✅ فراخوان دوفصلنامه موضوعشناسی فقهی
🔹پژوهشگران میتوانند پژوهش های فقهی خود در زمینه #روش_موضوعشناسی و سایر عناوین مرتبط را به این نشریه ارسال نمایند.
🌐 سایت: www.mozooshenasi.ir
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 3.mp3
15.94M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۳)
🔹بخش خیارات، جلسه سوم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ درنگی در روششناسی اجتهاد آيتالله بروجردی
▫️استاد سيد محمدحسن حكيم
🔹آيتالله بروجردی بر دو ركن مهم تأكيد دارد: يكی نقش مسائل و موضوعات مطروحه در عصر معصوم و تاثير آن بر فهم روايات و ديگری كاربست روايات اهل سنت در بازيابی فضای صدور و گفتمان رايج كه بستر شناخت مسائل و موضوعات مطروحه در عصر معصوم است.
🔹 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=73941
@ijtihad
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
◽️استاد فاضل لنکرانی:
🔹مکرر عرض کردم که در مکاسب باید روش اجتهادی را بیاموزیم و دنبال فتوای شیخ و دیگران نیستیم.
http://fazellankarani.com/persian/lessons/6245
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات. 4.mp3
20.79M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۴)
🔹بخش خیارات، جلسه چهارم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #گنجی: در باب استنباط دو مسلک فقه مشهوری (تتبعی) و فقه استدلالی (تعمقی) وجود دارد
🔹فقه #مشهوری (تتبعی)
▫️ فقهایی مانند صاحب جواهر و مرحوم حکیم و سابقین اهل این مسلک هستند. فقه مشهوری به این معنا که عمده در استدلال، استناد به کلام فقها است. حتی شیخ انصاری گاهی به خاطر کلام فقها از ظاهر روایت دست بر می دارد. فقه مشهوری فقهی است که مبتنی بر اقوال فقهاست و اعتبار زیادی برای آن قائل است.
▫️مرحوم شیخ کاظم تبریزی خیلی اهل تتبع و مطالعه بود و میگفت کتابی نیست که آن را دوره نکرده باشم. البته ما در درس احساس نمیکردیم که این مشرب در نتیجه علمی خیلی اثرگذار باشد؛ لذا این مشرب را ما انتخاب نکردیم.
🔹فقه #استدلالی (تعمقی)
▫️مانند مرحوم اردبیلی و صاحب مدارک و مرحوم خویی معتقد به این مسلک هستند که برای اقوال فقها و اجماعات اهمیت چندانی قائل نیستند. بلکه عمده در این مسلک قواعد و مراجعه به منابع است.
▫️فقه تعمقی فقهی است که فقیه در آن وقت بیشتر را به تفکر میگذراند و کمتر دنبال تتبع در اقوال فقهاست. فقه آقای خویی تتبع ندارد ولی تعمق دارد و این بهتر است. خیلی سخت است که انسان بتواند بین این دو جمع کند. تتبع زیاد فرصت برای فکر کردن و تعمق نمیگذارد. البته عادتا این طور است نه اینکه محال باشد.
▫️مرحوم استاد (آیتالله تبریزی) نقل میکردند مرحوم خویی میفرمودند: مشهور بین علما اینطور بود که برای دادن تصدیق اجتهاد، ابتدا روایات یک باب را در اختیار فرد قرار میدادند. اگر آنچه را استباط کرده است، مطابق اقوال برخی فقها باشد، اجتهاد دارد؛ ولی اگر چیزی که میگوید را لم یقل به أحد... معلوم میشود هنوز به مرتبه اجتهاد نرسیده است؛ ولی ما (مرحوم خویی) میگوییم: اگر برای اجتهاد از قواعد درست استفاده کرده باشد، او مجتهد است.
🔹 تفاوت دو روش این است: فقه مشهوری ها ابتدا سراغ اقوال میروند و بعد سراغ منابع؛ اما فقه استدلالی ها ابتدا سراغ منابع و ادله میروند.
۱۴۰۲/۸/۱۴ و ۱۴۰۲/۸/۷
@ghabas
@masire_feghahat
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
854.5K
✅ استاد گنجی: تفقه دو نوع است ...
درس خارج اصول ۱۴۰۲/۸/۷
@masire_feghahat
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فقه مشهوری و فقه استدلالی، آیت الله گنجی .mp3
1.31M
✅ استاد گنجی: دو مسلک در فقه هست ...
درس خارج اصول ۱۴۰۲/۸/۱۴
@ghabas
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله جوادی آملی:
🔹اينقدر از عالِم شدن فاصله نگيريم. اگر كسی گفت همين مقدار سواد برای من بس است «كفی به جهلاً» این روایات ائمه (سلام الله علیهم) است؛ فرمودند: در جهلِ ما، چه حوزوی چه دانشگاهی، همين بس كه ما بگوييم فارغ التحصيل شديم.
🔹فرمودند: بشارت بدهيد به محقّقی كه توان داشته باشد که مكتبهای گوناگون را ارزيابی كند، جريانشناسی كند، آرا را شناسايی كند، بهترينش را برگزيند و در جامعه منتشر كند ... بشارت تحقيقی، بشارت پژوهشی، بشارت تأليفی، بشارت تدريسی، بشارت تصنيفی؛ این يك بشارت ويژه است.
٩٢/۵/٣١
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ سنخشناسی مسائل نوپدید در ساحت #روششناسی_فقههای_مضاف
🔹با حضور:
استاد محمد عشایری منفرد
استاد عباسعلی مشکانی سبزواری
🔹 زمان: پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰
🔹مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت الله بهجت(ره)، بین کوچه۹و ۹/۱، مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🔹 برگزارکننده: مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) مشهد، گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/4076864067Cac477637e5
@feqhemozaf_khorasan
▫️در صورت پخش آنلاین در کانال اطلاعرسانی خواهد شد
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ جایگاه #کرامت انسان در #استنباط فقهی
🔹ارائه: استاد محمد علی #خادمیکوشا (استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم)
🔹زمان: سه شنبه، ۲۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت: ۱۸
🔹مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) طبقه ۲، سالن جلسات
🔹لینک حضور مجازی: www.markazfeqhi.com/live
@pajuheshmarkazfeqhi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
سلمان رئوفی.mp3
32.86M
✅ روش #موضوعشناسی آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد رئوفی (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم)
🔹فیلم:
https://www.aparat.com/v/NWDOx
@salmanraoufi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ اولین گام در دلیلیابی
▫️استاد الهی خراسانی (مدرس خارج فقه و اصول):
🔹فقها اولین کاری که میکنند بررسی جواهر سپس حدائق است؛ به این دلیل که بالاترین حجم ادله در این دو کتاب عرضه شده است.
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روششناسی فقه #معاصر و عناصر مغفول در فقاهت سنتی
🔹متن کامل:
http://a-alidoost.ir/persian/news/27905/
🔹فایل صوتی:
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/1683
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #فاضل_لنکرانی: ضرورت روش شناسی اجتهاد در حوزه
🔹بحث از #روش_اجتهادی فقهای گذشته در اين دهه گذشته كم و بيش در حوزه ما مطرح شده، ولی آن طور كه بايد و شايد به آن پرداخته نشده است.
🔹#امام خمینی(ره) در مسئله اجتهاد و فقاهت #روشهای متعددی دارد كه لازم است بازشناسی شود.
🔹حتي در مورد #روش اجتهادی #صاحب_جواهر كه محور فقاهت زمان ما است، هنوز آن كاوش جدی صورت نگرفته و آن عنوان فقه جواهری كه امام فرمودند، هنوز يك معنای مُجمل در خود حوزهها دارد، چه برسد به بيرون از حوزهها.
(سخنرانی در همایش روششناسی اجتهاد امام خمینی ره، ۵ خرداد ۱۳۹۰)
@j_fazel_lankarani
🔸 روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ برخی ابعاد #روششناسی اجتهاد #صاحب_جواهر
🔹(اعتقاد به روش #تجمیع_ظنون در فرایند کلان اجتهاد)
مرحوم صاحب جواهر در روششناسی اجتهاد خود روایت ضعیف و شهرت را صفر در نظر نمیگرفتند که سپس بگویند که از این دو، عدد حاصل نمیشود.
🔹(مبنای #عدم_سهولت_در_شریعت)
صاحب جواهر سهولت و سمحه بودن شریعت را به عنوان یک قاعده نمیپذیرد، ولی آن را به عنوان یک پارادیم و پیشفرض عام و رویکرد به ادله که در فتوای فقیه نیز تاثیرگذار است نگاه میکنند؛ زمانی که محقق اردبیلی بیان میکند که سهولت دین اقتضا میکند که در امر قبله قائل به نظر خاصی بود، مرحوم صاحب جواهر موضع تندی میگیرند و بیان میکند که سهولت دین به معنی تساهل و بیاعتنا گذشتن از احکام دین نیست.
(استاد #علیدوست، همایش نکوداشت صاحب جواهر، فرودین ۱۳۹۷).
متن تفصیلی:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/36
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
موضوعات مصوب فقه معاصر .pdf
120K
🔹 ۱۸۷ موضوع مصوب فقه معاصر، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم (مدارج علمی)
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
لیست پایان نامه های کارشده حوزه علمیه قم.pdf
6.61M
🔹فهرست ۸۸۰۰ عنوان پایان نامه کار شده حوزه علمیه قم تا پایان خرداد ۱۴۰۲
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
◾️استاد حسین مفیدی: در ماجرای حضرت زهرا(س)، نه مضمون، بلکه عین عبارات کتب مقدس اهل سنت را بدون ترجمه و توضیح برایشان نقل کنید
▫️هر شیعهای بداند که اگر طوری حرف بزند که اهل سنّت، ولو یک نفر سنّی، از حرف او ناراحت بشود، این دارد کار #حرام میکند ... حرام بودنش شک ندارد.
▫️شیعه نگوید ما این جور میگوییم؛ بلکه فقط عین عبارت کتابی که آنها قبول دارند و نزدشان مقدّس است را نشر بدهیم، نه مضمون را، که بگویند دروغ گفتید، بلکه عین عبارت را نقل کنیم، حتی توضیح هم ندهید.
▫️ماجرای حضرت زهرا(س) در کتب اهل سنّت در #صحیح_بخاری است: ۳۹۹۸ حدثنا يحيى بن بكير حدثنا الليث عن عقيل عن بن شهاب عن عروة عن عائشة أن فاطمة عليها السلام بنت النبی صلى الله عليه وسلم أرسلت إلى أبی بكر ...
▫️راوی حدیث عایشه است، میگوید: حضرت صدیقه آمدند از ابوبکر فدک را میخواستند، بعد از این که ابوبکر فدک را نداد، میگوید: «فوَجَدَتهُ» حضرت از ابوبکر ناراحت شدند؛ «فَهَجَرَتهُ» قهر کردند؛ «فلَم تُکَلِّمهُ حتّی ماتَت» با او حرف نزدند تا وفات کردند ... «فَدَفَنَها زوجُها علیٌّ لیلاً ولَم یؤذِن أبابکر» شوهر این فاطمه که تا بود با ابوبکر قهر کرد، شبانه او را دفن کرد، خبر نکرد ابوبکر را ...
▫️چرا ما چیزی میگوییم که او ناراحت بشود؟ خب این عبارات را یک جوان سنی بشنود، سبب میشود قلبش نزدیک شود به حرفهایی که شیعه میگوید؛ ما فقط عین عبارت را نشر بدهیم، حتی ترجمه هم نکنیم، ترجمهاش را خودت برو از عالِمت بپرس.
۵ آذر۱۴۰۲
▫️متن کامل:
https://almabahes.bahjat.ir/?p=20500
@almabahes
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
▫️@ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 5.mp3
15.68M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۵)
🔹بخش خیارات، جلسه پنجم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
🔹"إنَّ المَغبونَ مَن حُرِمَ قيامَ الليل"
▫️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ تاثیر فردی یا اجتماعی دانستن احکام در برداشت از ادله و استنباط فقهی
▫️استاد سیدعلیاکبر حائری
🔹شهید صدر مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد»¹ دارد که ایشان آنجا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد میکردند، لذا به گونهای استنباط حکم شرعی میکردند؛ ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نهتنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثالهایی برایش ذکر کرده است.
🔹بنابراین وقتی ما میخواهیم حکم را از ادله شرعیه استنباط کنیم، باید با روحیه کسی به این ادله بنگریم که میداند این احکام برای کل جامعه است، نه فقط برای افرادی خاص، و این ممکن است بعضی جاها، در فهم معانی از ادله مؤثر باشد. مثلاً ممکن است ادله حرمت ربا را اگر برای اشخاص در نظر بگیریم، طوری بفهمیم و اگر برای حل معضل اقتصادی کشور در نظر بگیریم، طور دیگری از آن برداشت کنیم، اینها مؤثر است.
۱. این مقاله در ضمن کتابی با عنوان "ومضات" از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده است.
(موضوعشناسی در فقه، علیرضا فرحناک، ص١٨٠)
@Asre_jadid_57
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad