eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
105 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۳۷۰ نهج البلاغه وروي أنه علیه السلام:، قلما اعتدل به المنبر، إِلا قال أمام الخطبة : أَيُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا اللّهَ فَمَا خُلِقَ امْرُؤٌ عَبَثاً فَيَلْهُو، وَ لاَ تُرِکَ سُدًى فَيَلْغُو وَمَا دُنْيَاهُ الَّتي تَحَسَّنَتْ لَهُ بِخَلَفٍ مِنَ الاْخِرَةِ الَّتِي قَبَّحَهَا سُوءُ النَّظَرِ عِنْدَهُ، وَ مَا الْمَغْرُورُ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الدُّنْيَا بِأَعْلَى هِمَّتِهِ كَالآخَرِالَّذِي ظَفِرَ مِنَ الآخِرَةِ بِأَدْنَى سُهْمَتِهِ. *روايت شده كه كمتر اتفاق مى‌افتاد كه امام علیه السلام: بر منبر بنشيند و پيش از خطبه چنين نفرمايد : اى مردم! تقواى الهى پيشه كنيد (و بدانيد) هيچ‌كس و عبث آفريده نشده كه دائماً به (و سرگرمى‌هاى مختلف) بپردازد و هيچ‌كس مهمل و بى‌هدف رها نشده تا به كارهاى لغو و بى ارزش مشغول شود (هرگز) دنياى دلپسندش جاى آخرتى را كه با بدنگرى، زشت در نظرش جلوه كرده است نخواهد گرفت و آن فريب‌ خورده‌اى كه با برترين كوشش بر دنيا ظفر يافته همچون كسى نيست كه به كمترين سهم خود از آخرت دست يافته است.* شرح آیت الله مکارم بحارالانوار از امام صادق(عليه السلام)آورده است مى خوانيم كه ابوبصير خدمت حضرت رسيد، عرض كرد: فدايت شوم مرا تشويق (به بهشت) كن. امام(عليه السلام)فرمود: بوى بهشت از فاصله هزار سال به مشام مى رسد و كمترين منزلى كه بهشتيان دارند منزلى است كه اگر همه جن و انس را بخواهد به آن دعوت كند مى تواند از آن ها پذيرايى نمايد بى آن كه چيزى از نعمت هاى او كاسته شود و كمترين مقام اهل بهشت مقام كسى است كه داخل بهشت مى شود و سه باغ در برابر او نمايان مى گردد و هنگامى كه در پايين ترين آن ها وارد مى شود همسران و خادمان و نهرها و ميوه هاى فراوانى مى بيند و شكر و حمد خدا را به جا مى آورد. به او گفته مى شود: سر بلند كن و باغ دوم را ببين كه در آن نعمت هايى است كه در باغ اول نيست. عرضه مى دارد: خداوندا! اين باغ را نيز نصيب من كن. مى فرمايد: شايد اگر آن را به تو بدهم باز غير آن را بخواهى. عرضه مى دارد: همين را مى خواهم، همين را مى خواهم. (و به همين ترتيب باغ ديگرى را با نعمت هاى بسيار فراوان مشاهده مى كند و شكر و سپاس خدا را بسيار به جا مى آورد). @rezayatazendegi
تدبر *اگر دست از گناهان نشسته ایم* یا ؛ ریشه دارد در ما. ولی مخفی است درمانش کنیم... @rezayatazendegi
حکمت ۳۷۱ نهج البلاغه امام(عليه السلام) فرمود: ۱. هيچ شرافتى برتر از نيست ۲. و هيچ عزتى گران بهاتر از ۳. هيچ پناهگاهى بهتر و نگهدارنده تر از (و پرهيزاز شبهات)نمى باشد. ۴. هيچ شفيعى بخش تر از ۵. هيچ گنجى بى كننده تر از ۶. هيچ اى براى از بين بردن بهتر از به مقدار حاجت نمى باشد. ۷. آنكس كه به مقدار نياز اكتفاكند به و هميشگى دست يافته و در فراخناى آسودگى جاى گرفته است ۸. در حالى كه دنياپرستى و و مَركب تعب و است. ۹. و و انگيزه هايى هستند براى فرو رفتن در گناهان، ۱۰. و و بدكارى، جامع تمام (اين) هاست. وقال علیه السلام:لاَ شَرَفَ أَعْلَى مِنَ الاِْسْلاَمِ، وَ لاَ عِزَّ أَعَزُّ مِنَ التَّقْوَى، وَ لاَ مَعْقِلَ أَحْسَنُ مِنَ الْوَرَعِ، وَ لاَ شَفِيعَ أَنْجَحُ مِنَ التَّوْبَةِ، وَ لاَ كَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَةِ، وَ لاَ مَالَ أَذْهَبُ لِلْفَاقَةِ مِنَ الرِّضَى بِالْقُوتِ. وَ مَنِ اقْتَصَرَ عَلَى بُلْغَةِ الْكَفَافِ فَقَدِ انْتَظَمَ الرَّاحَةَ وَتَبَوَّأَخَفْضَ الدَّعَةِ وَالرَّغْبَةُ مِفْتَاحُ النَّصَبِ وَمَطِيَّةُ التَّعَبِ، وَالْحِرْصُ وَالْكِبْرُ وَالْحَسَدُ دَوَاعٍ إِلَى التَّقَحُّمِ فِي الذُّنُوبِ، وَ الشَّرُّ جَامِعُ مَسَاوِي الْعُيُوبِ. @rezayatazendegi
تدبر در روایات بر به عنوان سرمایه ای دائمی تاکید شده؛ چراکه دنیا دنیاست با کمبودها و نیازها و اگر بیشترین پول را داشته باشی به طور طبیعی خرج ات بیشتر است... ولی راه از یعنی به اندک بسنده کردن و از استفاده به اندازه نیاز می گذرد..‌. @rezayatazendegi
☀️حکمت ۳۷۲ نهج البلاغه امام علیه السلام به جابر بن عبدالله انصارى چنين فرمود : *اى جابر! و دين و دنيا به چهار چيز است: ۱. و دانشمندى كه علم خود را به‌كار گيرد ۲. و نادانى كه از فراگيرى سر باز نزند ۳. و سخاوتمندى كه در بذل و بخل نورزد ۴. و نيازمندى كه آخرتش را به دنيا نفروشد.* ازاين‌رو هرگاه عالم علمش را ضايع كند (و به‌كار نگيرد)، از فراگيرى علم خوددارى خواهد كرد (زيرا به علم عالم مى‌شود) و هرگاه اغنيا در نيكى ورزند، نيازمندان آخرت خود را به دنيا مى‌فروشند (و به اموال اغنيا حمله مى‌كنند). *«اى جابر! كسى كه فراوان خداوند به او روى آورد مردم به او بسيار خواهد شد»; در اين حال آن كس كه وظيفه واجب خود را در برابر اين نعمت هاى الهى انجام دهد زمينه و آن ها را فراهم ساخته و آن كس كه به واجب خود در برابر آن ها عمل نكند آن ها را در معرض و قرار داده است.* وقال علیه السلام:لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الاَْنْصَارِيِّ: يَا جَابِرُ، قِوَامُ الدِّينِ وَالدُّنْيَا بِأَرْبَعَةٍ: عَالِمٍ مُسْتَعْمِلٍ عِلْمَهُ، وَ جَاهِلٍ لاَ يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ، وَ جَوَادٍ لاَ يَبْخَلُ بِمَعْرُوفِهِ، وَفَقِيرٍ لاَ يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ؛ فَإِذَا ضَيَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ، وَ إِذَا بَخِلَ الْغَنِيُّ بِمَعْرُوفِهِ بَاعَ الْفَقِيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ. يَا جَابِرُ، مَنْ كَثُرَتْ نِعَمُ اللّهِ عَلَيْهِ كَثُرَتْ حَوَائِجُ النَّاسِ إِلَيْهِ، فَمَنْ قَامَ لِلّهِ فِيهَا بِمَا يَجِبُ فِيها عَرَّضَهَا لِلدَّوَامِ وَ الْبَقَاءِ، وَ مَنْ لَمْ يَقُمْ فِيهَا بِمَا يَجِبُ عَرَّضَهَا لِلزَّوَالِ وَالْفَنَاءِ. @rezayatazendegi
شرح آیت الله مکارم چهار چيز هركدام در جاى خود قرار گيرد هم دين مردم سامان مى يابد و هم دنياى آنها. *نخستين پايه ها علم و دانش، و تعليم و تعلم است و تا اين دو پايه محكم نشود نه دين مردم سامان مى يابد نه دنياى آنها;* در دينشان گرفتار انواع و ها مى شوند و در دنيايشان گرفتار انواع ها و و ها و ناكامى ها. جامعه فقير و همچنين جامعه اى كه ثروتمندان بخيلى داشته باشد از آرامش و امنيت محروم خواهد بود. آنگاه امام(عليه السلام) اشاره به نقطه مقابل اين چهار ركن و آثار شوم آن مى كند. بديهى است كه افراد غير عالم هنگامى كه ببينند علما به علم خود پايبند نيستند، هم به خود آن ها بى اعتماد مى شوند و هم به علمشان و در اين حال به دنبال فراگيرى علوم آن ها نمى روند و مى گويند: اگر علم آن ها حقيقتى داشت خودشان به آن عمل مى كردند. به تعبير ديگر، *بهترين راه تبليغ علم، عمل به آن است.* نيز روشن است كه هرگاه اغنيا به وظايف خود در برابر نيازمندان عمل نكنند آن ها سد تقوا را شكسته و آلوده انواع گناهان، امثال سرقت و غارت، خيانت در امانت، حتى قيام هاى عمومى بر ضد ثروتمندان و رفتن به سراغ نظام هاى اشتراكى و كمونيستى مى شوند. در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «مَنْ عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللَّهِ عَلَيهِ اشْتَدَّتْ مَئُونَةُ النَّاسِ عَلَيهِ فَاسْتَدِيمُوا النِّعْمَةَ بِاحْتِمَالِ الْمَئُونَةِ وَ لاَ تُعَرِّضُوهَا لِلزَّوَالِ فَقَلَّ مَنْ زَالَتْ عَنْهُ النِّعْمَةُ فَكَادَتْ أَنْ تَعُودَ إِلَيهِ; كسى كه نعمت خداوند بر او فراوان و عظيم شود نياز مردم به او شديد خواهد شد پس نعمت ها را از طريق تحمل اين هزينه ها بر خود پايدار سازيد و آن را در معرض زوال قرار ندهيد زيرا هنگامى كه نعمت (براثر ناسپاسى) زائل شود كمتر ديده مى شود كه بازگردد». @rezagatazendegi
☔️تدبر *ظرفیت ما چقدر است؟ چقدر مردم به ما رجوع می کنند، چقدر تخصص داریم؟ اگر واقعا در زمینه ای توانمند هستیم یا تخصص داریم و برخی از مردم به ما رجوع می کنند...ایا شکر این نعمت را به جا می اوریم؟ یا خسته می شویم؟ بالاخره مردم مشکلاتی دارند ... نیازمند فکر دیگران... نیازمند به مشورت یا راهنمایی یا کمک مالی دیگران هستند... شکر این نعمتها این است که خسته نشویم... صبر کنیم... وقت بگذاریم... بی حوصله نشویم...* @rezayatazendegi
👈حکمت ۳۷۳ نهج البلاغه ابن جرير طبرى در تاريخ خود از عبد الرحمن بن ابى ليلى فقيه نقل كرد، كه براى مبارزه با حجّاج به كمك ابن اشعث برخاست،(1) براى تشويق مردم گفت : *من از على عليه السّلام «كه خداوند درجاتش را در ميان صالحان بالا برد، و ثواب شهيدان و صدّيقان به او عطا فرمايد» در حالى كه با شاميان رو برو شديم شنيدم كه فرمود): اى مؤمنان» هر كس تجاوزى را بنگرد، و شاهد دعوت به منكرى باشد، و در دل آن را انكار كند خود را از آلودگى سالم داشته است، و هر كس با زبان آن را انكار كند پاداش آن داده خواهد شد، و از اوّلى برتر است، و آن كس كه با شمشير به انكار بر خيزد تا كلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد، او را رستگارى را يافته و نور يقين در دلش تابيده.* _______________________________________ (1). عبد الرّحمان، پدرش از اصحاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است، و از پيامبر حديث نقل كرده، و در ركاب امام على عليه السّلام در جنگ جمل حضور داشت، عبد الرّحمان بر ضد عبد الملك مروان با همدستى ابن أشعث قيام كرد و در واقعه «دير جماجم» در سال 83 هجرى كشته شد. وَرَوَى ابْنُ جَرِير الطَّبَرِيُّ فِي تَارِيخِهِ عَنْ عَبْدِالرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَى الْفَقِيهِ وَكَانَ مِمَّنْ خَرَجَ لِقِتَالِ الْحَجَّاجِ مَعَ ابْنِ الاَْشْعَثِ أَنَّهُ قَالَ فِيمَا كَانَ يَحُضُّ بِهِ النَّاسَ عَلَى الْجِهَادِ إِنِّي سَمِعْتُ عَلِيّاً رَفَعَ اللَّهُ دَرَجَتَهُ فِي الصَّالِحِينَ وَأَثَابَهُ ثَوَابَ الشُّهَدَاءِ وَالصِّدِّيقِينَ يَقُولُ يَوْمَ لَقِينَا أَهْلَ الشَّامِ: أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ، إِنَّهُ مَنْ رَأَى عُدْوَاناً يُعْمَلُ بِهِ وَ مُنْكَراً يُدْعَى إِلَيْهِ، فَأَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ فَقَدْ سَلِمَ وَ بَرِىءَ; وَ مَنْ أَنْكَرَهُ بِلِسَانِهِ فَقَدْ أُجِرَ، وَ هُوَ أَفْضَلُ مِنْ صَاحِبِهِ; وَ مَنْ أَنْكَرَهُ بِالسَّيْفِ لِتَكُونَ كَلِمَةُ اللّهِ هِىَ الْعَلْيَا وَ كَلِمَةُالظَّالِمينَ هِيَ السُّفْلَى، فَذَلِكَ الَّذِي أَصَابَ سَبِيلَ الْهُدَى، وَ قَامَ عَلَى الطَّرِيقِ وَ نَوَّرَ فِي قَلْبِهِ الْيَقِينُ. @rezayatazendegi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برای سنجش ایمان افراد، کفر به طاغوت آنها را بسنجید🔸 یکی از مصادیق فهم در دین این است که وقتی از ایمان کسی تعریف می‌کنند، شما ببینید کفر به طاغوت او چگونه بوده است. تمام مشکلات عالَم اسلام این است که کفر به طاغوت را جدّی نگرفتند و از کنار آن به‌سادگی گذشتند. امام خمینی رحمه الله، حج را با برائت از مشرکین واقعاً زنده کرد. امام راحل به آن‌هایی که مخالف برائت بودند، گفت: این‌ها به آمریکا لبیک می‌گویند! کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درس‌های عاشورا/ صفحه 68 به نقل از کانال آیت الله حائری شیرازی
🌸حکمت 374 نهج البلاغه امام(عليه السلام) در گفتار ديگرى در همين زمينه فرمود: گروهى از مردم با دست و زبان و قلب به مبارزه با منكرات و انكار منكر برمى خيزند. آن ها تمام خصلت هاى نيك را به طور كامل در خود جمع كرده اند. گروهى ديگر تنها با زبان و قلب به مبارزه برمى خيزند اما با دست كارى انجام نمى دهند آن ها به دو خصلت از خصلت هاى نيك تمسك جسته اند و يكى را ضايع كرده اند. گروهى ديگر تنها با قلبشان نهى از منكر مى كنند (و از آن بيزارند) ولى مبارزه با دست و زبان را ترك مى گويند اين گروه بهترين خصلت هاى از اين سه را ترك گفته و تنها به يكى چنگ زده اند. گروهى ديگر نه با زبان نهى از منكر مى كنند و نه با قلب و نه با دست، اين ها (در حقيقت) مردگانى در ميان زندگان هستند. (بدانيد) تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر همچون آب دهان است در برابر دريايى عميق و پهناور. امر به معروف و نهى از منكر نه مرگ كسى را نزديك مى كند و نه از روزى كسى مى كاهد (و بدانيد) از همه اين ها مهمتر سخن حقى است كه در برابر سلطان ستمگرى گفته شود (و از مظلومى در مقابل آن ظالم دفاع گردد). موَفِي كَلام آخَرَ لَهُ يَجْرِي هَذَا الْمَجْرَى: فَمِنْهُمُ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ، فَذلِكَ الْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ الْخَيْرِ; وَمِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ، فَذَلِكَ مُتَمَسِّكٌ بِخَصْلَتَيْنِ مِنْ خِصَالِ الْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ خَصْلَةً; وَ مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَالتَّارِكُ بِيَدِهِ وَلِسَانِهِ، فَذلِكَ الَّذِي ضَيَّعَ أَشْرَفَ الْخَصْلَتَيْنِ مِنَ الثَّلاثِ وَ تَمَسَّكَ بِوَاحِدَة، وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لاِِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَقَلْبِهِ وَيَدِهِ، فَذلِكَ مَيِّتُ الاَْحْيَاءِ. وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللّهِ، عِنْدَ الاَْمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنَفْثَة فِي بَحْر لُجِّيٍّ. وَ إِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىَ عَنِ الْمُنْكَرِ لاَ يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَل، وَ لاَ يُنْقِصَانِ مِنْ رِزْق، وَ أَفْضَلُ مِنْ ذلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْل عِنْدِ إِمَام جَائِر. 📌تدبر ما جزء کدام دسته ایم؟ چگونه می توانیم جزء دسته اول قرار بگیریم؟ وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهیم؟ چه شرایطی دارد؟ و ... @rezayatazendegi
📌تدبر اگر در این سه حکمت اخیر دقت کنیم متوجه می شویم کمترین مرتبه نهی از واکنش قلبی منفی و از آن کار است. پس نفرت از انواع شرک و کفر و ظلم کمترین کاری است که یک انسان زنده بایستی انجام دهد، پس اگر قلب مان را معاینه کنند و بغض و حب در راه خدا در آن ضعیف باشد یعنی این فرد رو به مرگ است... و باید احیا شود...*احی قلبی...احی قلبک...* پس انواع خبرها که می شنوی و انواع منکرات و یا بایستی در قلبت اثر بگذارد...*وجلت قلوبهم...* و اگر زنده شویم زبان مان نیز گشوده می شود به خیر و اگر زنده تر شویم اعضا و جوارحمان نیز در مسیر خیر به کار می افتند... *امتعنا باسماعنا و ابصارنا.../ الهی وجهنی للخیر...واجعلنی من اهله....* پس اهل خیر شدن مطلبی است و در مسیر خیر حرکت کردن مطلب دیگر چنانچه امیرالمومنین علیه السلام فرمودند : *امر به معروف کن تا از اهل آن شوی...* 👈برخی آیات مرتبط جهت تدبر در این روایت: سوره مبارکه فصلت آیه 39. ومن آیاته انک تری الارض خاشعة فاذا انزلنا علیها الماء اهتزت وربت ان الذی احیاها لمحیی الموتی انه علی کل شیء قدیر و از آیات او این است که زمین را خشک (و بی‌جان) می‌بینی، امّا هنگامی که آب (باران) بر آن می‌فرستیم به جنبش درمی‌آید و نموّ می‌کند؛ همان کسی که آن را زنده کرد، مردگان را نیز زنده می‌کند؛ او بر هر چیز تواناست! سوره مبارکه ممتحنه آیه 4. قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم والذین معه اذ قالوا لقومهم انا برآء منکم ومما تعبدون من دون الله کفرنا بکم وبدا بیننا وبینکم العداوة والبغضاء ابدا حتی تومنوا بالله وحده الا قول ابراهیم لابیه لاستغفرن لک وما املک لک من الله من شیء ربنا علیک توکلنا والیک انبنا والیک المصیر برای شما سرمشق خوبی در زندگی ابراهیم و کسانی که با او بودند وجود داشت، در آن هنگامی که به قوم (مشرک) خود گفتند: «ما از شما و آنچه غیر از خدا می‌پرستید بیزاریم؛ ما نسبت به شما کافریم؛ و میان ما و شما عداوت و دشمنی همیشگی آشکار شده است؛ تا آن زمان که به خدای یگانه ایمان بیاورید! -جز آن سخن ابراهیم که به پدرش [= عمویش آزر] گفت (و وعده داد) که برای تو آمرزش طلب می‌کنم، و در عین حال در برابر خداوند برای تو مالک چیزی نیستم (و اختیاری ندارم)!- پروردگارا! ما بر تو توکّل کردیم و به سوی تو بازگشتیم، و همه فرجامها بسوی تو است! ✋استمداد طلبی و مشارکت: اگر در این باره تجربه ای، ، روایتی، تدبری، صوتی یا نکته ای دارید برای بنده بفرستید. @okhovat @rezayatazendegi
حکمت ۳۷۵ نهج البلاغه ابوجحيفه مى‌گويد: از اميرمؤمنان عليه السلام شنيدم كه مى‌ فرمود : *نخستين مرحله‌اى از كه از شما مى‌ گيرند و در آن مغلوب مى‌شويد جهاد با (جهاد عملى) است سپس جهاد با و بعد جهاد با . آن‌كس كه حتى با قلبش به طرفدارى معروف و با برنخيزد قلبش واژگونه مى‌شود! بالاى آن پايين و پايين آن بالا مى‌رود (و حس نيك و بد را از دست مى‌دهد).* وَعَنْ أَبِي جُحَيْفَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ(عليه السلام)يَقُولُ: أَوَّلُ مَا تُغْلَبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْجِهَادِ الْجِهَادُ بِأَيْدِيكُمْ، ثُمَّ بِأَلْسِنَتِكُمْ ثُمَّ بِقُلُوبِكُمْ; فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً، وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً،قُلِبَ فَجُعِلَ أَعْلاَهُ أَسْفَلَهُ وَأَسْفَلُهُ أَعْلاَهُ. @rezayatazendegi
شرح آیت الله مکارم روشن است كه ظالمان و دشمنان اسلام نخست تلاش مى كنند چراغ پرفروغ امر به معروف و نهى از منكر عملى را از مسلمانان بگيرند و اجازه ندهند كسى عملاً امر به معروف يا نهى از منكر كند مبادا موقعيت آن ها به خطر بيفتد. *هنگامى كه جهاد عملى را خاموش كردند به سراغ جهاد زبانى مى روند و اجازه نمى دهند كسى بر فراز منابر يا در مجامع ديگر امر به معروف و نهى از منكر كند* و كسانى را كه اقدام به اين كار كنند تحت تعقيب قرار مى دهند و حتى در تاريخ مى خوانيم كه گاه زبان بعضى از آن ها را قطع مى كردند تا نتوانند امر به معروف و نهى از منكر كنند و بساط ظالمان را متزلزل سازند مانند آنچه درباره ميثم تمار، آن يار باوفا و دوست مخلص على(عليه السلام) نقل شده كه حتى هنگامى كه او را به چوبه دار آويزان كردند (معمول بود طناب را زير بغل شخصى كه مى خواستند به دار بياويزند قرار مى دادند) باز بر فراز چوبه دار فضايل على(عليه السلام)را بيان مى كرد. ابن زياد دستور داد زبانش را قطع كردند. يا اين كه همچون ابوذر به نقطه دور افتاده اى تبعيد مى شدند تا كسى پيام زبان حق گويشان را نشنود آن گونه كه در زمان معاويه و خليفه سوم روى داد. *و هنگامى كه اين مرحله از جهاد را گرفتند تبليغات منفى را آغاز مى كنند به گونه اى كه آن حالت تنفر قلبى را به تدريج از مردم بگيرند* تا شعله جهاد با قلب نيز خاموش شود و يا اين كه وقتى جهاد عملى و جهاد با زبان گرفته شد و مدتى گذشت به تدريج انسان ها زشتى منكرات را فراموش مى كنند همان گونه كه انسان ماهر در انجام يك كار اگر مدتى آن را ترك كند مهارت خود را به كلى از دست خواهد داد. بعضى از شارحان نهج البلاغه احتمال ديگرى در تفسير اين كلام داده اند و آن اين كه *وقتى حاكميت ظالمان ادامه پيدا كند نسل هايى كه بعداً روى كار مى آيند زشتى منكرات را فراموش مى كنند و به اين ترتيب جهاد با قلب نيز ترك مى شود.* آنگاه امام(عليه السلام) در يك نتيجه گيرى پرمعنا مى فرمايد: «كسى كه حتى با قلبش از نيكى ها طرفدارى و با منكرات مبارزه نكند قلبش واژگونه مى شود، بالاى آن پايين و پايين آن بالا قرار مى گيرد»; (فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً، وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً، قُلِبَ فَجُعِلَ أَعْلاَهُ أَسْفَلَهُ وَ أَسْفَلُهُ أَعْلاَهُ). معلوم است كه منظور از «قلب» در اين جا آن عضو صنوبرى كه وسيله رسانيدن خون به تمام اعضاى بدن است نمى باشد بلكه قلب در اين جا به معناى عقل و حس تشخيص است زيرا يكى از معانى قلب در لغت، همان عقل است. اشاره به اين كه انسان حس تشخيص نيك و بد را در چنان محيطى از دست مى دهد و به تدريج نيكى ها در نظرش زشت و زشتى ها در نظرش زيبا خواهد شد. در حديثى پرمعنا و پيشگويانه از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) چنين مى خوانيم: «كَيفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ فَقِيلَ لَهُ وَ يكُونُ ذَلِكَ يا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ فَقِيلَ لَهُ يا رَسُولَ اللَّهِ وَ يكُونُ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً; چگونه خواهيد بود هنگامى كه زنان شما فاسد شوند و جوانان شما فاسق و امر به معروف و نهى از منكر را ترك كنيد؟ كسى عرض كرد: اى رسول خدا(صلى الله عليه وآله)! آيا چنين امرى واقع مى شود؟ پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: آرى و بدتر از اين واقع خواهد شد. چگونه خواهيد بود هنگامى كه امر به منكر مى كنيد و نهى از معروف؟ عرض كردند: اى رسول خدا(صلى الله عليه وآله)! آيا چنين چيزى واقع خواهد شد؟ فرمود: آرى و بدتر از اين روى مى دهد. چگونه خواهيد بود هنگامى كه معروف را منكر و منكر را معروف (و زيبايى ها را زشت و زشتى ها را زيبا) خواهيد ديد؟». در قرآن مجيد نيز آمده است كه يكى از كارهاى شيطان اين است كه زشتى ها را در نظر انسان زيبا نشان مى دهد: «(وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لاَ يَهْتَدُونَ); و شيطان اعمالشان را در نظرشان جلوه داده، و آن ها را از راه بازداشته; و ازاين رو هدايت نمى شوند!». @rezayatazendegi
📎🔹️«نمی‌توانم نفس بکشم» و افسانه حقوق بشر! 🔸در ویدئویی که سال گذشته در شبکه‌های اجتماعی آمریکا دست‌به‌دست می‌شد، پلیس سفیدپوست آمریکایی درحالی‌که یک مظنون سیاه‌پوست را به روی شکم بر روی آسفالت خوابانده است، زانوی خود را به مدت ۷ دقیقه بر گردن این فرد می‌فشارد تا سکانس دیگری از خشونت پلیس آمریکایی به نمایش گذاشته شود و «جورج فلوید»، مظنون سیاه‌پوست درحالی که فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، «کمی به من آب بدهید» و «مرا نکش» قربانی اغراض نژادپرستانه شده و جان بدهد. در کنار خبر فوق، این خبر را هم اضافه کنید. آمریکا درهمان زمان وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی انتظامی و شماری از مسئولان ارشد ناجا را در لیست سیاه تحریم‌های خود قرار داد، آن‌هم به علت نقض حقوق بشر! حالا در تازه‌ترین رسوایی رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا، ویدئویی منتشر شده که در آن برای چندهزارمین بار دست آمریکایی‌ها در نقض حقوق بشر رو شده است. بر اساس گزارشی که یک مرکز پژوهشی فعال در زمینه حقوق بشر تحت عنوان «Mapping Police Violence» در دی‌ماه ۹۶ منتشر شد، «نیروهای پلیس آمریکا تا ۲۶ دسامبر، ۱ هزار و ۱۲۹ تن را در ایالت‌های مختلف این کشور به قتل رسانده که جراحت ۹۲ درصد از آن‌ها بسیار شدید بوده است.» بر اساس گزارش این مرکز پژوهشی همچنین «۴۳ درصد افسران پلیس آمریکایی قبل از سال ۲۰۱۷ نیز مرتکب قتل شده‌اند.» همچنین «پلیس آمریکا در سال ۲۰۱۷، ۱۴۷ نفر را که مسلح نبوده و اغلب آن‌ها رنگین‌پوست بوده‌اند، به قتل رسانده است.» ماجرای چنین قتل‌هایی با اغراض نژادپرستانه، به همین مورد چند روز پیش ختم نمی‌شود چه آنکه فریادهای «جورج فلوید» سیاه‌پوست، تداعی‌گر فریادهای «اریک گارنر» پارکبان سیاه‌پوست شهر نیویورک است که ۶ سال پیش صرفاً به ظن فروش مواد مخدر، ۴ نیروی پلیس روی او افتادند... ادامه مطلب👇 http://kayhan.ir/fa/news/189412 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا، گپ و بله @kayhannewspaper
حکمت ۳۷۶ نهج البلاغه وقال علیه السلام:إِنَّ الْحَقَّ ثَقِيلٌ مَرِيءٌ، وَ إِنَّ الْبَاطِلَ خَفِيفٌ وَبِيءٌ. امام(عليه السلام) فرمود: *، سنگين اما گواراست، و ، سبك است اما بلاخيز و مرگ آور.* شرح آیت الله مکارم توضيح اين كه در كتاب الفتوح ابن اعثم كوفى آمده است كه گروهى از اهل شام نزد عثمان آمدند و از معاويه شكايت كردند و جمعى از خوبان كوفه نزد او آمدند و از والى او سعيد بن عاص شكايت داشتند. عثمان گفت: تا كى اين گونه شكايت ها از اين دو نفر به من مى رسد؟ حجاج بن غزيه انصارى گفت: مردم فقط از اين دو نفر شكايت ندارند آن ها از همه عمال و فرمانداران تو شاكى هستند. يك بار به سراغ آن ها فرستادى و احضارشان كردى سپس بار ديگر آن ها را به مقام خود بازگرداندى، اكنون به سراغ آن ها بفرست و آن ها را در حضور اصحاب پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به اين مسجد احضار كن سپس از آن ها عهد و پيمان بگير كه به كسى ظلم نكنند و آن ها را سوگند ده آنگاه آن ها را به جاى خود بازگردان و اگر نپذيرفتند ديگرى را به جاى آن ها بفرست زيرا صالحان مسلمين كم نيستند. بسيارى از مردم نيز همين پيشنهاد را تأييد كردند. به دنبال اين ماجرا عثمان به سراغ جميع كارگزاران و فرماندارانش فرستاد و آن ها را احضار كرد سپس رو به اصحاب رسول خدا(صلى الله عليه وآله)كرد و گفت: اى مردم! اين ها كارگزاران من اند كه مورد اعتمادم بوده اند اگر دوست داشته باشيد آن ها را عزل مى كنم و آن كس را كه شما دوست بداريد به جاى آن ها مى گذارم. اين جا بود كه &اميرمؤمنان على(عليه السلام) (كه مى دانست عثمان در اين سخن خود پايدار نخواهد ماند) فرمود: اى عثمان! حق، سنگين است (و تلخ) و باطل، سبك است (و شيرين) تو مردى هستى كه اگر به تو راست بگويند خشمگين مى شوى و اگر دروغ بگويند راضى مى گردى. مطالب بسيارى از مردم به تو رسيده كه اگر آن ها را ترك كنى بهتر از آن است كه اصرار بر آن ها داشته باشى. از خدا بپرهيز و از آنچه مردم درباره تونمى پسندند توبه كن.* آنگاه طلحه نيز سخنانى در تأييد سخنان على(عليه السلام) گفت. *سرانجام عثمان عصبانى شد و گفت: چرا مرا رها نمى كنيد؟ چرا اين همه سرزنش مى كنيد؟ من كارى نكرده ام. شما اوضاع را بر ضد من دگرگون ساختيد...* . حوادث بعد از اين ماجرا كه در تاريخ صدر اسلام به طور مشروح آمده نشان مى دهد كه عثمان سرانجام تن به حق نداد چراكه تلخ و سنگين بود و باطل را برگزيد چراكه ظاهراً شيرين بود ولى عاقبت دردناكى براى او و براى جهان اسلام بهوجود آمد. اى كاش كلام اميرمؤمنان على(عليه السلام) را پذيرفته بود و آن همه آسيب ها به جهان اسلام نمى رسيد. شبيه همين كلام نورانى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)به صورت ديگرى آمده است كه فرمود: «الْحَقُّ ثَقيلٌ مُرٌّ، وَ الْباطِلُ خَفيفٌ حُلْوٌ، وَ رُبَّ شَهْوَةِ ساعَة تُورِثُ حُزْناً طَويلاً; *حق، سنگين و تلخ است، و باطل، سبك و شيرين; ليكن چه بسا يك لحظه شهوت پرستى، نگرانى و حزن طولانى درپى داشته باشد».* @rezayatazendegi
تدبر تاکنون چه کارهایی را به خاطر سخت و سنگین بودن ترک کرده ایم؟ ملاک کارها آیا حق بوده یا آسان بودن؟
حکمت ۳۷۷ نهج البلاغه لاَ تَأْمَنَنَّ عَلَى خَيْرِ هذِهِ الاُْمَّةِ عَذَابَ اللّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: «فَلاَ يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ» وَلاَ تَيْأَسَنَّ لِشَرِّ هذِهِ الاُْمَّةِ مِنْ رَوْحِ اللّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى : «إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ». امام علی علیه السلام فرمود : *بهترين افراد اين امت را از عذاب الهى ايمن ندانيد زيرا خداوند مى‌فرمايد: جز زيان‌كاران هيچ‌كس در برابر مجازات الهى احساس امنيت نمى‌كند. (ممكن است يك روز لغزشى پيدا كند و در صف بدكاران قرار گيرد) و براى بدترين افراد اين امت نبايد از رحمت خدا مأيوس شويد زيرا خداوند مى‌فرمايد: از خدا جز كافران مأيوس نمى‌شوند.* تدبر *زاویه اول:* اگر بهترین آدم ها هم باشی ولی از مکر خدا خود را ایمن ندانی زیانکار خواهی بود یعنی در خسران هستی و در حال سقوط... پس بهترین بودن با مطمئن بود به خود نمی سازد پس نگران هستی که نکند بلغزم نکند از عهده برنیایم... نکند به کمال و تمام وظایفم را انجام ندهم.. پس دقت و مراقبت و مدیریت ات بیشتر می شود و موفق می شوی به لطف خدا... *زاویه دوم:* *امثال طلحه و زبیر و خلفای سه گانه و ... که نزد مردم بهترین ها حساب می شوند ممکن است با سر در جهنم سقوط کنند زیرا چه بسا دچار مکر الهی شده باشند به خاطر اعمال خود... * پس ای مردم فریب ظاهرسازی و خلیفه بازی ها را نخورید... ای مردم در قرآن تدبر کنید تا فریب نخورید. @ezayatazendegi
حکمت ۳۷۸ نهج البلاغه وقال علیه السلام:الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِي الْعُيُوبِ، وَ هُوَ زِمَامٌ يُقَادُ بِهِ إِلَى كُلِّ سُوء. امام(عليه السلام) فرمود: *، جامع تمام است و وسيله اى است كه انسان را به هر بدى اى مى كشاند.* تدبر بخل یعنی جلوگیری از فضل و رحمت و انواع خیر که به کسی نرسد... و این زشتی ریشه نیز خواهد بود و ریشه و و ریشه به خدا و انواع بدحالی و بدبختی و و و ..‌. و ببین چگونه یک صفت انسان را بیچاره‌می کند. و وصل شو به دریای رحمت الهی و خیرخواه باش و برای همه دعا کن و تلاش کن دست دهنده داشته باشی و جزء یمنعون الماعون نباشی و به یاد داشته باش همین بخیلان بودند که سقیفه ها ایجاد کردند و امیرالمومنین علیه السلام را از حق خویش بازداشتند... النساء أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لَّا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا ﺁﻳﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺗﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﻱ ﺑﺎﺷﺪ ] ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻮﺩﻱ ﭘﺸﺖ ﻫﺴﺘﻪ ﺧﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻧﻤﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ .(٥٣) أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖْ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﻭﻳﻨﺪ ] ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻠﺶ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ، ﺣﺴﺪ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ . ﺗﺤﻘﻴﻘﺎً ﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺩﺍﺩﻳﻢ ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪﻳﻢ .(٥٤) النساء الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ] ﺑﺨﻞ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺨﻞ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، [ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ ] ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺧﻮﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ .(٣٧) @rezayatazendegi
تدبر 2 این جملات را مانند نمونه تکمیل کنید. وقتی بخیل نیستی .... وقتی بخیل نیستی تلاش می کنی خیرات و برکاتی که بر تو نازل می شود را بر جامعه نازل کنی... اگر بخیل باشم... اگر بخیل باشم انحصارطلبی تبدیل به صفت می شود. یعنی همه چیز را فقط برای خود می خواهم. من ارامش داشته باشم و دیگران مهم نیستند.
💡 *فرصتی بی نظیر برای طلب فرزند و نسل شایسته از خداوند* 🗓 فرصتی برای آنان که می‌خواهند *واسطه جریان رحمت خدا روی زمین* باشند *زوجینی که *طلب نسل جریان ساز و اقامه کننده حق* دارند افرادی که می‌خواهند *واسطه خلقت بهترین بندگان خدا* باشند *و خانواده‌هایی که با *مشکل ناباروری* روبرو هستند 🔰 *امام رضا علیه السلام:* *روز اول محرم،* روزی است که حضرت زکریا (ع) دعا کردند که خدا به وی فرزندی عطا کند، و خدواند به او یحیی را بشارت داد. «پس هر کس *این روز را روزه بگیرد و سپس دعا کند،* خداوند همان طور که دعاى زکریا را مستجاب کرد، دعاى او را نیز مستجاب خواهد کرد.» 📣 *حتی اگر صاحب فرزند هستیم یا در این برهه زمانی شرایط فرزنددار شدن نداریم؛* 👈 باز هم عمل به این توصیه را برای طلب نسل اقامه کننده حق و ذریه صالح جدی بگیریم... ----- دوره های آموزشی و پادکست های تربیتی در 🕋@NasleTohidi
حکمت ۳۷۹ نهج البلاغه امام(عليه السلام) فرمود: *اى فرزند آدم! روزى دو گونه است يكى آن روزى كه تو به دنبالش مى روى و ديگرى آن روزى كه به دنبال تو مى آيد و اگر به دنبالش نروى باز هم به سراغ تو خواهد آمد بنابراين غم و اندوه تمام سال را بر همّ و غمّ امروزت اضافه مكن. غم هر روز براى آن روز كافى است. اگر در تمام سال زنده بمانى و جزء عمر تو باشد خداوند هر روز آنچه از روزى براى تو معين كرده است به تو مى دهد و اگر تمام آن سال جزء عمر تو نباشد چرا غم و اندوه چيزى را بخورى كه مربوط به تو نيست؟ (بدان) هيچ كس پيش از تو نمى تواند روزى تو را دريافت كند و يابه تو مى رسد.* مرحوم سيد رضى مى گويد: «مضمون اين سخن در همين باب گذشت ولى چون كلام امام(عليه السلام) در اين جا واضح تر و مشروح تر بود آن را براساس روشى كه در آغاز كتاب تذكر داده ايم تكرار كرديم»; وقال علیه السلام:يَابْنَ آدَمَ، الرِّزْقُ رِزْقَانِ: رِزْقٌ تَطْلُبُهُ، وَ رِزْقٌ يَطْلُبُکَ، فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاکَ. فَلاَ تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِکَ عَلَى هَمِّ يَوْمِکَ! كَفَاکَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَى مَا فِيهِ؛ فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِکَ فَإِنَّ اللّهَ تَعَالَى سَيُؤْتِيکَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَکَ؛ وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِکَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيَما لَيْسَ لَکَ؛ وَ لَنْ يَسْبِقَکَ إِلَى رِزْقِکَ طَالِبٌ وَلَنْ يَغْلِبَکَ عَلَيْهِ غَالِبٌ، وَلَنْ يُبْطِىءَ عَنْکَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَکَ. (قال الرضيُّ: و قد مضى هذا الكلام فيما تقدّم من هذا الباب، إلا أنّه هاهنا أوضح و أشرح، فلذلك كرّرناه على القاعدةِ المقرّرة في أوّل الكتاب). @rezayatazendegi
☔️تدبر چه کنیم که دورتادور ما را دنیاخواهان گرفته اند؛ کسانی که به خاطر تبلیغ و فروش کالای خود، حاضرند انسانیت را زیر پا بگذارند و کسانی که برای دریافت سود بیشتر به حرام روی می آورند و آنهایی که ضعیفند و تحت تاثیر حریصان... و چقدر غصه ها هست برای اینکه فلان طلا و فلان خانه و زمین و ... را از دست دادیم و از چنگ مان بیرون کشیدند و چقدر تلاش ها هست برای خرید و فروش هایی که معلوم نیست صوری است یا واقعی... و چقدر خودمان را رنج می دهیم با حسرت داشته های دیگران... ولی واقعا چه خبر است؟ آیا جز خداوند روزی رسان است اگر اهل آخرت باشیم؟ و اگر حریص نباشیم؟ و اگر غصه فردا را امروز نخوریم... *پس در مجالس و نشست و برخاست ها به جای اینکه بگوییم طلا و ارز و خودرو و زمین و ... بگوییم : قال الله فی محکم کتابه.... یا بگوییم قال علی علیه السلام ... و کم کنیم صحبت های کم فایده را و زیاد کنیم و زیاد بخواهیم روزی های پرسود را...* @rezayatazendegi
☀️حکمت ۳۸۰ نهج البلاغه وقال علیه السلام:رُبَّ مُسْتَقْبِل يَوْماً لَيْسَ بِمُسْتَدْبِرِهِ، وَ مَغْبُوط فِي أَوَّلِ لَيْلِهِ، قَامَتْ بَوَاكِيهِ فِي آخِرِهِ. *امام(عليه السلام) فرمود: چه بسيار كسانى كه در آغاز روز زنده بودند اما روز را به پايان نبردند و چه بسيار كسانى كه در آغاز شب زندگى شان مورد غبطه مردم بود اما در پايان همان شب عزاداران به سوگشان نشستند!* ⏰تدبر وقتی این حکمت را می خوانیم با خود می گوییم بله، چه بسا روزی بیاید که شب را درک نکنیم و مرگ را درک کرده باشیم ولی آیا این گزاره را واقعا باور داریم؟ آیا چشم انتظار ظهر و عصر و شب هستیم یا چشم انتظار مرگ؟ پس این جملات، تابلوهای زیبایی هستند که در ذهن و دل و جان ما نقش می بندند که هر چند به ظاهر، علمی به ما نمی افزاید ولی ما را هوشیارتر می کند... *جنسش نور است و موعظه و کارکردش راهگشایی است و بیداری و فایده اش حرکت است و نشاط و آمادگی و نتیجه اش زیادی عقل است و پاداش و سبک زندگی اش برائت از کفار و مشرکین و منافقین..* و هم سنخ و هم جنس می شوی با اولیاء خدا از آدم علیه السلام تا خاتم صلی الله علیه و آله و از علی علیه السلام تا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ... پ.ن: *واجعل الموت خیر غائب انتظره* @rezayatazendegi
حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه امام(عليه السلام) فرمود: سخن را تا نگفته اى اسير توست اما همين كه گفتى تو اسير او خواهى بود. زبانت را همچون طلا و نقره ات حفظ كن. اى بسا گفتن يك كلمه نعمت بزرگى را از انسان سلب كرده يا بلا و مصيبتى را فراهم ساخته است. وقال علیه السلام:الْكـَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَـمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ; فَإِذَا تَكَـلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ وَثَاقِهِ، فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ: فَرُبَّ كَلِمَة سَلَبَتْ نِعْمَةً وَجَلَبَتْ نِقْمَةً. تدبر ارزش پول برای مان بیشتر از همه چیز است برای همین تلاش می کنیم دزدیده نشود و به خوبی حفظ شود، پس همه چیز را باید به پول تشبیه کنند و بگویند زبانت را مانند پول نگهداری کن... نکند کلام ات دلی بسوزاند یا آبرویی ببرد؛ از این به بعد وقتی یاد پول می افتی به یاد کلام ات بیفت. @rezayatazemdegi
حکمت ۳۸۲ نهج البلاغه وقال علیه السلام:لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ بَلْ لاَ تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ، فَإِنَّ اللّهَ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. امام(عليه السلام) فرمود: *چيزى را كه به آن ندارى مگو بلكه همه آنچه را كه مى دانى نيز مگو، زيرا خداوند بر تمام اعضاى تو واجباتى قرار داده كه روز از آن ها بازخواست خواهد كرد.* @rezayatazendegi