سلمان رئوفی.mp3
32.86M
✅ روش #موضوعشناسی آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد رئوفی (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم)
🔹فیلم:
https://www.aparat.com/v/NWDOx
@salmanraoufi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ اولین گام در دلیلیابی
▫️استاد الهی خراسانی (مدرس خارج فقه و اصول):
🔹فقها اولین کاری که میکنند بررسی جواهر سپس حدائق است؛ به این دلیل که بالاترین حجم ادله در این دو کتاب عرضه شده است.
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روششناسی فقه #معاصر و عناصر مغفول در فقاهت سنتی
🔹متن کامل:
http://a-alidoost.ir/persian/news/27905/
🔹فایل صوتی:
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/1683
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #فاضل_لنکرانی: ضرورت روش شناسی اجتهاد در حوزه
🔹بحث از #روش_اجتهادی فقهای گذشته در اين دهه گذشته كم و بيش در حوزه ما مطرح شده، ولی آن طور كه بايد و شايد به آن پرداخته نشده است.
🔹#امام خمینی(ره) در مسئله اجتهاد و فقاهت #روشهای متعددی دارد كه لازم است بازشناسی شود.
🔹حتي در مورد #روش اجتهادی #صاحب_جواهر كه محور فقاهت زمان ما است، هنوز آن كاوش جدی صورت نگرفته و آن عنوان فقه جواهری كه امام فرمودند، هنوز يك معنای مُجمل در خود حوزهها دارد، چه برسد به بيرون از حوزهها.
(سخنرانی در همایش روششناسی اجتهاد امام خمینی ره، ۵ خرداد ۱۳۹۰)
@j_fazel_lankarani
🔸 روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ برخی ابعاد #روششناسی اجتهاد #صاحب_جواهر
🔹(اعتقاد به روش #تجمیع_ظنون در فرایند کلان اجتهاد)
مرحوم صاحب جواهر در روششناسی اجتهاد خود روایت ضعیف و شهرت را صفر در نظر نمیگرفتند که سپس بگویند که از این دو، عدد حاصل نمیشود.
🔹(مبنای #عدم_سهولت_در_شریعت)
صاحب جواهر سهولت و سمحه بودن شریعت را به عنوان یک قاعده نمیپذیرد، ولی آن را به عنوان یک پارادیم و پیشفرض عام و رویکرد به ادله که در فتوای فقیه نیز تاثیرگذار است نگاه میکنند؛ زمانی که محقق اردبیلی بیان میکند که سهولت دین اقتضا میکند که در امر قبله قائل به نظر خاصی بود، مرحوم صاحب جواهر موضع تندی میگیرند و بیان میکند که سهولت دین به معنی تساهل و بیاعتنا گذشتن از احکام دین نیست.
(استاد #علیدوست، همایش نکوداشت صاحب جواهر، فرودین ۱۳۹۷).
متن تفصیلی:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/36
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
موضوعات مصوب فقه معاصر .pdf
120K
🔹 ۱۸۷ موضوع مصوب فقه معاصر، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم (مدارج علمی)
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
لیست پایان نامه های کارشده حوزه علمیه قم.pdf
6.61M
🔹فهرست ۸۸۰۰ عنوان پایان نامه کار شده حوزه علمیه قم تا پایان خرداد ۱۴۰۲
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
◾️استاد حسین مفیدی: در ماجرای حضرت زهرا(س)، نه مضمون، بلکه عین عبارات کتب مقدس اهل سنت را بدون ترجمه و توضیح برایشان نقل کنید
▫️هر شیعهای بداند که اگر طوری حرف بزند که اهل سنّت، ولو یک نفر سنّی، از حرف او ناراحت بشود، این دارد کار #حرام میکند ... حرام بودنش شک ندارد.
▫️شیعه نگوید ما این جور میگوییم؛ بلکه فقط عین عبارت کتابی که آنها قبول دارند و نزدشان مقدّس است را نشر بدهیم، نه مضمون را، که بگویند دروغ گفتید، بلکه عین عبارت را نقل کنیم، حتی توضیح هم ندهید.
▫️ماجرای حضرت زهرا(س) در کتب اهل سنّت در #صحیح_بخاری است: ۳۹۹۸ حدثنا يحيى بن بكير حدثنا الليث عن عقيل عن بن شهاب عن عروة عن عائشة أن فاطمة عليها السلام بنت النبی صلى الله عليه وسلم أرسلت إلى أبی بكر ...
▫️راوی حدیث عایشه است، میگوید: حضرت صدیقه آمدند از ابوبکر فدک را میخواستند، بعد از این که ابوبکر فدک را نداد، میگوید: «فوَجَدَتهُ» حضرت از ابوبکر ناراحت شدند؛ «فَهَجَرَتهُ» قهر کردند؛ «فلَم تُکَلِّمهُ حتّی ماتَت» با او حرف نزدند تا وفات کردند ... «فَدَفَنَها زوجُها علیٌّ لیلاً ولَم یؤذِن أبابکر» شوهر این فاطمه که تا بود با ابوبکر قهر کرد، شبانه او را دفن کرد، خبر نکرد ابوبکر را ...
▫️چرا ما چیزی میگوییم که او ناراحت بشود؟ خب این عبارات را یک جوان سنی بشنود، سبب میشود قلبش نزدیک شود به حرفهایی که شیعه میگوید؛ ما فقط عین عبارت را نشر بدهیم، حتی ترجمه هم نکنیم، ترجمهاش را خودت برو از عالِمت بپرس.
۵ آذر۱۴۰۲
▫️متن کامل:
https://almabahes.bahjat.ir/?p=20500
@almabahes
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
▫️@ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 5.mp3
15.68M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۵)
🔹بخش خیارات، جلسه پنجم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
🔹"إنَّ المَغبونَ مَن حُرِمَ قيامَ الليل"
▫️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ تاثیر فردی یا اجتماعی دانستن احکام در برداشت از ادله و استنباط فقهی
▫️استاد سیدعلیاکبر حائری
🔹شهید صدر مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد»¹ دارد که ایشان آنجا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد میکردند، لذا به گونهای استنباط حکم شرعی میکردند؛ ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نهتنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثالهایی برایش ذکر کرده است.
🔹بنابراین وقتی ما میخواهیم حکم را از ادله شرعیه استنباط کنیم، باید با روحیه کسی به این ادله بنگریم که میداند این احکام برای کل جامعه است، نه فقط برای افرادی خاص، و این ممکن است بعضی جاها، در فهم معانی از ادله مؤثر باشد. مثلاً ممکن است ادله حرمت ربا را اگر برای اشخاص در نظر بگیریم، طوری بفهمیم و اگر برای حل معضل اقتصادی کشور در نظر بگیریم، طور دیگری از آن برداشت کنیم، اینها مؤثر است.
۱. این مقاله در ضمن کتابی با عنوان "ومضات" از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده است.
(موضوعشناسی در فقه، علیرضا فرحناک، ص١٨٠)
@Asre_jadid_57
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad