اتمام حجت امام با منتظری در مورد ماجرای مهدی هاشمی
حمایت تمام قد آقای منتظری از مهدی هاشمی جنایتکار و اعتصاب بخاطر او!
بازخوانی نامه تاریخی امام به منتظری و درخواست پایان دادن به حمایت از مهدی هاشمی!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت حجت الاسلام و المسلمین، فقیه عالیقدر، آقای منتظری ـ دامت ایام برکاته
پس از اهدای سلام و تحیت، علاقۀ اینجانب به جنابعالی بر خود شما روشنتر از دیگران است. به حسب قاعدۀ طول آشنایی صمیمانه و معاشرت از نزدیک، مقام ارجمند علمی و عملی شما، مجاهدت با ستمگران و قلدران، و رنجهای فراموش نشدنی جنابعالی در سالهای طولانی برای اهداف اسلامی، قداست و وجاهت و وارستگی کم نظیر آن جناب، و بالاتر حیثیت بلند پایه ای که دنبالۀ این امور به خواست خداوند تعالی برای شما #فعلاً حاصل است، و احتیاج مبرمی که جمهوری اسلامی و اسلام به مثل جنابعالی دارد، انگیزۀ علاقۀ مبرم است. لهذا این حیثیت مقدس باید از هر جنبه محفوظ و مصون باشد. حفظ این حیثیت به جهات عدیده بر شما و همۀ ماها واجب، و احتمال خدشه دار شدن آن نیز منجز است برای اهمیت بسیار آن.
با این مقدمه باید عرض کنم این حیثیت واجب المراعاة به احتمال قوی، بلکه ظن نزدیک به قطع، در معرض خطر است؛ خصوصاً با داشتن مخالفین مؤثر در حوزۀ قم، که ممکن است دنبال بهانه ای باشند. این خطر بسیار مهم از ناحیۀ انتساب آقای سید مهدی هاشمی است به شما. من نمی خواهم بگویم که ایشان حقیقتاً مرتکب چیزهایی شدند؛
بلکه می خواهم عرض کنم ایشان متهم به جنایات بسیار، از قبیل قتل، مباشرت یا تسبیباً، و امثال آن می باشند. و چنین شخصی، ولو مبرا باشد، ارتباطش موجب شکستن قداست مقام جنابعالی است که بر همه حفظش واجب مؤکد است.
آنچه مسلّم است و در آن پای فشاری دارم رسیدگی به وضعیت و موارد اتهام او است، رسیدگی به خانۀ تیمی و انباشتن اسلحه، آن هم با پول ملت، به اسم کمک به سازمانهای به اصطلاح آزادیبخش. اصولاً یک همچو اعمالی بدون دخالت دولت جرم است. و باید ایشان، که صلاحیت این امر را ولو واقعاً برای این سازمانها باشد ندارد و دخالت در حکومت است، جواب بدهد. این امر قطعی است.
و آنچه از شما می خواهم در رتبۀ اول پیشنهاد مستقیم شما به دخالت وزارت اطلاعات و رسیدگی به این امور است.
و اگر برای شما محذور دارد، به طوری که تکلیف شرعی از شما ساقط است،# سکوت است. حتی در محافل خصوصی دفاع از یک همچو شخصی که خطر برای حیثیت شما است و احتمال فساد و خونریزی بیگناهان است سَم قاتل است.
باید تمام فعالیتها که به اسم کمک به سازمانهای به اصطلاح آزادیبخش است قطع شود، و تمام کسانی که در این امور دخالت داشته اند محاکمه شوند.
و آنچه مسلّم است و مایه تأسف، حسن ظن جنابعالی به اعمال و افعال و گفته ها و نوشته هاست که به مجرد وصول به شما ترتیب اثر می دهید و در مجمع عمومی صحبت می کنید و به قوۀ قضاییه و غیره سفارش می دهید.
و من از شما، که دوست صمیمی سابق و حال من هستید و مورد علاقۀ ملت، تقاضا می کنم که با اشخاص صالح آشنا به امور کشور مشورت نمایید، پس از آن ترتیب اثر بدهید، تا خدای نخواسته لطمه به حیثیت شما، که برگشت به حیثیت جمهوری است، نخورد.
آزادی بی رویّۀ چند صد نفر منافق، به دستور هیأتی که با رقت قلب و حسن ظنشان واقع شد، آمار انفجارها و ترورها و دزدیها را بالا برده است. «ترحم بر پلنگ تیز دندان ـ ستمکاری بود بر گوسفندان».
من تأکید می کنم که شما دامن خود را از ارتباط با سید مهدی پاک کنید که این راه بهتر است؛ و الاّ هیچ عکس العملی در رسیدگی به امر او از خود نشان ندهید که رسیدگی به امر جنایاتِ مورد اتهام حتمی است. سلامت و توفیق جنابعالی را خواهانم.
12مهرماه65
روح الله الموسوی الخمینی
🔶حاشیه روزنه
آقای منتظری بعد از آغاز فرایند محاکمه مهدی هاشمی، در اعتراض به این اقدام، اعتصاب کرد و برنامههای عادی و دیدارهای خود را تعطیل نمود!
امام در این نامه با ادبیاتی کریمانه و از سر لطف، تمام تلاش خود را برای حفظ آقای منتظری از مسیر خطای حمایت از یک مجرم، به کار میگیرد.
ایشان ضمن اشاره به برخی عناوین مجرمانه مهدی هاشمی و تأکید بر قطعی بودن محاکمه وی، هم جلوی فشار منتظری بر قوه قضائیه و وزارت اطلاعات را میگیرد و هم تلاش میکند منتظری خط خود را از اطرافیان خطاکارش جدا کند.
اشاره امام به مخالفان حوزوی آقای منتظری هم نکته مهمی است که نشان میدهد طیف قابل اعتنایی از حوزویان مخالف وی بودهاند. علت این مخالفتها هم برخی اندیشههای شاذ منتظری پیرامون تاریخ اسلام و جایگاه اهلبیت(ع) بود.
اشاره به ساده لوحی و رویکرد غلط پیرامون منافقین، از دیگر نکات مهم نامه است.
@rozaneebefarda
▪️انا للّه و انا الیه راجعون▪️
آیتالله شیخ مهدی بیگدلی؛ استاد برجسته، ممتحن شفاهی حوزه قم، و داماد حضرت آیتالله شبیری زنجانی به رحمت حق پیوست.
استاد بیگدلی از شاگردان حضرات آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی و شیخ مرتضی حائری یزدی بود.
تحریریه روزنه درگذشت این استاد ارجمند حوزه را تسلیت میگوید.
شهید بهشتی نخستین کسی بود که استعداد مرحوم بیگدلی را کشف کرد و به پدر ایشان توصیه کرد که او طلبه شود.
آیتالله بیگدلی از علاقمندان امام و مقام معظم رهبری بود و در برخی دیدارهای خصوصی آیتالله شبیری زنجانی با مقام معظم رهبری حضور داشت و خاطرات نابی از آن دیدارها داشت که حاکی از علاقه و احترام فوقالعاده طرفینی بود!
ایشان مردی زاهد بود که هرگز فضل و سواد و شهرت حوزوی را وسیله تکسب و مطامع دنیوی نکرد و تا پایان عمر در منزل محقر خود در قم نو زندگی کرد و سطح زندگیاش را در حد یک طلبه عادی حفظ کرده بود!
علاقه فوقالعاده به مذاکره علمی تا ماههای پایانی عمر با برکت ایشان، بروز داشت و در سال تحصیلی جاری، علیرغم بیماریهای فراوان، جلسه درسش را تعطیل نکرد و در گعدههای خصوصی نیز همین روحیه را حفظ کرده بود.
این شخصیت خودساخته برای مرتبطین و شاگردان و مریدانش(از مردم عادی تا طلاب و فضلا)، رفیقی وفادار و محبوب بود.
آیتالله بیگدلی علاوه بر ارادت شخصی به رهبری، به جایگاه والای علمی_اچتهادی ایشان عمیقا باور داشت و از بازگو کردن آن در محافل خواص (با گرایشهای سیاسی مخالف) ابایی نداشت و از این جهت خار چشم ضدانقلاب و #سکولارهایحوزوی بود!
و احیانا باید #بایکوتخاموش این شخصیت ارزنده توسط برخی حلقههای حوزوی سکولار را در ارادت او به امام و انقلاب اسلامی و رهبری عزیز جستجو کرد!
به حق میتوان مرحوم بیگدلی #استاد_طراز حوزه قم نام نهاد که روایت زندگانی و کارنامه او میتواند راهگشای طلاب و فضلای جوان و معیاری برای #سنجش میزان وفاداری افاضل حوزه به #میثاقطلبگی شمرده شود.
حتما بعد از فقدان او قدرش بیشتر دانسته خواهد شد.
خداوند روح بلند این مرد خدا را قرین رحمت واسعهاش قرار دهد.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از خبرگزاری فارس
دهباشی بعد از توهین به یادگار امام تبرئه شد
🔹حسین دهباشی چندی پیش توییت توهینآمیزی درباره حاج احمد خمینی منتشر کرد که با انتقادهایی مواجه شد. بعد از آن سید حسن خمینی از او شکایت کرد اما با اعلام حکم، مشخص شد که برای دهباشی قرار منع تعقیب صادر شده.
🔹سلیمینمین در نامهای به اژهای نوشت: رویکرد سازنده شما در تقویت فضای نقد نباید برای کسانی که قصد تخریب هدفمند سرمایههای اجتماعی را دارند، فرصت محسوب شود. انتظار میرود اقدام لازم برای حفظ اعتبار وزنههای بیبدیل انقلاب صورت گیرد.
@Farsna
پرونده ویژه کانال روزنه به مناسبت برکناری منتظری از قائممقام رهبری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
متن کامل نامه«۱/۶» امام خمینی خطاب به آقای منتظری
پایان قائم مقامی آقای منتظری؛ عزل یا استعفا؟!
متن نامه ۱/۸ امام خمینی خطاب به آقای منتظری و موافقت با استعفای وی
تاکتیک های سه گانه جریان آقای منتظری در مواجهه با نامه ۱/۶ امام
ماجرای عزل آقای منتظری از زبان آیت الله إبراهيم امینی
یادکردی از «رنجنامه» حاج سید احمد خمینی (درنگی در مواجهه بی لکنت و انقلابی سیداحمد با آقای منتظری!)
متن كامل رنجنامه سید احمد خمینی خطاب به آقای منتظری
رنجنامه آقایان سیدحمید روحانی، امام جمارانی و کروبی خطاب به آقای منتظری
منتظری و حمایت از سازمان مجاهدین!
وقتی آقای منتظری بخاطر حمایت از سازمان مجاهدین به زندان رفت!
امام با نشر درسهای نهجالبلاغه منتظری هم موافق نبود
ماجرای قائممقامی منتظری و تناقضهایی که همیشه پابرجا ماند!
سخنرانی سیاه منتظری در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سبب صدور منشور روحانیت امام!
تناقض گویی های آقای منتظری از نگاه سید احمد خمینی (وقتی منتظری خواستار اعدام شریعتمداری شده بود!)
ماجرای فریب منتظری درباره شکستن فک ۳۰۰ زندانی!
حریت، تعصب و تهور در پژوهش! (منتظری و کتاب شهید جاوید)
ماجرای عزل منتظری به روایت آیتالله خامنهای
پنهان کاری عجیب هاشمی رفسنجانی نسبت به نارضایتی امام از انتخاب منتظری بعنوان قائم مقام رهبری (وقتی حتی آیتالله خامنهای هم از نارضایتی امام خبر نداشت!!)
ماهیت مخوف برخی اعضای بیت منتظری از زبان مقام معظم رهبری؛از فحاشی به مطهری و بهشتی تا نقشه نابودی جامعه مدرسین قم
امام مدتها قبل از عزل، منتظری را از عدالت ساقط می دانستند! ( خاطره خواندنی مقام معظم رهبری)
بیاعتنایی آقای منتظری به فرمان امام و عتاب آیتالله خامنهای به وی!
دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست (نامه امام به نمایندگان مجلس و وزرا پیرامون برکناری آقای منتظری از قائم مقامی رهبری)
📹فیلم|| اسدالله بادامچیان: حاج احمدآقا گفت: امام در جلسهای گفتند من آقای منتظری را فاسق، فاجر ، فاسد و مفسد میدانم!
📹فیلم||خاطرات شنیدنی مرحوم روحالله حسنیان از آقای منتظری
به منتظری گفتم اصلا امام را نشناختید!(مروری بر گفتگوی صریح آیتالله یزدی با آقای منتظری)
لیچارگویی هم حدّی دارد! (روایت صادق طباطبایی از دیدگاه جالب حسن حبیبی پیرامون شخصیت منتظری و مسأله جانشینی امام!)
نامه سرگشاده حجةالاسلام جعفری گیلانی به آقای طاهری اصفهانی (پاسخ به برخی شبهات امام جمعه مستعفی اصفهان در باب عزل و حصر آقای منتظری)
دستور میرحسین موسوی برای به زیر کشیدن تصاویر آقای منتظری از ادارات و سازمانهای دولتی در سراسر کشور
دستور عبدالله نوری و محسن رضایی نسبت به جمعآوری فوری تصاویر آقای منتظری از مراکز سپاه پاسداران در سراسر کشور
وقتی آیتالله یزدی شهریه آقای منتظری را تحریم کرد!
وقتی منتظری، مقام رهبری را از همه چیز مهمتر میدانست و دیگران را به حفظ عظمت رهبری و سازش ناپذیری با آمریکا توصیه میکرد!
بازخوانی نامه تاریخی امام به منتظری و درخواست پایان دادن به حمایت از مهدی هاشمی!
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سخنان امیرعبداللهیان #تلنگر بود!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
عجله در مذاکرهبازی با بیگانگان و عدم مرزبندی دقیق با تیم سیاست خارجی غربگرای دولت قبل(بخوانید عدم تغییر ریل شفاف) موجب شده هر دم از این باغ بری میرسد!
جناب وزیر که در مذاکرات احیای برجام نافرجام، اسیر #تلهگذاریدیپلماتیک آمریکاییها شده، حالا برای فرار از مهلکه، از چاله به چاه افتاده است!
آمریکاییها برای آنکه دوگانهسازی بین سپاه پاسداران و معیشت مردم را دامن بزنند، ماهرانه توافق را به عدم رفع تحریم گره زدهاند!
حالا امیرعبداللهیان که راه را بسته میبیند، آمده مثلا ابرو را درست کند زده چشم را کور کرده است!
او مثلا میخواسته با این دوگانهسازی خصمانه مقابله کند و سناریوی مانع بودن سپاه در مذاکرات(که القای دشمن است) را بیاثر کند اما عملا فرماندهان غیور و انقلابی سپاه را سازشکار جلوه داده است!
آش امیرعبداللهیان آنقدر شور شده که حاج حسین شریعتمداری که از ابتدای کار دولت جدید صمیمانه در کنار دولت بوده هم صدایش در آمده است!
خوب است خواب پریشان برخی دوستان که نوعی عصمت برای همه کارگزاران دولت فعلی قائل هستند، زودتر به پایان برسد و همگی با درس گرفتن از تجارب تلخ قبلی(خصوصا دولت هاشمی و احمدینژاد) در صیانت از ارزشها و منافع ملی، پلک برهم نزنیم و بیدار و هشیار بمانیم و در بیان اشکالات هم لکنت نداشته باشیم.
صد البته که رویکرد دولت انقلابی و خدمات آن، قابل تقدیر است و حساب مجاهدتها و خدمات را با دقت و انصاف باید از حساب کژ روی ها جدا کرد.
@rozaneebefarda
ژست پوشالی اخلاقمداری به سبک لشکر اهانتگران ضدانقلاب غربگرا!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اهانت به رجال دینی و سیاسی موثر، انقلابی و غربستیز، یکی از شاخصههای اساسی جریان ضدانقلاب خارجنشین و دنبالههای داخلی آنان است!
رجال انقلابی را نه فقط در دوران حیات که بعد از وفات نیز از شر تخریبها و توهینهای این جماعت مصون نیستند؛ شهید بهشتی، آیتالله یزدی، علامه مصباح، نمونههای بارز #ترور_سفید توسط غربزدهها هستند.
یکی از عناصر انقلابی خدوم که همواره مورد تخریب ضدانقلاب بود، مرحوم #ریشهری است؛ خط اهانت به ایشان نه فقط در دوران حیات که بلافاصله بعد از وفات نیز امتداد یافت و با شدت بیشتری سیلی از افترا و اهانت به ایشان روا داشتند.
نکته جالب ماجرا اما آنجاست که این جماعت هنگامی که نوبت به بازخوانی تاریخ خیانتها و جنایتهای اسطورههای سیاسی خودشان میشود، ناگهان ژست استاد اخلاق میگیرند که:
از مردگانتان باید به نیکی یاد کنید!
چوب به مرده نزنید!
و از این حرفها!
جالب است که همین جماعت، هنگامه ارتحال عالمان انقلابی را به مثابه فرصتی مغتنم برای تسویهحساب سیاسی قلمداد میکنند و در مواقعی که از اتاق فرمان ضدانقلاب، فرمان آتش صادر میشود، شبکه رسانهای و سیاسی شان را فعال میکنند و با تمام توان به نشر مطالب موهن و بعضا حاوی افترا مبادرت میورزند!
جالبتر آنکه سرکردههای سفید این جماعت هم که نوعا در موارد مشابه زبان شان بر سر جریان انقلابی دراز است و تذکر اخلاقی میدهند، در مقابل لشکر اهانتگرا غربزده، ناگهان روزه سکوت میگیرند و انگار نه انگار که شخصیت محترمی مورد اهانت نابجا و ظالمانه واقع شده است.
پ.ن:
منتظریچیها و شریعتمدارچیها صحنهگردان توهین به مرحوم #ریشهری بودند!
این در حالی است که همچنان و هر ساله، بازخوانی مستندات تاریخی سقوط نامبردگان و تقابل شان با نظام اسلامی و ولایت فقیه را مصداق توهین به مراد سیاسی خود میشمارند!
@rozaneebefarda
ماجرا چیست؟!
چه کسانی در تیم رسانهای دولت چنین طراحی کردهاند و چه شده که خبرنگارهای تیم روحانی هوس همراهی با امیرعبداللهیان به سرشان زده؟!
اگر ماجرا واقعیت ندارد هم یک نفر مسئول تکذیب کند که ابهامات جریان انقلابی حل شود
اگر رخنههای نفوذ را نشناسیم و نپوشانیم، نفوذیها میاندار میشوند و این نقطه آغاز #محاسباتغلط برای مسئولان عالی اجرایی است.
طبیعی است در چنین فضایی، جریان سالم و مستقل و انقلابی کمکم فاصله میگیرد؛ البته اگر اساسا راهی داشته باشد به حلقههای بسته تصمیمسازی!
#نفوذ
پیافزود:
گرچه این پیام موجب افشای ماهیت دوگانه عناصر برجامی شد اما نشر پیامهای خصوصی همچنان و همیشه از نظر اخلاقی درست نیست و بازنشر آن به معنای تایید اقدام مزبور نیست. به جای آن، موضعگیری و مرزبندی علنی جریان انقلابی با عناصر بدسابقه غربگرا توصیه میشود.
@rozaneebefarda
هدایت شده از وضعیت انقلابی
📱سه اشتباه امیرعبداللهیان در مصاحبه دیروز با شبکه خبر
١. تثبیت دوگانه حفظ سپاه-رفع تحریم:
آقای وزیر خارجه اصل دوگانه را پذیرفتند ولی گفتند ما در این دو گانه طرف سپاه هستیم.
٢. تشویق طرف مقابل به حفظ مواضع خصمانه علیه سپاه:
وقتی وزیر خارجه عنوان میکند که مجوز عبور از سپاه صادر شده اما من از این مجوز استفاده نمیکنم، یعنی اصل بند و بست بر سر سپاه از حیث ساختاری و حقوقی بلامانع شده و تنها موانع جزئی (مثلا مرام و معرفت آقای امیرعبداللهیان) در این زمینه وجود دارد.
٣. اساسیترین اشتباه آقای وزیر خارجه و هرکس که مشغول تنفس مصنوعی دادن به میته برجام است این است که عمق اختلافات با غرب و آمریکا را نفهمیدهاند و «هستهای بهانه است» که رهبری بارها و بارها تذکر دادهاند را نشنیدهاند و «رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش استِ» امام را نخواندهاند.
📨وضعیت انقلابی از ما انتشار انقلابی با شما✌️
اخلاق و عقاید؛ ضرورت لشکرهای سایبری جریان انقلابی
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اصطلاح لشکر سایبری چند سالی است مدام شنیده میشود و منظور از آن ظاهرا جمعی از نیروهای انقلابی هستند که به صورت سازماندهی شده در فضای مجازی فعالیت دارند.
از حق نباید گذشت که اصل این حرکت بسیار پربرکت بوده و در مقابله با تهاجم سایبری دشمن، بسیار موفق عمل کرده است و از این جهت اصل این پدیده را میتوان یکی از ضرورتهای خللناپذیر دوران جدید دانست.
در کنار توجه به خدمات و مجاهدتهای شبانهروزی این عزیزان، گاه و بیگاه اشکالات و ایراداتی به چشم میآید که قابل اغماض نیست و با هیچ ملاکی نمیتوان آن اقدامات را در چارچوب انقلاب اسلامی به رسمیت شناخت!
راهاندازی #رسانههایسیاه، درگیری شدید و گسترده برخی از این لشکرها با همدیگر، حمله به مخالفان بدون لحاظ اخلاق و ادب، بیان مطالب اثبات نشده و...
اگر عدالتخواهان را هم یک لشکر مجزا در داخل جریان انقلابی بدانیم، حداقل ۴ لشکر سایبری بزرگ هماکنون مشغول فعالیت هستند که علیرغم خدمات و برکات شان، ایرادها و اشکالاتی متوجه کارهای آنان که با توجه به حجم اقدامات، این اشکالات ضریب پیدا میکند و کاملا به چشم میآید و اصلا زیبنده جریان انقلابی نیست.
اما چرا چنین شده و چه باید کرد؟!
واقعیت آن است که شکلگیری لشکرهای سایبری بنا به ضرورت و اقتضائات زمانی، با نوعی شتابزدگی همراه بوده و لذا نیروها و بعضا لیدرهای آن از حیث آشنایی و التزام به چارچوبهای فقهی، اخلاقی و عقیدتی، چندان تجهیز نشدهاند!
این نقیصه بسیار بزرگی است که لازم است در اسرع وقت تدارک شود وگرنه هر روز باید جریان انقلابی در این مسیر هزینه بدهد یا آنکه برای کنترل و مقابله با یک جریان یا لشکر رسانهای غیرملتزم به چهارچوبها، دوستان مجبور میشوند یک لشکر جدید ایجاد کنند یا به یم جریان مأموریت بدهند که با دیگری مقابله کند!
نتیجه این سوتدبیر هم معلوم است؛ جنگ سایبری داخلی!
و البته تجربه هم نشان داده که این درگیریها برنده هم ندارد؛ چنانکه در مورد خردهجریان موسوم به عدالتخواهی هم نتیجه نداد!
نکته اصلی و اساسی البته به آنجا بازمیگردد که برخی از این فعالان مجازی یاد میگیرند به جای آنکه با #حجتشرعی کار کنند، با #کد کار کنند!
این امر بچههای ناب و نازنین را به مرور به آدمآهنی تبدیل میکند و لشکرهای سایبری را به مرور به لشکر آدمآهنیها تبدیل میکند و آدمآهنیها گاه از کنترل ممکن است خارج شوند! اگر نگوییم اساسا تبدیل آدم به رباط، عقلانی نیست.
عملزدگی و عملگرایی نیز مزید بر علت شده است؛ محاسبات غلط نیروهای عملگرای جبهه انقلاب موجب میشود تذکرات و نصایح را ناشنیده بگیرند و اشکالات اساسی برخی عناصر را نادیده بگیرند و نتیجه آنکه خرابکاریهای آن عناصر فاسدالمسلک هم به پای کل جریان انقلابی نوشته میشود! به همین راحتی!
اینکه امثال امید دانا و فرید مدرسی و محمد مهاجری و محمد قوچانی و هدایتالله بهبودی و عبدالرضا داوری و حسین دهباشی، گاه و بیگاه در دل جریان اصولگرایی سر در میآورند، نتیجه همین عملگرایی غیرعقلایی است!
چه کسانی و با چه دیدگاهی به این عناصر #پروژه میسپارند؟!
وقتی پروژه سپرده میشود، بالاجبار باید هم از اقدامات شان دفاع کنند و هم از #خودی بودن آنها(لا اقل در آن مقطع همکاری)!
بله این منطقی است که گاهی از ظرفیت مخالفان و عناصر بدسابقه نیز استفاده شود اما با کدام الگو؟ توسط چه کسی؟ در چه محدودهای؟
حاج قاسم سلیمانی که الگوی خیلی در این زمینه بود؛ با حفظ حریمهای عقیدتی و اخلاقی و مرزبندی شفاف سیاسی، افراد مختلف را به خدمت میگرفت و البته اجازه نمیداد آنها او را به بازی بگیرند یا محاسبات غلط القا کنند، یا نیروهای ناب جبهه انقلاب را با انگ و برچسب و طعنه، از میدان بیرون کنند یا آنکه بالانشین و پرچمدار باشند!
این چالش البته امر جدیدی نیست؛ در دوران مبارزات علیه رژیم پهلوی نیز در جریان مبارز طرفدار امام، با دو طیف مواجه بودیم؛ طیفی معتقد بود با همه باید کار کرد؛ از جریانهای غیرانقلابی مانند دارالتبلیغ تا جریانهای انقلابینمای التقاطی مثل مجاهدین خلق تا انقلابیهای الحادی مانند تودهایها و کمونیستها!
در قم مرحوم علامه مصباح یزدی دقیقا به دلیل صیانت از چارچوبهای عقیدتی و سیاسی بود که از #نشریهبعثت (که برخی کارگزاران آن به جریان دارالتبلیغ شریعتمداری وابسته بودند) جدا شد و #انتقام را راه انداخت!
در نجف هم پرچمدار مرزبندیهای سیاسی و عقیدتی مرحوم آیتالله شهید آقا مصطفی خمینی بود.
این دو عزیز البته به جرم آنکه بر #سیاستورزیمومنانه و حرکت در چارچوبهای فقهی و عقیدتی اصرار داشتند، در قم و نجف مظلوم واقع شدند!
پیشنهاد مشخص آنکه #آسیبشناسیفعالیتهایفضایمجازی، #فقه_و_اخلاقفضایمجازی و #مبانی_فکری_معرفتی را جدی بگیریم.
@rozaneebefarda
مرثیهسرایی آقای سید حسن مصطفوی(خمینی) برای مدیر مسئول روزنامه رادیکال و غربگرای آرمان ملی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمه تعالی
خبر درگذشت تأسف بار برادر عزیزمان جناب آقای حسین عبداللهی طاب ثراه بسیار غم انگیز بود.
عبداللهی برای آنها که با صفا و صمیمیت او آشنا بودند و تعهد و عشق او را به راه و مرام خود می شناختند، همیشه عنصری توانمند و اثرگذار بود.
ایستادگی بر سر آرمانهای امام و ارزش های انقلاب و نهراسیدن از ملامت ها و دشواری ها، او را در مسیر روزنامه نگاری خود ممتاز کرده بود.
اینجانب ضمن تسلیت این فقدان تلخ به همسر و بستگان او و همه دوستانش در روزنامه آرمان ملی، برای او حشر با صالحان و پاکان را مسألت دارم.
سید حسن خمینی
🔶حاشیه روزنه
روزینامه آرمان که به جریده خانوادگی آقای #هاشمیرفسنجانی شهرت داشت، از رادیکالترین و غربگراترین نشریات اخیر ایران بود که در تخریب جریان انقلابی و ترویج خردهگفتمان اعتدال(بخوانید #کدخدا_گرایی_افراطی) پیشگام و پیشتاز بود!
حالا از نظر آقای مصطفوی مدیرمسئول این روزنامه رادیکال (که البته اکنون دستش از دنیا کوتاه و نیازمند استغفار است) شده نماد
ایستادگی بر سر آرمانهای امام و ارزش های انقلاب!
به راستی این جماعت در کدام عالم سیر می کنند!؟
از کدام امام و کدام انقلاب سخن میگویند؟!
اگر روزنامه آرمان نماد آرمانهای امام و انقلاب است، پس رسانههای انقلابی واقعی (که مغضوب روزنامههای زنجیرهای چون آرمان بودند) از نظر حسن آقا چه جایگاهی دارند؟!
این پیام تسلیت و پیام تسلیت فیرحی را مقایسه کنید با پیام تسلیت حسن آقا برای آیتالله یزدی، علامه مصباح، مرحوم ریشهری و سایر رجال خوشنام و انقلابی.
صدالبته فرزندان معنوی امام خمینی و مردان مجاهد، نیازمند پیام تسلیت عناصر سیاستزده نیستند اما مرور هوشمندانه این پیامها حقایق زیادی به دست میدهد ماهیت واقعی این مدعیان خط امام را بیش از پیش افشا میکند.
پس لطفا تیم رسانهای نامبرده از اینکه مؤسسه تنظیم و نشر و شخص حسن آقا به عنوان دنبالههای جناح غربگرا(خاصه اعتدالیها و اصلاحاتیها) شناخته میشوند، ناراحت نشوند! ملاک قضاوت انقلابیها، کارنامه و مواضع علنی است! نه شعارها و ژستها و ادعاها یا نسبتهای سببی و نسبی! این ملاکها در عصر انقلاب اسلامی رنگ باختهاند!
این است که مردم با تکیه بر رویکردهای فکری و عملکردهای سیاسی با دقت و فطانت میگفتند و گویند:
نواده روحالله
سیدحسن نصرالله!
@rozaneebefarda
دهم فروردین، مصادف است با سالگرد ارتحال بزرگمرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیتالله العظمی بروجردی(رضواناللهعلیه).
یاد و نام آن زعیم بزرگ تشیع را گرامی میداریم.
@rozaneebefarda
خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
#مرجعیت_گریزی آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ #کسب_مقام و #ریاست باشد که #ضرر می کند.
استاد ما مرحوم #آیتالله_بروجردی رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا #مرجع_مطلق بود٬ در درس به ما فرمود:
🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در #سفاهتش تردید نکنید.
🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
(حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵)
@rozaneebefarda
امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن!
پرهیز از #تضعیف_مرجعیت و #تقویت_علمدار_شیعه؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥مهم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند:
در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند.
یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند:
🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ #تفرقه در امت نیانداز!
با خدا زندگی کردن همین است.
🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند:
🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز #مرجع_شیعه آیت الله العظمی اصفهانی است٬ #راضی نیستم.
برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰.
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند.
امروز #علمدار_شیعه کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه #آیتالله_بروجردی نیست؟؟!
تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که #دعوت_به_خود و #تمهید_مقدمات_مرجعیت نه تنها مؤثر نیست که #اثر_عکس دارد!
حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست.
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
@rozaneebefarda
«جامعیت اسلام نسبت به امور سیاسی و اقتصادی» در بیان حضرت آیتالله بروجردی(ره)
💥اختصاصی/ #تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حتما به خاطر دارید از جانب یکی از منسوبین بیت زعیم عظمای قم، مطالبی مطرح شد که با برخی مبانی دینی در تنافی بود و از این رو موجب تعجب و واکنش متقابل فضلای گردید.
فروکاهی جایگاه نبوت به #مرشد_معنوی، نفی اقتصاد اسلامی و مطرح کردن اتهامات مختلف نسبت به برخی علمای مجاهد شیعی، از جمله مسائلی بود که مورد اعتراض علمی و نقد حوزویان قرار گرفت.
بازخوانی دیدگاه های آیتالله العظمی بروجردی پیرامون برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی، موجب روشن شدن هرچه بیشتر #فاصله_فکری عمیق برخی منسوبین و مدعیان، با سیره و اندیشه آن مرجع جامع نگر و هویت اندیش خواهد شد.
🔹 #آیتاللهبروجردی(ره) در تبیین ولایت و حکومت فقیه در عصر غیبت ابتدا به ویژگی جامعیت اسلام نسبت امور دنیوی و أخروی، سیاسی و غیر سیاسی زندگی انسان انسان پرداختهاند و اسلام را عهده دار تبیین آنچه بشر در شئون مختلف زندگی دنیوی و أخروی دانستهاند.
ایشان این #جامعیت را امتیاز اسلام نسبت به سایر ادیان آسمانی میدانند و اینکه در مقام مقایسه اسلام و مسیحیت چنین میفرمایند که در انجیلهای مسیحیت فقط به امور اخلاقی پرداخته شده و به قوانین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی پداخته نشده است.
زعیم ففید قم در نهایت چنین می فرمایند که اسلام با یک #برنامه_جامع که راه سعاد بشر در دنیا و آخرت است، آمده و دینی است که 《 #سیاست و #عبادت》و 《عبادت و سیاست》را با هم ممزوج و یکی کرده است؛ به صورتی که برخی احکام اسلام در عین سیاست، عبادت و در عین عبادت، سیاست است!
🔻مرور بخش هایی از متن عبارات ایشان که در کرسی رسمی تدریس بیان شده، بسیار بایسته است:
«بأن شرع الاسلام حيث تكون شريعة تامة و روعي فيه كل الجهات بحيث لم يبق شيء من الأمور الدنيوية و الاخروية، سياسية و غير سياسية إلا و بيّن ما يحتاج إليه البشر و #لم_يعطّل أمرهم من الأمور الدنيوية و الاخروية في #شأن_من_الشئون.
و ليس شرع الاسلام مثل ساير الشرائع الّتي لم يكن فيها ما يرفع احتياج البشر من كل الجهات، كما ترى من شرع المسيح فليس فيه، كما ترى، في أنا جيلهم إلّا بعض الأمور الاخلاقية مع ما فيها من الخرافات، بحيث ليس لهم قوانين في جهاتهم الاجتماعية و السياسية و #الاقتصادية و غير ذلك.
بل إن مذهبنا جاء بجميع ما هو طريق سعادة البشر في الدنيا و الآخرة، و هو دين امتزجت السياسية بالعبادة، و العبادة بالسياسة، و لذا ترى أن بعض احكامها في عين السياسة عبادة، و في عين العبادة سياسة...»
(ر.ک: تبيان الصلاة، ج1، صص 93 و 92)
🔹با وجود چنین تصریحاتی در دهه ۲۰ و ۳۰(حدود ۷۰ سال قبل)، اکنون برخی در قم به نفی شوون سیاسی/اجتماعی اسلام پرداخته و پیامبر اسلام(ص) را صرفا یک مرشد معنوی معرفی کردهاند؛ دیدگاهی که به انگاره های #مسیحیت بسیار نزدیک است.
رویکرد ناصحیح اخیر که از جهات مختلف قابل ردیابی و واکاوی است، بیش از هر چیز با منظومه فکری مرحوم آیتالله العظمی بروجردی در تنافر است.
با وجود خطر #تحریف و وارونه نمایی اندیشه و سیره بزرگانی چون آیتاللهبروجردی، به نظر می رسد لازم است حوزه علمیه قم با استفاده از برخی فضلای متعهد، امر #صیانت و نشر گسترده افکار آن زعیم عالیقدر را برعهده بگیرد تا امکان بایکوت یا تحریف از برخی جریان ها گرفته شود.
پ.ن: تبيان الصلاة، تقریرات مرحوم آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی از درس آیت الله بروجردی است.(توسط گنج عرفان، در سال 1426ه ق منتشر شده است.)
@rozaneebefarda
مروری بر دیدگاههای صریح آیتالله العظمی بروجردی در موضوع اسلام و سیاست!
💥اختصاصی/ #ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حضرت آیتالله بروجردی درس صلاة خود را در تاریخ 28 فروردین 1327 (برابر با هفتم جمادى الثانى سال 1367)آغاز نمودند. اولین مبحث ایشان در این درس بحث «صلاة الجمعة» بود. از جمله تقریراتی که برای درس ایشان منتشر شده میتوان به «تبیان الصلاة» به قلم حضرت آیتالله شیخ علی #صافی_گلپایگانی و نیز «البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر» اشاره کرد که این تقریر دوم زمان حیات مرحوم بروجردی در تاریخ 5 اسفند 1337 (برابر با 15 شعبان 1378ق) منتشر شده است.
در ذیل بخشی از دیدگاههای آیتالله بروجردی پیرامون تکفل امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... توسط اسلام، از کتاب«البدر الزاهر» تقدیم مخاطبان ارجمند میگردد:
🔻«لا يبقى #شك #لمن_تتبع_قوانين_الإسلام و ضوابطه في أنّه #دين_سياسي_اجتماعي، و #ليست_أحكامه_مقصورة_على_العباديات_المحضة المشروعة لتكميل الأفراد و #تأمين_سعادة_الآخرة، بل يكون أكثر أحكامه مربوطة #بسياسة_المدن و #تنظيم_الاجتماع و #تأمين_سعادة_هذه_النشأة، أو جامعة للحسنيين و مرتبطة بالنشأتين، و ذلك كأحكام المعاملات و السياسات من الحدود و القصاص و الديات و الأحكام القضائية المشروعة لفصل الخصومات و الأحكام الكثيرة الواردة لتأمين الماليات التي يتوقف عليها حفظ دولة الإسلام كالأخماس و الزكوات و نحوهما.
🔻و لأجل ذلك اتفق الخاصة و العامّة على أنّه يلزم في محيط الإسلام وجود #سائس و #زعيم #يدبّر #أمور_المسلمين، بل هو #من_ضروريات_الإسلام و إن اختلفوا في شرائطه و خصوصياته و أن تعيينه من قبل رسول الله صلّى الله عليه و آله أو بالانتخاب العمومي.
🔻الثالث: لا يخفى أنّ سياسة المدن و تأمين الجهات الاجتماعية في دين الإسلام لم تكن منحازة عن الجهات الروحانية و الشؤون المربوطة بتبليغ الأحكام و إرشاد المسلمين، بل كانت السياسة فيه من الصدر الأوّل مختلطة بالديانة و من شئونها،
🔻فكان #رسول_الله صلّى الله عليه و آله #بنفسه #يدبّر_أمور_المسلمين و #يسوسهم و يرجع إليه فصل الخصومات و ينصب الحكّام للولايات و يطلب منهم الأخماس و الزكوات و نحوهما من الماليات، و هكذا كان سيرة الخلفاء بعده من الراشدين و غيرهم، حتى أمير المؤمنين عليه السلام، فإنّه بعد ما تصدى للخلافة الظاهرية كان يقوم بأمور المسلمين و ينصب الحكّام و القضاء للولايات.
🔻و كانوا في بادئ الأمر يعملون بوظائف السياسة في مراكز الإرشاد و الهداية كالمساجد، فكان إمام المسجد بنفسه أميرا لهم، و بعد ذلك أيضا كانوا يبنون المسجد الجامع قرب دار الإمارة، و كان الخلفاء و الأمراء بأنفسهم يقيمون الجمعات و الأعياد بل و يدبّرون أمر الحج أيضا، حيث إنّ العبادات الثلاث مع كونها عبادات قد احتوت على فوائد سياسية لا يوجد نظيرها في غيرها، كما لا يخفى على من تدبّر. و هذا النحو من الخلط بين الجهات الروحية و الفوائد السياسية من خصائص دين الإسلام و امتيازاته.»
(البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر، صص 75 و74)
معلوم نیست با وجود چنین تصریحاتی آنهم در عصر خفقان یک رژیم طاغوتی وابسته به اجانب، چگونه برخی افراد از منسوبین ایشان دیدگاههای صد درصد متضاد با مرحوم بروجردی را مطرح می کنند و در عین حال داعیه دار میراث داری آن زعیم فقید هستند. طبعا هر فردی می تواند دیدگاه خاص خود را داشته باشد اما #تحریف دیدگاه بزرگان شیعه، خطر بزرگی است که باید با تمام توان از آن پیشگیری کرد. طبعا تنها #فرزندان_معنوی و #مریدان_فکری مرحوم آیتالله العظمی بروجردی صلاحیت میراث داری فکری ایشان را دارند. آنان که از نظر فکری و سیاسی به ایشان نزدیک ترند و طبعاً امروز در خط ولایت فقیه و تقویت حکومت حق، مشغولِ خدمت به آرمان مهدویت و ولایت و مرجعیت هستند.
@rozaneebefarda
نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی در ماجرای تشکیل مجلس مؤسسان توسط پهلوی و پاسخ ایشان
▫️اختصاصی|| پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ماجرای مجلس مؤسسان
بعد از ترور ناموفق شاه در ۱۵ بهمن ۲۷، او برای اعمال فضای خفقان سیاسی بهانه لازم را پیدا کرد و ضمن تبعید آیتالله کاشانی بعنوان یکی از اصلیترین مخالفان سیاسی پهلوی، زمینه بازنگری در قانون اساسی و افزایش اختیارات و قدرت پادشاه را فراهم دید.
بدین منظور در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۲۷، مجلس در حمایت از لایحه شاه که خواستار تشکیل مجلس مؤسسان برای بازنگری قانون اساسی ۱۹۰۶ شده بود رأی داد و شاه در ۹ اسفند ۱۳۲۷ با پیشنهاد دولت محمد ساعد فرمان برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان را صادر کرد. انتخابات فرمایشی در شرایط اضطراری و تحت قوانین حکومت نظامی در کشور برگزار گردید که نتایج آن با تردیدهای جدی همراه بود. سرانجام در نخستین روز اردیبهشت ماه ۱۳۲۸ این مجلس با سخنرانی شاه بازگشایی شد و مجلس مؤسسان آغاز به کار کرد، در حالی که اصل تشکیل و مصوبات آن، بدعتهای خطرناک حقوقی را در پی داشت و شاه را بعنوان قدرت فائقه فراتر از همه قوا، خصوصا مجلس، قرار میداد.
در چنین شرایطی امام و برخی دیگر از فضلای طراز اول حوزه قم، با مطرح شدن زمزمهها و شایعاتی مبنی بر موافقت آیتالله بروجردی با تشکیل مجلس مؤسسان، اقدام به انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به زعیم حوزه علمیه قم کردند.
متن این نامه تاریخی و پاسخ آیتالله بروجردی در ذیل تقدیم میشود:
متن نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی
محضر مقدس حضرت مستطاب آیت الله العظمی آقای حاجی آقا حسین طباطبایی بروجردی ـ متع الله المسلمین بطول بقائه
چون منتشر است که راجع به تشکیل مجلس مؤسسان بین حضرت مستطاب عالی و بعض اولیای امور مذاکراتی شده و بالنتیجه با تشکیل مجلس مؤسسان موافقت فرمودهاید، نظر به اینکه تشکیل مجلس مؤسسان مؤثر در مقدرات آیندۀ کشور و مصالح دینی و ملی و اجتماعی است، به علاوه حدود اختیارات نمایندگان و نتایجی که ممکن است این اقدام داشته باشد معلوم نیست، مستدعی است حقیقت این انتشار را برای روشن شدن تکلیف شرعی اعلام فرمایید.
روحالله[کمالوند] خرم آبادی ـ مرتضی حائری ـ سید محمد یزدی[محقق داماد] ـ روحالله الموسوی [خمینی] ـ [سید] محمدرضا موسوی گلپایگانی
22 جمادی الاولی 1368 / 3 فروردین 1328
پاسخ آیتالله بروجردی به نامه سرگشاده
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اولاً، از علمای اعلام انتظار می رود مواقعی که این قسم انتشارات مخالف واقع می شوند خودشان دفاع کنند.
البته علاقه مندی حقیر به حفظ دیانت و مصالح مملکت بر همه مشهود است و نهایت مقتضی نیست که هر اقدامی گوشزد عامه شود.
ثانیاً، موقعی که فرمان همایونی صادر شد، برای اینکه مبادا تغییراتی در مواد مربوط به امور دینیه داده شود به وسیله اشخاصی به اعلیحضرت همایونی تذکراتی مکرراً دادم با آنکه اخیراً جناب آقای وزیر کشور و آقای رفیع از طرف اعلیحضرت ابلاغ نمودند که نه تنها در مواد مربوطه به دیانت تصرفی نخواهد شد بلکه در تحکیم و تشیید آن اهتمام خواهد شد، مع ذلک در تمام مجالسی که در اطراف این قضیه مذاکره میشده که در بعض آن مجالس، عده ای از علمای اعلام حضور داشتند، کلمهای که دلالت یا اشعار به موافقت در این موضوع داشته باشد از حقیر صادر نشده، چگونه ممکن است در چنین امر مهمی اظهار نظر نمایم، با آنکه اطراف آن روشن نیست.
حسین الطباطبایی.
🔶حاشیه روزنه
۱.روش نامه سرگشاده به عالیترین مقام حوزوی، نشانگر اوج #آزاداندیشی_حوزوی و سیره سلف صالح در انتقادپذیری و انتقاد به رؤسای معنوی است.
در حال حاضر برخی افراد با فضاسازی کاذب، هر نوع پرسشگری و مطالبهگری از بزرگان حوزه را به معنای بیاحترامی تلقی میکنند که واکنشهای مربوط به نامه ناصحانه آیتالله یزدی یک نمونه از این فضاسازیهاست.
۲. ترکیب نویسندگان نامه سرگشاده جالب و از جهات مختلف قابل تحلیل است و نشان میدهد که مقدسترین رجال مذهبی مانند آیات گلپایگانی و حائری و نیز برخی چهرههای علمی مانند مرحوم محقق داماد(که تلاش شده از آنان چهرهای غیرسیاسی تصویر شود)، در حادترین مسائل سیاسی روز کنشگری سیاسی روشنی داشتهاند.
مرور این قبیل وقایع تاریخی، بافتههای #سکولاریسم_حوزوی حوزوی را بر باد میدهد و مروجان اندیشه جدایی دین از سیاست را با بحران تئوریک مواجه میسازد. آنان در سالهای گذشته بیشترین تلاش خود را برای بایکوت و سانسور این حقائق تاریخی به کار بستهاند!
۳. پاسخ صریح آیتالله بروجردی نشان میدهد که برخلاف روایتهای دروغین برخی سکولارها، ایشان چهرهای کاملا سیاسی و مخالف رژیم پهلوی بودهاند و هرگز گامی در جهت همراهی با آن رژیم طاغوت برنداشتهاند و بلکه مانع اصلاحات آمریکایی رژیم پهلوی بودند.
@rozaneebefarda
شوق شهادت در آیت الله العظمی بروجردی
روایتی ازمرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️روزى از روزهاى ماه مبارك رمضان در خدمت آن مرجع بزرگ مشرف بودم كه مرحوم آيت الله العظمى آقاى [سیدمحمدرضا] گلپايگانى قدس سره براى ديدار آن بزرگوار تشريف آوردند.
▫️مرحوم آيت الله العظمى گلپايگانى به ايشان علاقه خاص و احترامى به سزا داشتند. آقا هم ايشان را احترام مىكردند و با وجود كهولت سن، به احترام ايشان بر مى خاستند.
🔸بعد از تعارفات، آقا قريب به اين مضامين فرمودند كه من هر وقت اين آيه را مىخوانم از اين كه شهادت نصيبم نشده متأسف مىشوم:
«يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مٰا لَكُمْ إِذٰا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللّٰهِ اثّٰاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا مِنَ الْآخِرَةِ فَمٰا مَتٰاعُ الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا فِي الْآخِرَةِ إِلاّٰ قَلِيلٌ»
▫️و علّت تأسفشان را اينطور بيان كردند كه وقتى علماى اعلام به رياست مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانى قدس سره در قم براى مخالفت با برنامه هاى ضد اسلامى رضاخان پهلوى- كه برخى را به صورتهاى فريبنده اظهار، و بخشهاى ديگرى را اظهار نكرده بود- اجتماع كرده بودند، و در واقع يك حركت قوى و مصمم براى حذف پهلوى يا كنترل او ايجاد شده بود، و مرحوم آيت الله حاج آقا نورالله شجاعانه آن را پيگيرى، رهبرى و تعقيب مىفرمود، توقع اين بود كه مراجع نجف اشرف به اين نهضت بپيوندند و آن را تأييد و يارى نمايند.
▫️مراجع نجف اشرف نيز چنان صلاح ديده بودند كه مرحوم آيت الله بروجردى - كه در آن وقت ظاهراً پس از مراجعت از سفر حج در نجف مشرف بودند و عازم ايران بودهاند- به عنوان حوزه نجف و ساير مراجع، به قم بروند و به آنها بپيوندند.
🔸وقتى به ايشان پيشنهاد مىنمايند، آقا به قرآن كريم استخاره نموده بودند كه اين آيه در جواب استخاره آمده بود و ايشان از اين آيه استفاده كرده بودند كه اين اقدام و حركت به اين عنوان، هم نفر و حركت فى سبيل الله است، و هم فى الجملة متضمن بشارت شهادت است.
▫️به همين خاطر قبول كردند، ولى به جهاتى، آقايان از اين اقدام منصرف شده بودند و آقا شخصاً به عنوان مراجعت به ايران و بروجرد و بعد از خاتمه نهضت قم و شهادت مرحوم حاج آقا نور الله از نجف حركت مىكنند، ولى به دستور رضاخان و دولت وقت، ايشان را در مرز، دستگير و به تهران مىبرند، و در آنجا تحت نظر نگاه مىدارند كه شرحى جداگانه دارد.
▪️به همين خاطر آقا كه ظاهراً همان روز اين آيه را تلاوت كرده بودند، غمشان از عدم نيل به فوز شهادت تازه شده بود.
(فخر دوران، صص 23-25)
@rozaneebefarda
روایت #آیتالله_شبیری از #مرجعیت_گریزی #آیت_الله_بروجردی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
زمانی که آیت الله بروجردی در مشهد ساکن بودند، از نظر علمی کمتر از اقازاده و حاج آقا حسین قمی نبودند، ولی چون آنها در مشهد دارای موقف و جایگاه بودند، دستگاهی پهن نکردند تا به جایگاهشان ضربه ای وارد نشود.
(جرعه ای از دریا، ج۳، ۴۹۴)
@rozaneebefarda
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش اول
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺کتاب دیباج که مجموعه برداشت های شخصی آقای #علوی_طباطبایی
(بروجردی) از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی را به رشته تحریر در آورده، به روایت بخشی از دوران تقارن مرجعیت آیت الله بروجردی با آیت الله کاشانی پرداخته و وقایع مرتبط را تحت عنوان فصل "راهنمای حقایق " بیان کرده است.
راوی گرچه خود را تحلیلگر مسلط بر وقایع قلمداد کرده اما در حقیقت کاملا یک سویه به تخریب #آیتالله_کاشانی می پردازد و با پوشاندن دیباج تحریف بر تن تاریخ، زعیم قم را -بر خلاف واقع- مخالف سیاست و آیت الله کاشانی می نمایاند.
🔻در بخشی از کتاب چنین آمده است: «آیت الله کاشانی به ریاست مجلس رسیده بود و از آنجا که برای حوزه علمیه و مدیریت آن نقشه می کشید...برگلوی حوزه پا گذاشته بود و حمایت های همه جانبه را طلب می کرد».(دیباج،ص189)
عجیب اینکه توهم توطئه بیت آیت الله بروجردی آنقدر زیاد بود که همواره تصور می کردند که بناست نقشه ای برای تصاحب جایگاه ایشان تدارک دیده شود، حال آنکه قرائن فراوانی در رد این توهم و اتهام سنگین وجود دارد از جمله، مرحوم صادقی تهرانی در باب مرجعیت گریزی آیت الله کاشانی اینگونه نقل می کند:
«پس از فوت آقاي بروجردي مردم در اين انديشه بودند از چه كسي تقليد كنند. چند نفر از علماي بزرگ بودند كه خودمان تشخيصهايي داشتيم و سؤالاتي هم كرديم و بعضي جوابهايي دادند كه جواب آقاي كاشاني هيچگاه از يادم نميرود. وقتي خدمت آقاي كاشاني رسيدم و از ايشان درباره مرجع تقليد سؤال كردم، فرمود:«من چه بگويم؟» عرض كردم:«بايد از خود شما تقليد كنيم؟» فرمود:«مرجع مسلمين بايد يك عالم رباني باشد كه در مقابل اين استعمار، استكبار، استبداد و استضعاف استقامت كند». گفتم:«او )كيست؟ فرمود:«آقاي خمینی » »(www.javanonline.ir/fa/news/637723)
مشابه چنین تعابیری در خاطرات دیگران همچون مرحوم عسکراولادی نیز وجود دارد و نشان می دهد که آیتالله کاشانی علیرغم برخورداری از بنیه علمی، پایگاه اجتماعی و امکانات مادی، هرگز تمایلی برای تصدی ریاست دینی نداشته است.
🔻در بداندیشی برخی اطرافیان و اعضای بیت زعیم قم همین بس که وقتی آیتالله کاشانی از #امام_خمینی می خواهند که واسطه شوند تا آیت الله بروجردی برای برگزاری کنگره اسلامی اجازه دهند تجار وجوهی را به ایشان بدهند، علیرغم موافقت اولیه آیت الله بروجردی، اطرافیان ایشان در پی سعایت و مذمت بر می آیند و چنین القا میکنند که پس از این اجازه، دیگر پول به قم نمی آید! لذا ایشان را به تردید انداخته و منع خیر کردند.(یادآور،ویژه نامه قیام30تیر،شماره2،ص108)
اگر آیتالله کاشانی رو به سوی حوزه قم می نمود نه سودای تصاحب جایگاه کسی را داشت و نه برگلوی کسی پاگذاشته بود بلکه ایشان فقط از حوزه حمایت همه جانبه می خواست، چنانکه در دیدار با طلاب و اهالی قم میگوید:
« اگر من کار بدی می کنم، چرا با من مخالفت نمی کنید؟ اگر درست قدم بر می دارم، چرا حمایت نمی کنید؟قطعا ایشان می دانستند این حرفها به گوش آیت الله بروجردی هم می رسد.(شهر و حوزه علمیه قم، نهضت ملی و 30تیر، گفتگو با حمید سیف زاده،ص106)
تمام خواست آیت الله کاشانی در مخالفت با مطامع انگلیسی ها بود که این امر مقدس، خوشایند برخی از نفوذی های بیوت نبود!
🔺نویسنده دیباج در نقلی مدعی شده که «بزرگان نسل جدید حوزه از جمله آقایان روح الله خمینی، محمدتقی بهجت، سیدمحمدکاظم شریعتمداری، مرتضی حائری و مرتضی لنگرودی، در منزل آیت الله بروجردی جمع شده بودند..نزاع های آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق بالا گرفته بود.آقایان آمده بودند تا زعیم حوزه اقدامی عاجل را در برابر این اتفاق ها انجام دهند..بعد از شنیدن صحبت ها،(آیت الله بروجردی) به چند جمله بسنده نمودند:«آقایان معلوم میشود مرعوب شده اند؛ اما من مرعوب نشده ام. من از وقتی خودم را شناختم مرعوب چیزی نشده ام..این آقایان در برابر خدا چه هستند؟ دست سیاست آنان را بالا برده و همین دست سیاست فردا زمین خواهد زد»(دیباج،ص190)
🔻راوی چنین القاء میکند که دعوای آیتالله کاشانی و دکتر مصدق نزاع سیاسی صرف است! گویی آیت الله کاشانی فقط بر سر تقلیل قدرت با مصدق درگیر است؛ حال اینکه زمینه های اختلاف آیت الله کاشانی با مصدق از بعد از سی تیر شروع شد جایی که ایشان به مصدق بابت انتصاب افراد نابخرد و خونخوار در راس کار وگم شدن هدف نهضت و منع تعقیب عاملان غائله سی تیر و قدرت طلبی با انحلال مجلس و حل نشدن مشکلات مردم و رفراندوم غیر قانونی اعتراض می کند ولی مصدق پس میزند!
@rozaneebefarda