eitaa logo
انجوی نژاد. رهپویان وصال شیراز
15.1هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
89 فایل
تنها کانال رسمی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد و کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز ادمین کانال: @rahpouyan_vesal 📩 تلگرام : https://t.me/rahpouyancom ‎📩اینستاگرام: https://www.instagram.com/rahpouyan_vesal
مشاهده در ایتا
دانلود
یا رب 📝 نکات سخنرانی حقیقت این است| قسمت اول 📆 شب اول دهه محرم، ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ 💢 معرفی بحث در این ده شب قرار است مروری بر یک‌سری احکام، اعتقادات و مباحث اجتماعی داشته باشیم که از یک منظری بگوییم قضیه چیست؟ 💢 مقدمه در چند دهه قبل فلسفه پوزیتیویسم به معنای حس‌گرایی و تجربه‌گرایی خیلی مُد بود. این فلسفه در حال حاضر منسوخ شده است. 🔰 نتیجه این نوع نگاه تجربه‌گرایانه به دنیا و وقایع دنیا این بود که نسبت به خیلی چیزهایی که ما نمی‌توانیم آن را تجربه کنیم ایجاد می‌شد. ❌ بعد از مدتی خودشان به این نتیجه رسیدند که اشتباه است، الآن ممکن است کسی که کم‌سواد باشد و تاریخ علم را نداند بگوید من تجربه‌گرا هستم. 🔰 فلسفه دوم تحت‌عنوان است که به چند قرن پیش بر می‌گردد. می‌گفتند چیزی که قابل باشد نباید به آن اعتنا کنی و دیگر ندارد. ♻️ اگر این دو را در کنار هم بگذارید سوالی ایجاد می‌شود که همین سؤال باعث شد این دو مکتب فلسفی به موزه تاریخ برود. آیا در عالم چیزی وجود دارد که هم بشود هم به آن نکنی؟ 👈 نتیجه‌ این شد که عده‌ای سمت فلسفه رفتند و گفتند چون ما به هیچ چیز نداریم، حقیقتی در عالم وجود ندارد. ❓ آن چیزی که است چیست؟ از نظر خداوند حقیقت آن چیزی است که ما می‌دهیم درست است. احتمال هم درجه دارد زیر پنجاه درصد باشد، احتمال شما اشتباه است؛ بالای پنجاه درصد و از پنجاه به بالا احتمال شما قوی، قوی و قوی‌تر می‌شود تا به می‌رسد. احتمال بالای هشتاد درصد ظن است. ‼️ ما به احتمال خیلی کم هم می‌کنیم به که می‌رسیم دنبال حقیقت صددرصد هستیم. خدا گفته است این کار را نکن. می‌گوییم از کجا معلوم است خدا گفته باشد؟ و... 🧠 در حالیکه می‌گوید برای احتمالات کم هم اگر خطری بر آن مترقب باشد ما قطعاً قبول می‌کنیم ولو یک درصد. 🔅 خدمت معصوم آمدند گفتند چرا خدا به ما نمی‌دهد؟ امام فرمود: اگر تو یقین داشته باشی این است، می‌خوری؟ گفت: نه. امام فرمود: پس چه هنری کردی؟! ✴️ هنر مؤمن این است که به احتمالات الهی عمل کند نه به یقینیات. اگر حقیقت صددرصدی وجود داشت که هنر نبود. ✔️ در سنین پایین یک سری اطاعت‌ها از خدا صددرصدی است. سن که بالاتر می‌رود نفس این را نمی‌پسندد، کسی یک شک وارد کند سریع می‌گوییم معلوم نیست این‌طوری باشد. با یک احتمال ضعیف یک احتمال قوی را کنار می‌گذاریم. 🙏 احتمال اینکه خدا آدم را ببخشد زیاد است چون شخصی است به اینجا که می‌رسد طرفدار احتمالات می‌شود. ❎ «یؤمن ببعض و یکفر ببعض»؛ قرآن کریم می‌فرماید این مدل افراد چیزهایی که برایشان سود دنیایی و شخصی دارد قبول می‌کنند، چیزهایی که ندارد را قبول نمی‌کنند. قرآن می‌گوید این است. 💡 حقیقت همیشه درصدی است و در تمام حقیقت‌ها حتی وجود خدا که صددرصدی است ما می‌توانیم کنیم. بستگی به آن فرضیه‌ای دارد که اول کردیم. ⛔️ یکی از مغلطه‌های امروز بازار دین این است که یک فرض غلط را انتخاب می‌کنند و بعد برایش دلیل می‌آورند. اول باید چک کنی فرض درست باشد بعد سراغ دلیل بروی. ⛔️ زمانی که فرض غلط است، شما نباید دلایل آن را بشنوید. برای هر غلطی می‌توان دلیل آورد اما باید به متن نگاه کرد که خداوند راجع به آن مسئله چه چیزی گفته است. 🆔 @rahpouyancom
انجوی نژاد. رهپویان وصال شیراز
یا رب 📝 نکات سخنرانی حقیقت این است| قسمت اول #حجت_الاسلام_انجوی_نژاد 📆 شب اول دهه محرم، ۱۴۰۱/۰۵/۰
📝 ادامه نکات سخنرانی حقیقت این است| قسمت اول 📆 شب اول دهه محرم، ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ❇️ اگر مطلبی خیلی مهم باشد، ما به درجه نگاه نمی‌کنیم؛ به‌عنوان مثال بگویند دو شب‌ در سال از خیابان شهید آقایی راننده‌ای مست با سرعت دویست کیلومتر رد می‌شود، با وجود اینکه احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار کم است اما چون است، دقت و احتیاط می‌کنیم. ✳️ احتمال جهنم‌رفتن امیرالمومنین(ع) بسیار کم است اما چون مسئله مهمی است، حضرت علی(ع) آن را جدی می‌گیرند. ⚠️ دلیل اینکه ما احتمالات پایین، متوسط و بالا را در مباحث دینی جدی نمی‌گیریم این است که و وجود را جدی نمی‌گیریم. آن‌قدری که احتمال برنده‌شدن در قرعه‌کشی را جدی گرفته‌ایم و برای آن تلاش می‌کنیم، خود را جدی نگرفته‌ایم. 💡 می‌گوید اگر محتمل خیلی قوی باشد، باید به احتمالات اندک هم بها داد. ♻️ دفاع، انسانیت، حیوانیات و .... یک کلام و یک پشت پرده دارند و اگر پشت‌پرده را متوجه نشویم تا آخر عمر بازی می‌کنیم. 🔅 «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ»؛ بعد از ایمان به غیب، به‌عنوان مهم‌ترین عمل عبادی ظاهری و به‌عنوان مهم‌ترین عمل عبادی اجتماعی معرفی می‌شود. ✅ منظور از نماز: نماز، زیارت، ذکر، منبر و ... و منظور از انفاق: جهاد، خدمت‌رسانی، کار خیریه و ... می‌باشد. 👤 آقای حائری می‌فرمودند شرط قبولی اعمال در عبادت‌های خاص و عام يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ است؛ یعنی داشته باشیم که دنیا فقط همین چیزی نیست که ما حس می‌کنیم. از جمله موارد ایمان به غیب این است که فکر نکنی عبادات و طاعات است و ما می‌فهمیم چیست چون اصلا نمی‌فهمیم که چیست. عقل نمی‌تواند این موارد را بفهمد. 🔰 حقیقت ماجرا این است که پشت ذکر، عبادت و تمام رفتارهای انسان وجود دارد. ✴️ از امیرالمومنین(ع) پرسیدند آیا وضو را باطل می‌کند؟ امام فرمودند بله. از لحاظ احکام شرعی دروغ وضو را باطل نمی‌کند پس مقصود این است که وضو یک وجه جسمی دارد و یک وجه روحی دارد که دروغ وضو را باطل می‌کند. 🤲 کسی که نمازش قضا می‌شود و عین خیالش نیست چون روح نماز را متوجه نشده است و فقط ظاهر نماز را رعایت می‌کند. ⚠️ اگر مؤمن بفهمد اثرات معصیت و عبادات او چه ولوله‌ و اتفاقات عحیب‌غریبی در عرش برپا می‌کند، از شدت تعجب می‌کند. ❓ چرا در بحران‌ها کنترلمان را از دست می‌دهیم؟ 🔻 ۱- به دلیل اینکه خیلی به اتکا نمی‌کنیم. 🔻 ۲-به دلیل اینکه اثرات یا عدم کنترل را درک نمی‌کنیم. 🆔 @rahpouyancom
انجوی نژاد. رهپویان وصال شیراز
🏴 محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. امام خمینی (ره) ✅ آخرین وضعیت آماده‌سازی محیط #با
✅ با عنایت به ابهامات موجود در شرایط جوی و به جهت رعایت حال مخاطبین گرامی، جلسه شب سوم نیز در محل حسینیه سیدالشهداء(ع) واقع در خیابان شهید آقایی برگزار خواهد شد. 🆔 @rahpouyancom
انجوی نژاد. رهپویان وصال شیراز
📝 ادامه نکات سخنرانی حقیقت این است| قسمت اول #حجت_الاسلام_انجوی_نژاد 📆 شب اول دهه محرم، ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
یا رب 📝 نکات سخنرانی حقیقت این است| قسمت دوم 📆 شب دوم دهه محرم، ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ 🤔 یکی از مسائلی که باید در آن تفکر کرد و از زمان حضرت آدم(ع) در اقوال همه انبیاء و بعد هم معصومین بوده این است که روی کلمه و خیلی کار کنید. ❌ بحث‌های اومانیسم که الان در غرب مطرح است نسبت به تاکیدات اولیاء خدا خیلی جدید است. دین‌داران و معتقدان به وحی این‌قدر این موضوع را فراموش کردند که الان بازار انسان‌مداری، انسان گرایی و توجه به خود به دست مکتب‌های غربی افتاده است. 💢 اشکالات وارد به انسان‌مداری مدل غربی: 🔻 ۱. به جای اینکه به خود انسان بپردازد، به انسان به عنوان خدا می‌پردازد. 🔻 ۲. در طول تاریخ منظور از اومانیسم از نظر موسسان این مکتب غربی است. ❌ در قوم یهودِ منحرف که اوج نژادپرستی است اصلأ غیریهود را نمی‌دانند. دین نژادی است که کسی را نمی‌پذیرد و فقط از طریق نژاد می‌توانند یهودی باشند. ♻️ آموزه‌های غرب هم همین‌طور است. چرا وقتی میلیون‌ها آدم توسط کشته می‌شوند هیچ خبری نمی‌شود؟ این سیاسی نیست نژادی است. 💢 نقطه مقابل اومانیسم ❌ متاسفانه ما نیز در نقطه مقابل اومانیسم از آن طرف بوم افتاده‌ایم؛ یعنی محترم‌تر از خود انسان و جانِ انسان شده است. ‼️ در پای چیزهای دیگری ذبح می‌شود که ما اسم آن را اعتقادات گذاشتیم و اشکال اینجاست که این را جزو می‌دانیم. 🔅 حرمت انسان از بالاتر است؛ همه بلدند! اما با رفتارهای دینی‌شان تطبیق نمی‌دهند و در بدنه رفتاری اصلأ حرمتی برای انسان قائل نیستند. ⛔️ در نظر برخی دینداران انسان محترم است چون عقیده او مثل من است! این هم یک مدل نژادپرستی ذهنی و عقیدتی است. ❓ یعنی چه؟ یعنی کسی که مثل من نیست را کنار خودم بیاورم و به او بگذارم. اگر می‌خواهی جذب کنی باید گذشته‌ فرد فراموش شود؛ نه اینکه دائم آن را شخم بزنی. ⚠️ جمع‌های ایمانی به دلیل نداشتن حرمت انسانی، دائم در حال ریزش است. ❌ با تنگ نظری‌ و اندازه‌گیری مردم با خط‌کش و متر، جذب غیر ممکن است. ❎ من با این تفکرات مؤمنین هیچ امیدی به جذب بیشتر ندارم؛ چون انسان‌محوری‌شان ضعف دارد. ♻️ مکتب اومانیسم با این‌که نژادپرست است، شصت انسانی دارند و حداقل سی مورد از آن را عمل می‌کنند و در جایش نژادپرستی‌شان را نشان می‌دهند. 💡 ما در نهادهای فرهنگی هستیم. گزینش و تهدیدمحوری مربوط به نهادهای و است. ✴️ ✅ گزینه بعدی که در بحث مطرح می‌شود، است که در تمام عقیده‌های مبتنی بر به آن اشاره شده است. اولین مسئله ملموسی که در رفتار تمام انبیاء، اولیاء و ائمه دیده می‌شود، احترام به است؛ به خصوصیات انسانی احترام می‌گذاشتند. 🔰 «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ المُتَّقينَ»؛ شرط قبولی کار خیر انسانی و صدقه و در نظر گرفتن خدا است. مقصود از در کارهای خیر، عدم است؛ اگر شما به‌خاطر رافت انسانی به مردم کمک کنید نیاز به نیت قربه‌ الی الله نیست و ماجور است چون انسان تجلی صفات خداست و همین کافی است. ⚠️ آن‌هایی که صبح تا شب در حال سنجیدن مردم و نمره‌دادن به آن‌ها هستند، قطعا شب اول قبر مو را از ماست در اعمال و رفتارشان می‌کشند. ❌ نمره‌دادن خداوند تحت شرایط هر فرد و متناسب با ظرف هر فرد است و شما نمی‌توانید نسبت به هیچ فردی داشته باشید که شما از آنان بهتر هستید. ❇️ شروط امر به معروف و نهی از منکر: ۱- نمی‌توانیم نمره دهیم و قضاوت کنیم چون نمره‌دادن دست خداست. ۲- را حفظ کنیم؛ برای حل مشکل افراد اجازه نداریم که کرامت او را لکه‌دار کنیم. ❌ متاسفانه ما نسبت به اومانیسم از آن طرف بوم افتادیم و انسان‌ها را با توجه به اعتقاداتشان حساب می‌کنیم. ائمه ما اول نسبت به خود انسان‌بودن شروع می‌کردند بعد به خصوصیات انسانی می‌رسیدند و در آخر به سراغ ایمان می‌رفتند؛ اگر می‌دیدند که فردی خصوصیات انسانی ندارد، دیگر او را چک نمی‌کردند. ⛔️ خدمت امام‌رضا(ع) رسیدند و راجع به میزان زیاد عبادات یک شخص صحبت کردند، امام فرمودند اگر در شهرش ستم‌دیده‌ای هست و او برای احقاق حق آن ستم‌دیده و سیر کردن شکم گرسنگان عملی انجام می‌دهد به او بگویید که نیازی نیست این‌قدر نماز بخوانی و اگر عملی انجام نمی‌دهد به او بگویید که نیست. 🔰 یکی از مواردی که باعث حبس‌شدن دعا می‌شود این است که شما انسانی رفتار نکنید. 🆔 @rahpouyancom
انجوی نژاد. رهپویان وصال شیراز
📸 گزارش تصویری | مراسم شب دوم دهه محرم | 8 مرداد 1401 ، حسینیه سیدالشهداء(ع) | آلبوم اول ✔️ گزارش کامل مراسم در لینک‌های زیر: http://rahpouyan.com/pagePic.asp?tid=9272 http://rahpouyan.com/pagePic.asp?tid=9274 🆔 @rahpouyancom
☑️ دست نوشته در سوم خرداد93 به مناسبت شهادت سردار بی سر، بر دار شد ‼️ سلام بر عبدالله ( بیاد شهید حرمت اهل بیت ) روزی بوده یا شبی که تو بر خاک آمدی و همان دم بود که پدر ولایتت را به او سپرد و نامت نهاد عبد الله .......... عبدالله که باشی توقع الله بالا می رود . . عبودیت هنریست که نزد خوبان ست و بس . آنزمان که در عنفوان جوانی می رزمیدی و شهادتت را از الله می طلبیدی , چه با مهر تو را نگریست و اندیشید که ابن عبدالله حیف است زود به الله برسد . بگذار بماند و بسوزد و پخته شود . بگذار داغ را بچشد تا بفهمد با رفتنش چه داغی بر دل ها خواهد گذاشت . بگذار لذت خانواده دار بودن و مسول بودن را بچشد . بعد ببینم عبدالله قادر است منقطع شود ؟ خیلی ها زود آمدند و زود رفتند . اما هنرمندان زود می آیند و خوب می مانند و دیر می روند . آخر خوشی که برای شاهنامه تو در نظر بود , می ارزید باین همه درد و رنج و ملامت. امروز اومدم خونه کوچکت عبدالله . همه بودند و تعریف کردند . براننده گفته بودی - همان صبح رفتن - که من امروز می روم !!! آری دیگر . آخر ماجرای انقطاع همین است . کمال الانقطاع می کشد تا حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور . پرده های تیره زمان را کنار زدی و دیدی عبداللهی چه میراثی دارد . و آنروز را دیدم . گرگان شیری را دوره کرده بودند . توهین کردند و زدند و شیر زیر لب غرید : لبیک یا حسین ع . هلت دادند بسمت مسلخ . در یاد آوردی فرزندان جوانت را . همسر مهربانت را . فرزندان شهدایی را که سال ها برایشان پدری کردی . سالهای دنیا به دقایقی دوباره زنده شد . چقدر زود گذشت عبدالله . دیدی چه زود رسید بآخر قصه ؟؟؟ نشستی اما سر را خم نکردی و حیوانات وحشی آن با تو کردند که هیچ حیوان وحشی نمی کند ..... و باز کل یوم عاشورا و سری به نیزه بلندست و باز صدای گریه زینب س و باز صدای هلهله و پایکوبی یزیدیان و سپاه هرمله : و اینبار بجای نیزه این لوله تفنگ صهیون است که پیشانیت را نشانه گرفته . و فردا ها باز بر روی تو خاک خواهیم ریخت و باز دلخوش باین ماندن ها خواهیم شد و باز عبدالله ها را از یاد خواهیم برد کما اینکه روح الله ها را از یاد بردیم . زیر خاک بمان و بعد از عمری آرام بخواب . زمان استراحت است و زمان فراغت . ولی بدان ما مانده ایم و محتاجیم و شکسته . عبدالله دعایی , نگاهی , نوایی ... دلم گرفته عبدالله . خیلی دلم گرفته. همین !!!! 🗓 سوم خرداد99 ، ششمین سالروز شهادت شهید 🆔 @rahpouyan
✅ با عنایت به ابهامات موجود در شرایط جوی و به جهت رعایت حال مخاطبین گرامی، جلسه شب سوم نیز در محل حسینیه سیدالشهداء(ع) واقع در خیابان شهید آقایی برگزار خواهد شد. 🆔 @rahpouyancom