انگار مطلب یادم رفته😂
حاج آقا قرائتی میگفتن:
یکی رفت بالا منبر نشست ولی صحبتش را شروع نکرد!!!
از پایین گفتن حاج آقا بفرمائید استفاده کنیم....
ولی باز چیزی نگفت....
دوباره گفتن حاج آقا بفرمایید....
گفت راستش بخوای مطالب از یادم رفته😢😢
یکی گفت مطالب از یادت رفته
پله های منبر که از یادت نرفته
بیا پایین ما بریم😂😂😂
#لطیفه_منبر
30.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢سخنی باجاماندگان از زیارت أربعیــــــــن.
(فارســـی)
🎙حجت الإسلام محمد جواد جنگی
#کلیپ
✦✦✦✦✦✦✦✦✦
✔روایت ها وحکایت ها
@revayathavahekayatha1
✔منبرنهج البلاغه ای
https://eitaa.com/menbar_nahj
مقام معظم رهبری:
بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است كه ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه ی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد كربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشك در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه كه در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوك، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالك. عرفان نظری باید به سلوك بینجامد.
#اخلاق
#رهبری
○○●●○○●●○○●●
[روایت ها وحکایت ها]
حکمت تو از چیست؟!
امام کاظم علیه السلام:
قيلَ لِلُقمانَ : ما يَجْمَعُ مِن حِكْمتِكَ؟ قالَ : لا أسْألُ عَمّا كُفِيتُهُ ، ولا أتَكَلّفُ ما لا يَعْنيني.
به لقمان گفته شد : چكيده حكمت تو چيست ؟ گفت : از آنچه مى دانم نمى پرسم و براى آنچه به من مربوط نمى شود خود را به زحمت نمى اندازم.
محجه البیضا ج ۵ ص۲٠۳
این نمونه اش👇
نقل كردهاند كه لقمان(عليه السّلام)،بر حضرت داود(عليه السّلام)،وارد شد،ديد،زره مىبافد،و قبلا زرهبافى را نديده بود از ديدن آن تعجّب كرد،خواست از حضرت داود،بپرسدکه این چیست؟ لکن حكمت،مانع شد،و خوددارى كرد،و چيزى نپرسيد.وقتى كه كار تمام شد،داود(عليه السّلام)از جا برخاست،و زره را بر تن كرد،و بعد گفت: خوب زرهى براى نبرد است.
اينجا بود كه لقمان گفت:خاموشى حكمت است، و اندكند خاموشان.
مجموعه ورّام
#حکایت_داستان
#لقمـــــــان_حکـــــــــــــیم
○○●●○○●●○○●●
[روایت ها وحکایت ها]
سلام خدا بر شما خوبان
صندوق قرض الحسنه کانال کلا ۸ و نیم میلیون سرمایه داره که اونم خود اعضا لطف فرمودند....
تا به الان به حدود ۷٠ نفر از عزیزان به میزان ۲ میلیون ۳ میلیون قرض الحسنه داده شده است.
الانم صندوق خالی هست و مبالغ دست دوستان می باشد....
دو نکته:
✓هر عزیزی خواست مبلغی به صندوق اضافه کنه ما در خدمت هستیم...
✓و دوستانی هم که قرض گرفتند مبالغ را در وقت خود بپردازند تا از سایر سروران شرمنده نشیم...
https://eitaa.com/MA1371
امير المؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
غَرسوا أشجارَ ذُنوبِهم نصب عُيونِهِم و قُلوبِهِم، وَ سَقوها بِمِياه الندمِ فأثمَرَت لهُم السّلامَة و أعقبتهُم الرّضا وَ الكِرامة .
(توبه کنندگان) درختان گناهان را در ديده و دل كاشتند و آنها را به آب پشيمانى سيراب كردند، آب پشيمانى به آنان سلامت را ميوه داد و خشنودى خدا را از آنان و ارزش و كرامت را براى آنان به دنبال آورد.
بحار الانوار ج ۷۵ ص ۷۲
#حضرت_امیر
#روایت
هر آن كس كه خود را پسنديده باشد
به هر مويش ابليس خنديده باشد
نباشد پسنديده جز آن كه حقش
در آيات قرآن پسنديده باشد
#شعر
روایت ها و حکایت ها
سلام خدا بر شما خوبان صندوق قرض الحسنه کانال کلا ۸ و نیم میلیون سرمایه داره که اونم خود اعضا لطف ف
یکی از اساتید دو میلیون به صندوق کانال دادند...
که تقدیم می کنیم به افرادی که از قبل درخواست داشتند
مواعظ لقمان به فرزندش در قرآن (۴)
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ
كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ.
(پسرم!) با بیاعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبّر مغروری را دوست ندارد.
آیه ۱۸ سوره لقمان
«تصعير»، نوعى بيمارى است كه شتر به آن گرفتار مىشود و گردنش كج مىشود. لقمان به فرزندش مىگويد: تو بر اساس تكبّر مثل شترِ بيمار، گردنت را با مردم كج نكن.
«مرح»، به معناى شادى زياد است كه در اثر مال و مقام به دست مىآيد.
«مُخْتالٍ» به كسى گويند كه بر اساس خيال و توهّم خود را برتر مىداند.
راه رفتن متکبرانه یا با نگاه متکبرانه بر مردم نظر افکندن نشان از درونی خراب و آلوده دارد در روایت دارد کسی تکبر می ورزد که در درونش کمبودی دارد.. " الا یجد ذله فی نفسه"
-گروهی هم با کج کردن گردن و نوع خاص راه رفتن دکان و بازار باز میکنند تا مردم را به خود جذب کنند که البته این نوع راه رفتن از صدبار متکبرانه راه رفتن بدتر است.
#لقمان_حکـــــــــــیم
#نکات_قرآنی
○○●●○○●●○○●●
[روایت ها وحکایت ها]
بنده با اشعار که مضمون روایات و آیات هستند خیلی از جوان هارو به تفکر وادار کردم💪
از جمله این شعر👇👇👇
قیمت هر کاله میدانی که چیست
قیمت خود را ندانی احمقیست
سعدها و نحسها دانستهای
ننگری سعدی تو یا ناشستهای
جان جمله علمها اینست این
که بدانی من کیم در یوم دین.
البته اشتباهاتی هم دارند...
#شعر
#شعر
رباید دلبر از تو دل ولی آهسته آهسته
مراد تو شود حاصل ولی آهسته آهسته
سخن دارم ز استادم نخواهد رفت از یادم
که گفتا حل شود مشکل ولی آهسته آهسته
تحمل کن که سنگ بی بهایی در دل کوهی
شود لعل بسی قابل ولی آهسته آهسته
مزن از ناامیدی دم که آنطفل دبستانی
شود دانشور کامل ولی آهسته آهسته
شود گمگشتگانی را به راه دانش و تقوی
به حق آوردن از باطل ولی آهسته آهسته
سلام علیکم
پنج میلیون قرض الحسنه لازم است برای خرید کتاب
با باز پرداخت ماهی یک میلیون تومان....
اگر کسی داشت اطلاع دهد.
https://eitaa.com/MA1371
آیت الله جوادی آملی فرمود:
غالب آیاتی که در مورد دنیاست با کلمه
« لیل» است و آخرت با کلمه « یوم»
گویا دنیا روزشم شبه....
#نکات_قرآنی
#نکات_قرآنی
آیت الله جوادی آملی:
در جریان سوره «فاتحة الکتاب» دو قرائت را تجویز کردند گفتند ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ ٭ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ٭ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ ٭ مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ﴾؛درباره ﴿مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ﴾، ﴿مَلِکِ یَوْمِ الدِّینِ﴾ هم اجازه قرائت داده شد؛ اما بیان مرحوم شیخ طوسی و همفکران ایشان این است سرّ اینکه آنجا دو وجه قرائت جایز است ولی در سوره ناس فقط ﴿مَلِکِ النَّاسِ﴾ است نه «مالِکِ النَّاسِ»، چون آن کسی که پناهنده را پناه میدهد مَلِک است، آن که قدرت اعمال میکند جلوی تهاجم هر مهاجمی را میگیرد مَلِک است، آن که امینت و امان را تثبیت میکند مَلِک است. درست است که مالک هم قدرتمند است ولی ظهور مَلِک در اجرای این مصوّبات إستعاذهای قویتر و غنیتر است؛ لذا در سوره ناس گفتند همان ﴿مَلِکِ النَّاسِ﴾ قرائت شود، ولی در «فاتحة الکتاب» ﴿مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ﴾ هم میتوان قرائت کرد.
ذیل تفسیر سوره ناس
اینکه دیشب گفتیم اون بنده خدا به ما گیر داده بود که چرا گفتی جناب مولوی چرا شعر زیاد میخونی
استاد عزیزمان در این باره اینگونه توصیه فرموده اند:
سلام شیخنا.
1) اولاً این بیت را ملاحظه بفرمایین و حالشو ببرین:
همه آهوان صحرا سر خود نهاده بر کف
به امید آنکه روزی به شکار خواهی آمد
امیرخسرو دهلوی
2) جناب آقای نقویان (منبری باصفای باسواد خوشذوق) میفرمود:
خب، به من چه که اعتراض میکنی: چرا این قدر شعر میخونه؟! تو برو ذوقتو درست کن.
3) کسی که نمیفهمه شما دارین از این ابیات استفادۀ ابزاری میکنین (وگرنه گور پدر مولوی و هزاران نفر مثل او) و گاهی یک بیت کار ساعتها منبرو انجام میده میخواین قانعش کنین؟
با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی بگذار تا بمیرد در درد خودپرستی.
4) دست آخر اینکه: با عوام درنیفتین!!!
#شعر
معاويه بن وهب: شنيدم امام صادق(عليه السّلام)مىفرمود:
چون بنده توبۀ نصوح كند،
۱_خدا او را دوست دارد
۲_و در دنيا و آخرت بر او پرده پوشى كند،
من گفتم یابن رسول الله:چگونه پرده پوشى كند از او؟
فرمود:
هر چه از گناهان كه دو فرشته موكّل بر او برايش نوشتهاند از يادشان ببرد و به اعضاى بدنش وحى كند كه گناهان او را نهان دارند و به هر تيكهاى از زمين وحى كند كه آنچه گناه به روى كرده است نهان ساز و در هنگام ملاقات او با خدا هيچ گواهى بر گناهانش اقامه نشود.
إِذَا تَابَ اَلْعَبْدُ «تَوْبَةً نَصُوحاً» أَحَبَّهُ اَللَّهُ فَسَتَرَ عَلَيْهِ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ يَسْتُرُ عَلَيْهِ قَالَ يُنْسِي مَلَكَيْهِ مَا كَتَبَا عَلَيْهِ مِنَ اَلذُّنُوبِ وَ يُوحِي إِلَى جَوَارِحِهِ اُكْتُمِي عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ وَ يُوحِي إِلَى بِقَاعِ اَلْأَرْضِ اُكْتُمِي مَا كَانَ يَعْمَلُ عَلَيْكِ مِنَ اَلذُّنُوبِ فَيَلْقَى اَللَّهَ حِينَ يَلْقَاهُ وَ لَيْسَ شَيْءٌ يَشْهَدُ عَلَيْهِ بِشَيْءٍ مِنَ اَلذُّنُوبِ.
کافی باب توبه
نکته:
1⃣اینکه توبه نصوح چیست به دو منبع مراجعه کنیم در اونجا بحث کرده اند:
الف: ذیل این آیه(سوره تحریم آیه ۸): «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا» در تفاسیر مفصلا بحث شده در تفاسیر روایی هم ذیل این آیه روایات را آورده اند.
ب: رجوع به مراه العقول علامه مجلسی ذیل روایت فوق....
ایشان اقوال علما در توبه را آورده و اینکه توبه نصوح چیست! چند قول را مطرح کرده اند.....
#روایت
#امام_صادق
همین خودش کافیه!!!
حضرت امیر می فرماید:
عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَبْغَضَ شَيْئاً فَأَبْغَضَهُ، وَ حَقَّرَ شَيْئاً فَحَقَّرَهُ، وَ صَغَّرَ شَيْئاً فَصَغَّرَهُ؛
لَوْ لَمْ يَكُنْ فِينَا إِلَّا حُبُّنَا مَا أَبْغَضَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ، وَ تَعْظِيمُنَا مَا صَغَّرَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ، لَكَفَى بِهِ شِقَاقاً لِلَّهِ وَ مُحَادَّةً عَنْ أَمْرِ اللَّهِ.
پیامبر خدا مى دانست چه چيزى مبغوض خداست!فلذا آن را مبغوض مى شمرد، چه چيز نزد خدا حقير است آن را حقير مى دانست و چه چيز نزد خدا کوچک است آن را کوچک مى ديد.
و اگر در ما چيزى جز محبّت به آن چه مورد خشم خدا و رسولش مى باشد، و نيز بزرگ شمردن آن چه خدا و رسولش آن را کوچک شمرده اند وجود نداشته باشد، همين امر براى مخالفت ما با خدا و سرپيچى از فرمانش کافى است.
خطبـــــــــه ۱۶۰
#روایت
#نهج_البلاغه
#حضرت_امیر
○○●●○○●●○○●●
[روایت ها وحکایت ها]
داستانى آموزنده دربارهى آبرودارى!!!
شیخ حسین انصاریان:
حاج شيخ عباس رضوان اللّٰه تعالى عليه در حاشيهى كتاب شريف «مفاتيح الجنان» از شيخ كفعمى و فيض كاشانى روايت مىكند كه هركس سورهى شمس و ليل و قدر و كافرون و توحيد و فلق و ناس و اخلاص را صد مرتبه همراه با صلوات بخواند هركس را كه اراده كند در خواب مىبيند. يكى از دوستانم كه پدر شهيد و انسان وارستهاى است از قول مردى مؤمن و نيك سيرت و پاىبند به اصول الهى نقل كرد كه من چندين بار به دستورالعملى كه حاج شيخ عباس نوشته است، عمل كردم ولى آنان را كه مىخواستم در خواب نديدم، از جناب شيخ دلگير شدم و پيش خود گفتم چرا پارهاى از امور كه اثر و نتيجه ندارد در مفاتيح آمده است؟! شبى محدث قمى را در عالم رؤيا ديدم، پس از آن كه خود را معرفى كرد، فرمود. از من دلگير نباش من آن مسأله را بر اساس روايات نوشتهام. ولى شايد برخى از مردگان در عالم برزخ گرفتار رنج و محنت باشند و اگر به آن صورت به خواب اشخاص بيايند براى آبروى آنان زيان داشته باشد به اين خاطر حضرت حق نسبت به آنان آبرودارى مىكند و اجازه نمىدهد در خواب ديده شوند و شايد سبب خواب نديدن، حجابى در باطن آرزومند خواب ديدن اشخاص باشد و آن حجاب مانع خواب ديدن اشخاصى كه انسان مايل است آنان را در خواب ببيند گردد!
#حکایت_داستان
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
استاد قـــرائـــــــتی:
📍عواملى وجود دارد كه كيفر را چند برابر مىكند.
برخى از آن عوامل به اين شرح است:
۱. گاهى داشتن شخصيّت اجتماعى، كيفر مجرم را دو برابر مىكند. خداوند به زنان پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد: «مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ» هر كس از شما همسران پيامبر كار زشت انجام دهيد، دو برابر كيفر داريد.
با حضرت صادق (ع) به شقرانی فرمود: القبیح من کل احد قبیح و لکن منک اقبح لمانک منا!
۲.گاهى زمان، گناه را دو برابر مىكند. مثل گناه در روز جمعه، چنانكه در روايات آمده است كه كار خير و يا شر در روز جمعه دو برابر سنجيده مىشود.
إِنَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ، یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ.
۳. گاهى گناهِ كليدى است، يعنى علاوه بر انحراف شخص، ديگران را نيز منحرف مىكند.
الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً ... يُضاعَفُ لَهُمُ الْعَذابُ
#نکات_قرآنی
#موضوع_منبر
○○●●○○●●○○●●
[روایت ها وحکایت ها]
پا منه بیرون ز حد خویش تا بینا شوی
نیست حاجت بر عصا در خانه ی خود کور را
#شعر
روایت ها و حکایت ها
پا منه بیرون ز حد خویش تا بینا شوی نیست حاجت بر عصا در خانه ی خود کور را #شعر
دیگری گوید:
درون خانهٔ خود، هر گدا شهنشاهی است
قدم برون منه از حد خویش، سلطان باش.
#شعر
۴٠سال!!!
آیت الله جوادی آملی
تاریخچه تفسیر قرآن گفتن ما:
در سال 1400 هجری قمری، بعد از اینکه طبق معمول درسی که در مدرس مدرسه سعادت عرض می شد به پایان رسید، من تنها نشسته بودم و شرکت کنندگان درس رفته بودند. من هیچ فکر نمیکردم که در فردای آن روز چه باید شروع بکنیم! گفتیم حالا میرویم تصمیم میگیریم، دروس رایج عقلی و نقلی که آن روز داشتیم فکر بکنیم که چه کتابی را، چه درسی را، چه فقهی را، چه مثلاً اصولی را، چه کلامی را، چه علوم عقلی را شروع بکنیم! همان جا که نشسته بودم دفعتاً به ذهنم رسید که ما تفسیر را شروع بکنیم؛ نه قبلاً فکری داشتیم، نه با کسی مشورت کردیم، نه کسی به ما گفت.
در آن روز به ذهن ما آمد که تفسیر را شروع بکنیم. خدای سبحان این را در ذهن ما القا کرد ما در همان مدرس مدرسه مرحوم سعادت تفسیر را شروع کردیم.
طولی نکشید که جمعیت بیش از وسعت آن مدرس بود، رفتیم مهدیه مرحوم آقای اسلامی(رحمة الله علیه)، طولی نکشید که آنجا هم کافی نبود، رفتیم مسجد محمدیه، طولی نکشید که مسجد محمدیه هم کافی نبود در کوتاهترین مدت ما از مدرس مدرسه سعادت به مسجد اعظم ـ ساخته آیت الله العظمی بروجردی(قدّس الله نفسه الزکیة) ـ منتقل شدیم.
الآن که روز جمعه بیست و سوم شعبان المعظم 1441 هجری قمری است تقریباً چهل سال این تفسیر طول کشید.
#حکایت_داستان
#نکات_قرآنی
○○●●○○●●○○●●
[روایت ها وحکایت ها]