هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
ویژه #عید_غدیر 🔺
🔸 کلام حضرت هادی علیهالسلام در #زیارت_غدیریه:
«رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِین...اللَّهُمَّ إِنَّا نَعْلَمُ أَنَّ هَذَا هُوَ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِکَ فَالْعَنْ مَنْ عَارَضَهُ وَ اسْتَکْبَرَ وَ کَذَّبَ بِهِ وَ کَفَرَ...»
✨ «...پروردگارا، ما به آنچه نازل کردى ایمان آوردیم و از پیامبر (ص) پیروى نمودیم،
خدایا ما می دانیم که این گفتار از نزد تو حق است، پس لعنت کن کسى را که با آن معارضه کرد، و به آن کبر ورزید، و آن را تکذیب کرد، و کافر شد...»
https://eitaa.com/shobeiri
🗓سالروز رحلت علامه مجلسی/۱
💠استادامام،آیةالله شاه آبادی:
‼️علامه مجلسی آنقدر عظمت دارد و خدمات بزرگی به اسلام کرده که جا دارد از اقصی نقاط عالم به زیارت مزارشان بیایند! کتاب آسمانی ص۲۳۲
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم مجلسی از علمای بزرگِ مظلومِ تاریخ ماست. عالم بزرگی است، برای خاطر اینکه از لحاظ علمی، مرد بسیار بلند پایهای است. خبرهی فنِّ حدیث است. خبرهی فنِّ رجال است. فقیه است. حدیث فهم است. شما ملاحظه بفرمایید بیانهایی که ایشان در «بحار» دارد، جزو علمیترین حرفهای دینی است که اگر کسی بخواهد روی «بحار» کار کند، ده کتاب زبدهی بزرگ، از آن بیرون میآید. مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل» یا «فیض» اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمیشوند! ۷۲/۳/۲۴
📸مزارعلامه،جوارمسجدجامع اصفهان
#نشربامنبع @Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
⭕️ حفظ حرمت بدن مطهّر شیخ صدوق در قبر توسط عنکبوتی که...
💠 ماجرای سفرهای متعدّد برای کسب روایات و زحمات بیامان شیخ صدوق رحمةاللهعلیه
🎙حضرت آیتالله وحید خراسانی مدظلّه
🆔 @rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#آجرک_الله_یاصاحب_الزمان
#فاطمیه
شهادت مظلومانه بضعة المصطفی، صدّیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، خدمت حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) و همه عاشقان اهلبیت(ع) تسلیت و تعزیت باد.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
#نشست_پژوهشی
#حدیث_پژوهی_مقارن
🔷مدرسه مجازی حدیثپژوهی مقارن با محوریت سنت شناسی در چهار نشست برگزار می شود.
موضوع نشست ها: «سنت شناسی مقارن»
🎙 ارائه دهنده: اساتید محترم آیت الله سند و حجج الاسلام سید کاظم طباطبائی ، سید علی دلبری و علی نصیری
برگزار کننده: گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان و مرکز آخوند خراسانی با مشارکت سایر مراکز حوزوی
🕰 چهارشنبه و پنج شنبه 29 و 30 بهمن 1399
از طریق سامانه lms: لینک شرکت در نشست:
https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/e92j3qnk2iw
🖥 لینک پیش خبر نشست :
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را در کانال رجال پژوهی دنبال کنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✳ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
❎https://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg
╔═🦋🌸════╗
@rejalkh
╚════🌼🦋═╝
♨️ نشست علمی
〽️ تحلیل فهرستی: بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه
🎙ارائه: استاد آیت الله سید احمد مددی (حوزه علمیه قم)
👥 گفتوگو کنندگان: پروفسور اندرو نیومن (دانشگاه ادینبرو) و پروفسور رابرت گلیو (دانشگاه اگزتر)
🗓 تاریخ: شنبه 21 فروردین | 10th of April
⏰ ساعت 20:30 - 23:00 (به وقت تهران) | 5:00 - 7:30 pm (به وقت لندن)
🌐 https://zoom.us/j/3131107214
Passcode: 2021
🆔 @rejal_shobeiri
هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی - مشهدمقدس
💠بررسی مقارن احادیث کتاب کافی و صحیح بخاری از حیث اتقان در سند و متن
✔️اساتید سجادی زاده، دلبری
📅شنبه 4 اردیبهشت ساعت 22
🌐به صورت آنلاین از سامانه LMS حوزه علمیه خراسان و اینستاگرام
🔉فایل صوتی در پیام رسان های تلگرام و ایتا
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🆔 تلگرام | ایتا
🔎فهرست نشستها
👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا)
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
✅ هم اکنون نشست علمی
💠بررسی مقارن احادیث کتاب کافی و صحیح بخاری از حیث اتقان در سند و متن
✔با ارائه اساتید محترم دکتر سجادی زاده و دکتر دلبری تا دقائقی دیگر شروع خواهد شد .
@rejalkh
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
❗️نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره کلام شیخ صدوق
🔹 شیخ #صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست.
درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای #قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
💬 آیت الله شبیری زنجانی
🔺گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
@asvathovze
https://eitaa.com/shobeiri
📘 معرفی کتاب
📚 "ابراهیم بن هاشم"
〽️ بازخوانی فرایند انتقال حدیث کوفه به قم
〽️گمانه های وثاقت
🖌 استاد سید علیرضا #حسینی_شیرازی
🆔 @Rejal_shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢میخواهیم ضعفها را با شعار حل کنیم/ اجتهاد؛ لازمه فعالیت در عرصه علوم اسلامی
✔️استاد سید احمد مددی🔻
🔹چارهای نداریم جز اینکه با زبان علمِ دنیای امروز کار کنیم. در امور حقوقی، قضایی و... نیاز به زبان علم دنیا داریم. در حقیقت ما باید درست بایستیم و حرف درست بزنیم. در انجام کارهای علمی باید با مراکز علمی دنیا ارتباط برقرار کنیم.
🔸مشکل بزرگ ما این است که میخواهیم ضعفها را با شعار حل کنیم. بهعنوان نمونه در مبحث اقتصاد که کارهای زیادتری صورت گرفته است، این کارها را باید به دانشکدههای اقتصاد ارائه داد تا بررسی شود؛ اما این کار نمیشود.
🔹یکی دیگر از مشکلات این است که میزان آشنایت افرادی که بر روی علوم اسلامی کار میکنند با اسلام در حد شناخت احتیاط و معارف آن است و بعضی شاید اجتهادی داشته باشند. نشناختن فرهنگ، اصول و اصطلاحات دنیای اسلام از جمله مشکلات ماست.
🔸موازیکاری در اقتصاد، علوم اجتماعی، جامعهشناسی، امور عقلی(حکمت) داریم و البته مشکلی نیست. مشکل در این است که این موازیکاری هدفمند نیست. نباید فکر کنیم که چند کتابی را که در اقتصاد داریم بهعنوان پایه بگیریم و روی آن کار کنیم.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/q88159
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#جابر_بن_حیان
💠 حضرت آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) :
🔸 جابر بن حیان وجودش خیالی است و وجود واقعی ندارد. شاید اکنون ده ها کتاب در کتابخانه های معتبر دنیا به اسم جابر موجود باشد که چاپ شده اند. برخی از آنها را کراوس چاپ کرده که البته من همه کارهای او را ندیده ام و شنیده ام به جز او هم بوده اند.
🔹 کتاب مختار اسرار جابر بن حیّان نیز وجود دارد که به طور مختصر نسخه ها را وصف کرده است و در کتابخانه بریتانیا و جاهای دیگر نگهداری می شود.
🔸 با تحقیق تاریخی معلوم می شود که هیچ یک از اینها وجود خارجی ندارد و چون در گذشته تعبد حاکم بوده است و مردم تعصب دینی شدید داشته و گمان می کرده اند که در صورت خارج شدن از چهارچوب مرسوم متهم به کفر می شوند (مثلاً معروف است که «من تمنطق فقد تزندق») چنین شخصیت هایی را جعل کرده اند.
🆔 @Rejal_shobeiri
💠 « محمدون ثلاثة اُوَل » چه کسانی هستند؟
🔰 صاحبان کتب اربعه همنام و هم کنیه میباشند:
🔸 ابو جعفر اول: محمد بن یعقوب کلینی
(صاحب کتاب کافی)
🔹 ابوجعفر ثانی: محمد بن علی بن بابویه قمی
(صاحب کتاب من لایحضره الفقیه)
🔸 ابو جعفر ثالث: محمد بن حسن طوسی
(صاحب کتاب تهذیب الأحکام و استبصار)
🔰 به جهت هم نامی این بزرگواران آنها را « محمدون ثلاثة اُوَل » نامیدهاند.
🔰 کنیه هر سه بزرگوار « ابو جعفر » میباشد.
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵
@rejal_shobeiri
💠 میزان اعتبار جرح و تعدیلهای ابنغضائری:
✅ مشهور علما معتقدند کلام رجالیون دیگر بر تضعیفات ابن غضائری مقدم میشود، اما در مورد دلیل این مطلب اختلاف وجود دارد:
1⃣ برخی: ایشان از حالت متعارف خارج و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بوده است.
2⃣ آقابزرگ تهرانی و آیتالله #خویی: ثابت نیست که کتاب موجود متعلق به ابن غضائری باشد؛ زیرا شیخ طوسی در مقدمه #فهرست نقل کرده، کتابهای ایشان را ورثه از بین بردهاند.
3⃣ آیتالله #شبیری: طبق نقل مجمع الرجال ابنغضائری عمدتا #متنشناسی میکند؛ یعنی چنین نیست که ایشان از مشایخ خود ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ حدیثشناسی خود در صدد این امر بر آمدهاند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم (ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد.
🔸 در باب شهادات گفتهاند شهادت باید عن #حسّ یا قریب به حسّ باشد؛ اما این گونه متنشناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری اعتبار ندارد.
🔹 البته ایشان در امور دیگری، همچون تعیین لقب اشخاص، نسبت اشخاص با افراد دیگر، تعیین زمان راویان و… بسیار دقیق النظر و خبره این فنّ بودهاند و از این جهت مقدم بر #نجاشی هستند؛ بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مؤلف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن میسازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده و باید به کلام او اخذ شود.
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله #شبیریزنجانی در درس خارج اصول (1397/10/28)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#مناسبت
🔸 رسول الله صلى الله عليه و آله :
إذا أرادَ اللّه ُ عزّ و جلّ بعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ، و زَهَّدَهُ في الدُّنيا، و بَصَّرَهُ بعُيوبِ نَفْسِهِ .
هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را در دين فقيه و آگاه گرداند ، به دنيا بى اعتنايش كند، و بيناى عيبهايش سازد .
📚 بحار الأنوار : 77/80/3
------------------
🏴 🌴 سالگرد شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد.
🍃@shobeiri
💢گزارشی از دو تحقیق در تاریخ رحلت پیامبر (ص)
✍️محمد ذکاوت صفت
1️⃣ جناب استاد سید محمدجواد شبیریِ زنجانی مقاله ای با نام «تحقیقی در روز وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» دارند که در آن تحقیق، اقوال مختلف در روز و ماهِ وفات پیامبر (ص) را بررسی می کند و نتیجتاً ثابت می نماید که روز وفات ایشان، دوشنبه دوم ربیع الأول (و نه 28 صفر) سال 11 قمری بوده است.
ایشان گفته اند هیچ روایتی ـ حتی ضعیف ـ وجود ندارد که ثابت کند روز رحلت پیامبر (ص) 28 صفر است (روزی که ما اکنون به عنوان سالگردِ رحلت پیامبر می دانیم). و علاوه بر این که قولِ 28 صفر، با روایت صحیحی از امام صادق علیه السلام تعارض دارد، تا پیش از شیخ مفید (وفات: 413 قمری) کسی به رحلت پیامبر (ص) در 28 صفر تصریح نکرده است.
ایشان تنها قولی که از ائمه علیهم السلام در تاریخ رحلت پیامبر (ص) روایت شده را دوم ربیع الأول می داند.
همچنین، ایشان روز دوازدهم ربیع الأول را مشهورترین قول در نظر مورخان و دانشمندان سنّی دانسته، که از عایشه و ابن عبّاس و دیگران نیز روایت شده است. مرحوم شیخ کلینی و محمد بن جریر بن رستم طبری ـ از دانشمندان شیعه ـ این قولِ مشهور در نزد سنّیان را پذیرفته اند.
استاد شبیریِ زنجانی بوسیله ی اموری که از طریق آنها به کشف تاریخ دقیق روز وفات پیامبر (ص) منتهی می شود، جدولی را طراحی کرده و با آن جدول ـ به دلیل تعارض ـ به نفی و رد بسیاری از تاریخ های ادعا شده پرداخته و در نهایت به قول صحیح رسیده است.
✳️ ایشان گفته است که وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز دوم ربیع الأول بوده و در نزد مورخان پیشین نیز قائلان زیادی دارد.
جناب استاد، منشأ اشتباه را در این می داند که در روایت صحیح آمده که وفات پیامبر (ص) دو روز پس از هلال ربیع الأول بوده و مرحوم شیخ مفید آن را ـ به اشتباه ـ دو روز پیش از هلال ربیع الأول (28 صفر) نوشته، و بقیه ی علما ـ به دلیل شخصیّتِ علمی شیخ مفید ـ بدون تحقیق، از او تقلید کرده اند.
2️⃣ با این حال، جناب آقای یدالله مقدسی در کتاب «بازپژوهیِ تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام»، روز دوشنبه 28 صفر را به عنوانِ تاریخ رحلت پیامبر (ص) اختیار کرده، و درحالی که جناب آقای شبیری ادعا کرده بودند هیچ روایتی حتی ضعیفُ السند در سندیّتِ روز 28 صفر وجود ندارد، امّا مستند جناب آقای مقدسی سه روایت معتبر است که دو روایت در «کافی» از مرحوم شیخ کلینی، جلد 1، صفحه ی 458، حدیث 1 و جلد 3، صفحه ی 228، حدیث 3 و یک روایت در «دلائل الامامه» از ابن رستم طبری، صفحه ی 79 و 134 آمده است.
این سه روایت، مدّت زمان حیات حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را پس از رحلت پیامبر (ص)، ۷۵ روز ثبت کرده اند و روایتِ دلائل الامامه آخرین روزِ حیات حضرت فاطمه (س) را روز سوم جمادی الثانی دانسته است.
جناب مقدسی نوشته اند که با بازگشتِ ۷۵ روز قبل از سوم جمادی الثانی، رحلت پیامبر (ص) با تاریخ های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ربیع الاول تطبیق خواهد کرد که هیچ کدام گزارشی در متون شیعه و سنّی ندارند.
✳️ بنابراین، ایشان عدد ۷۵ روز (خمسةً و سبعین) را در نسخه های روایات، تصحیف شده از «خمسةً و تسعین» (۹۵ روز) دانسته و روز رحلت پیامبر( ص) را ۲۸ صفر محاسبه کرده که پس از ۹۵ روز از این تاریخ، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۳ جمادی الثانی اتفاق افتاده است.
استاد شبیریِ زنجانی، اشاره ای به این سه روایت نکرده است.
🆔 https://eitaa.com/shobeiri
#نکات_رجالی
#حجیت_قول_رجالی
💠 وجه حجیت قول رجالی:
1️⃣ نظریه اول (مرحوم خویی): حجیت قول رجالی از باب حجیت خبر #ثقه در موضوعات است. لذا در خود رجالی هم امامی بودن شرط نیست و صِرف وثاقت کافی است. بنابراین قول امثال علی بن حسن بن فضال #فطحی هم در تضعیف و توثیق پذیرفته میشود.
2️⃣ نظریه دوم (صاحب معالم ): حجیت قول رجالی از باب حجیت #بینه (دو شاهد عادل) است؛ پس حتماً باید از روی حس باشد و حداقل #دو شاهد عادل (ثقه امامی) باشند.
3️⃣ نظریه سوم (مرحوم مامقانی در تنقیح المقال که به مشهور هم نسبت میدهد): حجیت قول رجالی از باب حجیت قول #خبره است؛ که در این صورت #وثاقت عقلایی شرط است، نه عدالت. بنابراین قول غیرامامی نیز پذیرفته است.
4️⃣ نظریه چهارم (از بعضی از کلمات آیة الله شبیری استظهار میشود): حجیت قول رجالی از باب ظن حاصل در ظرف #انسداد است؛ که در این صورت اگر دسترسی به ثقه ممکن نباشد، قول غیرثقه نیز پذیرفته میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
💢 امروز دوشنبه 11 اکتبر 2021 محدث شهیر سوری "دکتر محمد عجاج خطیب" از دنیا رفت.
🔆 ایشان صاحب تأليفات و تحقیقات متعدّد بودند و از مشهورترین آثار او کتاب "السنة قبل التدوين" میباشد.
این کتاب در اصل پایان نامهی کارشناسی ارشد وی در جامعهی قاهره بوده است.
او در قسمت "علامات وضع حدیث در متن _ روایات مخالف با اجماع امت اسلام!!" چنین میگوید:
🖌 همهی احادیثی که نصّ بر وصایت و خلافت علی رضی الله عنه میباشد غیر صحیح و جعلی و موضوع است چرا که امّت اجماع !! دارند بر اینکه رسول خدا صَلََّى اللهُ عَلَيْهِ [و آله] وَسَلَّمَ نصّ بر خلافت و ولایت هیچ کسی نکردهاند!!
وجميع الأحاديث التي تنصّ على وصاية عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أو على خلافته غير صحيحة، وهي موضوعة، لأنّها تخالف ما أجمعت عليه الأمّة من أنّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لم ينصّ على تولية أحد بعده.
📜 السنة قبل التدوين، ص ٢٤٥
🔶 او در واقع با این جمله پرده از بسیاری از اسرار برداشته است، هرچند هممسلکان او نیز با نوع تعاملشان با سنّت حتی سنت متواتره در خصوص روایات فضائل امیرالمؤمنين علیه السلام با زبان بیزبانی همین حرف محمد عجاج الخطیب را بازگو میکنند.
🤔 متأسفانه "طرق صحیح احادیث" بلکه "حدیث متواتر" هم توانایی مقابله با فرضیات و انگارههای برخی افراد را ندارد.
وقتی در مباحثات، یک طرف بحث، انگارههایی در ذهن دارد و آن انگاره و فرضیات را قطعی و مسلّم میپندارد، دیگر هرچه برای او اقامهی برهان شود، فایدهای ندارد...
🔸پ.ن: انگارهی "قطعیت افضلیت شیخین بر امیرمؤمنان صلوات الله عليه" نیز از همین انگارههای مسلّم و قطعی در ذهن بسیاری از غیر شیعیان مخصوصا اهلحدیث ایشان است که از گذشته تاکنون سعی کردهاند با همین انگارهی موهوم بسیاری از فضائل امیر مؤمنان علیه السلام را از درجهی اعتبار ساقط گردانند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@rejal_shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۵ آبان ماه سال ۱۳۵۲
🏳درگذشت فقیه مجاهد بزرگوار
🏳آیةالله سیداحمدشبیری زنجانی
🏳والد رجالی متبحر، مرجع عالیقدر
🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی
💠رهبرانقلاب
‼️درجوانی ما در حوزهها، شخصیتهای برجسته علمی زنجان مایه افتخار شهرشان بودند. در قم، مرحوم آیةالله حاج سید احمد زنجانی و دیگران از بزرگان زنجان در شهرهای مختلف آن روز بودند! ۸۲/۷/۲۱
‼️آقا موسی زنجانی خبره علم رجال است؛ اصلا فن رجال و علم تراجم در دست اوست. آقای شبیری زنجانی واقعا استاد بزرگ و یکی از محققان بنام حوزه است. حرفهای ایشان را بشنوید؛ نکاتی را که ایشان میداند و واقعا هیچکس نمیداند؛ نکاتی هست که این آقای زنجانی در رجال میفهمد و آدم میتواند بگوید که لااقل در این زمان احدی غیر از او نمیداند و مخصوص خود ایشان است. ۷۰/۱۲/۱۳
💠آیةالله سیدموسی شبیری
‼️پس از فوت مرحوم والد، حضرت امام نامهای برای بنده مرقوم داشت. در قسمتی از آن نامه چنین آمده است: «هیچ میل نداشتم اولین مکتوب من به شما درباره این مصیبت بزرگ باشد. از مرحوم مغفور معظم له خاطرات زیادی دارم که فراموش شدنی نیست. ایامی که با ایشان گذراندم، از بهترین سنین عمرم بود». کتاب جرعه ای از دریا ١/۵۹۷
📸ردیف بالا از راست: سید ابوالحسن طهرانی، سیدمحمد ولائی زنجانی، امام خمینی، سیدعلینقی طهرانی، سید احمد لواسانی، فرزندش سیدمحمد، سیدمحمدصادق لواسانی.
ردیف پایین از راست: مهدی فرزند شیخ عباس طهرانی، شیخ عباس طهرانی، میرزا محمّدعلی ادیب طهرانی، حاج سیّد احمد زنجانی، حاج آقا عبدالله آل آقا طهرانی، شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی و آیةالله سید موسی شبیری درکودکی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از اجتهاد
💢گلایه استاد محمدباقر ایروانی از نظام آموزشی حوزه
🔻در حین تحصیل در دورۀ سطح، احادیث و روایات اهل بیت(ع) را نخواندم، نه در صوم و نه در صلاة و نه در طهارت، چه رسد به دیات، حدود و تعزیرات؛ همانطور که راههای استدلالی که فقیه در استنباط احکام شرعی به کار میگیرد، نخواندم. مرتب میشنیدم که کتاب شرح لمعه شهید ثانی یک دورۀ استدلالی فقهی است که از طریق آن چگونگی استدلال فقهی آموزش داده میشود. این مطلب را از روی تقلید و تعبد پذیرفته بودم. بعدا برایم روشن شد که این خلاف واقع است. کتاب شرح لمعه به ما یاد میدهد که چگونه کلمات سخت را تلفظ کنیم و چگونه رموز و طلسم کلمات را بگشاییم.
زمانی را برای گشودن کلمات و معنی طلسم گونه گذراندم. بیآنکه بدانم در داخل آن كلمات و مفهوم آن چیست. آموختم که این چیز شرط برای آن اصل فقهی است، آن فعل واجب است چون روایتی بر آن دلالت دارد. فقط همین قدر نه بیشتر. روایات وارد شده در خصوص آن مسئله را نمیشناختم. بهطوری که وقتی آن روایات را میشنیدم برایم غریب و ناآشنا بود. شنیده بودم که چگونه روایات متعارض میشوند و چگونه تعارض آنها را برطرف کنیم و وقتی که تعارض حل نمیشود به چه چیزی رجوع کنیم، ولی این مطالب را در کتاب استدلالی شرح لمعه ندیده بودم.
در مرحلۀ آموزش سطح حوزه علمیه، ما نیاز به کتاب فقهیای داریم که حداقل اکثر ابواب فقهی را در برداشته باشد. روایات اهل بیت را بشنویم و بدانیم که چگونه در هنگام تعارض عمل کنیم، همراه با اشارۀ کوتاهی به بعضی از مسائل رجالی.
🌐 تحول حوزه
📚 دروس تمهيدية في القواعد الرجالية، ص6
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢بررسی راههای حلِّ تعارض احادیث
✍️مجتبی باقری
🔻مهم ترین منبع شناخت دین اسلام پس از قرآن، روایات معصومین (ع) است. با مراجعه به کتب حدیثى و بررسى روایات در ابواب گوناگون احکام و سایر معارف اسلامى، با روایات متعارضى روبهرو مىشویم تا آنجا که شیخ طوسى کمتر بابى از ابواب فقه را خالى از اخبار متعارض مىداند.
مسألۀ تعارض و اختلاف اخبار در قرن چهارم و پنجم، یکى از شبهات کلامى و ایرادهاى عمدۀ اهل سنّت بر شیعه به شمار مىرفته است؛ شیخ طوسى در مقدمۀ تهذیب از شیخ مفید نقل مىکند که یک شریف (در اصطلاح امروز: سید) به خاطر همین تعارض روایات ائمه(ع) از مذهب امامیه برگشته است.
شهید ثانى این دانش را مهمترین فن در علم حدیث میداند که براى تمامى طوائف علماء، بهخصوص فقیهان، لازم است، از آنجا که این مسأله از جمله مسائل بسیار اساسى و کارآمد علم فقه و حدیثپژوهى است، تسلّط و آگاهى کامل بر آن بر هر حدیثپژوه و فقیهى لازم و ضرورى است.
علماء و حدیث شناسان همواره میکوشند تا با روشهای مقبول میان روایات جمع و سازش برقرار سازند و مهمترین مسئلهایی که توانایی یک فقیه و حدیث پژوه برای از بین بردن تعارض احادیث را افزایش میدهد، شناخت اسباب اختلاف حدیث است. همانطور که آیتالله سیستانی به آن اشاره کردهاند: اگر فقیه بر اسباب اختلاف احاطه پیدا کند، خواهد توانست میان اخبار مختلف، جمع عرفى برقرار کند و نیازمند مراجعه به روایات علاجیه نخواهد بود.
👈متن یادداشت: https://b2n.ir/m87511
🆔 @ijtihad
🔸 #رجال
💠 صحیح نگاری و جامع نگاری
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در میان متقدمین، دو سبک در تالیف کتب حدیثی وجود داشته است: صحیح نگاری و جامع نگاری. در صحیح نگاری، تنها احادیث معتبر و مورد اعتماد نقل می شده است؛ بر خلاف جامع نگاری که مولف، التزامی به ذکر خصوص احادیث معتبر نداشته است. البته جامع نگاری، منافاتی با توجه اجمالی به اعتبار روایات ندارد...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2357&pid=8609#pid8609
#کتب_حدیثی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 4
💠 واسطه بین #نجاشی و کتب بودن
🔻آیت الله وحید خراسانی: «مرحوم نجاشی در مقدمه کتاب خود مطلبی دارد که از آن استفاده میشود واسطههای نجاشی در رجال او، همه جزو #ثقات هستند؛ زیرا نجاشی کتابش را در جواب بر حرف اهل سنت، برای این نوشته است که اثبات کند شیعه دارای مصنفات و سلف ریشهداری است. پس اگر طرق به کتابهایی که ایشان نقل کرده،تمام نباشد و راویان آن ثقه نباشند، کتاب ثابت نمیشود و اگر اثبات نشود، جواب اهل سنت داده نمیشود».
🔹 اشکال:
معنای جملهای که نجاشی در مقدمه فرموده،این نیست که همه واسطهها ثقات هستند. این ادعا هم جواب نقضی و هم جواب حلی دارد:
1️⃣ جواب نقضی: در موارد متعددی مشاهده میکنیم که طریق نجاشی به کتب، مشتمل بر افراد #ضعیف است و در برخی موارد خود نجاشی تصریح میکند که فلانی کتاب دارد، ولی من خودم آن را ندیدهام و کسی برای من آن را نقل نکرده است.
2️⃣ جواب حلی: ادعای نجاشی این است که هر کس با انصاف باشد و حدود دو سه هزار کتابی که او از سلف #شیعه نقل کرده است را ببیند، میفهمد که لااقل مقداری از این کتابها واقعیت دارد و اساساً مرحوم نجاشی دنبال اثبات تک تک کتابها نبوده است وگرنه اهل سنت که به توثیق نجاشی اعتماد نمیکنند، بلکه میگویند همه راویان شما ضعیفاند و یا اینکه شیعه و رافضی کذّاب است. بنابراین با استناد به این وجه نمیتوان وثاقت واسطهها را اثبات کرد.
📚 برگرفته از درس خارج فقه #بورس استاد علی #عندلیبی (زید عزه)
📌 ارسالی از حجت الاسلام علی #ظهیری (مقرر محترم درس خارج فقه بورس)
💎 برای دسترسی به کلیه فایلهای درس فقه #بورس به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46
@rejal_shobeiri