⚠️ چرا #بیت_العدل از انتخاب #اسپرانتو سر باز میزند⁉️
💠 گفتوگوی پژوهشگر در زمینهی بهائیت با مبلّغ بهائی
✳️ روشنگر به نقل از نقد و بررسی بهائیت/ موضوع: بررسی علّت رویگردانی بهائیان از #زبان_اسپرانتو (در خلال بحث آموزهی #وحدت_زبان_و_خط در این فرقه)
🔺 مبلّغ بهائی: یکی از #تعالیم_ابداعی پیشوایان ما، لزوم ایجاد یا انتخاب زبان و خط بینالمللی و مورد قبول و استفادهی همگان است.[1]
🔹 پژوهشگر: آیا اساساً اجرای این آموزه ممکن است و از طرفی #پیشوایان_بهائیت برای تحقق این آموزه، زبانی هم اختراع نموده و یا زبان خاصی را پیشنهاد دادهاند⁉️
🔺 مبلّغ بهائی: بله دومین پیشوای ما #عبدالبهاء، زبان اسپرانتو را برای یادگیری و استفادهی عموم مردم پیشنهاد دادهاند: «الحمدلله #دكتر_زمنهوف لسان (:زبان) اسپرانتو را اختراع نموده بايد قدر آن دانست چه كه ممكن است اين لسان عمومی شود. لهذا بايد جميع آن را ترويج نمايند تا روز بروز تعميم يابد و در مدارس تعليم دهند و در جميع مجامع به اين لسان تكلّم نمايند تا جميع بشر زياده از دو لسان محتاج نشوند یکی لسان وطنی یکی لسان عمومی».[2]
🔹 پژوهشگر: آیا میدانستید که بعلاوهی تأیید زبان اسپرانتو توسط عبدالبهاء، وی به لزوم تکمیل و ترویج این زبان نیز حکم دادهاند؛ همچنان که میخوانیم: «بعد از مدتی مديده شخصی پيدا شد اين لسان اسپرانتو را ايجاد كرد فی الحقيقه زحمت كشيده خوب ايجادی كرده. لكن بجهت آنكه تأمين و ترويج آن لسان لازم است، لهذا عموم ملّت از ارباب معارف بايد یک مجلس عمومی تشكيل دهند. هر ملّتی نفسی را انتخاب نمايد. اينها انجمنی بيارايند و معاونت آن شخص بكنند و لسان را از هر جهت اكمال نمايند تا آن لسان انتشار حاصل نمايد و لسان منتخب عموم ملل عالم شود و بر ملّتی تعليم آن گران نباشد. زيرا حال بر بعضی گران و مشكل است میگویند اين لسان را ما ايجاد نكردهايم #روس ايجاد كرده است. لهذا تعلّق قلب چندان ندارند. اما اگر همچو انجمنی تشكيل شود جميع اعضاء تصديق كرده اتمام و اكمال نمايند. آن وقت جميع ملل به نهايت سرور قبول مینمايند. و تا آن لسان ترويج نشود راحت و آسايش آن طور كه بايد و شايد برای بشر حاصل نمیشود».[3]
🔺 مبلّغ بهائی: بله.
🔹 پژوهشگر: پس چرا تا کنون به دستور پیشوای خود عمل نکرده و در تکمیل و ترویج این زبان گامی برنداشتهاید⁉️
🔺 مبلّغ بهائی: به این دلیل که: «تا #بیتالعدل بر طبق دستورات حضرت #بهاءالله تصميمی نگيرد ديانت بهائی نسبت به اين زبان (اسپرانتو) يا هر زبان زنده يا اختراعی ديگر تعهد و الزامی ندارد».[4]
🔹 پژوهشگر: پس چرا بيت العدل با گذشت بیش از نیم قرن از تأسیسش، نه تنها در ترویج و تکمیل اسپرانتو نکوشید، بلکه حتی الفبایی هم برای خط و زبان مشترک جهانی تدوين نكرد⁉️ آيا تعلّل و کوتاهی نهاد رهبری بیت العدل در این زمینه (با وجود دستور صريح بهاء و عبدالبهاء) جز #غير_عملی بودن اين تعليم غیرمنطقی، دليل دیگری دارد⁉️
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
📚پینوشت:
📕[1]. عباس افندی، خطابات، ج 2، ص 149-148.
📙[2]. جی اسلمنت، بهاءالله و عصر جديد، ترجمه: رحیمی، الهی و سلیمان، ص 186.
📕[3]. عباس افندی، خطابات، ج 1، ص 235-234.
📙[4]. جی اسلمنت، بهاءالله و عصر جديد، ترجمه: رحیمی، الهی و سلیمان، ص 186.
🔴 تیر اندازی در کلیسای برزیل/ 4 کشته و چندین مجروح
▪️مرد مسلحی عصر سه شنبه پس از ورود به کلیسای جامع شهر کامپیناس در 100 کیلومتری شمال سائوپائولو، مردمی را که در حال اجرای مراسم عشای ربانی بودند با استفاده از دو اسلحه گلوله باران کرد.
▪️دست کم 4 نفر در این حمله کشته شدند و فرد ضارب نیز خودکشی کرد. چندین تن نیز در این حادثه مجروح شده اند.
@feraghvaadyan
🔵خلیفه ارامنه تهران:تلاش استکبار جهانی برای منزوی ساختن ما موفقیتآمیز نخواهد بود، زیرا جهان به کشور قدرتمندی همچون ایران نیاز دارد، در نتیجه دشمنان در تلاش خود شکست خواهند خورد.
🔸روشنگر به نقل از «آلیک»/اسقفاعظم سبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی خانم لولیتا باغداساریان نقاش معاصر ایرانی ارمنی با عنوان «رنگ عشق، امید و زندگی» حضور داشت، در سخنرانی خود اظهار داشت:«این نمایشگاه گواه این واقعیت است که ایرانیان علیرغم تفاوتهای مذهبی، به خلق آثار هنری پرداخته و هنر ایران را غنی میسازند.»🔸
@Feraghvaadyan
💢 علت #حمایت_انگلیس_از_عبدالبهاء در زبان #شوقی_افندی
♨️ روشنگر به نقل از نقدو بررسی بهائیت/ شوقی افندی در کتاب #قرن_بدیع خبر میدهد که حاکمان عثمانی در نظر داشتند تا در صورت باز پس گیری #فلسطین از #انگلیس، #عبدالبهاء را مجازات کنند.
⏪ چنان که میخوانیم: «از اجراء نقشه پلید جمال پاشا که طبق اخبار واصله به دایره اطلاعات #انگلستان بر آن تصمیم بوده که در صورت تخلیه شهر و عقب نشینی قوای ترک، حضرت عبدالبهاء و عائله مبارک را در کوه کرمل مصلوب سازد».[1]
♨️ به همین منظور قوای مهاجم انگلیسی، با دستور مستقیم #لرد_بالفور (وزیر خارجهی وقت انگلستان) مسئولیت حفظ جان عبدالبهاء و نزدیکانش را بر عهده گرفته [2] و در پایان جنگ، او را به نشان سطنتی " #نایت_هود " مفتخر ساختند.[3]
♨️ اما شوقی افندی در حالی که با ابهام مخاطبین، نسبت به علّت حمایت مقامات بلندپایهی انگلیس از عبدالبهاء و خشم حاکمان عثمانی از او مواجه میشود، علّت این حمایت و خشم را پشتیبانی عبدالبهاء از مردم، در زمان جنگ معرفی میکند: «اولیاء حکومت انگلستان، از خدمات گرانبهائی که حضرت عبدالبهاء در آن ایّام معظم نسبت به ساکنین أرض اقدس و تخفیف مصائب و آلام مردم آن سرزمین مبذول فرموده بودند، در مقام تقدیر برآمدند...».[4]
🖌 اما در پاسخ به این توجیه شوقی افندی میبایست گفت:
1⃣ اولاً: چگونه میتوان پذیرفت که خشم همزمان حاکمان عثمانی از عبدالبهاء و اعلام حمایت انگلیس اشغالگر از او، بخاطر کمک به مردم بوده است⁉️ آیا #حاکمان_عثمانی، بخاطر کمکِ عبدالبهاء به مردم و تأمین آذوقهی شهروندانش در زمان جنگ، از وی عصبانی بود و حاکمان انگلیس، به خاطر حمایت عبدالبهاء از مردم دشمنش از او حمایت میکردند⁉️ به راستی که کدام عقل سلیمی میتواند این توجیه مضحک را بپذیرد⁉️
2⃣ ثانیاً: اگر دولت انگلیس برای راحتی مردم ارزش قائل بود، از ابتدا با جنگ، مردم را دچار گرفتاری و مصیبت نمیکرد.
3⃣ ثالثاً: چگونه شوقی افندی، #انسان_دوستی عبدالبهاء را دلیل حمایت انگلیس از او معرفی میکند در حالی که #استعمار پیرِ نژادپرست، بویی از #انسانیت و انساندوستی به مشامش نرسیده است⁉️ آیا حکومت استعمار طلبی که دستش به خون میلیونها انسان بیگناه در #هند و #ایران و سایر کشورها و غارت منابع آنها آلوده است، ممکن است بخاطر حس انساندوستی از عبدالبهاء حمایت نماید⁉️ و به راستی که شوقی افندی، تا چه میزان فهم و شعور مخاطبینش را ناقص میدانست که حمایت انگلیس از جاسوسش را به حمایت انگلیس از انساندوستی تحریف کرده و تأمین آذوقه و دادن اطلاعات به قوای مهاجم انگلیسی را به تأمین آذوقهی مردم تعبیر و دست آخر، توجیهی برای عصبانیت حاکمان عثمانی از عبدالبهاء نیافته است‼️
@n_bahaiat
@feraghvaadyan
📚پینوشت:
📕[1]. شوقی افندی، قرن بدیع، ج 3، ص 297.
📕[2]. همان، ص 297-296.
📕[3]. همان، ص 299.
📕[4]. همان، ص 299.
🔴 نقش #یهودیان در #پیدایش_بابیت_و_بهائیت
♦️روشنگر بخ نقل از نقد و بررسي بهائيت/ بنابر اسناد تاریخی، اندکی پس از استقرار #کمپانی_ساسون در بمبئی و بوشهر و پیش از پیدایش #بابیت، در سال 1839 میلادی، جمعی از یهودیان ساکن ایران بدون هیچگونه فشاری به صورت دستهجمعی #مسلمان شدند.
♦️ از اینرو گروهی از یهودیان تازه مسلمان شده، به جریان #تصوف درآمده و به ترویج افکار #ابوالقاسم_سکوت_شیرازی پرداختند و گروهی دیگر هم با #پیدایش_بابیت، به آن فرقه پیوستند و بعدها نقش مؤثری در گسترش #بهائیت ایفا نمودند.[1]
💢 به عنوان مثال، اولین کسی که بابیت را در #سیاهکل استان گیلان برد، #میرزا_ابراهیم_جدید (از یهودیان تازه مسلمان شدهی رشت) بود.[2]
💢 همچنین #ملا_عبدالخالق_یزدی (که از بزرگان بابیت بود)، یکی از علمای یهودی یزد بود که مسلمان شده و در زمرهی شاگردان مکتب #شیخ_احسایی درآمد و با ظهور بابیت، #بابی شد.[3] ملا عبدالخالق چنان جایگاهی نزد #محمدشاه_قاجار پیدا کرد که #علیمحمد_باب، از شاه خواست تا حقانیتش را از او و #سیدیحیی_دارایی بپرسد.[4]
💢 همچنین از جملهی این افراد، میتوان به #ناتان، اشاره کرد؛ وی در واقع #جاسوس_انگلستان در منطقه بود و به تصریح دائرة المعارف یهود، رهبری #یهودیان_بخارائی، افغان و ایرانی مقیم #بمبئی را بر عهده داشت.[5]
⭕️ لذاست که اسماعیل رائین در خصوص گروندگان اصلی و ابتدائی به جریان بابیت و بهائیت مینویسد: «بیشتر #بهائیان_ایران، یهودیان و #زردشتیان هستند و مسلمانانی که به این فرقه گرویدهاند در اقلّیت میباشند».[6]
♻️ بنابراین میتوان گفت که #شکلگیری_بابیت و امتداد جریان آن به وسیلهی بهائیت، با دخالت مستقیم یهود بود؛ یهودیانی که به تصریح قرآن کریم، بدترین #دشمنان ایمانی #مسلمانان به شمار آمده [7] و بدون شک گرایش یکبارهی آنان به #اسلام و سپس چرخش به سوی بهائیت، اتفاقی نمیتواند باشد.
📚پینوشت:
📗[1]. عبدالله شهبازی، جستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران، ص 20.
📕[2]. فاضل مازندرانی، تاریخ ظهورالحق، ج 8، ص 894.
📙[3]. میرزاجانی کاشانی، نقطة الکاف، ص 101 و 203.
📔[4]. سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، ص 211.
📗[5]. عبدالله شهبازی، جستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران، ص 21-20.
📔[6]. سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، ص 302.
📖[7]. «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ [مائده/82]؛ مسلّما سرسختترین مردم را در دشمنی با کسانی که #ایمان آوردهاند ، یهود و... خواهی یافت».
@Feraghvaadyan