eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
نهم ربیع؛ سنت سازی بر اساس اخبار مخدوش 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸چندین و چند سال است که نهم ربیع تبدیل به یک منشأ اختلاف در بین شیعیان و بلکه جهان اسلام شده است . چنان شکافی ایجاد می کند که تمام تلاش ها و ریسیده های وحدت و اتحاد را یکجا پنبه می کند. به قول رهبر بصیرمان: دشمن درست فهمیده که چطور می تواند امنیت خودش را از دل تفرقه بیرون بکشد. 🔻از دشمن توقعی نیست دشمن ،دشمن است و کارش عداوت است. طبیعی است که از هر فرصتی به نفع خودش سود ببرد. اگر لحظه ای دست از دشمنی بردارد باید تعجب کرد، اما توقع از دوستان ساده دلی است که بازیچه دست مکاران شده و با نیت خالص، در قامت یک سرباز برای دشمن کمر بسته اسلام و تشیع خدمت می کنند. 🔹بهانه جشن نهم ربیع قتل خلیفه دوم است اما وقتی به نقل های تاریخی و همچنین آراء فقها نگاه می کنیم همه اتفاق دارند قتل عمر بن خطاب در روز های پایانی ماه ذیحجه واقع شده است از بین خیل کتب می توان به تاریخ یعقوبی و مروج الذهب از تواریخ شیعه و تاریخ طبری، مستدرک حاکم نیشابوری و اسد الغابه از ابن اثیر اشاره کرد. 🔸همچنین کلمات فقهای مشهور هم موید همین تاریخ است. برای مثال شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه در بیان واقعه و اعمال ذیحجه می نویسد : "في اليوم السادس و العشرين سنة 23 ثلاث و عشرين من الهجرة طعن عمر بن الخطاب ........... و في التاسع و العشرين منه سنة 23 ثلاث و عشرين من الهجرة قبض عمر بن الخطاب” 🔹همچنین ابن ادریس حلی در کتاب سرایر علاوه بر اثبات تاریخ فوق احتمال کشته شدن خلیفه در روز نهم ربیع را بنابر اجماع مورخین و ارباب سیر مردود دانسته و می فرماید : يلتبس على بعض أصحابنا يوم قبض عمر بن الخطاب، فيظن أنّه يوم التاسع من ربيع الأول، و هذا خطأ من قائله، بإجماع أهل التاريخ و السير، و قد حقق ذلك شيخنا المفيد، في كتابه كتاب التواريخ، و ذهب إلى ما قلناه.(السرائر، ج‌1، ص419) 🔸همچنین شیخ کفعمی در کتاب معروف مصباح می فرماید : بیشتر عوام شیعه پنداشته اند که این روز (نهم ربیع) روز کشته شدن عمر خطاب است و این حرف صحیح نمی باشد باید دانست که قتل خلیفه در 26 ذی الحجه واقع شده است و این مطلبی است که صاحب کتاب های "قره " " معجم " "طبقات" "مسار الشیعه" و سید بن طاووس برآن تصریح نموده بلکه اجماع اهل شیعه و تسنن بر آن است. (مصباح صفحه 510) علامه حلی و سید بن طاووس هم فقهایی هستند که مطالب فوق را تایید می کنند. 🔹با توجه به شواهد ذکر شده باید پرسید چه چیزی باعث شده تا نهم ربیع بعنوان قتل خلیفه دوم معرفی شود؟ با رجوع به نقل قول ها متوجه خوهیم شد که این نظریه مستندی غیر از روایت معروف به "رفع القلم " ندارد. روایت مرسلی که مرحوم مجلسی در بحار الانوار بنقل از دو کتاب زوائد الفرائد و "المحتضر" آورده است اما نام راویان آن در هیچ یک از کتاب های رجالی حتی ذکر هم نشده است. 🔸البته که بررسی سندی این روایت مجالی وسیع می طلبد ولی در این مختصر به کلام حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی بسنده می کنیم: "روايت علي بن مظاهر، از نظر متن و سند ضعيف است و آن را در كتب معتبر و اصيل شيعه نيافتيم، هم چنان كه شناختي نسبت به علي بن مظاهر كه از علماء شيعه به حساب آورده شده وجود ندارد،و وجود چنين روايات مجهولي در مجامع بزرگ حديثي شيعه، كه مؤلف آنها صرفاً براي جمع آوري اخبار و بدون بررسي اعتبار سند و متن آنها همت گماشته است، چندان بعيد نيست"(آیت‌الله صافي گلپايگاني، مجموعه رسائل ج2 ص 195) 🔸این روایت علاوه بر مشکلات عدیده سندی مثل ارسال یا مجهول و فاسد العقیده بودن روات، از اضطراب متن و اختلاف در نقل بشدت رنج می برد. و مهمتر ازهمه اینکه برخی فقراتش[وأمرت الكرام الكاتبين أن يرفعوا القلم عن الخلق كلهم ثلاثة ايام من ذلك اليوم] آنچنان با ضروریات دین و نصوص معتبره در تعارض است که می تواند مصداق بارز "فاضربوه علی الجدار" باشد . البته غیر از آیت‌الله صافی دیگر فقهای معاصر مثل حضرات آیات میرزا جواد تبریزی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سیدمحمدصادق روحانی و... این روایت را از نظر سندی ودلالی تمام نمی دانند. 🔻بااین وجود سوال اینجاست که چرا عده ای برای اثبات چنین چیزی گریبان چاک زده و تعصبات را حاکم بر عقل و منطق می کنند؟ حتی برای اثبات آن دست به افسانه سازی هایی می کنند که به داستان های هزار و یکشب شبیه تر است تا نقل تاریخی. 🔸کلام آخر: شایسته است مومنین از این اعمال خرافی پرهیز کرده و شادی این روز را بخصوص آغاز امامت حضرت ولی عصر ارواحنا لک الفداء اختصاص دهند. همانگونه که محدث بزرگ شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان و سید بن طاووس در اقبال(الإقبال،ج‌3، ص114) هم به آن اشاره فرموده اند. طبیعی است که دغدغه مدنظر نگارنده، هرگز نافی پایبندی به مرزهای عقیدتی مذهب حقه تشیع نیست بلکه بر رویکرد اتقان علمی مواضع تأکید دارد. مصطفی معمار @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بغض آیت الله یزدی از خطر افتادن انقلاب به دست غرب‌زده‌ها. مشاهده فیلم کامل مستند سرباز انقلاب: ↙️↙️ http://hawzahnews.com/news/870806 @rozaneebefarda
💥تذکار مهم به دولت کم کار اعتدال آیت الله امینی در دیدار نماینده دولت: اگر بتوانید به توصیه‌های رهبری کنید مشکلات کشور حل خواهد شد. @rozaneebefarda
اهانت کننده به وابسته به کدام اردوگاه فکری حوزوی است؟! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸مدتی است سخنان موهن یک جامعه شناس که سابقه تحصیلات حوزوی را دارد، حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است. آش آنچنان شور شده که برخی سران هم را مأمور(!!!) خوانده اند! 🔻اما در میان است بازار مکاره و انگیزه‌های مختلفی که در نقد سخنان ناپسند فیاض ممکن است وجود داشته باشد، توجه به خاستگاه فکری/حوزوی آقای فیاض بسیار مهم است که در طیف شناسی گفتمان و ادبیات وی مؤثر خواهد بود. 🔹آقای فیاض از بیش از دو دهه قبل تا کنون ارتباطات وثیقی با مجموعه داشته و روزگاری ستون نویس ثابت نشریه (ارگان رسمی دفتر) بوده است. در سال‌های اخیر نیز فیاض بعنوان یکی از اساتید دانشگاه باقرالعلوم(ع) ارگان رسمی آموزشی دفتر تبلیغات، به قم آمد و شد داشته است. 🔻لذا خاستگاه فکری جناب فیاض، به دفتر تبلیغات قم باز می‌گردد که همواره خصوصا در دوران متأخر مورد نقد جدی جریان انقلابی قم بوده است. لذا تحمیل مواضع معوج امثال فیاض به انقلابیون، بی انصافی و نوعی نعل وارونه است که باید در افشاگری نسبت به آن اقدام کرد. @rozaneebefarda
🔸 بازهم گفت! 🔻نبویان: از آمدن دکتر زاکانی از قم بسیار خوشحال شدم. نمیدانم چرا فرید مدرسی به راحتی دروغ می گوید؟! 🔶حاشیه شقاوتمند کسی که بخاطر قدرت زودگذر دوروزه دنیا، متاع دین را حراج بزند و شقاوتمند تر آنکه، برای دنیای دیگران، دین خویش معامله کند! @rozaneebefarda
⭕️ آقای مدرسی هرچی شما بگی قبول فقط بگو چی شده که نگران جامعه مدرسین شدی!؟ 🔶حاشیه پادوهای رسانه‌ای اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان، چندین انتخابات را با همین شگردهای کهنه و غیراخلاقی، پیش برده‌اند اما اینبار دستشان رو شده و راهبرد انگلیسی ، به برکت خط شناسی و هوشمندی حزب‌اللهی‌ها، در حال ناکارآمدی است! این جماعت قدرت طلب، بهتر است روش های جدیدتری از دودوزه بازی را بیاموزند بلکه در توفیق یابند! @rozaneebefarda
💥فوری روحانی می‌خواهد اما نمی‌تواند! سخنان آتشبار و فتنه انگیز روحانی در یزد که متاسفانه مستقیما از تلویزیون هم پخش شده، شاخصه‌های زمینه سازی یک فتنه سیاسی جدید را دارد اما مردم هوشیار و فتنه‌ستیز ایران عزیز، این اقدامات را ناکام خواهند گذاشت... @rozaneebefarda
واکنش عجیب روحانی علیه ابراز ارادت مردم یزد به رهبر معظم انقلاب 💥مهم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹یکی نکات مهم و حاشیه‌ساز سفر به یزد، تلاش ناکام وی برای مقابله با شعارهای مردمی بود. 🔻فارغ از فقدان سعه صدر و عصبانیت روحانی از شعار حضار، نکته قابل توجه مضمون شعاری بود که روحانی از آن عصبانی شد و تصریح کرد که صدای مردم یزد، صدای این جماعت شعاردهنده نیست! اما مردم چه شعاری را سر دادند که روحانی را به خشم آورد و چرا؟! بخشی از حضار در ابتدای سخنرانی روحانی شعار معروفی را سر دادند که بعد از ۸۸، شهرت فراگیری پیدا کرده است: مردم فریاد می زدند اینهمه لشکر آمده به عشق رهبر آمده! اکنون آقای روحانی و تیم جنگ روانی و لشکر سایبری او باید پاسخگو باشند که روحانی چرا با چنین شعاری به مخالفت برخاسته و ادعا کرده این صدای مردم یزد نیست؟! آیا این سخن اهانت آشکار به ارزشها و خصوصا عقاید و سوابق مردم انقلابی یزد محسوب نمی‌شود؟! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥واکنش سخنگوی قوه قضائیه به اظهارات روحانی اسماعیلی: 🔹در پرونده بابک زنجانی برای برخی از وزرا و مدیران دولت قبل کیفرخواست صادر شده که برخی از این افراد در دولت جدید ارتقای سمت هم پیدا کردند. 🔹قریب به ده ماه بعد از بازداشت بابک زنجانی، وزارت نفت علیه او طرح شکایت کرد. 🔹حدود ۷۰۰ میلیون یورو از بدهی بابک زنجانی قبل از بازداشت به دولت برگشت داده شده است. 🔹با گذشت بیش از ٦ سال از استقرار این دولت؛ چرا اگر فسادی رخ داده تازه باید اعلام کنند؟ fna.ir/dd6cas @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این برای دولتمردان، برای سلاطین، برای روسای جمهور!!!! برای دولتها و برای سردمداران بیشتر لازم است تا برای مردم عادی! 🔻 ... اگر طغیان در کسی شد که مردم او را پذیرفته‌اند، در شد که مردم آن عالم را پذیرفته‌اند، در سلطانی شد که مردم آن سلطان را پذیرفته‌اند، در روسایی شد که مردم آنها را پذیرفته‌اند، این گاهی یک کشور را به می‌کشد!! 💬 امام خمینی قدس سره ‼️ نشر به مناسبت بیانات خلاف واقع یک یک سردمدار و یک مسئول که در یک سخنرانی چندین خلاف واقع مرتکب شد! (حوزه توئیت) @rozaneebefarda
💥اشک تمساح #گروهک_افراطی #مجمع_محققین برای #اعظم_طالقانی! 🔻بنر مجمع محققین و اصلاح طلبان وسط چهار راه بیمارستان! این اصلاح‌طلب همه چیز را رنگ #رأی و انتخابات می‌بینند! یاد آن بنده خدا بخیر که وقتی دید مراسم ختم پدرش شلوغ شده، سریع رفت یک وانت گندم آورد که به این جمعیت بفروشد! @rozaneebefarda
. 💢 دستور امام خمینی به شیعه و سنّی در سال ۱۳۴۳ . 🔹در سندی از در سال ۴۳ گزارشگر ساواک از دستورات امام خمینی به حفظ وحدت و می‌نویسد که نشان از عمق بینش امام به این مسئله راهبردی دارد. . 🔹گزارشگر ساواک در این سند آورده است: «وحیدی یکی از معلمین[ معممین] میاندوآب به قم دعوت شده و پیغام بزرگی به او داده‌اند. گفته می‌شود که آخوندهای آذرشهر، میاندوآب، رضائیه، شاهپور زیر فرمان او می‌باشند و به او مقام آیت‌الله داده شده و قصد دارد که با ملاهای کُرد تماس بگیرد و آخوندهای کُرد و غیر کُرد را با یکدیگر و متقن نماید. . 🔹منظور آن‌ها ایجاد [اعتصاب یا اغتشاش] و اختلال امنیت می‌باشد. . 🔹ضمناً از طرف آيت‌الله دستورات مکرری به آخوندها صادر شده تا موجبات نزدیکی آخوندهای سنی و شیعه را فراهم و با [به] شیعیان هم تذکر بدهند از اهل تسنن خودداری نمایند.» @rozaneebefarda
اعتراض مکتوب نسبت به مطالب مخدوش روزنامه 💥فتأمل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸دفتر حضرت آیت‌الله سبحانی در اعتراض به مطالب منتشرشده در روزنامه اطلاعات پیرامون ، جوابیه مکتوبی صادر کرد. 🔻متن جوابیه مذکور به شرح ذیل است: 🔸در روزنامه اطلاعات مورّخ شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، مقاله اى به قلم سردبیر تحت عنوان «چند همسرى» چاپ شده است، وى ادعا کرده که: چند همسرى از بقایاى سنت هاى بدوى و در حال انقراض است. آنگاه مى افزاید: همانطورى که چند شوهرى امروز در حال منسوخ شدن است چند زنى نیز به تاریخ در حال منسوخ شدن است. در این مورد نظر نویسنده را به چند نکته معطوف مى داریم: ۱. عطف چند همسرى به چند شوهرى بسیار عطف نابخشودنى است; چند شوهرى از مقوله فحشا است، که در میان تمام ملل محکوم است و پیامدهاى جسمى و روانى بدى دارد. در حالى که مسأله تعدد همسر از این مقوله پیراسته است و در آیین مقدس اسلام به عنوان دوا ـ نه غذا ـ تشریع شده است. ۲. جاى گفتگو نیست که باید در هر مسأله اى افراد متخصص نظر دهند; مسأله چند همسرى یک مسأله فقهى است در این مورد باید به قرآن مجید و سخنان معصومان(علیهم السلام) مراجعه نمود و راه نزدیکتر، فتاواى مراجع عظام است که بازگو کننده مضامین قرآن و سنت هستند. قرآن در این مورد مى فرماید:(وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَى فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنی وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَهً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنی أَلاَّ تَعُولُوا)(سوره نساء:۳) «و اگر مى ترسید که (به هنگام ازدواج با دختران یتیم)، عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک(دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید». با وجود این که آیه با صراحت تعدد زوجات را تحت شرایطى قانونى مى داند در این مورد چگونه نویسنده مى گوید چند همسرى مانند چند شوهرى است؟ ۳. اگر اسلام تعدد زوجات را به عنوان دارو تجویز نموده است نه به عنوان لذت گرایى، نکته آن روشن است; صنف مرد پیوسته در جنگ ها،در مسافرت ها و در کارخانه ها آسیب پذیرند و پیوسته کشته مى شوند در حالى که زنان از این آسیب ها کمتر مى بینند.در دفاع مقدس که دفاع از شرف و کشور و آیین بود صد هزار مرد به شهادت رسیدند و همسران آن ها بیوه شدند، تکلیف این زنان چیست؟ سرشمارى ها ثابت مى کند که آمار زنان آماده ازدواج بیش از مردان است اگر موضوع تعدّد زوجات را تجویز نکنیم سرنوشت این زنان چه می‌شود؟ چه سرنوشتى در انتظار آنان است؟ ۴. گاهى از اوقات همسر انسان نازا و یا بیمار است و یا حاملگى براى او خطرناک است،در این شرایط تکلیف شوهر چیست؟ گاهى شوهران به خاطر شغل خاصى که دارند نیمى از سال را در دو نقطه دور از هم زندگى مى کنند درباره این عدّه چگونه مى‌اندیشید؟ ۵. نویسنده در این مقاله با گفتار محمدرضا در کتاب «مأموریت براى وطنم» هماهنگ شده است، حتى او هم اجتهاد کرده و بر حرمت چند همسرى از آیه قرآن استدلال کرده بود. ۶. متأسفانه افراد،غالباً در این مسائل فقهى دنبال رو غربیان هستند و گمان مى کنند که چون در غرب چند همسرى به عنوان یک آسیب اجتماعى عنوان شده،طبعاً این کار باید انجام نگیرد ولى تک همسرى آنان به صورت ظاهر تک همسرى است اما گروهى از آنان ـ نه همه ـ به صورت هاى دیگر غریزه جنسى را پاسخ مى گویند. این مقاله نشانه یک نوع روشنفکرى بیمار است که نتیجه دنباله روى از غرب است. دیروز پاى زنان به ورزشگاه ها کشیده شد تا از تماشاى بدن هاى نیمه لخت محروم نمانند! و آیه (وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ)، «و به زنان با ایمان بگو چشم هاى خود را فرو گیرند» نادیده گرفته شد; امروز هم مسأله تعدد زوجات با تعدد شوهر یکى معرفى مى شود، فردا هم عقد موقت با این توجیه که زن کالاى تجارى نیست به چالش کشیده مى شود، پس از آن هم عفاف و حجاب به عنوان این که زنان پاکدامن در حفظ عفت خود خودکفا بوده و نیازى به حجاب ندارد مورد هجوم واقع مى شود و… باش که تا صبح دولتش بدمد کاین هنوز از نتایج سحر است قم ـ دفتر حضرت آیه الله سبحانى ۱۸ آبان ۱۳۹۸ 🔶حاشیه روزنامه اطلاعات از رسانه‌های حامی دولت و جریان اصلاحات محسوب می‌شود که کارگردان اصلی آن آقایان و هستند! از جمله کلیدواژه‌هایی است که به موازات اموری چون ورود زنان به ورزشگاه‌ها، رانندگی زنان، کودک همسری، ازدواج موقت، اخیرا توسط جریان معاند خارج نشین و در ذیل پروژه خرابکارانه مطرح شده و همراهی حداکثری اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان را به دنبال داشته است. آیا طرح این امور، واقعا دغدغه اجتماعی است یا دارد؟! @rozaneebefarda
چرا حوزه مقدسه قم در مقابل مطالب خلاف حسن روحانی ساکت است؟! 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸وقتی که یک سیاستمدار ارشد، آنهم در لباس پیامبر(ص)، تقریر نادرستی از تاریخ و سیره نبوی ارائه می‌دهد و این برداشت ناصواب را دستمایه مطامع سیاسی/جناحی و زمینه‌ساز سازش با اعدا عدو اسلام و تشیع قرار می‌دهد، چه نهادی جز حوزه مستقل و آزادمنش قم، باید به سخن درآید؟! 🔻در اینکه سخنان روحانی حاوی مطالب ناهمگون با تاریخ اسلام است، شکی نیست، چنانکه در وجود رجال مستقل و شجاع و آزادمرد در قم، نیز تردید وجود ندارد، اما سؤال اینجاست که از چه حوزه قم سیاست سکوت پیشه کرده است؟! 🔻بزرگان و طلاب جوان در مقابل این سناریوی خطرناک و سریالی چه تکلیفی دارند؟! @rozaneebefarda
💥فوری فیلم سینمایی با عنوان را هم اکنون از شبکه سوم ببینید 🔻این فیلم در دوران ساخته شد ولی با فشار دولتی‌های به ظاهر طرفدار آزادی بیان، به شدت شد. 🔻فیلم اثر است و موضوع آن زد و بندهای برخی سیاسیون در سطوح عالی اجرایی برای تسهیل فساد اقتصادی است. 🔻پخش این فیلم همزمان با سخنان جنجالی در به حاشیه کشاندن اقدامات ضد فساد ، از هوشمندی و شجاعت رسانه‌ای مدیران شبکه سه حکایت دارد. @rozaneebefarda
روزنه
چرا حوزه مقدسه قم در مقابل مطالب خلاف حسن روحانی ساکت است؟! 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸وقتی
آقای رئیس‌جمهور، کمی آهسته تر! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸رئیس ستاد لشکر 17 علی بن ابی طالب (ع) بود وقتی شهید زین الدین به شهادت رسید هر چقدر به او اصرار کردند فرماندهی لشکر را نپذیرفت به مقامی بالاتر از فرماندهی فکر می کرد و شهادت را نشانه رفته بود... هدفش انجام وظیفه بود و آرزویش . 🔸زمان جنگ ها رنگ و بوی دیگری داشت خیلی ها از پذیرش ریاست و فرماندهی فرار می کردند اگر کسی هم می پذیرفت از باب تکلیف و انجام وظیفه بود نه محبت به دنیا و ریاست... آن زمان ریاست پلی بود به سمت خدا... معبری بود به سمت . 🔸اما امروز برخی راه را گم کرده و به گونه ای به دنیا نگاه می کنند که یادشان رفته قرار است چند صباحی دیگر کوچ کنند... یادشان رفته در این دنیا مسافرند. حاضرند همه را زیر سؤال ببرند تا خودشان رئیس شوند... حاضرند کارهای خوب دیگران را آماج شدیدترین حملات و تهمت ها قرار دهند اما خودشان و اطرافیانشان رئیس باشند... 🔸این چیست که حتی حاضرند تاریخ را تحریف کنند؟! مگر حب مقام چقدر در دلشان نفوذ کرده که به والاترین مخلوق خداوند یعنی هم هتاکی و بی احترامی می کنند و کارهای گران سنگ نبی مکرم اسلام (ص) برای تبلیغ و ترویج دین را نادیده گرفته و حاضرند دست به تحریف سیره ایشان بزنند؟! 🔸این دنیا با انسان چه می کند که بعد از گذشت 6 سال از ریاست حاضر است برای توجیه کارهای اشتباه خود پیامبر را هم زیر سؤال ببرد و کارهای ایشان را کم ارزش جلوه دهد؟! به جای اینکه بگوید در این 6 سال چه کارنامه ای در سیاست و فرهنگ و اقتصاد دارد به دیگران حمله می کند و از پیامبر سوء استفاده؟! 🔸به جای اینکه به خاطر گرانی و بیکاری و تورم و رکود و و هزاران مسأله دیگر از مردم عذرخواهی کند دنبال جنجال های سیاسی است. آیا سرنوشت ها را نمی داند؟ یا می داند اما لجاجت و حب به دنیا و لذت جاه و مقام و بی تقوایی دلیل انجام کارهای سخیف و حرفهای مزوّرانه ایشان است؟! آیا ایشان تاریخ نخوانده است که پیامبر شروع کننده جنگ با قدرتمند متنفّذ مکه بود؟! 🔸آیا ایشان نمی داند در قراردادی که به معروف شد فضا برای تبلیغ حداکثری پیامبر باز شد؟! چرا به پیامبر تهمت می زنید و می گویید: وقتی کفار نقض عهد می کردند پیامبر عهد دیگری با آنها می بست. مگر نتیجه نقض عهد کافران در قرارداد حدیبیه منجر به لشکر کشی پیامبر به سمت و فتح مکه نشد؟! چرا دروغ می گویید و تاریخ را تحریف می کنید؟! 🔸آیا نمی دانی واکنش پیامبر مکرم اسلام در مقابل نقض عهد قبیله بنی قریظه این بود که همه مردان جنگی آنها را کشت؟! آقای کمی آهسته تر به سمت دوزخ حرکت کنید؟! چرا با این عجله می روید؟ آیا می خواهید مصداق این آیه « وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيمِ» باشید که برگناهان خود اصرار دارند و جایگاه آنها جایی است « فِي‌ سَمُومٍ‌ وَ حَمِيمٍ‌» (در میان بادی سوزان و آبی جوشان) «وَ ظِلٍ‌ مِنْ‌ يَحْمُومٍ‌» (سایه ای از دودهای بسیار غلیظ و سیاه)؟! 🔻آقای روحانی از سرنوشت بنی صدرها عبرت بگیرید و به راه و برگردید؟! نگاهتان به ریاست را نگاه شهدایی یعنی نگاه خدمت کنید... به امید اینکه عاقبت به خیر شویم. سیدمحمدمهدی فروتن/استاد حوزه قم @rozaneebefarda
روزنه
چرا حوزه مقدسه قم در مقابل مطالب خلاف حسن روحانی ساکت است؟! 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸وقتی
آقای روحانی و فهم عمیق تاریخ اسلام! 💥فتأمل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ۱. هر سخن وقتی نقد می‌شود، که ارزش علمی داشته باشد یا عده‌ای باور کنند و به خطا بیفتند. لذا پاسخ سخنان دُرَر بار رئیس جمهور لازم نیست. ۲. سخنان بی استناد و گزینش یک گزاره‌ی مشکوک از بین ده‌ها گزاره‌ی محتمل الصدق، سخنی متین نیست، بلکه به بازیگری بیشتر شباهت دارد. ۳. این که زعمای حوزه در برابر بازی با سیره معصومان‌علیهم‌السلام ساکت‌اند، در تاریخ خواهد ماند. ۴. روسیاهی این اتهامات به معصومان هم ایضا. ۵. اما در این شرایط، آقای روحانی عملا در حال ایجاد دو قطبی در جامعه است. در زمین او بازی نکنیم. ۶. خودش را نمی‌دانم، اما دیگران خوب به یاد دارند، که گفت در شرایط امروز کشور اختلاف افکنی و ... گناه بزرگ است. آیا او می‌خواهد فسقش را اثبات کند؟ ۷. شورای نگهبان، ایشان را مجتهدی عادل! در خبرگان می‌داند؟ ۸. مطالبات را از او دنبال کنیم. ۹. به قول آقای رحیم‌پور ممکن است این دوران پایانیِ دولتش، سخنان حکیمانه‌تری هم بگوید، باید پرسید تو چه کرده ای؟! ۱۰. ألا لعنة الله على القوم الظالمين. حجت‌الاسلام حامد كاشانى @kashani1395 @rozaneebefarda
💥اختصاصی فقه؛ به مذاق دولت نگاهی انتقادی به مقاله سروش محلاتی در کتاب «فقه و دولت» صفحه۱از۴ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹«فقه و دولت» عنوان کتابی است که (شاخه حوزوی جریان و تاسیس شده توسط کاظم قاضی زاده از اعضای مؤثر ) منتشر کرده و حاوی دیدگاه‌های آقایان:« سیف‌الله صرامی، عبدالله حاجی صادقی-محمدجواد ارسطا، -هاشم نیازی، کاظم قاضی‌زاده، ، ، مهدی پورحسین، محمدهادی فتاح، ، محمدجواد فخار طوسی و حجت‌الله بیات» است. 🔻در ادامه به نقد یکی از نوشتارهای مندرج در این مجموعه خواهیم پرداخت. 🔸محمد سروش محلاتی؛ ستون‌نویس سابق روزنامه جمهوری اسلامی که امروز بر مسند تدریس فقه نشسته است. کسی که با دو دوست دیرینه‌اش «سید ضیاء مرتضوی» و «سیدجواد ورعی» مؤسسه‌ای به نام « » تأسیس کردند و آن را اداره می‌کنند و البته ارتباط خوبی با شبه‌گفتمان دولت اعتدال دارند. این مؤسسه به تازگی کتابی با عنوان «فقه و دولت» که مجموعه‌ای از مقالات و گفتارهاست منتشر کرده است. وابستگی سیاسی برخی از نگارنده‌ها به برخی جریانات غرب‌زده واضح است و قرار گرفتن نام برخی دیگر در کنار آن‌ها موجب تعجب و تأسف است. این کتاب تحت عنوان «مجموعه نظریه‌پردازی‌های مؤسسه فهیم» چاپ شده است و انتظار می رود از استحکام علمی فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد چراکه نظریه‌پردازی در حوزه دین؛ در مرز باریک نوآوری و بدعت قرار دارد و ناشی بودن نظریه‌پرداز یا گرایش‌های شخصی وی او را در مهلکه بدعت خواهد انداخت. از این کتاب مقاله «تأملی در مشروعیت امر به معروف و نهی از منکر فراگفتاری» از محمد سروش محلاتی را انتخاب کردیم تا مشتی باشد از خروار تازه‌پیدای فهیم. 🔸محمد سروش محلاتی در این مقاله بررسی می‌کند که آیا «امر به معروف و نهی از منکر عملی» از دید شرع جایز است یا خیر؟ وی تلاش می‌کند نهی از منکر عملی را زیر سؤال ببرد اما آیا تلاش وی مطابق چارچوب و اصول فقهی انجام شده است یا گرایش سیاسی خاص وی در تعیین پاسخ مؤثر بوده است و بر استنتاج او سایه انداخته است؟ برای رسیدن به جواب مطالب وی را بررسی می‌کنیم. 🔹نویسنده در ابتدای سخن خود می‌گوید: «از امر به معروف و نهی از منکر یدی دو تفسیر مختلف وجود دارد که در فقه ما سابقه دارد. الف) شخص آمر به معروف به گونه‌ای عمل کند که با عمل خود الگویی ارائه کند که در رفتار دیگران تأثیر بگذارد. شیخ طوسی در کتاب نهایه این تفسیر را ذکر کرده و عده‎ای دیگر همین تعبیر را دارند...»(فقه و دولت ص259) با نگاهی به نهایه می‌بینیم که شیخ طوسی نهی از منکر یدی را منحصر در ارائه الگوی عملی نمی‌کنند ایشان می‌فرمایند: « و الأمر بالمعروف يكون باليد و اللّسان.فأمّا باليد، فهو أن يفعل المعروف و يجتنب المنكر على وجه يتأسّى به النّاس... و قد يكون الأمر بالمعروف باليد بأن يحمل النّاس على ذلك بالتأديب و الرّدع و قتل النّفوس و ضرب من الجراحات... و إنكار المنكر يكون بالأنواع الثلاثة التي ذكرناها: فأمّا باليد، فهو أن يؤدّب فاعله بضرب من التأديب: إمّا الجراح أو الألم أو الضّرب. » 🔹ظاهرا جناب سروش محلاتی تنها خط ابتدایی را خوانده‌اند و ما بقی را ندیده‌اند یا دیده‌اند ولی آگاه کردن مخاطب از آن را به صلاح ندیده است. آقای سروش محلاتی ادعا می‌کنند که عده‌ای دیگر نیز همین تفسیر را از امر به معروف یدی دارند ولی منبعی برای کلام خود ذکر نمی‌کنند. 2. نویسنده در بخش دیگری از مقاله می‌گوید:«عده‌ای از فقها وجوب امر به معروف و نهی از منکر را عقلی می‌دانند. این بزرگان وجوب امر به معروف و نهی از منکر را مستند به قاعده لطف می‌دانند. طبق تقریر متکلمین هر عملی که مقرب عبد به خدا باشد به اقتضای لطف بر خدا لازم است که آن را انجام دهد، البته به گونه‌ای که موجب اضطرار و الجاء بنده نشود.... [بر همین اساس] باید امر به معروف کرد البته نه به گونه‌ای که سلب اختیار از دیگران کند چون با قاعده لطف در تناقض خواهد بود.»(فقه و دولت ص261-260) 🔹سروش محلاتی از این مطلب نتیجه می‌گیرد که طبق دلیل عقلی؛ نهی از منکر شامل اقدام عملی نمی‌شود چراکه موجب الجاء است و الجاء خلاف لطف. اما به این استدلال از چند حیث اشکال وارد است: الف) آن‌چه موجب الجاء است و خلاف لطف؛ رفع‌الاختیار من جانب الله است و نه دفع‌الاختیار من جانب الخلق آن هم به نحو جزئی. انسان موجودی است ذاتا مختار در نتیجه اگر قوه اختیار از دایره وجود او حذف شود یکی از کمالات ذاتی وی از او سلب شده است و این خلاف لطف است به علاوه قوه اختیار سرمنشأ تکلیف و پیش‌رفت معنوی انسان است و سلب این قوه از این حیث نیز خلاف لطف است. متکلمین به این حالت الجاء می‌گویند که همان رفع‌الاختیار است. 🔻لینک صفحه دوم یادداشت: https://eitaa.com/rozaneebefarda/2350 @rozaneebefarda ادامه👇
فقه؛ به مذاق دولت نگاهی انتقادی به مقاله سروش محلاتی در کتاب «فقه و دولت» صفحه۲از۴ 🔸طبیعی است هیچ انسانی توانایی ندارد قوه اختیار را از ذات شخص دیگری سلب و رفع کند چراکه انسان‌ها در عرض یکدیگر هستند و احاطه وجودی بر یک‌دیگر ندارند تا بتوانند اجزاء ذاتی یک‌دیگر را سلب کنند. البته به نحو جزئی می‌توانند مانع فعلیت آن بشوند.(دفع‌الاختیار) مشخص است که مانع فعلیت اختیار شدن آن هم به نحو جزئی نه تنها الجاء نیست و خلاف لطف محسوب نمی‌شود بلکه در برخی موارد ضروری نیز هست. مثل جایی که شخص با اختیار می‌خواهد خود را بیهوده در معرض خطر بیندازد و از بین ببرد و شخص دیگری نیز توانایی نجات وی را دارد. 🔹ب) دفع‌الاختیار نه تنها در برخی موارد پسندیده است بلکه لازمه قهری حیات اجتماعی است. به طور مثال وقتی یک نفر مسئول اداره جامعه می‌شود طبیعتا اختیارات فرد زیر دستش محدود می‌شود و هرکاری را نمی‌تواند انجام دهد و مسئول بالادستی در حیطه وظایف و اختیاراتش می‌تواند امر و نهی کند. آیا جناب سروش محلاتی این محدودیت اختیار را نیز الجاء و خلاف لطف می‌دانند؟ 🔹پ) علاوه بر نکات فوق؛ در جایی که سوء اختیار به جامعه لطمه بزند دفع آن امری عقلایی و مقتضای لطف به اجتماع است. به طور مثال عقلا کسی را که دزدی می‌کند از بدیهی‌ترین اختیاراتش مثل انتخاب مسکن محروم می‌کنند و به زندان می‌اندازند. آیا این دفع اختیار نیز خلاف لطف است؟ ت) پاسخ این شبهه سروش محلاتی؛ به گونه‌ای در کلام علامه حلی آمده است. عده‌ای گفته‌اند اگر به قاعده لطف برای اثبات امر به معروف و نهی از منکر استناد کنیم لازمه‌اش این است که خداوند امر و نهی تکوینی کند که موجب الجاء می‌شود. طرفداران قاعده لطف در امر به معروف؛ پاسخ داده‌اند اشکال مشترک‌الورود است و نهی مکلفین هم موجب الجاء می‌شود علامه پاسخ داده‌اند که بین منع تکوینی خداوند متعال با منع خلق تفاوت هست و منع خلق هیچ‌گاه موجب الجاء نمی‌شود.(تذکرة الفقهاء ج9 ص442) 🔹بنابراین رد سروش محلاتی بر دلیل عقلی نهی از منکر عملی مردود است. هرچند شاید اشکالات دیگری به استفاده از قاعده لطف برای اثبات وجوب امر به معروف وارد باشد. 3 .محمد سروش محلاتی پس از فراغت از دلیل عقلی امر به معروف، به دنبال ادله لفظی آن می‌رود و به مفهوم‌شناسی امر و نهی می‌پردازد: « عنوان امر و نهی چه بار معنایی دارد؟ صاحب جواهر معتقد است که کلمه امر شامل اقدام عملی نمی‌شود و نهی هم شامل ممانعت عملی نمی‌شود و فقط واژه امر و نهی شامل مرحله لسانی یا کتبی –گفتاری نوشتاری- است و به لحاظ واژه، عمل را در برنمی‌گیرد. فقهای دیگر نیز این نکته را پذیرفته‌اند، محقق سبزواری می‌نویسد: ان الامر و النهی مختصان بالالفاظ و ما فی معناها دون الافعال 🔹ملا احمد نراقی نیز در کتاب خود آورده است: ان الثابت من النهی عن المنکر هو المنع قولا لأنه حقیقة النهی. آیت‌الله حکیم می‌نویسد: ان النهی عن المنکر یراد منه الزجر عن المنکر تشریعا بمعنی احداث الداعی الی الترک ایشان در ادامه می‌فرمایند نه این‌که امر به معروف و نهی از منکر اقدامی عملی برای عمل یا ترک عملی باشد.»(فقه و دولت ص262) 🔹اشکالی که بر سخنان وی وارد است: 1. این کلام فقها صرفا یک بحث لغوی است و الا از حیث اصطلاحی و فقهی همه قائل‌اند که امر به معروف شامل مرحله عملی هم می‌شود. صاحب جواهر رحمه‌الله در این زمینه ادعای عدم خلاف می‌کنند: «مراتب الإنكار ثلاث بلا خلاف أجده فيه بين الأصحاب: الأولى الإنكار بالقلب... المرتبة الثانية و الثالثة و هي الإنكار باللسان و باليد لاخلاف فی وجوبهما(جواهر الکلام ج21 ص374) 🔸نکته جالب این‌که محققین این کتاب برای استناددهی کلام سروش محلاتی نشان دقیقی از جواهر نداده‌اند و مخاطب را به ج21 ص351 ارجاع داده‌اند که ابتدای مبحث نهی از منکر جواهر است و صرف نقل روایات است و نه مفهوم‌شناسی امر و نهی. شاید محققین کتاب نیز ادعای سروش را در جواهر نیافته‌اند. 2. محقق سبزواری نیز نه تنها مرتبه عملی نهی از منکر را می‌پذیرد بلکه قول سیدمرتضی را اقرب می‌داند.(کفایة الاحکام ج1 ص409) سیدمرتضی بنابه نقل شیخ طوسی (الاقتصاد ص150) قائل است که در اجرای مرتبه عملی امر به معروف نیازی به حکم حاکم نیست. 3. مرحوم نراقی نیز با وجود این‌که نهی از منکر لغوی را تنها شامل نهی لفظی می‌داند اما از حیث اصطلاحی و حکمی نهی از منکر عملی را می‌پذیرد:« الثابت عن النهی عن المنکر هو المنع قولا، لأنه حقیقة النهی، أو ما ثبت وجوبه زائدا علیه أیضا-کالضرب و نحوه-» (مستند الشیعة فی احکام الشریعة ج14 ص100) 🔻لینک صفحه سوم یادداشت: https://eitaa.com/rozaneebefarda/2351 @rozaneebefarda ادامه👇
فقه؛ به مذاق دولت نگاهی انتقادی به مقاله سروش محلاتی در کتاب «فقه و دولت» صفحه۳از۴ 4. با خوانش متن کامل مستمسک مرحوم آیت‌الله حکیم (ج14 ص60) پی به تحریف کلام ایشان توسط سروش محلاتی می‌بریم. مرحوم آیت‌الله حکیم در خصوص این‌که آیا امر به معروف و نهی از منکر شامل ترک مقدمات منکر نیز می‌شود یا نه؟ فرموده‌اند : «النهي عن المنكر يراد منه الزجر عن المنكر تشريعاً، بمعنى: إحداث الداعي إلى الترك، فلا يقتضي وجوب ترك بعض المقدمات لئلا يقع المنكر» 🔸همان‌طور که واضح است ایشان نفرموده‌اند امر به معروف و نهی از منکر از حیث لغوی شامل اقدامات عملی نیست بلکه صرفا فرموده‌اند نهی از منکر شامل ترک مقدمات منکر نمی‌شود چراکه نهی از منکر یعنی زجر و رفع‌المنکر و این یعنی شخصی منکری را انجام دهد و در مقابل مکلفین (از هر طریقی: زبانی یا عملی) انگیزه ترک را در فاعل منکر ایجاد کنند ولی وقتی هنوز منکری نباشد نهی از منکر هم معنا نخواهد داشت. 5. شهید بهشتی طبق نقل سروش محلاتی آیاتی را آورده‌اند تا اثبات کنند امر به معروف و نهی از منکر شامل اقدامات عملی نیز می‌شود. نقد سروش این است که آیات و روایات مستعمل فیه را اثبات می‌کند و نه موضوع له. (فقه و دولت ص264-263) پاسخ این شبهه سروش نیز واضح است: در اثبات حکم شرعی؛ موضوع له ملاک نیست بلکه مستعمل فیه عرفی و شرعی ملاک است و امر به معروف در شرع اعم از لسانی و عملی است. 6. امر و نهی یک معنای عقلایی دارد که همان خواستن یا برانگیختن افراد به سمت کاری یا بازداشتن وی از امری است. فعل نزد عرف و عقلا لسان دارد که امروزه «زبان بدن» نامیده می‌شود. برخی دانشمندان زبان‌شناسی معتقدند بیش‌تر مفاهیم در تعاملات انسانی به وسیله زبان بدن به اشخاص منتقل می‌شود. با این مقدمه باید گفت که انسان همان‌گونه که با زبان خود می‌تواند امر و نهی کند، با افعال خود نیز می‌تواند آن را ابراز کند. در نتیجه لفظ صرفا ابزاری برای ابراز امر و نهی است و فعل نیز می‌تواند ابزاری برای آن باشد. 7. سروش محلاتی پس از این‌که می‌گوید امر و نهی از حیث لفظی شامل اقدام عملی نمی‌شود؛ سراغ تناسب حکم و موضوع و تنقیح مناط می‌رود و می‌گوید امر به معروف و نهی از منکر را از این دو باب هم نمی‌توان شامل اقدام عملی دانست. 🔹آیت‌الله شبیری و سیدمحمدتقی شیرازی در این زمینه از تناسب حکم و موضوع و تنقیح مناط استفاده نموده‌اند که سروش کلام ایشان را نقد می‌کند: « از فرمایش آیت‌الله شبیری استفاده می‌شود که مقصود اصلی از نهی از منکر، عدم وقوع آن است، آیا عدم وقوع منکر حکمت است یا علت؟ اگر علت باشد می‌توان خیلی زیاد توسعه داد، ولی از کجا بفهمیم که این علت است شاید مقصود امر گفتاری باشد تا ایجاد انگیزه فعل خوب و ترک فعل بد در مردم شود، و دیگران با «انگیزه خود» کار خوب را انجام داده و یا کار بد را ترک کنند... خیلی فاصله است بین گفتاری که ایجاد داعی می‌کند چه گفتار و چه نوشتار. با عملی که موجب صدور فعل به صورت قهری از دیگری شده و کار را بر او تحمیل می‌کند.»(فقه و دولت ص266-265) 🔸نکته نقض این‌که با همین مناط آقای سروش ؛ وجوب اقدام عملی در نهی از منکر اثبات می‌شود چراکه اگر علت؛ «ایجاد انگیزه فعل خوب و ترک فعل بد» باشد امر و نهی منحصر در ایجاد انگیزه لفظی نخواهد بود چراکه مسلما رفتار عملی و امر و نهی فعلی افراد انگیزه‌زاست و از قضا بیش‌تر از لفاظی نیز تأثیرگذار است و بسیاری اوقات فشار آوردن بر فرد یا منع کردن او از کار ناپسند انگیزه‌ای می‌شود برای تأمل و تغییر. 8. آقای سروش محلاتی در ادامه تلاش کرده آیت‌الله میرزا جواد تبریزی رحمه‌الله را نیز مخالف امر به معروف عملی نشان دهد. او از قول ایشان می‌گوید: «روایتی که سندا و دلالتا تام باشد و اثبات کند که چیزی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر یدی باشد، نداریم.» و عبارت اصلی کلام ایشان را نیز می‌آورد.(فقه و دولت ص265) تا اینجا نقل وی بدون اشکال است اما مسئله این‌جاست که آقای سروش یا ادامه کلام مرحوم آیت‌الله تبریزی را ندیده یا دیده و بنا به دلایلی مانند همیشه از ابزار تقطیع نابجا و استفاده کرده است. 🔻لینک صفحه چهارم یادداشت: https://eitaa.com/rozaneebefarda/2352 @rozaneebefarda
فقه؛ به مذاق دولت نگاهی انتقادی به مقاله سروش محلاتی در کتاب «فقه و دولت» صفحه۴از۴ 🔹مرحوم آیت‌الله تبریزی در ادامه کلام خود می‌فرمایند: «ضرب یا جرح دیگران» با «وجوب حمل فرد بر معروف یا ترک منکر» متزاحم هستند و در فرض عدم احراز اهمیت، وجوب حمل فرد بر معروف ساقط است چراکه مقدمه تحققش جایز نیست. 🔸علاوه بر این «وجوب حمل فرد بر معروف یا ترک منکر» که از آن به «منع از منکر» تعبیر می‌شود محل تأمل است. ایشان در ادامه می‌فرمایند: «نعم قوله سبحانه يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نٰاراً يمكن استفادة الوجوب منها بالإضافة الى الأهل و لو كان المنع عن المنكر بالإيذاء و نحوه بشهادة الصحيحة بأن المنع المزبور إحسان بل يمكن ان يقال لا يحتمل عادة ان يكون المنع عن محارم اللّٰه إحسانا و برا بالإضافة إلى الأم و الأهل و لا يكون إحسانا بالإضافة إلى السائرين و لذا لا يبعد جواز المنع مطلقا كما لا يبعد الالتزام بان على الحاكم و والي المسلمين المنع في موارد كون المنكر بشيوعه موجبا لفساد المجامع الإسلامية و طمس معالم الدين عن بلاد المسلمين كما لا يخفى.»(ارشاد الطالب ج3 ص48) 🔹همان‌طور که واضح است ایشان با وجود انکار اولیه؛ به وجوب منع از منکر عملی به ویژه از جانب حکومت اسلامی متمایل هستند.ضمن این‌که مطلب مورد استفاده سروش از حاشیه ایشان بر مکاسب است که حیث علمی دارد و معلوم نیست در مقام بیان ادا شده باشد چنانکه ایشان در کتاب افتایی خود؛ امر به معروف عملی را جزء مراتب این فریضه می‌آورند و آن را به شرط اذن حاکم شرعی جایز می‌دانند.(منهاج‌الصالحین ج1 ص362) 9. سروش محلاتی بعد از تلاش‌های ناقص برای اثبات مدعای خود، می‌گوید: «باید توجه داشت که: بخش مهمی از روایات اقدامات عملی از حضرت علی علیه‌السلام است و اشاره به فتنه جمل و فتنه‌های معاویه و خوارج دارد و حضرت می‌فرمودند باید امر به معروف و نهی از منکر یدی و اعمال قدرت در برابر آن طاغی‌ها و اشرار کرد، ولی آیا از این‌ها می‌توان استفاده کرد که در جامعه اسلامی هر شیعه‌ای ولو فاسق، مشمول همین حکم است»(فقه و دولت ص265) 🔹اشکال بدیهی کلام وی این است که مورد مخصص نیست و صرف این‌که روایات نهی از منکر عملی از لسان مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام صادر شده است دلیل نمی‌شود که این حکم مختص مبارزه با طغاة و اشرار باشد. ضمن این‌که این کلام سروش محلاتی اعترافی است به این‌که امر به معروف و نهی از منکر از حیث مفهومی(ولو استعمالی) شامل جنگ علیه طغاة و اشرار نیز می‌شود. 10. سروش محلاتی در آخر کلامش ادعای وجود معارض علیه روایات مثبت اقدام عملی در نهی از منکر را می‌کند که هیچ دلیلی برای اثبات مدعای خود اقامه نمی‌کند.(فقه و دولت ص266) 🔻در پایان؛ به سؤال ابتدای یادداشت برمی‌گردیم. از دیدگاه سروش محلاتی؛ آیا نهی از منکر عملی جایز است؟ برای کسی که با ساز و کار فکری سروش آشنا باشد پاسخ به این سؤال آسان است. محمد سروش محلاتی در چارچوب فقه سیاسی خود به حکمی که مخالف عرف کشورهای غربی و بر خلاف نظر رایج کارگزاران دولت اعتدال باشد نمی‌رسد و طبیعتا باید پاسخ وی منفی باشد. اما برای رعایت اخلاق علمی و روشن‌گری عینی در این زمینه مقاله وی در کتاب «فقه و دولت» را بررسی کردیم. حال باید مقالات دیگر این کتاب را نیز بررسی کرد تا مشخص شود آیا عنوان واقعی این کتاب «فقه و دولت» است یا «فقه به مذاق دولت». @rozaneebefarda
پاسخ صریح واکنش آیت‌الله سیفی مازندرانی به سخنان تحریف آمیز در خصوص سیره نبوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت‌الله سیفی مازندرانی در واکنش به سخنان روحانی در خصوص پیمانهای پیامبر اسلام با کفار و نقض آن گفت:‌ 🔘 هرمذاکره ای در اسلام،‌ که مخالف با اصول بیان شده قرآن باشد، خلاف حکم قرآن و نامشروع است، خدای متعال در قرآن کریم برای پیامبرش اصول و حدودی در مذاکره قرار داده است و رسول خدا(ص) نیز به این شروط و اصول کاملا پایبند بودند. ◽️سوره توبه، اصل را بر گذاشته و چنین میفرماید: که ای مؤمنین! اگر خدا و رسولش را قبول دارید بدانید که در معاهده ای که با کفار و سران کفر می بندید اصل بر بی اعتمادی است، مذاکره کنید ولی اعتماد نکنید. ◽️قرآن کریم، بنا را بر بیزاری و از مشرکینی گذارده که با شما عهد بسته اند و در ادامه کسانی که با آنها معاهده بسته اید را همراه با دو قید استثناء کرده است: «ثم لم ینقصوکم شیئا و لم یظاهروا علیکم احدا فاتمو الیهم عهدهم»؛ مگر کفار معاهدی که وقتی با شما عهد می بندد شما را تحقیر نکنند و بر شما نقص وارد نکنند و ضربه نزنند. ⚡️اکنون سؤال ما این است که در همین کدام یک از این اروپایی ها و اعضای5+1 به شما ضربه نزده و وفادار نسبت به شما بوده اند و شما را پشتیبانی کرده اند؟ مگر نه این است که اینها دائما هم پیمان آمریکا و اسرائیل و صهیونیست هستند؟ عبارت «و لم یظاهروا علیکم احدا» نکره در سیاق نفی است که افاده عموم می کند و به این معناست که هیچ دشمنی از دشمنان شما را پشتیبانی نکنند. ◽️کشورهای مذکور هر جا که شما را ضعیف ببینند همه با هم علیه شما متحد و هم صدا میشوند، مگر فتنه سال 88 یادتان رفته است؟! مگر در تظاهرات خیابانی اخیر تجربه نکردید؟! اینها اگر قدرتشان برسد به شما لحظه ای مجال نمی دهند؛ لذا شما با چه مجوزی به مذاکرات ادامه می دهید؟ بدون شک ادامه این مذاکرات در صورتی که مخالف با اصول بیان شده قرآن باشد خلاف حکم قرآن و نامشروع است. 🔴در ادامه سوره توبه آمده است: «کیف و ان یظهروا علیکم لایرغبوا فیکم الًّا و لا ذِمّة»؛ چگونه بر آنها اعتماد میکنید در حالی که اگر در جایی در نقطه ضعف واقع شوید و آنها خودشان را در نقطه قوت ببینند؛ اصلا هیچ عهد و پیمانی را پایبند نیستند و به آن عمل نمیکنند. ◽️طبق آیاتی که بیان شد، هر معاهده ای بسته می شود باید تضمین کننده باشد چرا که فلسفه مذاکرات پیامبر اکرم(ص) این بود که حضرت برای مسلمین عزت و استقلال ایجاد کند و اگر خوف عقلایی داده شود که این مذاکرات موجبات تشعیف اسلام و مسلمین است مشروع نمی باشد. ◽️ کسی که در یک تریبون عمومی مطلبی را وارونه بگوید یا است، یعنی نمی داند که نمی داند که خب معذور است؛ اما اگر احتمال خلاف می دهد و دیگران به او تذکر داده اند در چنین مواردی او مرتکب شده است و واجب است که شبهه مطروحه را اصلاح نماید. ◽️ چنین مسئولی که در یک تریبون عمومی مواضع و راهبردهای کلان ولی امر مسلمین و نظام اسلامی را زیر سوال می برد آیا می شود گفت که التزام عملی به ولایت فقیه دارد؟ قطعا چنین فردی صلاحیت برای هیچ پستی در نظام اسلامی را ندارد. 🔻متن کامل:👇 http://hawzahnews.com/news/871667 @rozaneebefarda