eitaa logo
فصلنامه رهیافت اندیشه
614 دنبال‌کننده
738 عکس
8 ویدیو
10 فایل
🔖تحلیل و پاسخ‌یابی مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و... در چهارچوب اندیشه اسلامی 🔖گفت‌وگوهای چالشی با اساتید و صاحب‌نظران 🔖بهره‌گیری از یادداشت‌های مسئله‌محور پژوهشگران و نویسندگان ارتباط با ادمین: @admin_rahyaftandisheh تبادل: @rahyaft_t
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 کثرت مراجع قانون‌گذار؛ آسیبی برای نظام قانون‌گذاری ایران 📌حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 یکی از آسیب‌های نظام قانون‌گذاری در ایران، کثرت مراجع قانون‌گذار در آن است. 🔖 مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس خبرگان و برخی از نهادهای انقلابی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای فضای مجازی مقررات لازم‌الاجرائی را وضع می‌کنند که اگر نام این‌ها قانون هم نباشد، رسمشان قانون است. 🔖 کثرت مراجع قانون‌گذار باعث می‌شود که طبعاً تعارضی بین این قوانین اتفاق بیفتد و ایجاد هماهنگی میان آن‌ها کار دشواری باشد. 🔖 بنابراین حتی اگر نهادهای متعددی در یک کشور مجاز به وضع قانون باشند، الزاماً باید یک نهاد و مرجع واحدی وجود داشته باشد تا تأیید نهایی قانون توسط همان مرجع واحد انجام شود و به این منظور از تشتت و ناهماهنگی بین قوانین جلوگیری شود. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 لزوم نظریه‌پردازی در باب مفهوم حق 📌دکتر محمود حکمت‌نیا در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 ما باید ابتدا یک نظریه‌پردازی درمورد حق داشته باشیم که بتواند حقوق عامه را در بربگیرد و همچنین بتواند سایر موارد را هم مهیا و سامان‌دهی کند. از سوی دیگر این نظریه‌پردازی باید موجّه باشد و موجّه‌بودن آن هم نیازمند اعتبار شارع است که این اعتبار شارع حکم نامیده می‌شود. 🔖 اساساً نظریۀ حق به‌معنای مدرن کلمه در ادبیات فقهی وجود ندارد. آن حقی هم که مدنظر آن‌هاست، کاربرد بسیار محدودی دارد. 🔖 وقتی که ما از حقوق عامه صحبت می‌کنیم، نباید خودمان را در فضای فقهی اول کتاب مکاسب بیندازیم؛ چراکه آن نظریه به درد حقوق عامه نمی‌خورد. گرچه ممکن است از آن استفاده شود اما در کل با فضای حقوق عامه همخوانی ندارد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 اسلامی‌سازی قوانین نیازمند اجتهاد و پژوهش است 📌دکتر سیدحسین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 ما در این زمینه موفق نبوده‌ایم که موازین شرعی و فقهی را بر اساس مقتضیات روز مشخص کنیم. 🔖 مسلماً اسلامی‌کردن قوانین این نیست که یک مسئله‌ای را که شیخ طوسی هزار سال پیش گفته برداریم و عیناً ترجمه کنیم و در قانون بیاوریم. اسلامی‌کردن آن است که آن مبانی را بگیریم و بر مقتضیات روز تطبیق دهیم و آن‌ها را به‌روز کنیم. 🔖بنابراین وقتی در این زمینه کار و پژوهش صورت بگیرد و اجتهاد به‌معنای واقعی کلمه اعمال شود، می‌توانیم این تلفیق را درست انجام داده و آنچه را که در شرع است با مقتضیات روز تطبیق دهیم. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 قوانین کشور دست‌پخت یک فرآیند جدلی است 📌دکتر مسلم آقایی‌طوق در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 در نظام قانون‌گذاری کشور و اتفاقاتی که در نظام قانون‌گذاری می‌افتد، می‌توانید به این نتیجه برسید که معیارهای ما در وضعیت کنونی برای انتخاب از بین جایگزین‌ها، یک ‌سری معیارهای جدلی هستند. 🔖 یعنی من بحث جدلی را با انواع عبارات جذاب مثل شعر، مثال ذکرکردن و بیان تاریخ و محاسن و معایب بحث مطرح می‌کنم و هدفم این است که شما را قانع کنم و به مباحثی که شما مطرح کردید پاسخ بدهم و شما را ساکت کنم تا حرف خود را به کرسی بنشانم. 🔖 روش دیگر به این شکل است که شما هنگام ارائۀ یک طرح و یا لایحه در مجلس و هنگامی که پیش‌نویس لایحه‌ای در هیئت‌وزیران مطرح می‌شود، با معیارهای علمی درمورد آن صحبت کنید. 🔖 یعنی پدیده‌ای که می‌خواهید مدیریت کنید را از طریق مطالبات علمی به جلو حرکت دهید و کارشناسانی قبلاً بر روی آن کار کرده باشند، دستاوردهای علمی در این زمینه را ارائه کنند و به‌گونه‌ای عمل کنند که وضعیت به‌صورت شفاف دربیاید و مباحث هم مباحثی عینی و غیرجدلی باشد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 وجود انبوه مقررات نشانۀ توانمندی و کارآمدی مجلس نیست 📌دکتر خیرالله پروین در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 وجود انبوه مقررات نشانۀ توانمندی و کارآمدی یک مجلس نیست. چه بسا این امر برای دسترسی به یک قانونی که شفاف و کارآمد باشد، مُخِل است و چه بسا فراوانی کمیت قانون‌گذاری به کیفیت قانون‌گذاری صدمه بزند. 🔖 لذا امروزه به‌دنبال مقررات‌زدایی و کاستن قانون‌گذاری هستند؛ یعنی می‌خواهند قانون‌گذاری را از سطح کمّی به کیفی ارتقا دهند. 🔖 کیفیت قانون زمانی است که آن قانون قابلیت اجرا و سازگاری، فهم‌پذیر، شفاف و واضح باشد و سادگی داشته باشد. قانونی که پیچیده و غیرقابل‌فهم باشد و نیاز به تفسیر متناوب داشته باشد و در عین حال مورد تغییر و اصلاح‌های پشت‌سرهم قرار بگیرد، نمی‌تواند آن قانون کارآمد و باکیفیت باشد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 حقوق بشر؛فناوری سیاسی غرب یا موازین فطری و طبیعی؟ 📌دکتر باقر انصاری در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 مشکلی که ما بعضاً با نظام بین‌المللی حقوق بشر داریم، این است که به آن نگاهی صفروصدی می‌کنیم. به هر حال نظام بین‌المللی حقوق بشر برای خود یک ماشین و سیستمی دارد و ما این سیستم را به‌طور کامل نمی‌شناسیم. 🔖حقوق بشر چیزی نیست که ما تنها با یک مطالعه و برداشت اجمالی بتوانیم از عهدۀ آن بربیاییم و بفهمیم که حقوق بشر دقیقاً چه‌کارهایی انجام می‌دهد. نگاهی که ما مثل بسیاری از کشورهای دیگر به حقوق بشر داریم، جهات خوش‌بینانه و بدبینانه دارد. 🔖 نگاه بدبینانه این است که می‌گویند حقوق بشر در حد یک فناوری سیاسی است و علیه بعضی کشورها قابلیت استفاده دارد و در نتیجه، نهایت تلاش خود را می‌کنند که این فناوری سیاسی خنثی شود تا علیه خودشان استفاده نشود بلکه بتوانند علیه دیگران از آن استفاده کنند. 🔖 در نگاه خوش‌بینانه بحث این است که نهایت حرف حقوق بشر این بوده که دولت با مردم خود در نهایت احترام رفتار کند و آزادی آنان را رعایت کند و تبعیض را از میان بردارد. اگر نگاه این‌گونه باشد، دولت این موارد را می‌پذیرد، به آن عمل می‌کند و برای آن هم سازوکار تعیین می‌کند. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 تأمین امنیت عمومی مهم‌ترین توجیه مشترک همۀ دولت‌ها است 📌دکتر سیدمحمدمهدی غمامی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 حکمرانی به‌شرطی موجه است که بتواند برای عامۀ مردم امنیت را فراهم کند. به‌عبارت دیگر تأمین امنیت عمومی برای مردم و برای عامۀ مردم، مهم‌ترین توجیه مشترک همۀ دولت‌ها است. 🔖 بعضی از دولت‌ها در کنار تأمین امنیت، گفتمان حق‌ها را هم جاری می‌کنند؛ به این معنا که شهروندان هم باید امنیت داشته باشند و همچنین نسبت به این امنیت هم حق دارند.‌ 🔖 این در واقع دو حقی است که در ادامۀ گفتمان تأمین امنیت حقوقی مطرح می‌شود و به همین دلیل ایجاد عدالت و امنیت و آسایش خاطر دولت برای شهروندان است که مردم باید پذیرای یک حکومت و دولت باشند. 🌐 @rouyeshandisheh
💢 ماهنامه رویش اندیشه را در اینستاگرام دنبال کنید: 🌐 http://instagram.com/rouyesh_andisheh
🔘 آگاه‌سازی مردم به حقوق اداری خود وظیفۀ دستگاه‌های دولتی است 📌دکتر ولی رستمی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 دستگاه‌های دولتی باید مردم را با حقوق و تکالیفی که در ارتباط با ادارات دارند، آشنا کنند؛ یعنی مردم مطلع شوند که چه حق‌و‌حقوقی در ادارات دارند. 🔖 یکی از مسائل و مشکلات همین است که مردم واقعاً از حق‌و‌حقوق خودشان چندان آگاهی ندارند و این خودش باعث می‌شود که هم به حقشان دسترسی پیدا نکنند و هم اینکه زمینۀ اصطکاک و مسائل و مشکلات و حتی دعاوی اداری هم بیشتر شود. 🔖 بنابراین یکی از موضوعات مهمی که امروزه در دنیا در ارتباط با حق کلی مطرح می‌شود، همان حق اطلاع است و حق دیگری که مطرح می‌شود، حق دسترسی به اسناد و مدارک دولتی است که امروزه در دنیا هم به آن توجه بسزایی می‌شود و می‌توان آن را در ارتباط با همان حق اطلاع مطرح کرد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 نظام بین‌الملل اسلامی؛ بدیل نظم موجود در روابط بین‌الملل 📌حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 اسلام با توجه به اینکه دین خاتم و دین جهانی است، طبعاً نمی‌تواند در داخل مرزهای خودش، محدود باشد بلکه باید برای نظام جهانی هم حرف و سخن داشته باشد که البته دارد و بر همان اساس ما نمی‌توانیم نوع نگاه دین و فقه را برای نظام ادارۀ جهان نادیده بگیریم. 🔖 اما از آنجا که ما تاکنون بر اساس یک نگاه کلان، به امور نگاه نکردیم و عمدتاً سیاست خارجی را ملاک قرار دادیم، طبعاً باید یک نوع نگاه کلان حاکم بر جهان را هم ارائه و پیشنهاد کنیم، مبانی آن را هم تبیین کنیم تا در قبال نظم موجود جهانی که بر اساس نظام سلطه استوار است، نظامی جایگزین شود که این نظام مبتنی بر نظم دینی اسلامی و هنجارهای دینی و همچنین عدالت، فطرت و صلح و همزیستی بین کشورها خواهد بود. 🔖 این موارد بر ما حکم می‌کند که باید نگاهی به روابط بین‌الملل داشته باشیم، نوع ساختارهای نهاد بین‌الملل را بر اساس مبانی دینی تبیین کنیم و طبعاً بر همان اساس، نظم نوین و ساختارهایی را ارائه کنیم و کشورهای جهان را هم بر اساس یک منطقی گرد هم جمع کنیم که البته بدیل نظم موجود در حوزۀ روابط بین‌الملل خواهد بود. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 انباشت سیاست‌های کلی باعث ازدست‌رفتن خاصیت آن شده است 📌دکتر مرتضی حاجی‌علی‌خمسه در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 سیاست‌های کلی نظام یک سند حقوقی است و باید آن بایسته‌های قانون‌نگاری حقوقی در آن‌ها رعایت می‌شد. اما چون نسبت به آن‌ها دید حقوقی حاکم نبود با یک دید دیگری نگارش شده، همین منجر به ابهامات متعددی در سیاست‌های کلی نظام شده است. 🔖 ما آن‌قدر انباشت سیاست‌ها داریم و آن‌قدر این سیاست‌ها متعدد و متکثر شده که خاصیت خودش را از دست داده است؛ یعنی از آن جهت‌گیری کلانی که قرار بود بدهد، خارج شده است. ما الان داریم در هر موضوعی سیاست می‌نویسیم. این غلط است. 🔖 بنابراین سیاست‌ها به موضوعات متعددی پرداختند و نسبت سیاست‌ها با ما مشخص نیست و چون آن نگارش و ادبیات حقوقی درست رعایت نشده، از یک لفظ با یک برداشت می‌توان یک قانونی را مغایر سیاست‌ها دانست و همان قانون را با همان لفظ، ولی با یک برداشت دیگر، منطبق با سیاست‌ها دانست. 🌐 @rouyeshandisheh