🔰 تقریر و تحلیلی از بیانات در دیدار با بسیجیان(1402/09/08)
بخش اول: #تقریر
#سراج
#نشست_سوم
🔹رهبری معظم انقلاب، در دیدار ۸ آذر خود با بسیجیان، در دو محور بحث خود را مطرح نمودند:
۱_تبیینِ «چرایی(منطق)، چیستی(توصیف) و نتایجِ» واقعیتِ بسیج، با نظر به فرمایشات امام خمینی(ره) به عنوان آفریننده آن
۲_توصیههایی به آحاد و سازمانِ بسیج
🔸در محور اول از منظر فرمایشات امام خمینی، " منطق و چرایی " پیدایش و البته ضرورت بقای بسیج را حداکثرسازی امکان مقاومت و دفاع کشور در مقابل خطر و تهدید دانستند.
و سپس وارد توصیفِ " چیستیِ بسیج " شدند: ابتدا به دو وصف از بیانات امام خمینی درباب بسیج اشاره نمودند که یکی ناظر به جلوه ی شدت او در میدان رزمندگی بود و دیگری ناظر به جلوه ی نرم او در میدان محبت و خدمت و حضور در عرصه های مختلف، که بسیج لشکر مخلص خداست و نیز مدرسه عشق است.
و بعد، وجهه فرهنگی و فکریِ بسیج را هویت اصلی آن دانستند و برخی از ابعاد آن را برشمردند که این نکات به نوعی آشنایی زدایی از بسیج نیز به شمار میرفت همچون نفیِ "نظم ناپذیری". همین فرهنگ، رازِ صدور آن همچون گل معطر(۱) به منطقه پیرامونی خود و البته میدانهای دورتر شده است، که به همین اعتبار است که سخن از "بسیج پاریس و لندن"(۲) صرفا مزاح به شمار نمیرود بلکه باید بود تا "صبح دولتش بدمد / کاین هنوز از نتایج سحر است"
اینجاست که نتیجه تحقق "هستههای مقاومت" در منطقه، که همان حضور "فرهنگ بسیج" است، خصوصا پس از #طوفان_الاقصی، مسیر را به سوی تغییر جغرافیای سیاسی غرب آسیا به نفع "مقاومت" نزدیک نموده است و خلاصه نقشه "خاورمیانه جدید" آمریکا را به ناکامی کشانده است. ایشان مختصات این تغییر را آمریکازدایی از منطقه به معنای نفی سلطه آمریکا، به هم ریختن دوگانههای جعلی و تحمیلی و حاکم شدن دو گانه مقاومت-تسلیم و حل مسئله فلسطین شمردند.
🔹در محور دوم نیز متکی و مبتی بر آن منطق و بر آن توصیف، توصیه هایی به آحاد و سازمان بسیج نمودند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
🔰 تقریر و تحلیلی از بیانات در دیدار با بسیجیان(1402/09/08)
بخش دوم: #تحلیل
#سراج
#نشست_سوم
🔹آیا میتوان نسبتی میانِ چرایی گفته شده(حداکثرسازی مقاومت کشور در مقابل تهدیدها و خطرها)، با آن ابعاد بیان شده در لایه چیستی بسیج(دو جلوه رزمندگی و محبت در بسیج و غلبه ماهیت فرهنگی بسیج بر وجهه سازمانی آن) و آن نتیجه مهم(هستههای مقاومت و تغییر جغرافیای سیاسی غرب آسیا) و نهایتا توصیههای پایانی برقرار کرد؟
به عبارتی آیا در این بیانات، توصیف راهبردی متفاوتی از واقعیت بسیج میتوان یافت؟ آیا تجویزها و توصیه های نهایی نسبتی با آن توصیف دارد؟
🔸سخن آن است که اساسا #مقاومت، چه در برابر تهدیدهای دائمی ناشی از دشمنیهای دشمن باشد و چه در برابر خطرهای طبیعی و یا عارضیِ حرکت به سوی اهداف، امری فرهنگ پایه است.
اگر بسیج، نهادی است که در جهت حداکثرسازی امکان #مقاومت در برابر این دو ایجاد شده است، طبیعی است که وجهه فرهنگی و فکری آن بر وجهه سازمانی اش در تامین این غرض، غلبه داشته باشد و اساسیترین نتایج آن را نیز در گستراندن این فرهنگ در کشور، منطقه و جهان باید دنبال نمود. حتی رزمندگی و شجاعت و شدتش هم همراه با محبت، خدمت، و سایر اخلاقِ حمیده است و باز برآمده از یک فرهنگ و تفکر و اساسا انتقال دهنده و صادرکننده آن است.
و آنجا که نظم جهانی در حال تغییر است و به تعبیر رهبری در سال گذشته این تغییر سه رکن دارد(۳)، اساسیترین رکن ، مورد سوم و آن فکر و فرهنگ مقاومت است.
🔹فکر و فرهنگ مقاومت، آنجا که گسترش مییابد و خصوصا به تحقق هستههای مقاومت در منطقه منجر میشود، هم میتواند آمریکایی زدایی به معنای سلطه زدایی از منطقه و جهان نماید و هم با گسترش آن، امکان تولدِ ایده جدیدی از سازندگی و #پیشرفت را بر محور حرف نو جمهوری اسلامی فراهم آورد و بنابراین مناسبات "تولید، توزیع و مصرفِ" قدرت منطقهای و جهانی را در تمام ابعاد آن (اعم از سیاست، فرهنگ، اقتصاد) به نحو جدیدی شکل دهد. پس اساسا باز این ایده، فکر و فرهنگِ نو است که میتواند کیفیت مناسبات مذکور را روشن نماید و نحوه انتقالِ قدرت از غرب به شرق را جهتدهی نماید.
🔸و با این منظر واضح میگردد که چرا نقش #طوفان_الاقصی در نزدیک شدن به این هدف ویژه است. طوفانالاقصی از طرفی حامل فرهنگ مقاومت و از طرفی رسوا کننده و بیآبروکننده فرهنگ استعماری و نژادپرستانه(۴) اروپا و تمدن غرب، با کمک ابزار فرهنگیِ خود آنان یعنی رسانه مدرن است. با این مقاومت استثنایی، راه برای ایجاد و گسترش نفرت از سلطهگریِ آمریکا در منطقه و جهان، که به عبارتی اساسیترین گام در تغییرات عمده نظامهای اجتماعی همین میل و نفرتهای عمومی است، نزدیکتر شده است.
همچنین دوگانههای فکری_عملیِ مغالطه گونی که بر اذهان سیاست مداران، نخبگان و عموم مردم در کشور ما و همچنین منطقه خصوصا در دهه اخیر حاکم کرده بودند، جای خود را به دوگانه واقعی مقاومت_تسلیم داده است و این دو باز تحت تاثیر همان فرهنگ مقاومت است.
🔹بنابراین است که حل مسئله فلسطین، این کلید رمزآلود امت(5)، و اولین تحققِ منطقهایِ منطق جمهوری اسلامی در جغرافیای فلسطین، در گرو همین مبارزه اساسا فرهنگی_فکری است.
🔸با این نگاه، میتوان وجه اغلب توصیههای پایانی به بسیجیان و سازمان بسیج را نیز بیش از پیش متوجه شد که اگر بسیجیان بخواهند خود را در میدان این مبارزه ذاتا فرهنگ بنیاد ببینند و حاملِ فرهنگ مقاومت باشند و زمینه بسط و گسترش و حداکثرسازی آن را فراهم نمایند، سفارشات مذکور جای خود را می یابد.
پ.ن:
1- بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین- 1393/09/06
2-دیدار دانشآموزان و دانشجویان با رهبر انقلاب-(1402/08/10)
3- بیانات در دیدار دانش آموزان-(1401/08/11)
4-بیانات پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی-(1402/08/28)
5- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سومين كنفرانس بينالمللى قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين(1385/01/25)
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
🔰برشی از گفت و گوی حجتالاسلام حمیدرضا فتحی
🔹روایت؛کلید عبور از فیلتر های شناخت
جامعه این گونه نیست که با ذهن باز در مقابل اطلاعاتی که قرار میگیرد همه آن را تلقی کند. به عبارت دیگر در ساخت ذهنی خودش یک فیلترهای شناختی ذهنی دارد که اطلاعات را پالایش میکند. مثلاً: تا موقعی که در ذهن مخاطب جانمایی نکرده باشی که رسانه جمهوری اسلامی صادق است و چیزی جز حقیقت به شما چیزی نمیگوید. هرچه قدر هم اطلاعات خوب و خبرهای خوب در رسانه قرار نداده باشی مردم باور نمیکنند. مثلاً در همین فضای پیشرفت کشور دائماً خبر از پیشرفت کشور، دائماً از حرکتهای پیشرونده میدهیم؛ اما به گوش مردم نمیرسد.
❗️برای مطالعه ادامه گفت و گو در نشریه ربیون کلیک کنید.❗️
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
هدایت شده از روحانیت مردمی
#یادداشت_اختصاصی
◾️سوگوارهی نگین شکسته و دغدغهی ارتقا
اندیشهی مترقی اسلام ناب، با سعهی وجودی که دارد، هرگز از #حذف ظرفیتهای معرفتزا و معنویتساز موجود در جامعه اسلامی سخن نمیگوید؛ بلکه #تکمیل و ارتقاء این ظرفیت ها را پیشنهاد میدهد؛ فلذا همانگونه که تخریب و دوقطبیسازی را جایز نمیداند، هرگز باب #انتقاد و نقدپذیری را نیز منسد نمیداند.
این ایام بحث از #سوگواره_نگین_شکسته در مجامع مذهبی و انقلابی داغ است؛ سوگوارهای با ظرفیت عظیم فرهنگی و معنوی، با طیف وسیعی از مخاطبین. بدون شک نگاه انقلاب اسلامی به این برنامه، به عنوان یک #نعمت_معنوی برای شهر مشهد است.
نعمتی که هرساله در ایام فاطمیه، در میان انفعال بسیاری از مجموعههای فرهنگی، با زحمت و تلاش مخلصانه بسیاری از عاشقان حضرت صدیقه طاهره (س)، #شعائر_فاطمی را در سطح شهر احیا میکند و هرساله جدیتر و با شکوهتر وارد میدان میشود.
همین زحماتی که پشت این اثر است، ظرفیتی بزرگ را برای ترویج فرهنگ اسلامی در سطح شهر مشهد فراهم آورده است. به همین خاطر نمیتوان نسبت به آن بیتفاوت بود و برای ارتقای آن فکر نکرد. لذا با وجود تمام نکات مثبت این برنامه، و فارغ از بحث انتساب یا عدم انتساب این برنامه به جریانهای مختلف، وظیفه خود میدانیم که تا حد امکان به ارتقای آن بیاندیشیم.
بنده به عنوان یک مخاطب که سالهاست در این سوگواره شرکت کردهام، یکی از جدیترین اشکالها را این نکته دیدم که گویا این برنامه با چنین ظرفیتی، دغدغهای برای رشد محتوا و #ارتقای_فهم و اندیشهی مخاطب ندارد.
از ماجرای اصیل و عمیق فاطمیه، میتوان ارکان اندیشه دینی و اسلامی را استخراج کرد؛ بگونهای که تا قیامت بتواند به پرسشهای بشر پاسخ دهد. میتوان جذابیت #دین_ناب و حداکثری را برای جوانان به نمایش گذاشت، میتوان به #بانوان جامعه هویتی اصیل تزریق کرد، میتوان بخشی از ابعاد لایتناهی نظریه #ولایت و امامت اسلام را نشان داد و از همه مهمتر، میتوان نمونهی واقعی یک #سبک_زندگی_اسلامی را به رخ دنیا کشید.
اما این سوگواره در این مسیر یا قدمی برنداشته است یا به نسبت ظرفیتی که دارد، بسیار حداقلی حرکت کرده است.
بزرگان و اندیشمندان دین ما که سالها کار مجتهدانه و فقیهانه در این عرصه داشتهاند، هرگز توصیفشان از این واقعه، یک #رویداد_تاریخی و یک تراژدی صرف نبوده است؛ بلکه قیام فاطمه زهرا(س) را سرچشمهی معارف برای امت اسلام میدانند.
امثال شهید بزرگوار صدر، شهید مطهری، علامه طباطبایی، مرحوم صفایی، مرحوم امام، مقام معظم رهبری، و بسیاری دیگر از علما و اندیشمندان.
اما اثری از پرداختن به مباحث نابِ این اندیشمندان بزرگ اسلامی حتی در رقیقترین حالت خودش در این برنامه مشاهده نمیشود.
علیرغم اینکه این برنامه هرساله از جهات مختلف رشد میکند، لکن از نظر محتوایی، تنها چیزی که میبینیم، فقط #تکرار محتوای سالهای گذشته است.
اینکه از چنین قالب جذابی (تئاتر) با این حجم از امکانات فقط برای نقل تاریخ و روضه استفاده شود، آن هم تاریخ و #روضهای عاری از هرگونه #اندیشه و بسیار #خنثی، این قصور و ظلم است، هم به فاطمیه، هم به مخاطب، هم به هنر بینظیر تئاتر!
تئاتری که فرم و محتوای آن، تلاقی شور و شعور است و میتواند به اندازه چندین منبر موثر واقع شود...
سوگواره نگین شکسته، میتواند با یک برنامهریزی بلند مدت فرهنگی، و با پرداختن به زوایای متنوع فاطمیه و پرداختن به مباحث اندیشهای و نشاندادن امتدادهای امروزی آن، چهرهی فرهنگی شهر مشهد را دگرگون کند.
امید است که نسبت به نعمت بزرگِ وجود حضرت فاطمه زهرا(س)، شاکر باشیم و با قصور خود در حق آن بزرگوار، دچار کفران نعمت نشویم.
🖋به قلم: حجت الاسلام حسین مروارید
عضو تشکل طلبگی ربیون مشهد مقدس
#فاطمیه
#نگین_شکسته
🇮🇷 جبههی روحانیت مردمی انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/rohaniat_mardomi
🔰برشی از یادداشت حجتالاسلام امیرحسین صباغ
🔹تبلیغ از نهاد آحاد
_تبلیغ مردمی مسئلهایست و تبلیغ مردم مسئلهای عالیتر! در تبلیغ مردمی، کنشگران عرصة تبلیغ، عمدتاً طلاب حوزههای علمیّه هستند. این نوع از تبلیغ چه در مدل سنّتی خود و چه در مدلهای جدیدترش، نهایت درجة موفقیّت خویش را در تأثیرگذاری روی اندیشه و نهایتاً عمل مخاطبین خود میبیند.
_در حالیکه به نظر ما ویرایش جدّی که در عرصهی تبلیغ بایستی انجام گیرد، تحوّل در کنشگر تبلیغی است و باید سعی نمود با ضوابطی، از تبلیغ مردمی به دامنههای تبلیغ مردم برسیم. مهمترین وجه تمایز تبلیغ مردم از تبلیغ مردمی، در کنشگران آنست.
❗️برای مطالعه ادامه گفت و گو در نشریه ربیون کلیک کنید.❗️
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
برشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در باب مبارزه حضرت زهرا سلام الله علیها
بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبهخوانی به نوحهسرایی تبدیل میکند. اگر خطبه زهرا را نگفتید، گریه زهرا هم معنی پیدا نمیکند. اگر نفهمیدیم که زهرا آنجا چگونه سخن گفته است، نمیفهمیم گریهی او به چه معناست. میرود در مسجد می ایستد و در مقابل چشمهای مبهوت حاضران بنا میکند خطابهای عجیبْ ایرادکردن. (...) اینجا این قسمت کار انجام گرفته است. انصار را آماده کرده است اما باز به همین هم اکتفا نمیکند. به گفتهای چهل شب، مرتب درِ خانهی این مرد،(...) درِ خانهی آن چهرهی سرشناس میرود، بیایید، کار کنید، تشکیلات، همدستی، همبستگی، یک اقدام بهجا با همدیگر.(...) تا هنوز کار از دست در نرفته است. چهل شب هم دنبال این فکر میدود و که؟ آن زنی که به آن صورتْ سقط جنین کرده، آن زنی که ضربت دیده، آن زنی که آسیب خورده است.
اینها را به خدا نشنفتید شما؟
اینها که خیلی گفته میشود. اما بدانید که این کارها همه یکسره یک مبارزهی ممتد هست، مبارزهای از چند نوع با چند جلوه، مبارزهی مثبت، مبارزهٔ با جسم که اگر شمشیر هم دستش بود شاید میزد، مبارزهٔ با زبان، مبارزه با تلاشهای پنهانیِ نیمهشبانه، مبارزهی با سخنگفتن با زنان. مصاحبهی فاطمه زهرا با زنان انصار عجیب است. (...) با زنها مصاحبه، با مردها حرفزدن، آخرش هم مبارزهی منفی. در شبدفنشدن. غوغاست. عجیب است این عمل. این کار موجب میشود که این عمل زهرا تا ابد از صفحه تاریخ پاک نشود، یک عمل سملبلیک هست. یک عمل رمزی. یک عملی که در هر نسلی میتوانند کسانی روی این عمل فکر کنند. یک کلمه حرف نیست که به آسانی معنا شود و چون معما حل شد آسان شد، از ذهنها برود. یک عملی است که به شیوه سلمبلیک همینطور، بصورت ابهامآمیز و رمزی انجام شده است و تا ابد خواهد ماند. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند اینها نااهل بودند، همین. میخاست این مطلب اثبات شه. خوب نااهل بودن که چی؟ برای اینکه در تاریخ (...) ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، خدا لعنتش کند. همین و بس؟ برای اینکه بدانیم یک انسان مسلمان، یک زن بزرگ، یک قرآن مجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل میکرده است.
۱۴/۳/۱۳۵۳
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
🔻نشست فکری
🔹قیام لله، زیربنای مکتب امام خمینی (ره)
🔸 تبیین ابعاد و ماهیت قیام لله در ساخت فرد و جامعه
بر اساس آثار امام خمینی رضوان الله علیه
🎤 با ارائه: حجت الاسلام حسین کلاتی
عضو تشکل طلبگی ربیون
⏰ پنجشنبه ۳۰ آذر، ساعت ۱۵:۱۵
🕌 میدان شهدا، دانشگاه ۵، مسجد میرزای ناظر (الله)
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
تشکل طلبگی ربیون
#اطلاع_رسانی #جلسه_هفتگی_ربیون 🔻نشست فکری 🔹قیام لله، زیربنای مکتب امام خمینی (ره) 🔸 تبیین ابعاد
بسم الله الرحمن الرحیم.
قال الله تعالی: قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی.
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه هایی است که خدای عالم از میانۀ تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه های گوناگون عالم طبیعت رهانده.
قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین ـ صلی الله علیه و آله ـ را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن أوأدنیرساند.(اولین پیام امام خمینی در صحیفه سال ۱۳۲۳)
🔸[ اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزه ی امام را و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همه ی فعّالیّتهای ایشان «قیام لله» بود؛ هدف، قیام لله [بود]؛ همان که در یادداشت معروفشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی (رحمة الله علیه) نوشته اند: قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ اَن تَقوموا لِلّهِ مَثنَی وَ فُرادَی؛ قیام لله، که این قیامِ لله ریشه ی قرآنی بسیار مستحکمی دارد... حالا این «قیام لله» در هر دوره ای ممکن است به نحوی باشد.](رهبر انقلاب)
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
#گزارش_تصویری
#جلسه_هفتگی_ربیون
🔻نشست فکری
🔹قیام لله، زیربنای مکتب امام خمینی (ره)
🔸 تبیین ابعاد و ماهیت قیام لله در ساخت فرد و جامعه
بر اساس آثار امام خمینی رضوان الله علیه
🎤 با ارائه: حجت الاسلام حسین کلاتی
عضو تشکل طلبگی ربیون
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
قبله اول.وطن فدا.mp3
46M
#قبله_اول
#نظم_نوین_جهانی
#عصر_اقامه
🔸 سلسله جلسات قبله اول
🔻جلسه اول
🔰فلسطین و نظم نوین جهانی
🎤 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین حمزه وطن فدا، پژوهشگر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#اطلاع_رسانی
#قبله_اول
#عصر_اقامه
#تاثیر_انقلاب_اسلامی_بر_مردم_فلسطین
🔸 سلسله جلسات قبله اول
(جلسه دوم)
🎤 با ارائه: جناب آقای صالح غزه ای
دانشجوی غزه ای ساکن ایران
‼️مخصوص شرکت کنندگان دوره عصر اقامه
🗓 پنج شنبه ۷دی ماه
⏰ ساعت۱۵
حضوری/مجازی
جهت دریافت آدرس و لینک جلسه به آیدی @Mimebnera مراجعه کنید
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#جلسه_هفتگی_ربیون
♦️قیام لله، زیربنای مکتب امام خمینی (ره)
🔸 تبیین ابعاد و ماهیت قیام لله در ساخت فرد و جامعه
بر اساس آثار امام خمینی رضوان الله علیه
🎙️ حجت الاسلام حسین کلاتی
🔰 ارائه شده در جلسه هفتگی #تشکل_طلبگی_ربیون
🔻قسمت اول
🔹حضرت امام در پیام تاریخی سال ۲۳ میفرمایند تنها راه اصلاح دو جهان قیام لله است.
🔸اینکه امور فرد به اجتماع مربوط است،اینکه ظاهر انسانها بر باطن آنها اثرگذار است و بالعکس، در اینها حرفی نیست و اگر منظور در قیام لله این باشد که یک سری امور دنیایی داریم مثل سیاسیات یک سری امور اخروی داریم مثل عبادات و اگر همه اینها را انجام بدیم به شرط لله بودن دنیا و آخرت ما درست میشود تصویر دقیقی از مسئله نیست.
🔹حضرت امام میفرمایند قیام لله عنصری است که تمام معجزاتی که از انبیا بزرگ الهی میبینیم وابسته به فهم آن است؛ مسئله در ربط امور دنیوی و اخروی نیست که اینها به هم مربوط هستند، مسئله این است که تنها یک امر همه این امور را سامان میدهد و آن قیام لله است.
قیام لله آن راه میانبری است که هم دنیا و هم آخرت را سامان میدهد.
🔸قیام لله در نگاه حضرت امام چه معنایی دارد؟
بحث ما چهار لایه دارد و هر لایه زیربنا و پایه ای است که لایه بعدی بر روی آن استوار می شود تا آخر سر قیام لله به معنای کامل خود سامان میپذیرد.
۱. خوانش عرفانی:
مرحوم امام از خواجه عبدالله انصاری نقل میکنند که عرفا آیه قیام لله را به عنوان مسیر سلوک الی الله گرفتهاند.
طبق یک تقسیم، سه مرحله برای سلوک انسان وجود دارد. در هر مرحله یقظه و سپس قیام باید صورت بگیرد تا فرد ارتقا پیدا کند. هدف از قیام، اولا توحید افعالی است که مربوط به دایره احکام است، ثانیا توحید صفاتی ناظر به اخلاق توحیدی است و ثالثا توحید ذاتی که مربوط به عقاید است.
در توحید افعالی منظور این نیست که همه احکام را رعایت کنید بلکه باید یک کاری کنید که در ساحت جوارح موحد باشید یعنی خدا را در ساحت فعل خود ببینید توحید صفاتی و توحید ذاتی هم همینطور.
امام میفرمایند تمام این مراحل یک راه دارد و آن قیام لله است.
۲. خوانش فقهی:
همان قیام سیاسی علیه طاغوت میباشد. امام این خوانش را بر کار انبیا اولوالعزم، اهل بیت و به صورت خاص امام حسین علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تطبیق میدهند.
فتوای قیام ۴۲ که فرمودند قیام علیه شاه واجب است و لو بلغ ما بلغ، ناظر به معنای قیام در فقه است.
🔹در انقلاب اسلامی، قیام لله با معنای عرفانی و فقهی در یک ظرف تحقق پیدا میکند. این که امام میفرمایند انقلاب اسلامی قیام مردم ایران بود لله، متضمن هر دو معناست. انگیزه الهی قیام را در مسیر سلوک صورت گرفتن قیام سیاسی معنا می کنند لذا در ظاهر یک تحول سیاسی و در باطن تحول روحی رقم میخورد. امام در نقد نهضت نفت گاهی به انگیزه نهضت ایراد میگیرند و هم به این که اساس طاغوت را هدف نگرفته است لذا نه به معنای فقهی و نه به معنای جمع فقهی و عرفانی، آن را قیام لله نمیدانند.
▫️ادامه در قسمت دوم
✴️ صوت جلسه بارگزاری خواهد شد.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
#جلسه_هفتگی_ربیون
♦️قیام لله، زیربنای مکتب امام خمینی (ره)
🔸 تبیین ابعاد و ماهیت قیام لله در ساخت فرد و جامعه
بر اساس آثار امام خمینی رضوان الله علیه
🎙️ حجت الاسلام حسین کلاتی
🔰 ارائه شده در جلسه هفتگی #تشکل_طلبگی_ربیون
🔻قسمت دوم
۳. خوانش فلسفه تاریخی:
فلسفه تاریخ گزارش وقایع نیست، بلکه سیر تحول جوامع و قواعد تحول جوامع را بررسی میکند، تاریخ از بودن صحبت میکند ولی فلسفه تاریخ از شدن بحث میکند.
🔹قیام لله قدرت خداست که جوامع بشری را به سمت توحید میکشاند و تاریخ را نیز جلو میبرد. جامعه بشری از آغاز تا پایان سیر ظهور روزافزون خدا در پهنه جهان است و حق آن قدر پیش میرود تا به ظهور برسد.
🔸جامعه ای که برای خدا قیام کند و دست و چشم و زبان خدا بشود و بخواهد توحید را در افعال خود یعنی ظاهر جامعه ببیند، پیروز است و پیش برنده حرکت عالم به سمت توحید است.
🔹انقلاب اسلامی امتداد قیام های توحیدی انبیای اولوالعزم برای تحول مسیر تاریخ در نقاط انحطاط یا عقبگردهاست. قیام مردم ایران بین دو قیام تاریخی امام حسین و حضرت حجت (علیهم صلوات الله)، سرعت بخش همین سیر تاریخی بشریت به سمت حق است.
۴. خوانش راهبردی:
در این لایه همه آن مطالب قبلی را در ظرف زمان و مکان ضرب میکنیم. قیام لله را نزدیک کنیم به عرصه عینیت مثلاً میخواهیم قیام لله را ضمن مراحل حرکت انقلاب و جمهوری اسلامی توضیح دهیم.
🔸در واقع به چه صورت در زمین قیام لله پیاده میشود.
امام اول کسی است که فرادی قیام میکند و موجب بیداری امت میگردد.
🔹امام سال ۲۳ کتاب کشف الاسرار را مینویسد که قیام فردی امام در فضای حوزه است، از سال ۲۳ تا ۳۰ تلاش میکند حوزه به زعامت آقای بروجردی قیام بر علیه شاه داشته باشد، سال ۴۲ قیام امام خمینی که به معنای همان قیام حوزه یا قیام روحانیت انقلابی است، سال ۵۶ قیام مردم ایران علیه شاه است و ۵۸ علیه آمریکا و آغاز بیداری مسلمین و مستضعفین.
🔸در انتها اگر بخواهیم طرح راهبردی نهضت را در نگاه امام بیان کنیم اینطور میشود که اول حوزه انقلابی بعد جمهوری اسلامی بعد اتحادیه جماهیر مستقل اسلامی و در آخر حکومت جهانی.
✴️ صوت جلسه بارگزاری خواهد شد.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
حجتالاسلام کلاتی، قیام لله.mp3
18.44M
#صوت_جلسه
#جلسه_هفتگی_ربیون
🔻نشست فکری
🔹قیام لله، زیربنای مکتب امام خمینی (ره)
🔸 تبیین ابعاد و ماهیت قیام لله در ساخت فرد و جامعه
بر اساس آثار امام خمینی رضوان الله علیه
🎤 با ارائه: حجت الاسلام حسین کلاتی
عضو #تشکل_طلبگی_ربیون
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
#اطلاع_رسانی
🔻نشست فکری
🔹هندسه مکتب امام خمینی ره
🔸 تبیین هندسه سه ساحتی
مکتب امام خمینی ره
جهان بینی توحیدی
ایدئولوژی اسلام ناب و استراتژی قیام لله
🎤 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین حسین بغدادی
⏰ سهشنبه ۱۲ دی، ساعت ۱۴:۳۰
🕌 میدان شهدا، دانشگاه ۵، مسجد میرزای ناظر (الله)
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#حاج_قاسم
#شهید_القدس
▪️ حادثه تروریستی مراسم سالگرد #شهید حاج قاسم سلیمانی و شهادت مظلومانه جمعی از مردم عزیز را محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت عرض مینماییم.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
👈 حضرت آیتالله خامنهای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.
📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران، بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به #شهادت رساندند.
ملت ایران عزادار شد و خانوادههای زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند #عشق و #شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را #تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی #پاسخ_سختی در پی خواهد داشت باذن الله.
اینجانب در عزای خانوادههای مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
#گزارش_تصویری
🔻نشست فکری
🔹هندسه مکتب امام خمینی ره
🔸 تبیین هندسه سه ساحتی
مکتب امام خمینی ره
جهان بینی توحیدی
ایدئولوژی اسلام ناب و استراتژی قیام لله
🎤 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین حسین بغدادی
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#اطلاع_رسانی
#قبله_اول
#تحلیل_بیانات_سید_حسن_نصر_الله
🔸 سلسله جلسات قبله اول
(جلسه سوم)
🎤 با ارائه: جناب آقای علیرضا کمیلی
دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده
🗓 سه شنبه ۱۹ دی ماه
⏰ ساعت۱۸
حضوری(قم) /مجازی
جهت دریافت آدرس و لینک جلسه به آیدی @Mimebnera مراجعه کنید
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
📚 #منتشر_شد
به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ماه
🔸#جزوه اقتدارات گفتمان مکتب امام
🔻این نوشتار، متن پیاده شده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا فلاح شیروانی در پنجمین دوره عصر اقامه میباشد.
🔹بحث ما اين است كه امام خمینی(ره) يك بستر نظري جديد دارد به ما پيشنهاد میکند. اگر شما در اين بستر نظري جديد قرار بگيريد، مسئلهها تغيير میکند. دانش است و مسئله. اولين چيزي كه دانش از آن تغذيه میکند مسئله است. حيات دانش به مسئله است. اصلاً دانش از مسئله تغذيه میکند. اگر مقابل يك دانشي مسئله نگذارند آن دانش میمیرد یا راكد شود. لذا شما اگر بهدنبال دانش تمدنگرا هستيد كه بايد تعريف شود، پس به چهارچوب فكري امام خمینی(ره) احتياج داريد و اين چهارچوب فكري بايد تبديل به گفتمان شود. به همان معنايي كه گفته شد. در محيط علمي هم بايد تبديل به گفتمان شود.
↙️ جهت دانلود جزوه کلیک نمایید.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion