eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
250 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ از تا مروری بر پیشینه تاریخی و عقبه تشکیلاتی سایت خبری تحلیلی انتخاب [صفحه 2 از 3] 🔶در پیشینه و کارنامه روزنامه انتخاب، حمله به جریان انقلابی قم، به عنوان یکی از شاخصه های پر رنگ قابل ارزیابی است. به عنوان نمونه فقیهی در یکی از شمارگان روزنامه انتخاب، جریان را بزرگترین خطر انقلاب اسلامی معرفی کرده بود که اعتراضات گسترده ای را در میان حوزویان به دنبال داشت. 🔶گذشته از مدیریت "مجله نقد و نظر" و نظارت عالیه بر انتشار "انتخاب" تا سال 83، محمدمهدی فقیهی مناصب مختلف دیگری را نیز تجربه کرده است که از آن جمله‌اند: - قائم مقامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه - ریاست مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی - معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی - مسئول تصحیح آثار فقهی ، اصولی، عرفانی، کلامی و فلسفی امام خمینی - مسئول کمیته علمی گنگره زمان و مکان و نقش آن در اجتهاد( مبانی فقهی امام خمینی) به ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی - مشاور ارشد رسانه علی لاریجانی در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری 🔶گذشته از فقیهی که در جایگاه پدر معنوی انتخاب قرار داشت، از دیگر مسئولان و نویسندگان مهم روزنامه انتخاب می‌توان به اسامی ذیل اشاره کرد: - سید طاها هاشمی: مدیر مسئول روزنامه انتخاب بوده و هم اکنون سفیر ایران در واتیکان است. درباره او حرف و حدیث‌های زیادی در رسانه‌ها منتشر شده است. - پرویز اسماعیلی : برادر محسن اسماعیلی، حقوق دان عضو شورای نگهبان است. او بعد از معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری ، در دی ما سال 98 سفیر ایران در کرواسی شده است. - فریدون صدیقی: از پیشکسوتان روزنامه نگاری در ایران با سوابق سیاسی قابل تأمل! که در حکم یکی از اساتید اصلی هیئت تحریریه انتخاب از او یاد می شود. - مجید رضائیان : در سال 92 دبیر شورای عالی ارتباطات و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد شد. - علی مرادی: مدیر مسئول فعلی وب سایت انتخاب است و ادعا شده که بعد از آمدن آقای همتی به بانک مرکزی ، مرادی به عضویت هیات مدیره کارگزاری بانک ملی درآمده است. - کتایون لامع زاده: در گروه سیاسی روزنامه انتخاب فعالیت داشته و در سال 97 مدیر کل اخبار داخلی خبرگزاری ایرنا شده است. 🔶روزنامه انتخاب در آخرین شماره خود، به طور مفصل به پیشینه و کارنامه فعالیت خود پرداخت و مهم‌ترین حامیان و همراهان خود (از مسئولان سیاسی تا نویسندگان همگرا و همکاران هیئت تحریریه و دوستان سیاسی) را معرفی کرد. در این شماره، مهم‌ترین حامیان انتخاب، با ارسال یادداشت اختصاصی به مدح و ستایش این روزنامه پرداخته اند. در این لیست، اسامی برخی مسئولان دولت وقت نیز به چشم می خورد که به تعریف و تمجید ویژه از روزنامه پرداخته‌اند! مرور اسامی نویسندگان و همراهان انتخاب در تحلیل فضای فکری و گرایش سیاسی و جریان‌شناسی حضور تیم انتخاب در بدنه دولت اعتدال، بسیار حائز اهمیت است. 🔸پرونده ویژه روزنه را به زودی اینجا بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053 ادامه👇
؛ از تا مروری بر پیشینه تاریخی و عقبه تشکیلاتی سایت خبری تحلیلی انتخاب [صفحه 3 از 3] 🔶بازخوانی آرشیو روزنامه انتخاب از جهات مختلف حائز اهمیت ویژه است که امیدواریم پژوهشگران رسانه و تحلیل گران سیاسی بدان بپردازند اما در این پژوهش مرور برخی نمونه‌های جالب از آرشیو انتخاب، خالی از لطف نیست. به عنوان نمونه روزنامه انتخاب در موارد متعدد به مسئله پرداخته و یکی از این موارد یادداشتی بود به عنوان " کالبد شکافی دو تماس" که به قلم " امین شناسا" نوشته شده است. همان بهمن شناساست که در روزنامه انتخاب قلم زده و می توان او را از جمله نویسندگان این روزنامه محسوب کرد. آشنا بعدها اذعان کرد که «بهمن شناسا» [ یا امین شناسا] خود او بوده و برای انتخاب یادداشت می‌نوشته است. 🔶روزنامه انتخاب با شعار گفتمان اعتدال در سال 83 با تغییرات اندک در تیم تحریریه پیشین، به وب سایت خبری - تحلیلی انتخاب تبدیل شد. پایگاه رسانه ای انتخاب که مورد تمجید اعتدالیون، اصلاح‌طلب‌ها و مدیران سابقش هست در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین رسانه های جریان اعتدال شمرده می شود و طبیعی است که دفاع از مسلک سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی - به عنوان نماد و رهبر سیاسی جریان اعتدال – و حمایت همه جانبه از دولت حسن روحانی را وظیفه سازمانی خود قلمداد کند و به این شاخصه شهرت یابد. 🔶سردبیر و صاحب امتیاز وب سایت انتخاب، مصطفی فقیهی فرزند محمد مهدی فقیهی است. او در مدت مسئولیتش چندین بار احضار و حتی بازداشت شده است. مصطفی فقیهی علاوه بر سردبیری انتخاب و هفته نامه طلوع صبح، در سال 94 مسئولیت مشاور رسانه ای مرحوم هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد را نیز عهده دارد بوده است. مصطفی فقیهی، برادرش روح الله فقیهی و حسین کیانی در زمره فعال ترین اعضای تحریریه سایت انتخاب محسوب می شوند. در کنار اینها اسامی افراد زیر نیز به چشم می‌خورد: - سرویس سیاسی: محسن فرجاد، سهراب زند، رضا متین - سرویس اجتماعی: سهیل سالاری، مسعود سعیدی کیا - سرویس اقتصاد: مهدی نوروزی - سرویس تاریخ: فهمیه نظری 🔶وب سایت انتخاب درحالی که خود را پایگاه خبری و تحلیلی می‌داند اما جالب است که حجم زیادی از تولیدات رسانه‌ای انتخاب، صرفا بازنشر مطالب تولیدی سایر خبرگزاری ها مانند ایسنا، ایلنا، فارس و... است علاوه بر کپی کاری از رسانه‌های داخلی، انتخاب در مباحث تحلیلی به وفور از رسانه و روزنامه‌های خارجی تغذیه می‌کند و به نظر می‌رسد یا تحریریه این پایگاه فاقد توان لازم برای ارائه تحلیل های تخصصی و اختصاصی است یا ترجیح می‌دهد دیدگاه مورد نظر خود را از زبان دیگران و صرفا با بازنشر گزینشی تولیدات سایر رسانه‌های داخلی و خارجی، القاء کند. در میان رسانه‌های خارجی، انتخاب بیشتر وامدار رسانه‌های ذیل است: - الجزیره - المیادین - فارین پالیسی - رای الیوم - القدس العربی - نیویورک تایمز - المانیتور - الاخبار 🔶🔶برخلاف حوزه خبر که انتخاب فاقد استقلال رسانه‌ای است، در حوزه ترجمه، ید طولایی دارد. به نظر می رسد یکی از علت های قوت انتخاب در بخش ترجمه و سرویس بین الملل، روح الله فقیهی باشد. چرا که او خبرنگار رسمی چند خبرگزاری خارجی است. در مورد فعالیت رسانه‌ای بین‌المللی روح‌الله فقیهی، مدعاهای مختلفی در فضای مجازی منتشر شده که از قضا توسط نامبرد تکذیب نشده است. 🔶موضوع مهم دیگری که در مورد سایت انتخاب قابل طرح است، منابع مالی این رسانه فراگیر است. جالب آنکه مسئولین مجموعه انتخاب تا کنون توضیح شفافی درباره منابع مالی این مجموعه عریض و طویل و پرهزینه ارائه نداده‌اند. خصوصا بعد از جدایی از دفتر تبلیغات اسلامی، باید معلوم شود این مجموعه از لحاظ مالی توسط کجا تغذیه می‌شود. علی‌رغم سکوت متولیان انتخاب، در چند سال اخیر اطلاعاتی درباره منابع مالی انتخاب از طرف یکی از نماینده گان لیست امید(حامیان روحانی) منتشر شد. 🔻اطلاعات منتشره حاکی از این بود که انتخاب، وارد حوزه "ارزش افزوده" شده و از این طریق، در ماه بیش از 500 میلیون تومان درآمد کسب کرده است این ماجرا پای وزیر ارتباطات را نیز به پشت پرده حامیان انتخاب باز کرد لذا بعضی رسانه‌ها به واکاوی ابعاد مختلف این ماجرا پرداختند و اطلاعات قابل توجهی از ارتباطات آقای جهرمی و سایت انتخاب منتشر کردند، اما با این وجود تا کنون وزیر جوان دولت روحانی نیز مانند مسئولین مجموعه انتخاب، پاسخ درخوری به مسائل مطرح شده نداده‌اند. 🔸مستندات کامل یادداشت حاضر و پرونده ویژه روزنه در مورد کارنامه در ماجرای را به زودی در بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
✔آقای رئیس جمهوردر ماه رمضان مبلغ 200هزار تومان به روحانیون هدیه دادند،ضمن تشکر از ایشون والبته انتقاد به سیاستهای اقتصادی دولت ،ما روحانیون علیرغم نیاز شدید ، این مبلغ رو به نیازمندان اهداءمیکنیم. این پویش با هدف عدم پذیرش هدیه رییس جمهور محترم راه اندازی شد . ❎متاسفانه دولت تدبیر و امید ازطرفی با کاهش بودجه فرهنگی کشور و علی الخصوص مراکز مذهبی والبته جنجال سازی بر سر همان بودجه اندک ، بی اعتنایی خود را نسبت به مسائل فرهنگی کشور اسلامی ظهور میدهد واز طرفی با کمکهای اینچنینی بنا بر مدیون سازی روحانیون و مجموعه های حوزوی دارد تا دیگر زبان حق گویی در کام حوزویان نچرخد . ❎البته آسیب بدتر اینکه ، در این شرایطی که آسیب دیدگان اقتصادی در اقشار مختلف مردم نیازمندیهای عدیده ای دارند با این هدیه وجاهت روحانیت نزد مردم را تحت الشعاع قرار میدهد . 🙏🏽از روحانیونی که حریت دارند و آزادگی را از سیدالشهداء آموخته اند تقاضا داریم تا با پیوستن به این پویش نگذارند آسیبهای ذکر شده دامنگیر حوزه شود . ✔مجموعه های مختلف طلبگی و روحانیونی که دوست دارند به این پویش بپیوندند میتونند خودشون این مبلغ رو بعد از دریافت هرجا صلاح دونستند هزینه کنند . ✔گروهها و کانالهای حوزوی و پیجهای اینستاگرامی لطفا این پویش رو با نام خودشون منتشر کنند . 🤝همه روحانیون کشور یک پارچه : ❎ نه به هدیه رئیس جمهور روحانیت ازمردم ،بامردم ،برای مردم ✍لطفا ملحق شدنتون به این پویش رو به ما اطلاع بدید پیامک: 09153047427 آی دی ایتا: @malakut کانال «نقد انقلابی حوزه» @rozaneebefarda
بر اساس اخبار واصله، یک جمع ۱۰۰۰ نفره بر اساس سیستم معرفی چهره به چهره، مستقیم از دفتر ریاست جمهوری در تهران هدیه دریافت می‌کنند. مبلغ، ملاک انتخاب، انگیزه اصلی، اسامی معرف‌ها و اسامی هدیه گیرندگان هنوز به طور کامل و دقیق مشخص نیست. مستندات مهمی در این زمینه وجود دارد که جهت پرهیز از دامن زدن بی‌رویه به ماجرا و پیش‌گیری از تکمیل پازل اتاق فکرهای عملیات روانی علیه حوزه قم، فعلا از انتشار آن صرف‌نظر می‌شود. تا ببینیم این ماجرای به ظاهر عادی، به کجا ختم می‌شود! اخبار تحولات حوزوی را در بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥آقایان و نیز به جمع منتقدان حاج محمود کریمی پیوستند! 🔻چند پرسش مهم طلبگی از جمع منتقدان حوزوی آقای کریمی: اگر اقدام مشابهی توسط یک مداح غیرانقلابی (فضلا از مخالفین) صورت می گرفت، به همین میزان ورود می کردید؟! آیا ادبیات نقد، انصاف در تساوی جرم با مجازات را مراعات کرده اید؟ اگر اینقدر به زبان حال حساس هستید، چطور در طی سالیان هیچ برخورد مشابهی با موارد پرشمار مشابه، انجام نداده اید؟ آیا فحاشی علنی در برخی جلسات که خود بهتر از زمان و مکان گستره اش مطلعید، از نظر شما قابل نقد نیست؟! راستی، اگر خواب و مکاشفه و این قبیل امور را مطلقا نادرست می دانید، با موارد متعدد این امور در لسان بزرگان دین و بغضی مراجع عظام تقلید از موجودین و ماضین، چه می کنید؟! ◽️به نظر می رسد مطلوب آن است که برخی معممین محترم صاحب تریبون، به جای واکنش های آنی و احساسی که بیشتر به رفتار سلیبریتی ها در فضای مجازی شباهت دارد، مسائل را منصفانه و معقول و با ملاحظه واقعیت های تشیع بنگرند تا در حوادث واقعه، دچار تناقض و تشویش گفتمانی نگردند! موضوع حضور زنان در ورزشگاه نمونه خوبی است؛ در یک دوره سیاسی حرام اعلام شد و البته کاملا قابل احترام است اما در این دوره از سوی منتقدان پرحرارت قبلی، موضوع حضور زنان در ورزشگاه به و برگزار شد!(حتمن مراجع عظام تقلید منظور نظر نیست که شأن شان اجل است) یا ماجرای که دیده بود! چرا منتقدان محترم که برخی شان از حامیان آشکار دولت فعلی اند، هرگز به این قبیل بیانات که ممکن است ناشی از تخیلات بی پشتوانه باشد اما به شدت مروج فضای مکاشفات و تجربه های معنوی و... است، هیچ واکنشی نشان ندادند!؟ 🔶مرور برخی تحولات نشان از آن دارد که مع الاسف برخورد با آسیب های امر تبلیغ و مداحی، خود دچار آسیب است. نگاه جناحی و سیاست زده به فضای دینی، بسیار خطرناک و مهم ترین عامل سلب اعتبار از چهره های موجه حوزوی است. (صد البت که در مورد همه منتقدان وقایع اخیر نمی شود چنین قضاوت کرد، اما انتظار انصاف و ادبیات محترمانه و مراعات تساوی جرم و جزا، کاملا بایسته است) اخبار تحولات حوزوی را در بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سوژه سازی کرونایی جدید عضو شورای عالی حوزه برای قم هراسی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔶آقای سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه علمیه قم و از جمله همراهان فکری و سیاسی آقای که پیش از این مواضع بحث برانگیزی در نقد و حمایت از برخی عملکردهای دولت فعلی از جمله حمایت صریح از در کارنامه دارد، اینبار با انتقاد صریح از مواجهه دولت با مسئله تعطیلی اماکن مذهبی، در گفتگو با به مخالفت با ادامه تعطیلی اماکن مذهبی برخاست و گفت دیگر «لزومی» ندارد مساجد بسته باشد و می‌توان مساجد را بازگشایی کرد. 🔲آقای غروی به تاریخ 99/2/16 در گفتگو با فرشته صائمی خبرنگار برنا، به بیان دیدگاهی خود پرداخته که گزیده آن به شرح ذیل است: 🔻با اینکه متخصصین گفته‌اند مشکلاتی که در رابطه با مساجد و نماز جمعه‌ها بوده درصدش بسیار پایین است اما نوبت به بازگشایی مساجد می‌رسد، مشکل‌دار می‌شود. یکی از راهکارهای بازگشایی مساجد این است که بررسی کنند، مساجدی که بزرگ است و درهای متعدد دارد و در مجموع شرایطی دارد که می‌شود بهداشت را تا حدی مراعات کرد، به صورت کنترل شده بازگشایی کنند. 🔻در ایام نوروز کنترل رفت و آمدها در حرم‌ها قابل کنترل نبود اما بعد از نوروز می‌شد مدتی خود صحن‌ها باز شوند و داخل حرم‌ها را هم با کمک نیروهای داوطلب که از قبل توجیه شده‌اند، رفت و آمدها را وقت بگذارند و کنترل کنند. لزومی برای بسته بودن مساجد به این صورت نمی‌بینم چراکه می‌توانند بگویند در باز باشد و نماز را فرادی بخوانند چه فرقی دارد، وقتی می‌شود نماز فرادی و جماعت را با رعایت فاصله‌ها برگزار کرد. 🔻با مراقبت و رعایت جنبه‌های بهداشتی نماز برگزار کردیم و حتی در مسجد مراسم سخنرانی را هم برقرار کردیم و موردی هم از ابتلای فردی به کرونا به دلیل حضور در مسجد پیش نیامده است. 🔻خودم هم با حضور یکی، دو ساعته در مسجد، مراقب بودم و ملاحظه کردم که نه تنها فواصل رعایت می‌شد بلکه کسی یک سرفه هم نمی‌کرد. در واقع افراد به این صورت ملزم هستند که اگر زمانی حالت سرماخوردگی یا شبه سرماخوردگی دارند، مسجد نیایند. در نتیجه کاری که حضرات در بستن مساجد کردند برای من قابل توجیه نیست و . 🔻 بعد از تعطیلات می‌توانستند با تدابیر لازم بازگشایی کنند اما نکردند و این اشکالی است که به آقایان وارد است. 🔻گمان می‌کنم زورشان به هیچ‌کس و هیچ‌جا نرسیده و تنها جایی که زورشان می‌رسد به مساجد و حرم‌هاست. البته بسیاری از این عزیزان اهل مسجد و عبادت هستند اما این گیر دادن در بسته بودن مساجد صحیح نیست. 🔻 تا امروز !برنامه‌های ماه شعبان و اعیاد آن را هم برگزار کردیم. 🔻در حال حاضر هم برنامه ظهر و هم قبل از مغرب داریم، برنامه‌ها مختلف است اما فاصله و مسائل بهداشتی حفظ می‌شود. حتی مُهرها کنترل شده است، فضای مسجد بزرگ است، درها باز است و همه مراعات می کنند. 🔻نمی‌توانم بگویم کدام مسجد است اما . 🔻عرض من این است که می‌توانستند محل‌ها را شناسایی کنند و مساجدی که ظرفیت لازم را دارد، یعنی بزرگ است، طاق‌های بلند و درهای متعددی دارد و مردم و امنایش رعایت می‌کنند، باز می‌گذاشتند و نمازهای جمعیت به صورت کنترل شده برگزار می‌شد. همچنین می‌شود حرم‌ها را کنترل شده باز کنند ابتدا صحن و بعد داخل حرم ها را هم باز کنند. 🔶حاشیه روزنه سخنان آقای غروی به شدت مورد استقبال رسانه های و معاند قرار گرفته و پازل دشمن در دوگانه سازی میان دولت و حوزه علمیه را تکمیل کرده است. فارغ از درستی یا نادرستی محتوای سخنان آقای غروی، برخورد دوگانه و متناقض برجامیان و رسانه های شبه دولتی با این اظهارات، جالب توجه و عجیب است! کسانی که در هفته های گذشته در تهران و قم، با بهانه قرار دادن برخی اظهارات کسانی همچون آقای سعیدی(تولیت حرم مطهر قم) فریاد وا اسلاما سرداده بودند، اکنون روزه سکوت گرفته اند! پرسشی که مطرح می شود آنکه آیا مخالفت با تصمیمات ستاد کرونا در عدم تعطیلی مسجد و اعلان عدم لزوم تعطیلی اماکن مذهبی(به نحو مطلق) از سوی یک معمم صاحب منصب، ایرادی ندارد یا چون ایشان از نظر سیاسی به دولت نزدیک است، نخواسته اند روی سخنان شان مانور دهند؟! با مقولات دینی و علمی و خصوصا رفتار متناقض پیرامون مسئله سلامت مردم، امری است که بیش از هر چیز ماهیت برجامیان را روشن خواهد کرد و طبعا بدنه حوزه را نسبت به تحرکات مشابه آتی و اقدامات اتاق های عملیات روانی جریان غربگرا علیه حوزه قم، واکسینه خواهد نمود. ◽️متن کامل اظهارات حاشیه ساز آقای سیدمحمد غروی را اینجا بخوانید: yun.ir/rnfu81 اخبار تحولات حوزوی را در بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥اقدام دولت و شانتاژ رسانه‌های معاند علیه حوزه قم همانطور که پیش‌بینی می‌شد، اقدام دولت در پرداخت مبلغ ناچیز هدیه به طلاب، مورد سوءاستفاده گسترده رسانه‌های معاند قرار گرفته است. اخبار تحولات حوزوی را در بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (1): بار معنایی اخبار کرونای ایران 🔹با توجه به حجم بالای اخبار منفی رسانه‌های بیگانه انتظار می‌رفت اخبار مثبت کرونا (مثل همکاری مردم، ایثار و فداکاری پرستاران، فعالیت‌های شبانه‌روزی جهادی، هم‌دلی‌های اقتصادی و...) حجم بالایی در رسانه‌های داخلی داشته باشد. اما بر اساس بخش عناوین مهم خبری انتخاب، این سایت خبری تحلیلی 82درصد از اخبار مربوط به داخل کشور را با بار منفی و خنثی، و تنها 18درصد آن را به اخبار مثبت کرونایی اختصاص داد. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (2): بار معنایی اخبار کرونای جهان 🔹بر اساس بخش عناوین مهم خبری انتخاب، این سایت خبری تحلیلی 83درصد از اخبار جهانی کرونا را با بار منفی و خنثی، و تنها 17درصد آن را به اخبار مثبت کرونایی اختصاص داد. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (3): بار معنایی تفصیلی 🔹با توجه به بخش عناوین مهم خبری سایت خبری تحلیلی انتخاب؛ اخبار مثبت مربوط به اقدامات مسئولین دولتی بیش از 5برابر اخبار منفی است و اخبار مثبت مربوط به اقشار مختلف مردم تقریبا نصف اخبار منفی است. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (4): موضوعی 🔹53درصد از عناوین خبری سایت انتخاب(بخش عناوین مهم خبری) با موضوع شیوع کرونا، خسات‌های اقتصادی وارد بر ایران و البته ارتباط تحریم با کرونا بود. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (5): قم‌هراسی 🔹با اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران هجمه سنگین و ناجوانمردانه‌ای علیه شهر مقدس قم آغاز شد. سیاه‌نمایی و اخبار منفی منتشر شده علیه قم حجم بالایی داشت و رسانه‌های داخلی می‌توانستند با انتشار اخبار مثبت از (مثل همراهی علما و مراجع با نظام درمانی، تشکیل گروه‌های مردمی جهادی، آمار بهبودی و....) در فضای رسانه‌ای توازن برقرار کنند. اما اخبار مثبت قم در سایت انتخاب(بخش عناوین مهم خبری) تنها 28درصد بود. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
بازخوانی_کارنامه_سایت_تحلیلی_خبری_«انتخاب»_در_ماجرای_کرونا_در_ایران.pdf
7.11M
💥برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای در موضوع ( 118 صفحه) 🔻پژوهشی تفصیلی در شناخت اقدامات رسانه‌ای حامیان دولت روحانی در پوشش اخبار کرونا 🔻بررسی آماری، رسانه‌ای و تحلیل محتوای 1040 عنوان خبری از بخش «عناوین مهم خبری» منتشر شده در سایت خبری تحلیلی انتخاب از 1 اسفند 1398 تا 3 فروردین 1399 _معرفی پیشینه تاریخی و شبکه انسانی سایت انتخاب _بررسی رویکردهای سیاسی در بازتاب اخبار کرونا _بررسی نوع مواجهه انتخاب با عملیات روانی رسانه های معاند (از قبیل قم هراسی، تضعیف نظام اسلامی و...) 🔹کاری از تحریریه سیاسی کانال حوزوی 🔸کانال نخبگانی روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
آچمز شدن توسط یک روحانی انقلابی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اصلاح طلبان رادیکال و فتنه جو مانند زاده، خودشان دروغی را می سازند و نسبتش می دهند به بزرگانی مانند ؛ بعد در سر بزنگاه های سیاسی، از دروغ برساخته باند خودشان، به عنوان دلیل و مدرک اتهامات و ادعاهای واهی خودشان استفاده می کنند! در مورد مخالفت آخوند خراسانی با حکومت دینی، توسط برخی سران اصلاحات از جمله همین تاج زاده به طور گسترده در فضای مجازی بازنشر شد. البته در ویژه نامه همایش آخوند خراسانی نیز چاپ شد! چندی پیش برای این (کذب به بزرگان شیعه حکمش با دروغ بستن به فرد عادی یکی نیست)، مستند ساخته در تجلیل از مقام و منزلتش! این داغ را کجا باید برد؟! پاسخ اتهامات واهی اکبر ثبوت به مرحوم آخوند را جناب آقای داده اند. متن مقالاتشان هم در نت موجود است. درود به غیرت این طلبه مطلع که در توئیتر پاسخ تاج زاده را داده است. 🔸کانال نخبگانی روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥تکذیب محتوای #جزوه_جعلی #اکبر_ثبوت توسط مرحوم #موسوی_اردبیلی ویژه نامه همایش آخوند خراسانی، شماره دوم، پائیز 90، ص 59 @rozaneebefarda
💥بازنشر جعلیات اکبر ثبوت در ویژه نامه همایش آخوند خراسانی در قم! 🔻همایش «نکوداشت استادالفقهاء والمجتهدین آخوند ملامحمد کاظم خراسانی» در 5 دیماه سال 94 در قم برگزار شد. 🔻این همایش با حضور علوی بروجردی، سیدجواد شهرستانی، سیدحسن خمینی، سیدجواد گلپایگانی، محمدباقر گلپایگانی، رسول جعفریان، احمد مسجدجامعی و علی لاریجانی برگزار شد و آیت الله جوادی آملی از جمله سخنرانان اصلی آن بود. 🔻محمدصادق کاملان دبیر علمی همایش، در ضمن سخنانش مدعی شد: امروز به همت دفتر فرهنگی مفاخر خراسان، هفت جلد کتاب رونمایی می‏شود که سعی شده به یک سلسله در مورد نقش مرحوم آخوند در مشروطیت پاسخ داده شود! 🔶حاشیه روزنه یکی از تولیدات همایش کتاب به غایت مغلوط و تحریف آمیز «شهدای روحانی مشروطه» اثر ابراهیم ملکی(از شاگردان آقای و از فعالان ) بود. در این اثر را در زمره شهدای روحانی مشروطه ذکر نکرده اند و شیخ شهید را چهره ای ضدمشروطه معرفی کرده اند! در مقدمه همین کتاب، کاملان ضمن تمجید از به چاپ آن در ویژه نامه همایش تصریح کرده است! لازم به ذکر است که کتاب «شهدای روحانی مشروطه» به حاضرین در همایش اهدا شده است. کاملان از آقای به عنوان حامی معنوی و مادی این همایش به نحو ویژه تشکر کرده است! وقتی محتوای در ویژه نامه چنین مراسمی و در دل قم منتشر می شود، چه انتظاری داریم از سلیبریتی سیاسی بیسوادی چون که محتوای این دروغنامه تاریخی را مستمسک حمله به قرار ندهد؟! پ.ن: تصویر اظهارات کاملان @rozaneebefarda
💥برجامیان و ترویج آموزه‌های وهابیت رونوشت به: حضرات آقایان عندلیب، علیدوست، جعفر تبریزی، و سایر دوستان و آشنایان جهت اظهارنظر و موضع‌گیری باید ببینیم آیا دغدغه دفاع از مبانی دینی را بر مناسبات سیاسی ترجیح می‌دهند یا در مقابل اهانت ملیجک های رسانه‌ای روحانی به آموزه‌های شیعی، سکوت خواهند کرد. مصطفی فقیهی مدیر سایت هتاک انتخاب، یک بچه آخوند ذوب در دولت اعتدال است و همه چیز را با عینک سیاست و با مرزبندی موافق و مخالف دولت تفسیر می کند. معارف شیعی و از آن جمله، ولایت و محبت امیرالمؤمین(ع) نباید بازیچه دست آموزان سیاسی دولت روحانی قرار گیرد. پدرش از سران دفتر تبلیغات در دهه هفتاد به بعد بوده است. این جماعت با هدف تسویه حساب سیاسی، به حمله سایبری به برخی چهره‌های موجه و عالم، مانند حامد کاشانی روی آورده‌اند. @rozaneebefarda
توحیدگروی اصلاح طلبان در تاریخ معاصر ایران 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بحث جریان شناسی توحید و تکفیر در تاریخ معاصر، بسیار پیچیده و پردامنه است اما اجمالا با توجه به اظهارنظرهای خطرناک اخیر برخی حامیان دولت، نگاهی اجمالی بر پیشینه توحیدگروی در میان اصلاح طلبان غرب اندیش ایرانی، خالی از لطف نیست. پیشینه فکری اصلاحات که دولت فعلی نیز معلول کنش گری سیاسی همان هاست، به چهره هایی برمیگردد که گرایشات تند توحیدگرایانه داشته اند و به سان وهابی ها، برخی مناسک، شعائر و حتی معتقدات و معارف ناب و اصیل شیعی را منکر شده اند. جریان تجدیدنظرطلب دینی در ایران، در قالب نوعی روشنفکری دینی جلوه کرده و بعدها پرچم برافراشته و از هیمن رو، مرحوم جلال از اقدامات آنان به لوتربازی تعبیر می کند و امام خمینی در کشف اسرار، این طایفه را مقلدان محمد بن عبدالوهاب و «خارکش غول بیابان نجد» نام می دهد! از صدر مشروطه تا کنون با طیفی از اصلاح طلبان سیاسی روبرو بوده ایم که تجدیدنظرطلبی دینی را معبر وصولف به مدرنیسم دانسته و با ایجاد این همانی بین مذهب و خرافه، به نوعی خلوص گرایی روشنفکرانه دین گرایش داشته اند. دشمنی با روحانیت شیعه نیز ایضا ریشه در همین رویه دارد. شریعت سنگلجی که محمد توسلی نهضت آزادی از آخرین حلقه از مریدان اوست، یک نمونه است. اسدالله خرقانی پیش تر از او، توحیدگرایی روشنفکرانه را دنبال کرده، و همزمان با او، امثال آخوندوف و آقاخان کرمانی و ملکم خان، در پوشش توحیدگرایی و اصلاح دینی، تندترین هجمه ها را علیه دین روا داشته اند. کسروی و دوست دیرینه اش حکمی زاده، نسل بعدی اند که راه سلف خود را احیا کردند ولی در این دوره، برخلاف گذشته که آنان توانسته بودند با در بیت مراجع نجف و علمای تهران، نهایتا به نتایج شومی چون اختلاف افکنی و شهادت شیخ دست یابند، اینبار اما نسل جدید حوزه علمیه، با عبرت تاریخی از تحولات پیشین، در مقابل این جریان سینه سپر کردند. مهم ترین نمونه اش، پاسخ محکم امام خمینی به حکمی زاده بود که از ساحت معارف شیعی در مقابل یک آخوند تجدیدنظرطلب به نحوم احسن دفاع شد و نتیجه آنکه حکمی زاده تا آخر عمر هیچ نگفت و هیچ ننوشت و به مشاغلی چون گاوداری و کشاورزی روزگار گذراند! گرایشات فکری بازرگان به عنوان شاگرد فکری ابوالحسن خان فروغی موجب شد که فرزندان معنوی و فکری او در ، با عبور از فقه و معارف شیعه و با برداشت های شخصی از منابع دینی، دست به کشتارهای وسیع بزنند. امری که گرچه در بدو تاسیس از دید برخی روحانیان مبارز مخفی مانده بود اما امام خمینی از همان ابتدا با شناخت انحرافات آنان، دست رد به سینه شان زد. مرحوم علامه شهید سیدمصطفی خمینی و علامه مصباح یزدی نیز در زمره مخالفان این فرقه منحرف بودند و کینه تاریخی سمپات های آنان، با این بزرگان، ریشه در همین بصیرت تاریخی دارد. شهید مطهری نیز گرچه در اوائل امر، به اقتضای شرایط بنا بر رواداری گذاشته بود شاید به امید اصلاح این جماعت، اما نهایتا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، در نامه ای تاریخی به امام، به افشای ماهیت و و سایر گروه های مشابه پرداخت و نشان داد بعد از تشخیص انحراف و ناامیدی از اصلاح، در افشای ماهیت منحرفین فکری، با هیچ کس تعارف ندارد. سلوکی الهی که نهایتا منجر به شهادت آن بزرگ مرد شد. فرقانی ها و امثال حبیب عاشوری و قلمداران و این قبیل جریانات و افراد، همه داعیه دار بودند و تلویحا یا تصریحا، مخالفان شان را می کردند! آنان فهم خویش را میزان الشریعه و روحانیت شیعه را به انواع پیرایه ها، پس می زدند. پروژه عبور از روحانیت، گاه با احتجاج های بی ادبانه امثال عاشوری با شهید مطهری صورت می گرفت(رجوع کنید به علل گرایش به مادیگری) و گاه با حذف فیزیکی روحانیان زمان آگاه و مجاهد شیعه. بازماندگان این نحله منحوس فکری، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت زیرپوستی در بدنه نظام باقی ماند و مثل قارچ سمی رشد کرد و اکنون در برخی موسم های سیاسی حساس، رخ نمایی می کند. عصر اصلاحات یکی از بروندادهای آموزه های سلف گرایانه تجدیدنظرطلبان ایرانی بود که تجربه تلخ فعالیت های سیاه روشنفکران غرب اندیش در صدر مشروطه را تکرار کرد. با افول اصلاحات، جریان دگراندیش شیعی بار دیگر به صورت زیرپوستی و خزنده حرکت خود را ادامه داد تا دوران فعلی. @rozaneebefarda
تذنیب بررسی توحیدگرایی و تجدیدنظرطلبی دینی در عصر حاضر، نیازمند بررسی های گسترده و عمیق است اما جریان شناسی سیاسی/رسانه ای توحیدگرایان و تکفیرگرایان مدرن برای سامان یافتن فرضیه های اولیه پژوهشی، بسیار ضروری است که انشاءالله در آینده بدان خواهیم پرداخت اما اجمالا این پرسش از جریان هویت اندیش حوزوی قابل طرح است که از چه رو این جماعت، با توحیدگرایان مدرن که با صبغه وهابیت به نفی آموزه ها معارف شیعی کمر بسته اند، در یک اردوگاه سیاسی قرار گرفته اند؟ آیا با یک خطای راهبردی (ناشی از جهل به ماهیت این جریان ها) مواجهیم یا این همگرایی را باید ناشی از نوعی اتحاد تاکتیکی قلمداد کرد؟! @rozaneebefarda
@rozaneebefarda-نصائح اخلاقی استاد پایانی به مبلغان و مسئولان حوزه.mp3
13.43M
نصائح اخلاقی مرحوم حاج شیخ احمد پایانی به طلاب در آستانه ماه مبارک رمضان 💥اختصاصی/ #حافظه_تاریخی_حوزویان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم حاج شیخ احمد پایانی(متولد 1306ش_ متوفای 26 اسفند ماه‌ 1375ش) از اساتید برجسته سطوح عالی حوزه علمیه قم در دهه شصت و هفتاد بود. نصائح این استاد ارجمند حوزوی، پیرامون ضرورت تبلیغ دین و رفتار مطلوب مسئولان و مبلغان، بسیار قابل توجه است. وظیفه ای بالاتر از تبلیغ نداریم. مخصوصا در این دوره که به شکل بی سابقه اصل دین و روحانیت حمله می شود در تبلیغ باید موضع شناس و مخاطب شناس باشید. دشمنان اسلام به اصول مسلم اسلامی اشکالاتی وارد کرده اند که باید بدان جواب داد. توجه ویژه به مسئله گویی و احکام به محتوا بیش از شکل و قالب اهمیت دهید. آنهایی که مسئولیت امر تبلیغ را بر عهده گرفته اند(سازمان تبلیغات، #دفتر_تبلیغات و...) بر آنها واجب است که حداقل زندگی طلبه را تأمین کنند. اگرچه طلبه باید برای خداوند کار کند و چشم داشت مالی نداشته باشد. @rozaneebefarda
990221_جهاد عظیم مبارزه با کرونا.mp3
1.84M
🎙 بشنوید | رهبر انقلاب در ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا 🔻جهاد عظیم و متنوع مردم در مقابله با کرونا حقیقتا افتخارآمیز و حیرت‌انگیز است ۹۹/۲/۲۱ @rozaneebefarda
گزیده بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با ستاد ملی کرونا @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹این جهاد عظیم [مقابله با کرونا] در یک عرصه‌ی متنوّع و وسیعی اتّفاق افتاد: در زمینه‌ی درمان و انواع خدمات پزشکی و پرستاری و سایر خدمات درمانی، که واقعاً کار خیلی بزرگی در این زمینه انجام گرفت و مجاهدتهایی اتّفاق افتاد. 🔹در زمینه‌ی مسئله‌ی پیشگیری و غربالگری و بهداشت محیط و بهداشت عمومی و ضدّعفونی کردن مسیرها و خیابانها و مراکز اجتماع مردم و مانند اینها. 🔹در زمینه‌ی تولید لوازم و تجهیزات به وسیله‌ی شرکتهای مختلف و بخصوص به وسیله‌ی شرکتهای دانش‌بنیان و دستگاه‌های گوناگون و مختلف. 🔹به وسیله‌ی آحاد مردم در سطح کشور؛ با این سرعت، تجهیزات مورد نیاز و لوازم مورد نیاز مردم تهیّه شد، در اختیار گذاشته شد و در موارد بسیاری به صورت مجّانی این کار انجام گرفت! 🔹این هم یک عرصه‌ی دیگر است که حقیقتاً افتخارآمیز است. هم در زمینه‌ی خدمات رفاهی و نیکوکاری که از لحاظ گستردگی، تنوّع این حرکت مؤمنانه به معنای واقعی کلمه حیرت‌انگیز است. 🔹یک سؤال بی‌پاسخی وجود دارد در مورد مراسم دعا و نماز و عبادت؛ بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند. 🔹همان گونه که گفتم نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد. 🔹غرب در آزمون جهانی مقابله با کرونا شکست خورد. غرب و غرب‌زدگان نمی‌خواهند این شکست دیده شود اما لازم است ابعاد این ناتوانی بررسی و بیان شود چرا که انتخاب سرنوشت‌های مهم برای ملتها به این آگاهی‌ها بستگی دارد. 🔹غربیها در توانایی مدیریتی‌شان هم شکست خوردند. کرونا در آمریکا و اروپا در مقایسه با دیگر کشورها دیرتر شیوع پیدا کرد یعنی این کشورها فرصت داشتند خود را آماده مواجهه با این ویروس کنند اما آن چنان که باید و شاید نتوانستند که آمار بالای مبتلایان و فوت‌شدگان در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و مشکلات مختلف مردم در این کشورها از جمله بیکاری، این ناتوانی‌ها را اثبات می‌کند. 🔹در فلسفه اجتماعی هم غرب در مسئله مقابله با کرونا شکست خورد. روح و محتوای فلسفه اجتماعی در غرب بر پایه مادیات و پول استوار است به همین علت است که آن‌ها در موضوع کرونا به سالمندان، افراد مریض، بی‌پول و عقب‌مانده بی‌اعتنایی کردند چرا که این قشرها توانایی کسب پول و ایجاد مادیات را ندارند به همین خاطر شمار زیادی در خانه‌های سالمندان جان باختند که این واقعیات شکست فلسفه اجتماعی غرب را نیز آشکار می‌کند. 🔹در نمایش اخلاق عمومی هم شکست خوردند، یعنی با همه‌ی ادعاهایی که میشود و بعضی از غربزدگان در غیر کشورهای غربی از جمله متأسفانه در کشور خودمان نسبت به مسائل اخلاقی غربی، مبالغات و اینها میکنند، در این هم اینها شکست خوردند. 🔹در زمینه‌ی برنامه‌ریزی و مدیریّت هم حقیقتاً [در مقابله با کرونا] خیلی خوب عمل شد؛ یعنی همین ستاد شما و وزارت بهداشت و درمان، حقیقتاً در مورد برنامه‌ریزی و اداره‌ی امور بسیار خوب عمل کردند. خب اینها افتخارات ملّی است؛ به معنای واقعی کلمه اینها افتخارات است، باید ثبت بشود این افتخارات، باید بماند. و جلوه‌هایی از فرهنگ اسلامی و انقلابی را هم نشان داد؛ این رزمایشِ عمومی‌ای که در بخشهای مختلف انجام گرفت، در بسیاری از موارد، به معنای واقعی کلمه یک کار اسلامی و خدایی بود. حسّ بسیاری از فعّالان این جبهه‌ی وسیع همان حسّ دوران دفاع مقدس بود؛ یعنی کسانی که اینها را از نزدیک دیدند، میگویند که رایحه‌ی خوش خدمات و پشتیبانی‌ها در دوران دفاع مقدّس را در اینجا هم حس کردند. @rozaneebefarda
💥وزیر بهداشت از تهیه پروتکل هایی برای برپایی مجالس شب های قدر خبر داد. خبری بسیار خوب برای مردم متدین ایران که به دلیل شیوع ویروس منحوس، از فیض توسل جمعی محروم بودند. ضمن تقدیر از وزیر، اما چند سؤال همچنان باقی است: آیا پیش از تذکار حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ستاد مقابله با کرونا به حکمت موضوع توسل جمعی التفات نداشت یا علی رغم اطلاع، بر تعطیلی مطلق اصرار می شد؟ آیا کمیته تخصصی امکان برگزاری تجمعات مذهبی(با مراعات جهات حفاظتی) را در این مدت کوتاه، کشف کرده یا قبلا نیز این امکان وجود داشت و با چنین پیش فرضی، هر نوع مطالبه معقول برای برپایی تجمعات مذهبی، با برخورد شدید مواجه می شد؟ چرا ستاد ملی از حضور علمای اعلام حوزه قم خالی است و کمیته تخصصی حوزوی در این ستاد فعال نیست؟ وجود چنین کمیته ای، حتمن لا اقل در ساحت موضوع شناسی و تصور مسئله می تواند بسیار در تصمیم سازی راهگشا باشد و خلأهای کمیته های تخصصی پزشکی را پوشش دهد. برای اینکه توهم فشار و دخالت پیش نیاید، می توان جایگاه کمیته را صرفا مشورتی تعریف کرد. در حال حاضر برخی چهره های علم زده مرتبط با حوزه، که صلاحیت و سوابق حوزوی شان بر اهل خبره چندان روشن نیست، در برخی محافل مدعی مشاوره به ستاد مقابله با کرونا شده اند و عملا خود را در جایگاه سخنگوی حوزه و محافل مذهبی به ستاد تحمیل می کنند که این موضوع پذیرفته نیست و هر نوع اظهارنظر پیرامون مسائل مذهبی، باید با نگاه کاملا اجتهادی و تخصصی و با تأیید متولیان و بزرگان حوزه قم باشد. @rozaneebefarda