eitaa logo
راه روشن
79 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻جریان شناسی سیاسی در ایران، بخش دوم از جریان چپ تا اصلاح طلبی 1⃣چـپ سـنتی: معنـا و مفهـوم از انقـلاب فرانسـه وارد ادبیـات سیاسـی شـد. در آن زمـان بـه آن دسـته از نماینـدگان کـه در قسـمت چـپ مـی نشسـتند مـی گفتنـد کـه این هـا حامـی اقشـار متوسـط و فقیـر و در مقابـل اشـراف، سـلطنت طلبـان بودنـد. ایــن مفهــوم در قــرن و بیســتم بــه جنبــش هایــی اطــلاق مــی شــد کــه خواســتار بهبـود وضعیـت اقشـار فقیـر تـر مـردم و خواهـان و آزادی بودنـد. اندیشـه مارکسیسـتی در جهـان مدعـی دفـاع از چنیـن اندیشـه ای بـود. در ایـران نیـز چـپ بـا دو گرایـش اعتقـادی کمونیسـتی و گرایـش مذهبـی شـکل گرفـت. 🔽همزمــان بــا انقــلاب اســلامی در ،۱۳۵۷ گرایــش هــا، اندیشــه هــا و رفتــاری را در بخشــی از ، احـزاب و تشـکل هـای سیاسـی- اجتماعـی شـاهد بودیـم کـه دارای ویژگـی هـای زیـر بـود: دفـاع از و ، حمایـت از محرومـان و مسـتضعفان، مقابلـه بـا سـرمایه داری و سـازی، مخالفـت بـا ثـروت انـدوزی، دفـاع از کارگـران در برابـر کارفرمایـان، و مخالفـت بـا امپریالیسـم. ⏸ویژگـی هـای ایـن جریـان بـدون آن کـه از واژه «چـپ و راسـت» مصطلـح در ادبیـات بهـره گیـرد، در میـان احـزاب، جریـان هـای سیاسـی و حتـی شـخصیت هـای روحانی طرفـداران جـدی داشـت. لیکـن در ایـام اول انقـلاب بـه دلیـل ترورهـا، جنـگ، کودتا هـا و ... زمینـه و بـروز جـدی پیـدا نکـرد. ⏏بـه هنگامـی کـه مجلـس شـورای اسـلامی در دور اول بـه عـدم کفایـت سیاسـی بنـی صـدر رای داد، جریـان بـه سـمت یک دسـت شـدن حرکـت کـرد؛ ایـن وضعیـت شـرایط و زمینـه مناســبی بــرای بــروز و ظهــور اختلافــات نظــری در میــان نیرو هــای انقلابــی درون حاکمیــت بـود. ایـن از همـه زودتـر در سـازمان مجاهدیـن انقـلاب اسـلامی، حـزب جمهـوری اسـلامی و سـپس جامعـه روحانیـت مبـارز تهـران خودنمایـی کـرد. *⃣گرایـش شـدید بـه رفتارهـای تنـد، دفـاع از تمرکـز گرایـی در اداره امـور، تجویـز دیـن حداکثری و محــدود کــردن قلمــرو آزادی هــا و حقــوق شــهروندی، دفــاع از دولــت گرایــی حداکثــری و مخالفــت بــا ســازی، دفــاع از محرومــان، حاشــیه نشــینان و اقشــار آســیب پذیــر و طرفـدار عدالـت اجتماعـی، اسـتکبار سـتیزی و بالاخـره ولایـت فقیـه را فصـل الخطـاب دانسـتن در همـه امـور را بایـد از ویژگـی هـای جریـان چـپ اسـلامی در دهـه اول انقـلاب برشـمرد. *⃣جریـان چـپ خواهـان اتخـاذ رادیـکال و انقلابـی در برابـر کشـورهای جهـان بـود و از نظـر آنـان صـدور انقـلاب معنـا و مفهومـش همیـن بـود. در حـوزه سیاسـت داخلـی هـم گرایـش بسـته و محـدود در امـور و مخالفـت بـا انفتـاح فضـای سیاسـی- فرهنگی کشـور بـود. ⏏ایـن گونـه اسـت کـه بایـد بـه لحـاظ جامعـه شـناختی تاریخـی، جریـان چـپ را در مجموعـه حـوادث و رخداد هـای اوایـل انقـلاب و در یـک جامعـه در حـال گـذار، قابـل بررسـی دانسـت.... ضعـف و ناتوانـی دولـت را کـه دارای تفکـرات لیبرالـی بـود، بایـد عامـل اصلـی در قـدرت یابـی چـپ در ایـران دانسـت. دیدگاه هـا و مواضـع چـپ سـنتی: ۱. صـدور انقـلاب: چـپ سـنتی بـا اسـتناد بـه متـون سـنت هــای دینــی، تفاسـیری ارائــه مــی داد کــه در آن ، غــرب ســتیزی و صــدور افــکار و آرمان هــای انقــلاب در ســرلوحه امــور قــرار داشــت ۲. رابطــه بــا آمریــکا: جنــاح چــپ ســنتی هر گونــه را بــه شــدت رد مــی کــرد و در برابــر آمریــکا را بــه عنــوان یکــی از اهـداف اصلـی سیاسـت خارجـی مـورد نظـر خـود عنـوان مـی کـرد. ۳. خصوصـی سـازی: آنهـا بـا خصوصـی سـازی بـه شـدت مخالـف بودنـد و بـر آن بودنـد کـه بخـش هـای مـادر و اسـتراتژیک بایـد بـرای همیشـه در مالکیـت دولـت باشـند ۴. توسـعه و رشـد اقتصـادی: آنهـا بـر آن بودنـد کـه توسـعه و رشـد اقتصـادی در مقایسـه بـا عدالـت اجتماعـی از اولویـت کمتــری برخــوردار اســت. ایــن جنــاح بــر توســعه اقتصــادی متکــی بــه درون اعتقــاد داشــت. بـه بیانـی دیگـر، پـای فشـردن بـر اسـتقلال اقتصـادی مسـتلزم نفـی راه حـل هـا و الگوهـای سـرمایه داری و نفـی ادغـام در بـازار جهانـی اسـت. ۵. عدالـت اجتماعـی: جنـاح چـپ سـنتی عدالـت اجتماعـی را از طریـق نظـام سـهمیه بنـدی امـکان پذیـر مـی دانسـت... بـه طـور کلـی منظـور آنهـا از عدالـت اجتماعـی، تغییـر سـاختار اقتصادی- اجتماعـی کشـور در جهـت منافـع و نهادینـه کـردن ایـن خـط مشـی بـود. ۶. تهاجـم فرهنگـی: طیـف چـپ سـنتی تهاجـم فرهنگـی را ناشـی از عـدم تـوازن در داد و سـتد و تولیـد فرهنگـی و وجـود نقـاط آسـیب
پذیرفرهنگ خودی می داند و 🔻معتقـد بـود اعتـلای فرهنگـی و فکـر در گـرو تعاطـی افـکاری و داد و سـتد هـا و فرهنـگ هاسـت. 🔹جریـان چـپ نـه تنهـا غالـب دهـه اول انقـلاب را ایجـاد و رهبـری کـرد، بلکـه همـه ارکان حکومـت را در انحصـار خویـش گرفـت. امـا بـا پایـان جنـگ هشـت سـاله عـراق علیـه ایـران، مــردم خواهــان تغییــر شــرایط بودنــد. 🔸شکســت جریــان چــپ در جهــان و فروپاشــی نیــز در تســهیل شکســت جریــان چـپ در ایـران نقـش ویـژه ای داشـت. جریـان چـپ کـه مدعـی بـود قـدرت یابـی خویـش را مدیـون امـام (ره) مـی دانـد، بـا رحلـت ایشـان بزرگ تریـن حامـی خـود را از دسـت داد. 🔹 قانـون اساسـی هـم موجـب حـذف پسـت نخسـت وزیـری و انتقـال قـدرت بـه رئیـس جمهـور شـده بـود و میرحسـین موسـوی کـه نمـاد چـپ سـنتی در حاکمیـت بـود، دیگـر قانونـا مسـئولیتی در اداره کشـور نداشـت. 🔸شـرایط جهانـی و اوضـاع و احـوال داخلـی، همـه و همـه دسـت بـه دسـت هـم داد تـا جریـان چــپ کــه اکثریــت قاطــع ســوم را در اختیــار داشــت، نتوانــد در انتخابــات مجلــس شـورای اسـلامی دوره چهـارم پیـروز شـود و ایـن سـر آغـاز افـول چـپ سـنتی در ایـران بـود. 🔹در ایــام افــول جریــان چــپ بالاخــص در دوران ریاســت جمهــوری هاشــمی رفســنجانی، ایــن جریــان چنــد راهبــرد را در دســتور کار قــرار داد: ۱. کادر ســازی؛ کــه در ایــن راســتا جمــع زیـادی از نیروهـای چـپ دسـت بـه تحصیـلات آکادمیـک زدنـد و بسـیاری بـه خـارج از کشـور عزیمـت کردنـد. ۲. نظریـه پـردازی: در ایـن نظریـه پـردازی هـا تـلاش داشـت تـا اولاً از گذشـته خــود فاصلــه بگیرنــد و ثانیــاً اعتمــاد افــکار عمومــی را بــه خــود جلــب کنــد. ایــن گونــه بــود کـه نیروهـای چـپ در مرکـز تحقیقـات اسـتراتژیک ریاسـت جمهـوری و نیـز حلقـه کیـان بـا محوریــت عبدالکریــم نقــش بزرگــی در ســامان یابــی طیــف روشــن فکری و و اتحـاد آنهـا ایفـا کـرد. 🔸بـر هـم زدن دسـته بنـدی و آرایـش سیاسـی از چـپ و راسـت بـه چـپ سـنتی، چـپ مـدرن، راسـت سـنتی و راسـت مـدرن کـه نقطـه عزیمـت جریـان چـپ از گذشـته خـود محسـوب مـی شـد، از دسـتاورد های مهـم ایـن اسـت. ۳. گسـترش فعالیـت هـای رسـانه ای و تشـکیلاتی: جریـان چـپ در دوران افـول قـدرت و حاشـیه نشـینی بـه تکثـر مطبوعـات روی آورد.اگـر در گذشـته روزنامـه سـلام و نشـریه بیـان و تعـداد معـدودی در اختیـار ایـن جریـان بـود، حـالا نشـریه عصـر مـا، کیـان، ایـران فـردا، کیهـان فرهنگـی، آدینـه، نـگاه نـو و ... اندیشـه هـای چـپ مـدرن را بـه شـدت اشـاعه مـی دادنـد. ❇️از جملــه اشــخاص سرشــناس جریــان چــپ ســنتی مــی تــوان بــه افــراد زیــر اشــاره کــرد: میرحســین موســوی، مهــدی کروبــی، محمــد خاتمــی، محمــد موســوی خوینــی هــا، هــادی خامنــه ای، علــی اکبــر محتشــمی پــور، عبدالکریــم موســوی اردبیلــی، بهــزاد نبــوی، ســعید حجاریــان و ...
🔻ب را نوعـی بسـترهای زیرسـاخت هـای فرهنگـی جهـت حفـظ تقویـت هویـت دینـی و ملـی مـی داننـد کـه مـی توانـد گامـی در جهـت مصونیـت اجتماعـی در برابــر بــه حســاب مــی آیــد. از ایــن رو معتقدنــد، فرهنگــی نظــام نبایــد اسـتراتژی منـع باشـد. 🔻 چـپ سـنتی بـرای انتقـال بـه دوران از دوره ای بـه عنـوان چـپ مـدرن سـود جسـت. از مختصـات دوره چـپ مـدرن آن بـود کـه از ریـزش هـای راسـت سـنتی یارگیـری کـرد و بـا ایجــاد شــکاف و در میــان آنهــا، جایــی بــرای نفــوذ خــود پیــدا کــرد. تشــکیل حــزب کارگـزاران سـازندگی نمـادی از ایـن اقـدام اسـت. ایـن حـزب از راسـت مـدرن و چـپ مـدرن بـود کـه توانسـت نقـش ویـژه ای در بازیابـی قـدرت جریـان چـپ مـدرن ایفـا کـرد. 🔹طیــف چــپ جدیــد را بایــد یــک جریــان نوپــا و تــازه در عرصــه و ایــران دانســت. ایــن جریــان کــه اغلــب از طیــف چــپ ســنتی تشــکیل شــده اســت. 🔸پایــگاه اجتماعــی ایــن جریــان را بایــد در طبقــات متوســط، ، و اقشــار مذهبــی دانســت. چــپ جدیــد بــا دولتــی شــدن اقتصــاد مخالــف اســت. ایــن جریــان بــه ســه بخــش دولتــی، تعاونــی و خصوصــی منــدرج در قانــون اساســی اعتقــاد دارد. 🔹چــپ مــدرن بــه تبــادل و تقویــت بســتر های و زیرســاخت هــا فرهنگــی و حفــظ و تقویـت و ملـی بـرای ایجـاد مصونیـت اجتماعـی در برابـر تهاجـم و ایجـاد زمینـه اندیشـه سـازی، اهمیـت زیـادی مـی دهـد. 🔸در بعـد اقتصـادی، چـپ مـدرن بـه مهندسـی دولتـی اعتقـاد دارد. الگـوی از ایـن نظـر براسـاس محوریـت تولیـد بـا اسـتفاده از منابـع و نیروهـای داخلـی اسـت و بـا سـرمایه گـذاری خارجـی بـه عنـوان یـک اصـل فرعـی نـگاه مـی کنـد. 🔹و در بعـد سیاسـی بـه مشـارکت سیاسـی مـردم در غالـب نهاد هـای مدنـی و مـی نگـرد و بیـش از سـایر طیـف هـا بـر عنصـر جمهوریـت تاکیـد دارد. مهم تریـن اصـل سیاسـت خارجـی مـد نظـر آنهـا، اصـل تنـش زدایـی مـی باشـد. تنـوع در گسـترش روابـط بـا کشـور های مسـتقل اروپایـی و آسیاسـی از برنامـه هـای طیـف چـپ مـدرن اسـت. 🔹 پنجمیـن دوره شـورای اسـلامی عـلاوه بـر معرفـی کارگـزاران سـازندگی بـه عنــوان مجموعــه ای تاثیر گــذار فصلــی سیاســی کشــور، ائتــلاف گــروه هــای چــپ گــرا، خــط امـام و تشـکل هـای همسـو بـا مجمـع روحانیـون مبـارز را از انفعـال خـارج کـرد؛ بـه گونـه ای کـه افـرادی از ایـن طیـف هـا توانسـتند بـه مجلـس پنجـم راه پیـدا کننـد. 🔸چـپ مـدرن کـه قدرتـی یافتـه بـود، در برخـی از مفاهیـم و گذشـته نیـز و چرخـش جـدی انجـام داد کـه اهـم آنهـا عبارتنـد از: الـف. و رهبـری: چـپ مـدرن، مشـروعیت ولـی فقیـه را ناشـی از قانـون اساسـی مـی دانـد کـه در مقابـل مـردم مسـئول مـی باشـد و هـرگاه مـردم بخواهنـد، از طریـق مجلـس خبـرگان مـی تواننـد رهبـری را عـزل نماینـد. ایـن جنـاح اختیـارات ولـی فقیـه را بـه قانـون اساسـی محـدود مـی داننـد و معتقـد اسـت وی بایـد در چارچـوب قانـون اساسـی عمـل کنـد. ایـن جنـاح معتقـد اسـت، ولـی فقیـه در عصـر غیبـت بایـد منتخـب مـردم باشـد. 🔹بــه بیــان دقیــق تــر، طیــف چــپ مــدرن بــه ولایــت فقیــه انتخابــی معتقــد اســت و مبنــای حکومــت اســلامی را رای و انتخــاب مــردم مــی دانــد. بــر اســاس ایــن نظــر، در عصــر غیبــت دســت خــدا از آســتین مــردم بیــرون مــی آیــد. ❇️طیـف چـپ کـه در زمـان امـام (ره) بـه ولایـت مطلقـه فقیـه معتقـد بـود، بـا تغییـر مصـداق و عینیـت رهبـری، بـه تدریـج برخـی افـراد منتسـب بـه آن فصـل الخطـاب امـور را قانـون اساسـی قلمـداد کـرده و بـه ولایـت انتخابـی مقیـده فقیـه و وکالـت فقیـه، تغییـر جهـت داده انـد.
🔻ب. سیاســی: در زمینــه احــزاب و جایــگاه آن در جمهــوری اســلامی ایــران، برخــی از افـراد منتسـب بـه ایـن جریـان بـر ایـن اعتقادنـد: در حـوزه جامعـه مدنـی، گروه هـا، احـزاب و اصنــاف سیاسـی بـه عنــوان نماینــده علایــق مــردم، دارای آزادی هسـتند و در عرصــه رقابــت، احــزاب و گروه هــای سیاســی، حــوزه حــد واســط بیــن دولــت و جامــع بــه شــمار مــی آینــد. بـه عبـارت دیگـر جنـاح چـپ مـدرن بـر ضـرورت فعالیـت احـزاب سیاسـی تاکیـد مـی کننـد. 🔹ج. خارجـی: چـپ سـنتی کـه در گذشـته در راسـتای سیاسـت صـدور انقـلاب و مبارزه بـا آمریـکا فعالیـت مـی کـرد، پـس از یـک دوره دوری از قـدرت، بـا بازنگـری در اندیشـه هـای خـود، بـر ایـن اعتقـاد اسـت بـرای رسـیدن بـه جامعـه مطلـوب دینـی، بـه کسـانی نیازمندیـم کـه از بسـتر سـنت برخاسـته و بـر ابـزار مـدرن نیـز تسـلط داشـته باشـند، تـا دیگـر تعلقـی بـه سـنت یـا مدرنیسـم از خـود نشـان ندهنـد. نـه شـیفته سـنت و یـا غـرب و نـه نفـی و طـرد آنهـا. ادامه دارد.. 🇮🇷 را به دوستان خود معرفی کنید. @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فریدون عباسی: عملکرد روحانی در نابودی اقتصاد به عنوان الگو به دیگران معرفی شود رئیس کمیسیون انرژی مجلس: 🔹عملکرد ۸ ساله روحانی در ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نابودی اقتصاد ایران به عنوان الگو به دیگران معرفی شود. 🔹شورای نگهبان در تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری دقت کند تا مجدد شاهد تضعیف کشور نباشیم. 🇮🇷 راه روشن را به دوستان خود معرفی کنید. باهم حماسه ای دیگر بسازیم ❗️ @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬛️ انا لله و انا الیه راجعون سردار حجازی به لقاءالله پیوست 🔹روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از عروج سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه بر اثر عارضه قلبی خبر داد. 🇮🇷 و راه روشن را به دوستان خود معرفی کنید. @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا هست، ما نیستیم. ما باید دست برداریم از این بی تفاوتی هامون لظهور الحجه 🎙حاج اقای شجاعی و شیخ مهدی دانشمند 🇮🇷 و راه روشن را به دوستان خود معرفی کنید @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶️نفوذی اسرائیل شناسایی شد 👈این مرد را می‌شناسید؟ 👇👇👇👇 نام او «ایلی کوهین» بود. اما در سوریه او را «کامل امین» می‌شناختند. مردی تندرو و بسیار مخالف اسرائیل! اما در اصل مأمور مخفی اسرائیل که تا یک قدمی نخست وزیری سوریه پیش رفت. او در مجلس ملی سوریه فریاد می‌زد و اسرائیل را به هزار کار کرده و نکرده متهم می‌کرد، اما شب‌ها در خانه، برای اسرائیل اطلاعات بسیار سودمندی را ارسال می‌کرد. دستور العمل‌ها از تل آویو می‌رسید که وجه مشترک همه ان دستورها فقط یک چیز بود: هرچقدر میتوانی شلوغ کن و وانمود کن دشمن قسم خوردۀ اسرائیل هستی! دو چیز، او را گرفتار کرد: اول شنود تصادفی پیامهایش به اسرئیل... دوم، اینکه هرچه می‌گفت و می‌خواست، در نهایت، به سود اسرائیل بود. در واقع هنر این مرد آن بود که خواسته‌های اسرائیل را به بهترین شکل، در قالبی با ظاهر کاملاً ضد اسرائیلی بیان می‌کرد و در راستای تحقق آن می‌کوشید. ✅ نکته : دستگاه های امنیتی باید مراقب ایلی‌کوهین ها و ها باشند @hawzeh_velaei
❌جریان شناسی ایران معاصر، بخش دوم از تا 🔹ادامه بحث مبانی جریان چپ مدرن : 🔻بــه عبارتــی، جنــاح مذکــور بــه نقــد غــرب معتقــد اســت نــه نفــی آن. آنهــا تعامــل و رابطـه بـا فرهنـگ غـرب را نوعـی تقویـت بسـترهای زیرسـاخت هـای فرهنگـی جهـت حفـظ تقویـت دینـی و ملـی مـی داننـد کـه مـی توانـد گامـی در جهـت مصونیـت اجتماعـی در برابــر تهاجــم بــه حســاب مــی آیــد. از ایــن رو معتقدنــد، اســتراتژی فرهنگــی نظــام نبایــد اسـتراتژی منـع باشـد. 🌀جبههٔ دوم خرداد بعـد از برگـزاری مجلـس پنجـم، یعنـی تنهـا بـا گذشـت یـک هفتـه از آن، جریـان چـپ سـنتی و مـدرن کـه دوره بازگشـت بـه قـدرت را طـی مـی کردنـد، موفقیـت نسـبی در قــوه مقننــه بــه دســت آوردنــد و لــذا گام بزرگــی بــرای انتخابــات ریاســت جمهــوری هفتــم برداشـتند. کارگـزاران سـازندگی کـه تلفیقـی از راسـت مـدرن و چـپ مـدرن را نمایندگـی مـی کـرد بـه همـراه مجمـع روحانیـت مبـارز کـه چـپ سـنتی را نمایندگـی مـی کـرد، همـراه بـا سـایر گـروه هـا و احـزاب سیاسـی بـا اعـلام حمایـت از کاندیداتـوری محمـد خاتمـی در یـک ائتـلاف بـزرگ در انتخابـات شـرکت کردنـد. انتخاباتـی کـه کارگـزاران سـازندگی در پیـروزی آن نقـش اساسـی داشـتند. 🔹انفتــاح فضــای سیاســی، گســترش آزادی هــای سیاســی، تکثــر و نشــریات، رشــد روز افـزون احـزاب، تشـکل هـای سیاسـی و نهاد هـای عمومـی و غیـر حکومتـی، کاهـش تنـش مناســبات و روابــط سیاســی بــا جهــان و بــاز کــردن فضــای مدیریتــی در کشــور در راســتای گــردش قــدرت را مــی تــوان از جملــه دســتاوردهای دوم خــرداد دانســت. 🔸در راسـتای گسـترش ظرفیـت سیاسـی مـردم، احـزاب، تشـکل هـای سیاسـی تشـویق و ترغیـب و از رشـد قابـل توجهـی برخـوردار شـدند. سـازمان های مـردم نهـاد (ngo) در راسـتای کوچـک شــدن دولــت و جامعــه مدنــی، شــورا های اســلامی شــهر و روســتا در سراســر کشــور تشـکیل شـد. 🔹دربــاره پیــروزی خاتمــی و جریــان دوم خــرداد دیدگاه هــای مختلفــی وجــود دارد؛ کارگــزاران سـازندگی آن را بـه دولـت هاشـمی و برنامـه هـای سـازندگی متعلـق مـی داننـد چـرا کـه دولـت توانسـت بـا برنامـه توسـعه اقتصـادی، رویکـرد انضباطـی دولـت چـپ گـرای موسـوی را کنـار بگـذارد، بـا اسـتقراض و جـذب سـرمایه هـای خارجـی رونق تولیـد را فراهـم سـازد. بــا رونــق تولیــد و کار در کشــور، شــرایط دوران جنــگ بــه شــدت تغییــر یافــت و مطبوعــات بـه فعالیـت مشـغول شـدند. در ایـن شـرایط، بـه مشـارکت جویـی مـردم نیـاز بـود و خاتمـی توانسـت از دسـتاورد های دولـت سـازندگی اسـتفاده کنـد. 👇
🔻بـر عکـس ، برخـی افـکار هـم بـا نگاهـی سـلبی و منفـی معتقدنـد دوم خـرداد یکی از عـوارض و بازتاب هـای دوران بـوده و پیـام دوم خـرداد یـک جـواب منفـی بـه عملکـرد دوران سـازندگی بـوده اسـت. 🔹بـر اسـاس ایـن نگـرش اعتـراض بـه خـط مشـی هـای یـک سـویه و شـتابان دولـت سـازندگی در جهـت توسـعه اقتصـادی ... و بـی توجهـی ایـن دولـت بـه برنامـه هـای توسـعه اقتصـادی بـود. بـه عبـارت دیگـر، دوم خـرداد در واکنـش بـه الگـوی دگرگونـی شـبه مدرنیسـتی اقتصـادی دهـه دوم انقـلاب پدیـد آمـد. 🔸خاتمــی در انتخابــات دوم خــرداد ۷۶ نمــاد مخالفــت بــا وضــع موجــود بــود و رقیــب اصلــی او (ناطــق نــوری) از جنــاح راســت، طرفــدار وضــع موجــود بــود. در چنیــن شــرایطی، توانســت ۲۰ میلیــون رای را از آن خــود کنــد، امــا جبهــه دوم خــرداد کــه عنــوان گروه هــای پیـروز در انتخابـات بـود در بـر گیرنـده طیفـی گسـترده از (مجمع روحانیـت مبـارز) چـپ مدرن (کارگـزاران سـازندگی)، اصـلاح طلب (حـزب مشـارکت) و لایـه هایـی از جریـان ملـی مذهبـی را شـامل مـی شـد و تنهـا وجـه اشـتراک آنهـا، مخالفـت و حـذف جنـاح مقابـل بـود. دیـری نپاییـد کـه درونـی آنهـا بـالا گرفـت. 🔹ایــن اختلافــات بــر ســر چنــد موضــوع بــود: گروهــی پدر ســالاری و انحصــار طلبــی حــزب مشـارکت و مجاهدیـن انقـلاب بـر نمـی تابیدنـد، جمعـی بـر سـر سـهم خواهـی و بـه دسـت گرفتــن قــدرت، برخــی هــم بــا رادیکالیســم و افراطــی گــری مخالفــت کردنــد. امـا ایـن جریـان رادیـکال دوم خـرداد بـود کـه بـه دلیـل قـدرت داشـتن در گفتمـان سـازی، نظریـه پـردازی، کار تشـکیلاتی و مـوج سـازی بـه عنـوان نماینـده کل جریـان در سـطح جامعـه اشـتهار یافتـه بـود. 📚 جریان شناسی سیاسی ایران معاصر ✏️ علی دارابی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تفسیر ۶ | جنگ ممدوح 🔘 «الَّذِينَ آمَنُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُواْ أَوْلِيَاء الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفاً» (آیه ۷۶ سوره مبارکه نساء) ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۶) ☑️ نزول تدریجی حضرت قرآن ا❁﷽❁ا «وَ قُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ عَلَي مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً»؛ و قرآنی را جزء جزء و به تدریج بر تو فرستادیم که تو نیز بر مردم به تدریج قرائت کنی، و این قرآن کتابی از تنزیلات بزرگ ماست. ﴿سوره مبارکه إسراء، آیه ۱۰۶﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ صورت دیگری از نزول حضرت قرآن، «تنزیل» یا همان نزول تدریجی است؛ با این توضیح که آن علم کلّ و تام هستی بصورت تدریجی طی بیست و سه سال بعثت حضرت خاتم الأنبیاء و المرسلین (صلی الله علیه و آله و سلم) (۱)، حسب مقتضیات زمانی و مکانی تنزیل یافته است. پس مخاطب إنزال و تنزیل، وجود مبارک راسخون در علم می باشد و ذات علم در قلوب مبارک ایشان نازل شده است، با لحاظ این مهم که إنزال در انحصار ایشان می باشد، اما از آنجا که تنزیل به غرض تبیین و تفهیم تشریع برای عباد الله محقق شده، پس عباد الرحمن نیز می توانند از آن محظوظ و بهره مند گردند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) به بیان أدق، نزول تدریجی حضرت قرآن، همزمان با بعثت شریف حضرت خاتم الأنبیاء (صلی الله علیه و آله وسلم) در ۲۷ ام رجبآغاز گشت. گرچه طول رسالت شریف آن حضرت ، ۲۳ سال بوده است، اما پس از نزول آیات ابتدایی سوره علق، در دوران سه ساله فترت، آیه ای نازل نشد و پیامبر اکرم در این زمان مامور به دعوت پنهانی بودند. بنابراین حضرت قرآن در طول ۲۰ سال، (۱۰ سال در مکه مکرمه و ۱۰ سال در مدینه منوره) بر قلب مبارک رسول خاتم (صلی الله علیه و آله وسلم) نزول تدریجی داشته است. التمهید فی علوم القرآن، ج۱، ص ۱۱۶ الی ۱۲۰ 🕋 📜۶/۱ 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۶) ☑️ نصوص دال بر تنزیل از جمله کرائمی از حضرت قرآن که بر نزول تدریجی دلالت می کنند؛ عبارتند از: ▪️ سوره مبارکه إسراء، آیه ۱۰۶: «وَ قُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ عَلَي مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً». ▪️ سوره مبارکه فرقان، آیه ۳۲: «كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِم‏»؛ خداوند متعال در پاسخ به اعتراض کفار مبنی بر نزول دفعه ای حضرت قرآن، فرمود: ما آن را این چنین تدریجی فرستادیم تا قلبت را به وسيله آن استوار گردانيم، و (بدین سبب) آیات آن را بر تو مرتب به ترتیبی روشن و به آهستگی برخواندیم تا تو آنرا برای مردم تبیین کنی. ▪️ سوره مبارکه یس، آیه ۵: «وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ... تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ»؛ و قرآن حکیم ... تنزیل آن عزیز رحیم است. ✍️ «ترتیل و قرائت حضرت قرآن علی الناس علی مُکث»، «تفریق» و «تثبيت» که خود متضمن معنای تدريج است، نیز عباراتی مانند «لِجَوَابِ كَلَامِ النَّاسِ» در نصوص دیگر و مشابه آن در سایر منابع و مستندات، بیان تامی در تعلیلِ تنزیل حضرت قرآن است. به بیان دیگر، ذات علم در إنزال، به جهت رفع نیاز عباد الله نسبت به معرفت تشریع و تفقه و معرفت به آن، و نیز تثبیت و تفهیم آن در قلوب، منزل به منزل، و علی مُکث برای ایشان تبیین و تنزیل گشت. به این ترتیب، ذات بسیط حضرت قرآن، در تنزیل به کثرت رسیده و برای خلق تبیین و تفهیم گردیده است تا ایشان از این طریق به هدایت و آن غایت قصوای خلقت نائل شوند که اگر این امر صورت نمی پذیرفت، خلق و عباد الله هیچ راهی به معرفت حضرت قرآن و بسیط علم نداشتند و از علم القرآن هیچ حظّ و بهره ای نمی بردند. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّه» 🕋 📜۶/۲ 🕋📜🕋📜🕋 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹