#جابر_بن_حیان
💠 حضرت آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) :
🔸 جابر بن حیان وجودش خیالی است و وجود واقعی ندارد. شاید اکنون ده ها کتاب در کتابخانه های معتبر دنیا به اسم جابر موجود باشد که چاپ شده اند. برخی از آنها را کراوس چاپ کرده که البته من همه کارهای او را ندیده ام و شنیده ام به جز او هم بوده اند.
🔹 کتاب مختار اسرار جابر بن حیّان نیز وجود دارد که به طور مختصر نسخه ها را وصف کرده است و در کتابخانه بریتانیا و جاهای دیگر نگهداری می شود.
🔸 با تحقیق تاریخی معلوم می شود که هیچ یک از اینها وجود خارجی ندارد و چون در گذشته تعبد حاکم بوده است و مردم تعصب دینی شدید داشته و گمان می کرده اند که در صورت خارج شدن از چهارچوب مرسوم متهم به کفر می شوند (مثلاً معروف است که «من تمنطق فقد تزندق») چنین شخصیت هایی را جعل کرده اند.
🆔 @Rejal_shobeiri
💠 « محمدون ثلاثة اُوَل » چه کسانی هستند؟
🔰 صاحبان کتب اربعه همنام و هم کنیه میباشند:
🔸 ابو جعفر اول: محمد بن یعقوب کلینی
(صاحب کتاب کافی)
🔹 ابوجعفر ثانی: محمد بن علی بن بابویه قمی
(صاحب کتاب من لایحضره الفقیه)
🔸 ابو جعفر ثالث: محمد بن حسن طوسی
(صاحب کتاب تهذیب الأحکام و استبصار)
🔰 به جهت هم نامی این بزرگواران آنها را « محمدون ثلاثة اُوَل » نامیدهاند.
🔰 کنیه هر سه بزرگوار « ابو جعفر » میباشد.
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵
@rejal_shobeiri
💠 میزان اعتبار جرح و تعدیلهای ابنغضائری:
✅ مشهور علما معتقدند کلام رجالیون دیگر بر تضعیفات ابن غضائری مقدم میشود، اما در مورد دلیل این مطلب اختلاف وجود دارد:
1⃣ برخی: ایشان از حالت متعارف خارج و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بوده است.
2⃣ آقابزرگ تهرانی و آیتالله #خویی: ثابت نیست که کتاب موجود متعلق به ابن غضائری باشد؛ زیرا شیخ طوسی در مقدمه #فهرست نقل کرده، کتابهای ایشان را ورثه از بین بردهاند.
3⃣ آیتالله #شبیری: طبق نقل مجمع الرجال ابنغضائری عمدتا #متنشناسی میکند؛ یعنی چنین نیست که ایشان از مشایخ خود ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ حدیثشناسی خود در صدد این امر بر آمدهاند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم (ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد.
🔸 در باب شهادات گفتهاند شهادت باید عن #حسّ یا قریب به حسّ باشد؛ اما این گونه متنشناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری اعتبار ندارد.
🔹 البته ایشان در امور دیگری، همچون تعیین لقب اشخاص، نسبت اشخاص با افراد دیگر، تعیین زمان راویان و… بسیار دقیق النظر و خبره این فنّ بودهاند و از این جهت مقدم بر #نجاشی هستند؛ بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مؤلف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن میسازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده و باید به کلام او اخذ شود.
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله #شبیریزنجانی در درس خارج اصول (1397/10/28)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#مناسبت
🔸 رسول الله صلى الله عليه و آله :
إذا أرادَ اللّه ُ عزّ و جلّ بعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ، و زَهَّدَهُ في الدُّنيا، و بَصَّرَهُ بعُيوبِ نَفْسِهِ .
هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را در دين فقيه و آگاه گرداند ، به دنيا بى اعتنايش كند، و بيناى عيبهايش سازد .
📚 بحار الأنوار : 77/80/3
------------------
🏴 🌴 سالگرد شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد.
🍃@shobeiri
💢گزارشی از دو تحقیق در تاریخ رحلت پیامبر (ص)
✍️محمد ذکاوت صفت
1️⃣ جناب استاد سید محمدجواد شبیریِ زنجانی مقاله ای با نام «تحقیقی در روز وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» دارند که در آن تحقیق، اقوال مختلف در روز و ماهِ وفات پیامبر (ص) را بررسی می کند و نتیجتاً ثابت می نماید که روز وفات ایشان، دوشنبه دوم ربیع الأول (و نه 28 صفر) سال 11 قمری بوده است.
ایشان گفته اند هیچ روایتی ـ حتی ضعیف ـ وجود ندارد که ثابت کند روز رحلت پیامبر (ص) 28 صفر است (روزی که ما اکنون به عنوان سالگردِ رحلت پیامبر می دانیم). و علاوه بر این که قولِ 28 صفر، با روایت صحیحی از امام صادق علیه السلام تعارض دارد، تا پیش از شیخ مفید (وفات: 413 قمری) کسی به رحلت پیامبر (ص) در 28 صفر تصریح نکرده است.
ایشان تنها قولی که از ائمه علیهم السلام در تاریخ رحلت پیامبر (ص) روایت شده را دوم ربیع الأول می داند.
همچنین، ایشان روز دوازدهم ربیع الأول را مشهورترین قول در نظر مورخان و دانشمندان سنّی دانسته، که از عایشه و ابن عبّاس و دیگران نیز روایت شده است. مرحوم شیخ کلینی و محمد بن جریر بن رستم طبری ـ از دانشمندان شیعه ـ این قولِ مشهور در نزد سنّیان را پذیرفته اند.
استاد شبیریِ زنجانی بوسیله ی اموری که از طریق آنها به کشف تاریخ دقیق روز وفات پیامبر (ص) منتهی می شود، جدولی را طراحی کرده و با آن جدول ـ به دلیل تعارض ـ به نفی و رد بسیاری از تاریخ های ادعا شده پرداخته و در نهایت به قول صحیح رسیده است.
✳️ ایشان گفته است که وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز دوم ربیع الأول بوده و در نزد مورخان پیشین نیز قائلان زیادی دارد.
جناب استاد، منشأ اشتباه را در این می داند که در روایت صحیح آمده که وفات پیامبر (ص) دو روز پس از هلال ربیع الأول بوده و مرحوم شیخ مفید آن را ـ به اشتباه ـ دو روز پیش از هلال ربیع الأول (28 صفر) نوشته، و بقیه ی علما ـ به دلیل شخصیّتِ علمی شیخ مفید ـ بدون تحقیق، از او تقلید کرده اند.
2️⃣ با این حال، جناب آقای یدالله مقدسی در کتاب «بازپژوهیِ تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام»، روز دوشنبه 28 صفر را به عنوانِ تاریخ رحلت پیامبر (ص) اختیار کرده، و درحالی که جناب آقای شبیری ادعا کرده بودند هیچ روایتی حتی ضعیفُ السند در سندیّتِ روز 28 صفر وجود ندارد، امّا مستند جناب آقای مقدسی سه روایت معتبر است که دو روایت در «کافی» از مرحوم شیخ کلینی، جلد 1، صفحه ی 458، حدیث 1 و جلد 3، صفحه ی 228، حدیث 3 و یک روایت در «دلائل الامامه» از ابن رستم طبری، صفحه ی 79 و 134 آمده است.
این سه روایت، مدّت زمان حیات حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را پس از رحلت پیامبر (ص)، ۷۵ روز ثبت کرده اند و روایتِ دلائل الامامه آخرین روزِ حیات حضرت فاطمه (س) را روز سوم جمادی الثانی دانسته است.
جناب مقدسی نوشته اند که با بازگشتِ ۷۵ روز قبل از سوم جمادی الثانی، رحلت پیامبر (ص) با تاریخ های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ربیع الاول تطبیق خواهد کرد که هیچ کدام گزارشی در متون شیعه و سنّی ندارند.
✳️ بنابراین، ایشان عدد ۷۵ روز (خمسةً و سبعین) را در نسخه های روایات، تصحیف شده از «خمسةً و تسعین» (۹۵ روز) دانسته و روز رحلت پیامبر( ص) را ۲۸ صفر محاسبه کرده که پس از ۹۵ روز از این تاریخ، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۳ جمادی الثانی اتفاق افتاده است.
استاد شبیریِ زنجانی، اشاره ای به این سه روایت نکرده است.
🆔 https://eitaa.com/shobeiri
#نکات_رجالی
#حجیت_قول_رجالی
💠 وجه حجیت قول رجالی:
1️⃣ نظریه اول (مرحوم خویی): حجیت قول رجالی از باب حجیت خبر #ثقه در موضوعات است. لذا در خود رجالی هم امامی بودن شرط نیست و صِرف وثاقت کافی است. بنابراین قول امثال علی بن حسن بن فضال #فطحی هم در تضعیف و توثیق پذیرفته میشود.
2️⃣ نظریه دوم (صاحب معالم ): حجیت قول رجالی از باب حجیت #بینه (دو شاهد عادل) است؛ پس حتماً باید از روی حس باشد و حداقل #دو شاهد عادل (ثقه امامی) باشند.
3️⃣ نظریه سوم (مرحوم مامقانی در تنقیح المقال که به مشهور هم نسبت میدهد): حجیت قول رجالی از باب حجیت قول #خبره است؛ که در این صورت #وثاقت عقلایی شرط است، نه عدالت. بنابراین قول غیرامامی نیز پذیرفته است.
4️⃣ نظریه چهارم (از بعضی از کلمات آیة الله شبیری استظهار میشود): حجیت قول رجالی از باب ظن حاصل در ظرف #انسداد است؛ که در این صورت اگر دسترسی به ثقه ممکن نباشد، قول غیرثقه نیز پذیرفته میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
💢 امروز دوشنبه 11 اکتبر 2021 محدث شهیر سوری "دکتر محمد عجاج خطیب" از دنیا رفت.
🔆 ایشان صاحب تأليفات و تحقیقات متعدّد بودند و از مشهورترین آثار او کتاب "السنة قبل التدوين" میباشد.
این کتاب در اصل پایان نامهی کارشناسی ارشد وی در جامعهی قاهره بوده است.
او در قسمت "علامات وضع حدیث در متن _ روایات مخالف با اجماع امت اسلام!!" چنین میگوید:
🖌 همهی احادیثی که نصّ بر وصایت و خلافت علی رضی الله عنه میباشد غیر صحیح و جعلی و موضوع است چرا که امّت اجماع !! دارند بر اینکه رسول خدا صَلََّى اللهُ عَلَيْهِ [و آله] وَسَلَّمَ نصّ بر خلافت و ولایت هیچ کسی نکردهاند!!
وجميع الأحاديث التي تنصّ على وصاية عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أو على خلافته غير صحيحة، وهي موضوعة، لأنّها تخالف ما أجمعت عليه الأمّة من أنّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لم ينصّ على تولية أحد بعده.
📜 السنة قبل التدوين، ص ٢٤٥
🔶 او در واقع با این جمله پرده از بسیاری از اسرار برداشته است، هرچند هممسلکان او نیز با نوع تعاملشان با سنّت حتی سنت متواتره در خصوص روایات فضائل امیرالمؤمنين علیه السلام با زبان بیزبانی همین حرف محمد عجاج الخطیب را بازگو میکنند.
🤔 متأسفانه "طرق صحیح احادیث" بلکه "حدیث متواتر" هم توانایی مقابله با فرضیات و انگارههای برخی افراد را ندارد.
وقتی در مباحثات، یک طرف بحث، انگارههایی در ذهن دارد و آن انگاره و فرضیات را قطعی و مسلّم میپندارد، دیگر هرچه برای او اقامهی برهان شود، فایدهای ندارد...
🔸پ.ن: انگارهی "قطعیت افضلیت شیخین بر امیرمؤمنان صلوات الله عليه" نیز از همین انگارههای مسلّم و قطعی در ذهن بسیاری از غیر شیعیان مخصوصا اهلحدیث ایشان است که از گذشته تاکنون سعی کردهاند با همین انگارهی موهوم بسیاری از فضائل امیر مؤمنان علیه السلام را از درجهی اعتبار ساقط گردانند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@rejal_shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۵ آبان ماه سال ۱۳۵۲
🏳درگذشت فقیه مجاهد بزرگوار
🏳آیةالله سیداحمدشبیری زنجانی
🏳والد رجالی متبحر، مرجع عالیقدر
🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی
💠رهبرانقلاب
‼️درجوانی ما در حوزهها، شخصیتهای برجسته علمی زنجان مایه افتخار شهرشان بودند. در قم، مرحوم آیةالله حاج سید احمد زنجانی و دیگران از بزرگان زنجان در شهرهای مختلف آن روز بودند! ۸۲/۷/۲۱
‼️آقا موسی زنجانی خبره علم رجال است؛ اصلا فن رجال و علم تراجم در دست اوست. آقای شبیری زنجانی واقعا استاد بزرگ و یکی از محققان بنام حوزه است. حرفهای ایشان را بشنوید؛ نکاتی را که ایشان میداند و واقعا هیچکس نمیداند؛ نکاتی هست که این آقای زنجانی در رجال میفهمد و آدم میتواند بگوید که لااقل در این زمان احدی غیر از او نمیداند و مخصوص خود ایشان است. ۷۰/۱۲/۱۳
💠آیةالله سیدموسی شبیری
‼️پس از فوت مرحوم والد، حضرت امام نامهای برای بنده مرقوم داشت. در قسمتی از آن نامه چنین آمده است: «هیچ میل نداشتم اولین مکتوب من به شما درباره این مصیبت بزرگ باشد. از مرحوم مغفور معظم له خاطرات زیادی دارم که فراموش شدنی نیست. ایامی که با ایشان گذراندم، از بهترین سنین عمرم بود». کتاب جرعه ای از دریا ١/۵۹۷
📸ردیف بالا از راست: سید ابوالحسن طهرانی، سیدمحمد ولائی زنجانی، امام خمینی، سیدعلینقی طهرانی، سید احمد لواسانی، فرزندش سیدمحمد، سیدمحمدصادق لواسانی.
ردیف پایین از راست: مهدی فرزند شیخ عباس طهرانی، شیخ عباس طهرانی، میرزا محمّدعلی ادیب طهرانی، حاج سیّد احمد زنجانی، حاج آقا عبدالله آل آقا طهرانی، شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی و آیةالله سید موسی شبیری درکودکی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از اجتهاد
💢گلایه استاد محمدباقر ایروانی از نظام آموزشی حوزه
🔻در حین تحصیل در دورۀ سطح، احادیث و روایات اهل بیت(ع) را نخواندم، نه در صوم و نه در صلاة و نه در طهارت، چه رسد به دیات، حدود و تعزیرات؛ همانطور که راههای استدلالی که فقیه در استنباط احکام شرعی به کار میگیرد، نخواندم. مرتب میشنیدم که کتاب شرح لمعه شهید ثانی یک دورۀ استدلالی فقهی است که از طریق آن چگونگی استدلال فقهی آموزش داده میشود. این مطلب را از روی تقلید و تعبد پذیرفته بودم. بعدا برایم روشن شد که این خلاف واقع است. کتاب شرح لمعه به ما یاد میدهد که چگونه کلمات سخت را تلفظ کنیم و چگونه رموز و طلسم کلمات را بگشاییم.
زمانی را برای گشودن کلمات و معنی طلسم گونه گذراندم. بیآنکه بدانم در داخل آن كلمات و مفهوم آن چیست. آموختم که این چیز شرط برای آن اصل فقهی است، آن فعل واجب است چون روایتی بر آن دلالت دارد. فقط همین قدر نه بیشتر. روایات وارد شده در خصوص آن مسئله را نمیشناختم. بهطوری که وقتی آن روایات را میشنیدم برایم غریب و ناآشنا بود. شنیده بودم که چگونه روایات متعارض میشوند و چگونه تعارض آنها را برطرف کنیم و وقتی که تعارض حل نمیشود به چه چیزی رجوع کنیم، ولی این مطالب را در کتاب استدلالی شرح لمعه ندیده بودم.
در مرحلۀ آموزش سطح حوزه علمیه، ما نیاز به کتاب فقهیای داریم که حداقل اکثر ابواب فقهی را در برداشته باشد. روایات اهل بیت را بشنویم و بدانیم که چگونه در هنگام تعارض عمل کنیم، همراه با اشارۀ کوتاهی به بعضی از مسائل رجالی.
🌐 تحول حوزه
📚 دروس تمهيدية في القواعد الرجالية، ص6
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢بررسی راههای حلِّ تعارض احادیث
✍️مجتبی باقری
🔻مهم ترین منبع شناخت دین اسلام پس از قرآن، روایات معصومین (ع) است. با مراجعه به کتب حدیثى و بررسى روایات در ابواب گوناگون احکام و سایر معارف اسلامى، با روایات متعارضى روبهرو مىشویم تا آنجا که شیخ طوسى کمتر بابى از ابواب فقه را خالى از اخبار متعارض مىداند.
مسألۀ تعارض و اختلاف اخبار در قرن چهارم و پنجم، یکى از شبهات کلامى و ایرادهاى عمدۀ اهل سنّت بر شیعه به شمار مىرفته است؛ شیخ طوسى در مقدمۀ تهذیب از شیخ مفید نقل مىکند که یک شریف (در اصطلاح امروز: سید) به خاطر همین تعارض روایات ائمه(ع) از مذهب امامیه برگشته است.
شهید ثانى این دانش را مهمترین فن در علم حدیث میداند که براى تمامى طوائف علماء، بهخصوص فقیهان، لازم است، از آنجا که این مسأله از جمله مسائل بسیار اساسى و کارآمد علم فقه و حدیثپژوهى است، تسلّط و آگاهى کامل بر آن بر هر حدیثپژوه و فقیهى لازم و ضرورى است.
علماء و حدیث شناسان همواره میکوشند تا با روشهای مقبول میان روایات جمع و سازش برقرار سازند و مهمترین مسئلهایی که توانایی یک فقیه و حدیث پژوه برای از بین بردن تعارض احادیث را افزایش میدهد، شناخت اسباب اختلاف حدیث است. همانطور که آیتالله سیستانی به آن اشاره کردهاند: اگر فقیه بر اسباب اختلاف احاطه پیدا کند، خواهد توانست میان اخبار مختلف، جمع عرفى برقرار کند و نیازمند مراجعه به روایات علاجیه نخواهد بود.
👈متن یادداشت: https://b2n.ir/m87511
🆔 @ijtihad
🔸 #رجال
💠 صحیح نگاری و جامع نگاری
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در میان متقدمین، دو سبک در تالیف کتب حدیثی وجود داشته است: صحیح نگاری و جامع نگاری. در صحیح نگاری، تنها احادیث معتبر و مورد اعتماد نقل می شده است؛ بر خلاف جامع نگاری که مولف، التزامی به ذکر خصوص احادیث معتبر نداشته است. البته جامع نگاری، منافاتی با توجه اجمالی به اعتبار روایات ندارد...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2357&pid=8609#pid8609
#کتب_حدیثی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 4
💠 واسطه بین #نجاشی و کتب بودن
🔻آیت الله وحید خراسانی: «مرحوم نجاشی در مقدمه کتاب خود مطلبی دارد که از آن استفاده میشود واسطههای نجاشی در رجال او، همه جزو #ثقات هستند؛ زیرا نجاشی کتابش را در جواب بر حرف اهل سنت، برای این نوشته است که اثبات کند شیعه دارای مصنفات و سلف ریشهداری است. پس اگر طرق به کتابهایی که ایشان نقل کرده،تمام نباشد و راویان آن ثقه نباشند، کتاب ثابت نمیشود و اگر اثبات نشود، جواب اهل سنت داده نمیشود».
🔹 اشکال:
معنای جملهای که نجاشی در مقدمه فرموده،این نیست که همه واسطهها ثقات هستند. این ادعا هم جواب نقضی و هم جواب حلی دارد:
1️⃣ جواب نقضی: در موارد متعددی مشاهده میکنیم که طریق نجاشی به کتب، مشتمل بر افراد #ضعیف است و در برخی موارد خود نجاشی تصریح میکند که فلانی کتاب دارد، ولی من خودم آن را ندیدهام و کسی برای من آن را نقل نکرده است.
2️⃣ جواب حلی: ادعای نجاشی این است که هر کس با انصاف باشد و حدود دو سه هزار کتابی که او از سلف #شیعه نقل کرده است را ببیند، میفهمد که لااقل مقداری از این کتابها واقعیت دارد و اساساً مرحوم نجاشی دنبال اثبات تک تک کتابها نبوده است وگرنه اهل سنت که به توثیق نجاشی اعتماد نمیکنند، بلکه میگویند همه راویان شما ضعیفاند و یا اینکه شیعه و رافضی کذّاب است. بنابراین با استناد به این وجه نمیتوان وثاقت واسطهها را اثبات کرد.
📚 برگرفته از درس خارج فقه #بورس استاد علی #عندلیبی (زید عزه)
📌 ارسالی از حجت الاسلام علی #ظهیری (مقرر محترم درس خارج فقه بورس)
💎 برای دسترسی به کلیه فایلهای درس فقه #بورس به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46
@rejal_shobeiri
🔸 #رجال
💠 بررسی سندی قاعده ید
✍️روایتی از سمرة بن جندب در مجامع حدیثی عامّه نقل شده که مدرک قاعده ید قرار گرفته است: «رَوَى سَمُرَةُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ عَلَى الْيَدِ مَا أَخَذَتْ حَتَّى تُؤَدِّيَ»این روایت را تنها عامّه در کتب صحاح خود -غیر از صحیح مسلم و صحیح بخاری- نقل نمودهاند و همین طور عدّۀ کثیری از معاریف قدمای عامّه، این روایت را در غیر از صحاح نقل کردهاند و به آن احتجاج نمودهاند. لذا رجال سند از وثاقت برخوردار نیستند و به نظر می رسد این روایت، هم از حیث سند و هم از حیث دلالت قابل خدشه است.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
🆔 @rejal_shobeiri
🔰#رجال
💠 وثاقت سلیمان بن حفص مروزی
👤 #استاد_شهیدی
🔻 سلیمان بن حفص مروزی، روایات متعددی در فقه نقل نموده است و در اعتقادات نیز روایاتی در مورد امام رضا نقل نموده است....
مرحوم خویی با توجه به اسناد کامل الزیارات و تفسیر قمی ایشان را توثیق نموده است.
اما مرحوم حکیم و آقای داماد با توجه به توثیق علامه در مختلف و مرحوم مجلسی درروضه المتقین، ایشان را توثیق نموده اند؛ اما به نظر می رسد که این نسبت به مرحوم علامه و مجلسی صحیح نیست؛ چرا که...
اما اینکه محدث نوری ادعا نموده است که اجلائی از سلیمان روایت نقل نموده اند نیز صحیح نیست؛ زیرا...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۹
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2322
@rejal_shobeiri
🔰 #رجال
💠 نظر شیخ صدوق درباره وثاقت سکونی
👤 استاد_سید_محمدجواد_شبیری
🔻
شیخ صدوق در فقیه پس از ذکر روایتی از سکونی در باب میراث مجوسی می نویسند: "لا افتی بما ینفرد السکونی بروایته"
برخی از این عبارت برداشت کرده اند که شیخ صدوق، سکونی را ثقه نمی دانسته زیرا "عدم فتوای ایشان به منفرد سکونی، یا به جهت قبول نداشتن مبنای حجیت خبر واحد به طور کلی است و یا به جهت قبول نداشتن وثاقت سکونی، اولی که منتفی است پس دومی متعین است"
اما این بیان ناتمام است. شیخ صدوق در موارد متعددی به منفرد سکونی عمل کرده و این که در این مورد، از فتوا به منفرد سکونی خودداری کرده اند به جهت فساد مذهب بوده است.
همانگونه که شیخ طوسی در عده فرموده: ( روایات افراد ثقه ی فاسد المذهب در صورتی که روایت و فتوای امامیه بر خلافش نباشد معتبر است) ...
📚 درس خارج اصول ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2301
#وثاقت_سکونی
@rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
- مدخل شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها
- استاد سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی
📙 کتاب دانشنامه فاطمی سلام الله علیها، جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰
مدخلی خواندنی پیرامون:
۱- مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر ص.
۲- بررسی و اثبات سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن.
۳- گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا س.
۴- بررسی وقایع هجوم تا شهادت
۵- بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت صدیقه س.
۶- بازتاب شهادت حضرت در اشعار.
۷- اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن.
فایلِ 👇در اثبات شهادت حضرت صدیقه تمام بوده و به نحو دقیقی اثبات مظلومیت حضرت را بیان میکند.
@shobeiri
👇👇👇
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
ادله حقانیت و کیفیت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
💠 شیخ الطائفة محمد بن الحسن #الطوسی
🔹 شیخ طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه، نویسنده دو کتاب از کتابهای چهارگانه حدیثی شیعه (تهذیب و استبصار) است و سه کتاب از کتب چهارگانه رجالی (رجال، فهرست و رجال کشی) است، که در ۲۳ سالگی از خراسان به عراق آمد و از اساتیدی چون شیخ #مفید، سید #مرتضی استفاده کرد. خلیفه عباسی، کرسی تدریس کلام بغداد را به او سپرد.
🔸 نظرات و نوشتههای فقهی او مورد توجه فقیهان شیعه است. وی در سایر علوم اسلامی مثل رجال، کلام و اصول فقه نیز صاحبنظر بود و کتابهای او جزء کتابهای مرجع علوم دینی است. او تحول در اجتهاد شیعی را آغاز کرد و مباحث آن را گسترش داد و در برابر اجتهاد اهل سنّت به آن استقلال بخشید. 300 تن از علما در مجلس درسش شرکت میکردند، که نامدارترین شاگرد او ابوالصلاح #حلبی است.
🔹 شیخ طوسی از سرآمدان مکتب کلامی عقلگرای بغداد بود، که از طریق نفوذی که در جامعه علمی شیعه یافت تاثیری دیرپای بر تفکر علمای شیعه گذاشت. اجتهاد و عقلگرایی در فقه و عقاید شیعه با کوششهای شیخ طوسی بین شیعیان شیوه غالب شد و به سیطره روش #اخبارگرایی برای چند سده پایان داد. وی را احیاگر علم اصول فقه و اجتهاد و نخستین کسی شمردهاند که باعث ورود اجتهاد به فقه شیعه شد.
🔸پس از حمله ترکان سلجوقی به بغداد و حوادث پس از آن مانند آتشسوزی در کتابخانه شاپور و نزاع شیعه و سنی در بغداد، شیخ به #نجف مهاجرت کرد و فعالیت علمی خود را در این شهر آغاز کرد و حوزه علمیه نجف با تلاشهای او پاگرفت و طولی نکشید که شهر نجف مرکزیت علمی و فکری تشیع را از آن خود کرد.
🔹وارد کردن روش #عقلگرایانه و استدلال گرایانه در #استنباط احکام فقهی به عنوان برجستهترین دستاورد شیخ طوسی در تاریخ فقه شیعی شناخته میشود. پس از شیخ حتی آرای فقهی وی نیز مورد قبول علما بود و کسی جسارت مخالفت با نظریات وی را نداشت، تا اینکه #ابن_ادریس (متوفی ۵۹۷ ق.) (نوه دختری شیخ) باب اعتراض بر وی را گشود.
🔸 کتاب التبیان شیخ نخستین #تفسیر نوشته شیعیان است که تمام سورههای قرآن را در برمیگرفت، که ویژگی دیگر آن، رویکرد اجتهادی و عقل گرایانه او در تفسیر قران است که با رویکرد روایی مفسران قبل از او متفاوت بود. شیخ طوسی با استناد به آیات قرآنی، قرآن را متنی قابل فهم برای عقل بشر میداند و روایاتی را که تنها راه فهم قرآن را مراجعه به احادیث میدانند، نمیپذیرد.
📚 ر.ک: طبقات أعلام الشیعة، آقا بزرگ تهرانی، ج2، ص161؛ سیری در زندگی شیخ طوسی، دوانی، ص20.
#شخصیت_شناسی
#شیخ_طوسی
@rejal_shobeiri
💠 دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻استثنائات ابن ولید نسبت به روایات محمد بن احمد بن یحیی، در رجال نجاشی و فهرست شیخ نقل شده است. در فهرست شیخ، آمده است: ...الا ما کان فیه من تخلیط و هو الذی یکون طریقه محمد بن موسی الهمدانی او یرویه عن رجل...
برخی از این تعبیر تصور کرده اند که جهت استثناء ابن ولید، مساله ی تخلیط (به معنای گرایش های غالیانه) بوده و لذا از عدم استثناء، تنها در این حد فهمیده می شود که روایات شخص در نظر ابن ولید چنین مضامینی نداشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که استثناء ابن ولید ناظر به مضامین روایات این راویان نبوده و جهت رجالی و سندی مد نظر بوده است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2382&pid=8641#pid8641
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
#تخلیط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🆔 @rejal_shobeiri
noormags-زرارة_بن_أعین_الشیبانی،_شبهات_و_ردود-1090163_1753577.pdf
859.2K
📕مقاله
〽️ "زرارة بن أعین الشیبانی، شبهات و ردود"
👤 سیدعلیرضا حسینی
🖇 کتاب شیعه » بهار و تابستان 1391 - شماره 5 (18 صفحه - از 41 تا 58 )
#️⃣ #زرارة #زرارة_بن_اعین #الشیبانی #حسینی_شیرازی🔗 https://zil.ink/taraef
🆔@rejal_shobeiri
💠 حل مشکل اختلاف نسخ کتب اربعه
👤 #استاد_شهیدی
محقق خویی می فرمایند هرچه در وسائل از کتب اربعه و سایر کتبی که به آن ها سند دارد، نقل می کند، معتبر است؛ چون صاحب وسائل می گوید این کتاب ها به واسطه ثقات به دست ما رسیده است، اما نسخ مختلف دیگری که به کتب اربعه باشد اعتباری ندارد؛ زیرا...
اشکال به مرحوم خویی:
شواهد زیادی وجود دارد که تفاوتی بین نسخ در دسترس ما و صاحب وسائل نیست...
اتفاقا آیت الله زنجانی می فرمایند نسخه کافی که در دست صاحب وسائل بود نسخه مغلوطه ای بوده است...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
✅ ادامه مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2383
#وسائل_الشیعه
#اختلاف_نسخه
#کتب_اربعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
💠 محدوده ی توثیق برداشت شده از استثناء ابن ولید
🔻اگر روایت محمد بن احمد بن یحیی از فردی، اختصاص به آداب و سنن داشته باشد، آیا باز هم می توان از عدم استثناء ابن ولید، وثاقت او را برداشت کرد؟ این مساله، محل اختلاف است. اما به نظر می رسد که اگر در این فرض، توثیق را نپذیریم، اصل این توثیق با مشکل مواجه می شود...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2390&pid=8682#pid8682
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
@rejal_shobeiri
بحوث في تاريخ السنة المشرفة - اكرم ضياء العمري.pdf
6.28M
🔸کتاب : بحوث فی تاریخ السنة المشرفة
🔸نوشته : اکرم ضیاء العُمَری (متولد موصل و ساکن در بغداد، مصر، عربستان و قطر؛ اکنون در قید حیات است)
🔸501 صفحه - به زبان عربی
🔸ناشر: مکتبة العلوم و الحکم - مدینه منوره
🔸چاپ پنجم - با افزودهها و اصلاحات
🔸حجم: 5.98 مگابایت (نسخه پی دی اف - با فهرست دیجیتال)
🔹جعل حدیث و شکلگیری دانش رجال نزد اهل سنت و سیر و تطور آن
🔹گونههای تالیفات رجالی نزد اهل سنت
🔹چگونگی تدوین کتابهای حدیثی اهل سنت
🔹تطور تدوین کتب حدیثی در سدههای پسین
🔹آمار و ارقام درباره شمار احادیث اهلسنت و ... .
🔸دریافت فایل همچنین از پیوند زیر :
zaya.io/b8x43
🔸@rejal_shobeiri
💠 وثاقت محمد بن عبدالحمید
👤 #استاد_شهیدی
📝محمد بن عبد الحمید روایاتی در فقه و غیر آن دارند ولی وثاقت ایشان مورد اشکال واقع شده است.
وجوه متعددی برای وثاقت ایشان ذکر شده است
وجه اول: توثیق نجاشی
صاحب حدائق و محقق خویی فرموده اند که نجاشی در رجال ایشان را توثیق کرده است:
« محمد بن عبد الحميد بن سالم العطار أبو جعفر، روى عبد الحميد عن أبي الحسن موسى و كان ثقة من أصحابنا الكوفيين له كتاب النوادر...
این بیان از مرحوم خویی عجیب است و خودشان نیز در معجم ملتفت شده اند؛ زیرا...
.
.
وجه نهم: عدم استثناء ابن ولید از رجال محمد بن احمد بن یحیی
این وجه را آقای زنجانی قبول دارند؛ ولی به نظر ما...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2412
#وثاقت
#محمد_بن_عبدالحمید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
كاربرد له روايات در فهرست طوسي و نوادر - احسان سرخه اي.pdf
733.6K
🔴 #مقاله
▪️کاربرد «له روایات» در شیخ طوسی و ارتباط آن با کتب نوادر
🔸 احسان سرخهای
🔸مجله علوم حدیث سال 21 - ش81 - پاییز 1395
🔸28 صفحه - فارسی
🔸حجم: 716 کیلوبایت (نسخه پیدیاف با امکان جستجوی دیجیتال)
🔹مقایسه تعبیر «نوادر» در فهرست نجاشی با تعبیر «له روایات» در فهرست شیخ طوسی
▪️چند نکته درباره این مقاله:
1. ایشان منشأ اختلاف تعبیر نجاشی (له کتاب نوادر) با تعبیر شیخ طوسی (له روایات) را وجود اختلاف نسخه فهرست حمید بن زیاد نزد آن دو دانسته و مقاله بیشتر بر روی این منشأ متمرکز شده است. به نظر میرسد با توجه به این که این اختلاف تعبیر در مواردی که از فهرستهای دیگر نیز استفاده شده وجود دارد بنابر این بعید است که در همه آنها اختلاف نسخه بدینگونه منشأ تفاوت تعبیر بوده باشد.
2. در این مقاله به تفاوت تعبیر میان «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر» اشاره نشده است.
3. به معنای طرفه بودن نوادر (که شوشتری درقاموس الرجال بدان اشاره کرده ) نیز هیچ اشارهای سلبا و ایجابا نشده است.
@rejal_shobeiri