eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
491 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
957 ویدیو
96 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
☝️ ⁉️چرا خدا قبلِ خلقت‌‌مان اَز ما اجازه نگرفت؟ پاســـ🖊ــــخِ 🖋مرضیه رمضان‌قاسم 1⃣قبل از ورود به پاسخ علمی باید علت ایجاد سوال واکاوی شود تا کشف گردد که او به چه خاطر نبود این زندگی را بر بودنش ترجیح می‌دهد و متناسب با دیدگاهش به او پاسخ داد. این سوال عمدتا مربوط به افرادی است که در دنیا نه مطلقا خوب‌اند و نه مطلقا بد، یعنی در عین اینکه کافر، مشرک، لجوج، جحود و دنیاپرست نیستند اما گاه از آخرت غافل‌ می‌شوند، زندگی زیکزاکی دارند؛ اینگونه افراد در نهایت، رحمت الهی شامل حال‌شان می‌شود و اهل بهشت‌اند، پس فرد در مواقعی که در دنیا دچار رنج و مشکلی می‌شود بخاطر عدم اطلاعش از اهداف خالق، دچار کم‌صبری شده و به خدا غُر می‌زند، اعتراض می‌کند که چرا مرا خلق کردی؟ اما چون خدا می‌داند او با مشاهده‌ی آخرت از به وجود آمدن خویش رضایت پیدا می‌کند او را خلق نموده تا خودش در آخرت حقیقت امر را ببیند و با اراده خود از حرفش برگردد و از گفته‌‌‌اش پشیمان گردد. در روایات آمده«وقتی بندگان ثواب مصیبت‌ها و مشکلات‌شان را می‌بینند آرزو می‌کنند ای کاش در دنیا گوشت بدنشان با قیچی چیده می شد.»الکافی، ج 2، ص 255 🔻پاسخ علمی 2⃣اذن، قبل از عمل و اجازه، بعد از عمل است پس از حیث معناشناسی باید از واژه‌ی "اذن" را جایگزین "اجازه" کنیم. 3⃣اذن گرفتن برای خلقت، به چند دلیل محال است: ۱) تأثیر علت بر معلول جبری‌ست و اذن گرفتنِ معلول از علت، حرف بی‌معنائی‌ست. انسان نمی‌تواند توقع داشته باشد آتش برای سوزاندن از او اذن بگیرد، زیرا تاثیر علت بر معلول دستِ ما نیست؛ تولد انسان نیز در راستای تاثیر علت بر معلول بوده و جبری‌ست. زیرا خداوند فیاض علی‌الاطلاق است و آفرینش، لازمه و اقتضاء اوصاف اوست. ۲) اذن گرفتن منوط و مشروط به وجود است، خدا برای اینکه از ما اذن بگیرد می‌بایست ما را یکبار بدون اذن خلق می‌کرد و باز همین اشکال به وجود می‌آمد که چرا ما را بدون اذن خلق کرده است. ۳) بر فرض محال اگر امکان داشت خدا از انسان می‌پرسید می‌خواهی خلق شوی یا خیر، چون ساختار آفرینش انسان، تدریجی‌ است، دائما در نظراتش تغییر و تبدل حاصل می‌شود، اکثر خاطراتی که می‌بیند فراموش می‌کند، از انتخاب‌هایش پشیمان می‌شود و ... بنابراین چگونه ممکن است از انسانی که رأی ثابتی ندارد و بارها در طول عمرش نظرش تغییر می‌یابد پرسیده شود می‌خواهی به دنیا بیایی یا خیر، چه تضمینی وجود داشت که او این اظهار نظر یادش بماند، الان فرض کنید خدا از انسان اذن گرفته ولی او یادش نیست، در این صورت هم هیچ گِرِهی باز نمی‌شود و جلوی طرح این سوال گرفته نمی‌شود. بنابراین بر فرض هم که خدا از انسان اذن می‌گرفت و او یادش می‌ماند، باز انسان نمی‌توانست تصمیم بگیرد چون برای تصمیم‌گیری یکبار باید زندگی را تجربه می‌کرد و با اطلاعات جامع از جزئیات دنیا و آخرت باخبر می‌بود و پاسخ می‌داد. ۴) حتی اگر خدا انسان‌ها را پیش از خلقت از جزئیات دنیا با خبر می‌ساخت باز هم تا آن را تجربه نکرده بودند نمی‌توانستند درک کنند، همانطور که در خصوص آخرت اینچنین است و با وجود این همه روایات و آیات که مزد سختی‌ها را بیان کرده باز هم انسان نمی‌تواند آن را درک کند و در برابر مشکلات صبوری کند. ۵) هرگز امکان ندارد قبل از خلقت، اطلاعی در مورد نحوه‌ی زندگی در دنیا به انسان داده شود؛ چون سرنوشت انسان مشروط است نه مطلق و این خودِ انسان است که آینده و سرنوشتش را در دنیا می‌سازد، انسانها هر لحظه توان تغییر سرنوشت خود را دارند بنابراین خدا نمی‌خواسته آنها را از سرنوشت‌شان آگاه سازد زیرا آگاه کردن انسان به تمام حوادثی که برای او اتفاق می‌افتد، یعنی ورود انسان به راهی که قادر بر تغییر آن نیست. همچنین باید دقت داشت سرنوشت انسانها یکسان نیست، لذا خداوند می‌بایست سرنوشت هر کسی را جدا به او نشان می‌داد، که این نقض غرضِ خلقت و با حکمت الهی ناسازگار است. ♻️نتیجه اینکه: انسان می‌بایست بجای توقع محال، زاویه‌ی دید خود را تغییر دهد و بداند خداوند انسان را در دو مرحله آفریده است، در مرحله‌ی اول آفرینش او جبری بوده اما در مرحله‌ی دوم که انتخاب محال نیست خداوند به نظر بندگان بهاء داده و در مدت محدودِ دنیا، کیفیت آفرینش را به دست انسان سپرده است تا او خودش را برای زندگی نامحدود، به هر صورتی که دوست دارد بیافریند، لذا در قیامت انسان با جسمی محشور می‌شود که خودش ساخته است. صدرالمتألهین، تفسیر القرآن، ج 4، ص 284 همان طور که پیامبر می‌فرماید:«همان‌گونه که زندگی می‌کنید خواهید مُرد، و همانطور که می‌میرید مبعوث خواهید شد، و همانگونه که مبعوث می‌شوید محشور خواهید شد.» محمدبن‌ابی‌جمهور، عوالی الئالی، ج 4، ص72 پس انسان در انتخاب آزاد است ولی پیامد آن اجباری‌ست. 📌اگر بار خارست خود کشته‌ای و گر پرنیانست خود رشته‌ای 🇮🇷🇵🇸 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
⚫️پرسش:🥀 تاريخ دهه‌ی‌فاطميه چه زمانی است❓ ✍️پاسخ: درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) روایات مختلفی وجود دارد. ❌نظر علمای اهل سنت : آنها از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر را بیان کرده‌اند. ✔️نظر علمای شیعه: دو احتمال وجود دارد: 5⃣7⃣بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند. 5⃣9⃣ اما بنا بر قول ۹۵ روز ، شهادت حضرت(سلام الله علیها) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند 🔚اما در عرف شیعه: بنابر قول ۷۵ روز به دهه دوم جمادی الاولی، از یازدهم تا بیستم جمادی الاول که ، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول است. طبق قول ۹۵ روز: دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی است‌که، شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم است. 🏴🏴🏴 🌐@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ اول سلام و بعد سلام و سپس سلام با هر نَفَس ارادت و با هر نفس سلام اربابم، مرده‌ام تا که تو جانم‌ بدھی... گاهی نسیمی سوی مشتاقان‌ خود بفرست گاهی بده این زخم‌ها را التیام از دور ... صلی‌الله‌علیک‌یااباعبدالله 🇮🇷🇵🇸 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆سلام اینم تصاویر تصادف امروزم بچه‌تر که بودم اگر از جانب کسی مورد ظلم واقع می‌شدم، با گفتن جمله‌ی کلیشه‌ای "خدا جای حق نشسته است و تقاص‌ام را از او می‌گیرد و در قیامت با او تسویه حساب می‌کند" به شدت آرام می‌شدم. اما وقتی قدم در حوزه نهادم، استاد اخلاق‌مان فرمودند: اگر کسی به شما ظلمی کرده او را ببخشید تا در قیامت معطل نشوید. صحبت ایشان آبی بود بر آتش خشم‌های فروخفته‌ام. امروز موقع تصادف بعینه فرمایش استاد اخلاق‌مان را دیدم و چشیدم وقتی با وجود اینکه صد درصد مقصر نبودم از صبح تا بعدازظهر کلی علاف و معطل شدم. امشب که شب جمعه و شب مغفرت و آمرزش است به خداوند عرضه بداریم: الهی، هر کسی خواسته یا ناخواسته ظلمی در حق‌مان روا داشته را، به گل روی مادر آفرینش بخشیدیم. خودت نیز به دل کسانی که خدای ناکرده نسبت به آنها ظلمی کرده‌‌ایم بینداز ما را ببخشند، آمین. 🖋نویسنده:مرضیه‌‌رمضان‌قاسم 🇮🇷🇵🇸 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🌼🍃 اگر تو جور کنی جور نیست تربیت‌ست وگر تو داغ نهی، داغ نیست درمان‌ست ✍سعدی
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 این روزها که بحمدلله زاینده رود پر آب شده، خوب است نامه‌ای محضر محبوب‌مان حضرت صاحب الزمان علیه السلام بنویسیم و عرض ارادتی کنیم. 📩 آقا السلام علیک دلتنگم🌹 شرمنده‌ام، که همیشه شرمنده‌ام... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🇮🇷🇵🇸 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ⛅️ پرســـ❓ــش ⁉️ آیا توصیه‌ی به رفتنِ مسجد مقدس جمکران، سند معتبری دارد؟ ⁉️آیا انداختن عریضه در چاه جمکران کار صحیحی است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 🛑مقدمه: مرحوم محدث نوری به نقل از کتاب تاریخ قم از حسن بن محمد قمی که در قرن ۴ نگاشته شده است، جریان مسجد مقدس جمکران را نقل می‌کند البته باید متذکر شوم این کتاب الان در دسترس ما نیست ولی بخشی از این کتاب در دسترس مرحوم محدث نوری بوده و ایشان جریان مسجد مقدس جمکران را نقل کرده‌اند که مرحوم حسن‌بن‌محمد قمی جریان مسجد مقدس جمکران را از مرحوم شیخ صدوق -رحمه‌الله‌علیه- از کتاب مونس‌الحزین فی معرفت حق و الیقین نقل کرده‌اند اما فارغ از نقل قول در کتب و اینکه آیا این افراد مورد اعتماد هستند یا خیر، اگر به چند نکته توجه کنیم مساله و جایگاه مسجد مقدس جمکران برای ما روشن خواهد شد: 1⃣ در روایات و همچنین در سیره‌ی اهل‌بیت -علیهم‌صلوات‌الله- شاهد هستیم به تکریم مساجد و هر مکانی که بنام مسجد بنا نموده شده توصیه شده است و مسجد مقدس جمکران نیز از این مساله مستثنا نیست 2⃣ کرامات و مشکل‌گشائی‌های فراوانی در مسجد مقدس جمکران اتفاق افتاده است که یا خود شاهد آن بوده‌‌ایم، یا برای‌مان نقل شده و یا در قالب کتابهای متعدد منتشر شده و به ما رسیده است. 3⃣ امروزه مسجد مقدس جمکران پایگاه عظیمی برای ترویج معارف مهدوی و شیعی است. 4⃣ از مهمترین نکته‌ای که عظمت و جایگاه مسجد مقدس جمکران را برای ما ثابت می‌کند: توصیه‌ی علماء بزرگ دین، اهتمام و توجه فراوان نسبت به این مسجد داشته و دارند. ♻️نتیجه اینکه: با در کنار هم قرار دادن قرائن مذکور به این نتیجه دست می‌یابیم: رفتن به مسجد مقدس جمکران و عبادت در این مسجد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به ما این اطمینان را می‌دهد که در این مکان مقدس اتفاقات خاصی رقم می‌خورد. 🔴 اما متاسفانه گاهی در حاشیه‌ی مسجد مقدس جمکران شاهد افراط و تفریط‌هائی هستیم و اتفاقاتی رقم می‌خورد که مطلوب نیست زیرا موجب سوء استفاده‌ی برخی از دشمنان می‌گردد از جمله مساله‌ی چاه جمکران که این چاه هیچ جایگاه و موضوعیتی ندارد و همانند سایر چاه‌ها که در مکان‌های دیگر حفر می‌شود هست و هیچ نسبتی با امام‌زمان ندارد و مکانی برای امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیست اما شاید وجود این چاه از این جهت باشد که چون عریضه‌نویسی برای گفتگو با پروردگار و اولیاءالله جنبه‌ی شرعی دارد و به عنوان یکی از آداب اسلامی است که در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به آن اشاره شده است و در کتاب بحارالانوار، بابی تحت عنوان «کتابه الرقاع للحوائج الى الائمه صلوات الله علیهم و التوسل و الاستشفاع بهم فی روضاتهم المقدسه و غیرها» «باب نوشتن عریضه برای برآورده شدن حوائج به ائمه علیهم‌السلام و توسل به آن‌ها و طلب شفاعت از آن‌ها در حرم آن‌ها و موضوعات دیگر» 📚بحارالأنوار(ط - بيروت)، ج‏99، ص231 در روایات مربوط به عریضه‌نویسی بیان‌شده است که: عریضه در آب یا چاهی انداخته شود. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده است: «...ثُمَ‏ تَطْوِي‏ الرُّقْعَةَ وَ تَجْعَلُهَا فِي بُنْدُقَةِ طِينٍ ثُمَّ اطْرَحْهَا فِي مَاءٍ جَارٍ أَوْ فِي بِئْر...»؛ «نامه عریضه را می پیچی و در میان گل قرار می‌دهی و در آب جاری یا در چاهی می‌اندازی» 📚المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، ص403 شاید این چاه برای ایجاد نظم قرار داده شده است تا عریضه‌ها در آن قرار داده شود وگرنه این چاه، هیچ‌گونه قداست و هیچ نسبتی با امام‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ندارد. اما بر این مطلب که عریضه حتما باید در چاه موجود در مسجد جمکران انداخته شود هیچ دلیلی نداریم. 🛑جزئیات بیشتر این مطب در لینک زیر ➷➷➷➷➷➷ snai.ir/976371 @javadheidari110 ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ➠@ramezan_ghasem110 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ⛅️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛰ "در محضر علما" آیت‌الله بهجت گاهی با لبخندی پرمعنا می‌فرمودند:«بعضی وقت‌ها انسان می‌بیند یک حال خوشی دارد، حالت نورانی دارد! نمی‌داند علتش چیست. هرچه فکر می‌کند، هیچ علتی پیدا نمی‌کند. نه کار خاصی کرده، نه نماز خاصی خوانده، هیچ کاری نکرده است! ✔️اما آن بنده‌ی خدا نمی‌داند در کوچه‌ای، جایی، رد می‌شده و فقط به نحو گذرا حضرت حجت (عج) از کنارش رد شده‌اند. این نورانیّت و حال خوش، به همین جهت در این شخص ایجاد شده است.» سپس فرمودند: «آخر می‌شود انسان از کنار ِ کوه ِ ایمان رد شود و در او تأثیر نگذارد؟!» 🇮🇷🇵🇸 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا