eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
483 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👩‍🎓 سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
👩‍🎓 سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی 1⃣ الگوی دکتر زاکانی: برجک زنی! • در این الگو دختر دانشجو بخاطر کشف حجاب از حرف زدن منع نمیشود و تریبون می گیرد اما جایش در مضمون حرف، گیر می افتد. در پاسخ با تیکه و طعنه جبران می شود که: ولش کنید شاید بخواهد نماینده داعش باشد! فقط بدانند اگر گیر داعش می افتادند چه بلایی سرشان می آمد! • این الگو را: - حزب اللهی های سیاسی تر بیشتر پذیرفتند. با بی حجابی او کنار آمده بودند اما تعرضش به رهبر انقلاب را هو کردند! - مذهبی ترها تریبون دهی به بی حجاب را رسمیت شماری و مشروعیت بخشی به کشف حجاب خواندند! - برخی هم بخاطر شرایط شریف ترجیح اش دادند! • این الگو، تهاجمی و بیش از حفاظت از ارزشهای خود به فکر زدن ارزشهای طرف است؛ نتیجه اش روکم کنی است نه اقناع یا جذب و...! لذا در شرایطی که دوماه گذشته در شریف شکل گرفته بود، این الگو نزد برخی یک پاسخ تلقی شد. 2⃣ الگوی برادر خضریان: منع گفتگو! • در این الگو با ادب و متانت شرط گفتگو را احترام به قانون و اسلام می خواند و از اول پرسش دانشجو بی حجاب را منوط به حجاب سر کردن می کند! • این الگو را: - مذهبی ترها ترجیح دادند چون کشف حجاب را به رسمیت نشناخت؛ حتی اگر این دانشجو و مثل او سالن را ترک می کردند و دیگر هم در چنین جلساتی شرکت نکنند! • این الگو بر حفاظت از ارزشهای خود بیش از درگیری مستقیم با طرف مصرّ است‌. می خواهد سر خطوط قرمز بایستد؛ مهر تایید بر کشف حجاب نخورد و کوتاه آمدن از حجاب برداشت نشود. اگر بتواند در گام بعد بی حجاب را به سالن هم راه نمی دهد. • نتیجه اش جدا کردن صف از بی حجابها با فشار غیر مستقیم برآنهاست. البته بسته به تعداد طرفدار، یا به غلبه ظاهری می رسد و یا بخاطر رعایت نشدن ارزش حجاب توسط اکثر حضار، دیگر خود در آن محیط ها حاضر نمی شود؛ مثل حاضر نشدن در جشنواره های رسمی هنری یا برخی مراکز خرید و... • شرایط افول اغتشاشات خیابانی به همراه باقی ماندن کشف حجاب ها و عادی شدنش، این الگو را نزد برخی موجّه می کند. 3⃣ الگوی سوم: گفتگوی مشروط! (نمونه ندارم!) • در این الگو مقام مسئول پاسخ خود را مشروط می کند به اینکه: من پاسخ سؤال شما را می دهم یا اگر اشکالتان وارد بود می پذیرم به شرطی که شما هم سؤال و اشکال بنده را جواب دهید! اگر دانشجو حاضر نشد و رفت ؛ چیزی از جنس الگوی۲ قابل صورت بندی است. اگر پذیرفت، پس از پاسخ به سؤالش یا قبول اشکالش، از کشف حجاب او سؤال و به آن اشکال می شود! • الگوی۳ گرچه ژست الگوی۲ را ندارد لکن کشف حجاب را جای ندید گرفتن، پاسخگو می کند. به نوعی بین رسمیت نشمردن کشف حجاب و پاسخگو کردنش جمع می کند. - بعضی همین قدر را عقب نشینی از قانون و انفعال می دانند و الگوی۲ را ترجیح می دهند. - پاسخ طرفداران این الگو یک کلام است: در همه جاهایی که امر به معروف واجب است، قانونی (آن هم قانون خدا) نقض شده است! در همه باید راه اثر بخشی را باز کرد. • مغزای اصلی این الگو بر ولایت طرفینی همه افراد جامعه و بالتبع امر و نهی های متقابل است(۷۱/توبه) است؛ وقتی او حق دارد به مسئول اشکال کند، مسئول هم حق دارد به کشف حجاب او اشکال کند. منطقاً "به تو چه؟" از دو طرف رخت بر می بندد و عادتاً راه برای تاثیر و تأثر باز می شود. • هسته سخت کشف حجاب در ماه های اخیر، آنرا یک سلیقه و سبک زندگی شخصیِ غیر قابل گفتگو گرفت و دست به کشف حجاب زد. امیدش این بوده بتواند زنان زیادی را با خود همراه کند تا برخورد را پرهزینه و سخت کند. الگوی ۱و۲ بیشتر روی فاصله ها می ایستد. تحقیر او یا رعایت ویترین رسمی (ولو به یک شال عقب افتاده) برایش مهمتر از تاثیر و تأثر طرفینی است. *⃣ هریک از سه الگو به "لحاظ ذاتی" و به "لحاظ موقعیت و شرایط" قابل ارزش گذاری است. هریک مبتنی بر درکی از ارزشها و روش تحقق آن و هم مبتنی بر محاسبه ای از وضعیت حجاب و کشف حجاب در جامعه است. با همین دو می توان سه الگو را ارزش گذاری یا در موقعیت های متفاوت تجویز یا منع اش کرد. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۹/۲۲ ☑️ @m_ghanbarian
- تخصصی ✅ شیوه بهینه تبیین امور اجتماعی بر پایه نظریه‌های جامعه شناسی 🔹 با سخنرانی: ✅ دکتر غلامرضا صدیق اورعی ◀️ هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد 🔹 دبیر جلسه: ✅ دکتر حفیظ الله فولادی ◀️هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 📅 شنبه 26 آذر 1401 ساعت 13 الی 14:30 📍مکان: قم، پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سالن حکمت 🔸لینک حضور مجازی: 📎vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
🖼 | کنترل قوای انسانی توسط دین 🔹 روان‌شناسان می‌گویند ممکن است به عللی، آشفتگی و ناهماهنگی در افکار و احساس‌های انسان پیدا شود. در این مواقع انسان، روحیه‌اش به دو جبهه تجزیه می‌شود. منشأ ناهماهنگی در عمل و رفتار، هماهنگی و انتظام نداشتن افکار و احساس‌ها است. 🔹 باید کاری کرد این جنگ داخلی به صلح و صفای واقعی بدل گردد. در اینجا بار دیگر احتیاج بشر به دین احساس می‌شود؛ زیرا رام کردن و مطیع ساختن احساسات اماره بشر از عهده هر قوه و قدرت دیگر خارج است. هر قوه و قدرت دیگر، خواه قدرت زور یا علمی یا چیز دیگر، مقهور هوا و هوس بشر می‌شود. دین بین انواع افکار و احساس‌ها، یعنی بین قوه خیال و قوه عاقله، هماهنگی و سازگاری ایجاد می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب دین‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
Olgo Zan3.mp3
8.21M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت هفتم 🔖 نقد و بررسی ادلۀ الگوی خانواده گریزی 🎙با حضور: حجت اسلام 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 ۲۹ آبانماه ۱۴۰۱ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌ 🔸 تیزر همایش ملی اجتهاد عقل گرا ❎ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: 🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی 🎙 با سخنرانی: آیت الله آیت الله 📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از آثار ویژه همایش ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸ 🔍 اطلاعات بیشتر: 🌐 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
◽️ لزوم گفت‌وگو بین مهندسان و فلاسفه 🔸 دکتر حسین مطلبی، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی در نشست علمی “ظرفیت های فلسفه اسلامی برای مطالعات نظری سایبر" عنوان کرد: 🔻 ما در مواجهه فلسفه با مسائل روز دیر وارد شدیم ولی افراد با سرعت و کم عمق وارد این مسئله می‌شوند و یکی از دلایل آن این است که ما با حوزه فناوری و مهندسین این جریان، گفت‌وگوی چندانی نداریم. گفت‌وگو بین مهندس و فیلسوف برای ما بسیار کارگشاست زیرا ما در پاسخ به مسائل فضای مجازی با اشتباه در فهم مسئله و تقلیل آن مواجهیم و این ناشی از عدم گفت‌وگوی بین متخصصان این دو رشته است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/saybeer-2 🆔 @iictchannel
▫️کتاب او فاطمه است؛ گوهر هستی و تراز سبک زندگی 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم خانم زهره یزدان‌پناه قره‌تپه منتشر شد. 🔹همۀ آفرینش، بهانه‌ای است برای آفرینش نور درخشان دیگری از انوار پُرتلألو اهل بیت(ع)، و گواه و حُجتی است بر اینکه دختر گرامی رسول خدا(ص) در عبودیت، انسان کامل است و به همین دلیل نیز، فاطمۀ زهرا(س) برای همه بشر، در همۀ زمان‌ها و همۀ مکان‌ها الگویی است بی‌بدیل و چنین است که دربارۀ دختر گرامی خاتم‌الانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص)، فقط می‌توان گفت: ….و او فاطمه است، گوهرِ هستی و ترازِ سبک زندگی. 🆔 @iictchannel
◽️در ساختمان کلی اثر قدیس با روایت قاب‌گذاری شده مواجهیم 🔸 گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب در راستای مجموعه نشست‌های «روایت داستانی از امر قدسی»؛ 🔻 باید به شرایط ارائه قدیس توجه کنیم، نویسنده از نسل نویسندگانی است که علقه خاصی به مباحث دینی و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد و نیز تجربیات شخصی زیادی در این حوزه‌ها با او همراه است. 🔻 حسن بیگی جزء اولین‌هایی است که وارد مباحث دینی شده است و موقع نوشتن زیاد به مباحث نظری داستان‌نویسی تعمدًا التفات نمی‌کند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ngdis 🆔 @iictchannel
🖼 | آموزه کلیسا در سنت مسیحی ◽️ یکی از آموزه‌های مهم مسیحیان آموزه کلیساست؛ به گونه‌ای که در همان سده‌های نخستین این عقیده از سوی ترتولیان یکی از آبای کلیسا به‌طور راسخ مطرح شد که کتاب‌های مقدس فقط در کلیسا یافت می‌شود و به کسی جز كليسا تعلق ندارد، نهایی‌ترین عقیده مسیحیت در آن اعصار نسبت به کلیسا نیز اینطور مطرح شد که تنها خطی که همه تفسیرهای پیامبران و رسولان را به هم پیوند می‌دهد هماهنگی کامل آنها با معیار کلیسایی است. ◽️ البته واژه کلیسا در اصل خود به معنی گروه مسیحیان بود. لذا در ابتدا این عبارت نه به معنای ساختمان و محل عبادت به کار می‌رفت و نه به چارچوب‌های سازمانی که به مرور زمان ترتیب یافتند، اطلاق می‌شد. لذا اگر معادل آن در مسلمانان را بخواهیم نشان دهیم باید از کلمه «امت» استفاده کنیم نه مسجد. 📖 برگرفته از کتاب اصول فقه و هرمنوتیک روش‌شناختی، دکتر ، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22745 🆔 @iictchannel
🖼 | نظام خانواده و حقوق زن 🔺 اسلام درباره روابط و حقوق خانوادگی زن و مرد فلسفه خاصی دارد و با آنچه پیش از اسلام می‌گذشته، مغایرت دارد و با آنچه در جهان امروز گذرد، نیز مطابقت ندارد. اسلام برای زن و مرد در همه موارد یک نوع حقوق و یک نوع وظیفه و یک نوع مجازات قائل نشده است؛ پاره‌ای از حقوق و تکالیف و مجازات‌ها را برای مرد مناسب‌تر دانسته و پاره‌ای از آنها را برای زن و در نتیجه در مواردی برای زن و مرد وضع مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهی در نظر گرفته است. 🔺 زن و مرد به دلیل اینکه در جهات بسیاری مشابه یکدیگر نیستند، جهان برای آنها یک جور نیست، خلقت و طبیعت آنها را یکنواخت نخواسته است، از نظر اسلام نیز از لحاظ بسیاری از حقوق و تکالیف و مجازات‌ها وضع مشابهی ندارند. 📖 برگرفته از کتاب اسلام‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4332 🆔 @iictchannel
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
چرا بابک زنجانی هنوز اعدام نشده؟ یکی از سوالات اساسی که این روزها مطرح میشه مقایسه حکم اعدام آشوبگران با افرادی مثل بابک زنجانی هست 🆔 @shobhe_shenasi 🌏 ghorbanimoghadam.ir
📙 ـ کتاب 📚 عنوان کتاب: صلابت چشمان جابر (برگرفته از زندگی شهید مدافع حرم محسن حججی) ✍️ نویسنده: زینب سادات سیداحمدی، زهرا عابدی 🏡 ناشر: جنات فکه 📖 صفحات: ۱۳۶ صفحه 📗 معرفی کوتاه کتاب نویسندگان این کتاب بعد از گذشت یک سال از شهادت این مرد بزرگ به سراغ خانواده او می‌روند. چندین ساعت می‌نشینند و خاطرات اطرافیان را گوش می‌دهند به حرف‌های خانواده، رفقا و فرماندهان آن مرد بزرگوار گوش می‌کنند، آن‌ها می‌فهمند این مرد در ۲۶ سال عمرش به اندازه چند مردِ کامل دویده‌ است، تلاش کرده‌ و به خودش رنج چشانده‌ است و از رمق نیفتاده‌ است. 📖 قطعه‌ی کوتاه کتاب این که چی شد آقامحسن ما شد «شهید محسن حججی» حقیقتش را نمی‌دانم. این رازی است بین محسن و خدای خودش. یک معمای حل‌نشدنی که من هم به عنوان پدر از آن بی‌خبرم. البته نسل ما از نسل مرحوم آیت‌الله احمد حججی است که پایه‌گذار حوزه نجف‌آباد است. ایشان زمانی که بهاییت در نجف‌آباد ترویج بی‌دینی می‌کرد به پاخواست و در مقابل آن‌ها ایستاد... 🪴 🇮🇷 @Sh_Aviny
👆 عاقبت عفو نابجا و رافت اسلامی میشود این 👆 🇮🇷 @Sh_Aviny ✴️ Eitaa.com/Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ چیزی نمی نویسم ✅ خودتون بشنوید 💌دعوت رسول ✨استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم ⭐️@arameshemandegar
💢 تازه های نشر 🔰تجدید چاپ کتاب «کمال‌گرایی نسبت به همسر و درمان آن» 📝 نویسنده: مجتبی فرهوش 💠 کتاب حاضر، اثر همکاری مشترک مرکز مشاوره اسلامی سماح حوزه‌های علمیه و مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت است. 🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸 🔖درباره کتاب از عواملی که رضایت‌زناشویی را کاهش می‌دهد، کمال‌گرایی نسبت به همسر است. کمال‌گرایی با انتظارات بالا، قوانین انعطاف‌ناپذیر، منفی‌نگری و سرزنش همسر همراه است. سازه کمال‌گرایی نسبت به همسر شامل سه مؤلفه اصلی و یازده ریزمؤلفه است که عبارتند از: خودمحوری (انتظارات بالا از همسر، سلطه‌جویی نسبت به همسر، عدم تمایزیافتگی از همسر)،‌ عدم انعطاف‌پذیری (ناتوانی در بخشش، عدم توجّه به افکار و احساسات همسر، مشکل با خانواده همسر)،‌ منفی‌نگری نسبت به همسر (تحریف‌های شناختی نسبت به همسر، حساسیت عاطفی و زودرنجی، حساسیّت افراطی به جزئیات، مشکلات کاری و اجتماعی). بسیاری از آموزه‌های اسلامی موجب ایجاد نگرش‌ مثبت و انعطاف نسبت به همسر می‌شوند. بر این اساس بسته تعدیل کمال‌گرایی نسبت به همسر با بر اساس آموزه‌های اسلامی ارائه شده است. 🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸 ♦️لینک_محصولات ♦️آیدی_فروش ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐 (مرکز مشاوره اسلامی حوزه علمیه) سایت | ایتا | کارگاه‌ها | آپارات
سلام و احترام 📝 اولین نشست علمی چند بعدی معنوی برگزار می گردد. 📆 روز پنج‌شنبه، تاریخ ۱۴۰۱/10/24 🕕 ساعت 10:00 تا 12:00 🔰 موضوع: 🔸 مروری بر پروتکل‌های روان‌درمانی در قلمرو روانشناسی اسلامی 🔉 ارایه: 🔘 استاد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی هنر پژوهشگر برتر در موضوعات روانشناسی اسلامی و هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی 🔷 مکان: سالن کارگاه مرکز مشاوره صفائیه توجه: جلسه به شکل حضوری و مجازی برگزار می گردد. مقدم روانشناسان و مشاوران از گروه های مختلف را گرامی می داریم آدرس جلسه مجازی درمان چند بعدی https://croom.ir/b/px9-qaj-8ru-j0i
خلاصه محتوای سخنان استاد مهکام -روانشناسی اغتشاش کنندگان ۱۴۰۱
✨نگاه متفاوت به جریانات اخیر قابل استفاده 👌 📗بهار انقلاب در خزان غرب ✍هانی ایران‌منش 🔺دانلود رایگان دو جلد 👇 🌷🇮🇷🌷
1577066242_-213054_221124_105242.pdf
2M
"بهار انقلاب در خزان غرب" بخش اول: کالبد‌شکافی و ماهیت‌شناسی فتنه ترکیبی امروز آقای هانی ایران‌منش 🌐 صفحه معاونت راهبردی و توسعه راهبری سازمان تبلیغات اسلامی 🔰 https://eitaa.com/ido_strategy
بهار انقلاب در خزان غرب - بخش دوم.pdf
2.15M
"بهار انقلاب در خزان غرب" بخش دوم: فرصت های برآمده در دل تهدیدها آقای هانی ایران‌منش 🌐 صفحه معاونت راهبردی و توسعه راهبری سازمان تبلیغات اسلامی 🔰 https://eitaa.com/ido_strategy
4_5812031980686019862.mp3
2.39M
⁉️ظهور رو دور ببینیم یا نزدیک؟ 🎙استاد میرباقری
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حضور دختران با استعداد در حوزه‌ خواهران 🖋 حسینی نوری 🔸 گرچه زنان نیمی از جامعه هستند اما تربیت دینی آنان سبب تربیت تمام جامعه می‌شود. برای تربیت دینی نیز لازم است تعداد قابل توجهی از دختران سرزمینمان را ترغیب به تحصیلات حوزوی کنیم. 🔹 برای تشویق و انگیزه‌بخشی به دختران و مادران آینده برای حضور در حوزه‌ها لازم است اقداماتی صورت گیرد که مشتاقانه تحصیل در حوزه را انتخاب نمایند. مانند: 🔺 اعتباربخشی به مدرک حوزوی از طریق جذب نخبگان جذب و دعوت نخبگان به حوزه در مقابل رهابودن میزان جذب و ثبت نام از افراد با استعدادهای ناکافی میزان رغبت به حضور در حوزه را افزایش می‌دهد؛ آنچه سبب عدم استقبال نخبگان از ادامه تحصیل در حوزه می‌شود، نه تنها هیچ شناختی از حوزه ندارند، بلکه دانشگاه و محیط‌های علمی امروزی، برایشان بسیار جذاب معرفی شده است. و این موضوع مغفول از اقبال به حوزه می‌کاهد؛ مسأله‌ی ساده‌ای که در حوزه برادران هم دچار غفلت شده است. سوای عدم معرفی درست حوزه به جامعه، تعریف مدارک حوزوی ذیل مدارک دانشگاهی این مطلب را القا می‌کند که اصل دانشگاه و مدرک دانشگاهی است و تحصیلات حوزه ذیل دانشگاه است که معنا می‌یابد. 🔺 زمینه‌سازی بهره‌وری دانش‌آموختگان حوزوی در کارویژه‌های اجتماعی از جمله آموزشی، تربیتی، قضایی و... ممکن است عافیت‌طلبانه به نظر برسد که طلاب با اطمینان خاطر دوران طلبگی را آغاز کنند اما چه اشکالی دارد در حکومت اسلامی فرصتی فراهم شود تا مثلا افراد دین‌شناس در موقعیت‌های حساس تربیتی قرار گیرند؟ البته حرکت‌هایی برای بکارگیری طلاب در آموزش و پرورش آغاز شده که امیدواریم به ابعاد و کارویژه‌های دیگر نیز تسری یابد. 🔺 تعریف دقیق جایگاه طلبگی خواهران بسیاری از بانوان طلبه به امید شناخت معارف دین یا شناخت تربیت صحیح فرزند یا شناخت دینداری صحیح در خانواده و ... وارد حوزه می‌شوند اما در پایان و پس از گذراندن واحدهای فراوان صرف، نحو، اصول و ... هنوز به اهداف خود نرسیدند ضمن آنکه گاه به بهانه احکام اسلامی، فرسنگ‌ها از فامیل و روابط خانوادگی فاصله گرفته‌اند؛ حال آنکه باید مبلغی می‌شدند تا اقوام و دیگران را به اسلام ترغیب کنند اما تازه خود نیز منزوی شدند. این آسیب حاصل نشناختن هدف بانوان طلبه از ورود به حوزه و تفکیک آن‌ها ست؛ از این رو به نظر می‌رسد می‌بایست بین خواهرانی که برای اهداف کوتاه مدت وارد حوزه‌ شده‌اند و قصد ادامه تحصیل ندارند دروس خاصی ارائه شود و برای آنانی که اهداف کلانی دارند آموزش ویژه‌ای لحاظ شود تا هر دو گروه پس از پایان تحصیلات راضی باشند نه اینکه با کوله باری از صرف و نحو در عین حال حس خالی بودن از معارف به خانواده بازگردند. 🔺 کاهش سنوات دوره‌های تحصیل در مقاطع مختلف حوزوی یکی از علل رویگردانی نخبگان از تحصیل در حوزه، سنوات طولانی آن است. حذف واحدهای اضافی و تکراری و جایگزین‌کردن دروس اصلی و مورد نیاز می‌تواند به حضور برترین‌های علمی و اخلاقی رونق ببخشد. 🔺 عدم التفات به تفاوت برنامه‌ریزی حوزه خواهران با حوزه برادران با وجود تفاوت‌های وجودی زن و مرد متأسفانه دروس ارائه‌شده‌ در حوزه خواهران تحت تأثیر فضای طلبگی برادران است. به عنوان مثال صرف و نحو در حوزه خواهران همان‌قدر مهم است که در حوزه برادران و مباحث تربیتی در حوزه خواهران همان‌قدر مغفول است که در حوزه برادران. مرخصی تحصیلی برای بانوی خانه‌دار، باردار، مادر همانقدر غیر موجه است که برای برادران. اگر چه کمال وجودی مرد و زن متفاوت است اما کتابهای اخلاقی و حتی الگوهای اخلاقی یکسانی ارائه می‌شود که روزی آسیب خود را نمایان می‌کند که یک بانوی طلبه، عبادت می‌کند، می‌اندیشد، حرف می‌زند و حتی مردانه مادری می‌کند!! ✅ اگر می‌خواهیم زنان موفق را برای تربیت دینی جامعه به خط کنیم لازم است باشد تا خروجی هدفمند باشد. @Manahejj