eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
411 عکس
28 ویدیو
135 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد : بدون راه به جایی نمی‌بریم 🔹روش‌شناسی یکی از مباحث است. روش‌شناسی باید در قرار بگیرد و مطرح شود. در حوزه اصول فقه خوانده می‌شود و بعد هم وارد فقهی می‌شوند که نیمه استدلالی است در حالی که علاوه بر این مباحث باید مباحث فلسفه‌های مضاف به خوبی فهم شود. 🔹اگر مکاسب را بخوانیم ولی با روش و آشنایی نداشته باشیم، جان مطلب شیخ به دستمان نمی‌آید و لذا جایی اشکال می‌کنیم که شیخ علی المبنی سخن گفته و جایی قبول می‌کنیم که شیخ اشتباه رفته است. 🔹گاهی شیخ از کلمه «لکن الانصاف» استفاده می‌کند که برخی از این عبارت برداشت کرده‌اند که شیخ در صدد بیان یک دلیل مستقل است در حالی‌که اگر کسی توجه داشته باشد که روش و متُد شیخ در فقاهت بر اساس است، عبارت «لکن الانصاف» بخشی از فرایند استنباط او می‌شود، نه بخشی از دلیل او! 🔹طلبه باید راهی به به عنوان یکی از مباحث باز کند. روش‌شناسی شاخه‌های مختلفی دارد، مثل روش‌شناسی ، روش‌شناسی صاحب جواهر، روش‌شناسی شیخ انصاری و ... 🔹اگر فقیهی روش فقاهت نداشته باشد که برخی از فقهای به‌نام ما این طور هستند؛ دچار روزمرگی می‌شود که هر بار باید تصمیم بگیرد که این بار چه باید بکند و اگر چنین باشد راه به جایی نخواهیم برد. ▫️بیان شده در: نشست روش‌شناسی فقه معیار، ضرورت‌ها و آسیب‌ها (۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ▫️متن تفصیلی در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/56 🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فایل صوتی نشست 🔹ارائه: استاد (۱۳۹۷/۲/۲۴) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
در آیت الله هاشمی 🔹آیت الله شاهرودی در موضوع‌شناسی روشی را دنبال می‌کرد که‌ می‌توان از آن به در موضوع‌شناسی تعبیر کرد: 1️⃣شناخت روابط حاکم بر موضوع جدید 2️⃣شناخت نسبت موضوع جدید با موضوعات فقهی قدیمی 3️⃣ پوشاندن لباس فقهی به موضوع جدید 4️⃣ رجوع به وجدان معاصر (استاد احمد مبلغی، ۱۳۹۷/۷/۲۷) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ به‌زودی منتشر می‌شود: ویژه‌نامه فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (شماره ۱۹، تابستان ۱۳۹۹) برخی مقالات این شماره: 🔹بررسی تطبیقی اجتهادی صاحب و محقق / محمدجواد لطفی؛ ابوالقاسم 🔹 بررسی روش‌شناسی اجتهاد در مسائل نوپدید / اکبر محمودی 🔹 روش بهره‌گیری از عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه/محمدعلی 🔹 ماهیت‌شناسی الگوریتم اجتهاد/ عبدالحمید 🔹 فرآیند حکم‌شناسی در استنباط / سید محمدباقر قدمی؛ رضا میهن دوست 🔹روش شناخت فقهی موضوعات عرفی /حجت الله بیات 🔹 نگاهی به شیوه های معرفی نشده جمع ادلّه در کتاب جواهرالکلام و ارائه الگوریتم متناسب با آن/ محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی www.jostar-fiqh.maalem.ir @jostar_fiqh_maalem_ir 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فقه ارتباطات 🔹ارائه: استاد محمدعلی 🔹زمان: جمعه ۲۴ مرداد، ساعت ۱۰ مکان: پردیسان، موسسه فتوح اندیشه 🔹درگاه ورود مجازی به نشست: https://bit.ly/2YjFIpz @fotooh @feghherasane 🔸کانال رَسادین؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔@rasadin
🔆 (۱): تفاوت و 🔹دو دلیل قابل استفاده در ، «عرف» و «بنای عقلا» است؛ تفاوت این دو دلیل چیست؟ 🔹پاسخ: اگر (عادات و بنای مردم) قرار و اعتبار بیابد، تبدیل به (سیره عقلا) می‌شود. استاد : «این دو در مفهوم، و در مصداق، عام و خاص من وجه‌اند. تباین مفهومی این دو را می‌توان در تقید مفهوم عرف به این که "صورتِ قانون مشروع، نزد صاحبان عادت و عرف نگرفته باشد" و رهایی مفهوم بنای عقلا از این تقیّد، مشاهده نمود ... کفایت معاطات در معاملات، بنای عقلاست و پس از قرار و اعتبار این کفایت،‌ نباید نام عرف را بر آن نهاد» (فقه و عرف، ص ۱۲۰). ▫️پی‌نوشت: «در مفاهمات و محاورات علمی، گاه این دو واژه از یکدیگر نمایندگی می‌نمایند» (همان، ص۱۲۱). 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد : اساتید درس خارج، خود را تبیین کنند ▫️حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی مَلّاک، استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران: 🔹 یک امر لازم برای طلاب است که باعث استفاده بهینه از زمان می‌شود. 🔹وضعیت مطلوب یک آن است که ابتدا استاد به صورت مستدل و تفصیلی روش اجتهاد و استنباط خود را تبیین کند و همچنین شباهت و تفاوت روش خود را با روش فقهیان دیگر بیان کند و سپس در مدت ۲-۳ سال، طبق آن الگوی ارائه شده، مسائل فقهی را حل کند تا طلاب روش اجتهاد را به خوبی درک کنند، نه اینکه طلبه‌ها پس از ۲۰ سال همچنان درگیر کشف روش اجتهاد استاد خود باشند. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نیازمندی فقه‌های تخصصی (، فقه سیاسی، فقه رسانه و ...) به 🔹 استاد : بدون روش‌شناسی اجتهاد، ورود به رشته‌های تخصصی است 🔹 روش‌شناسی اجتهاد ی است که با پیمودن آن فضایی فراهم می‌شود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد، و نه صوری و ظاهری، به رشته‌های فقهی فراهم می‌آید، در غیر این صورت ورود به رشته‌های تخصصی، یک حرکت عقیم و است و این حركتی است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد های بسیاری متوجه شما خواهد شد. ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/28 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔 @ravesh_ejtehad
ویژه‌نامه روش شناسی اجتهاد.pdf
3.2M
✅ منتشر شد: 🔹ویژه‌نامه فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (تابستان ۱۳۹۹) 🔹با مقالاتی از استاد ، استاد ، استاد و ... 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
7.38M
✅ مقاله مقایسه صاحب و محقق 🔹به قلم: استاد و محمدجواد لطفی 🔹در این مقاله روش اجتهاد صاحب جواهر به نمایندگی از مکتب تجمیع ظنون یا و روش اجتهاد محقق خویی به نمایندگی از مکتب تطبیق قواعد یا مورد مقایسه قرار گرفته است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ مقایسه دو در فقه 🔹مقایسه مکتب فقه قناعت (مکتب تجمیع ظنون، قم)‌ و مکتب فقه صناعت (مکتب تطبیق قواعد، نجف) ▫️منبع: مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی، به قلم استاد علیدوست و محمدجواد لطفی ▫️یادداشت مرتبط: مقایسه دو مکتب بنیادین در روش اجتهاد 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad