eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
105 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
با توجه به اینکه برخی حکمتها را به اصطلاح جا انداختم. البته نیازمند توضیح بیشتر بودند. اکنون آنها را خدمت شما بیان می کنم.
🔰نهج البلاغه ۱۰۲- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : يَأْتِي عَلَي النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَي النَّاسِ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ . و درود خدا بر او فرمود: روزگاري بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل، در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منت گذاري، و عبادت نوعي برتري طلبي بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهي خردسالان، و تدبير خواجگان اداره مي گردد. 🔰تدبر این جملات خبر دادن از اوضاع اینده است که در زمان امثال متوکل و مقتدر و ... رخ داده است‌. 🔹که آنها در زمانی که بین دو نفر طرح دعوا می شده، آنکه زبان باز و تملق گو و چرب زبان و مدح گوی پادشاه بوده می توانسته خود را نجات بدهد... 🔹کمک به نیازمندان خسارت است با توجه به آیه ۹۸ سوره توبه: و من الاعراب من یتخذ ما ینفق مغرما. 🔹صله رحم و عبادتها از مسیر درست خارج شده و برای ریا و سمعه و خودنمایی است. 🔹قسمت آخر کلام اشاره به زمان امثال مقتدر است که ۱۳ ساله بود که به خلافت رسید و مشورتی که آنها از زنانشان می گرفتند و بدون توجه به درستی، آن را اجرا می کردند. برگرفته از کتاب نهج الصباغه علامه شوشتری 🔰نکات این بیانات حضرت علیه السلام به ما می فهماند که روزگار در حال تغییر است و چه بسا خوبی ها به چشم نیایند و برعکس بدی تلقی بشوند و انصافها دچار بی مهری بشوند و ... ولی آیا ما باید از انصاف و ملاکهای صحیح تفکر و مشورت دست بداریم؟ آیا روزگار باید محاسبات ما را تغییر بدهد؟ واضح است که خیر. بایستی مومن، مومن باقی بماند. البته سوالات زیادی ممکن است اینجا مطرح بشود که پاسخ همگی آنها برمی گردد به اینکه هیچ چیز باورهای مومن را نباید خدشه دار کند. @rezayatazendegi
📌نهج البلاغه ۸۵- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ . و درود خدا بر او فرمود: كسي كه از گفتن نمي دانم روي گردان است، به هلاكت و نابودي مي رسد. 📌تدبر فکر می کنیم اگر بگوییم نمی دانم از شان و منزلت و مقام ما کم می شود و می گوید چیزی نمی داند در حالی که این نکته تواضع ما و رعایت دستورات خدا را می رساند. و به همه اینها اضافه کنید نجات از عذاب الهی را. و آیا به کار بردن جملات مترادف مثل اینکه باید بررسی کنم. باید مراجعه کنم یا نگاه کنم یا بپرسم و ... آیا اشکالی دارد یا خیر؟ به نظر می رسد تفاوتی نمی کند چه جمله ای به کار بریم هر چند بهتر است واضح به طرف بفهمانیم که فعلا قادر به پاسخگویی نیستیم و "نمی دانم" کلمه ای کوتاه و واضح است. 📌و البته هر چه پاکتر باشیم و به جای سرگرمی های بیهوده به علم نافع و عمل بپردازیم، عمل به این روایت نیز برایمان آسان می شود. @rezayatazendegi
🖍نهج البلاغه ۸۴- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَي عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً . و درود خدا بر او فرمود: باقيماندگان شمشير و جنگ، شماره شان بادوامتر، و فرزندانشان بيشتر است. 🖍تدبر این روایت در پاسخ حصین بن منذر بیان شده که نوشت: ان السیف اکثر فی ربیعه . یعنی شمشیر در ربیعه زیاد شده. و یعنی اینکه کشته های زیادی بابت ظلم دشمن داده است. که امام علیه السلام جملات فوق را در پاسخ نوشتند. و برای فهم بهتر این مطلب، جملات شیخ مفید رحمه الله درباره امیرالمومنین علیه السلام را بخوان که در پست جداگانه قرار می دهم. @rezayatazendegi
شیخ مفید رحمت الله علیه: ...و از جمله معجزات آنست كه خاندان هيچ يك از افراد باندازه خاندان او ستم نديده و فرزندان هيچ يك از پيمبران و امامان و پادشاهان و بد و نيك عالم باندازه فرزندان او گرفتار خوف و ترس نگرديدند و افراد هيچ يك از نامبردگان مانند يادگارهاى او بدست قتل و دورى از شهر و ديار و ترس و خوف مبتلا نگرديدند و آن همه پيش آمدهاى ناروائى كه براى ايشان شد براى هيچ يك از ديگران اتفاق نيفتاد چنانچه آنان را كشتند و همه گونه حيله گرى را براى نابودى آنها بكار بردند و آنها را زنده در ميان ديوارها گذاردند و با تشنگى و گرسنگى آنان را معذب ساختند و بهلاكت رسانيدند و بالاخره ناراحتى هائى كه از ناحيه دشمنان براى آنان ايجاد شد خاندان على را وادار كرد كه از ديار خود فرار كرده و در شهرهاى غربت با گمنامى بسر برند و بقدرى در بيچارگى آنان پافشارى شد كه آنها از دوستان خود هم كناره مى گرفتند و از دشمنان هم كه بطور مسلم فرارى بودند و بشرق و غرب عالم پناهنده ميشدند و در مكانهائى ميزيستند كه آب و آبادانى نداشت و سعى مى كردند مردم كمتر آنها را بشناسند و به دورى از ايشان مايلتر بودند و آميزش كمتر مى نمودند و ميترسيدند مبادا از نتيجه خلط و آميزش با افراد بدست ستمگران روزگار گرفتار شوند و خود و افرادشان به بيچارگى بيفتند. و بالاخره تمام آنچه گفته شد عللى بود كه رشته نظام زندگى آنان را از هم گسيخت و ريشه كن ساخت و از عددشان كاست و در عين حال يادگارهاى على از همه پيمبران و نيكوكاران و دوستان خدا بيشتر بلكه از فرزندان ساير افراد هم زيادتر است چنانچه همه جا را نور خورشيد ولايتشان فراگرفته با آنكه رسم سادات علوى بر اينست كه جز با خويشاوندان نزديك خود با دیگران ازدواج نمی کنند و اين موضوع خرق عادت و دليل بر موقعيت و اهميت امير المؤمنين على ع است الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. ترجمه ارشاد ص ۳۰۳
خود را بهتر بشناسیم سفری به اعماق جان حکمت ۱۰۸ نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: به رگهاي دروني انسان پاره گوشتي آويخته كه شگرف ترين اعضا دروني اوست، و آن قلب است، چيزهايي از حكمت، و چيزهايي متفاوت با آن، در او وجود دارد. ۱. پس اگر در دل اميدي پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نوميدي بر آن چيره شود، تاسف خوردن آن را از پاي درآورد، ۲. اگر خشمناك شود كينه توزي آن فزوني يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودي دست يابد، خويشتن داري را از ياد برد، ۳. و اگر ترس آن فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشي برسد، دچار غفلت زدگي شود، ۴. و اگر مالي به دست آورد، بي نيازي آن را به سركشي كشاند، و اگر مصيبت ناگواري به آن رسد، بي صبري رسوايش كند، و اگر به تهيدستي مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، ۵. و اگر گرسنگي بي تابش كند، ناتواني آن را از پاي درآورد، و اگر زيادي سير شود، سيري آن را زياد رساند، پس هرگونه كندروي براي آن زيانبار، و هر گونه تندروي براي آن فسادآفرين است. تدبر در کجای دنیا اینچنین مختصر و دقیق و مفید زوایای گوناگون روح انسان بیان شده است. و همانطور که مشاهده کردی امید و ناامیدی خشم و خشنودی ترس و امنیت ثروت و فقر و گرسنگی و سیری برخی از حالاتی هستند که در ما به وجود می آیند. معلوم می شود انسان باتقوا مراقب است و به خوبی خودش را زیر نظر دارد و می داند چه اتفاقی دارد در سرزمین وجودش می افتد و درد و درمانش را می شناسد و آیا ما اینگونه هستیم؟ چقدر اعتدال داریم؟ چقدر به هم می ریزیم؟ چقدر چیزها و افراد می توانند ما را به هم بریزند؟ نکته بعد اینکه ارزش و منزلت امید/خشنودی/امنیت/ثروت و سیری و ... را کسی می داند که ناامیدی و خشم و ترس و فقر و گرسنگی را چشیده و دردکشیده باشد. پس تربیتهایی که پاستوریزه نگه ات می دارند فایده ای ندارند... آنقدر باید بالا و پایین شوی تا حد وسط را بفهمی و ارزشش را بدانی و برای رسیدن به آن برای خود و جامعه تلاش کنی. پس حسرت ثروتمندان را نباید خورد...زیرا معمولا آن ها محروم اند از برخی از این فضیلتها. پس : نظارت بر خود را افزایش بده و بخوان دعاهای مربوطه را. @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۱۱- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : وَ قَدْ تُوُفِّيَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ الْأَنْصَارِيُّ بِالْكُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّينَ وَ كَانَ أَحَبَّ النَّاسِ إِلَيْهِ : لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ .  و درود خدا بر او فرمود: (پس از بازگشت از جنگ صفين، يكي از ياران دوست داشتني امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت) اگر كوهي مرا دوست بدارد، درهم فرو مي ريزد. تدبر این جملات را که می خوانی به یاد آیه سوره حشر می افتی که لو انزلنا هذا القرآن علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیه الله. و کوه تاب نمی آورد نزول قرآن را... و محبت علی علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام تاب آوردن می خواهد. مگر ندیده ای که در این راه قنبرها و حجر بن عدی ها محمد بن ابی بکر ها کمیل بن زیاد ها و مالک اشتر ها و ... شحاته ها و دیگران کشته شدند در حالی که در راه مستقیم یعنی ولایت او استقامت کردند..‌‌. و تاب آوردند. و مگر نمی دانی هر ادعایی باید در عمل به اثبات برسد و حب علی علیه السلام آیا ادعای کمی است؟ پس آماده آزمونها و ابتلائات باش؛ ولی نگران مباش چرا که ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون. و اکنون ارزیابی کن که در کجای مسیر هستی و اگر حضرت علیه السلام را ملاقات کنی چه حالی داری؟ @rezayatazendegi
🔰نهج البلاغه ۱۱۲- مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً . و درود خدا بر او فرمود: هر كس ما اهل بيت پيامبر (ص) را دوست بدارد، پس بايد را چونان لباس رويين بپذيرد. 🔰تدبر آیا می توان مومن بود و همه چیز را دید و شنید و خورد و پوشید و ..‌‌. پس مومن خود را منضبط و موظف می کند به رعایت شرع و محروم می کند خود را از حرامها به همین ترتیب اکر کسی امام زمان علیه السلام را دوست دارد خود را در چهارچوبها و دستورات و وظایفی قرار می دهد و از حرامها دوری می کند تا به مقصد برسد و تمامی اینها ثمره ولایت است. ولی او خداست و اهل بیت به اذن خدا می کنند... پس بپذیر را و از خدا بخواه : ...و لین قلبی لولی امرک..‌. (دعای زمان غیبت آخر مفاتیح) پ.ن الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی النور... سوره مبارکه اعراف آیه 196. ان ولیی الله الذی نزل الکتاب وهو یتولی الصالحین ولی و سرپرست من، خدایی است که این کتاب را نازل کرده؛ و او همه صالحان را سرپرستی می‌کند. @rezayatazendegi
زیارت مجازی مزار مطهر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از اینجا به گلزار شهدای کرمان وارد شوید👇 soleimany.ir/tour/ ⭕️ شادی روح سیدالشهدای مقاومت و یاران شهیدش الفاتحه مع الصلوات @jedbie تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
🔰نهج البلاغه ۱۱۳- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِيرِ وَ لَا كَرَمَ كَالتَّقْوَي وَ لَا قَرِينَ كَحُسْنِ الْخُلُقِ وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ وَ لَا قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ وَ لَا تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ وَ لَا رِبْحَ كَالثَّوَابِ وَ لَا وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ وَ لَا زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي الْحَرَامِ وَ لَا عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ وَ لَا عِبَادَةَ كَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ لَا إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ الصَّبْرِ وَ لَا حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ وَ لَا شَرَفَ كَالْعِلْمِ وَ لَا عِزَّ كَالْحِلْمِ وَ لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ . 🔰و درود خدا بر او فرمود: ای از سودمندتر نيست، و ترسناكتر از ، و عقلي چون و شخصیتی مانند تقوا و مانند و میراثی مانند و هدایت کننده ای مثل و تجارتي چون ، و سودي چون الهي، و مانند ایستادن هنگام و زهدی مثل دست کشیدن از و دانشی مثل و عبادتی مانند انجام و ایمانی مثل حیا و صبر و جایگاه اجتماعی مانند ، و شرافتي چون ، و عزتي چون ، و پشتيباني چون كردن نيست. @rezayatazendegi
تمرین ۱. این حدیث شریف ۱۸ بند کوتاه دارد. هر بند را انقدر تکرار کن تا حفظ شوی...
وقتی از سخن به میان می آید، یعنی چقدر از آن می توانیم به دست آوریم، و سرمایه ای است که بیشترین بهره را به انسان می دهد: رضای خدا و به او @rezayatazendegi
*"یا خبیر"* با عرض سلام از کلیه پژوهشگران، متخصصین و علاقمندان دعوت می شود در اولین همایش ملّی قرآن و روانشناسی شرکت فرمایند.‌ 💠 *جهت حضور در وبینار، روزهای یکشنبه و دوشنبه مورخ ۲۲ و ۲۳ تیرماه، از ساعت 8.30 الی 19 از پیوند 《پخش زنده》 زیر وارد شوید:* 🌐 https://bayan.ut.ac.ir/live/Vwlpw ⚠️ *《پیوند شرکت در کارگاه های روز سوم همایش متعاقبا اعلام می شود.》* با تشکر و احترام دبیرخانه همایش قرآن و روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اطلاعات بیشتر: تارنما: qpsy.ir کانال در پیام رسان بله: https://ble.ir/quranpsy_ir
کلمه ای است که گاهی اوقات بوی وحشت می دهد؛ زمانی که واقعا هیچ یاری نیست. اگر تنها باشی حتی تمام دنیا علیه تو باشد ولی در مسیر درست باشی همراه باشی و خدا همراهت باشد در واقع تنها نیستی و اگر و باشی یعنی تنها خودت مهم هستی و دیگران را هم برای خود می خواهی و خودبینی در نقطه مقابل است و در نقطه مقابل شیفته حق بودن است. و فرد خودبین به چه چیزی می نازد؟ و روبروی آینه که می ایستی آینه از خودش چیزی ندارد جز تصویر تو و پولی که به مامور بانک تحویل می دهی مامور، از خودش پولی ندارد جز اینکه پولهای تو را دریافت می کند و خوبی هایی که ما داریم همین گونه است. کمی فکر کن! پس خودبین نه به خوبی می تواند با مردم ارتباط بگیرد زیرا آنان نیست و نه به درستی خدا می کند... @rezayatazendegi
بالاترین تدبیرها کردن است. یعنی اگر مدیر باشی بدون ابزار تعقل نمره ات از ۱۵ بالاتر نمی رود اگر کمتر نشود... پس باید باشد و ملاکها را ضرب کند در زمان و مکان و اوضاع و شرایط و ... @rezayatazendegi
هیچ و کرامتی مانند نیست. تقوا ِآنقدر که می بخشد هیچ چیز دیگر این ظرفیت و پتانسیل و را ندارد پس اگر خود را چندان باشخصیت نمی بینی یعنی چندان باتقوا نیستی و اگر بخواهی باتقوا کنی باید شخصیت دهی... @rezayatazendegi
حسن خلق بهترین همنشین است. من شاید متوجه نباشم که همنشینم خلقیات من است. صبر و آرامش و توکل یا بی صبری و اضطراب و تنش خوش اخلاقی یا بداخلاقی تمرین فکر کنیم در اینباره و حس کنیم و بیشتر لمس کنیم این مطلب را که اخلاق و صفات ما ما را خوشحال و راضی می کند یا ناراضی؟! @rezayatazendegi
بسم الله الرحمن‌الررحیم   *وعده متدبرین مجمع مدارس، امروز سه شنبه ۲۴ تیرماه ۹۹ ساعت۱۱ کارگاه "اصلاح نگرش نسبت به قرآن"* 🔺لطفا با دقت به نکات زیر توجه فرمایید: *یک.* چگونه وارد کارگاههای مجازی شویم؟ کارگاهها در فضای برنامه adobe connect برگزار میشوند. 👈دانلود برنامه بر روی لپ ‌تاپ/ دسکتاپ: https://utec.ut.ac.ir/documents/14446870/15157741/connect.exe 👈دانلود برنامه بر روی گوشی/ تب لت اندروید: https://utec.ut.ac.ir/documents/14446870/15157741/Connect-2.6.9_981213.apk (یا جستجوی adobe connect  در کافه بازار). 👈دانلود برنامه بر روی گوشی آیفون: جستجوی adobe connect در app store. 👈پس از نصب برنامه و ورود به آن، پیوند ورود به کارگاه مدنظر را از جدول زیر کپی کرده و در بخش آدرس وارد نمایید، سپس گزینه guest را انتخاب كنید. در صورتی که پس از نصب نتوانستید وارد شوید، طبق این فایل راهنما رفع مشکل نمایید.   *دو-* آیا امکان سوال پرسیدن در کارگاه وجود دارد؟ به دلیل مشکلات فونت فارسی در این برنامه، قسمت گفتگو بسته است. بنا به تشخیص استاد ، ممکن است زمانی برای ارائه سوالات شفاهی اعلام شود. در آن زمان میتوانید با زدن گزینه بالا بردن دست در منوی برنامه اعلام درخواست بلندگو نمایید. *سه-* پیوند کارگاه‌ تنها در زمان تعیین شده فعال هستند. *چهار-* صوت یا فیلم تمامی کارگاه، پس از مدتی بر روی تارنما همایش بارگزاری خواهد شد. 📌 *اصلاح نگرش نسبت به قرآن ۱۱ تا ۱۳ استاد احمدرضا اخوت 👈نشانی کارگاه:* vclas9.ut.ac.ir/quran1 .همه.متدبرین.مجمع.مدارس.قرآن.و.عترت.ع
نهج البلاغه ۶۱- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ . و درود خدا بر او فرمود: نيش زن شيرين است. تدبر برخی زنها سخنانشان و لحن گفتار و رفتارشان دیگران را می دهد ولی اگر مثلا بر این کلامها کند زندگی بر او گوارا و شیرین می شود و آیا این مطلب درباره مردان صدق نمی کند؟ البته آنان نیز همین حکم را دارند. و چه بسا وجه غالب آزارهای زن کلامی است. و ضرورت بررسی موافقت احادیث با کتاب خدا باعث می شود امثال این روایات را به همین شکل تحلیل کنیم تا نه بر زن نقصی لازم آید و نه مرد استثنا شود... @rezayatazendegi
💐نهج البلاغه ۱۱۵- وَ قِيلَ لَهُ ( عليه السلام ) كَيْفَ نَجِدُكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ ( عليه السلام ) : كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَي بِبَقَائِهِ وَ يَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَ يُؤْتَي مِنْ مَأْمَنِهِ . و درود خدا بر او فرمود: (شخصي از امام پرسيد حال شما چگونه است؟) چگونه خواهد بود حال كسي كه در بقاي خود ، و در سلامتي بيمار است، و در آنجا كه دارد او فرامي رسد. 🔰تدبر وجودم از خودم نیست؛ بلکه از جانب خداوند به من عطا شده. در حالی که سالم هستم در معرض انواع بیماری ها هستم و در حالی که زنده هستم و به ظاهر هیچ حادثه ای در راه نیست مرگ به من بسیار نزدیک است و اینها باعث می شود به یاد فرمایش خداوند بیفتم که: ففروا الی الله انی لکم منه نذیر مبین پس به سوی خدا بگریزید، که من از سوی او برای شما بیم‌دهنده‌ای آشکارم!/سوره مبارکه ذاريات آیه 50. و این آیه که فرمودند: قل بفضل الله وبرحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون بگو: «به و خدا باید خوشحال شوند؛ که این، از تمام آنچه گردآوری کرده‌اند، بهتر است!»/سوره مبارکه يونس آیه 58. پس: ناپایداری های را هر روز و ساعت به یاد بیاور و به خودت دل نبند و 🌧به این اشعار دقت کن که امیرالمومنین علیه السلام با دست خود بر روی قبر سلمان نوشتند: وفدت علی الکریم بغیر زاد *** من الحسنات والقلب السلیم وحمل زاد اقبح کل شیی *** اذا کان الوفود علی الکریم ترجمه: بدون هیچ زاد و توشه ای از حسنات و قلب سلیم بر شخص کریمی وارد شدم و در پیشگاه بردن زاد و توشه زشت ترین کار است. @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۱۶- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا ابْتَلَي اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ . و درود خدا بر او فرمود: چه بسا كسي كه با نعمتهاي رسيده، به دام افتد، و با پرده پوشي گناه، فريب خورد، و با ستايش شدن، آزمايش گردد، و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، نيازمود. تدبر این حدیث ما را به یاد آیه شریفه بل الانسان علی نفسه بصیره و لو القی معاذیره در سوره قیامت می اندازد. که هر شخصی می داند چه کاره است و چقدر کارهایش خوب و شایسته یا ناصالح است. ولی با این وجود برخی افراد می خورند و یا خودشیفته می شوند. یعنی در زندگی اسباب برایشان فراهم است ولی این قبل از طوفان است. و این روش خداست که به طور کامل مسائل را ابلاغ می کند و می کند و می فهماند توسط پیامبران و و و وجدان و آنگاه اگر او بی اعتنایی کرد و هشدارها را نادیده گرفت دچار شوم کارهایش می شود. و اینها زنگ خطری است برای من و تو که نکند خداوند از ما راضی نباشد پس تضرع و توبه و استغفار جایش اینجاست... @rezayatazendegi