک جا دانسته اند. وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برداشت از آیه ۴۳ 📌الطاف از الطاف پروردگار برای الی و آنهایی که دارای اند و شایسته می کنند این است که هر چه در دل و دارند از آنها برمی دارد تا بتوانند در و صمیمیت کامل زندگی کنند، در بهشتی که دائماً در آن خواهند بود بمانند و کنند که اگر پروردگار نبود ما خودمان نمی توانستیم به این برسیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 سوره آیه ۱۰-۱۱ : …وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ … إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعَاسَ أَمَنَهً مِنْهُ … وَیُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ و این پیروزی جز از طرف خدا نبود…(به یاد آورید) آن هنگام که خواب سبکی که مایه آرامش از ناحیه خدا بود شما را فرو گرفت…و گام ها را با آن استوار کرد. ☘☘☘ ◀️برخلاف تصور بسیاری از مردم که خواب نیمروزی را باعث اختلال در خواب شبانه و اثرات منفی بر سلامت فرد می دانستند، مطالعات سازمان فضایی ناسا در سال ۱۹۹۵ نشان داد حدودا ۲۰ دقیقه خواب نیمروزی (قیلوله)، کارآیی را ۳۴ درصد و هوشیاری را ۵۴ درصد افزایش می دهد. ◀️در کنار احادیثی که تاثیر سبک نیمروزی (قیلوله) را بر تقویت بیان می کنند، می بینیم چه زیبا خداوند در این آیات با تاکید بر این خواب سبک را مایه آرامش و تقویت انرژی بیان کرده هست . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 تفسیر سوره حمد 🌱 نفی فطرت نکن! همه ما سلسله موجودات و ذرّات کائنات، از ادنی مرتبه سفل ماده تا اعلا مرتبه غیب اعیان ثابته، حق‌طلب و حق‌جو هستیم و هر کس در هر مطلوبی طلب تو کند و با هر محبوبی تو ورزد:‏‏ فِطرَتَ الله الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها‏‏؛‏‎ یُسَبِّحُ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الارضِ. 📚 کتاب تفسیر سوره ، ص۹. 🔅تفسير وقرآن پژوهی @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز -صفحه ۴۷] 💢همراهی سایر عبادات با نماز در اهمیت نماز همین بس که بسیاری از فرایض و عبادات در کنار نماز مطرح شده است: ◽️الف روزه همراه با نماز؛ «استعینوا بالصبر و الصلوة» [۲] ؛ در حدیث وارد شده که مقصود از صبر روزه است، البته روزه به عنوان مصداق بیان شده است. ◽️ب حج همراه با نماز؛«و اتّخذوا من مقام ابراهیم مصلّی». [۳] ◽️ج جهاد همراه با نماز؛ «انّ اللّه اشتری من المؤمنین أنفسهم و أموالهم... التائبون العابدون... ». [۴] ◽️د امر به معروف همراه با نماز؛ «یا بنیّ أقم الصّلوة وامر بالمعروف». [۱] ---------- [۲]: ۲. بقره / ۴۵. [۳]: ۳. بقره / ۱۲۱. [۴]: ۴. توبه / ۱۱۲. [۱]: ۱. لقمان / ۱۵؛ یکصد و چهارده نکته در باره ی نماز / ص ۸۴. 🔅تفسير وقرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
84 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: شصت و چهارم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ ( مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعمل‌های عبادی مورد توصیه حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@rahighemakhtoom 📚شرح و تفسیر حکمت 32 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷
💠 نفس واحد 🔸 فرمود: ﴿وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛[1] خودتان را کوچک نکنید، بد نگویید، چون شما به منزله یک نفس هستید، جامعه به منزله است؛ اگر بخواهید جامعه متّحدی داشته باشید، آن بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که در جریان فتح مکه فرمود مؤمنون «یدٌ واحدةً» هستند، اینها «عَلَی‏ مَنْ‏ سِوَاهُم‏»؛[2] نسبت به بیگانه یک دست هستند، این یک دست علیه بیگانه است. بنابراین هم هستند، هم هستند، هم هستند، هم یکدیگر هستند؛ تعبیرات گوناگونی که جاذبه دارد در این بخش‌ ها آمده است. 🔸 ﴿عَسی‏ أَنْ یكُنَّ خَیراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛ خودتان را تحقیر نکنید! کوچک نکنید! اوّلاً این به دو بیان است: یکی اینکه جامعه یک نَفْس است، دوم اینکه کسی که دهان باز کرد و دروغ می‌ گوید، یا بی ‌ادبی می‌ کند، یا فُحش می ‌دهد، اوّلین کاری که این شخص کرده است، خودش را پایین آورده است. این ﴿لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾ می ‌تواند این قسمت را هم [در بر] بگیرد، چون اوّلین اهانت را انسان می‌ کند. قبلاً هم در ذیل آیه سوره مبارکه «اسراء» گذشت که انسان هر کاری که می ‌کند، این کار پیوند مستقیمی با خود صاحبِ کار دارد. این «لام»، «لام» اختصاص است، «لام» نفی نیست، ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾،[3] این طور نیست که این «لام»، «لام» نفی باشد و دومی به قرینه مشاکله «لام» گفته شده باشد، وگرنه باید می‌ گفت: «و إن أسأتم فعلیها»! این طور نیست که برخی ‌ها خیال کردند. این «لام»، «لام» اختصاص است؛ یعنی عمل را رها نمی ‌کند، اگر کار بد کردید متعلق به خود شماست و اگر کار خوبی کردید متعلق به خود شماست. این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مستفاد از همین دو آیه قرآن است که فرمود: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ».[4] [1]. سوره حجرات، آیه11. [2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403. [3]. سوره اسراء، آیه7. [4]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص296. 📚 سوره مبارکه حجرات ـ جلسه 14 تاریخ: 1395/08/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💢موضوع: ثمرات تقوا 💥أوصيكم عبادالله بتقوى الله التى هى الزاد و بها المعاذ زاد مُبلغ، و معاذ مُنجح. 💠اى بندگان خدا! من شما را به تقوا و پرهيز از خشم خدا سفارش مى كنم. تقوايى كه توشه آخرت است و به وسيله آن پناه يافتن از عذاب الهى حاصل مى گردد، توشه اى رساننده انسان به سعادت و پناهگاهى رستگارى آور. 📘 ۱۱۴ 🔅تفسير وقرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 شرح و بررسی کتاب 💢 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه هفتاد و هفتم 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom * سندیت آخرین خطبه پیامبر ص * ملکوت یک شب پرستاری از بیمار * عظمت پرستاران ایرانی * لایک و کامنت خدا برای حضرت ابراهیم ع * کرونا، فرصتی برای آباد کردن ملکوت * ملکوت برطرف کردن نیازهای دنیوی * خانواده، محل جمع‌آوری و هدر دادن حسنات * معنای احسان * ملکوت قطع رابطه با خانواده * رابطه زیبایی و بهشت برزخی * ملکوت قرض دادن * واحد پول برزخی * بازگشت به تنظیمات کارخانه با این عمل * نظر رحمت خدا چگونه است؟ * ملکوت توجه داشتن به برادر مومن * بهشت بر این چند دسته حرام است * ملکوت اصلاح رابطه بین زن و شوهر * ملکوت صدقه و واسطه صدقه * ملکوت ساخت مسجد، این قسمت را با دقت بیشتری گوش دهید 📅99/08/09
برداشت از آیه ۴۵ 📌اهمیت سالک الی اللّه الی باید آنچنان در مستقیم حرکت کند که او را الگوی خود قرار دهند نه آنکه با عملش راه را به روی مردم ببندد، آن را کج و نشان دهد و به کافر باشد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢تفکر اومانیسمی اين حبّ نفس وقتي از حد بگذرد ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ مي‌شود. الآن بدترين غدّهٴ تفكّر همين است كه اينها به جاي اينكه انسان را خليفه و جانشين =الله= بدانند, جايگزين =الله= مي‌دانند که مي‌شود ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾، اينكه شخص دهن باز مي‌كند و مي‌گويد که من هر چه بخواهم مي‌گويم, هر جا بخواهم مي‌روم و هر كاري بخواهم انجام مي‌دهم، اين همان است! حالا چه اصطلاح اومانيسمي را بداند و چه نداند, چه ادّعا بكند و چه نكند, چه آيه ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ را بشنود و بخواهد عمل كند يا نكند،اين فكر, فكرِ اومانيسمي است؛ يعني خود را جايگزين =الله= مي‌داند، نه جانشين =الله=! انسان كه خليفه خداست، تمام شرف اواين است كه جانشين او باشد و از طرف او كار كند؛ از طرف او وقتي كار مي‌كند كه حرف او را خوب بفهمد, باور كند, عمل صالح داشته باشد و به ديگران هم منتقل كند، از خودش هيچ حرفي نداشته باشد! اگر از خودش حرفي نداشت، مي‌شود خليفه الهي که شرف هم در همين است! امّا اگر داعيه خلافت داشت و حرف خودش را زد، مي‌شود خلافت غاصبانه و سقيفه‌اي درمي‌آيد، به جاي اينكه غديري بشود! يا اصلاً داعيه خلافت را ندارد و مي‌گويد من هر چه بخواهم مي‌گويم، اين همان اومانيسمي است؛ حالا آن روزها اين اصطلاح نبود و قرآن كريم تعبيرش اين بود كه ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾؛ هر كس كه بگويد من آنچه را که دلم مي‌خواهد مي‌گويم، اين همان اومانيسمي است! اين دارد هوا را مي‌پرستد! 📼درس خارج تفسیر سوره جلسه 2 =بزرگي را پرسيدم در معني اين حديث که =أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ=. گفت به حکم آنکه هر آن دشمني را که با وي احسان کني دوست گردد، مگر نفس را که چندان که مدارا بيش کني مخالفت زيادت کند. مراد هر که بر آري مطيع امر تو گشت ٭٭٭ خلاف نفس که فرمان دهد چو يافت مراد=.(گلستان سعدي، باب هفتم در تأثير تربيت، حکايت19.) ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom