eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
275 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
🤲اللّهُمَّ لا تَجعَل لِفاجِرٍ عَلَيَّ يَدا ؛ فَيُحِبَّهُ قَلبي. رسول خدا صلي الله عليه و آله :  پروردگارا ! مرا مديون لطف و نعمت هيچ بدكارى قرار مده ، مبادا كه قلبم او را دوست بدارد .
از دعاهای همیشگی مرحوم علامه جعفری ۱-پروردگارا تو را قسم می دهیم به اولیائت که حقیقت زندگانی را چشیدند حقیقت زندگی را بر ما بچشان. ۲-خدایا لذت ابدی نماز را بر ما قابل دریافت بفرما. ۳-پروردگارا ما را از پیروان آنان که صدای حق را در این تاریخ طنین انداز کرده اند قرار بده.
🤲دعا برای مخالفین: ابن رئاب از شاگردان امام صادق (ع) گوید: امام صادق علیه‌السّلام در  سجده  چنین می‌گفت: «اللهم اغفرلی و لاصحاب ابی فانی اعلم ان فیهم من ینقصنی»؛ خداوندا! مرا و یاران پدرم را مورد عفو قرار ده. زیرا می‌دانم در میان آنان کسانی هستند که بر من خرده می‌گیرند و حرمتم را پاس نمی‌دارند. بحار ج ۴۷ ص ۱۷
😢بهترین هدیه برای اموات: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ بر قبری گذشت كه روز قبل شخصى در آن دفن شده بود و خانواده اش مى گريستند ـ فرمود : همانا دو ركعت نماز عادى كه شما كوچك مى شماريد، براى صاحب اين قبری دوست داشتنى تر از همه دنياى شماست. "یعنی یکی از بهترین هدیه افراد بر امواتشان نماز است، حال نماز قضا از طرف او بجای آوردند یا نمازی خوانده و ثوابش را هدیه او کنند یا نماز وحشت بخوانند که برای شب اول قبر است و بسیار موثر است. " "...لَمّا مَرَّ بقَبرٍ دُفِنَ فيهِ بالأمسِ إنسانٌ وأهلُهُ يَبكُونَ ـ : لَرَكعَتانِ خَفيفَتانِ ممّا تَحتَقِرُونَ أحَبُّ إلى صاحِبِ هذا القَبرِ مِن دُنياكُم كُلِّها"
خوراک حضرت امیر در بیان ابن ابی الحدید : او هرگز از خوراكى سير نخورد و از همه مردم در خوراك و پوشش خشن تر بود. عبدالله بن ابى رافع مى گويد: يك روز عيد به حضورش رفتم. انبانى سر به مهر آورد و در آن نان جوين بسيار خشكى بود و همان را خورد. من گفتم: اى اميرالمومنين، چرا اين انبان را مهر مى كنى؟ فرمود: بيم آن دارم كه اين دو پسرم چربى يا روغن زيتونى بر آن بمالند. قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِی رَافِعٍ دَخَلْتُ إِلَیْهِ یَوْمَ عِیدٍ فَقَدَّمَ جِرَاباً مَخْتُوماً فَوَجَدْنَا فِیهِ خُبْزَ شَعِیرٍ یَابِساً مَرْضُوضاً فَقَدِمَ فَأَکَلَ فَقُلْتُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فَکَیْفَ تَخْتِمُهُ قَالَ خِفْتُ هَذَیْنِ الْوَلَدَیْنِ أَنْ یَلُتَّاهُ بِسَمْنٍ أَوْ زَیْتٍ. ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۲۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخلاق! آیت الله آل هاشم پدر شهید آل هاشم رحمه الله وقتی می‌بیند در مراسم عزا صندلی مهمان[حاج آقا آقا زاده] پلاستیکی است صندلی خود را به ایشان می‌دهد.‌..
با این حساب چند نفر باتقوا داریم!؟👇 حضرت امیر در توصیف اهل تقوا می فرماید: لا يَحِيفُ عَلَى مَنْ يُبْغِضُ وَ لَا يَأْثَمُ فِيمَنْ يُحِبُّ يَعْتَرِفُ بِالْحَقِّ قَبْلَ أَنْ يُشْهَدَ عَلَيْهِ. انسان با تقوا: 1⃣«به کسى که او با وى دشمنى دارد ستم نمى کند. 2⃣و به سبب دوستى با کسى مرتکب گناه نمى شود. 3⃣و پیش از آنکه شاهدى بر ضدّش اقامه شود اعتراف به حق مى کند» بحار ج ۶۴ ص ۳۱۰ روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
امشب در مراسمی به مناسبت شهدای اخیر موضوع صحبت ما با این دوبیت شروع شد👇👇 یار ناپایدار دوست مدار دوستی را نشاید این غَدّار نیک و بد چون همی بباید مُرد خنک آن کس که گوی نیکی برد
🔸چند سال قبل از ظهور، بوی آن به مشام اهل معنویت می رسد🔸 🌤 یعقوب (علیه السلام) از کنعان با آن فاصله بسیار، به برادران و خویشانش گفت: «انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون»: من بوی یوسف را می شنوم، اگر مرا مسخره نمی کنید، مرا دست نمی اندازید. قرآن اشاره می کند که بزرگان عالم نمی توانند همۀ آنچه را که احساس می کنند با مردم مطرح کنند. مردم ظرفیت شنیدن احساسات بزرگان را ندارند. اگر بزرگان آنچه را درک می کنند به مردم منتقل کنند، مردم آنها را مسخره خواهند کرد. به همین جهت می گوید: «انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون» 🌤 امام زمان علیه السلام وقتی می خواهند پا بگذارند در رکاب، چند_سال مانده به ظهورشان، آنهایی که عاشقش هستند از فاصله دور بویش را می شنوند! آدم بو می برد. شامه انسان اگر زکام نباشد و قدری روحانیت در او باشد، بوی_ظهور را آرام آرام استشمام می کند. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
مقایسه سیاست حضرت امیر با سایر خلفاء:[در بیان ابن ابی الحدید] دشمنان على مى گويند: او را راى و تدبيرى نبوده است و اين بدان جهت است كه او سخت مقيد به شريعت بود و هيچ چيزى را كه خلاف شرع بود صلاح نمى ديد و هرگز كارى را كه دين آنرا حرام كرده است انجام نمى داد. خودش كه درود بر او باد فرموده است. اگر دين و تقوى نبود من زيرك ترين اعراب بودم. خلفاى ديگر آنچه را كه به مصلحت خود مى ديدند انجام مى دادند، خواه مطابق با شرع باشد و خواه نباشد، و ترديد نيشت كسى كه آنچه را به صلاح خود بداند انجام دهد و مقيد به ضوابط شرعى نباشد و آنرا ناديده بگيرد كارهاى اين جهانى او به نظمى كه مى پندارد نزديكتر است و آن كس كه بر خلاف اين باشد كارهاى اين جهانى او در ظاهر به پراكندگى نزديك تر است. ....لَوْ لاَ الدِّینُ وَ التُّقَی لَکُنْتُ أَدْهَی اَلْعَرَبِ. و غیره من الخلفاء کان یعمل بمقتضی ما یستصلحه و یستوفقه سواء أ کان مطابقا للشرع أم لم یکن..... ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۲۸ روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 📌امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌ فرماید: خِرَد و عقل مردم با شش چیز سنجیده می‌ شود: معاشرت، داد و ستد، دستیابی به مقام، برکناری از مقام، توانگری و تهیدستی. سِتَّةٌ تُخْتَبَرُ بِهَا عُقُولُ الرِّجَالِ [النَّاسِ‏]: الْمُصَاحَبَةُ وَ الْمُعَامَلَةُ وَ الْوِلایةُ وَ الْعَزْلُ وَ الْغِنَی وَ الْفَقْرُ . (غرر الحکم، ص۳۴۶). •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ __________________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 📌ای کاش این بیت زیبا رو توی کلینیک های دندان پزشکی🦷 با یک خط زیبا مینوشتند و نصب میکردند: دندان ما ز خوردن نعمت تمام ریخت اندوه روزی از دل ما کــــــــــم نمی شود! •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ ______________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰 عیــــــــــــــب پــــــوشــــــانـــدن 📌كَانَ بِالْمَدِينَةِ أَقْوَامٌ لَهُمْ عُيُوبٌ فَسَكَتُوا عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ فَأَسْكَتَ اللَّهُ عَنْ عُيُوبِهِمُ النَّاسَ فَمَاتُوا وَلاَ عُيُوبَ لَهُمْ عِنْدَ النَّاس وَكَانَ بِالْمَدِينَةِ أَقْوَامٌ لاَ عُيُوبَ لَهُمْ فَتَكَلَّمُوا فِي عُيُوبِ النَّاسِ فَأَظْهَرَ اللَّهُ لَهُمْ عُيُوباً لَمْ يَزَالُوا يُعْرَفُونَ بِهَا إِلَى أَنْ مَاتُوا نبی اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند: در مدينه اقوامى داراى عيوبى بودند آنها از ذكر عيوب مردم سكوت كردند، خداوند هم مردم را از ذكر عيوب آنها ساكت كرد. آنها از دنيا رفتند در حالى كه مردم آنها را از هرگونه عيب پاك مى دانستند و (به عكس) در مدينه اقوام (ديگرى) بودند كه عيبى نداشتند ولى درباره عيوب مردم سخن گفتند خداوند براى آنها عيوبى آشكار ساخت كه پيوسته به آن شناخته مى شدند تا از دنيا رفتند. بحار الانوار جلد ۷۲ •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ ______________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰دل شــــــــــــــکستن 📌سنگین نمیشد اینهمه خواب ستمگران گر میشد از شکستن دل ها صدا بلند دیگری هم میگوید: 📌شکست شیشه ی دل را ، مگو صدایی نیست که این صدا به قیامت بلند خواهد شد •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ __________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰"سِتر" می‌خواهد توبیخ نمی خواهد!!! ۱. بچه ‏اى كه شيشه ‏اى را شكسته و يا لباسش را كثيف كرده و با گردن كلفتى ايستاده كه مگر چه شده، ضربه ‏اش مى ‏زنند و تأديبش می کنند. ۲. ولى آن كه ناراحت شده و زبانش بند آمده و از ترس رنگش را باخته، اميدش مى ‏دهند و تَسلايش مى ‏دهند و جبرانش‏ مى ‏كنند و حتى برايش چيزى مى ‏خرند. ۳.آن‏جا كه اين انسان با غرور ايستاده و گناهش را افتخار مى ‏شناسد، آنچنان آنها را مى ‏گيرد، با فرياد مى ‏شكند... تا آن‏جا كه از آن همه غرور و تفرعن، جز حديثى باقى نمى ‏ماند. ۴. ولى در هنگام ترس و هراس و خشيت و همراه انكسار و التهاب انسان، اين انسانِ شكسته ديگر حتى تواناى توبيخى را ندارد كه در گوشش بگويند كه با آن همه سرمايه چه كردى؟ او خودش شكسته است و ديوار غرورى ندارد كه به پتكى نياز داشته باشد. ۵. اين انسان نه تنها شكستن و توبيخ نمى ‏خواهد، كه جبران مى ‏خواهد و رحمت مى ‏خواهد، سِتر مى ‏خواهد، پوشش مى ‏خواهد تا حتى خودش گناه خودش را نبيند. ۶. غفار و ستّار، هم پاك مى ‏كند و هم مى ‏پوشاند و هم با رحمت و فضلش نه تنها كسرى ‏ها را جبران مى ‏كند، كه سرمايه ‏ى دوباره مى ‏دهد. استاد علی صفایی حائری (ره)، کتاب تطهیر با جاری قرآن، جلد اول | ص ۱۵۸ •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ _____________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰شــــــکر گــــــذاری درجـای خــودش امیر المومنین علی (علیه السلام) مَنْ‏ شَكِرَ عَلَى‏ غَيْرِ إِحْسَانٍ [مَعْرُوفٍ‏] ذَمَّ عَلَى غَيْرِ إِسَاءَة. هر كس بى آن كه خوبى بيند، تشكّر كند ، بى آن كه بدى بيند، نيز نكوهش كند . غرر الحکم ص۴۶۷ •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ ______________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰توصیف امیر المومنین از زبان ابن ابی الحدید : 📌من چه بگويم درباره مردى كه اهل ذمه، با آنكه نبوت پيامبر (ص) را تكذيب مى كنند، او را دوست مى دارند و فلاسفه، با آنكه با اهل شريعت ستيز دارند، او را تعظيم مى كنند و پادشاهان روم و فرنگ صورت او را در كليساها و پرستشگاههاى خود، در حالى كه شمشير حمايل كرده و براى جنگ دامن به كمر زده است، تصوير مى كنند. و پادشاهان ترك و ديلم صورت او را بر شمشيرهاى خود نقش مى زنند. بر شمشير عضدالدولة بن بويه و شمشير پدرش ركن الدولة و نيز بر شمشير آلب الرسلان و پسرش ملكشاه صورت على (ع) منقوش بود، گويى با اين كار براى نصرت و پيروزى فال نيك مى زده اند. 📌من چه بگويم درباره مردى كه پدرش ابوطالب، سيد بطحاء و شيخ قريش و سالار مكه است. گفته اند بسيار كم اتفاق مى افتد كه فقيرى سالار و سرور شود و ابوطالب با آنكه فقير بود به سرورى و سيادت رسيد و قريش او را شيخ مى ناميدند. 📌من چه بگويم در مورد مردى كه از همه مردم بر هدايت پيشى گرفت و به خداى ايمان آورد و او را پرستيد و عبادت كرد، در حالى كه همگان سنگ مى پرستيدند و منكر خدا بودند. هيچ كس بر توحيد و يگانه پرستى بر او سبقت نگرفته است مگر آن كس كه بر هر خيرى از همگان گوى سبقت در ربوده و او محمد رسول خداست. 📌.....ما أقول فی رجل أبوه أبو طالب سید البطحاء و شیخ قریش و رئیس مکّة قالوا قل أن یسود فقیر و ساد أبو طالب و هو فقیر لا مال له و کانت قریش تسمیه الشیخ.... (ابن ابی الحدید، ج ۱ص: ۲۸-۲۹-۳۱) •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ ______________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰 عــــــلامه جـــعــفری : در ادبیات فارسی ما مطالبی هست که اگر یک بیت آن به ذهن یک انسان غربی برسد یک مکتب ارائه می کند در حالی که ما هزاران بیت در این حد داریم و کاری نمی کنیم. آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆ به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقیست به ارادت ببرم درد که درمان هم از اوست زخم خونینم اگر به نشود به باشد خنک آن زخم که هر لحظه مرا مرهم از اوست غم و شادی بر عارف چه تفاوت دارد ساقیا باده بده شادی آن کاین غم از اوست •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ _____________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰کسب حکمت به دو چیز است: حضرت علی علیه السلام: كسب حكمت و فرزانگى، به: ۱.اختصار كردن سخن [کم گویی] ۲.و به كار بردن نرمى (در گفتار و كردار) است. كَسْبُ اَلْحِكْمَةِ إِجْمَالُ اَلنُّطْقِ وَ اِسْتِعْمَالُ اَلرِّفْقِ. غرر الحكم. •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ ______________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰 دو حـــــــکایـــــــــت 📌حضرت آیت الله العظمی خوانساری، شدیداًَ از به کارگیری لفظ و واژه «آیت الله العظمی» نسبت به خود مخالف بودند من چندین بار دیدم که به چند تن از اهل منبر (که ارادتمند ایشان بودند) فرمودند: وقت مردم را به اندازه نام بردن من تلف نکنید، روز قیامت مسئول هستید که چرا وقت مردم را گرفته اید و جوابی ندارید که بدید. 📌دکتر احمد مسجد جامعی به نقل آقای شجاعی - واعظ شهیر : می فرمودند در مجلسی که مرحوم حضرت آیت الله العظمی الحاج سیداحمد خوانساری و فقیه بزرگوار مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ «محمدتقی آملی» حضور داشتند. آقای خوانساری هنگام خروج، بر آقای آملی سبقت گرفتند تا کفش ایشان را جفت کنند. آقای آملی مقاومت کردند و چون نتوانست جلوی آقا را بگیرنده دست آقای خوانساری را بوسیدن آقای خوانساری در کمال فروتنی فرمودند: «دستی که کفش شما را جفت کند، شایسته بوسیدن است!» منــــبـع: کتاب صاحب نفس قدسیه •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ ___________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰آیت الله بهجت|حدیث کسا|حضورحضرت حجت درمجلس 📌بسیار دیده شده و بسیار گفته اند که حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه در مجالس قرائت حدیث کساء حضور داشته اند. نظر ایشان[آیت الله بهجت]بر این بود که در صورت امکان این حدیث به صورت جمعی خوانده شود و در محفلی که خوانده می شود عود روشن شود. کتاب حضرت حجت ص ۱۱۷ •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ __________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰با این کار امام را سبک میکنی !!! 📌ابو هارون گويد: من شرفياب محضر امام صادق (عليه السّلام) بودم كه در حضور من به چندتن از حضار در نزدش ميفرمود: چرا شما ما را سبك ميشماريد! مردى از اهل خراسان از جا برخاست و عرضكرد: ما پناه بخدا ميبريم از اينكه شما را سبك شماريم يا چيزى از دستوراتت را سبك شماريم،فرمود: چرا تو يكى از همان هایى هستى كه مرا سبك شمردى، عرض كرد: پناه بخدا كه من شما را سبك شمرده باشم، فرمود: واى بر تو مگر نشنيدى فلان شخص را - هنگامى كه ما در نزديكى جحفة بوديم - كه به تو ميگفت: مرا بمقدار يك ميل راه (چهار كيلومتر) سوار كن كه بخدا قسم درمانده و خسته شده‌ام و تو سرت را هم براى او بلند نكردى و او را سبك شمردى و هر كه مؤمنى را سبك بشمارد ما را سبك شمرده و احترام خداى عز و جل را ضايع كرده است. َ عَنْ أَبِي هَارُونَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لِنَفَرٍ عِنْدَهُ وَ أَنَا حَاضِرٌ مَا لَكُمْ تَسْتَخِفُّونَ بِنَا قَالَ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ خُرَاسَانَ فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اَللَّهِ أَنْ نَسْتَخِفَّ بِكَ أَوْ بِشَيْءٍ مِنْ أَمْرِكَ فَقَالَ بَلَى إِنَّكَ أَحَدُ مَنِ اِسْتَخَفَّ بِي فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اَللَّهِ أَنْ أَسْتَخِفَّ بِكَ فَقَالَ لَهُ وَيْحَكَ أَ وَ لَمْ تَسْمَعْ فُلاَناً وَ نَحْنُ بِقُرْبِ اَلْجُحْفَةِ وَ هُوَ يَقُولُ لَكَ اِحْمِلْنِي قَدْرَ مِيلٍ فَقَدْ وَ اَللَّهِ أَعْيَيْتُ وَ اَللَّهِ مَا رَفَعْتَ بِهِ رَأْساً وَ لَقَدِ اِسْتَخْفَفْتَ بِهِ وَ مَنِ اِسْتَخَفَّ بِمُؤْمِنٍ فِينَا اِسْتَخَفَّ وَ ضَيَّعَ حُرْمَةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. روضه کافی ص۱۰۲. •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ ______________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰شیوه ی خاص در نهـی از منکر👌❗️ از قول مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رحمة الله علیه) مؤسس حوزه ی مقدسه ی علمیه قم، نقل شده، که فرمودند: پیرمردی بود که به نماز جماعت حاضر می شد و آدم خوبی بود، ولی صورتش را می تراشید. من دنبال فرصتی می گشتم تا او را از این منکر، نهی کنم. روزی کنار در حرم مطهر حضرت معصومه - علیها السلام - با یکدیگر روبرو شدیم. به او گفتم: من دوست دارم صورت شما را ببوسم! آن مرد، صورت خود را نزدیک آورد. صورتش را بوسیدم و در همین حال، آهسته در گوشش گفتم: جای بوسه ی من پیرمرد را نتراش! گفت: چشم! از آن پس دیگر محاسنش را نتراشید. •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ _______________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰 مهمان‌نوازی یا ظلم به همسر؟! 📌خدای رحمت کند شهید مطهری را که می فرمود: بعضی از ما خصلتی داریم و یا به خودمان می‌بندیم و اسمش را «مهمان‌نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: ما مرد هستیم و درِ خانه مرد باز است! همیشه یک مهمان می‌آید و دیگری می‌رود. برای ناهار و شام، مهمان دارد و مهمان شبْ‌خواب هم به خانه‌اش دعوت می‌کند. این فی حدذاته خوب است، ولی از طرف دیگر یک ملاحظه‌ای را نمی‌کنیم. بسا هست که به آن زنی که در خانه ما هست - که ما شرعاً حق نداریم به او فرمان بدهیم و او آزاد و مختار است که اگر میلش باشد، در خانه ما کار کند - فشارها و زحمت‌هایی را تحمیل می‌کنیم و اسمش را «مهمان‌نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: درِ خانه ما باز است و ما مهمان‌نواز هستیم! مهمان‌نوازی‌ای که مستلزم ظلم به یک انسان باشد، مهمان‌نوازی نیست. •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ ____________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰خشونت خلیفه دوم دربیان ابن ابی الحدید 📌عمر لعنه الله علیه زن باردارى را احضار كرد تا از او در موردى سؤ ال كند. آن زن از بيم،[خشونت عمر] كودك خويش را سقط كرد. هنوز آن جنين زنده نشده بود. عمر در اين باره از بزرگان صحابه استفتاء كرد كه آيا پرداخت ديه بر او هست يا نيست. گفتند: بر تو چيزى نيست كه تو مؤدب هستى. على (ع) فرمود: اگر اين اشخاص، رعايت حال ترا كرده اند، نسبت به تو خيانت ورزيده اند و اگر اين پاسخ نتيجه رأى و كوشش ايشان است، اشتباه كرده اند و بر عهده تو است كه برده يى آزاد كنى. عمر و صحابه به عقيده على (ع) برگشتند.[فرمایش حضرت را قبول کردند] ...فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ ع إِنَّ کَانُوا رَاقَبُوکَ فَقَدْ غَشُّوکَ وَ إِنْ کَانَ هَذَا جَهْدَ رَأْیِهِمْ فَقَدْ أَخْطَئُوا عَلَیْکَ غُرَّةٌ یَعْنِی عِتْقَ رَقَبَةٍ فَرَجَعَ عُمَرُ وَ اَلصَّحَابَةُ إِلَی قَوْلِهِ. ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۱۷۴ •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ _____________ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1