eitaa logo
روشنگر مدیا
957 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
565 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹نماینده یهودیان: اگر در فرانسه آزادی بیان است چرا درباره هولوکاست نمی‌توان سخن گفت؟ ↩️همایون سامه‌یح نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه در نشست علمی و بین‌المللی محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران و مرکز مطالعات ژرفا برگزار شد، اظهار داشت: اشتراکات بسیاری در وجود دارد، اینکه در دین یهود شنبه تعطیل است، در یکشنبه و یا در اسلام جمعه تعطیل است نشان از اختلاف نیست و باید برروی اشتراکات توجه کرد. 🔰وی افزود: اگر در کشور آزادی بیان وجود دارد چرا در خصوص مسئله که اعتقاد است، نمی‌توان سخن گفت؟ در فرانسه اگر دو نفر باهم درگیر شوند و در این درگیری، یکی به دیگری اهانت کند و ناسزا گوید، فرد می‌تواند از هتاک شکایت کند و او را محکوم کند، پس چرا در خصوص اهانت یک نشریه به شخصی که دو میلیارد پیرو دارد، سکوت کرده‌اند. 💬سامه‌یح گفت: این توهین برنامه‌ریزی شده است و به دنبال اسلام‌ستیزی هستند که در گذشته نیز تکرار شده بود. آنان به دنبال عکس‌العمل مسلمانان هستند که در این اتفاق هم رخ داد تا بگویند اینگونه هستند. ➕نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: تندروی در هر دینی وجود دارد، در یهودیت، صهیونیست‌ها تندرو هستند و در اسلام نیز داعش تندروی دارد. این گروه‌ها ایجاد شده‌اند تا صلح را از میان بردارند در حالی که اگر بخواهیم در جهان ایجاد شود باید به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و رفتاری محترمانه باهم داشته باشیم. یکی از مشکلات بشریت قدرت‌طلبی است و این دستاویزی برای دشمنان بشریت است، درحالی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها برروی وحدت کلمه تاکید کرده‌اند. 📌وی اضافه کرد: زمانی که میان ما و جهانیان رفاقت وجود داشته باشد دشمن نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و ما باید مراقب ایران خود هم باشیم. مقام معظم رهبری بارها فرمودند توهین به مقدسان دیگران حرام است و اخیرا نیز فرمودند توهین به خدمت‌گزاران حرام است. انتقاد مجاز است اما نباید توهین کرد امیدواریم نسبت به ایجاد تفرقه به هرشکلی در کشور مراقب باشیم. متن کامل در وب سایت فرق و ادیان: https://feraghvaadyan.com/?p=2733 @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕️پراگامتیسم دینی در پساکرونا 👤مقصود فراست خواه، استاد مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و محقق جامعه‌شناسی دین: ایران با شتاب به سمت دنیای مابعدمدرن، مابعدسکولار و پسا پرتاب و سوق پیدا می‌کند. می‌توان آثارش را در امر هم بررسی کرد. اینجاست که شاهد انواع دینداری‌ها یا دین‌گرایی‌های متکثر خواهیم بود. 🚥در کنار انواع افکار غیردینی و پست‌مدرن؛ یعنی رفتار مردم و الگوهای باورداشت، الگوهای گرایش، الگوهای عمل دینی و رفتار دینی و دینی هم تحت تأثیر این روند بزرگ قرار خواهد گرفت و تغییراتی در آن رخ خواهد داد. جامعه ایران بر اثر این تغییرات که کانون مهمش، شیوع بیماری ۱۹ است، احتمالاً به سمت یک نوع دین اقتضایی گرایش پیداخواهدکرد و گونه‌ای خواهد بود؛ یعنی دینداری‌ای که پراگماتیک‌تر است. ⏱در گذشته،انواع دینداری‌های جدی براساس فقه، ایدئولوژیک یا سنتی مبتنی بود و یک چارچوب برای دینداری‌شان قائل بودند. این دوره در ایران، گویا در حال تغییر است و ما شاهد یک نوع بی‌شکل و اقتضایی هستیم. دینداری وجود دارد، اما به شکل پلورال، یعنی انواع روایت‌ها و قرائت‌های دینی و به تعبیری، یک نوع تکثر در دینداری بروز پیدا می‌کند، دینداری‌ها کمی فردی‌تر می‌شوند، تنوعات آن بیشتر می‌شود و ارزش‌های آیینی هم اندکی جای خود را به ارزش‌های نمایشی می‌دهد. البته درست است که دینداری، پست‌مدرن و اقتضایی می‌شود، اما از بین نمی‌رود و آن ها را در شکل‌های جدیدی مانند می‌بینیم. 📚منبع: رشد دینداری اقتضایی و پراگماتیسم دینی در پساکرونا، مصاحبه با مقصود فراستخواه، ایکنا، 24 شهریور 1399 @Feraghvaadyan
🔺کتابخانه دیجیتال واتیکان مورد حمله سایبری قرار گرفت ↙️این کتابخانه که در روزهای گذشته بارها مورد حمله آنلاین قرار گرفته‌است برای جلوگیری از خطرات بعدی با یک شرکت که هوش مصنوعی برای امنیت اطلاعات آنلاین را طراحی می‌کند آغاز به همکاری کرد. 📚این کتابخانه که در سال ۱۴۵۱ میلادی تاسیس شد، حدود ۸۰۰۰۰ سند و کتاب بی نظیر را در خود نگهداری می‌کند از سال ۲۰۱۲ شروع به کردن گنجینه خود کرد و بارها مورد تهدید هکرها قرار گرفت. 📝به گزارش هنرام‌روز، اولین نسخه‌ شناخته شده و یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های مصور دیوان شعر حماسی ویرژیل انه‌اید در این کتابخانه نگهداری می‌شوند. ⭕️از دیگر دارایی‌های این کتابخانه که نمی توان بر روی آنان قیمتی گذاشت، می‌توان به تصویر سازی‌های ساندرو بوتیچلی برای کتاب کمدی الهی دانته و درخواست لغو ازدواج هنری هشتم که به امضای ۸۱ نجیب زاده رسید، اشاره کرد. 📌تا کنون ۲۵ درصد از ۴۱ میلیون صفحه سند این کتابخانه، دیجیتالی شده است و حمله‌های آنلاین به سایت این مجموعه می‌تواند اطلاعات مجموعه را سرقت، دستکاری و یا مجموعه دیجیتال شده را یک جا پاک کند. ↩️مسوولان این کتابخانه معتقدند حمله سایبری به سایت کتابخانه همانند حمله فیزیکی به آثار این مجموعه خطرناک است و در زمانی که هر روز اخبار و اطلاعات جعلی منتشر می‌شود حفاظت از اطلاعات سایت این مجموعه برای حفاظت از اعتماد مردم و اخبار درست امری حیاتی است. @Feraghvaadyan
💠«میرزای قمی» و صوفیه 📝میرزای قمی با رشد فعالیت در برابر متصوفه جبهه گیری نمود. او از مراجع عصر و مورد توجه و اعتقاد عامه بود و در دربار قاجار احترام ویژه ای داشت. مردی وارسته و سالک بود و به سالکان واقعی حرمت می نهاد و با عرفای عصر رابطه نزدیک داشت. 📚از میرزای قمی چند اثر به فارسی و عربی پیرامون و در دست است که مهم ترین آن ها رساله ای در رد صوفیان در قالب پرسش و پاسخ به نقل از شاه نعمت الله است که آن را به امام رضا(ع) منسوب می‌دارد و نیز رساله جوابات مسائل رکنیه که پاسخ پرسش های ملا علی مازندرانی مشهور به رکن و بیشتر پرسش های در مسائل مربوط به تصوف و پیشوایان آن است. میرزای قمی بحث مفصلی در ملحقات جامع الشتات طی رساله ای به نام " فی الرّد علی الصوفیه" دارد که در آن به صوفیه سخت می تازد و عقاید آنان را خلاف شرع می داند. 🔹صوفیان را از غلات و غلات را از صفتان می داند که به فریب عوام کالانعام مشغول‌اند. سومین اثر محقق قمی در این زمینه، نامه‌ای است که در اواخر زندگانی خویش در سال1230 ه. ق، به فتحعلی شاه نگاشته و به طور مفصل و مبسوط مبانی و اصول معتقدات متصوفه و فلاسفه را مورد تجزیه تحلیل قرار داده و بر آن تاخته است.( قریشی کرین، سیّد حسن ، تصوف، عرفان و فلسفه در اندیشه میرزای قمی، دوفصلنامه مطالعات روششناسی دینی سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان1393) @Feraghvaadyan
📛داستان تجاوز در فرقه مورمونیسم 👈از زبان یکی از قربانیان ✍️«فورا جسوپ»، یکی از قربانیان «کلیسای قدیسین متاخر» یا «» به سرکردگی «وارن جفز» است. او در ۱۶ سالگی از یکی از اردوگاه های این فرقه گریخته و می گوید از هشت سالگی توسط پدرش مورد آزار قرار گرفته است. ↙️خانم جسوپ در تشریح نظام اعتقادی زمینه ساز این نوع تجاوزها ابراز داشت:«در جامعه چند همسری فرقه ، این اعتقاد وجود دارد که وقتی یک مرد به فرزندانش تعرض می کند، این تقصیر آن است، چون مردان عاری از گناه هستند؛ در نتیجه وقتی تعرضی رخ می دهد، مرد متجاوز، آیاتی از ورد زباش است، چون به اعتقاد او، اهریمن در درون کودک است و او این وردها را به زبان می آورد تا مانع از انتقال اهریمن از کودک به خودش شود.» ↩️خانم جسوپ که اکنون در امر مبارزه با فعالیت دارد، تأکید می کند: سوء استفاده جنسی از کودکان با فرهنگ همسران متعدد و بسیار این فرقه در هم تنیده است. اساس باور آن ها این است که شما باید با دختران کم سن و سال کنید تا آن ها را نگاه دارید و آموزش دهید که زنان وفادار و تسلیمی باشند. 📆در نهم ماه اوت سال 2011 میلادی، دادگاهی در تگزاس، جفز را به جرم یک فقره و یک فقره تجاوز به عنف به دو کودک به حبس ابد محکوم کرد.دادستان‌ها امیدوارند محکومیت جفز، نظام وحشتی که مانع از فرار بسیاری از این فرقه شده بود را بشکند. 📡منبع: برگرفته از سایت بی.بی.سی فارسی @Feraghvaadyan
✝️میسیولوژی؛ اجتهاد تبشیری کلیسا 🌀«لفظ میسیولوژی از دو کلمه «میسیون» و «لوژی» ساخته شده‌است. پسوند لوژی، یونانی و به معنای شناخت است. میسیولوژی، علمی دانشگاهی است که بر روی سوابق و اطلاعات تحلیل می‌کند. از جمله مبانی میسیولوژی، می‌توان اصول کتاب مقدس و تاریخ، روش‌شناسی، انسان‌شناسی، تکنیک‌ها و مبانی میسیون ، نام برد. میسیولوژی، علمی جامع از علوم مختلف است. این علوم عبارت‌اند از: تاریخ، الهیات، علوم اجتماعی و استراتژیک میسیون. وظیفه میسیولوژی در هر دوره، نقد و بررسی انگیزه‌ها، سازه‌ها، روش‌ها و الگوهای همکاری و رهبریت کلیساست. به دنبال درک شرایط ایمانی مسیحی در شرایط مختلف زمانی است. 🔻میسیولوژی، یک علم 135 ساله است که در دوران معاصر پیشرفت کرده‌. پروفسور مایکل بست، اولین استاد میسیولوژی بود که با نوشتن کتاب مطالعات تبلیغ، شروع به تدوین این علم نمود. شکل کامل‌تر آن در سال 1950.م بعد از فروپاشی استعمار قدیم و برای ظهور در شش قاره و رشد کلیسا و جنبش مسیحی ایجاد شد.»(1) ↩️دانش میسیولوژی و بررسی ابعاد و آثار آن در مطالعات روندشناسانه ، حائز اهمیت است و جا دارد به این شاخه کلیدی در سیاست های راهبردی مسیحی پرداخته شود. 📚1. هاتف‌الحسینی، سیدجعفر، میسیولوژی؛ اجتهاد تبشیری کلیسا، قم: اندیشه مولانا، چ اول، 1398، ص5. @Feraghvaadyan
⭕️دومین رئیس جمهور کاتویک امریکا؛ چه بر سر نفوذ مسیحیان انجیلی در سیاست راهبردی خواهدآمد؟ ✝️«جوزف بایدن»، دومین ریاست جمهوری مذهب ایالات متحده پس از «جان اف کندی» خواهدبود که به کاخ سفید راه می یابد. طی سال های گذشته، نفوذ در سیاست راهبردی ایالات متحده، توسعه و تعمیق بسیاری یافت که به تبع آن شاهد تحولات زیادی در رفتارهای خارجی آن کشور در قبال سایر ممالک بوده ایم؛ از جنگ طلبی های گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی گرفته تا حمایت تمام قد از رژیم نامشروع صهیونیستی از طرق متعدد(به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل یا اقدام به گشایش سفارت و...). ⛪️پشتیبانی انجیلیان از «دونالد ترامپ» طی سال های گذشته و در طول کارزار انتخاباتی اخیر، بیش از گذشته محسوس و آشکار شد و حتی پس از شکست انتخاباتی نیز حمایت مادی و معنوی خود را از شکایت های ترامپ جاری ساخت. حال با پیروزی پس از سال ها سیاست های تندروانه در کاخ سفید، این بار یک پیروز شد تا شاید معادلات را برای انجیلیان بهم زند. پیام تبریک «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان در به بایدن و پاسخ وی به پاپ را می توان جدی تلقی کرد. 📞بایدن در این تماس تلفنی، تمایل خود را برای همکاری با در زمینه حمایت از فقرا، پرداختن به تغییرات آب و هوایی و استقبال از مهاجران و پناهجویان اعلام کرد. بایدن بعد از جان اف کندی دومین رئیس جمهور کاتولیک در آمریکاست. وی یک روز پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به «کلیسای کاتولیک سنت ژوزف در برندی‌واین» ایالت دلاور رفت. باید دید با ورود قریب الوقوع وی به کاخ سفید، اوضاع مسیحیان انجیلی چطور خواهدشد و از این به بعد چطور اهداف خود را در قبال منطقه استراتژیک جنوب غرب آسیا و به خصوص ایران پی خواهد گرفت؟ @Feraghvaadyan
💠صوفیان در منظومه فکری «علامه مجلسی» 🔰علامه مجلسی در آثار خویش به اقتضای موضوعات گوناگون اعتقادی به باورهای ، اشاره و آن‌ها را نقد کرده‌است.انتقادهای به کلیت عرفان اسلامی، شامل دو بخش نظرات عرفانی عارفان بزرگ و رسوم صوفیان عوام می‌گردد. تقدیرگرایی و رفع تکالیف و عبادات شرعی، دو مقوله مهم در آثار برخی بزرگان عرفان‌نظری است که سبب شده قائلان به این عقیده و مروجان آن، مورد انتقاد مجلسی واقع شوند. بیشتر انتقادات مجلسی، متوجه صوفیان خانقاهی و عوام و رسوم آنان است که ارتباط مستقیمی با عرفان نظری ندارد. پشمینه‌پوشی، رقص و سماع، چله‌نشینی و اذکار خفی و جلی در شمار رسوم صوفیانه‌ای است که مجلسی مخالف انجام آن‌هاست. 🔸بخش زیادی از توضیحات مجلسی در «» و دیگر آثار مکتوب وی، شامل خرده‌گیری و رد نظریات صوفیان خانقاهی است. حجم زیادی از انتقادهای مجلسی به مناسک و رسوم صوفیان بازاری بازمی‌گردد. شمار بسیاری از این صوفیان بازاری را گروه «قلندران» تشکیل می‌دادند. این افراد که غالباً مهاجران هندی بودند، به‌دلیل نداشتن ارتباط با طریقه‌های رایج در ایران، «دراویش بی‌شرع» نامیده می‌شدند. این درویشان افراطی و نامنظم که به قیود اجتماعی و شرعی، بی‌اعتنا بودند، برای سکونت به می‌رفتند. قرائن زیادی وجود دارد که نقدهای علامه مجلسی از رسوم صوفیانه ناظر بر این گروه و گروه‌های شبیه آنان است. @Feraghvaadyan
🔺دین و پساکرونا ↙️«علیرضا شجاعی‌زند»، استاد جامعه‌شناسی:«مسئله اصلی و ابتدایی کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم سراغ نسبت و رفته‌اند، دین بوده‌است نه کرونا. مسئله‌مند و برجسته شدنِ هر پدیده خُرد و کلان در جامعه ما، عموماً ناشی از نزدیکی و نسبتی است که با دین پیدا می¬‌کند. دین در ایران، موضوعیت و فاعلیت پیدا کرده و همه چیز به آن برمی‌گردد، لذا باید پاسخگوی همه چیزهم باشد. این حالت برای دین، خوب است و در عین حال، دردسرآفرین نیز هست. 🔰از طرفی، توانایی‌های علمی و تکنولوژیکِ امروز قابل مقایسه با ادوار ماضی نیست. نگرش به دین و انتظار از دین در ما به تبعِ نقش و موقعیتی که احراز کرده و ادعاهایی که دارد، متفاوت از تلقیِ جوامع دیگر است. این تفاوتِ نگاه را حتی در بین کسانی که میانه خوبی هم با دین ندارند،‌ می‌شود نشان داد. ⭕️از آنجا که در این فضا، غلبه با‌ بزرگنماییِ پیرامون کروناست و نگاهِ یکسره منفی به آن، خیلی هم بیراه نیست، اگر پرتوی هم بر وجوه مثبت این مسئله بیفکنم. شاید در کسب آرامشِ خاطری که این روزها بیش از هر وقت دیگری بدان نیاز است، مؤثر افتد؛ کاری که فقط از دین و نگاه دینی برمی‌آید. به‌واقع، دین در این ماجرا، نه‌تنها دچار هزیمت و عقب‌نشینی نشده،‌ بلکه تنها ملجأیی است که پس از ناامیدیِ از دیگر مدعیان، می‌¬شود روی آن حساب کرد و بدان پناه برد. با اینکه غالب دین‌‌پژوهان بر چنین قابلیتی در دین، صحه گذارده‌‌اند، اما این تفاوت را هم دارند که برخی از ایشان، تنها همین قدر و نه بیش از آن را برای دین قائل شده‌اند. این قبیل موقعیت‌ها، آن هم به نحو گسترده و همگانی، خیلی وقت است که پیش نیامده و به آن نیاز دارد. پس مسئله‌آفرینی‌های کرونا، نه‌تنها تهدیدی برای دین نیست، بلکه فرصت و موقعیت خوبی را هم برای عرض‌اندام و ابراز وجود آن فراهم آورده‌است. 📚منبع: مسئله‌آفرینی‌های کرونا؛ فرصتی برای عرض اندام دین/ چهار مؤلفه در نسبت دین و کرونا،‌ ایکنا، 10 آبان 1399. @Feraghvaadyan
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت ) 📆در دهه ۱۹۸۰، اعضای«»، خود را در گرماگرم میدان مجادله با افراد محلی در اُرگون مرکزی یافتند.این جنبش توسط یک معلم مذهبی به نام «بهاگوان‌شریراجنیش» آغاز شده بود. راجنیش، افکاری را از شرق و غرب با هم ترکیب کرده و به معجونی سکرآور مبدل نموده بود و طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰، موفق به جذب هزاران پیرو و شاگردانی وفادار گشت که «» نامیده می‌شدند. راجنیشی‌ها، اغلب به خاطر پوشیدن لباس‌هایی در طیف‌های زرشکی و رقص‌های خلسه‌آمیز در تفکراتشان شهرت داشتند. 🔮راجنیش، ظاهری آراسته با ریش داشت و [وقتی سخنرانی می‌کرد] با ملایمت حرف می‌زد. او صاحب 93 اتومبیل رولز رویس بود و طبق نظر بسیاری، نمونه بارز یک جذاب. بیشتر هوادارانش اهل غرب اروپا و ایالات‌متحده بودند. جنبش او بیشتر، جنبشی تجربی و فکری بود تا مذهبی. در سال ۱۹۸۱، راجیش و پیروانش به خاطر روابط جنسی، لباس‌های نامناسب، استعمال و عدم پرداخت مالیات، محل شکل‌گیری گروه در پونای(اکنوی پون) را ترک و به ایالات متحده کوچ کردند و در نهایت در «رسوتای آنته‌لوپ»(واقع در اورگون) ساکن شدند. درآنجا تصمیم به ساخت یک آشرام[معبد] بزرگ گرفتند اما به دلیل برخوردهای نامناسبی که با افراد محلی داشتند، بار دیگر رسوایی به بار آوردند. @Feraghvaadyan