#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_ادب_عربی
↪️🔹نگاهی به برخی علوم ادبی دیگر
🔻عروض و قافیه
🔸العروض نوشتۀ أبوالفتح عثمان بن جنّی
🔸القسطاس فی علم العروض نوشتۀ محمود زمخشری
🔸علم العروض و القافیة نوشتۀ عبد العزیز عتیق
🔸موسوعة العروض و القافیة نوشتۀ سعد بن عبد الله واصل
🔸الکافی فی العروض و القوافی نوشتۀ خطیب تبریزی
🔸المعجم فی معاییر أشعار العجم نوشتۀ شمس الدین محمد بن قیس رازی
🔸معیار الأشعار نوشتۀ محقق نصیر الدین طوسی
🔸أهدی سبیل إلی علمی الخلیل العروض والقافیة نوشتۀ محمود مصطفی
🔸المفصل فی العروض والقافیة وفنون الشعر نوشتۀ عدنان حقّی
🔸میزان الذهب نوشتۀ احمد هاشمی مصری
🔸الإقناع نوشتۀ صاحب بن عبّاد
🔸العمدة فی محاسن الشعر و آدابه نوشتۀ ابن رشیق قیروانی
🔸المشعشعة فی العروض نوشتۀ شیخ عبدعلی هویزی شاگرد شیخ بهایی
🔸الحاشیة الکبری ( الإرشاد الشافی علی متن الکافی ) نوشتۀ شیخ محمد دمنهوری
🔸الحاشیة الصغری ( المختصر الشافی علی متن الکافی ) نوشتۀ شیخ محمد دمنهوری
🔸عروض آل الرسول ص نوشتۀ استاد زکی جعفری دام ظله
🔻تجوید
🔸فتح رب البريّة شرح المقدّمة الجزريّة في علم التجويد نوشتۀ صفوت محمود سالم
🔸إعانة المستفيد بضبط متنی التحفة و الجزریّة فی علم التجوید نوشتۀ أبی احمد ورّاقی مصری
🔸التحدید فی الإتقان و التجوید نوشتۀ عثمان بن سعيد بن عثمان بن عمر أبو عمرو داني
🔸سرّ البیان فی علم القرآن نوشتۀ حسن بیگلری
🔸تجوید استدلالی در شرح منظومه الدرّة النظمیّة نوشتۀ عبدالحسین فاضل گرّوسی
🔸تجوید قرآن نوشتۀ علامه شعرانی
🔸هدایة المستفید فی علم التجوید نوشتۀ نجّار
🔸المنظومة الجزریّة نوشتۀ محمد بن محمد بن جزری
🔸قواعد التجوید نوشتۀ سید محمد جواد عاملی صاحب مفتاح الکرامة
🔸البسیط فی علم التجوید نوشتۀ شیخ بدر حنفی محمود
🔸التمهید فی علم التجوید نوشتۀ شمس الدین ابوالخیر ابن الجزری
🔸السهل المفید فی أحکام التجوید نوشتۀ سیّد ابراهیم أحمد
🔸المفید فی علم التجوید نوشتۀ أحمد بن الطیبی
🔸غایة المرید فی علم التجوید نوشتۀ عطیة قابل نصر
🔸قواعد التجوید علی روایة حفص عن عاصم نوشتۀ عبدالعزیز بن عبدالفتاح القارئ
🔸معلم التجوید نوشتۀ خالد بن عبدالرحمن الجریسی
🔻تتمه
🔹یکی از مهمترین کتب در علم قرائت و تجوید کتابِ «القصیدة الشّاطبیّة المسمّاة بحِرز الأمانی و وجه التهانی فی القرائات السبع» نوشتۀ ابو محمد قاسم شاطبی است. این کتاب شروح بسیاری دارد که به برخی اشاره میشود:
🔸کنزالمعانی نوشتۀ محمد بن حسین موصلی معروف به شُعله
🔸إبراز المعانی من حرز المعانی نوشتۀ عبدالرحمن بن اسماعیل بن ابراهیم المعروف بأبی شامة
🔸فتح الوصید نوشتۀ علم الدین علی بن محمد سخاوی
🔸الدرة الفریدة نوشتۀ ابن ابی العزّ همدانی
🔸الفریدة البارزیّة نوشتۀ محمد بن حسن فالی نحوی
🔸فتح الدانی نوشتۀ احمد بن محمد قسطلانی
🔸سراج القارئ نوشتۀ علی بن عثمان بغدادی
🔸إظهار المعانی نوشتۀ احمد مغنیساوی
🔸العقد النفید نوشتۀ احمد بن یوسف سمین حلبی
🔸کشف الرموز نوشتۀ یعقوب بن بدران جرائدی
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#اطلاع_رسانی
💥صوت دروس خارج آیة الله العظمی میلانی قدس سره
🔹طلابی که علاقمند هستند با مکتب فقهی مرحوم آیة الله العظمی سید محمد هادی میلانی آشنا شوند میتوانند دروس خارج ایشان را که به همت ستودنی موسسه ایشان تدوین شده است، در لینکهای زیر دنبال کنند:
🔻البیع
💠 https://goo.gl/3EMTP5 💠
🔻الخمس
💠 https://goo.gl/mCwj8V 💠
🔻صلاة القضا
💠 https://goo.gl/qohcHD 💠
🔻صلاة الجمعة
💠 https://goo.gl/5JmWaB 💠
🔻الخلل فی الصلاة
💠 https://goo.gl/hKxVUf 💠
🔻صلاة المسافر
💠 https://goo.gl/t1JstS 💠
🔻الزکاة
💠 https://goo.gl/p2Vtjw 💠
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
↪️5⃣ دخول
🔹برخی از دخول به بلوغ تعبیر کردهاند 🔸(الارتشاف، ج ۱، ص ۱۴۲، البحر المحیط، ج ۱، ص ۲۶، موصل النبیل إلی نحو التسهیل، ص ۱۲۷۶؛ شرح تسهیل، ج ۳، ص ۳۰۶) اکثر صرفیون، این معنا را ذکر کردهاند. باب افعال به این معنی لازم است و این معنا بر ۳ قسم است:
🔻(البته قسم اول در کلماتشان بیش از قسم دوم ذکر شدهاند لذا آن را اول آوردیم قسم سوم را نیز برخی مثل محقق رضی🔸(شرح شافیه خود ج ۱، ص ۹۰) در ضمن دخول زمانی و ملحق به آن ذکر کرده است و فقط به اشمل و اجنب و ادبر و اَصْبی مثال زده است.)
🔹۱. دخول زمانی و مقصود از آن دخول فاعل این باب در وقتی است که اصلِ (مشتق منه) این باب است مانند: أصبح وأمسی وأفجر وآصل واَشهر واربع واخرف واشتی واصاف واَنْهَرَ یعنی داخل شد در این اوقات که اصل و ماده این افعالند که عبارتند از: صبح و مساء و فجر و اصیل و شهر و ربیع و خریف و شِتاء و صیف و نهار. 🔸(و مثلِ: واَسفر واَسبت و اَشرق و اَسحر و اَزاح و اَمحق و اَخدر و اَرْجن و اَصحی و اَصهر و اَظْهر و اَعصر و اَعوم و اَغسق و اَغْلس و اَغاب و اَبرأ و اَلال و اَجمد و اَحرم و اَغْشی و اَوْهن و اَفْحم و اَضْحی و اَهْزأ و... .)
🔹۲. دخول مکانی و مقصود از آن دخول فاعل این باب در مکانی است که اصلِ این باب است مثلِ: اَحرم و اَحزن و اَدْحَلَ و اَمعز و اَدْغَلَ و اَقْتَرَ و اَوْعَثَ و اَوْعر و اَدْرَبَ یعنی داخل شد در این امکنه که اصل این افعالند که عبارتند از: حَرَم و حَزْن و دَحْل و اَمْعَز و دَغَل و قُتْرة و وَعْث و وَعْر و دَرْب. 🔸(معانی این الفاظ به ترتیب: حَرَم مکّه ، زمین سخت، حفرهای در زمین، زمین سنگلاخ، جنگلزار، خانه صیّاد برای کمین، مکان نرمی که قدمها در آن ناپیدا شود و سبب سختی مسیر میشود. مکان سخت، مَدخل تنگ.)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
💥 مدح سبط اکبر امام حسن مجتبی علیهالسلام
✔️آیت الله العظمی وحید خراسانی
🔹وارث علم خداوند تعالی مجتبیست
🔹مُهجه قلب رسول و نور چشم مرتضیست
🔹آنکه نام نامیش از حق تعالی شد حسن
🔹احسن است از ماسوا و وصف جودش هل اتیست
🔹برتر از عقل و بیان جاه و جلال آن کسیست
🔹که به علم و حلم مرآت کمال کبریاست
🔹آنکه در جنگش و صلحش شد امام کائنات
🔹در قیام و در قعودش مظهر ذات خداست
🔹در بیان مدح و اوصاف جناب حضرتش
🔹آیهی تطهیر وصفِ روح و قدرش انّماست
🔹رنگ او شد زرد، از خوف خدا وقت وضو
🔹این وضویش آبروی اولیا و انبیاست
🔹چشم پوشید از تمام ماسوی وقت نماز
🔹عشق سرگردان و محو این عبادت، ماسواست
🔹زائرش شد هر شب جمعه حسین بن علی
🔹آنکه قبرش عرش رحمان و مزار اولیاست
🔹عقل حیران در مقام آن امام انس و جان
🔹هان محب حضرتش محبوب ذات کبریاست
🔹قطعه قطعه شد جگر از زهر کین واویلتا
🔹گِرد قبر گشته ویرانش، نوا، واویلتاست
🔹مرقدش با خاک یکسان گشت، از جور عدو
🔹کرسی و لوح و قلم لرزان از این جور و جفاست
🔹شرح اوصافش نگنجد در بیان دیگر «وحید»
🔹شد زبان الکن به مدح آنکه مدّاحش خداست
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
#سیره_علما
💥مردم و علما، دیروز و امروز
✔️آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
🔹یک وقت با آقای (آیت الله) حاج آقا ابوالفضل زنجانی صحبت میکردم، فرمود:
🔸فلان آقا توقّع دارد همان جور که در دوره صفویه فلان آخوند، متنفّذ و محترم بود و مردم در مقابلش خضوع داشتند، او هم همان گونه باشد. ولی فکر نمیکند که در دوره صفویه اکثر مردم عوام و بیسواد بودند و ملّایشان هم شخصیتی مثل شیخ بهایی بود.
🔸در دوره ما ملّایشان شدهاند من و مردم هم درس خوانده و باسواد شدهاند. مردم سطحشان بالا رفته و علما سطحشان پایین آمده است.
🔸حالا اگر من توقّع داشته باشم تحصیل کردههای امروز همان احترامی که عوام آن روز برای شیخ بهایی قائل بودند، برای من داشته باشند، توقّع نابجایی است.
📚جرعهای از دریا، ج ۳، ص ۶۹۳.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#شرح_کلمات_قصار
✔️ قال امیرالمومنین علیه السلام
💥اللَّجَاجُ عُنْوَانُ الْعَطَب
1⃣ ترجمه
🔹ستيزه علامت هلاكت است.
2⃣ اعراب
🔹اللّجاج: به فتح لام به معناى ستيزه كردن، و در شعر لجّ به معناى استمرار و لزوم آمده:
🔸اذا ما نهى النّاهى فلجّ بى الهوى
🔸اصاخت الى الواشى فلجّ بها الهجر
🔹عنوان: به ضم بر وزن غفران و به كسر بر وزن انسان و عينان نيز گفته میشود، به معناى علامت و نشانه و سرنامه گويند عنوان الكتاب و بالجمله آنچه كه به او استدلال میشود به چيز ديگر چنانچه از عنوان كتاب، پى به حشو او میبرد در حديث است: «عنْوَانُ صَحِيفَةِ الْمُؤْمِنِ حُبُ عَلِيِ بْنِ أَبِي طَالِب» علیه السلام ابو حنيفه اسكافى گويد:
🔸نامه نعمت ز شكر عنوان دارد
🔸بتوان دانست حشو نامه ز عنوان
🔹و ناصر خسرو گفته:
🔸دل تو نامه عقل و سخنت عنوانست
🔸بكوش سخت و نكو كن ز نامه عنوان را
🔹و شريف بن ابراهيم گفته:
🔸فالاديب الاريب يعرف ما
🔸ضمّن طىّ الكتاب بالعنوان
🔹العطب: بر وزن فرس به معناى هلاک، گفته میشود عطب بر وزن فرح يعنى هلك و گفته میشود اعطبه يعنى اهلكه.
3⃣ معنى
🔹مراد آن است كه ستيزه كردن در امور نشانه هلاكت است، يعنى از لجاجت شخص استدلال كن بر هلاكت او كه از قبول حق اعراض دارد، و متمادى در باطل، و متوغل در ضلالت است و امير علیه السلام گويد: «وَ إِيَّاكَ أَنْ تَجْمَعَ بِكَ مَطِيَّةُ اللَّجَاج» و اين هم يكى از صفات ذميمه، و اخلاق نكوهيده است. عصمنا اللّه و ايّاكم منها، و طهّرنا من دنس الاخلاق الرذيلة، و الخصال السّيّئة.
🔹كاتب حروف گويد:
🔸پرهيز كن اى پسر تو از خوى لجاج
🔸در معركه جدال منماى هياج
🔸عنوان هلاك تو لجاج تو بود
🔸بنيوش تو ماء عذب و منيوش اجاج
📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام، ۶۹ - ۷۰
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#مفهوم_و_حیطههای_یادگیری
↪️🔻حیطه عاطفی
1⃣ دریافت با توجه
🔹حساسیت به وجود یک چیز و میل به تحمل یا پذیرش آن، در سطح دریافت یا توجه رخ میدهد. کسی که به این سطح از تغییر عاطفی میرسد، نسبت به یک محرک خاص حساسیت نشان میدهد و میل دارد آن را تحمل کند یا بپذیرد. به عبارت دیگر، از حالت بی تفاوتی محض بیرون میآید و تا اندازهای به آن محرک توجه میکند. برای مثال علاقهمند میشود به سخنان معلم گوش بدهد.
🔹این طبقه از یادگیری سه مرحله دارد که هر مرحله، نسبت به مرحله بعد، نشان دهنده عاطفه کمتری است.
🔸در مرحله نخست، ابتدا یادگیرنده نسبت به محرک مخصوصی، هشیار و آگاه میشود؛ مثل کسی که از زیباییهای یک شهر یا ظرافتهای جذاب درس ریاضیات آگاه میشود.
🔸در مرحله بعد، میل به پذیرش آن شعر با درس به مثابه اموری قابل تحمل و پذیرفتنی در او پیدا میشود، به طوری که دیگر این امور را طرد نمیکند و از روبه رو شدن با آنها گریزان نیست.
🔸در مرحله سوم، با اراده و اختیار خود به آنها توجه میکند. برای مثال، در هنگام برخورد با یک شعر، با میل و رغبت به زیباییهای آن توجه میکند و در کلاس درس به سخنان معلم درباره ریاضیات آگاهانه و با علاقه گوش میدهد.
↩️ ادامه دارد.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۶۴-۶۵.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_منطقی
💥مصداق، مصدوق
🔹مصداق در ذاتيات است و مصدوق در عرضيات اگرچه ذاتى در باب برهان باشد كه باز عرضى است.
🔸شجر نسبت به امکان و رنگ سبز، مصدوق است.
🔸شجر نسبت به جوهر، جسم و نامی كه از ذاتيات باب ايساغوجیاند، مصداق است.
🔺رک به الاسفار، ج ۱ ص ۳۶.
📚هزار و يك نكته، ص ۱۲۶. (باتصرف)
👉 @raveshsonnati
#ویژه
⚫️ ابیاتی از قصیده عینیه ابن ابی الحدید معتزلی که ۴۸ بیت از آن بر محیط داخلی ضریح امیرالمومنین نقش بسته است.
▪️یا برقُ إن جئتَ الغریَّ فقل لهُ:
▪️أتراك تعلمُ من بأرضِك مودعُ؟
▪️فیك ابنُ عمران الکلیم و بعده
▪️عیسى یقفّیهِ و أحمدُ یتبعُ
▪️بل فیك جبریل و میکال و اسـ
▪️ـرافیلُ و الملأُ المقدسُ أجمعُ
▪️بل فیك نورُ اللهِ جلَّ جلالهُ
▪️لذوی البصائرِ یستشفُ و یلمعُ
▪️فیك الإمامُ المرتضى فیك الوصیُّ
▪️المجتبى فیك البطینُ الأنزعُ
▪️یا قالعَ البابِ التی عن هزّها
▪️عجزتْ أکفٌ أربعونَ و أربعُ
▪️أ أقولُ فیك سمیدع کلا و لا
▪️حاشا لمثلك أن یُقالَ سمیدعُ
▪️بل أنت فی یومِ القیامةِ حاکمٌ
▪️فی العالمینَ و شافعٌ و مشفَّعُ
◼️ شهادت مولیالموحدین یعسوبالدین قائدالغرالمحجلین علی بن ابیطالب را به ساحت مقدس صاحب الامر عجل الله فرجه تسلیت عرض میکنیم.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
الفوائد الصمدیة 50.mp3
5.93M
#سخن_معصوم
#شرح_کلمات_قصار
✔️قال اميرالمؤمنين علیه السلام:
💥الْبَغْيُ يُخَرِّبُ الدِّيَار
1⃣ ترجمه
🔹ستم خراب میكند خانهها را.
2⃣ اعراب
🔹البغى: بر وزن فلس به معناى ستم، گفته میشود: بغى عليه يعنى عدا و ظَلَمَ، و شاعر گفته:
🔸لا يأمن الدّهر ذو بغى و لو ملكا
🔸جنوده ضاق عنها السّهل و الجبل
🔹يخرّب: معنایش روشن است، خَرِبَ الْمَنْزِلُ فَهُوَ خَرَابٌ، و يَتَعَدَّى بالْهَمْزَةِ و التَّضْعِيفِ فَيُقَالُ أَخْرَبْتُه و خَرَّبْتُهُ.
🔹الديار: بر وزن كتاب جمع دار، و در اصل دِوّار بوده و دار اصلش دور بوده، به دليل تصغيرش بر دويرة، و جمعش بر ادور و غير آن نيز آمده.
3⃣ معنى
🔹مراد آن است كه ظلم و ستم مايه خراب ديار، و يباب بلاد است، ستم خانهها را ويران سازد، و جنان را نيران گرداند، و گفتهاند نيت سلطان ستم را در رعيت، باعث خرابى و ويرانى و كمى ارزاق گردد تا چه رسد به فعل او. و قصه نوشروان و انار معروف است، و از كلام امير علیه السلام است: «البغى آخر مدة الملوك» و گفته شده: «الملك يبقى مع الكفر، ولا يبقى مع الظّلم». و استاد اديب هروى اشاره به اين كلام دارد آنجا كه گفته:
🔸ملك پايد لا جرم با كفر ليكن گفتهاند
🔸مینپايد ملك با ظلم و ستم كارى و كين
و از نامه امير علیه السلام است به معاويه: «وَ إِنَ الْبَغْيَ وَ الزُّورَ يُوتِغَان (يُذِيعَانِ) بِالْمَرْءِ فى دِينِهِ وَ دُنْيَاه ُ وَ يُبْدِيَانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ يَعِيبُه» و در مذمت بغى سخن بى اندازه است و ما و ترا نياز به تفصيل نيست.
🔹استاد اديب خاورى گفته:
🔸از عدل تو مملكت گلستان گردد
🔸وز ظلم تو ملتى پريشان گردد
🔸از عدل چه شهرها كه آباد شود
🔸از ظلم چه كاخها كه ويران گردد
📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات اميرالمؤمنين، ص ۷۱ -۷۲.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢هماکنون؛ تیتر یک سایت KHAMENEI.IR
⚡️رهبرانقلاب، در حرم امام خمینی: دنیا حضور مردم در روز قدس را خواهد دید.
📍روز قدس امسال، قویتر و پُرشورتر برگزار خواهد شد.
@khamenei_ir
#روش_تدریس
#یادگیری
#مفهوم_و_حیطههای_یادگیری
↪️🔻حیطه عاطفی
2⃣ پاسخ دادن
🔹سطح دوم تغییرات عاطفی، پاسخ دادن به یک پدیده یا محرک خاص است. در این سطح، یادگیرنده علاوه بر توجه به یک پدیده، به آن واکنش هم نشان میدهد. این واکنش دارای درجاتی است که به ترتیب از ضعیف به قوی عبارتاند از:
🔸رضایت به پاسخ دادن: یعنی اگر چه ممکن است ضرورت واکنش را در دل نپذیرفته باشد، در عمل راضی شده باشد که پاسخ بدهد؛ مانند اطاعت شاگردان از معلم در انجام تکالیف درسی در کلاس یا در خانه، با اینکه غالبا ضرورت این کار را درک نکرده و نپذیرفتهاند؛
🔸میل به پاسخ دادن: در این حالت یادگیرنده علاوه بر رضایت به پاسخ گویی، از جان و دل هم میل به انجام کار دارد و داوطلبانه به فعالیت مورد نظر میپردازد؛ مانند شرکت داوطلبانه در بحثهای کلاس و پرسش از معلم درباره درس؛
🔸خرسندی در پاسخ دادن: یعنی شخص از انجام رفتار خاصی لذت ببرد و فعالیت او همراه با مسرت و هیجان باشد؛ مانند لذت بردن از تلاوت قرآن یا حل تمرینات ریاضی یا مطالعه درسی که معلم در آن روز داده از روی علاقه و رغبت.
🔹معلمی که شاگرد خود را به این سطح از تغییرات عاطفی برساند کار مهم و نسبتا دشواری انجام داده است.
↩️ ادامه دارد.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۶۵-۶۶.
👉 @raveshsonnati