eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
655 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 ✅اصل چهاردهم 📃کسی که قرآن می‌خواند از ویژگی‌های قرآن بهره‌مند می‌شود. ▫️ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيهِ الكِتَابَ نُوراً لَا تُطفَأُ مَصَابِيحُهُ وَ سِرَاجاً لَا يَخبُو تَوَقُّدُهُ وَ بَحراً لَا يُدرَكُ قَعرُهُ وَ مِنهَاجاً لَا يُضِلُّ نَهجُهُ وَ شُعَاعاً لَا يُظلِمُ ضَوءُهُ وَ فُرقَاناً لَا يُخمَدُ بُرهَانُهُ وَ تِبيَاناً لَا تُهدَمُ أَركَانُهُ وَ شِفَاءً لَا تُخشَى أَسقَامُهُ وَ عِزّاً لَا تُهزَمُ أَنصَارُهُ وَ حَقّاً لَا تُخذَلُ أَعوَانُهُ فَهُوَ مَعدِنُ الإِيمَانِ وَ بُحبُوحَتُهُ وَ يَنَابِيعُ العِلمِ وَ بُحُورُهُ وَ رِيَاضُ العَدلِ وَ غُدرَانُهُ وَ أَثَافِيُّ الإِسلَامِ وَ بُنيَانُهُ وَ أَودِيَةُ الحَقِّ وَ غِيطَانُهُ وَ بَحرٌ لَا يَنزِفُهُ المُستَنزِفُونَ وَ عُيُونٌ لَا يُنضِبُهَا المَاتِحُونَ وَ مَنَاهِلُ‏ لَا يَغِيضُهَا الوَارِدُونَ وَ مَنَازِلُ لَا يَضِلُّ نَهجَهَا المُسَافِرُونَ وَ أَعلَامٌ لَا يَعمَى عَنهَا السَّائِرُونَ وَ آكَامٌ لَا يَجُوزُ عَنهَا القَاصِدُونَ جَعَلَهُ اللهُ رِيّاً لِعَطَشِ العُلَمَاءِ وَ رَبِيعاً لِقُلُوبِ الفُقَهَاءِ وَ مَحَاجَّ لِطُرُقِ الصُّلَحَاءِ وَ دَوَاءً لَيسَ بَعدَهُ دَاءٌ وَ نُوراً لَيسَ مَعَهُ ظُلمَةٌ وَ حَبلًا وَثِيقاً عُروَتُهُ وَ مَعقِلًا مَنِيعاً ذِروَتُهُ وَ عِزّاً لِمَن تَوَلَّاهُ وَ سِلماً لِمَن دَخَلَهُ وَ هُدًى لِمَنِ ائتَمَّ بِهِ وَ عُذراً لِمَنِ انتَحَلَهُ وَ بُرهَاناً لِمَن تَكَلَّمَ بِهِ وَ شَاهِداً لِمَن خَاصَمَ بِهِ وَ فَلجاً لِمَن حَاجَّ بِهِ وَ حَامِلًا لِمَن حَمَلَهُ وَ مَطِيَّةً لِمَن أَعمَلَهُ وَ آيَةً لِمَن تَوَسَّمَ وَ جُنَّةً لِمَنِ استَلأَمَ وَ عِلماً لِمَن وَعَى وَ حَدِيثاً لِمَن رَوَى وَ حُكماً لِمَن قَضَى ⏪سپس قرآن را بر او نازل فرمود: ▫️قرآن نورى است كه خاموشى ندارد، ▫️چراغى است كه درخشندگى آن زوال نپذيرد، ▫️دريايى است كه ژرفاى آن درك نشود، ▫️راهى است كه رونده آن گمراه نگردد، ▫️شعله‏اى است كه نور آن تاريك نشود، ▫️جدا كننده حق و باطلى است كه درخشش برهانش خاموش نگردد، ▫️بنايى است كه ستون‏هاى آن خراب نشود، ▫️شفا دهنده‏اى است كه بيمارى‏هاى وحشت انگيز را بزدايد، ▫️قدرتى است كه ياورانش شكست ندارند، ▫️و حقّى است كه يارى كنندگانش مغلوب نشوند. ▫️قرآن، معدن ايمان و اصل آن است، ▫️چشمه‏هاى دانش و درياهاى علوم است، ▫️بوستان‌هاى عدل و چشمه‏هاى آن است، ▫️پايه‏هاى اسلام و ستون‏هاى محكم آن است، ▫️نهرهاى جارى زلال حقيقت، و سرزمين‏هاى آن است. ▫️دريايى است كه تشنگان آن، آبش را تمام نتوانند كشيد، ▫️و چشمه‏اى است كه آبش كمى ندارد، ▫️محل برداشت آبى است كه هرچه از آن برگيرند كاهش نمى‏يابد، ▫️منزلى است كه مسافران راه آن را فراموش نخواهند كرد، ▫️و نشانه‏هايى است كه روندگان از آن غفلت نمى‏كنند، ▫️كوهسار زيبايى است كه از آن نمى‏گذرند. ▫️خدا قرآن را فرو نشاننده عطش علمى دانشمندان، ▫️و باران بهارى براى قلب فقيهان، ▫️و راه گسترده و وسيع براى صالحان قرار داده است. ▫️قرآن دارويى است كه با آن بيمارى وجود ندارد، ▫️نورى است كه با آن تاريكى يافت نمى‏شود، ▫️ريسمانى است كه رشته‏هاى آن محكم، ▫️پناهگاهى است كه قلّه آن بلند، ▫️و توان و قدرتى است براى آن كه قرآن را برگزيند، ▫️محل امنى است براى هر كس كه وارد آن شود، ▫️راهنمايى است تا از او پيروى كند، 🔅وسيله انجام وظيفه است براى آن كه قرآن را راه و رسم خود قرار دهد، 🔅برهانى است بر آن كس كه با آن سخن بگويد، 🔅عامل پيروزى است براى آن كس كه با آن استدلال كند، 🔅نجات دهنده است براى آن كس كه حافظ آن باشد و به آن عمل كند، 🔅و راهبر آن كه آن را به كار گيرد، 🔅و نشانه هدايت است براى آن كس كه در او بنگرد، 🔅سپر نگهدارنده است براى آن كس كه با آن خود را بپوشاند، 🔅و دانش كسى است كه آن را به خاطر بسپارد، 🔅و حديث كسى است كه از آن روايت كند، 🔅و فرمان كسى است كه با آن قضاوت كند. ⏪امام برایم گفت: ☑️قرآن بخوان که قرآن تو را زینت می دهد. قرآن بخوان که قرآن زشتی ها را از تو دور می کند و تو را به زیباترین ها می آراید. ☑️قرآن بخوان و بدان اگر آن را دریابی به تو از بی نهایت می نوشاند آنقدر که هیچگاه سیراب نشوی. پس تشنگی ات به قرآن را افزون کن. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (17) ⏪4. عبادت هاي بي بديل 📂ج. از امام صادق (عليه‌السلام) رسيده است كه علي (عليه‌السلام) در آخر عمرش شبانه روزي هزار ركعت نماز مي خواند. إنّ علياً في آخر عمره كان يصلّي في كلّ يوم و ليلة ألف ركعة. [الكافي، ج 4، ص 154؛] ◽️شايد معناي حديث اين باشد كه آن حضرت در تمام عمر چنين بود، زيرا كسي كه در دوران سالمندي و زمامداري چنين بود به طريق اولي در دوران قبل از آن كه دوران فراغت و نشاط جواني بود و فراغت بيشتري داشت، چنين بود. 📂د. در گرماگرم نبرد صفين ابن عباس ديد كه علي (عليه‌السلام) به آسمان مي نگرد، پرسيد چه مي كني؟ گفت: مي خواهم ببينم كه ظهر شده است تا نماز بخوانيم يا نه؟ ابن عباس گفت: اكنون وقت نماز است؟ فرمود: مگر براي غير نماز مي جنگيم؟: و كان (عليه‌السلام) يوماً في حرب صفين مشتغلاً بالحرب و القتال و هو مع ذلك بين الصَّفَين يراقب الشمس فقال له ابن عباس: يا أميرالمؤمنين ما هذا الفعل؟ قال (عليه‌السلام): أنظر إلي الزوال حتّي نصلّي فقال له ابن عباس: و هل هذا وقت صلاة؟ إنّ عندنا لشغلاً بالقتال عن الصلاة فقال (عليه‌السلام): علي ما نقاتلهم؟ إنما نقاتلهم علي الصلاة. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 22 ـ 23.] حتي نماز شبش را هرگز ترك نكرد: ما تركت صلاة الليل منذ سمعت قول النبي صلي الله عليه و آله و سلم صلاة الليل نورٌ فقال ابن الكواء: و لا ليلة الهرير؟ قال: و لا ليلة الهرير. 📚[مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 142؛ بحار الانوار، ج 41، ص 17. نيز ر. ك: ارشاد القلوب، ج 2، ص 22. «هرير» به معناي زوزه اي است كه بر اثر شدت سرما از سگ برمي خيزد. : صوته دون نباحه من قلّة صبره علي البرد (مجمع البحرين، ج 3، ص 518، «ه ر ر») اما ليلة الهرير يكي از شب هاي بسيار سخت صفين است [كه گويا ناله سربازان از شدت سختي به زوزه سگ تشبيه شده است ]، به گونه اي كه ضرب المثل براي سختي و تهاجم مشكلات شده است و بيشتر سربازان نماز را به اشاره خواندند... (منهاج البراعه، ج 15، ص 320) در عين حال اميرمؤمنان (عليه‌السلام) در آن شب 523 تكبير گفت و با هر تكبير يك نفر از سپاه شام را روانه جهنم كرد. شجاعي به آن حضرت برخورد نكرد، مگر خونش ريخته شد؛ قهرماني به سراغش نيامد، مگر قدمش لغزيد... (كشف الغمه، ج 1، ص 220؛ بحارالانوار، ج 32، ص 600). به گفته دهخدا اين عنوان بر شب سوم جنگ قادسيه نيز اطلاق شده است كه در آن اعراب به لشكر ايران حمله بردند و در تمام شب جنگ جريان داشت و بدان سبب آن را ليلة الهرير گفتند كه در تمام شب بانگ و آوازي شبيه بانگ سگ فضا را پر كرده بود (لغت نامه دهخدا، ج 13، ص 19881)، چنان كه «يوم الهرير» به روزي گفته مي شود كه بين «بكر بن وايل» و «تميم» جنگ درگرفت (اقرب الموارد، ج 2، ص 1384، «ه ر ر»)، ليكن آنچه در بيان اميرمؤمنان (عليه‌السلام) آمده است همان مصداق اول است.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
◽ أینَ‏ الرَّجَبِیونَ 🔸 مسئول تربیت عقل نظری که است، حوزه و دانشگاه هستند که بخش اندیشه را تقویت می کنند؛ اما مسئول نه حوزه است و نه دانشگاه، مسجد است! حسینیه است! نماز شب است! «أَینَ‏ الرَّجَبِیونَ‏»[1] است! ناله و اشک است! بین عزم و جزم مانند بین آسمان و زمین فرق است. 🔸 یک کسی که خودش کتاب نوشته و تحقیق کرده گناه می کند! مگر یقین ندارند که این حرام است؟! مگر یقین به فعلیت ندارند؟! مگر یقین به اشتغال ندارند؟ مگر یقین به مکلَّف بودن ندارند؟ اما عالماً و عامداً معصیت می کنند! سرّش این است که علم مشکل را حلّ نمی کند، علم نیمی از کار است؛ این مسئول است و عمل به عهدهٴ متولّی است! [1]. فضائل الأشهر الثلاثة(ابن بابویه)، ص31. 📚 سوره مبارکه احقاف ـ جلسه 7 تاریخ: 1395/01/22 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 اهل تقوا 🔹 خدا اهل تقواست و بندگانش را به تقوا دعوت كرده است تا آنها هم اهل تقوا باشند. خداوند اهل تقواست؛ یعنی شایسته و لایق است تا از او پرهیز شود «أهلٌ لِأنْ یُتَّقی مِنه»[1] و اگر بنده ‌ای تقوای خدا را آن طوری كه لازم است فراهم كرد كه ﴿اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ﴾،[2] مظهر چنین اسم شریف می‌ شود و همین بنده پرهیزگار هم خواهد شد؛ یعنی «أهلٌ لِأنْ یُتَّقی مِنه». 🔹 اگر كسی در مسیر بندگی حركت كرد [یعنی] كارهای واجب را انجام داد و به حرام آلوده نشد، را رعایت كرد. این شخص اول متّقی است بعد مُتّقا می ‌شود؛ در روایات نورانی اهل بیت [امام هادی] (علیهم السلام) آمده است: «مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یُتَّقَی وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ یُطَاعُ»؛[3] اگر كسی مطیع خدا بود مُطاع ماسوی می‌ شود و اگر كسی متّقی بود بعد «اَهْلَ التَّقْوی» می ‌شود. تنها سخن در این نیست كه انسان تقوا پیشه كند تا جهنم نرود، كمالات دیگری هم هست! [1] . شرح الكافی- الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)، ج12، ص210؛ «... أن الافناء و الاماتة أیضا منه تعالى كما أن الوجود منه و الرجوع إلیه فهو أهل‏ لان‏ یتقى‏ منه‏ و یطاع‏». [2] . سوره آل‌عمران، آیه 102. [3] . الكافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 1، ص 138. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1374/02/21 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 امام هادی (علیه السلام) ▪️ فرمود: «مَنْ هَانَتْ‏ عَلَیهِ‏ نَفْسُهُ‏ فَلَا تَأْمَنْ‏ شَرَّهُ»؛كسی كه خود را كریم نمی ‌داند و زندگی نمی ‌كند، از شرّ او در امان نباش، زیرا كسی كه به خودش رحم نمی‌ كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🆔 @a_javadiamoli_esra 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۲۹ ـ ۱۲۸ 💢 بودن اکرم صلی الله عليه و آله الی بايد حضرت اکرم صلی الله عليه و آله را صد در صد خود بداند. يعنی علاوه بر آنکه نبايد بدخواه باشد، ناراحتی مردم را هم خود بداند، ناراحتی آنها بر او سخت بگذرد و با و اهل نفس رأفت و مهربانی خاصی داشته باشد، بر کند و خدای تعالی را برای خود کافی بداند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(108) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 بحث روايى ⏪ 1- حقيقت ايمان و درجات آن عن الرضا (عليه السلام): ان الايمان هو التصديق بالقلب والاقرار باللسان، والعمل بالاركان. (413) 👈 اشاره: چون، اصل انسان همان قلب اوست: اصل الانسان لبه، (414) ▫ حقيقت ايمان داراى اصل و فرع است، چنانكه اميرالمومنين (عليه السلام) فرمود: الايمان شجره اصلها اليقين وفرعها التقى و نورها الحياءو ثمرها السخاء (415) و آنچه از رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) رسيده است: الايمان شجره اصلها اليقين و فرعها التقى و نروها الحياءو ثمرها السخاء (416) ▫ و آنچه از رسول اكرم رسيده است: الايمان قول مقول و عمل معمول و عرفان العقول، (417) منافاتى با اصل بودن اعتقاد قلبى ندارد. ▫ درجات ايمان در ذيل آيه 163 سوره آل عمران: (هم درجات عندالله) روشن مى شود، و امام صادق (عليه السلام) درجات آنرا ده مرتبه دانست، كه با منزله پله هاى ده گانه نردبان است، به طورى كه صاحب درجه دوم نبايد به صاحب درجه يكم بگويد: تو بر چيزى نيستى... (418) ============= 413- تفسير مجمع البيان ، جلد 1، ص 121 414- امالى صدوق ، مجلس 42، ح 9. 415- غررالحكم ، ج 2، ص 47 416- غررالحكم ، ج 2، ص 47 417- امالى مفيد، مجلس 33، ح 2 418- اصول كافى ، ج 2، ص 42 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
10 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(48) 🔆🔆🔆 17. بررسی ومطالعه همه روش ها وانتخاب بهترین الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئكَ الَّذِينَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ(18/زمر) ☑كسانى حقّ شنيدن هر سخنى را دارند كه به كلام توجّه كنند، نه گوينده و دچار شخصيّت‏زدگى نشوند. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ» - انسان بايد تحمّل شنيدن سخنان ديگران را داشته باشد و داراى سعه صدر باشد. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ» ... ☑ اسلام از طرح شدن سخنان ديگران دلهره‏اى ندارد. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ» ☑ عقل، حجّت باطنى است و تقليد كوركورانه ممنوع است. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» ☑ انتخاب احسن مورد توجّه قرآن است. «فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» ☑ كسانى حقّ شنيدن هر سخنى را دارند كه از نظر علمى و منطقى قدرت تشخيص احسن را داشته باشند. «يَسْتَمِعُونَ ... فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» ☑ سخنى كه حُسن و خوبى ندارد، شايسته استماع و شنيدن نيست. «يَسْتَمِعُون‏الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» 👈ادامه دارد... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 نگاشت8: تفسیر صوتی آیات 1تا 10 سوره عبس 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
▫️....در محضر وجود مبارک حضرت امیر(سَلامُ اللهِ عَلَیهِ) کسی از دنیا بد گفته است، او نمیدانست که دنیا چه خبر است! حضرت ـ همان‌طوری که در نهج‌البلاغه است ـ فرمود دنیا جای بدی نیست! چه چیزی را داری بد میگویی؟! این که «مَتْجَر» اولیاست! زمین را میگویی؟ زمان را میگویی؟ آسمان را میگویی؟ کجا را میگویی؟ این صحنه زندگی خلاف نکرده، دروغ نگفته، اگر جاهای تفریح و نشاط را به شما نشان داده، تیمارستان و بیمارستان را هم به شما نشان داده، قبرستان را هم به شما نشان داده، مرگ و مرض را هم به شما نشان داده، این صحنه چنین است، کجای آن بد است؟ این «مَتْجَر» اولیاست! ▫️این که برای من است، من باید جلو بیفتم، حرف مرا باید عمل بکنند، چرا این القاب بی‌جا را به من ندادند؟ این میشود دنیا! ما اگر میسوزیم، برای همین هیچ داریم میسوزیم! به هر حال سوخت و سوز ما همین است و سعادت و شقاوت ما این است که ما یک امر وهمی را حقیقت میدانیم، خیالی را حقیقت میپنداریم، گرفتار همین هستیم؛ به این علت است که پشت سر هم دربارهٴ دنیا حرف زدند. ▫️در بیانات نورانی حضرت امیر هم نگاه کنید، هیچ وقت بالای منبر نرفت: «قَلَّمَا اعْتَدَلَ بِهِ الْمِنْبَرُ إِلَّا قَالَ أَمَامَ [خُطْبَتِهِ‏] الْخُطْبَةِ أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّه‏»؛ همین که وارد بالای منبر میشد میفرمود: «اتَّقُوا اللَّه». هر شب بعد از نماز عشا مرتّب میفرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ‏ اللَّه‏» طوری میگفت که شنوندگان هم لذّت میبردند و خسته نمیشدند؛ هر شب بعد از نماز عشا این جملهٴ نهج‌البلاغه را تکرار میکرد که آقایان! بارهایتان را ببندید: «تَجَهَّزُوا»؛ یعنی جهازتان را ببندید، «تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ‏ اللَّه‏». ▫️اگر حرفی را انسان هر شب از امام جماعت بشنود خسته میشود؛ اما این خستگی برای مستمعان نداشت، لذت میبردند! هر شب میفرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ‏ اللَّه‏». 📼درس تفسیر سوره عبس جلسه 4 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 نگاشت9: تفسیر صوتی آیات 11تا 16 سوره عبس 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پلورالیزم دینی و قرآن.docx
42.8K
19 📌بررسی مقاله پلورالیزم دینی و قرآن 📒 فرازی از مقاله: عدم تعمق کافی در شناخت مفردات قرآن، مبهم جلوه‌دادن قرآن، عدم شناخت دقیق دیدگاه قرآن‌کریم در باب تکثرگرایی و غفلت از ابعاد تکثرگرایی به معنای صحیح قرآنی آن از معایب محتوایی مقاله است که مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. کلید واژه ها: قرآن، استشراق، تکثرگرایی دینی، دايرة المعارف قرآن ليدن، جين دمن مک اوليف، کلير وايلد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 کلمات الهی ▪️ سالروز شهادت امام هادی (صلوات الله علیه و علی ابائه الاطیبین و ابنائه الانجبین) را به پیشگاه بقیه الله (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می‌ كنیم! وجود مبارك حضرت در اثر مقاومت در برابر حكومت باطل عباسیان همواره مورد خشم آنها بود. وقتی متوكل عباسی گفت این ابن ‌الرضا ما را خسته كرد، به دربار ما نمی‌آید و ندیم ما نمی ‌شود، بالأخره حضرتش را از مدینه به سامرا ـ سُرَّ من رَأی ـ آوردند. گاهی عباسیان به این فكر بودند كه جناب موسی مبرقع را هم به عنوان به دربار فرا بخوانند و بعد بگویند ابن ‌الرضا با ما ساخت. وقتی همین موسی مبرقع مورد سؤالات ابن ‌اكثم قرار گرفت، این سؤال ها را به حضور امام هادی (سلام الله علیه) آورد؛ یكی از سؤال ها این بود: اینكه خدا فرمود اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمك بكنند و به مدد آن بیایند، كلمات الهی تمام نمی ‌شود یعنی چه؟ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) به موسی فرمود: «نَحْنُ‏ كَلِمَاتُ‏ اللَّهِ‏ الَّتِی‏ لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ‏ فَضَائِلُنَا»؛[1] بعد از اینكه معنای ظاهری آیه را بیان فرمود، آن مصداق كامل آیه را هم تطبیقاً ذكر فرمود; فرمود ما هستیم كه زوال ‌ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمی رسد. اشاره به چند بیان نورانی و كرامتی از امام هادی(علیه السلام) ▪️ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: «مَنْ كَانَ عَلَى‏ بَینَةٍ مِنْ‏ رَبِّهِ‏ هَانَتْ‏ عَلَیهِ‏ مَصَائِبُ‏ الدُّنْیا وَ لَوْ قُرِّضَ وَ نُشِرَ»؛[2] اگر كسی باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می‌ كند، چون می ‌داند آنچه که می ‌آید و می ‌رود آزمایش الهی است; هیچ چیز او را خوشحال نمی ‌كند و هیچ چیز او را نگران نمی ‌كند، چون در هر دو حال در معرض است و هیچ چیز نشانه فخر نیست! ▪️ فرمود: «مَنْ هَانَتْ‏ عَلَیهِ‏ نَفْسُهُ‏ فَلَا تَأْمَنْ‏ شَرَّهُ»؛[3] كسی كه خود را كریم نمی ‌داند و زندگی نمی ‌كند، از شرّ او در امان نباش، زیرا كسی كه به خودش رحم نمی‌ كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد! ▪️ فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ‏ رَبِحَ‏ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛[4] دنیا بازاری است و ما همواره در داد و ستد هستیم، بعضی ها سود می ‌برند و بعضی ها ضرر می ‌كنند; بعضی ها ﴿یرْجُونَ تِجَارَةً لَن تَبُورَ﴾[5] و بعضی ها ﴿فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ﴾؛[6] هر آن ما داریم جان می ‌دهیم و چیزی می‌ گیریم كه یا به سود ماست یا به زیان ما می باشد. این مطالب را وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) بیان فرمود و هرگز به غیر خدا نكرد! [1] . تحف العقول، ص479. [2] . تحف العقول، ص483. [3] . تحف‌العقول، ص483. [4] . تحف‌العقول، ص483. [5] . سوره فاطر، آیه 29. [6] . سوره بقره، آیه 16. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۸ ـ ۷ 💢ديدار خدای تعالی الی بايد تمام فکرش به حقيقی که ديدار است باشد و اگر تنها به دنيا راضی گردد، کاملاً از است. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
42 🔅🔅🔅 💢 مَثَل باغ حاصلخیز 1 (وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمُ ابْتِغَآءَ(78) مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِیتًا مِّنْ اءَنفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ(79) اءَصَابَهَا وَابِلٌ(80) فَاتَتْ اءُکُلَهَا(81) ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَّمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلُّ(82) وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ) . (83)بقره / 265. ((و مثل کسانی که اموال خود را برای خوشنودی خدا و تثبیت (ملکات انسانی ) در روح خود انفاق می کنند ، همچون باغی است که در نقطه بلندی باشد و بارانهای درشت به آن برسد (و از هوای آزاد و نور آفتاب به حدّ کافی بهره گیرد) و میوه خود را دو چندان دهد (که همیشه شاداب و باطراوت است ) و خداوند به آنچه انجام می دهید ، بیناست )) . هم مثال آن کسان کانفاق مال می نمایند از رضای ذوالجلال از ره بینایی و نور یقین که مر ایشانراست اندر راه دین هست چون باغی به ارض مرتفع بیشتر زان گشت خواهی منتفع گر بر آن بستان رسد باران سخت کم نگردد نفع او از حسن بخت بوستانی کز زمین باشد بلند نیست از تخریب سیل آن را گزند حاصل از وی بیشتر آید به دست هم زباغی کو بود بر ارض پست هست ممکن بلکه هر سالی دو بار حاصل آرد بی ز آسیبی به بار بارش او را گرچه ناید سخت تر نرم و کم یعنی بر او بارد مَطَر همچنین دان در ثواب انفاقها گر که للّه است و از اشفاقها نزد حقّ هر دانه او خرمنی است بل نه خرمن جنّتی و گلشنی است حق بر اعمال شما باشد بصیر چیست تا آن از قلیل و از کثیر(84) ============= 78-((ابتغاء)): خواستن ، جست و جو کردن . 79-((ربوه )): زمین بلند و مرتفعی است که در برابر نسیم آزاد و تابش آفتاب فراوان قرار گرفته باشد و حاصل خیز باشد. 80-((وابل )): باران شدید و دانه درشت . 81-((اکل )): میوه ها . 82-((طَلّ)): باران ریز و شبنم . 83-بقره / 265. 84-تفسیر صفی ، ج 1، ص 124. 👈🏾ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
@rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کیمیا 🔹 انبیای بزرگ، وقتی وحی الهی دریافت کردند و دستور رسیده است، تسلیم محض هستند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را کوه نمی ‌تواند تحمل کند: ﴿لَوْ أَنْزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعَاً مُتَصَدِّعَاً مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَ تِلْک اْلأَمْثالُ نَضْرِبُهَا لِلنّاسِ﴾،[1] اما همین قرآن را تحمل می‌ کند! انسان کامل در برابر کوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است؛ ولی در برابر ظهور خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می‌ رسد که حرف اینها را گوش نکن، ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَکمْ﴾[2] تو را مرعوب نکند او می ‌شود و خود را به امواج آتش تسلیم می ‌کند و مانند این در جریان انبیا فراوان است. وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولی عصر قرار می ‌گیرد، دل‌ های مردم به وسیله آن حضرت می‌ شود. 🔹 افرادی مثل شیخ اشراق و دیگران می ‌گویند که ما اگر تمام عمر را به دنبال یک و یک صاحب ‌نفَس بگردیم کم است و بجاست؛ گوشه ‌ای از آن حرف از مرحوم آقای قاضی نقل شده که انسان نیمی از عمر را به دنبال یک صاحب_‌نظر بگردد همین است. صاحب_‌بصر کسی است که شیخ اشراق ـ نه شیخ اشراق سُهروردی صاحب حکمة الاشراق چون این سهروردی‌ها چندتا هستند آن ‌که صاحب عوارف است ـ می‌گوید آن عالِمی که محضر او عوض کننده نباشد، لفظ او هم سودمند نیست! عالِمی که نشستن او، رفتن او، برخاستن او، حرف زدن او، سنت و سیرت او، راه رفتن او و سکوت او معلم نباشد، سخنرانی او هیچ اثر ندارد! «من لا ینفعک لحظه لا ینفعک لفظه»،[3] اگر دیدار کسی انسان را عوض نکرد، سخنرانی او هم مطمئناً بی ‌اثر است. 🔹 آن بزرگواران یک راه دیگری را تشکیل دادند که رهبری آن راه را وجود مبارک ولی عصر دارد. همان طوری که شما در بین این اجرام مغناطیس را دیده ‌اید، مغناطیس حرف نمی‌ زند و گوشه ‌ای آرمیده است؛ اما آهنِ سنگینِ سخت‌ دلِ مُتصلِّب را جذب می ‌کند. کار مغناطیس جذب آهن است، آهن هم یک جرم متصلب قسی است، کیمیاگر هم «بشرح ایضاً»، این کیمیاگر چدن را، یک مس متصلبی را طلا می ‌کند! این‌ که حرف نمی‌زند. همان طوری که در جهان تکوین بدون حرف زدن یک تحول گوهری و جوهری در طرف ایجاد می‌شود، این تحول را انبیا دارند، این تحول را اولیا دارند، این تحول را «خلیفة الله» دارد و این تحول را، بالاترین،‌ برترین‌ و دکترین آن را وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) دارد. این است که خیلی ‌ها منتظرند تا حضرت را ببینند، دیدن او این اثر را دارد، وگرنه ائمه دیگر را دیدند، ائمه ازمنه خود را خیلی دیدند، پیغمبر را دیدند که به مراتب بالاتر از وجود مبارک امام زمان است. نماز پنج وقت را پشت ‌سر پیغمبر می‌ خواندند، پای منبر پیغمبر، سخنرانی آن حضرت را گوش می‌ دادند، ولی طَرْفی نمی ‌بستند، چون آن حضرت مأمور نبود مثل مغناطیس اثر کند، آن حضرت مأمور نبود مثل اثر کند؛ اما وجود مبارک ولی عصر این کیمیاگری را به همراه دارد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 [1]. سوره حشر، آیه21. [2]. سوره انبیاء، آیه68. [3]. عوارف العوارف، ص74. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (18) ⏪4. عبادت هاي بي بديل 💢كثرت عبادت ◽️آن حضرت(امام علی علیه السلام) به گونه اي بود كه امام چهارم (عليه‌السلام) كه از بسياري عبادت به سيد ساجدان و زينت عابدان ملقّب شده است در برابر آن اظهار عجز كرد: و أخذ زين العابدين (عليه‌السلام) بعض صحف عباداته فقرأ فيها يسيراً ثمّ تركها من يده تضجّراً و قال: مَن يقوي علي عبادة علي بن أبي طالب (عليه‌السلام)[ مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 143؛ بحار الانوار، ج 41، ص 17.]و نشستن در مسجد را از آن جهت كه رضاي خدا در آن است بر نشستن در بهشت كه مايه رضاي خود اوست، ترجيح مي داد: الجلسة في الجامع خيرٌ لي من الجلسة في الجنة، فإنّ الجنة فيها رضي نفسي و الجامع فيه رضي ربّي. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 24.] ◽️در حال نماز چنان به سوي خدا رو مي آورد كه از خويشتن غافل مي شد، به گونه اي كه اطرافيان تير جنگي را هنگام نماز از بدنش كشيدند، بي آنكه وي متوجه شود. وقتي پس از نماز ديد تير را از بدنش كشيدند به سبط اكبر(عليه‌السلام) فرمود: إن هي إلاّ فعلتك يا حسن؛ حسنم، اين كار توست. [همان، ص 22؛ نيز ر. ك: المحجة البيضاء، ج 2، ص 397.] بندگي آموز از آن آزاد مرد كَس خدا را بندگي چون او نكرد هان و هان همراه آن آزاد رو بگذر از مزدوري و آزاد شو چيست آزادي در اين ره؟ بندگي بندگي شد شاهي و فرخندگي طاعت مزدور بهر اُجرت است بنده را طاعت ز خوف و خشيت است زين نكوتر اينكه چون من بنده ام بندگي ها مي كنم تا زنده ام خويشتن بيني در اين ها اندر است طاعت احرار از اين ها برتر است طاعت آزادگان داني كه چيست؟ اينكه در نيت به جز معبود نيست چون كه او را اهل طاعت ديده اند طاعت او زين سبب بگزيده اند چون سزاوار نماز و طاعت است طاعت او خواجگي و حشمت است بنده بايد بودن اما اي پسر طاعت آزادگان باشد هنر طاعت احرار خواهند از شما ني ز قيد بندگي گشتن رها جويد از تو طاعت احرار را ني ز سر كردن برون افسار را[مثنوي طاقديس، ص 244.] ▫️در حالي كه در وصف ديگران بايد گفت: اين عبادت ها كه ما كرديم خوبش كاسبي است دعوي اخلاص با اين خودپرستي ها چه شد؟[ ديوان امام خميني(قدس‌سره)، ص 94. در كتاب هاي زير درباره نماز، اسرار و آداب آن و... به تفصيل بحث كرده ايم: اسرار الصلوة كه تحت عنوان رازهاي نماز به فارسي ترجمه شده است، مقدمه سرّ الصلوة امام خميني(قدس‌سره) و تفسير تسنيم ذيل آيات مربوط به نماز.] ▫️البته با توجه به اشتراك ائمه (عليهم‌السلام) در مشتركات امامت ساير پيشوايان معصوم (عليهم‌السلام) نيز با اندكي تفاوت اين گونه بوده اند، چنان كه به شهادت امام سجاد(عليه‌السلام) هزار ركعت نماز خواندن در شبانه روز سيره امام حسين (عليه‌السلام) نيز بود: كان [أبي ] يصلّي في اليوم و الليلة ألف ركعة[فلاح السائل، ص 470؛ بحار الانوار، ج 44، ص 196.] ◽️(همان طور كه گذشت) و مضمون روايت معروف امام صادق (عليه‌السلام) كه عبادت كنندگان را سه قسم كرد و خود را از گروه سوم دانست يعني از كساني كه خدا را از سر محبت مي پرستند: إنّ الناس يعبدون الله (عزّوجلّ) علي ثلاثة أوجه: فطبقة يعبدونه رغبةً في ثوابه فتلك عبادة الحرصاء و هو الطمع؛ و آخرون يعبدونه خوفاً من النار فتلك عبادة العبيد و هي رهبة؛ و لكنّي أعبده حبّاً له(عزّ وجلّ) فتلك عبادة الكرام [الامالي، صدوق، ص 41، مجلس 10، ح 4.]از اميرمؤمنان [نهج البلاغه، حكمت 237.]و امام حسين (عليهماالسلام)[ تحف العقول، ص 246؛ بحار الانوار، ج 75، ص 117]نيز رسيده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
4_351380474305708203.apk
10.09M
📲نرم افزار اندروید: نهج البلاغه کیمیا عالی☝️ ✴️ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ: _ﻣﺘﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﺴﺨﻪ ﺻﺒﺤﯽ ﺻﺎﻟﺢ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺻﻮﺕ _3 ﺗﺮﺟﻤﻪ ﯼ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﮐﺘﺮ ﺷﻬﯿﺪﯼ، ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﮑﺎﺭﻡ ﻭ ﺁﻗﺎﯼ ﺩﺷﺘﯽ _ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮔﻮﯾﺎﯼ ﺩﮐﺘﺮ ﺷﻬﯿﺪﯼ _ﺷﺮﺡ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺍﺑﻦ ﻣﯿﺜﻢ _ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻣﺘﻦ ﻭ ﺗﺮﺟﻤﻪ _ﺍﻣﮑﺎن ﺩﺭﺝ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ _ﺳﺎﺧﺖ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺷﺨﺼﯽ _ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﯽ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻭ ﺷﺮﺡ _ﺍﻣﮑان ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﻴﻪ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﮐﻨﯿﺪ . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(109) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 بحث روايى ⏪2- مصاديق غيب ◽️عن الباقر (عليه السلام): ... (والذين يومنون بالغيب)، قال: يصدقون بالبعث و النشور والوعد والواعيد. (419) ▫️عن العسكرى (عليه السلام): ... ثم وصف هولاءالمتقين الذين هذا الكتاب هدى لهم فقال: (الذين يومنون بالغيب) يعنى بما غاب عن حواسهم من الامور التى يلزمهم الايمان بها كالبعث والحساب و الجنه والنار و توحيد الله و سائل ما لا يعرف بالمشاهده و انما يعرف بدلائل قد نصبها الله عزو وجل عليها كادم و حوا و ادريس... والانبياء الذين يلزمهم الايمان بهم و بحجج الله تعالى و ان لم يشاهدوهم. (420) ▫️ عن النبى (صلى الله عليه وآله) قال: يغيب عنهم الحجه لايسمى حتى يظهره الله فاذا عجل الله خروجه يملا الارض قسطا وعدلا كما ملئت ظما و جورا. ثم قال: طوبى للصابرين فى غيبته طوبى اللمتقين على محجتهم اولئك وصفهم الله فى كتابه فقال: (والذين يومنون بالغيب). 👈🏾اشاره: ▫️آنچه از حواس آدمى پوشيده است نسبت به عالم حس، غيب است، چنانكه آنچه از خيال يا وهم مستور است نسبه به عالم مثال غيب است، گرچه نسبت به برتر از آن غيب نيست. غيب مصاديق فراوانى دارد و آنچه در اين روايات آمده، بيان برخى از آن مصاديق است، نه معنا و تفسير آن و اين گونه احاديث در تفاسير روايى شيعه تطبيقى است، نه تفسيرى ؛ چنانكه مقصود، بيان برخى مصاديق است، نه حصر و تخصيص عام يا تقليد مطلق، و از اين رو طعن امام فخر رازى بر شيعه به اين كه تخصيص مطلق بدون دليل، باطل است ،بى مورد است. ▫️مفسران شيعى نمى گويند: لفظ غيب در اين معانى (مانند قيامت، رجعت و قيام حضرت مهدى (عليه السلام) به كار رفته يا مصداق آن منحصر به اينهاست، بلكه گفته اند: معناى غيب، جامع و كلى است و برخى از مصاديق آن در قرآن و برخى در كلمات معصومان (عليهم السلام) بيان شده و امور ياد شده برخى از مصاديق غيب است، نه مفهوم آن. ▫️مطلب مهمى كه از حديث امام عسكرى (عليه السلام) استفاده مى شود آن است كه موجود مجرد غايبى كه بتوان از راه برهان يا وجدان و عرفان صحيح به آن دست يافت ، غيب مصطلح نيست و مراد از غيب مصطلح غيبى است كه علم به آن مخصوص خداست، چنانكه در حديث بعد روشن خواهد شد. ========= 419- نورالثقلين ، ج 1، ص 31 420- بحار، ج 65، ص 285 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼