eitaa logo
درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
1.8هزار دنبال‌کننده
290 عکس
22 ویدیو
79 فایل
درس رجال استاد سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات درسی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
مشایخ ثقة الاسلام کلینی اثر آیت الله بروجردی.pdf
582.8K
📕 مشایخ ثقة الاسلام کلینی اثر آیت الله بروجردی 🖊نگارش: آیت الله سید محمدحسین طباطبایی بروجردی 🖊ترجمه: عبدالحسین طالعی 🔖 چکیده مقاله: با توجه به سلسله اسناد روایات، فهرست نسبتا مفصلی از مشایخ حدیث ثقه الاسلام کلینی در کتاب مشهور الکافی، به دست می آید که تعداد ایشان سی و هفت نفر شمرده شده است. در نوشته حاضر، به معرفی این مشایخ به ترتیب الفبای کنیه از ابن بابویه تا محمد بن يحيى عطار، ابو جعفر قمی، پرداخته شده است. در ذیل هر شخصیت، تعداد روایات، مشایخ، راویان و در برخی موارد، توضیحات مختصری ارائه شده است. راویان روایات به دو دسته راویان کم حدیث و راویان مکثّر تقسیم شده است. بر اساس تعاریف ارائه شده، راویان کم حدیث راویانی اند که روایت شیخ کلینی از آنان اندک است؛ از جمله : ابن بابویه، ابوبکر حبال، علی بن موسی و حسن بن خفيف. راویان مكثر نیز شامل راویان و مشایخی اند که شیخ کلینی احادیث زیادی از آنان نقل کرده است. از جمله آنها می توان به احمد بن ادریس، حمید بن زیاد، محمد بن يحيی و علی بن محمد کلینی اشاره کرد. 📚سفینه، سال پنجم، شماره 18، بهار 1387، صص 69-109 #️⃣#راویان_کم_حدیث #راویان_مکثر #مشایخ_روایت_کلینی #راویان_کافی #راویان_حدیث 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✅ مفهوم شناسی 〽️ «له روایات» در فهرست شیخ طوسی ✍🏻 محمد باعزم 🔆 با مطالعه فهرست شیخ طوسی ذیل مداخل مختلف عبارت «له روایات» مشاهده می‌شود. 🔺تلقی نخست که از این عبارت برداشت می‌گردد آن است که منظور شیخ طوسی از این ترکیب برای برخی افراد بدین معناست که این افراد مجموعه روایت‌های پراکنده دارند. 🔻تتبع و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فهرست شیخ طوسی هرگاه از عبارت «له روایات» یاد می‌شود مراد آن است که راوی دارای کتاب «نوادر» است. 🔹ماهیت کتاب نوادر: روایاتی که نمی‌توان آنها را ذیل یک سرفصل خاص گردآوری کرد و به عبارتی روایاتی که هر کدام می‌تواند یک سر فصل باشد، تحت عنوان عامی به نام «نوادر» گردآوری می‌شوند. 🔺«نوادر محمد بن ابی‌ عمیر» و «نوادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری» از معروف‌‌‌ترین این نوع از کتاب‌‌ها هستند. ❗️گفتنی است که جناب شبیری زنجانی در مقاله‌ای که در مجله آینه پژوهش تحت عنوان «نوادر احمد بن محمد بن عیسی یا حسین بن سعید» نگاشته‌اند، از تحلیل و دسته‌بندی اسناد، این کتاب را برای حسین بن سعید اهوازی می‌دانند (شبیری زنجانی، سیدمحمد جواد، مجله آینه پژوهش، شماره46، صص23-26) #️⃣ 🆔 @rejal_shobeiri
4_6006030478010746112.pdf
4.55M
📕جستاری در باب منابع داده های تاریخی کتاب 🖋اسماعیل اثباتی 🖋سیّد کاظم طباطبایی 🔖معرفی مقاله: شیخ برای تألیف کتاب الکافی از منابع و مکتوبات پیش از خود استفاده کرده و طریقی به آن کتاب‌ها داشته است، اما مطالب برخی از این منابع هم با واسطه کتاب‌های نسل‌های بعد به دست شیخ کلینی رسیده است. در این نوشتار، به معرفی برخی از منابع تاریخی مورد استفاده شیخ کلینی پرداخته می شود. کلینی از کتاب بن قیس، کتاب‌های بن یزید جعفی، بن تغلب، ابو محمد جعفری، ابو اسحاق احمری نهاوندی، اخبار السید اسحاق بن محمد نخعی، کتاب المبتدأ و المبعث و المغازی و الوفاة و السقیفة و الردة اثر ابان بن عثمان، کتاب‌های جعفر بن محمد کوفی، ابراهیم بن محمد ثقفی، سلمة بن خطاب، نصر بن مزاحم منقری، هشام بن محمد بن سائب کلبی، محمد بن سنان، حسین بن حسن حسینی، اخبار القائم - علیه السلام - علان کلینی و منابع دیگر استفاده کرده است و کتاب‌های تاریخی نسل‌های بعد از شیخ کلینی مانند: الارشاد شیخ ، کمال ‌الدین و تمام النعمة شیخ ، کفایة الاثر خزاز قمی، الغیبة شیخ و الغیبة وامدار شیخ کلینی هستند. 📚علوم حدیث، سال نوزدهم، شماره اول @rejal_shobeiri
کلینی و حوزه حدیثی قم.pdf
419.9K
📕 کلینی و حوزه حدیث قم 🖌سید علیرضا حسینی، 🖌عبدالرضا حمّادی 🔖 چکیده مقاله: برخی پژوهشگران معاصر معتقدند کتاب کافی در بغداد و متأثر از فضای عقل گرای آنجا تدوین شده است. هرچند استفاده از منابع حوزه حدیثی قم در تدوین کافی برای این پژوهشگران قابل انکار نیست، با توجه به فقدان اطلاعات این احتمال را نیز مطرح می کنند که کلینی به قم نیامده و احادیث این حوزه را به صورت وجاده از کتب اساتید قم اخذ کرده است. پژوهش حاضر در پی ارائه قراینی بر حضور کلینی در حوزه حدیثی قم است. بررسی روش قدما در انتقال حدیث و یافتن روش کلینی در تدوین کافی نشان می دهد کتاب کافی براساس رویکرد رایج در حوزه های حدیثی شیعه یعنی سماع، قرائت و اجازه تدوین شده است. رویکرد کلینی در نشر کافی نیز مؤید همین مطلب است. نقل حدیث از کلینی توسط اهالی قم نیز با توجه به دوره های زمانی حیات ایشان قرینه هایی بر حضور کلینی در قم است. 📚 دو فصلنامه علمی - پژوهشی حدیث پژوهی، سال نهم، شماره هفدهم، بهار و تابستان 1396، سس 125-146 #️⃣ #کلینی #حوزه_حدیثی #کافی #قم 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
گستره علم امام از منظر کلینی و صفّار.pdf
519.9K
📕 گستره علم امام از منظر کلینی و صفّار 🖌عبدالرضا حمادی 🔖 چکیده مقاله: از مباحث مهم امامت، علم و گستره دانش امام است؛ بحثی که در طول تاریخ، همواره مورد توجه دانشمندان شیعه بوده و کتابهای متعددی نیز در این زمینه تألیف شده است. دو کتاب بصائر الدرجات (صفار) و الحجة (از مجموعه الكافی کلینی) از تألیفات مهم عصر غیبت صغرا بوده و بررسی دیدگاه‌های مؤلفان آن، در شناخت فکری حوزه حدیثی قم بسیار مهم و مؤثر است. صفار و کلینی که میراث‌داران حوزه حدیثی قم هستند، با جمع آوری روایات این موضوع، دانش امام را در گستره خلقت و تقديرات معرفی کرده اند. این پژوهش، با نفی اختلاف میان کافی و بصائر الدرجات، بر این نکته تأکید می کند که کلینی نه تنها از گفتمان حوزه حدیثی قم دست برنداشت، بلکه آن را به گونه ای نظام مند و در قالبی جدید ارائه کرد. در این پژوهش - همچنین - تلاش شده چینشی جدید از روایات این بحث (گستره علم امام) بر مبنای متعلق های علم ارائه گردد. این چینش که برگرفته از روایات گستره علم است، معیار واحدی برای مقایسه باب ها و روایات در کتاب فراهم می نماید. 📚 فصلنامه امامت پژوهی، سال اول، شماره 4، صص 57-79 #️⃣#امامت #صفار #کلینی #علم_امام 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✳️ الحسن بن علی الکوفی 📝علی اکبر رضوی 〽️ در روایات کتاب الکافی سه راوی با نام حسن بن علی در سند احادیث قرار گرفته‌اند که عبارتند از: 🔸 ۱. حسن بن علی بن فضال 🔸 ۲. حسن بن علی الوشاء 🔸 ۳. حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی 📍اگر در طرق و اسناد به شکل مطلق تعبیر حسن بن علی الکوفی باشد، منظور حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی است نه حسن بن علی بن فضال یا حسن بن علی الوشاء 🔆 دو شخصیت اول، یک طبقه مقدم بر حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی هستند به تعبیری در طبقه مشایخ ایشان هستند. 📔 در اسناد کافی الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره ۷۵ مرتبه وارد شده که ۵۶ مورد از آن با تعبیر الحسن بن علی الکوفی بیان شده است. 👤 ترجمه: الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره 🔺۱۴۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه له کتاب نوادر أخبرنا محمد بن محمد و غیره عن الحسن بن حمزه عن ابن بطه عن البرقی عنه به. (رجال‏ النجاشی ص : ۶۲) 🔺۱۷۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره. له کتاب. أخبرنا به الحسین بن عبید الله عن أحمد بن محمد بن یحیى عن أبیه عن محمد بن علی بن محبوب عن الحسن بن علی بن عبد الله‏ (فهرست‏ الطوسی ص : ۱۲۸) 🔺۴۳۶ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد لم [جش‏] من أصحابنا الکوفیین ثقه. (رجال‏ ابن‏ داود ص : ۱۱۳) الخلاصهللحلی ص : ۴۴ 🔺۴۳ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه. #⃣ @taraef_ir @rejal_shobeiri
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 در قم ، از مذاهب فاسده نظیر و و نداشتیم. فقط از داشتیم. لذا اگر آثاری از واقفیه به قم آمده توسط است و بعدها هم در آثار مکتب بغداد آمده است . 🔹 در کتاب واقفی‌ها زیاد اسم را با عنوان می‌برند سرش روشن نیست . 12/8/89 @rejal_shobeiri
الکافی و گفتمان حدیثی قم.pdf
574.5K
📕 الکافی و گفتمان حدیثی قم 🖌عبدالرضا حمادی 🖌سید محمد کاظم طباطبائی 🔖 چکیده مقاله: کتاب الکافی در دوره های مختلف و قرون متمادی به عنوان برجسته ترین اثر حدیثی شیعه شمرده شده است. این کتاب، حاصل تلاش علمی کلینی و استفاده از مهم ترین حوزه های حدیثی عصر اوست. ری، قم، بغداد و کوفه مهم ترین حوزه های علمی شیعه در دوران کلینی بودند که وی از آثار حدیثی آنها بهره برده است. برخی از مستشرقان کتاب الکافی را متأثر از عقل گرایی معتزله بغداد دانسته و معتقدند کلینی دیدگاه نص گرایی حوزه قم را در کنار عقل گرایی حوزه بغداد کمرنگ ارائه کرده است. پیش فرض این نظریه، تأليف الكافی در حوزه حدیثی بغداد است. این پژوهش نشان می دهد که الكافی در بغداد نگارش نیافته و برخلاف دیدگاه مستشرقان، الكافي نماد علمی حوزه قم به شمار می رود و قم، نص گرای بدون عقل نبوده است؛ بلکه نگاه حوزه حدیثی قم در آن زمان نقل همراه با عقل است. 📚 علوم حدیث، سال هفدهم، شماره چهارم، صص 98-112 #️⃣ #مشایخ_کلینی #حوزه_حدیثی_قم #حوزه_ها_و_مکاتب_حدیثی #نص_گرایی_قم #عقل_گرایی_بغداد 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✅ حضرت آیت الله حفظه الله : 🔸 ظاهرا دائما « » در کافی ، ابن فضال پدر (الحسن بن علی بن فضال) است. ایشان سه پسر دارد که از همه مهم تر «علی» است. از نقل می کند که همه کتابهای از ائمه (علیهم السلام) نزد ایشان بوده است و می گوید در هیچ جا مثل ایشان در و فضل ندیدم. ابن فضال پدر (حسن)، أجلّ شأناً است و ابن فضال پسر (علی) اوسع دائرةً است. 🔹 بنده بعید می دانم ایشان باشد. شاید مثلا به هنگام ذکر نامش احترام می گذاشته است. علاوه بر اینکه نقل شده که ایشان در مرض موت از فطحی بودن برگشته است. ولی به نظرم ایشان اصلا فطحی نبوده است. @rejal_shobeiri
☑️ آیت الله حفظه الله : 🔹 دروغگو به معنای مصطلح نیست، بلکه دروغگو به معنای است. باید بین دروغ خبری و مخبری تمییز قائل شد. بله ایشان از خط است و خط غلو دقت‌های کافی حدیثی را به کار نمی‌برده‌اند. میراث خط غلو مردود نیست، بلکه می‌خواهد. احمد اشعری و شیخ به شدت مخالف خط غلو هستند ولی با این حال روایت محمد بن سنان را نقل کرده‌اند. @rejal_shobeiri
بررسی_ابهاماتی_پیرامون_اصالت_کتاب.pdf
950.5K
📕 بررسی ابهاماتی پیرامون اصالت کتاب عبیدالله بن علی حلبی 🖌عباس مفید 🔖 چکیده مقاله: پس از نهضت عمومی نگارش و کتابت احادیث در میان اصحاب، کتابهای فراوانی در دوران امامت صادقين علیهم السلام و پس از آن تولید شد. کتاب عبيد الله بن على حلبی یکی از نخستین نگاشته های حدیثی است که از شهرت و اهمیت ویژه ای برخوردار است و نخستین تصنیف شیعه نام گرفته است. برخی از پژوهشگران با طرح ابهاماتی، انتساب این کتاب به عبيد الله بن على حلبی را مورد تردید قرار داده اند. ابهامات مطرح شده پیرامون کتاب حلبی را می توان در دو قسم کلی جای داد؛ ابهاماتی که از چگونگی گزارش های فهرستی برخاسته و ابهاماتی که به محتوای روایات کتاب باز می گردد. در این نوشتار سعی شده که به روش توصیفی تحلیلی ابهامات نوع اول مورد بررسی قرار گیرد و پرسش های ایجاد شده پاسخ داده شود اصالت کتاب؛ کتاب حلبی؛ عبيد الله بن على حلبی؛ اعتبارسنجی طلبه سطح جعلي ژوهشگر حوزه علمد مشتاد 📚 فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث سفینه، سال شانزدهم، شماره 62، بهار 1398، صص 134-164 #️⃣ #اصالت_کتاب #کتاب_حلبی #اعتبار_سنجی 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
⚫️انالله و انا الیه راجعون⚫️ 🔴 شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی سرباز ولایت فرمانده رشید اسلام را محضر امام زمان(عج) ، مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان تسلیت عرض میکنیم. @rejal_shobeiri
‌◼️ إنّا لله و إنّا إلیه راجعون! درپی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، آیت الله وحید خراسانی طی تماس تلفنی با همسر آن مرحوم، ضمن تسلیت و تعزیت به خانواده‌ی ایشان، حشر آن بزرگوار با حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام و صبر و شکیبایی برای خانواده‌ی ایشان را از خداوند متعال خواستار شدند. 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
-حدیث-پژوهی پانزدهمین نشست حدیث پژوهی به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان پنجشنبه 26 دی ماه 1398 خیابان امام خمینی(ره)میدان10دی ساختمان هیئت های اندیشه ورز حوزه علمیه خراسان، سالن کنفرانس برگزار می شود. 09339039220 http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36762 @rejalkh
واکاوی آراء رجالی استاد محمد باقر بهبودی.pdf
3.57M
📕 واکاوی آراء رجالی استاد محمد باقر بهبودی 🖌مرتضی نادری 🔖 چکیده مقاله: ضعف راوی حدیث، راه های کشف این ضعف و ارتباط آن با درستی یا نادرستی انتساب حدیث به معصوم از مسائل اصلی دو علم «حدیث» و رجال » هستند. در این مقاله، آراء رجالی استاد بهبودی پیرامون راه های کشف ضعف راویان حدیث بررسی شده است. این بررسی در خلال تبیین آراء وی درباره‌ی علل و اسباب پیدایش علم رجال، اصول رجالی شیعه و روش مؤلفان آنها، الفاظ جرح و ضعفاء، سامان یافته است. واکاوی آراء رجالی و «تاریخ حدیثی» استاد بهبودی نشان می دهد که نزد ایشان، تلاش بزرگان شیعه برای جلوگیری از راه یافتن موضوعات غلات و زنادقه به میراث حدیثی شیعه ناکام ماند و برساخته های آنان به کتب حدیث شیعه راه یافت و راویان ضعيف بسیاری در استاد احادیث شیعه جای گرفتند. 📚 فصلنامه‌ی سراج منیر، شماره 6، سال دوم، بهار 1391 #️⃣ #محمدباقر_بهبودی #رجال_حدیث #الفاظ_جرح #نجاشی #شیخ_طوسی #ابن_غضائری 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
نمونه سوالات رجال2.pdf
210.5K
نمونه سوالات امتحانی میان ترم (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره1 @rejal_shobeiri
رجال2.pdf
235.3K
نمونه سوالات امتحانی (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره2 📌محدوده ازصفحه 204 تا آخر کتاب است. @rejal_shobeiri
نمونه سوالات امتحان درس رجال1 .pdf
428.2K
مجموعه سوالات طراحی شده توسط طلاب درس [کلیات فی علم الرجال] : 👆 ✅ امتحان میان ترم از همین سوالات می باشد. @rejal_shobeiri
▪️سالروز وفات رجالی کبیر ابوالعباس احمد بن علی (رحمه الله) گرامی باد. 🔶وی در ماه صفر سال 372 به دنیا آمد و در 18 جمادی الاولی سال 450 در مطیرآباد (نزدیکی سامرا) از دنیا رفت. 🔷در و سرآمد همگان و شهره عامه و خاصه بود، و کتابش را می توان با ارزش ترین و معتمد ترین کتاب رجال یا فهرست شیعه دانست. 🔻جلالت شأن و عظمت وی مورد اعتراف همه ی علماء فرق اسلامی بوده. ✅مرحوم سید (ره) درباره او فرموده: «احمد بن علي النجاشي- رحمه اللّه- أحد المشايخ الثقات، و العدول الأثبات، من أعظم أركان الجرح و التعديل، و اعلم علماء هذا السبيل أجمع علماؤنا على الاعتماد عليه، و أطبقوا على الاستناد في أحوال الرجال اليه.» رجال السید، ج2، ص35 ✅همچنین خاتم المحدثین محدث (ره) درباره اش فرموده: «العالم النقاد البصير، المصطلع الخبير، الذي هو أفضل من خطّ في فنّ الرجال بقلم، أو نطق بفم، فهو الرجل كلّ الرجل، لا يقاس بسواه، و لا يعدل به من عداه، كلّما زدت به تحقيقا ازددت به وثوقا، و هو صاحب الكتاب المعروف الدائر الذي أتّكل عليه كافّة الأصحاب.» مستدرک،ج21،ص146 📌سزاوار است با قرائت فاتحه ای از زحمات وی در حفظ مکتب شیعه از انحرافات، قدردانی نمود. @rejal_shobeiri
♨️ الفرق بین قولهم: "فلان کوفي" و قولهم: "فلان الكوفي" مثلاً 📚 الشيخ محمد تقي التستري، قاموس الرجال، الفصل الثاني من مقدمة، ج١، ص١٣ @rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 "خلل برخی طرق فهرست شیخ طوسی به حمید بن زیاد" 🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی #️⃣ 🌐 http://taraef.ir 🆔 @rejal_shobeiri
📚 مبانی موجود در حدیث لا ضرر به نقل مرحوم روحانی ؟؟!!!؟؟ مرحوم روحانی چهار مبنای اصلی در مورد حدیث لا ضرر را بیان نمودند : 1- حرمت اضرار به غیر 2-نفی ضرر غیر متدارک که لازمۀ آن لزوم تدارک و ضمان کسی است که ضرر می زند . 3-نفی حکمی منشأ ضرر است 4-نفی حکم به لسان نفی موضوع به این معنا که اگر موضوعی ضرری نفی شده و لکن مراد حکم این موضوع است . 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1802&pid=6902#pid6902
فرا رسیدن ماه مبارک رجب،ماه بندگی و عبادت،ماه نزدیک شدن به خدای متعال را بر تمامی مسلمین و شیعیان تبریک و تهنیت عرض مینمایم @rejalkh
🗓سالروزمغفول ولادت بابرکت 🏳رجالی متبحر، مرجع عالیقدر 🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی /۱ 💠رهبر انقلاب ‼️از مسایل مهم در حوزه، نظام رفتاری و اخلاقی حوزه‌هاست که باید ذیل همین برنامه تحولی حوزه انجام گیرد؛ نظام رفتاری و اخلاقی ما در حوزه‌ها باید در جهت تکریم اساتید و عناصر فاضل بخصوص تکریم مراجع تقلید قرار گیرد. هر کسی آسان به حد مراجع معظم تقلید نمیرسد؛ صلاحیت‌های زیادی لازم است. غالبا مراجع قله‌های علمی حوزه‌های علمیه محسوب میشوند بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد؛ باید تکریم شوند. ۸۹/۷/۲۹ ‼️جوانان پرشور و انقلابی حوزه، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی گری به او بزنند؛ از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی بزرگان و مراجع یک وقتی اهانتی شده باشد، بدانید این قطعا انحراف است. انقلابی باید بصیر باشد، باید پیچیدگی‌های شرائط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را قبول کنیم؛ باید دقیق باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، باید خامی نکنید و مراقب باشید! ۸۹/۷/۲۹ @Jahade_tabein @rejal_shobeiri