بیاعتنایی آقای منتظری به فرمان امام و عتاب آیتالله خامنهای به وی!
امام دارند دستور میدهند، شما تخلّف میکنید!
آقای منتظری شما ولایت فقیه را قبول داری یا نداری؟
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️بعد از اعتصاب آقای منتظری در حمایت از مهدی هاشمی در سال ۶۵، جلسهای در حضور امام تشکیل شد برای بررسی این موضوع و احیانا پایان اعتصاب.
در این جلسه آقای منتظری به توصیههای پدرانه امام اهمیتی نداد و بر موضع غلط خود پافشاری نمود.
مقام معظم رهبری آیتالله خامنهای در آن جلسه در دفاع از امام، سخنان صریحی بیان فرمود که در ادامه از زبان خود ایشان روایت میشود:
▫️در آن جلسه [بررسی اعتصاب آقای منتظری در سال ۶۵] امام به ایشان اصرار میکردند که شما این کار را نکنید. لحن امام در آن جلسه خیلی لحن ملایم و مهربانانهای بود. لحن آقای منتظری تند و ستیزهگرانه بود. من یادم نمیرود، امام آن شب بیحال هم بودند، همین طور یک وری به بالشی تکیه داده بودند. آقای منتظری هم طرف چپ ایشان با یک فاصلهای نشسته بود.
▫️من هم تقریباً رو بروی ایشان بودم و دوستان هم نشسته بودند. امام میگفتند نه، مصلحت نیست، کارهایتان را شروع کنید، ادامه بدهید، ایشان هم قرص و محکم میگفت نه. هِی امام استدلال میکردند، وجهی ذکر میکردند، ایشان با یک لحن تندی جواب میداد. این حالت طول کشید. شاید مثلاً ده بیست دقیقه یا بیشتر همین طور هِی امام یک چیزی میگفتند، خیلی با حلم.
▫️ماها هم تعجّب میکردیم و واقعاً از امام مستَبعَد بود که در مقابل ناسازگاری یک نفر این مقدار حلم به خرج بدهد و ملایمت کند و او با جوابهای تندی چیزهایی بگوید. من حوصلهام سر رفت. یک مقداری گذشت، به امام گفتم: «آقا! اجازه میدهید من یک کلمه بگویم؟» ایشان مثل اینکه همچین یک نفس راحتی کشیدند.
▫️ رو کردم به آقای منتظری، گفتم: «آقای منتظری! شما با چه کسی داری حرف میزنی؟ ایشان مگر ولیامر من و شما نیستند؟ ایشان دارند دستور میدهند، شما تخلّف میکنید. شما ولایت فقیه را قبول داری یا نداری؟»
▫️ آقای منتظری ماند. خیلی تند شدم به ایشان. گفتم: «شما مثل اینکه نمیدانید با چه کسی دارید حرف میزنید. امام دارد به شما اصرار میکند، با ملایمت میگوید، دستور میدهد به شما، چندین بار تا حالا در خلال صحبت دستور دادند؛ شما همین طور هِی میگویید نه، نه. خب پس دستور ولی فقیه کجاست؟ شما چرا برخلاف مبانی خودت حرف میزنی؟»
▫️ ایشان ساکت شد؛ هیچی نگفت آقای منتظری. بعد چند لحظهای گذشت و امام گفتند: «خب من میروم دیگر.» پا شدند رفتند.
▫️ماها افتادیم دور و بر آقای منتظری و با ایشان بحثکردن و ایشان واقعاً هیچ جواب هم نداشت یعنی آقای منتظری هیچ منطق قابل قبولی بر این اصرار نداشت.
▫️گفتیم خب اتفاقی نیفتاده، یک نفری است که متّهم به یک امری است و او را بازداشت کردهاند فقط اشکال کار این است که او با شما ارتباط دارد. آیا این موجب میشود که اگر کسی اتّهام پیدا کرد، تعقیب نشود؟ خب محاکمه میکنند. در محاکمه معلوم میشود مجرم است یا مجرم نیست.
▫️واقعاً ایشان هیچ حرف منطقیای که بگوید، نداشت!
▫️خب خود ایشان از این حرفها دم میزد که باید فرقی نباشد، از این شعارها در بیانات ایشان گاهی دیده میشد. در اینجا ایشان درست نقطهی مقابل این قرار گرفته بود.
https://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=45771
🔶حاشیه روزنه
آنگونه از روایت کاملا صریح مقام معظم رهبری پیداست، آقای منتظری برخلاف ادعاهای مطروحه، کاملا حامی افراد مخوف و جنایتکار همچون مهدی هاشمی بوده و بخاطر او اعتصاب کرده است!
آقای منتظری عملا از انجام فرمان ولی فقیه خود امتناع ورزیده است!
او برخلاف شعارهای ظاهرفریب مبنی بر عدالتخواهی، در مقام عمل به این امور پایبند نبوده و به انحا مختلف در پی فشار به نهادهای قضایی و امنیتی برای اعمال تبعیض نسبت به طرفداران خود برآمده است!
این واقعیتهای تلخ تاریخی، در تمام سالهای پس از پایان قائممقامی منتظری، به طرز عجیبی مکتوم مانده است! و این است که این جریان بدسابقه، اکنون طلبکار نظام و امام و رهبری شده است!
@rozaneebefarda
دستور عبدالله نوری و محسن رضایی نسبت به جمعآوری فوری تصاویر آقای منتظری از مراکز سپاه پاسداران در سراسر کشور
@rozaneebefarda
دستور #میرحسین_موسوی برای به زیر کشیدن تصاویر آقای منتظری از ادارات و سازمانهای دولتی در سراسر کشور
🔶حاشیه روزنه
در سال ۸۸ همین میرحسین با همان قائممقام معزول به همراه همه براندازان و دشمنان خارجی اسلام و تشیع و ولایت فقیه، در یک جبهه قرار گرفتند!
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائممقامی آقای منتظری
انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری
[صفحه ۱ از ۲]
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️متن کامل نامه ۶۸/۱/۶ امام خطاب به آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7579
▫️پایان قائممقامی منتظری؛ عزل یا استعفا؟
بازخوانی متن نامه منتظری به امام ۶۸/۱/۷:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7581
▫️متن کامل نامه دوم امام خمینی به منتظری(۶۸/۱/۸):
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7582
▫️تاکتیکهای سهگانه جریان منتظری در مواجهه با نامه ۱/۶ امام به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7580
▫️ماجرای پایان قائممقامی منتظری به روایت آیتالله ابراهیم امینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7563
▫️مروری بر مواجهه بی لکنت آقا سیداحمد خمینی با آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7566
▫️متن کامل رنجنامه حاج سیداحمد خمینی خطاب به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7567
▫️متن کامل رنجنامه آقایان سیدحمید روحانی، امام جمارانی و کروبی خطاب به آقای منتظری، یک هفته بعد از سخنرانی جنجالی او در ۲۲بهمن ۶۷:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7575
▫️متن کامل رنجنامه محمد جعفری گیلانی(رئیس هیئت امنای #دفتر_تبلیغات) خطاب به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7576
▫️متن کامل نامه منتظری در حمایت از سازمان مجاهدین خلق در فروردین ۵۱:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7577
▫️سند زندانی شدن منتظری بخاطر حمایت از سازمان مجاهدین در عصر پهلوی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578
▫️مخالفت امام با انتشار دروس نهجالبلاغه منتظری در یک مجله حوزوی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7565
▫️ماجرای پایان قائممقامی و مرور تناقضاتی بیپاسخ در اندیشه و کارنامه سیاسی منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578
▫️سخنرانی سیاه منتظری در ۲۲بهمن ۶۷ سبب صدور منشور روحانیت امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7586
▫️سادهلوحی در سیاست؛ مروری بر سادهاندیشی های منتظری در عرصه سیاسی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7588
▫️ارتباط اطرافیان #منتظری با BBC و تأثیرگذاری بر فرایند #عزل:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7589
▫️تناقضات منتظری از نگاه سیداحمد خمینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7590
▫️فریب خوردن منتظری در ماجرای منافقین به روایت رازینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7591
▫️موضع متصلبانه منتظری پیرامون کتاب شهید جاوید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7592
@rozaneebefarda
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائممقامی آقای منتظری
انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری
[صفحه ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ماجرای عزل آقای منتظری به روایت مقام معظم رهبری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7603
▫️پنهانکاری عجیب هاشمی در ماجرای قائممقامی آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7604
▫️ماهیت مخوف برخی اعضای بیت منتظری از زبان مقام معظم رهبری/ از فحاشی به شهیدان مطهری و بهشتی تا تلاش برای نابودی جامعه مدرسین:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7606
▫️منتظری فاسق و فاجر و فاسد است!
روایت اسدالله بادامچیان از حاج احمد خمینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7607
▫️امام مدتها قبل از عزل، منتظری را از عدالت ساقط میدانست!
روایت شنیدنی مقام معظم رهبری از یک جلسه خصوصی با امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7609
▫️خاطرات شنیدنی مرحوم حسینیان از آقای منتظری/ بخاطر دعانکردن به منتظری تهدید به مرگ شدم!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7608
▫️خاطره خواندنی آیتالله یزدی از جلسه دو نفره با آقای منتظری/ به او گفتم اصلا امام را نشناختید!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7598
▫️لیچارگویی هم حدّی دارد!
روایت صادق طباطبایی از مواجهه حسن حبیبی با آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7599
▫️نامه سرگشاده حجتالاسلام جعفری گیلانی به آقای طاهری اصفهانی و افشاگری در موضوع آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7597
▫️یک نمونه از کتابسازی طرفداران منتظری در دهه شصت برای ترویج او:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7600
▫️وقتی آیتالله یزدی، شهریه آقای منتظری را تحریم کرد!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7601
▫️توصیه منتظری نسبت به سازش ناپذیری با آمریکا و حفظ عظمت مقام رهبری!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7602
▫️نامه امام به نمایندگان مجلس و وزرا در مورد پایان قائممقامی آقای منتظری/ دفاع از اسلام و نظام، شوخی بردار نیست!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7610
▫️اتمام حجت امام با منتظری در ماجرای مهدی هاشمی/ از حمایت مجرم دست بردارید!/ زود از دیگران متاثر میشوید/ آزادی بیرویه منافقین توسط شما، آمار انفجارات را بالا برد!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7626
▫️بی اعتنایی عجیب آقای منتظری به فرمان امام و عتاب صریح آیتالله خامنهای به او:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7628
▫️دستخط میرحسین برای به زیر کشیدن تصاویر آقای منتظری از ادارات دولتی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7630
▫️دستور عبدالله نوری و محسن رضایی نسبت به جمع آوری فوری تصاویر منتظری از مراکز سپاه پاسداران:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7629
@rozaneebefarda
یادی از آیتالله بروجردی
دهم فروردین ماه مصادف است با سالروز ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع و زعیم حوزه علمیه قم، حضرت آیتالله العظمی بروجردی(رضوان الله علیه)
روزنه به همین مناسبت، مروری خواهد داشت به ابعاد مختلف فکری، سیاسی و فقهی #آیتالله_بروجردی
حمد و صلواتی هدیه کنیم به روح بلند آن مرجع والامقام
@rozaneebefarda
شوق شهادت در آیت الله العظمی بروجردی
روایتی از آیت الله صافی گلپایگانی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️روزى از روزهاى ماه مبارك رمضان در خدمت آن مرجع بزرگ مشرف بودم كه مرحوم آيت الله العظمى آقاى [سیدمحمدرضا] گلپايگانى قدس سره براى ديدار آن بزرگوار تشريف آوردند.
▫️مرحوم آيت الله العظمى گلپايگانى به ايشان علاقه خاص و احترامى به سزا داشتند. آقا هم ايشان را احترام مىكردند و با وجود كهولت سن، به احترام ايشان بر مى خاستند.
🔸بعد از تعارفات، آقا قريب به اين مضامين فرمودند كه من هر وقت اين آيه را مىخوانم از اين كه شهادت نصيبم نشده متأسف مىشوم:
«يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مٰا لَكُمْ إِذٰا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللّٰهِ اثّٰاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا مِنَ الْآخِرَةِ فَمٰا مَتٰاعُ الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا فِي الْآخِرَةِ إِلاّٰ قَلِيلٌ»
▫️و علّت تأسفشان را اينطور بيان كردند كه وقتى علماى اعلام به رياست مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانى قدس سره در قم براى مخالفت با برنامه هاى ضد اسلامى رضاخان پهلوى- كه برخى را به صورتهاى فريبنده اظهار، و بخشهاى ديگرى را اظهار نكرده بود- اجتماع كرده بودند، و در واقع يك حركت قوى و مصمم براى حذف پهلوى يا كنترل او ايجاد شده بود، و مرحوم آيت الله حاج آقا نورالله شجاعانه آن را پيگيرى، رهبرى و تعقيب مىفرمود، توقع اين بود كه مراجع نجف اشرف به اين نهضت بپيوندند و آن را تأييد و يارى نمايند.
▫️مراجع نجف اشرف نيز چنان صلاح ديده بودند كه مرحوم آيت الله بروجردى - كه در آن وقت ظاهراً پس از مراجعت از سفر حج در نجف مشرف بودند و عازم ايران بودهاند- به عنوان حوزه نجف و ساير مراجع، به قم بروند و به آنها بپيوندند.
🔸وقتى به ايشان پيشنهاد مىنمايند، آقا به قرآن كريم استخاره نموده بودند كه اين آيه در جواب استخاره آمده بود و ايشان از اين آيه استفاده كرده بودند كه اين اقدام و حركت به اين عنوان، هم نفر و حركت فى سبيل الله است، و هم فى الجملة متضمن بشارت شهادت است.
▫️به همين خاطر قبول كردند، ولى به جهاتى، آقايان از اين اقدام منصرف شده بودند و آقا شخصاً به عنوان مراجعت به ايران و بروجرد و بعد از خاتمه نهضت قم و شهادت مرحوم حاج آقا نور الله از نجف حركت مىكنند، ولى به دستور رضاخان و دولت وقت، ايشان را در مرز، دستگير و به تهران مىبرند، و در آنجا تحت نظر نگاه مىدارند كه شرحى جداگانه دارد.
▪️به همين خاطر آقا كه ظاهراً همان روز اين آيه را تلاوت كرده بودند، غمشان از عدم نيل به فوز شهادت تازه شده بود.
(فخر دوران، صص 23-25)
@rozaneebefarda
روایت #آیتالله_شبیری از #مرجعیت_گریزی #آیت_الله_بروجردی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
زمانی که آیت الله بروجردی در مشهد ساکن بودند، از نظر علمی کمتر از اقازاده و حاج آقا حسین قمی نبودند، ولی چون آنها در مشهد دارای موقف و جایگاه بودند، دستگاهی پهن نکردند تا به جایگاهشان ضربه ای وارد نشود.
(جرعه ای از دریا، ج۳، ۴۹۴)
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش اول
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺کتاب دیباج که مجموعه برداشت های شخصی آقای #علوی_طباطبایی
(بروجردی) از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی را به رشته تحریر در آورده، به روایت بخشی از دوران تقارن مرجعیت آیت الله بروجردی با آیت الله کاشانی پرداخته و وقایع مرتبط را تحت عنوان فصل "راهنمای حقایق " بیان کرده است.
راوی گرچه خود را تحلیلگر مسلط بر وقایع قلمداد کرده اما در حقیقت کاملا یک سویه به تخریب #آیتالله_کاشانی می پردازد و با پوشاندن دیباج تحریف بر تن تاریخ، زعیم قم را -بر خلاف واقع- مخالف سیاست و آیت الله کاشانی می نمایاند.
🔻در بخشی از کتاب چنین آمده است: «آیت الله کاشانی به ریاست مجلس رسیده بود و از آنجا که برای حوزه علمیه و مدیریت آن نقشه می کشید...برگلوی حوزه پا گذاشته بود و حمایت های همه جانبه را طلب می کرد».(دیباج،ص189)
عجیب اینکه توهم توطئه بیت آیت الله بروجردی آنقدر زیاد بود که همواره تصور می کردند که بناست نقشه ای برای تصاحب جایگاه ایشان تدارک دیده شود، حال آنکه قرائن فراوانی در رد این توهم و اتهام سنگین وجود دارد از جمله، مرحوم صادقی تهرانی در باب مرجعیت گریزی آیت الله کاشانی اینگونه نقل می کند:
«پس از فوت آقاي بروجردي مردم در اين انديشه بودند از چه كسي تقليد كنند. چند نفر از علماي بزرگ بودند كه خودمان تشخيصهايي داشتيم و سؤالاتي هم كرديم و بعضي جوابهايي دادند كه جواب آقاي كاشاني هيچگاه از يادم نميرود. وقتي خدمت آقاي كاشاني رسيدم و از ايشان درباره مرجع تقليد سؤال كردم، فرمود:«من چه بگويم؟» عرض كردم:«بايد از خود شما تقليد كنيم؟» فرمود:«مرجع مسلمين بايد يك عالم رباني باشد كه در مقابل اين استعمار، استكبار، استبداد و استضعاف استقامت كند». گفتم:«او )كيست؟ فرمود:«آقاي خمینی » »(www.javanonline.ir/fa/news/637723)
مشابه چنین تعابیری در خاطرات دیگران همچون مرحوم عسکراولادی نیز وجود دارد و نشان می دهد که آیتالله کاشانی علیرغم برخورداری از بنیه علمی، پایگاه اجتماعی و امکانات مادی، هرگز تمایلی برای تصدی ریاست دینی نداشته است.
🔻در بداندیشی برخی اطرافیان و اعضای بیت زعیم قم همین بس که وقتی آیتالله کاشانی از #امام_خمینی می خواهند که واسطه شوند تا آیت الله بروجردی برای برگزاری کنگره اسلامی اجازه دهند تجار وجوهی را به ایشان بدهند، علیرغم موافقت اولیه آیت الله بروجردی، اطرافیان ایشان در پی سعایت و مذمت بر می آیند و چنین القا میکنند که پس از این اجازه، دیگر پول به قم نمی آید! لذا ایشان را به تردید انداخته و منع خیر کردند.(یادآور،ویژه نامه قیام30تیر،شماره2،ص108)
اگر آیتالله کاشانی رو به سوی حوزه قم می نمود نه سودای تصاحب جایگاه کسی را داشت و نه برگلوی کسی پاگذاشته بود بلکه ایشان فقط از حوزه حمایت همه جانبه می خواست، چنانکه در دیدار با طلاب و اهالی قم میگوید:
« اگر من کار بدی می کنم، چرا با من مخالفت نمی کنید؟ اگر درست قدم بر می دارم، چرا حمایت نمی کنید؟قطعا ایشان می دانستند این حرفها به گوش آیت الله بروجردی هم می رسد.(شهر و حوزه علمیه قم، نهضت ملی و 30تیر، گفتگو با حمید سیف زاده،ص 106)
تمام خواست آیت الله کاشانی در مخالفت با مطامع انگلیسی ها بود که این امر مقدس، خوشایند برخی از نفوذی های بیوت نبود!
🔺نویسنده دیباج در نقلی مدعی شده که «بزرگان نسل جدید حوزه از جمله آقایان روح الله خمینی، محمدتقی بهجت، سیدمحمدکاظم شریعتمداری، مرتضی حائری و مرتضی لنگرودی، در منزل آیت الله بروجردی جمع شده بودند..نزاع های آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق بالا گرفته بود.آقایان آمده بودند تا زعیم حوزه اقدامی عاجل را در برابر این اتفاق ها انجام دهند..بعد از شنیدن صحبت ها،(آیت الله بروجردی) به چند جمله بسنده نمودند:«آقایان معلوم میشود مرعوب شده اند؛ اما من مرعوب نشده ام. من از وقتی خودم را شناختم مرعوب چیزی نشده ام..این آقایان در برابر خدا چه هستند؟ دست سیاست آنان را بالا برده و همین دست سیاست فردا زمین خواهد زد»(دیباج،ص190)
🔻راوی چنین القاء میکند که دعوای آیتالله کاشانی و دکتر مصدق نزاع سیاسی صرف است! گویی آیت الله کاشانی فقط بر سر تقلیل قدرت با مصدق درگیر است؛ حال اینکه زمینه های اختلاف آیت الله کاشانی با مصدق از بعد از سی تیر شروع شد جایی که ایشان به مصدق بابت انتصاب افراد نابخرد و خونخوار در راس کار وگم شدن هدف نهضت و منع تعقیب عاملان غائله سی تیر و قدرت طلبی با انحلال مجلس و حل نشدن مشکلات مردم و رفراندوم غیر قانونی اعتراض می کند ولی مصدق پس میزند!
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش دوم
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺تهیه کنندگان کتاب دیباج در پوشش دفاع از سلوک سیاسی زعیم قم، تلاش دارند به تخطئه مسلک و مرام سیاسی آیتالله کاشانی بپردازند و از آن جمله اصل ورود مرحوم کاشانی به عرصه سیاست و خصوصا عملکرد ایشان در ماجرای نهضت نفت را مورد خدشه قرار میدهند.
حال آنکه کارنامه آیتالله کاشانی، این مجتهد مجاهد مظلوم، کاملا قابل دفاع و منطبق بر اصول اسلامی است و هرگز نمی توان آن جناب را متهم به آلودگیهای رایج عرصه سیاستورزی دانست.
از آن جمله در ماجرای اختلاف نظر آیت الله کاشانی با دکتر مصدق، در اخلاص و وطن دوستی و آینده نگری آن فقیه سیاس، همین بس که ایشان یک روز قبل از کودتا با نگارش نامه ای ضمن پیش بینی احتمال وقوع کودتا، یک بار دیگر وی را نصیحت می کند:
«.. گرچه امکانی برای عرایضم نمانده ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام بالاتر از احساسات شخصی است و علیرغم غرض ورزی ها..خودتان بهتر از هر کس می دانید که همّ و غمّم در نگهداری دولت جنابعالی است که خودتان به بقاء آن مایل نیستید..»(آیت الله کاشانی و نهضت ملی شدن صنعت نفت،ص405)
عجیب آنکه در مواردی از کتاب، تلویحا مخالفت فضلای طراز اول حوزه قم با آیتالله کاشانی القا شده حال آنکه پذیرش مخالفت اساسی بزرگانی چون امام خمینی با آیت الله کاشانی، دشوار و مخالف قرائن است، البته سکوت ایشان در لواء آیت الله بروجردی مسأله دیگری است که به ولایت پذیری ایشان بازمیگردد، ولی ابدا بدین معنا نیست که امام مخالف کاشانی بوده باشد! چنانکه امام بعدها در این مورد می گوید «جرم( مثل) کاشانی چیست..اینها عقیده شان این بود که اسلام در ایران پیاده بشود آنها می گفتند احکام غربی مترقی است»(60/3/25)
🔻در بخشی از دیباج ادعا شده که:
« آیت الله بروجردی در تمام دوران اختلاف های نظری با آیت الله کاشانی از حیث مالی وی را کمک می کرد. البته سبک سیاسی باعث نزدیکی آن ها نشد.»(دیباج،ص192)
عجیب که نه نویسنده و نه نقال خاطرات نمی داند که اعتبار آیت الله کاشانی آنقدر در بازار فراوان بوده است که نیاز به استمداد مالی از کسی نداشتند؛ لکن در اینجا اولا باید زمان و تاریخ کمک های آیت الله بروجردی- که البته به حق، نشان از ارادت ایشان به آیت الله کاشانی است- ذکر شود. ثانیا شخص آیت الله کاشانی چنین نبوده است که هر پولی را دریافت کنند ایشان تا منشا پولی معلوم نبود دریافت نمی کردند و بزرگترین دلیل بر رد ادعای دیباج نویسان که آیت الله کاشانی را سوداگر قدرت قلمداد می کنند، اینکه ایشان اگر دنبال دنیاطلبی بودند در همان دوران صدرات مجلس آبی برای خود گرم می کرد که اینگونه در نظر امثال شما حقیر در تاریخ ذکر نگردد، ضعیف بودن وضع مالی ایشان به جهت جفای مصدقی ها و بدنام کردن ایشان با دروغ هایی بود که منجر به انزوای سیاسی ایشان شده بود.(نهضت روحانیون،ج2، علی دوانی،ص510)
🔺تنظیمکننده دیباج که از باب "النقال کالبقال" افاضات جناب علوی بروجردی را چونان وحی منزل پنداشته و نقل کرده، برای معرفی آیت الله کاشانی به خاطرات دسته چندمی برخی افراد مانند سید رضا زنجانی از اعضای نهضت ملی و از مخالفان انقلاب و امام و آیت الله کاشانی و .. بسنده کرده و در موارد متعددی به نوشتجات سست مندرج در ویکی پدیا، ارجاع داده است.
متاسفانه در فرازهای متعددی از کتاب دیباج سعی شده آیت الله کاشانی را العیاذبالله فردی شاه دوست معرفی کند! در حالیکه به شهادت تاریخ، ایشان تمام عمر شریف را خرج مبارزه با نظام استبدادی پهلوی نمود.(ناگفتههایی از مبارزات آیتالله کاشانی به روایت فرزندش، سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی)
همزمانی انتشار دیباج در قم با تخریب سازمان یافته آیتالله کاشانی توسط معاندین خارج نشین، موضوع را کمی پیچیده میکند و علاوه بر آنکه مصداق مظلومیت مضاعف ایشان است، امکان تأثیرپذیری دیباج نویسان از فضای کاشانی ستیزی بینالمللی را به ذهن متبادر می سازد که جای فحص و بررسی دارد.
در بخش سوم یادداشت، به نشانههایی از احتمال اثرپذیری نویسندگان دیباج از آثار و افکار معاندین و ضدانقلاب خارج نشین ارائه خواهد شد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش سوم
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای علوی روجردی، متولد فروردین ۱۳۳۰ است یعنی در هنگام ارتحال آیتاللهالعظمی بروجردی بزرگ، تنها ۱۰ساله بوده است لذا طبیعی است که روایت او از سیره و اندیشه جد مادری اش، بازتکرار شنیدههایش از دیگران(اعضای بیت یا تاریخ نویسان) باشد.
🔺مع الاسف در جای جای کتاب دیباج (خصوصا در تبیین رابطه آیتالله العظمی بروجردی با آیتالله کاشانی) به شخص معلوم الحالی به نام #علی_رهنما _عنصر خارج نشین و ضد انقلاب_ استناد شده است که دم خروس تاثیر پذیری نویسنده و راوی از کتاب پر از دروغ و تحریف آمیز «نیروهای مذهبی بر بستر حرکت نهضت ملی» را بیرون می زند.
🔻نزدیکی تفکرات یک نویسنده معاند لندن نشین (رهنما) با بیت آیت الله العظمی بروجردی، مسأله مهمی است که نیازمند تأمل فراوان است!
با مروری گذرا بر کتاب دیباج و اثر علی رهنما، بدون اغراق می توان ادعا کرد که فصل مربوط به آیتالله کاشانی خلاصه شده آرا و تفکرات پرغلط و تحریف شده ای است که رهنما در کتابش دنبال میکند!
جالبتر آنکه در مرحله تدوین نیز تقریبا تمام پانویس های کتاب رهنما (از جمله کتاب های قلم و سیاست سفری، مصدق و تاریخ افراسیابی و..) عینا بعنوان مأخذ آمده و از برداشت های بی کم و کاست از کتاب علی رهنما نشان دارد.
🔻رهنما در کتابش برای اولین بار ادعای #توطئه آیتالله کاشانی و نواب صفوی در جهت کنار زدن آیتالله بروجردی را مطرح میکند(نيروهاي مذهبي بر بستر...،ص12)
وی در بخشی دیگر از کتاب خود می گوید:
«در بيانيهاي كه به تاريخ 17اسفند1326 صادر ميشود، كاشاني وظيفه ديني مسلمين را تعيين كرده و تيغ حمله خود را بار ديگر تلويحاً متوجه بروجردي ميكند...در اين اعلاميه كاشاني در واقع از اخطار به بروجردي فراتر ميرود و به نظر ميرسد كه استدلالي ارائه ميدهد براي عدم كفايت او به عنوان مرجعي كه به يكي از وظايف عمدهاش كه بايستي كوششي در راه مصالح دنيوي مسلمين باشد، عمل نميكند. از اين نوشته كاشاني چنين استنباط ميشود كه از نظر او، بروجردي الگوي مرجعيت نيست... اگرچه كاشاني از كلمه مرجع استفاده نميكند اما ظاهراً نزد او تعريف رهبري ديني الگوبرداري شده از موضعگيريها و كنش اجتماعي- سياسي و مذهبي شخص او يعني « زير نظام كاشاني» است.»(همان ص56-55)
همانگونه كه ملاحظه ميشود، نويسنده با به كارگيري مكرر عباراتي مانند «تلويحاً»، «به نظر ميرسد»، «استنباط ميشود» و «ظاهراً» تلاش ميكند تا از انگيزه كاشاني براي كنار زدن آيتالله بروجردي از مقام مرجعيت تامه و جانشين ساختن خود در آن موقعيت، پردهبرداري نمايد و اين در حالي است كه در سنت شيعي و حوزههاي علميه هرگز سابقه كنار زده شدن مرجعيت تامه وجود نداشته و لذا به هيچ وجه زمينهاي براي به وجود آمدن چنين انگيزهاي نزد كاشاني نميتوان يافت و از سویی هیچ منبعی جز کتاب رهنما چنین برداشت سبکی را بیان نکرده است.
🔺تأثیر توهات تاریخی رهنما با روایتهای مندرج در #دیباج تابدان حد است که خط فکری آیتاللهالعظمی بروجردی از تاکتیک دوری از سیاست، به نظریه #جدایی_دین_از_سیاست القا میشود(همان،ص156)
به واقع رهنما هیچ ارادتي به آيتالله بروجردي ندارد، بلكه او به تفكري ارادت دارد كه آن تفكر قائل به جدايي دين از سياست است لذا وی بر خلاف آنچه که وی در کتابش ادعا مینماید و مدعی نگارش اثری پژوهشی و سند محور است،در واقع با تحلیل های ماست و دروازه ای که در مورد آیت الله کاشانی به کار می برد، هر پژوهشکر منصفی را متعجب و متأسف میسازد.
🔺علی رهنما در کتاب ممنوعالانتشارش، با کینهورزی، آیتالله کاشانی را فردی غیرمهذب و به جاهطلبي سياسي محکوم میکند و نتيجه میگیرد كه هر يك از روحانيوني كه پاي در سیاست گذاردهاند يا خواهند گذارد، نيز داراي چنين خصائصي بوده یا خواهند بود؛ بدين ترتيب رهنما سعي دارد تا جدايي دين و دينمداران از سياست را به عنوان يك اصل مسلم مطرح سازد و تمامي روحانيوني را كه به هر نحو دخالتي در سياست كنند را يكسره محكوم سازد.
بی شک ایستادگی روحانیت در برابر سلطه خوشایند استعمارگران نیست لذا «سرفرانسس شپرد» سفير وقت انگليس در تهران صریحا چنین مینویسد: «عقلائی و منطقی به نظر نمیرسد که برای برقراری روابط با اين شخصيتهای مذهبی، وقتی صرف شود... البته اگر کوچک ترين احتمال نفوذ در کاشانی هم وجود داشته باشد، نبايد آن را از دست داد ولی من تنها اميدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانيم او را در افکار عمومی بیآبرو و متهم سازيم، تا نفوذ خود را از دست بدهد»(فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر شماره 6 و 7، مرکز بررسی های اسلامی)
@rozaneebefarda
ادامه دارد..
مرجعیت گریزی آیت الله بروجردی در بیان آیت الله صافی گلپایگانی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
او فارغ از تعلقات دنيايى بود. يك وقت مىفرمود:
«من يك قدم هم براى رسيدن به اين موقعيت برنداشتهام.»
بعد از فوت مرحوم آيت الله نائينى، از تبريز براى ايشان نامه نوشتند و رساله خواسته بودند. ايشان در جواب، به اين مضمون نوشته بودند:
«به آيت الله اصفهانى مراجعه كنيد، با شرايطى كه من دارم و در بروجرد ساكن هستم، ارسال رساله موجب تفرقه مىشود.»
منبع: فخر دوران; صفحه104
@rozaneebefarda
امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن!
پرهیز از #تضعیف_مرجعیت و #تقویت_علمدار_شیعه؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥مهم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند:
در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند.
یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند:
🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ #تفرقه در امت نیانداز!
با خدا زندگی کردن همین است.
🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند:
🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز #مرجع_شیعه آیت الله العظمی اصفهانی است٬ #راضی نیستم.
برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰.
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند.
امروز #علمدار_شیعه کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه #آیتالله_بروجردی نیست؟؟!
تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که #دعوت_به_خود و #تمهید_مقدمات_مرجعیت نه تنها مؤثر نیست که #اثر_عکس دارد!
حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست.
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
@rozaneebefarda
خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
#مرجعیت_گریزی آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ #کسب_مقام و #ریاست باشد که #ضرر می کند.
استاد ما مرحوم #آیتالله_بروجردی رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا #مرجع_مطلق بود٬ در درس به ما فرمود:
🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در #سفاهتش تردید نکنید.
🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
(حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵)
@rozaneebefarda
«جامعیت اسلام نسبت به امور سیاسی و اقتصادی» در بیان حضرت آیتالله بروجردی(ره)
💥اختصاصی/ #تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اخیرا توسط یکی از منسوبین بیت زعیم عظمای قم، مطالبی مطرح شد که با برخی مبانی دینی در تنافی بود و از این رو موجب تعجب و واکنش متقابل فضلای گردید.
فروکاهی جایگاه نبوت به #مرشد_معنوی، نفی اقتصاد اسلامی و مطرح کردن اتهامات مختلف نسبت به برخی علمای مجاهد شیعی، از جمله مسائلی بود که مورد اعتراض علمی و نقد حوزویان قرار گرفت.
بازخوانی دیدگاه های آیتالله العظمی بروجردی پیرامون برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی، موجب روشن شدن هرچه بیشتر #فاصله_فکری عمیق برخی منسوبین و مدعیان، با سیره و اندیشه آن مرجع جامع نگر و هویت اندیش خواهد شد.
🔹 #آیتاللهبروجردی(ره) در تبیین ولایت و حکومت فقیه در عصر غیبت ابتدا به ویژگی جامعیت اسلام نسبت امور دنیوی و أخروی، سیاسی و غیر سیاسی زندگی انسان انسان پرداختهاند و اسلام را عهده دار تبیین آنچه بشر در شئون مختلف زندگی دنیوی و أخروی دانستهاند.
ایشان این #جامعیت را امتیاز اسلام نسبت به سایر ادیان آسمانی میدانند و اینکه در مقام مقایسه اسلام و مسیحیت چنین میفرمایند که در انجیلهای مسیحیت فقط به امور اخلاقی پرداخته شده و به قوانین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی پداخته نشده است.
زعیم ففید قم در نهایت چنین می فرمایند که اسلام با یک #برنامه_جامع که راه سعاد بشر در دنیا و آخرت است، آمده و دینی است که 《 #سیاست و #عبادت》و 《عبادت و سیاست》را با هم ممزوج و یکی کرده است؛ به صورتی که برخی احکام اسلام در عین سیاست، عبادت و در عین عبادت، سیاست است!
🔻مرور بخش هایی از متن عبارات ایشان که در کرسی رسمی تدریس بیان شده، بسیار بایسته است:
«بأن شرع الاسلام حيث تكون شريعة تامة و روعي فيه كل الجهات بحيث لم يبق شيء من الأمور الدنيوية و الاخروية، سياسية و غير سياسية إلا و بيّن ما يحتاج إليه البشر و #لم_يعطّل أمرهم من الأمور الدنيوية و الاخروية في #شأن_من_الشئون.
و ليس شرع الاسلام مثل ساير الشرائع الّتي لم يكن فيها ما يرفع احتياج البشر من كل الجهات، كما ترى من شرع المسيح فليس فيه، كما ترى، في أنا جيلهم إلّا بعض الأمور الاخلاقية مع ما فيها من الخرافات، بحيث ليس لهم قوانين في جهاتهم الاجتماعية و السياسية و #الاقتصادية و غير ذلك.
بل إن مذهبنا جاء بجميع ما هو طريق سعادة البشر في الدنيا و الآخرة، و هو دين امتزجت السياسية بالعبادة، و العبادة بالسياسة، و لذا ترى أن بعض احكامها في عين السياسة عبادة، و في عين العبادة سياسة...»
(ر.ک: تبيان الصلاة، ج1، صص 93 و 92)
🔹با وجود چنین تصریحاتی در دهه ۲۰ و ۳۰(حدود ۷۰ سال قبل)، اکنون برخی در قم به نفی شوون سیاسی/اجتماعی اسلام پرداخته و پیامبر اسلام(ص) را صرفا یک مرشد معنوی معرفی کردهاند؛ دیدگاهی که به انگاره های #مسیحیت بسیار نزدیک است.
رویکرد ناصحیح اخیر که از جهات مختلف قابل ردیابی و واکاوی است، بیش از هر چیز با منظومه فکری مرحوم آیتالله العظمی بروجردی در تنافر است.
با وجود خطر #تحریف و وارونه نمایی اندیشه و سیره بزرگانی چون آیتاللهبروجردی، به نظر می رسد لازم است حوزه علمیه قم با استفاده از برخی فضلای متعهد، امر #صیانت و نشر گسترده افکار آن زعیم عالیقدر را برعهده بگیرد تا امکان بایکوت یا تحریف از برخی جریان ها گرفته شود.
پ.ن: تبيان الصلاة، تقریرات مرحوم آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی از درس آیت الله بروجردی است.(توسط گنج عرفان، در سال 1426ه ق منتشر شده است.)
@rozaneebefarda
مروری بر دیدگاههای صریح آیتالله العظمی بروجردی در موضوع اسلام و سیاست!
💥اختصاصی/ #ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حضرت آیتالله بروجردی درس صلاة خود را در تاریخ 28 فروردین 1327 (برابر با هفتم جمادى الثانى سال 1367)آغاز نمودند. اولین مبحث ایشان در این درس بحث «صلاة الجمعة» بود. از جمله تقریراتی که برای درس ایشان منتشر شده میتوان به «تبیان الصلاة» به قلم حضرت آیتالله شیخ علی #صافی_گلپایگانی و نیز «البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر» اشاره کرد که این تقریر دوم زمان حیات مرحوم بروجردی در تاریخ 5 اسفند 1337 (برابر با 15 شعبان 1378ق) منتشر شده است.
در ذیل بخشی از دیدگاههای آیتالله بروجردی پیرامون تکفل امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... توسط اسلام، از کتاب«البدر الزاهر» تقدیم مخاطبان ارجمند میگردد:
🔻«لا يبقى #شك #لمن_تتبع_قوانين_الإسلام و ضوابطه في أنّه #دين_سياسي_اجتماعي، و #ليست_أحكامه_مقصورة_على_العباديات_المحضة المشروعة لتكميل الأفراد و #تأمين_سعادة_الآخرة، بل يكون أكثر أحكامه مربوطة #بسياسة_المدن و #تنظيم_الاجتماع و #تأمين_سعادة_هذه_النشأة، أو جامعة للحسنيين و مرتبطة بالنشأتين، و ذلك كأحكام المعاملات و السياسات من الحدود و القصاص و الديات و الأحكام القضائية المشروعة لفصل الخصومات و الأحكام الكثيرة الواردة لتأمين الماليات التي يتوقف عليها حفظ دولة الإسلام كالأخماس و الزكوات و نحوهما.
🔻و لأجل ذلك اتفق الخاصة و العامّة على أنّه يلزم في محيط الإسلام وجود #سائس و #زعيم #يدبّر #أمور_المسلمين، بل هو #من_ضروريات_الإسلام و إن اختلفوا في شرائطه و خصوصياته و أن تعيينه من قبل رسول الله صلّى الله عليه و آله أو بالانتخاب العمومي.
🔻الثالث: لا يخفى أنّ سياسة المدن و تأمين الجهات الاجتماعية في دين الإسلام لم تكن منحازة عن الجهات الروحانية و الشؤون المربوطة بتبليغ الأحكام و إرشاد المسلمين، بل كانت السياسة فيه من الصدر الأوّل مختلطة بالديانة و من شئونها،
🔻فكان #رسول_الله صلّى الله عليه و آله #بنفسه #يدبّر_أمور_المسلمين و #يسوسهم و يرجع إليه فصل الخصومات و ينصب الحكّام للولايات و يطلب منهم الأخماس و الزكوات و نحوهما من الماليات، و هكذا كان سيرة الخلفاء بعده من الراشدين و غيرهم، حتى أمير المؤمنين عليه السلام، فإنّه بعد ما تصدى للخلافة الظاهرية كان يقوم بأمور المسلمين و ينصب الحكّام و القضاء للولايات.
🔻و كانوا في بادئ الأمر يعملون بوظائف السياسة في مراكز الإرشاد و الهداية كالمساجد، فكان إمام المسجد بنفسه أميرا لهم، و بعد ذلك أيضا كانوا يبنون المسجد الجامع قرب دار الإمارة، و كان الخلفاء و الأمراء بأنفسهم يقيمون الجمعات و الأعياد بل و يدبّرون أمر الحج أيضا، حيث إنّ العبادات الثلاث مع كونها عبادات قد احتوت على فوائد سياسية لا يوجد نظيرها في غيرها، كما لا يخفى على من تدبّر. و هذا النحو من الخلط بين الجهات الروحية و الفوائد السياسية من خصائص دين الإسلام و امتيازاته.»
(البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر، صص 75 و74)
معلوم نیست با وجود چنین تصریحاتی آنهم در عصر خفقان یک رژیم طاغوتی وابسته به اجانب، چگونه برخی افراد از منسوبین ایشان دیدگاههای صد درصد متضاد با مرحوم بروجردی را مطرح می کنند و در عین حال داعیه دار میراث داری آن زعیم فقید هستند. طبعا هر فردی می تواند دیدگاه خاص خود را داشته باشد اما #تحریف دیدگاه بزرگان شیعه، خطر بزرگی است که باید با تمام توان از آن پیشگیری کرد. طبعا تنها #فرزندان_معنوی و #مریدان_فکری مرحوم آیتالله العظمی بروجردی صلاحیت میراث داری فکری ایشان را دارند. آنان که از نظر فکری و سیاسی به ایشان نزدیک ترند و طبعاً امروز در خط ولایت فقیه و تقویت حکومت حق، مشغولِ خدمت به آرمان مهدویت و ولایت و مرجعیت هستند.
@rozaneebefarda
May 11
41.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملّی چهار هزار شهید استان یزد. ۹۹/۱۲/۲۵
📥 دریافت نسخه با کیفیت از آپارات:
https://www.aparat.com/v/tSvTI
@rozaneebefarda
انا لله و انا الیه راجعون
طلبه بسیجی و جهادگر حجت الاسلام و المسلمین دانیال سالاری در حال خدمت رسانی به مردم محروم، بر اثر سانحه، به لقاء الله پیوست.
برای شادی روحش فاتحه و صلواتی هدیه کنیم.
انشاءالله با امام و شهدا و تمام مجاهدان راه خدا محشور شود
@rozaneebefarda
بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت روز جمهوری اسلامی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
متن بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
۱۲فروردین روز غلبه جنود « الله » بر جنود شیطان، روز از پای در آوردن دشمن و روز امامت امت و فتح و ظفر ملت مبارک باد.
۴۳ سال پیش کشور عزیزمان ایران، با امداد الهی و هدایت های فقیه آگاه به زمان و مدیر و مدبر،حکومتی مردمی و الهی را تحقق بخشید و انقلاب اسلامی را که در ۲۲ بهمن به پیروزی رسیده بود؛ تکمیل کرد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ را سرآغاز حیات حقیقی انقلاب اسلامی دانسته و درباره این عید ملی و مذهبی اعلام می دارد: حضور آگاهانه ملت شریف ایران بر اساس مکتب اسلام در عرصه های حکومتی، از ارزشمند ترین دارایی های نظام اسلامی ماست که مایه مباهات ملت های مسلمان و از عوامل امید بسیاری از آزادیخواهان جهان گشته است.
بازخوانی حرکت اجتماعی و سیاسی مردم ایران که حکایت از بلوغ ایمانی و رشد سیاسی آنان در خلق حماسه ای ماندگار با حضور قریب به ۱۰۰ درصدی پای صندوقهای رای داشت، در سال ۱۴۰۰ که انتخابات های متعددی را در خود جای داده است، از اهمیت بالایی برخوردار است و نکات کلیدی را برای ملت شریف ایران ارمغان می دهد.
۱-حضور حداکثری پای صندوق های رای، علاوه بر ایجاد همبستگی اجتماعی، بیشتر از گذشته امید معاندان نظام اسلامی را محو و نابود می کند.
۲-گذشت بیش از چهاردهه از تحقق نظام اسلامی در ایران و پیمودن فرازها و نشیب های این مسیر، ملت شریف ایران را به این باور رسانده است که جمهوریت در این نظام، به معنای واقعی کلمه وجود دارد و بر این اساس، اهمیت ملاکها و معیارهای لازم جهت انتخاب عالی ترین مقام اجرایی کشور، دو چندان است و بقای نظام اسلامی و نیل به شعارها و اهداف انقلاب اسلامی به انتخاب درست بستگی دارد.
۳-نامگذاری سال جاری به نام «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» حاکی از آن است که ملت شریف ایران از عرصه های ایجاد نظام و مشارکت های سیاسی، فرهنگی و نظامی به خوبی گذر کرده و با توجه و تمرکز بر داشته ها در عرصه اقتصادی و رفع موانع این مسیر، شرایط پیشرفت همراه با عدالت نظام اسلامی را میبایست فراهم آورد.
۴-مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی به خوبی نشان دادهاند که در زمان های حساس و لازم از انقلاب اسلامی حمایت می کنند. شکرانه این نعمت از سوی زمامداران امور کشور این است که شرایط زندگی مناسب و در شأن شهروندان جامعه اسلامی ایران را فراهم آورند و از هرگونه تبعیض و بیعدالتی دوری جویند.
۵-راهبرد دشمن در سال جاری و با توجه به شرایط جهانی و منطقهای، ایجاد یأس و ناامیدی به ویژه از طریق فضای مجازی است، از این رو از مسئولین ذیربط میخواهیم با توجه به مسئولیت قانونی و عرفیشان در چارچوب شرع مقدس اسلام و قانون اساسی، ولنگاری در عرصه فضای مجازی و رسانهای را در جهت حفظ و تأمین منافع ملت شریف ایران، به حداقل رسانده و در سریعترین وقت ممکن شرایط استفاده از اینترنت ملی را برای هم میهنان عزیزمان فراهم آورند.
۶-از تمامی کسانی که قصد شرکت در انتخابات و قبول مسئولیت های مختلف را دارند میخواهیم اولاً بر اساس تکلیف عمل نمایند. ثانیاً به زوایا و شرایط مسئولیت آگاهی یابند. ثالثاً کلام امام راحل (قدس سره ) و رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی) را در این عرصه، سرلوحه فعالیت های خویش قرار دهند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@rozaneebefarda
نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی در ماجرای تشکیل مجلس مؤسسان توسط پهلوی و پاسخ ایشان
▫️اختصاصی|| پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ماجرای مجلس مؤسسان
بعد از ترور ناموفق شاه در ۱۵ بهمن ۲۷، او برای اعمال فضای خفقان سیاسی بهانه لازم را پیدا کرد و ضمن تبعید آیتالله کاشانی بعنوان یکی از اصلیترین مخالفان سیاسی پهلوی، زمینه بازنگری در قانون اساسی و افزایش اختیارات و قدرت پادشاه را فراهم دید.
بدین منظور در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۲۷، مجلس در حمایت از لایحه شاه که خواستار تشکیل مجلس مؤسسان برای بازنگری قانون اساسی ۱۹۰۶ شده بود رأی داد و شاه در ۹ اسفند ۱۳۲۷ با پیشنهاد دولت محمد ساعد فرمان برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان را صادر کرد. انتخابات فرمایشی در شرایط اضطراری و تحت قوانین حکومت نظامی در کشور برگزار گردید که نتایج آن با تردیدهای جدی همراه بود. سرانجام در نخستین روز اردیبهشت ماه ۱۳۲۸ این مجلس با سخنرانی شاه بازگشایی شد و مجلس مؤسسان آغاز به کار کرد، در حالی که اصل تشکیل و مصوبات آن، بدعتهای خطرناک حقوقی را در پی داشت و شاه را بعنوان قدرت فائقه فراتر از همه قوا، خصوصا مجلس، قرار میداد.
در چنین شرایطی امام و برخی دیگر از فضلای طراز اول حوزه قم، با مطرح شدن زمزمهها و شایعاتی مبنی بر موافقت آیتالله بروجردی با تشکیل مجلس مؤسسان، اقدام به انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به زعیم حوزه علمیه قم کردند.
متن این نامه تاریخی و پاسخ آیتالله بروجردی در ذیل تقدیم میشود:
متن نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی
محضر مقدس حضرت مستطاب آیت الله العظمی آقای حاجی آقا حسین طباطبایی بروجردی ـ متع الله المسلمین بطول بقائه
چون منتشر است که راجع به تشکیل مجلس مؤسسان بین حضرت مستطاب عالی و بعض اولیای امور مذاکراتی شده و بالنتیجه با تشکیل مجلس مؤسسان موافقت فرمودهاید، نظر به اینکه تشکیل مجلس مؤسسان مؤثر در مقدرات آیندۀ کشور و مصالح دینی و ملی و اجتماعی است، به علاوه حدود اختیارات نمایندگان و نتایجی که ممکن است این اقدام داشته باشد معلوم نیست، مستدعی است حقیقت این انتشار را برای روشن شدن تکلیف شرعی اعلام فرمایید.
روحالله[کمالوند] خرم آبادی ـ مرتضی حائری ـ سید محمد یزدی[محقق داماد] ـ روحالله الموسوی [خمینی] ـ [سید] محمدرضا موسوی گلپایگانی
22 جمادی الاولی 1368 / 3 فروردین 1328
پاسخ آیتالله بروجردی به نامه سرگشاده
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اولاً، از علمای اعلام انتظار می رود مواقعی که این قسم انتشارات مخالف واقع می شوند خودشان دفاع کنند.
البته علاقه مندی حقیر به حفظ دیانت و مصالح مملکت بر همه مشهود است و نهایت مقتضی نیست که هر اقدامی گوشزد عامه شود.
ثانیاً، موقعی که فرمان همایونی صادر شد، برای اینکه مبادا تغییراتی در مواد مربوط به امور دینیه داده شود به وسیله اشخاصی به اعلیحضرت همایونی تذکراتی مکرراً دادم با آنکه اخیراً جناب آقای وزیر کشور و آقای رفیع از طرف اعلیحضرت ابلاغ نمودند که نه تنها در مواد مربوطه به دیانت تصرفی نخواهد شد بلکه در تحکیم و تشیید آن اهتمام خواهد شد، مع ذلک در تمام مجالسی که در اطراف این قضیه مذاکره میشده که در بعض آن مجالس، عده ای از علمای اعلام حضور داشتند، کلمهای که دلالت یا اشعار به موافقت در این موضوع داشته باشد از حقیر صادر نشده، چگونه ممکن است در چنین امر مهمی اظهار نظر نمایم، با آنکه اطراف آن روشن نیست.
حسین الطباطبایی.
🔶حاشیه روزنه
۱.روش نامه سرگشاده به عالیترین مقام حوزوی، نشانگر اوج #آزاداندیشی_حوزوی و سیره سلف صالح در انتقادپذیری و انتقاد به رؤسای معنوی است.
در حال حاضر برخی افراد با فضاسازی کاذب، هر نوع پرسشگری و مطالبهگری از بزرگان حوزه را به معنای بیاحترامی تلقی میکنند که واکنشهای مربوط به نامه ناصحانه آیتالله یزدی یک نمونه از این فضاسازیهاست.
۲. ترکیب نویسندگان نامه سرگشاده جالب و از جهات مختلف قابل تحلیل است و نشان میدهد که مقدسترین رجال مذهبی مانند آیات گلپایگانی و حائری و نیز برخی چهرههای علمی مانند مرحوم محقق داماد(که تلاش شده از آنان چهرهای غیرسیاسی تصویر شود)، در حادترین مسائل سیاسی روز کنشگری سیاسی روشنی داشتهاند.
مرور این قبیل وقایع تاریخی، بافتههای #سکولاریسم_حوزوی حوزوی را بر باد میدهد و مروجان اندیشه جدایی دین از سیاست را با بحران تئوریک مواجه میسازد. آنان در سالهای گذشته بیشترین تلاش خود را برای بایکوت و سانسور این حقائق تاریخی به کار بستهاند!
۳. پاسخ صریح آیتالله بروجردی نشان میدهد که برخلاف روایتهای دروغین برخی سکولارها، ایشان چهرهای کاملا سیاسی و مخالف رژیم پهلوی بودهاند و هرگز گامی در جهت همراهی با آن رژیم طاغوت برنداشتهاند و بلکه مانع اصلاحات آمریکایی رژیم پهلوی بودند.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم|| چرا قرارداد ایران و چین برخلاف مصالح ملی است؟!
🔻نظر دکتر سریعالکلام درباره توافق ایران و چین
@rozaneebefarda
اعلامیه حضرت #آیت_الله_خویی (۵۸/۱/۷) در دعوت از مردم انقلابی ایران برای رأی به #جمهوری_اسلامی
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳حضرت آیتالله خوئی:
رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید، #جمهوریت_اسلامی را انتخاب نمایند.
🔶حاشیه
#سکولارهای_حوزوی چهار دهه این حقایق را #سانسور کردند تا پشت تصویرسازی دروغین از بزرگان سنگر بگیرند و #غیرانقلابی بودن خود را توجیه کنند.
@rozaneebefarda
پیشنهاد آیتالله مرعشی نجفی برای قرار دادن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی
💥پست ویژه/ به مناسبت سالگرد همهپرسی جمهوری اسلامی ایران
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 #آیتاللهالعظمی_مرعشی_نجفی در بازبینی پیشنویس قانون اساسی، پیشنهاد اضافه کردن برخی اصول را داده اند که در صدر این پیشنهادات، #اصل_ولایت_فقیه بود.
🔶 #سکولارها با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی در طیفی از مردم و حوزویان، تلاش میکنند وارد کردن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی را امری سیاسی جلوه دهند و خاستگاه دینی و حوزوی آن را سانسور کنند؛ در حالی که این مسئله، مطالبه مشترک و مورد اطباق و اتفاق بزرگان قم بوده است.
#سکولارهای_حوزوی در مواجهه با چنین اسنادی دچار بحران تئوریک میشوند و حرفی برای گفتن ندارند.
🔴اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
حمایت آیت الله #وحید_خراسانی از #ولایت_فقیه و #جمهوری_اسلامی
مرور یک نامه تاریخی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی
💥اختصاصی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔥اشاره:
تصویر پیوست٬ گزیده ای از نامه مفصل آیت الله وحید خراسانی است که در شهریور ۵۸ و در کوران بحث های مربوط به تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی٬ نگارش یافته است.
ایشان در این متن بر ایده #حکومت_اسلامی توسط #ولی_فقیه در مقابل ایده حکومت مردم بر مردم٬ تاکید می ورزد.
در بخشی از این سند چنین آمده است:
🔹مبنای حکومت بر اساس قانون کتاب و سنت است و از نظر اجرا٬ «من بیده الامر» بر طبق مقبوله و غیر آن از ادله #ولایت_فقیه.
🔹ولایت فقیه علت محدثه و مبقیه #جمهوری_اسلامی است.
🔸قیام #مشروطه به رهبری #رجال_دین٬ به عنوان #اسلام_نسبی و #عدل_اضافی و این قیام[انقلاب اسلامی]٬ به عنوان اسلام مطلق و عدل حقیقی بود....
🔶پی نوشت
در چهار دهه گذشته برخی خناس ها و خصوصا #سکولارهای_حوزوی تلاش کردند برای سنگر گرفتن در پشت برخی بزرگان دین٬ روایتی غیرانقلابی و العیاذ بالله سکولار از آنان به دست دهند.
حال آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ اغلب بزرگان تشیع در طول تاریخ٬ حکومت اسلامی را به عنوان یک آرمان همیشگی در نظر داشته و به قدر وسع برای تحقق آن٬ به مبارزه سخت و نرم با طواغیت اقدام نموده اند.
گرچه تلقی های تئوریک و میزان اقدام سیاسی و مبارزاتی به اقتضای شرایط٬ متفاوت بوده است.
بازخوانی این قبیل اسناد تاریخی٬ سکولارهای عرفی و سکولارهای مقدس را به طور همزمان دچار بحران گفتمانی خواهد کرد.
@rozaneebefarda