eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴لبیک به پویش #حمایت_از_بانوی_مظلوم_همدانی/94 🔻 🔸جناب حجت‌الاسلام داود قلعه‌بیگی به پویش حمایت از #بانوی_مظلوم_همدانی پیوست. 🎧صوت اظهارنظر ایشان در مسجد جامع هچیرود شهرستان #چالوس🔹 @rozaneebefarda
💥فوری دیدار خصوصی رئیس هیئت امنای دفتر تبلیغات با برخی از مقامات دینی قم 🔻اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ریاست محترم هئیت امنای دفتر تبلیغات قم، با برخی رجال مذهبی قم دیدارهایی داشته است. با مطرح شدن انتقادات علنی یک روحانی به عملکرد رییس دفتر تبلیغات در جلسه مبلغان محرم ۹۸، تحرکات پردامنه ای توسط چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به این مجموعه انجام گرفت که برخی از آنها حاوی ادبیاتی تند و تحکم آمیز و سرکوبگرانه نسبت به منتقدان عملکرد این مجموعه بود. از جمله جناب آقای جعفری گیلانی از روش برخورد گازانبری دفتر تبلیغات با منتقدان در چهل ساله گذشته پرده برداشت و اقرار نمود که در جلسات این مجموعه، جمعی چهل پنجاه نفره از بادیگاردهای معمم را مسؤل خاموش کردن صدای منتقدان می کرده و به محض اعلام نارضایتی، با منطق ، آنان را به اسکات واداشته است. این ادبیات را باید ضمیمه کرد به سخنان تند یکی از اعضای محترم شورای عالی حوزه که به بهانه دفاع از جناب واعظی، منتقدان ایشان را تهدید به برخورد امنیتی و قضایی کرده بود! گرچه جناب آقای واعظی در کنار مسوولیت در دفتر تبلیغات، سالها در سطح معاونت قوه قضاییه مسوولیت داشته و چهره ای امنیتی و قضایی محسوب می شود اما ایشان بهتر از حامیان دوآتشه خود می داند که برخورد پلیسی و امنیتی و کاربست و ، در یک محیط علمی ریشه دار چون حوزه علمیه که مهد آزادفکری بوده، اصلا نتیجه مطلوبی برای ایشان و حامیانش در پی ندارد! فعلا به دلیل عدم انتشار رسمی محتوای جلسات خصوصی حضرات متولیان دفتر تبلیغات، از بازنشر آن در روزنه خودداری می‌گردد اما تلاش برای ذهنیت سازی برای بزرگان قم (که احتمالا در جهت زمینه سازی برای برخوردهای پلیسی بعدی انجام می شود)، با رصد دقیق و پاکسازی منفی بافی ها و هوشمندی تاریخی بزرگان قم، به نتیجه خاصی نخواهد رسید. در روزهای آینده به تفصیل در مورد دفتر تبلیغات سخن خواهیم گفت. @rozaneebefarda
پناهیان چه میخواهد و چه می‌گوید؟! 🔻اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جناب آقای حاج علیرضا پناهیان چهره ناشناخته ای نیست؛ سالها مردم با نام و صدا و سخن او انس دارند. او مثل برخی سلیبریتی های بیسواد نیست که به برکت پیدایش شبکه‌های اجتماعی، به نام و نوایی رسیده اند! او سالهاست که محبوب القلوب طیف های مختلف مردم ایران است. مردم لطافت طبعش و خوانش مهربانش از معارف دین را دوست دارند.... لذا نه دنبال طرفدار جمع کردن است و نه عقده حقارت برای جلب توجه دارد و نه نیازی به شهرت دارد! درست برعکس برخی چهره‌های تازه به دوران رسیده عرصه فرهنگ و هنر و سیاست! حاج علیرضا پناهیان فارغ از اینکه ادبیاتش را بپذیریم یا نه، بر اساس وظیفه ذاتی یک ، باید بر سر حق کشی و ناعدالتی ها و باند بازی ها فریاد بکشد! حرف او، حرف دل مردم است؛ او را مطالبه کرده است! حتی اگر بیانش قابل نقد باشد، بنانش و نیتش و رویکردش قابل نقد نیست! هرچند برخی نمایندگان معترض به ایشان تلاش کردند با فحاشی و تحقیر و توهین، او را منکوب سازند یا صورت مسأله را پاک کنند، اما این بومرنگ به زودی توی صورت خودشان باز می‌گردد! مردم حوزه‌های انتخابیه شان هر کدامشان یک حاج علیرضای مظلوم و نجیب و موقر خواهند بود که از کارنامه و عملکرد نمایندگان شان مطالبه خواهند کرد. گلوله برفی حالا دیگر به راه افتاده است. این گلوله برفی اکنون در دامنه قله است؛ هنوز تا پای قله راه زیادی مانده است لذا موج های مردمی مهارناشدنی شفافیت خواهی، هنوز در راه است.... 🔶پی افزود برخی رسانه‌ها و چهره‌های اعتدالگرا و اصلاح‌طلب تلاش کردند در پاسخ به حاج علیرضا، بومرنگ شفافیت را به روی حوزه علمیه برگردانند و بگویند حوزه خودش نیازمند شفاف سازی است لذا نمی تواند و نباید در چنین وضعیتی حوزویان علمدار شفافیت باشند! این خط رسانه‌ای نیز نوعی فرافکنی است چه اینکه؛ اولا: زندگی علمای طراز اول حوزه و بدنه طلاب و کارنامه و برنامه شان کاملا شفاف و در اتاقک شیشه‌ای میگذرد لذا آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک! ثانیا: این خود یک مغلطه کاری است که تا کسی خواست مطالبه گری کند، او را حواله به امور حاشیه ای دهیم! بر فرض محال که وقایع و تحولات حوزوی نیز نیازمند شفاف سازی باشد، نمی توان همه روحانیون را از فریاد شفافیت خواهی منع نمود. ثالثا: حوزویان نه تنها از شفافیت ناراحت نمی‌شوند بلکه در برخی زیرمجموعه‌ها و مراکز حوزوی که از بودجه‌های دولتی برخوردارند، مطالبه شفافیت، بسیار هم ضروری است تا معلوم شود مبالغ وارداتی به قم توسط کدام جریان های سیاسی مدیریت و هدایت شده و نتیجه‌اش به کدام جریان فکری و سیاسی می‌رسد! @rozaneebefarda
و ؛ رفیق دزد و شریک قافله! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸نحله های تند و تکفیری در جهان اسلام به ظاهر در قالب مذاهب متکثر تجلی کرده که گاه مقابل هم صف آرایی می کنند اما بازکاوی پشت پرده ماجرا، حقایق تلخی را به دست می‌دهد. به عنوان نمونه، نحله برائتی/تکفیری موسوم به شیعه انگلیسی ظاهرا خود را پیشران هویت اندیشی شیعی و مقابل سنیان معرفی می کند و از آن سو سلفی ها و خاصه وهابیت سعودی نیز دشمنی با تشیع را در اولویت خود قرار داده اند که طبعا جریان های هویت اندیش شیعی باید دشمن درجه یک شان محسوب شوند. به عبارت دیگر، در ظاهر، جریان«شیعه انگلیسی» و «وهابیت» با هم اختلافات بسیار زیادی دارند و از قضا هر دو خود را برداشت حقیقی در مذهب خود می دانند و گویا در تعارض کامل با هم دیگر هستند امَّا وقتی عمیق به این دو جریان نگاه کنیم ، آنها را دارای شباهت های بسیار زیادی باهم می بینیم! 1- هر دو خود را حق می دانند و دیگران را باطل می شمارند. 2-اظهار بر بعضی از ظواهر مشکوک؛ وهابیت توسل را اساسا شرک می شمرد و «شیعه انگلیسی» بر نوع خاصی از عزاداری(قمه زنی) که ریشه عمیق در سنت ائمه اطهار ندارد ، دارند. 3-برداشت سلیقه ای از روایات ؛ ما روایات بسیار مختلفی از حضرت رسول و ائمه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین داریم که هر دو گروه مذکور با پیش فرض قرار دادن مدعیات خود بسیاری از روایات را از گردونه خارج می کنند.(مثل روایات کمک به مسلمین و مومنین ، روایات باب تقیه ، روایات باب کتمان و ...) 4- دین مجموعه کاملی از دستورات و اعتقادات است و تاکید بی جا بر حفظ برخی از آنها و کنار گذاشتن برخی دیگر مصداق واقعی«نومن ببعض و نکفر ببعض» است. حال اگر دسته ای بر حفظ ارتباط قلبی با امام معصوم تاکید کنند و دیگر دستورات دین مثل نماز و جهاد و .. را کنار بگذارند مصداق همین آیه شریفه می شوند ، همچنین اگر کسی از اهل سنت صرفا دین را در نماز و قرائت قرآن بداند دقیقا مصداق همان آیه شریفه است. 5-کم رنگ جلوه دادن وجه عقلانی دین و تاکید بر تعبد بسیار زیاد. این دو فرقه به مانند مسیحیَّت تحریف شده اصرار دارند برای دیندار واقعی شدن باید عقل را کنار بگذاری و صرفا ایمان بیاوری! 6- صلح با صهیونیست ها و دشمنی با برادران دینی! ؛ هر دو گروه ظاهرا هیچ عدواتی با صهیونیست ها ندارند و اولویت خودشان را تکفیر دیگر مومنین و مسلمین بر می شمرند! 7- حمایت دول استعماری از آنها ؛ انگلیس که سابقه بسیار ننگین در استعمار و چپاول ملت های مسلمان دارد از قضا از طرفداران پر و پا قرص این دو فرقه به شمار می رود! جالب نیست که دولت خبیث و مکَّار انگلیس در لندن برای هر دو فرقه اجازه احداث مرکز اسلامی مجلَّل را داده است؟! 8-جدید الاحداث بودن ؛ هر دو گروه سابقه تاریخی روشنی ندارند و حتی می توان گفت این تفکرات بسیار جدید است. هم در تاریخ تشیع و هم در تاریخ اهل سنت ، تفکِّر تکفیری که فقط خود را بر حق بداند و صرفا اصرار بر برخی از امور دینی داشته باشد و دیگر فرق را گمراه و کافر بشمرد مسبوق به سابقه نیست و این از نکات بسیار مهم و قابل تامُّل است. 9- اصرار بر کریه جلوه دادن دین ! هر دو گروه گویی اصرار دارند ، دین و امور دینی را کریه المنظر نشان دهند! قمه زنی آیا مصداق ایجاد تشئِّم در ببینندگان نیست! برخورد های خشک وهابیت هم نمونه ای از یک برداشت کریه المنظر از دین نیست؟! راستی آیا هر دو فرقه برای نزدیک نشدن غیر مسلمانان به دین واقعی کمر همَّت بسته اند؟ 10- در دین آنها کمک به برادران دینی خیلی جایی ندارد! مردم مظلوم فلسطین ، یمن ، لبنان ، کشمیر و اقصی نقاط جهان حتی سیل زدگان داخل کشور ، هیچ گاه توجه آنها را به خود جلب نکرده و نخواسته اند به آنها کمک مالی و جانی کنند! 11- هر دو فرقه اصرار بر انشقاق اتحاد مسلمین دارند ؛ اصرار دارند با معیار های خود ساخته دسته عظیمی از مسلمین را از دایره اسلام و ایمان خارج کنند و خود دایه دار اسلام و ایمان واقعی بر شمرند! 12- کمر همَّت برای تضعیف حکومت دینی! هر دو فرقه با دلایل خود اصرار دارند حکومتی که مبنای آن اجرای دستورات دینی باشد نباید شکل بگیرد! جالب این جاست که وقتی قرار است «قمه زنی» یا «شرک بودن توسل» را اثبات کنند به ضعیف ترین ادله حتی ادله ضعیف عرفی تمسَّک می کنند ولی ادله عقلی و نقلی اثبات حکومت دینی را به راحتی کنار می گذارند! 13- هر دو فرقه اسلام را ناکار آمد بر می شمرند و قائل به «سکولاریزم دینی» هستند. هر چند در ظاهر از گفتن چنین حرفی ابا دارند ، امَّا نتیجه عملی رفتار و کردارشان این است. اینکه همه چیز را بخواهی با رابطه باطنی حل کنیم و بسیاری از روایات مختلف دینی که از ائمه معصومین(ع) رسیده است را کنار بگذاریم آیا مصداق کامل «سکولاریزم دینی» نیست! جعفر بحرینی @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیو / سیدمحمدجواد #علوی_بروجردی: تاریخ را نفی نکنیم! مسلمین در ایران #کتابسوزی کرده اند! اما این کار #عمر بوده است! پرسش‌های کلیدی پیرامون این سخنان جنجالی را در روزنه بخوانید👇 @rozaneebefarda
اظهارات عجیب یکی از اعضای ارشد پیرامون تاریخ ورود اسلام به و چند پرسش کلیدی! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جناب آقای علوی در توجیه تجلیل خود از ، منتقدان خود را به پیروی از اندیشه های خلیفه دوم متهم کرده https://eitaa.com/rozaneebefarda/2132 حال آنکه؛ 🔸منتقدان ایشان معتقدند که وی نباید بدون تمسک به ادله روشن و مستند، آموزه‌های تقلیدی را بازتکرار کند که محصول القائات عصر سیاه پهلوی و نوعا تولیدات و جعلیات تاریخ نگاران اجاره ای استعمار و استبداد همچون پورداوود، کسروی، زرین کوب و غیره بوده است! 🔹آیا ایشان توانایی بازخوانی متون کتیبه های عصر باستان ایران را دارند که توانسته به متن منسوب به کورش دست یابد و بعد از آن به جمع حامیان آن بپیوند!؟ یا اظهارنظر وی حاصل تقلید از دیگرانی است بعد از گذشت چند دهه، هنوز نتوانسته اند تصویر روشنی از مدعاهای مبهم خود ارائه دهند!!؟ 🔸مگر نه این است که فقهای شیعه در قرون متمادی، پیش از هر اظهارنظر علمی، ابتدا جهات سندی و صدوری روایات شریفه منسوب به اهل البیت علیهم السلام را بررسی می کرده اند؟! حال چه شده کسانی که داعیه دار فقاهت و اجتهاد اند و طبعا در بررسی کلمات نورانی اولیاء دین آنهمه سختگیر اند، گزاره‌های مشکوک و مردد و بعضا مخدوش تاریخ ایران باستان همچون وحی منزل تلقی شده و بدون بررسی علمی، مورد تایید و تجلیل قرار گرفته است!؟ 🔹ماجرای کتابسوزی در ایران که در این حجم و با این تفاصیل، تنها در منابع تاریخی متأخر ذکر شده، از جمله بافته های امثال در کتاب است که وی با تاثیر پذیری از فضای اسلام ستیزی و ایران گرایی ضداسلامی حاکم به فضای اساتید خود در سن ۲۹ سالگی اش بعنوان پایان نامه به قلم آورده و بعد از مواجهه با نقدهای عمیق و عالمانه ، که اکنون در قالب کتاب قابل دسترسی است، در عقب نشینی آشکار، از آن دست برداشت و با نگارش کتاب تلاش کرد در صدد جبران آن برآید! 🔻حال چه شده که یک چهره حوزوی بعد از گذشت پنج دهه، همان شبهات قدیمی را با ادبیاتی آخوندی، بازتکرار می کند و موجبات دست افشانی در داخل و خارج فراهم می گردد! 🔻آیا جناب ایشان و اصحاب و اطرافیان پرتعداد شان کتاب خدمات متقابل را نخوانده اند و از توطئه دوقطبی سازی کاذب بین ایران و اسلام، بی خبرند یا ماجرا ابعاد عمیق تر و پیچیده تری دارد؟! تحولات آینده همه چیز را روشن تر خواهد کرد... @rozaneebefarda
💥نیمه مهم راه اندازی کانال های نامرئی پوششی جهت حمایت از برخی مجموعه‌ها و جریان‌های خاص حوزوی با ادبیات شبه انقلابی! فعلا برای معرفی مصادیق و اسامی، کمی زمان لازم است اما به زودی این طیف زیر قرار خواهند گرفت! @rozaneebefarda
🔻دست افشانی شبکه ضدانقلاب از اظهارات جنجالی جناب آقای (از مؤسسین ) پیرامون ماجرای ورود اسلام به ایران 🔹شبکه مزبور و است! 🔸این مسأله شدیدا قابل تأمل و تردید است که برخی چهره‌های حوزوی شیعی با چه انگیزه‌ای برای رسانه‌های معاند و منسوب به دشمنان کینه توز مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) خوراک تهیه می‌کنند و علی‌رغم اطلاع از ناخشنودی حوزویان به این رویه، تا کنون از اعلام برائت از این رسانه‌ها و مرزبندی با اربابان کودک کش و مرتجع آنان نیز استنکاف ورزیده‌اند. 🔸گذشته از سوءاستفاده معاندین، مضمون دیدگاه مطرح شده نیز از حیث تاریخی به شدت قابل نقد و مناقشه برانگیز است. چه اینکه ایشان به بازتکرار تحلیل های انحرافی امثال پرداخته که پنجاه سال پیش شهید مطهری به این سنخ مجعولات تاریخی، پاسخ گفته اند. @rozaneebefarda
تئوری پردازان حوزوی همگرا با دولت اعتدال 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸دولت اعتدال در سراشیبی پایان کار خود، کارنامه قابل دفاعی ندارد؛ از عرصه اقتصادی گرفته تا عرصه فرهنگی و سیاسی! با وجود برخورداری از بنگاه‌های رسانه‌ای اجازه‌ای بزرگ، حامیان دوآتشه دولت نتوانسته اند، دستاورد خاصی برای دوره حکمرانی خود برشمارند. آنان اکنون با مزرعه سوخته ای به نام برجام مواجهند که موج سازی های کاذب رسانه‌ای که گاه بسی سطحی و سخیف و دروغین است مانند نتوانسته‌اند مفاسد امثال را لاپوشانی کنند. 🔹علی رغم نهی صریح مقام معظم رهبری مبنی بر عدم مذاکره مجدد با شیطان بزرگ، بزک کردن آمریکا و تجویز مذاکره پوچ هنوز بعنوان راهبرد رسانه‌ای جریان حامیان دولت دنبال می‌شود و این معنای بدی دارد که جای شرحش نیست!! 🔹ماجرای دولت اعتدال را مردم ایران (اعم از جامعه رآی دهندگان و یا مخالفان روحانی) بهتر از هرکسی میدانند و نیاز به تکرار مکررات نیست اما توجه به این نکته مهم است که در حوزه مقدسه قم چه نهادها و جریان‌ها و چهره‌هایی ازابتدا تا کنون، در جرگه حامیان دوآتشه دولت بوده اند؟؟ 🔻شناخت حامیان حوزوی دولت روحانی زمینه ساز پیشگیری از عدم هزینه کرد و قربانی کردن حیثیت تاریخی و جایگاه اجتماعی حوزه علمیه در طرفداری از دولتی ناموفق و غیرهمسو با منویات ولی فقیه، خواهد بود. 🔻حتمن مردم نجیب و هوشمند و متدین ایران عزیز دوست ندارند که طیف هایی از حوزویان را در جایگاه تئوریسین و توجیه گر سیاست‌های نادرست و اقدامات نافرجام دولت اعتدال مشاهده کنند که اگر چنین شود بدبینی توده مردم را به دنبال خواهد داشت که حتمن هیچ کس از عقلای حوزه، راضی به آن نیست. 🔻 در میان مجموعه های متکثر حوزوی تعداد معدودی را سراغ داریم که در جهتگیری و سیاستگذاری، همگرا با دولت فعلی قلمداد شوند ولی همین تعداد هم پذیرفته نیست. 🔻دفتر تبلیغات قم، یکی از مجموعه‌های فعال و فراگیر حوزوی است که بیشترین حجم بودجه دولتی را از میان همه مراکز حوزوی دریافت میکند و از یک سو گستره فعالیت‌هایش از خدمات تا اقتصاد تا فرهنگ و تبلیغ و پژوهش و آموزش عالی را شامل می شود و این مسئله موجب شده که اکنون نه فقط مرکزی برای ساماندهی امر تبلیغ دین که به صورت یک کارتل بزرگ درآید! 🔻اکنون با ورود به دهه پنجم جمهوری اسلامی و قرار گرفتن در آستانه ، مطالعه دقیق رویکردها و کارنامه این تشکیلات عریض و طویل، امری ضروری است. 🔻گرچه نمیتوان و نباید همه فعالان و زیرمجموعه های دفتر را با یک نگاه قضاوت کرد اما به نظر می رسد در دوران استقرار دولت اعتدال، رویکرد دفتر تبلیغات بیش از هر زمان دیگری به دولت نزدیک شده و شائبه تبدیل این مجموعه تحت امر رهبری به بنگاه تئوری‌پردازی یک جریان سیاسی خاص بسیار قوت گرفته است. گذشته از جهتگیری سیاسی هماهنگ ریاست محترم هیئت امنای دفتر با مرحوم و گذشته از نسبت برادری ریاست محترم دفتر تبلیغات با رئیس دفتر آقای حسن روحانی، و گذشته از حمایت صریح جناب آقای احمد واعظی از ریاست جمهوری وی در سال ۹۶ و فارغ از حضور جناب آقای صالحی از چهره‌های مؤثر دفتر در پست وزارت فرهنگ، که از پیوندهای سیاسی مؤثرین دفتر با دولت اعتدال حکایت دارد، تولید برخی آثار مرتبط با پروژه‌های سیاسی دولت در این شرایط حساس، بیش از هرچیز به احتمال تلاش برخی افراد برای استخدام دفتر تبلیغات در جهت های مد نظر دولت، دامن زده است. به عنوان نمونه، استقبال یک فعال فتنه از انجام پروژه فقهی مرتبط با حضور زنان در ورزشگاه‌ها به سفارش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، بسیار قابل تأمل و پیگیری است! 🔶پی افزود جایگاه و اعتبار و احترام بدنه خدوم و طیف گسترده‌ای از پژوهشگران و استادان همکار با دفتر و برخی از چهره‌های متعهد و فاضل عضو هیات امنا و حجم انبوه خروجی‌های کاربردی و خدمات ارجمند این مجموعه، بر هیچ محقق منصفی پوشیده نیست و نباید نادیده گرفته شود اما مطالعه جهتگیری سیاسی و فکری دفتر تبلیغات که توسط عده‌ای معدود ریل گذاری می شود محل شبهه و مطالبه و پرسشگری است که گرچه در این مرحله هیچ قضاوت قطعی در مورد آن نشده است اما وقت پرسشگری در این امور فرا رسیده است و چه بهتر که متولیان امر در پیشقدم شوند و بیش از این، از طفره نروند. @rozaneebefarda