هدایت شده از خیابان انقلاب
🔴 با آمریکاییها در سه موضوع به توافق نرسیدیم، تضمینها، پادمان و لیست قرمز
👤#وحید_جلالزاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیاتی از مذاکرات هستهای اخیر در دوحه و مذاکرات وین در اسفند سال گذشته مطرح کرده که صراحت بیشتری دارد و میشود فهمید در این مذاکرات چه گذشته، از جمله اینکه:
🔹 در مذاکرات وین توافق شده بود تعدادی از نهادها و افراد حقیقی و حقوقی از لیست قرمز تحریم خارج شوند ، اما آمریکاییها تغییر موضع دادند و گفتند ممکن است آنها را دوباره به فهرست تحریمیها بازگردانیم .
🔸 در بحث تضمینها نیز آمریکاییها، پذیرفته بودند یک بازه زمانی برای تضمین انتفاع اقتصادی در توافق قید شود اما در جلسات آخر مذاکرات وین ( اسفند ماه) در این مورد هم تغییر موضع دادند.
✅ در دوحه با آمریکایی ها در سه موضوع به تفاهم و توافق نرسیدیم یکی بحث تضمینها بود، در این بخش، آمریکاییها، میبایست ، تضمین میدادند حداقل تا پایان دوره بایدن انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی برقرار خواهد بود اما متاسفانه توانایی اینکار را ندارند .
🔹 نکته دوم بحث پادمان بود، ما در مذاکرات اسفند ماه با غربیها به این تفاهم رسیده بودیم که با آژانس در رد و بدل متون و سوال و پرسش و پاسخ جمهوری اسلامی به توافق برسیم تا در خرداد ماه و در اجلاسیه شورای حکام بحث پادمانی ما حل و فصل شود و پرونده مختومه شود که خُب دیدیم، نه فقط این اتفاق نیافتاد بلکه آژانس و شورای حکام علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کرد، البته محتوای قطعنامه ملایم بود اما جمهوری اسلامی همین را هم برنتابید و ما در دوحه تاکید کردیم، بحث پادمان باید پایان یابد.
🔸 بحث سوم هم همین لیست قرمز تحریمیهاست که جمهوری اسلامی تاکید دارد، افراد حقیقی و حقوقی که تفاهم شده از لیست حذف شوند، دیگر نباید به بهانههای دیگری ، مجددا به لیست قرمز بازگردانده شوند.
💢 آمریکایی ها مدعی هستند جمهوری اسلامی حرف جدیدی نزده و حرف های قبلی را تکرار کرده ، در حالی که ما همین موضوعات را با آقای مورا و آقای بورل و ۱+۴ مطرح کرده بودیم و گفته بودیم اگر جمهوری اسلامی از این مذاکرات انتفاع اقتصادی به دست نیاورد ، اصلا نقض غرض است و رفتن ما به مذاکرات اصلا هیچ سودی به حال جمهوری اسلامی ندارد . ما نه بیش تر از برجام می خواهیم و نه به کمتر از برجام راضی می شویم.
#بین_الملل
➖➖➖➖➖➖➖
📲 مهمترین تحلیلهای روز 👇
🆔 @kh_enghelab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در نشست «جنگ اوکراین؛ پیامدهای منطقهای» مطرح شد؛
❇️ جنگ اوکراین رویارویی بلوک غرب و شرق برای تسلط بر آینده جهان است
مسجدجامعی: بحران اوکراین صرفاً جنگ بین روسیه و اوکراین نیست بلکه یک رویارویی تمامعیار بین روسیه و مجموعه غرب برای تسلط بر آینده جهان است.
https://hawzahnews.com/xbNn7
@HawzahNews| حوزهنیوز
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#تحول_در_حوزه
#رسائل_کفایة
#فقه_معاصر
💠 تغییر و تحولی مهم در #کتب_درسی فقه و اصول حوزه:
✅ حضرت آیت الله #شب_زنده_دار (دام عزه):
🔹پیشرفت علم اصول به ید اساطین علم اصول، پخته و منسجمتر شده است، از این جهت وقت آن رسیده کتابهایی که برای آموزش بهتر هستند انتخاب شوند و فرصت طلاب و فضلا بیجا هزینه نشود.
🔸مبحث قطع رسائل همان فکرهای اولیه شیخ اعظم است که برای تدریس از انسجام و دستهبندی برخوردار نیست، لذا با مصوب شورای عالی حوزه، بحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» رسائل #حذف میشود و دیگر الزامی برای خواندن آنها نیست و مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم خوانده میشود.
🔹برای اولین بار رسماً #حلقه_ثالثه شهید صدر بهعنوان بدیل #کفایه الاصول پذیرفته شده و فضلایی که مایلاند میتوانند بهجای کفایه، حلقه ثالثه را بخوانند و امتحان بدهند.
🔸مباحثی که شهید صدر در حلقه ثالثه عنوان میکند با آنچه پیشرفت علم اصول اقتضا میکند، هماهنگتر است و شخص را زودتر وارد فضای علم اصول میکند و به فرد برای فهم مطالب و تطبیق این علم توانایی بیشتری میدهد.
🔹از مکاسب شیخ اعظم مواردی غیرمهم حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است. میدانیم همه مباحثی که در مکاسب طرح شده، از وزن علمی برخوردار نیست. بجای این مباحث، کتاب #الشخص_الاعتباری جایگزین میشود.
🔸این کتاب را همان لجنهی علمی «#الفائق » نگاشته که یکی از موضوعات بسیار مبتلابه جامعه بشری است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از کوتاه و شنیدنی
4_5780542989868729601.mp3
24.75M
فایل صوتی ۱۷ دقیقه
برای خرج کردن عید غدیر نترس!
حاج آقا دارستانی
#غدیرخم
#عید_غدیر
#خطابه_غدیر
💽 @kotahshenidanie 💽
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بازتاب درخواست عضویت ایران در گروه بریکس در شبکه کرهای یونهاپ:
📍"پنج کشور بریکس، بیش از 40 درصد از جمعیت جهان، 24 درصد از تولید ناخالص داخلی و 16 درصد از تجارت جهان را تشکیل میدهند"
#کرهای
🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی در قم:
❇️ آئیننامه زکات در شرف نهایی شدن است
◻️ حجت الاسلام والمسلمین ربانی: آئین نامه زکات پس از سال ها توقف تدوین و به دولت ارسال شده که امیدواریم به زودی به تصویب برسد.
https://hawzahnews.com/xbNtS
@HawzahNews| حوزهنیوز
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
16.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | پیام آیتاللهالعظمی جوادی آملی به "طرح حوزوی نظام جامع اندیشه اسلامی"
@HawzahNews| حوزهنیوز
هدایت شده از مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه
✅ مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه با همکاری پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام، سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و بنیاد مهدویت برگزار میکند:
🔸مدرسه تابستانه عصر ظهور
❇️دوره اول فجر کاذب❇️
آشنایی بامدعیان دروغین مهدویت
✅سر فصلهای دوره:
💠گونه شناسی مدعیان دروغین
💠علل گرایش فردی و اجتماعی به مدعیان دروغین
💠شبههشناسی مدعیان دروغین
💠جایگاه خواب، رویا، استخاره ، سحرو جادو در اندیشه مدعیان
💠روش شناسی مدعیان در جعل، تقطیع و تحریف روایات
💠نقد و بررسی ادله شیخیه، بابیه، بهائیت، انجمن حجتیه
💠نقد و بررسی جریان منصور هاشمی خراسانی
💠نقد جریان احمد بصری مدعی یمانی
🕑مهلت ثبت نام: 15 الی 30 تیر ماه 1401
🕑زمان برگزاری: 10 لغایت30 مرداد ماه 1401
❇️هزینه دوره 200هزار تومان
✅ با اعطای مدرک معتبر دانشگاهی
✅ 50% تخفیف ویژه طلاب و دانشجویان
✅ نحوه ثبتنام: : ارسال واژه فجر کاذب به سامانه پیامک 3000330025
برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09156841794 زیر در پیام رسان ایتا و واتساپ تماس بگیرید
#مهدویت #مدعیان_دروغین_مهدویت
💠 مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه:
https://eitaa.com/joinchat/4272226322C8b78d61b9d
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #سرخط_پیام | مروری بر پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی به حجّاج بیتاللّهالحرام | ۱۴۰۱/۴/۱۴
✅وحدت مسلمانان یکی از دو پایهی اساسی حج است که چون با ذکر و معنویّت همراه شود، میتواند امّت اسلامی را به اوج عزّت و سعادت برساند.
📌دین مقدّس اسلام آمیزهی پُرشکوه و باعظمتی از سیاست و معنویّت است.
🚨دشمنان ملّتهای مسلمان در تاریخ اخیر، کوشش انبوهی را برای سست کردن این دو اکسیر زندگیبخش در میان ملّتهای ما به کار گرفتهاند:
📍کمرنگ و بیرمق کردن معنویّت با ترویج سبک زندگی غربی
📍به چالش کشیدن وحدت با گسترش انگیزههای موهوم تفرقه مانند زبان و رنگ و نژاد و جغرافیا
❇️[امت اسلامی] باید با همهی وجود به مقابله برخیزد؛ یعنی:
✔️از سویی یاد خدا، کار برای خدا، تدبّر در کلام خدا، اعتماد به وعدههای خدا را در ذهنیّت همگانی خویش تقویت کند.
✔️از سویی بر انگیزههای تفرّق و اختلاف فائق آید.
🔰شرایط کنونی جهان و جهان اسلام برای این تلاش ارزشمند از همیشه مساعدتر است. زیرا:
1️⃣[امروز] آبروی دموکراسیِ پولمحورِ غربی با علامت سؤالهای جدّی روبهرو است و متفکّران غربی اعتراف میکنند که به سرگردانی معرفتی و عملی دچارند.
🔺در دنیای اسلام، جوانان، اندیشمندان، مردان علم و دین با مشاهدهی این وضعیّت، به دیدگاهی نو دربارهی:
👈ثروت معرفتی خود
👈خطوط سیاسی رائج در کشورهای خود
دست مییابند.
💎این همان بیداری اسلامی است که همواره از آن یاد میکنیم.
2️⃣ خودآگاهی اسلامی، پدیدهای شگرف و معجزآسا در قلب دنیای اسلام آفریده است که قدرتهای استکباری در برابر آن بشدّت دچار مشکلند.
🔍نام این پدیده 👈«مقاومت»
🔍حقیقت این پدیده 👈بروز قدرتِ ایمان و جهاد و توکّل
🔄صحنهی فلسطین یکی از جلوهگاههای این پدیدهی شگفتانگیز است که توانسته رژیم طغیانگر صهیونیست را:
👈از حالت تهاجمی و عربدهکشی به وضعیّت دفاع و انفعال بکشاند .
👈مشکلات سیاسی و امنیّتی و اقتصادی آشکار کنونی را بر آن تحمیل کند.
3️⃣ امروز دنیا شاهد یک الگوی موفّق و یک نمونهی سرافراز از قدرت و حاکمیّت سیاسی اسلام در ایران اسلامی است.
🔺اصول اساسی این نظام:
🔸حاکمیّت اسلام در قانونگذاری و اجرا،
🔹تکیه بر آراء مردمی در مهمترین مسائل مدیریّتی کشور،
🔸استقلال سیاسی کامل، و
🔹عدم رکون (تمایل) به قدرتهای ستمگر
👈بیش از همه:
✅دولتهای مسلمان
✅نخبگان دینی و علمی
✅روشنفکران مستقل
✅جوانان حقیقتجو
باید به بهرهگیری از این زمینههای مساعد بیندیشند.
❌طبیعی است که قدرتهای استکباری و بیش از همه آمریکا، از چنین گرایشی در دنیای اسلام نگران باشند و همهی امکانات خود را در رویارویی با آن به کار برند:
📌از امپراتوری رسانهای و شیوههای جنگ نرم
📍تا جنگافروزی و شعلهور ساختن جنگهای نیابتی
📍تا وسوسهگری و خبرچینی سیاسی، و
📍تا تهدید و تطمیع و رشوه
↙️همه و همه از سوی آمریکا و دیگر مستکبران به کار گرفته میشود تا دنیای اسلام را از مسیر بیداری و سعادت خود جدا کنند.
⏫رژیم جنایتکار و سیهروی صهیونیست در این منطقه هم یکی از ابزارهای این تلاش همهجانبه است.
❎به فضل و ارادهی الهی این تلاشها در بیشتر موارد ناکام مانده و غرب مستکبر در منطقهی حسّاس ما و اخیراً در همهی جهان روزبهروز ضعیفتر شده است.
🔺پریشانی و ناکامی آمریکا و همدست جنایتکار او یعنی رژیم غاصب در منطقه را میتوان در صحنهی حوادث فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و یمن و افغانستان بوضوح تماشا کرد.
🔰در نقطهی مقابل، جهان اسلام مملوّ از جوانان پُرانگیزه و بانشاط است.
♻️بزرگترین سرمایه برای ساختن آینده، امید و اعتماد به نفْس است که امروز در جهان اسلام بویژه در کشورهای این منطقه موج میزند.
💠حضور در مراسم و مناسک حج، فرصت بزرگی است برای:
👈توکّل و تضرّع
👈تفکّر و تصمیم
🍀برادران و خواهران مسلمان خود در سراسر جهان را دعا کنید و توفیق و پیروزی آنان را از خدا بخواهید. هدایت و کمک الهی به این برادرتان را هم در ادعیهی زاکیهی خود بگنجانید.
🕋 @Khamenei_ir
هدایت شده از پایگاه سیاسی نظامی سجیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 افشاگری مهم رائفیپور درباره پخش گسترده تصاویر هنجار شکنانه برای تبلیغ بیحجابی طی یک ماه گذشته
مانند فیلم جوانان پارک چمران شیراز یا تصویر دختری که قلاده به گردن داشت
#ببینید
#پایگاه_نظامی_سجیل
@mensejjil
هدایت شده از اجتهاد
💢نظر امام (ره) و فقهای معاصر درباره «فتوای معیار» در قانونگذاری
✔️استاد محمدجواد ارسطا:
🔹احتمالات هشتگانهای را پیرامون فتوای معیار در قانونگذاری میتوان طرح نمود ۱. فتوای ولی فقیه؛ ۲. فتوای مشهور فقها؛ ۳. فتوای فقهای شورای نگهبان (ناظر بر عملکرد مجلس قانون گذاری)؛ ۴. فتوای فقیه اعلم؛ ۵. فتوای هریک از فقها (با تشخیص شورای نگهبان)؛ ۶. فتوای اسهل؛ ۷. فتوای احوط؛ ۸. فتوای کارآمد تر.
🔸مهمترین احتمال آن است که فتوای معیار، فتوای فقیه حاکم باشد و این به خاطر اطلاق ادله ولایت فقیه است. از جمله فقهایی که نظرشان این است که فتوای معیار، فتوای ولیفقیه است، مرحوم آیتالله مؤمن است. مطابق گزارشی که بعضی از اعضای پیشین و فعلی شورای نگهبان دادهاند، مقام معظم رهبری نیز طرفدار همین دیدگاه است.
🔹بزرگانی مثل مرحوم امام و شهید صدر، فتوای معیار را فتوای ولیفقیه نمیدانند. مرحوم امام نظرشان این بود که فتوای شورای نگهبان معیار باشد. شاهدش این است که به نظریه تفصیلی که شورای نگهبان در سال ۶۳ ابراز کرد، اشکالی وارد نکردند و در عملکرد شورای نگهبان که فتوای امام را در پارهای از موارد لحاظ نمیکردند و بر اساس فتوای خودشان که مغایر فتوای امام بود، عمل میکردند، ایشان اعتراضی نکردند... به نظر من اگر بتوانیم رأی مرحوم امام و رأی شهید صدر را تقویت کنیم، میتوانیم فتوای کارآمدتر را فتوای معیار قرار دهیم.
👈گزارش نشست «فتوای معیار در قانون گذاری»: https://b2n.ir/t87528
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از المرسلات
💢روش کتاب مناهج الوصول امام خمینی در تهذیب علم اصول
🔰حجت الاسلام سجاد انتظار
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄┄
🔹یکی از معضلاتی که در ارتباط با ابعاد آموزشی حوزه علمیه وجود دارد و بزرگان حوزه نیز دغدغه های خود را در این رابطه اظهار داشته اند، مساله تورم علم اصول است. مرحوم آخوند خراسانی به علم اصول، نظم و اتقان بی سابقه ای بخشید و شاگردان ایشان در نجف تحقیقات عریض و طویلی در ارتباط با مسائل این علم انجام دادند که در نتیجه آن، اقوال بسیار متعدد و مباحث بسیار متشتتی به وجود آمده است؛ تا بدانجا که اصولیون در مقام تعریف و تمییز مسائل این علم، از ارائه ضابطی متقن و جامع و مانع بازمانده اند و به سهولت امر اقرار کرده اند!
🔹تکثر در اقوال و مبانی به طور طبیعی آموزش این علم را کند و زمانبر می کند و چه بسا در موارد قابل توجهی به فرسایش ذهنی متعلمین این علم منجر می شود و همین مساله بهانه ای شده است برای عده ای تا با ادعای زائد بودن مسائل علم اصول به جرح این علم و قلب محتوای آن دست بزنند؛ اما گذشته از این افراط ها اصل دغدغه تهذیب علم اصول، دغدغه ارزشمندی است که توسط بزرگان این فن مطرح شده است و باید پیگیری شود.
🔹اکنون پرسش این است که منطقی ترین مسیر برای نیل به این هدف چیست؟ چه روشی باید در پیش گرفت که این علم را از تطویل بی مورد رها سازد و آن را به مسائل واقعی خود محدود کند و از طرفی تصرف بی مناط در آن انجام نگیرد و مسائل اساسی آن به این بهانه از متن این علم به حاشیه نرود؟
🔹زمانی قادر هستیم به این پرسش جواب دهیم که ریشه یابی دقیقی از علل تورم این علم انجام دهیم و متناسب با منشا این معضل، راه حل صحیح را ارائه دهیم.
🔹از معدود اصولیونی که به این دغدغه التفات داشته و ریشه یابی صحیحی در این زمینه انجام داده و در عین حال راه حل مناسب آن را ارئه کرده و به صورت عملی، آن را پیاده کرده است، امام خمینی(ره) است. اگر به کتب اصولی ایشان نگاهی بیندازیم آثار این مساله را به صورت ملموس مشاهده خواهیم کرد به گونه ای که اگر این رویکرد ایشان را در نظر نگیریم در برخی موارد عبارات ایشان را در سطحی بسیار نازل تلقی خواهیم کرد که به برخی موارد در این نوشتار اشاره خواهیم کرد گرچه توضیح تفصیلی آن را باید در ضمن دروس مناهج جست.
🔹در این جا به توضیح دو منشا اساسی در این رابطه می پردازیم:
🔸1-منشا نخست، رویکرد شاگردان آخوند در ارتباط با تلقی علم فلسفه است. علم اصول پیوند اساسی با علم فلسفه دارد و مبادی تصدیقیه بسیاری دارد که از جانب علم فلسفه تامین می شود و به همین دلیل، تمام شاگردان آخوند از جمله کسانی هستند که در این زمینه دستی بر آتش دارند و در میان سخنان آنان مسائل فلسفی کم و بیش به چشم می خورد اما اشکال راهبردی که در رویه آن ها وجود دارد این است که علم فلسفه را نیز همانند سایر علوم ادبی، بلاغی، تاریخی و... می شمارند که یک اصولی به اندازه نیاز لازم است از این علوم بداند. مطابق این اعتقاد همه این علوم در یک وزان و برای به دست آوردن دستگاه اصولی مورد مطالعه قرار می گیرند بنابراین نیازی به تلقی آن ها بیش از این مقدار نیست و همانطور که یک اصولی می تواند در سایر علوم اجتهاد کند در این علم نیز چنین حقی را دارد گرچه نتیجه این اجتهاد با سخن اقطاب حکمت در تعارض باشد.
🔸این رویکرد که در بیانات بزرگانی همچون خود آخوند خراسانی، محقق نائینی، آقاضیاء الدین عراقی و... (رضوان الله علیهم اجمعین) به وضوح دیده می شود به شدت غلط است و از عواملی است که مدار مباحث اصولی را از آن چه باید، خارج کرده است.
🔸این رویکرد اگر در ارتباط با علوم غیر برهانی نظیر رجال، علوم ادبی، تاریخ و... قابل قبول باشد، در ارتباط با علوم برهانی از جمله فلسفه هیچ جایگاهی ندارد. زیرا مسائل فلسفه اولا دارای ضابط برهانی اند که تنها با اسلوب برهان می توان در آن سیر کرد و طرف تعامل آن، متن واقع است و رویکرد اصولی که نسبتی با برهان ندارد در تحصیل مسائل فلسفی کاملا ناکارآمد است. ثانیا به دلیل به هم پیوستگی عمیق مسائل فلسفی، تلقی بخشی از آن مسائل به تنهایی کفایت نمی کند بلکه لازم است منظومه کامل علم فلسفه دریافت شود تا تصویر تمام مسائل به درستی انجام بگیرد؛ به تعبیر دیگر تفکر فلسفی زمانی شکل می گیرد که تمام زوایای مسائل فلسفی کنار هم قرار گیرند.
🔸عدم توجه به این نکته باعث شده است تا اصولیون، اطلاعات فلسفی خود را-که طبیعتا ناقص هستند- در خلال مباحث اصولی دخالت دهند و نتایج ناصحیحی را بر آن ها مترتب کنند. به عنوان نمونه دخالت دادن علم حصولی و وساطت مفاهیم ذهنی بین فاعل شناسا –که مصداق آن واضع باشد- و پدیده های خارجی باعث شده است که تمام مباحث مربوط به اوضاع الفاظ و توابع آن تحت تاثیر قرار گیرد که ذهنی بودن موضوع له الفاظ، امتناع وضع برای پدیده های خارجی، ذهنی بودن نسب هیئات و جمل، تفسیر انتقال و دلالت به صورتی که طرفین آن ذهنی اند، نفسانی بودن امور اعتباری و ذهنی بودن فرآیند جعل و قرارداد، همگی از همین نکته نشات می گیرند. هم چنین تبعیت دلالت از اراده، امتناع استعمال لفظ در بیش از یک معنا، مقصود بالاصاله نبودن نسب مدلول هیئات به همان ریشه باز میگردد.
🔸همانطور که گفتیم نقصان اطلاعات فلسفی تاثیر مضاعفی در این زمینه دارد؛ این اصولیون اصل التفات به علم حصولی را دخالت می دهند اما به لوازم آن به طور صحیح و کامل واقف نیستند. به طور مثال مساله وجود ذهنی و وساطت ماهیت بین ذهن و خارج از دید آن ها پنهان می ماند و استحاله قسم رابع وضع و جواز قسم ثالث آن را بر ملاکی استوار می سازند که از نقطه نظر برهانی کاملا غلط است. در این میان آقا ضیاء الدین عراقی، بر اساس اطلاعات ناقص خود در نحوه تصویر رابطه طبیعی و فرد اجتهاد کرده و ارتباطی ابداعی را بیان کرده است که هیچ مشرب فلسفی آن را نمی پذیرد.
🔸با لحاظ این دورنما که محدود به چند مبحث مقدماتی علم اصول است می توان تشخیص داد که چگونه رعایت نکردن نقطه نظر عقلائی و زاویه دید مناسب با سنخ مسائل اصولی، موجب تشتت آراء شده است؛ طبیعی است که نقد این آراء و سپس طرح دوباره مسائل بر اساس زاویه دید صحیح، خود فرصت چند باره نیاز دارد و بر تطویل بی مورد خواهد افزود. همین وضعیت بر مباحث بعدی علم اصول از قبیل احکام عقل در مستقلات و غیر مستقلات، تعریف و جایگاه فاعل بالقصد در خطابات و مراتب حکم، تصحیح و رفع شبهات پیرامون تقسیمات واجب، مباحث مربوط به حقیقت امر و نهی و متعلق اوامر و نواهی، مباحث مربوط به الفاظ مطلق و اعتبارات ماهیت، مباحث مربوط به ضد و اجتماع امر و نهی، ارکان استصحاب و تحقیق امور عدمی، رابطه احکام وضعی و تکلیفی و ده ها مساله دیگر حاکم است.
🔸یکی از نقاط اهتمام امام خمینی(ره) در کتاب #مناهج این است که زاویه بحث فلسفی را از اصولی جدا کند و در هر کدام از این دو بخش حق مطلب را بر اساس منطق آن علم ادا کند. ایشان در جنبه ثبوتی و فلسفی، با اشراف کامل بر علم فلسفه، عالی ترین دقایق را طرح و مطابق آن سخنان فلسفی اصولیون نجف را عیار سنجی می کند و پس از آن در جنبه اصولی، مباحث را مطابق ضوابط ادراکات اعتباری تحقیق می کند که یکی از فواید این روش، علاوه بر برطرف ساختن نقایص مذکور این است که بستر صحیحی برای تحقیق امور عقلائی و اعتباری به وجود می آید به گونه ای که سیر در این بستر مشخص می سازد که بسیاری از مدعیان تفکیک حقیقت از اعتبار، خود از مرتکبین این خلط به شمار می آیند؛ در این بستر است که زمینه برای تحقیق و احیانا مقایسه بین روش تحقیق امام(ره) در اعتباریات و روش تحقیق علامه طباطبایی(ره) به عنوان مدعی اصلی این مبحث به وجود می آید و به گونه ای اساسی علم اصول را در ریل اصلی خود قرار می دهد و از باز تولید مسائل غیر روشمند جلوگیری می کند.
🔸2-منشا دیگری که می توان آن را در زمره علل تورم علم اصول بر شمرد و چه بسا خود از نکته نخست نشات می گیرد عدم التزام به سیر منطقی و اسلوب صحیح در طرح مسائل است که نمونه روشن این رویه را در دروس خارج متداول می توان مشاهده کرد.
🔸خاصیت بسیار مهم علم اصول، منظومه وار بودن مسائل آن است که از آلی بودن این علم نشات می گیرد. یعنی علم اصول از آن دست علومی است که مجموع مسائل آن باید به گونه ای نظم و نسق بیابند که در قامت یک کل، قابلیت عملیاتی پیدا کنند و ثمره عملی بر آن کل مترتب شود. با لحاظ این نکته می توان به سهولت این نتیجه را گرفت که تلقی صحیح علم اصول اقتضاء می کند هر کدام از نظم های اصولی که توسط صاحبان آن ارائه شده است به صورت مجموعی و از ابتدا تا انتها-ولو در خصوص امهات مسائل- فرا گرفته شود. بنابراین بررسی اقوال مختلف موجود در یک مساله که از مبانی و مشارب مختلف ناشی می شود در این زمینه کارساز نیست بلکه در موارد مختلف، مورث حالت روانی شک در مسائل می شود زیرا کاملا طبیعی است که با طرح و بررسی و نقد چند باره اقوال متعدد موجود در طول تاریخ یک علم، این احتمال در ذهن فراگیر به وجود می آید که حتی نظرنهایی و مختار نیز ممکن است دچار اشکالاتی باشد و نمی توان بر آن نیز تکیه کرد.
🔸نقص دیگری که در این روش مشاهده می شود و از نقص یاد شده اساسی تر است، تغایر روش مذکور با سیر منطقی فکر می باشد. مطابق قواعد منطقی، ذهن در هر مساله ای فرآیندی قانون مند را باید طی کند تا به نتیجه ی صحیح دست یابد که در عبارات منطقی از آن به سیر از مطلب ما به مطلب هل و لم یاد می شود. اگر مفاهیم تصوری دخیل در یک مساله به صورت شفاف و صحیح طرح شود به طور طبیعی صور قابل طرح در یک مساله با حصر عقلی محدود می شود و ذهن می تواند با تصویر لوازم صحیح یا غلط آن مساله به صحت و یا بطلان آن حکم کند. این در حالی است که اگر با استفاده از بیان اقوال و رد یا قبول آن ها بخواهیم به نتیجه برسیم ممکن است در برابر خود با ده ها نظریه مواجه شویم! که در حقیقت هیچ یک از آن ها از صور محصور عقلی خارج نیستند(در این زمینه می توان مثال ذهنی بودن موضوع له الفاظ را در نظر گرفت که با دقتی ابتدایی می توان صور آن را چنین احصاء کرد که ذهنی بودن، یا قید است برای معنا و یا ظرف است؛ در صورت اول ممکن است از آن جهت که مفهوم است قید باشد و ممکن است از آن جهت که حاکی است قید باشد؛)
🔸یکی از روش هایی که امام خمینی(ره) در تالیفات خود از آن تبعیت کرده اند اهتمام به پالایش اقوال در مسائل است به این معنا که ایشان ملتزم به نقل و نقد همه اقوال ولو مهم و اساسی در هر مساله ای نیستند بلکه با در نظر گرفتن نظرنهایی، تنها به نقل اقوالی می پردازند که در مسیر صعود به نظریه صحیح دخالت دارند و به نوعی مقدمه آن به شمار می روند. نمونه های متعددی در این رابطه را می توان در متن کتاب #مناهج ایشان بر شمرد.
🔸نمونه ابتدایی آن، بحث مربوط به موضوع علم اصول است؛ ایشان در ضمن درس خارج خود مبنای مشهور فلاسفه و اصولیون در زمینه پیوند گزاره ها بر اساس عرض ذاتی را به طور تفصیلی بحث کرده اند و انتقادات اساسی را در این زمینه بیان کرده اند اما در متن حاصل قلم شان، تنها به نقطه رئیسی و برهان خود بر مدعایشان تمرکز کرده اند به گونه ای که عدم دقت کافی در عمق عبارات، ممکن است سخن ایشان را تا اندازه سخن جناب مظفر تنزل دهد.
🔸همین اتفاق در عبارات بحث تبعیت دلالت از اراده نیز افتاده است. در این بحث نزاع از زمان فصول آغاز شده است و سپس در دوران بعد از آخوند توسط شاگردان ایشان توسعه بی سابقه ای یافته است و استدلال های اساسی از جانب آن ها در این زمینه مطرح گشته است به گونه ای که اگر درسی به آن نظرات نپردازد ناقص به شمار خواهد آمد اما با این وجود امام خمینی تنها به نقل نظریه فصول و کفایه اکتفا کرده است و به نظرات بعد از آن هیچ گونه اشاره ای نکرده است و همین ظاهر عجیب بحث به گونه ای است که آن را نزد خواننده بسیار سخیف جلوه می دهد. در حالی که مطابق توضیحات فوق، غلیرغم عدم نقل اقوال، همه آن ها در ضمن طرح تصوری نزاع بیان شده اند و هیچ قولی خارج از آن بحث نمانده است و با این روش مقدار قابل توجهی از حجم ظاهری بحث ویرایش شده است.
#اصول #تورم_علم_اصول #یادداشت
#در_مدرسه_امام_خمینی #مناهج_بخوانیم
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
سیمای حقیقی مسأله حجاب
درست است که در ظاهر مسأله[حجاب] اینست که زن چه بکند؟ پوشیده بیرون بیاید یا عریان؟ یعنی آن کس که مسأله به ناماو عنوان میشود زن است و احیاناً با لحن دلسوزانه ای طرح شود که آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محکوم و اسیر و در حجاب؟
اما روح مسأله وباطن مطلب چیزیپ دیگر است؛ و آن اینکه آیا #مرد
در بهره گیری جنسی از زن به غیر از زنا، آزادی مطلق داشته باشد یا نه؟ یعنی آن که در این مسأله ذی نفع است مرد است نه زن یا لااقل مرد ذی نفع تر است
به قول ویل دورانت:
"دامن های کوتاه برای همه جهانیان به جز خیاطها نعمتی است"
پس روح مسأله محدودیت کامیابیها به محیط خانوادگی و همسران مشروع، یا آزاد بودن کامیابیها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است
اسلام طرفدار نظریه اول است.
از نظر اسلام محدودیت کامیابیها به محیط خانوادگی و همسران مشروع از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک میکند.
و از جنبه خانودگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقرای صمیمیت کامل بین زوجین می گردد
و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیرو کار وفعالیت اجتماع میگردد
و از نظر وضع زن در برابر مرد هم سبب میگردد که ارزش زن در برابر مرد بالا برود.
کتاب مساله حجاب، شهید مطهری ص۷۵
۲۱ تیر ماه روز عفاف و حجاب گرامی باد
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
📚 آشنایی با کتاب توحید علمی و عینی (محاکمات علامه طباطبایی (ره) بر مکاتبات سید احمد کربلایی (ره) و شیخ محمد حسین اصفهانی (ره)) به همراه توضیحاتی پیرامون تذییل اول علامه
🔰استاد علی فرحانی
📌 بخشی از جلسه تدریس نهایه الحکمه در فیضیه سال 96
⬇️لینک دانلود پی دی اف کتاب👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/tohideelmieini.pdf
#فلسفه #عرفان #در_محضر_علامه #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #کتابخانه_مجازی
@almorasalaat
هدایت شده از گالری پوپک
☘☘☘☘به مناسبت عید سعید غدیر ، سفارشاتی که تا آن روز ثبت شوند، ۱۵%تخفیف دارند.
☘☘☘☘
@poopak_z ⬅️دستسازه های پوپک
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 حقیقت اخلاص در بیان استاد علی صفائی حائری
به مناسبت سالروز رحلت استاد، علی صفائی حائری، معروف به عین صاد
@qomirib
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸نگویید: «مستحب است؛ شد، شد؛ نشد، نشد»🔸
هرچه می توانید سنتهای خود را در #عید_غدیر، جدیتر بگیرید. نگویید: «مستحب است؛ شد شد؛ نشد نشد». این سنتها از اوجب واجبات است. چرا؟ چون #شناسنامۀ ما شیعیان است.
پدرها جوری نسبت به عید غدیر ارادت به خرج بدهند که بچهها از یک ماه، دو ماه قبل #چشمانتظار عید غدیر باشند! حتی اگر لازم شد، #قرض کنید و یک عیدی حسابی -به اندازهای که به علی ارادت دارید- به بچهها بدهید. نگویید: «باز من باید یک چیزی خرج کنم!» نه! مقروض میشوی، خب بشو! تو که برای چیزهای دیگر قرض کرده ای، یک بار هم برای حضرت علی مقروض شو.
مسیحیها بابانوئل درست میکنند و به بچه هایشان میگویند: «او برای تو هدیه را آورده؛ مسیح برای تو این هدایا را آورده». بچه از اول ذهنش با عیسی (علیهالسلام) انس میگیرد، رفاقت میکند.
حالا بروید ببینیم چه کار میکنید! این شما و این عید غدیر. سفری، تفریحی، گردشی میخواهی ببری، بگو این مال عید غدیرت است! اگر هم تابستان میبری بگو، قولش را عید غدیر به شما دادم. قولهایی که میخواهید به آنها بدهید، عید غدیر بدهید. هدایایتان و وعدههایتان را بگذارید در این روز تا اینها با عید غدیر جوش بخورند.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ایران مال ورزش مختلط برگزار میکند!
چرا باورمون نمیشه که عده ای از مسوولین دارند به کشورمان خیانت می کنند ...؟؟؟!!!!
بیشتر از تهاجم فرهنگی دشمن خیانت برخی مسئولان تیشه به ریشه فرهنگ مملکت زده است . همان مسئولانی که پشت سپر مصلحت اندیشی های کذایی به حیات سیاسی خود ادامه میدهند ....
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#تحول_حوزه #زوائد_اصول
✅ اصول فقه کارآمد...
استاد قائینی:
⬅️ کدام یک از مباحث اصولی بیشتر به کار ما میآید و سبب پیشرفت فقه و روزآمد شدن آن میشود و توان پاسخگویی این علم را بالا میبرد.
❓آیا میشود این مباحث( غیر ضروری) را کنار بگذاریم و در عین حال، فقه پیشرفت بکند؟
🔸به نظر من، نه تنها این امر ممکن است، بلکه حذف این مباحث غیر ضروری، به پیشرفت فقه، کمک هم میکند.بنابراین، پیشنهاد من این است که ما بیاییم بررسی کنیم کدام یک از این مسائل قواعد اصولی در کتابهای فقهی ما به کار گرفته شده است؛ همان مباحث را جمع کنیم و علم اصول فقه مان را با همانها بسازیم…
📚جایگاه شناسی علم اصول «گامی به سوی تحول»
🆔@tahavol_howze
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#منطق_تفسیر_متن 2 #تعدد_قرائتها
⭕️ پیامد خطرناک نظریه تعدد قرائت ها
⬅️ نظریه امکان قرائت های مختلف از متن دارای لوازم باطلی است. به قول آیت الله مصباح«گزاف نیست اگر بگوییم این عامل خطرناکترین و شیطانی ترین حیله ای است که تاکنون برای نابودی و امحای دین و دین داری اندیشیده شده است».
📌 بر اساس این نظریه، تفاسیر و فهم ما از متون دینى، همگى صحیح هستند و هیچ ضابطه و منطقى در میان نیست تا واقع را کشف و در دسترس قرار دهد در این صورت تمام برداشت های درون دینی و برون دینی صحیح و قابل قبول است و دیگر جایی برای نزاع بین مذاهب و ادیان الهی و بشری وجود ندارد و هر شخصی که با دلیل به هر کدام از این ادیان و مذاهب تمسک کند معذور و ماجور است. این دام خطرناک روحانی و دانشگاهی نمی شناسد لذا می بینید از دل همین مباحث آقای کمال حیدری نظریه «جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی » را بیان می کند.
🔹یا شبسترى در این باره مى گوید: «قرائت دین در واقع، همان قرائت متون دینى است و متون دینى را به گونه هاى متفاوت مى توان فهم و تفسیر کرد و از همین جاست که دین قرائت هاى کثیر پیدا مى کند.» و در جای دیگر مى گوید: «از آنجایى که در عالم انسان واقعیتى به نام قرائت "قطعى الانطباق" نداریم و همه قرائت ها "ظنى" و "اجتهادى" است، همواره پیدایش قرائت هاى جدید محتمل است و منطقا هیچ مانعى براى آن وجود ندارد.»
🔻سروش نیز می گوید:«امروز پلورالیسم دینى عمدتا بر دو پایه بنا مى شود: یکى، تنوع فهم هاى ما از متون دینى و دومى... آدمیان هم در مواجهه با امر متعالى، محتاج تفسیرند و از متن صامت یا تجربه خام باید پرده بردارى کنند و آنها را به صدا درآورند. این پرده بردارى و اکتشاف، یک شکل و شیوه ندارد و بى هیچ تکلفى، متنوع و متکثر مى شود و همین است سرّ تولد و حجّیت پلورالیسم درون دینى و بیرون دینى.»
👈 با قبول این موضوع ارسال رسل و تلاش انبیاء نیز بیهوده بوده است؛ زیرا هر چه آنان بیاورند قابل تفسیرهای متضاد است به گونه ای که نقطه مقابل هدف آنان نیز صحیح خواهد بود!
🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
⭕️ تنبلی و بیحوصلگی، کلید تمام شرّها!
قَالَ الإمام الباقر عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
🔸«إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ.»
⬅️ «از تنبلی و بیحوصلگی بپرهیز؛ چراکه ایندو، کلید تمام شرّها هستند.
🔻کسی که تنبلی کند، حقی را ادا نخواهد کرد و کسی که بیحوصلگی ورزد، بر [انجامِ] حق صبر نخواهد نمود.»
📚تحفالعقول، ج۱، ص۲۹۵
🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دیده_بان_تحول 46
🎬 این قسمت: از مرجعیت تا زعامت...
حجتالاسلام والمسلمین رهدار:
🔻مراجع امروز چون زعامت ندارند، اجتماعی نیستند.
✅ فقه باید پشتوانه حل مشکلات اجتماعی کشور باشد.
🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#مبانی_کلامی_فقاهت #فقه_اخلاقی
📌اصالت تبعیّت احکام از مصالح و مفاسد و طبقهبندی معارف اسلامی.
⬅️ یکی از اختلافات ریشهدار بین شیعه و معتزله از یک طرف و اشاعره از طرف دیگر، تبعیّت یا عدم تبعیّت احکام از مصالح و مفاسد نفس الامری است. شیعه و معتزله برخلاف اشاعره معتقدند که اشیاء قبل از اینکه مورد امر یا نهی شارع قرار بگیرند دارای جهات محسِّنه و مقبِّحه و به تعبیر دیگر مصالح و مفاسدند و همین مصالح و مفاسدند که موجب امر و نهی شارع میشوند.
▫️برای مثال شهید اول در این باره چنین مینویسد: «از آنجا که در علم کلام ثابت شده افعال خداوند معلَّل به اغراض است و این غرض محال است که قبیح باشد و نیز محال است که به خود خداوند بازگردد، ثابت میشود که به مکلّف بر میگردد. و آن غرض یا جلب نفعی است برای مکلّف، یا دفع ضرری است از او؛ و هر یک از آنها یا مربوط به دنیا میشود و یا مربوط به آخرت. پس احکام شرعی از یکی از اینها خالی نیستند.»(القواعد و الفوائد، ج1، ص33)
قاعده «تبعیّت مطلق احکام از مصالح و مفاسد نفس الامری» دارای لوازمی است که به مناسبت بحث به یک مورد از آنها میپردازیم:
🔹بر اساس این قاعده، اگر ما بتوانیم مصالح و مفاسد اشیاء را بهصورت قطعی کشف کنیم، بهصورت طبیعی حکم شرعی متناسب با آنها نیز خواهد آمد. حال آیا میتوان مصلحتی را که در تواضع و سخاوت و عزّت نفس و ایثار و مانند آن وجود دارد، انکار کرد؟ یا مفسدۀ عظیمِ بخل و حسادت و ذلّت نفس و نظایر آن را نادیده گرفت؟ مصلحت و مفسدۀ این امور به اندازهای واضح و جدّی است که انکار آنها نیازمند دلایل بسیاری است، نه اثباتشان. چگونه است که اگر روزه گرفتن برای جسم ما ضرر داشته باشد، حکم به حرمت یا کراهت آن میدهیم، ولی نمیتوانیم نسبت به کبر و بخل و حسادت و ذلّت نفس و امثالهم که بهمراتب مهمتر از بسیاری از احکام شرعی هستند، همان احکام را صادر کنیم؟
🔘 پس طبق این قاعده، تفکیک امور باطنی از احکام تکلیفی صحیح نخواهد بود.
🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حضور میلیونی تهرانیها در مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر | خیابان ولیعصر(عج) در قرق عاشقان ولایت
در این مهمانی بیش از ۶۰۰ موکب خدمات متنوع و گستردهای را ارائه کردند و دو میلیون پُرس غذا و میانوعده بین مردم و ۱۱۰ هزار اسباب بازی میان کودکان توزیع شد.
https://hawzahnews.com/xbP9F
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از قلب زیبا
🔴 دلار باید به تدریج از مسیر معاملات جهانی خارج شود
رهبر معظم انقلاب در دیدار پوتین:
🔹جمهوری اسلامی، سیاستها و برنامههایی را که منجر به بسته شدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد.
🔹جنابعالی و رئیسجمهور ما هر دو اهل اقدام و پیگیری هستید، بنابراین همکاریهای دو کشور در این دوره باید به اوج خود برسد.
🔹آمریکاییها هم زورگو هستند و هم حیلهگر، و یکی از عوامل فروپاشی شوروی سابق فریب خوردن در مقابل سیاستهای آمریکا بود، البته روسیه در دوره جنابعالی استقلال خود را حفظ کرده است.
🔹دلار را باید به تدریج از مسیر معاملات جهانی خارج کرد و این کار به صورت تدریجی، ممکن است.
❤️ @ghalbeziba313 ❤️
هدایت شده از قلب زیبا
صالحآبادی: اثرگذاری دلار را کاهش میدهیم
رئیس بانک مرکزی:
🔹از روز گذشته معامله روبل در مقابل ریال آغاز شده است. با توجه به تدابیر اتخاذ شده حجم این معاملات افزایش خواهد یافت و بازار پر عمقی خواهد شد.
🔹فقط ارزی به نام دلار و یورو تعیین کننده نرخ ارز کشور نخواهد بود و روبل هم در کنار سایر ارزها موجودیت خواهد یافت؛ البته محدود به روبل هم نخواهد شد و سایر ارزها را نیز به بازار عرضه خواهیم کرد.
🔹امیدوار هستیم سبد ارزی متنوعی از ارزهای مختلف داشته باشیم و ارزهای جهان روایی مثل دلار را در حجم و اثرگذاری کاهش دهیم و هر مقداری صادر کننده بتواند روبل عرضه کند برای معامله مشکلی ندارد.
❤️@ghalbeziba313 ❤️
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#زوائد_اصول #اصول_فقه #مشتق
🌀 تأملی بر ثمرات مشتق در اصول فقه
⬅️ بحث مشتق درباره اين پرسش است كه آيا مشتق درخصوص متلبس حقيقت است يا اعم از آن و ما انقضى عنه؟ در حالى كه ما اصلاً كارى به معناى حقيقى مشتق نداريم؛ آنچه براى ما مهم است و حجيت دارد، ظهور عرفى كلام است و بدونشك هنگام اطلاق مشتق در يك كلام، انصراف به خصوصِ متلبس مىيابد و ظهور عرفى در همان دارد.
🔘 براى مثال اگر مولى بفرمايد: «يحرم إهانة المؤمن»، عرف اينگونه مىفهمد كه حرمت اهانت مخصوص كسى است كه الآن متصف به ايمان است نه كسى كه قبلاً مؤمن بوده و الآن كافر شده است.
🔹كسى كه اشراف كافى بر نظام قرائن (مجموعه قرائن تأثيرگذار در فهم كلام) داشته باشد، در هيچ موردى كلام را خالى از قرائن روشنكننده معنا نمىيابد كه بخواهد فهم مشتقات آن متوقف بر بحث لفظى مشتق باشد.
▫️از ثمرات ذكرشده براى بحث مشتق اين است كه حكم كراهت وضو و غسل با آب گرم شده با خورشيد كه اكنون سرد شده است، متوقف بر اتخاذ مبنا در بحث مشتق است.
👈 در تحليل عقلايى اين مسئله بايد گفت: آيا اگر كسى به ما بگويد: «بر روى اين سنگى كه آفتاب داغش كرده است، ننشين.» هرگز متوجه نهى از نشستن پس از سردشدن سنگ مىشويم؛ آيا غير از اين است كه علت اين نهى داغى فعلى اين سنگ است و اگر احياناً نظر متكلم در چنين مواردى بر اين باشد كه نهى شامل پس از سردشدن نيز مىشود، بايد صريحاً بيان كند؟ تلقى عمومى از نهى از وضو يا غسل با آب گرمشده با خورشيد نيز همين گونه است.
🌀 به علاوه توجه به اقتضائيات منطقه حجاز كه بهشدت گرمسير و خشك و كمآب بوده است و بسيارى از مردم آبهاى مصرفيشان را كه از چاه يا بركهها مىآوردند، در ظرفهايى در خانه قرار مىدادند و اغلب در معرض آفتاب قرار داشت. اگر آبى را كه روز با آفتاب گرم شده و شب سرد مىشد نيز مشمول چنين حكمى بدانيم، با عنايت به كمبود آب، حرج را در پى داشت.
🔍 برای مطالعه بیشتر به کتاب «زوائد اصول» مراجعه کنید.
🆔 @tahavol_howze