eitaa logo
درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
1.9هزار دنبال‌کننده
308 عکس
23 ویدیو
82 فایل
درس رجال استاد سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات درسی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 امروز دوشنبه 11 اکتبر 2021 محدث شهیر سوری "دکتر محمد عجاج خطیب" از دنیا رفت. 🔆 ایشان صاحب تأليفات و تحقیقات متعدّد بودند و از مشهورترین آثار او کتاب "السنة قبل التدوين" می‌باشد. این کتاب در اصل پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد وی در جامعه‌ی قاهره بوده است. او در قسمت "علامات وضع حدیث در متن _ روایات مخالف با اجماع امت اسلام!!" چنین می‌گوید: 🖌 همه‌ی احادیثی که نصّ بر وصایت و خلافت علی رضی الله عنه می‌باشد غیر صحیح و جعلی و موضوع است چرا که امّت اجماع !! دارند بر اینکه رسول خدا صَلََّى اللهُ عَلَيْهِ [و آله] وَسَلَّمَ نصّ بر خلافت و ولایت هیچ کسی نکرده‌اند!! وجميع الأحاديث التي تنصّ على وصاية عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أو على خلافته غير صحيحة، وهي موضوعة، لأنّها تخالف ما أجمعت عليه الأمّة من أنّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لم ينصّ على تولية أحد بعده. 📜 السنة قبل التدوين، ص ٢٤٥ 🔶 او در واقع با این جمله پرده از بسیاری از اسرار برداشته است، هرچند هم‌مسلکان او نیز با نوع تعاملشان با سنّت حتی سنت متواتره در خصوص روایات فضائل امیرالمؤمنين علیه السلام با زبان بی‌زبانی همین حرف محمد عجاج الخطیب را بازگو می‌کنند. 🤔 متأسفانه "طرق صحیح احادیث" بلکه "حدیث متواتر" هم توانایی مقابله با فرضیات و انگاره‌های برخی افراد را ندارد. وقتی در مباحثات، یک طرف بحث، انگاره‌هایی در ذهن دارد و آن انگاره و فرضیات را قطعی و مسلّم می‌پندارد، دیگر هرچه برای او اقامه‌ی برهان شود، فایده‌ای ندارد... 🔸پ.ن: انگاره‌ی "قطعیت افضلیت شیخین بر امیرمؤمنان صلوات الله عليه" نیز از همین انگاره‌های مسلّم و قطعی در ذهن بسیاری از غیر شیعیان مخصوصا اهل‌‌حدیث ایشان است که از گذشته تاکنون سعی کرده‌اند با همین انگاره‌ی موهوم بسیاری از فضائل امیر مؤمنان علیه السلام را از درجه‌ی اعتبار ساقط گردانند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @rejal_shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۵ آبان ماه سال ۱۳۵۲ 🏳درگذشت فقیه مجاهد بزرگوار 🏳آیةالله سیداحمدشبیری زنجانی 🏳والد رجالی متبحر، مرجع عالیقدر 🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی 💠رهبرانقلاب ‼️درجوانی ما در حوزه‌ها، شخصیتهای برجسته علمی زنجان مایه افتخار شهرشان بودند. در قم، مرحوم آیةالله حاج سید احمد زنجانی و دیگران از بزرگان زنجان در شهرهای مختلف آن روز بودند! ۸۲/۷/۲۱ ‼️آقا موسی زنجانی خبره علم رجال است؛ اصلا فن رجال و علم تراجم در دست اوست. آقای شبیری زنجانی واقعا استاد بزرگ و یکی از محققان بنام حوزه است. حرفهای ایشان را بشنوید؛ نکاتی را که ایشان میداند و واقعا هیچکس نمیداند؛ نکاتی هست که این آقای زنجانی در رجال میفهمد و آدم میتواند بگوید که لااقل در این زمان احدی غیر از او نمیداند و مخصوص خود ایشان است. ۷۰/۱۲/۱۳ 💠آیةالله سیدموسی شبیری ‼️پس از فوت مرحوم والد، حضرت امام نامه‎ای برای بنده مرقوم داشت. در قسمتی از آن نامه چنین آمده است: «هیچ میل نداشتم اولین مکتوب من به شما درباره این مصیبت بزرگ باشد. از مرحوم مغفور معظم له خاطرات زیادی دارم که فراموش شدنی نیست. ایامی که با ایشان گذراندم، از بهترین سنین عمرم بود». کتاب جرعه ای از دریا ١/۵۹۷ 📸ردیف بالا از راست: سید ابوالحسن طهرانی، سیدمحمد ولائی زنجانی، امام خمینی، سیدعلینقی طهرانی، سید احمد لواسانی، فرزندش سیدمحمد، سیدمحمدصادق لواسانی. ردیف پایین از راست: مهدی فرزند شیخ عباس طهرانی، شیخ عباس طهرانی، میرزا محمّدعلی ادیب طهرانی، حاج سیّد احمد زنجانی، حاج آقا عبدالل‍ه آل آقا طهرانی، شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی و آیةالله سید موسی شبیری درکودکی @Jahade_tabeini
هدایت شده از اجتهاد
💢گلایه استاد محمدباقر ایروانی از نظام آموزشی حوزه 🔻در حین تحصیل در دورۀ سطح، احادیث و روایات اهل بیت(ع) را نخواندم، نه در صوم و نه در صلاة و نه در طهارت، چه رسد به دیات، حدود و تعزیرات؛ همان‌طور که راه‌های استدلالی که فقیه در استنباط احکام شرعی به کار می‌گیرد، نخواندم. مرتب می‌شنیدم که کتاب شرح لمعه شهید ثانی یک دورۀ استدلالی فقهی است که از طریق آن چگونگی استدلال فقهی آموزش داده می‌شود. این مطلب را از روی تقلید و تعبد پذیرفته بودم. بعدا برایم روشن شد که این خلاف واقع است. کتاب شرح لمعه به ما یاد می‌دهد که چگونه کلمات سخت را تلفظ کنیم و چگونه رموز و طلسم کلمات را بگشاییم. زمانی را برای گشودن کلمات و معنی طلسم گونه گذراندم. بی‌آنکه بدانم در داخل آن كلمات و مفهوم آن چیست. آموختم که این چیز شرط برای آن اصل فقهی است، آن فعل واجب است چون روایتی بر آن دلالت دارد. فقط همین قدر نه بیشتر. روایات وارد شده در خصوص آن مسئله را نمی‌شناختم. به‌طوری که وقتی آن روایات را می‌شنیدم برایم غریب و ناآشنا بود. شنیده بودم که چگونه روایات متعارض می‌شوند و چگونه تعارض آنها را برطرف کنیم و وقتی که تعارض حل نمی‌شود به چه چیزی رجوع کنیم، ولی این مطالب را در کتاب استدلالی شرح لمعه ندیده بودم. در مرحلۀ آموزش سطح حوزه علمیه، ما نیاز به کتاب فقهی‌ای داریم که حداقل اکثر ابواب فقهی را در برداشته باشد. روایات اهل بیت را بشنویم و بدانیم که چگونه در هنگام تعارض عمل کنیم، همراه با اشارۀ کوتاهی به بعضی از مسائل رجالی. 🌐 تحول حوزه 📚 دروس تمهيدية في القواعد الرجالية، ص6 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢بررسی راه‌های حلِّ تعارض احادیث ✍️مجتبی باقری 🔻مهم ترین منبع شناخت دین اسلام پس از قرآن، روایات معصومین (ع) است. با مراجعه به کتب حدیثى و بررسى روایات در ابواب گوناگون احکام و سایر معارف اسلامى، با روایات متعارضى روبه‌رو مى‌شویم تا آنجا که شیخ طوسى کمتر بابى از ابواب فقه را خالى از اخبار متعارض مى‌داند. مسألۀ تعارض و اختلاف اخبار در قرن چهارم و پنجم، یکى از شبهات کلامى و ایرادهاى عمدۀ اهل سنّت بر شیعه به شمار مى‌رفته است؛ شیخ طوسى در مقدمۀ تهذیب از شیخ مفید نقل مى‌کند که یک شریف (در اصطلاح امروز: سید) به خاطر همین تعارض روایات ائمه(ع) از مذهب امامیه برگشته است. شهید ثانى این دانش را مهمترین فن در علم حدیث می‌داند که براى تمامى طوائف علماء، به‌خصوص فقیهان، لازم است، از آنجا که این مسأله از جمله مسائل بسیار اساسى و کارآمد علم فقه و حدیث‌پژوهى است، تسلّط‍‌ و آگاهى کامل بر آن بر هر حدیث‌پژوه و فقیهى لازم و ضرورى است. علماء و حدیث شناسان همواره می‌کوشند تا با روش‌های مقبول میان روایات جمع و سازش برقرار سازند و مهم‌ترین مسئله‌ایی که توانایی یک فقیه و حدیث پژوه برای از بین بردن تعارض احادیث را افزایش می‌دهد، شناخت اسباب اختلاف حدیث است. همانطور که آیت‌الله سیستانی به آن اشاره کرده‌اند: اگر فقیه بر اسباب اختلاف‌ احاطه پیدا کند، خواهد توانست میان اخبار مختلف، جمع عرفى برقرار کند و نیازمند مراجعه به روایات علاجیه نخواهد بود. 👈متن یادداشت: https://b2n.ir/m87511 🆔 @ijtihad
🔸 💠 صحیح نگاری و جامع نگاری 👤 🔻در میان متقدمین، دو سبک در تالیف کتب حدیثی وجود داشته است: صحیح نگاری و جامع نگاری. در صحیح نگاری، تنها احادیث معتبر و مورد اعتماد نقل می شده است؛ بر خلاف جامع نگاری که مولف، التزامی به ذکر خصوص احادیث معتبر نداشته است. البته جامع نگاری، منافاتی با توجه اجمالی به اعتبار روایات ندارد... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2357&pid=8609#pid8609 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 @rejal_shobeiri
4 💠 واسطه بین و کتب بودن 🔻آیت الله وحید خراسانی: «مرحوم نجاشی در مقدمه کتاب خود مطلبی دارد که از آن استفاده می‌شود واسطه‌های نجاشی در رجال او، همه جزو هستند؛ زیرا نجاشی کتابش را در جواب بر حرف اهل سنت، برای این نوشته است که اثبات کند شیعه دارای مصنفات و سلف ریشه‌داری است. پس اگر طرق به کتاب‌هایی که ایشان نقل کرده،تمام نباشد و راویان آن ثقه نباشند، کتاب ثابت نمی‌شود و اگر اثبات نشود، جواب اهل سنت داده نمی‌شود». 🔹 اشکال: معنای جمله‌ای که نجاشی در مقدمه فرموده،این نیست که همه واسطه‌ها ثقات هستند. این ادعا هم جواب نقضی و هم جواب حلی دارد: 1️⃣ جواب نقضی: در موارد متعددی مشاهده می‌کنیم که طریق نجاشی به کتب، مشتمل بر افراد است و در برخی موارد خود نجاشی تصریح می‌کند که فلانی کتاب دارد، ولی من خودم آن را ندیده‌ام و کسی برای من آن را نقل نکرده است. 2️⃣ جواب حلی: ادعای نجاشی این است که هر کس با انصاف باشد و حدود دو سه هزار کتابی که او از سلف نقل کرده است را ببیند، می‌فهمد که لااقل مقداری از این کتاب‌ها واقعیت دارد و اساساً مرحوم نجاشی دنبال اثبات تک تک کتاب‌ها نبوده است وگرنه اهل سنت که به توثیق نجاشی اعتماد نمی‌کنند، بلکه می‌گویند همه راویان شما ضعیف‌اند و یا اینکه شیعه و رافضی کذّاب است. بنابراین با استناد به این وجه نمی‌توان وثاقت واسطه‌ها را اثبات کرد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (زید عزه) 📌 ارسالی از حجت الاسلام علی (مقرر محترم درس خارج فقه بورس) 💎 برای دسترسی به کلیه فایل‌های درس فقه به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46 @rejal_shobeiri
🔸 💠 بررسی سندی قاعده ید ✍️روایتی از سمرة بن جندب در مجامع حدیثی عامّه نقل شده که مدرک قاعده ید قرار گرفته است: «رَوَى سَمُرَةُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ عَلَى الْيَدِ مَا أَخَذَتْ حَتَّى تُؤَدِّيَ»این روایت را تنها عامّه در کتب صحاح خود -غیر از صحیح مسلم و صحیح بخاری- نقل نموده‌اند و همین طور عدّۀ کثیری از معاریف قدمای عامّه، این روایت را در غیر از صحاح نقل کرده‌اند و به آن احتجاج نموده‌اند. لذا رجال سند از وثاقت برخوردار نیستند و به نظر می رسد این روایت، هم از حیث سند و هم از حیث دلالت قابل خدشه است..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/?p=19125 🆔 @rejal_shobeiri
🔰 💠 وثاقت سلیمان بن حفص مروزی 👤 🔻 سلیمان بن حفص مروزی، روایات متعددی در فقه نقل نموده است و در اعتقادات نیز روایاتی در مورد امام رضا نقل نموده است.... مرحوم خویی با توجه به اسناد کامل الزیارات و تفسیر قمی ایشان را توثیق نموده است. اما مرحوم حکیم و آقای داماد با توجه به توثیق علامه در مختلف و مرحوم مجلسی درروضه المتقین، ایشان را توثیق نموده اند؛ اما به نظر می رسد که این نسبت به مرحوم علامه و مجلسی صحیح نیست؛ چرا که... اما اینکه محدث نوری ادعا نموده است که اجلائی از سلیمان روایت نقل نموده اند نیز صحیح نیست؛ زیرا... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2322 @rejal_shobeiri
🔰 💠 نظر شیخ صدوق درباره وثاقت سکونی 👤 استاد_سید_محمدجواد_شبیری 🔻 شیخ صدوق در فقیه پس از ذکر روایتی از سکونی در باب میراث مجوسی می نویسند: "لا افتی بما ینفرد السکونی بروایته" برخی از این عبارت برداشت کرده اند که شیخ صدوق، سکونی را ثقه نمی دانسته زیرا "عدم فتوای ایشان به منفرد سکونی، یا به جهت قبول نداشتن مبنای حجیت خبر واحد به طور کلی است و یا به جهت قبول نداشتن وثاقت سکونی، اولی که منتفی است پس دومی متعین است" اما این بیان ناتمام است. شیخ صدوق در موارد متعددی به منفرد سکونی عمل کرده و این که در این مورد، از فتوا به منفرد سکونی خودداری کرده اند به جهت فساد مذهب بوده است. همانگونه که شیخ طوسی در عده فرموده: ( روایات افراد ثقه ی فاسد المذهب در صورتی که روایت و فتوای امامیه بر خلافش نباشد معتبر است) ... 📚 درس خارج اصول ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2301 @rejal_shobeiri
- مدخل شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها - استاد سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی 📙 کتاب دانشنامه فاطمی سلام الله علیها، جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰ مدخلی خواندنی پیرامون: ۱- مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر ص. ۲- بررسی و اثبات سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن. ۳- گزارش‌های مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا س. ۴- بررسی وقایع هجوم تا شهادت ۵- بررسی گزارش‌های مختلف روز شهادت حضرت صدیقه س. ۶- بازتاب شهادت حضرت در اشعار. ۷- اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن. فایلِ 👇در اثبات شهادت حضرت صدیقه تمام بوده و به نحو دقیقی اثبات مظلومیت حضرت را بیان میکند. @shobeiri 👇👇👇
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
ادله حقانیت و کیفیت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
💠 شیخ الطائفة محمد بن الحسن 🔹 شیخ طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه، نویسنده دو کتاب از کتاب‌های چهارگانه حدیثی شیعه (تهذیب و استبصار) است و سه کتاب از کتب چهارگانه رجالی (رجال، فهرست و رجال کشی) است، که در ۲۳ سالگی از خراسان به عراق آمد و از اساتیدی چون شیخ ، سید استفاده کرد. خلیفه عباسی، کرسی تدریس کلام بغداد را به او سپرد. 🔸 نظرات و نوشته‌های فقهی او مورد توجه فقیهان شیعه است. وی در سایر علوم اسلامی مثل رجال، کلام و اصول فقه نیز صاحب‌نظر بود و کتاب‌های او جزء کتاب‌های مرجع علوم دینی است. او تحول در اجتهاد شیعی را آغاز کرد و مباحث آن را گسترش داد و در برابر اجتهاد اهل سنّت به آن استقلال بخشید. 300 تن از علما در مجلس درسش شرکت می‌کردند، که نامدارترین شاگرد او ابوالصلاح است. 🔹 شیخ طوسی از سرآمدان مکتب کلامی عقلگرای بغداد بود، که از طریق نفوذی که در جامعه علمی شیعه یافت تاثیری دیرپای بر تفکر علمای شیعه گذاشت. اجتهاد و عقلگرایی در فقه و عقاید شیعه با کوشش‌های شیخ طوسی بین شیعیان شیوه غالب شد و به سیطره روش برای چند سده پایان داد. وی را احیاگر علم اصول فقه و اجتهاد و نخستین کسی شمرده‌اند که باعث ورود اجتهاد به فقه شیعه شد. 🔸پس از حمله ترکان سلجوقی به بغداد و حوادث پس از آن مانند آتش‌سوزی در کتابخانه شاپور و نزاع شیعه و سنی در بغداد، شیخ به مهاجرت کرد و فعالیت علمی خود را در این شهر آغاز کرد و حوزه علمیه نجف با تلاش‌های او پاگرفت و طولی نکشید که شهر نجف مرکزیت علمی و فکری تشیع را از آن خود کرد. 🔹وارد کردن روش و استدلال گرایانه در احکام فقهی به عنوان برجسته‌ترین دستاورد شیخ طوسی در تاریخ فقه شیعی شناخته می‌شود. پس از شیخ حتی آرای فقهی وی نیز مورد قبول علما بود و کسی جسارت مخالفت با نظریات وی را نداشت، تا اینکه (متوفی ۵۹۷ ق.) (نوه دختری شیخ) باب اعتراض بر وی را گشود. 🔸 کتاب التبیان شیخ نخستین نوشته شیعیان است که تمام سوره‌های قرآن را در برمی‌گرفت، که ویژگی دیگر آن، رویکرد اجتهادی و عقل گرایانه او در تفسیر قران است که با رویکرد روایی مفسران قبل از او متفاوت بود. شیخ طوسی با استناد به آیات قرآنی، قرآن را متنی قابل فهم برای عقل بشر می‌داند و روایاتی را که تنها راه فهم قرآن را مراجعه به احادیث می‌دانند، نمی‌پذیرد. 📚 ر.ک: طبقات أعلام الشیعة، آقا بزرگ تهرانی، ج2، ص161؛ سیری در زندگی شیخ طوسی، دوانی، ص20. @rejal_shobeiri
💠 دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت 👤 🔻استثنائات ابن ولید نسبت به روایات محمد بن احمد بن یحیی، در رجال نجاشی و فهرست شیخ نقل شده است. در فهرست شیخ، آمده است: ...الا ما کان فیه من تخلیط و هو الذی یکون طریقه محمد بن موسی الهمدانی او یرویه عن رجل... برخی از این تعبیر تصور کرده اند که جهت استثناء ابن ولید، مساله ی تخلیط (به معنای گرایش های غالیانه) بوده و لذا از عدم استثناء، تنها در این حد فهمیده می شود که روایات شخص در نظر ابن ولید چنین مضامینی نداشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که استثناء ابن ولید ناظر به مضامین روایات این راویان نبوده و جهت رجالی و سندی مد نظر بوده است... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2382&pid=8641#pid8641 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🆔 @rejal_shobeiri
noormags-زرارة_بن_أعین_الشیبانی،_شبهات_و_ردود-1090163_1753577.pdf
859.2K
📕مقاله 〽️ "زرارة بن أعین الشیبانی، شبهات و ردود" 👤 سیدعلیرضا حسینی 🖇 کتاب شیعه » بهار و تابستان 1391 - شماره 5 (‎18 صفحه - از 41 تا 58 ) #️⃣ 🔗 https://zil.ink/taraef 🆔@rejal_shobeiri
💠 حل مشکل اختلاف نسخ کتب اربعه 👤 محقق خویی می فرمایند هرچه در وسائل از کتب اربعه و سایر کتبی که به آن ها سند دارد، نقل می کند، معتبر است؛ چون صاحب وسائل می گوید این کتاب ها به واسطه ثقات به دست ما رسیده است، اما نسخ مختلف دیگری که به کتب اربعه باشد اعتباری ندارد؛ زیرا... اشکال به مرحوم خویی: شواهد زیادی وجود دارد که تفاوتی بین نسخ در دسترس ما و صاحب وسائل نیست... اتفاقا آیت الله زنجانی می فرمایند نسخه کافی که در دست صاحب وسائل بود نسخه مغلوطه ای بوده است... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ✅ ادامه مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2383 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 @rejal_shobeiri
💠 محدوده ی توثیق برداشت شده از استثناء ابن ولید 🔻اگر روایت محمد بن احمد بن یحیی از فردی، اختصاص به آداب و سنن داشته باشد، آیا باز هم می توان از عدم استثناء ابن ولید، وثاقت او را برداشت کرد؟ این مساله، محل اختلاف است. اما به نظر می رسد که اگر در این فرض، توثیق را نپذیریم، اصل این توثیق با مشکل مواجه می شود... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2390&pid=8682#pid8682 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ @rejal_shobeiri
بحوث في تاريخ السنة المشرفة - اكرم ضياء العمري.pdf
6.28M
🔸کتاب : بحوث فی تاریخ السنة المشرفة 🔸نوشته : اکرم ضیاء العُمَری (متولد موصل و ساکن در بغداد، مصر، عربستان و قطر؛ اکنون در قید حیات است) 🔸501 صفحه - به زبان عربی 🔸ناشر: مکتبة العلوم و الحکم - مدینه منوره 🔸چاپ پنجم - با افزوده‌ها و اصلاحات 🔸حجم: 5.98 مگابایت (نسخه پی دی اف - با فهرست دیجیتال) 🔹جعل حدیث و شکل‌گیری دانش رجال نزد اهل سنت و سیر و تطور آن 🔹گونه‌های تالیفات رجالی نزد اهل سنت 🔹چگونگی تدوین کتاب‌های حدیثی اهل سنت 🔹تطور تدوین کتب حدیثی در سده‌های پسین 🔹آمار و ارقام درباره شمار احادیث اهل‌سنت و ... . 🔸دریافت فایل هم‌چنین از پیوند زیر : zaya.io/b8x43 🔸@rejal_shobeiri
💠 وثاقت محمد بن عبدالحمید 👤 📝محمد بن عبد الحمید روایاتی در فقه و غیر آن دارند ولی وثاقت ایشان مورد اشکال واقع شده است. وجوه متعددی برای وثاقت ایشان ذکر شده است وجه اول: توثیق نجاشی صاحب حدائق و محقق خویی فرموده اند که نجاشی در رجال ایشان را توثیق کرده است: « محمد بن عبد الحميد بن سالم العطار أبو جعفر، روى عبد الحميد عن أبي الحسن موسى و كان ثقة من أصحابنا الكوفيين له كتاب النوادر... این بیان از مرحوم خویی عجیب است و خودشان نیز در معجم ملتفت شده اند؛ زیرا... . . وجه نهم: عدم استثناء ابن ولید از رجال محمد بن احمد بن یحیی این وجه را آقای زنجانی قبول دارند؛ ولی به نظر ما... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2412 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 @rejal_shobeiri
كاربرد له روايات در فهرست طوسي و نوادر - احسان سرخه اي.pdf
733.6K
🔴 ▪️کاربرد «له روایات» در شیخ طوسی و ارتباط آن با کتب نوادر 🔸 احسان سرخه‌ای 🔸مجله علوم حدیث سال 21 - ش81 - پاییز 1395 🔸28 صفحه - فارسی 🔸حجم: 716 کیلوبایت (نسخه پی‌دی‌اف با امکان جستجوی دیجیتال) 🔹مقایسه تعبیر «نوادر» در فهرست نجاشی با تعبیر «له روایات» در فهرست شیخ طوسی ▪️چند نکته درباره این مقاله: 1. ایشان منشأ اختلاف تعبیر نجاشی (له کتاب نوادر) با تعبیر شیخ طوسی (له روایات) را وجود اختلاف نسخه فهرست حمید بن زیاد نزد آن دو دانسته و مقاله بیش‌تر بر روی این منشأ متمرکز شده است. به نظر می‌رسد با توجه به این که این اختلاف تعبیر در مواردی که از فهرست‌های دیگر نیز استفاده شده وجود دارد بنابر این بعید است که در همه آن‌ها اختلاف نسخه بدین‌گونه منشأ تفاوت تعبیر بوده باشد. 2. در این مقاله به تفاوت تعبیر میان «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر» اشاره نشده است. 3. به معنای طرفه بودن نوادر (که شوشتری درقاموس الرجال بدان اشاره کرده ) نیز هیچ اشاره‌ای سلبا و ایجابا نشده است. @rejal_shobeiri
💠 بررسی طرق صاحب وسائل به کتب: 🔻 هر چند طرق مرحوم صاحب وسایل به کتب قدما طرق صحیح و معتبری است و ایشان در فایده دوم خاتمه طریق خود را به تک تک کتب از راه علما و بزرگان نقل کرده است؛ 🔹 اما مشکل این است که ملاکی که سبب و صحت طریق می‌شود این است که باید طرق به کتب از راه یا و یا به عنوان نسخه خاصی منتقل شود؛ یعنی یا شاگرد نسخه ای را برای استاد قرائت کند، یا استاد بخواند و شاگرد گوش کند یا نسخه ای را استاد بگوید مال من است و به آن اجازه نقل بدهد؛ در حالی که طرق صاحب وسایل قطعاً اینگونه نبوده و قطعاً است؛ مانند اجازه‌هایی که در زمان حاضر است و طرقی به کافی و من لایحضر و .. دارند، لکن هیچ کدام از این اجازه‌ها و طریق‌ها به خاصی نیستند و بالطبع معتبر نمی‌باشند. 🔸 شاهد این ادعا: مرحوم صاحب وسائل از «عبد الله بن جعفر حمیری» روایاتی نقل کرده و درباره کتاب «قرب الاسناد» می‌فرماید: کتاب ایشان «بروایة ولده محمد»، بنابراین «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» طریق مرحوم صاحب وسائل به کتاب «قرب الاسناد» می شود، در حالی که سند ذکر شده در کتاب به شیخ می‌رسد و شیخ در «فهرست» طریقی غیر از «محمد بن عبد الله جعفر حمیری» دارد و راوی کتاب «قرب الاسناد» در «فهرست» پسرش نیست، بلکه «ابن ولید»است و این نشانه‌ای واضح بر تشریفاتی بودن طریق صاحب وسائل است. 🔹 زیرا اگر طریق صاحب وسائل واقعی می‌بود، باید طریق شیخ به «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» می‌رسید یا راوی صاحب وسائل ابن ولید می‌بود. بنابراین مشخص می‌شود صاحب وسائل طریق به نسخه خاصی نداشته است. 📌 ارسالی از حجت الاسلام علی (مقرر محترم درس خارج فقه بورس) 💎 برای دسترسی به کلیه فایل‌های درس فقه به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46 🌐 @rejal_shobeiri
💠 بازخوانی شخصیت ✍️ از راویان برجستۀ اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری است که در کتب رجال، از اصحاب امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام شمرده شده است. وی کتابی تألیف نموده و در کتب اربعه حدود دویست روایت از ایشان نقل شده که در مواردی صاحبان کتب اربعه بر اساس آنها فتوا داده‌اند. در این مختصر به بررسی وثاقت یا عدم وثاقت وی از دیدگاه حضرت آیت اللّٰه خامنه‌‌ای حفظه اللّٰه پرداخته می‌شود..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 @rejal_shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
🔔نقش روایات در تفسیر آیات الأحكام 🎤 ارائه: استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 📆زمان: سه‌شنبه 5 بهمن ماه، ساعت 18:30 🏢مکان: قم، خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام: https://www.instagram.com/mfeb.ir 🆔 @ijtihad
🔸معرفی برخی کتاب‌ها در موضوع حدیث (موجود در نمایشگاه کتاب): 1. تاریخ حدیث مکتوب شیعه در دوران نخستین (پیشنهاد ویژه) 2. کافی‌شناسی (قیمت مناسب) 3. درآمدی بر کتابخانه ابن شهر آشوب (قیمت مناسب) 4. میراث مکتوب شیعه در پنج قرن نخست: تبیین سیر شکل‌گیری و تحول آثار شیعیان در حوزه‌های حدیثی بر اساس دو فهرست نجاشی و شیخ طوسی 5. مکتب حدیثی جبل عامل (از قرن هشتم تا نیمه قرن پانزدهم هجری) (قیمت مناسب) 6. غالیان؛ کاوشی در جریانها و برآیندها: تا پایان سده سوم (قیمت مناسب) 7. رجال النجاشی ج1 چاپ جدید 8. آیین نگارش متون علمی با رویکرد به علوق قرآن و حدیث 9. تحقیق موضوعی در حدیث 10. پراکندگی جغرافیایی رجال شیعه در ایران تا پایان قرن ششم بر پایه منابع رجالی 11. میراث مکتوب رضوی (قیمت مناسب) 12. بازسازی متون کهن حدیث شیعه: روش، تحلیل، نمونه (پیشنهاد ویژه) 13. امالی صدوق: نسخه کهن و بسیار نفیس به خط علامه فقیه، محدث، شاعر، نحوی لغوی شیخ ابوالحسن علی‌بن‌محمد‌بن‌علی‌بن‌سکون حلی 14. حوزه‌ها و مکاتب حدیثی 15. کتابشناخت حدیث: بازشناسی مهمترین منابع حدیثی شیعه و اهل سنت 16. حدیث ضعیف؛ نگاهی به رویکرد قدمای شیعه (امین حسین‌پوری) (پیشنهاد ویژه) 17. الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال دراسه عن الفرق و الرواه الغالین (محمدباقر ملکیان) 18. دروس فی اختلاف الحدیث (حیدر مسجدی) 19. الخصال الرصیعه فی فهرست اسماء مصنفی الشیعه (جاسم الفهدی) 20. مسائل بنیادین علم رجال (سیدمجتبی نورمفیدی) 21. الفقه الفهرستی: عرض و استدلال لأحکام المیاه (مهدی خدامیان) 22. مکتب حدیثی بغداد (از قرن دوم تا نیمه قرن پنجم هجری) ♦️ معرفی به معنای نبودِ کاستی و اشکال در این کتاب‌ها نیست. ▪️امکان تهیه از نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ از پیوند : book.icfi.ir@rejal_shobeiri
💠 اشکالات روشی در مطالعات 🔻همان طور که حدیث، در سرتاسر علوم اسلامی تاثیر دارد، آشنایی با تاریخ حدیث نیز می تواند در همین گستره اثر گذار باشد. نحوه ی اعتبارسنجی احادیث، شناخت تصحیفات و تحریفات، چگونگی تعامل با نقل های متفاوت یک حدیث، چگونگی تعامل با نقل های متعدد یک متن واحد و ... همگی در گرو شناخت و تلقی ما از تاریخ حدیث است. گرچه پژوهش های متعددی در این زمینه انجام شده اما روش شناسی این شاخه از تاریخ نگاری، چندان منقح و مدون نشده و در این پژوهش ها مکررا با خطاهای روشی مواجه می شویم. در ادامه به برخی از این خطاها اشاره می شود. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2426&pid=8788#pid8788 https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 @rejal_shobeiri
💠 بررسی وثاقت ✍️ یکی از توثیقات عامی که در علم رجال از آن سخن به میان آمده، رجال کتاب کامل الزیارات است. مستند آن، ادعای ابن قولویه (مؤلف کامل الزیارات) در مقدمه‌ی کتاب است که پس از ذکر دلیل تصنیف آن، می‌نویسد: «در این کتاب، حدیثی از غیر ائمه نیاورده‌ام، زیرا احادیثی که از معصومین (درود خدا بر ایشان باد) به ما رسیده، ما را از سخنان دیگران بی‌نیاز می‌کند. ما به خوبی آگاهیم که نمی‌توانیم به همه‌ی اخبار روایت شده از معصومین در این موضوع (زیارت) و غیر آن دسترسی پیدا کنیم، از این رو در این کتاب فقط روایاتی را که از راویان شیعه ثقه (که خداوند آنان را مشمول رحمت خود کند) به ما رسیده، ذکر کردم و از راویان گمنام که احادیثی از امامان نقل کرده‌اند، اما به نقل روایت معروف و به ذکر حدیث و علم مشهور نیستند، حدیثی نیاورده‌ام…». مؤلف وسائل الشیعه با استناد به این عبارت، به وثاقت راویانی که ابن قولویه بی‌واسطه یا باواسطه از آنان در کتابش نقل حدیث نموده، حکم کرده است. شیخ حر عاملی معتقد است دلالت عبارت ابن قولویه بر توثیقِ تمامِ راویانِ کتابِ کامل الزیارات، از عبارت مقدمه‌ی تفسیر علی بن ابراهیم قمی بلیغ‌تر و رساتر است. برخی از علما با شیخ حر در توثیق تمام مشایخ ابن قولویه همراه شده و برخی دیگر از این عبارت، تنها توثیق مشایخ بلاواسطه وی را برداشت کرده‌اند.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri