eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
247 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی گذری بر دیدگاه های آیت‌الله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم [صفحه ۲ از ۶] ▪️طبق بیان آیت‌الله مصباح، بر این نظریه ۳ دسته اشکال وارد است: ▫️الف/ یک دسته از اشکالات را همه‌ی مکاتب حقوقی و سیاسی به این دیدگاه وارد کرده اند: ▫️متصدیان امور حکومتی که مردم آنان را برمی‌گزینند منتخب همه‌ی افراد جامعه نیستند بلکه منتخب رای دهندگان‌اند. ضمنا اگر در نظر داشته باشیم که رای دهندگان معمولا بخشی از افراد جامعه‌اند نه همه آنان، روشن خواهد شد که متصدیان امور حکومتی گاهی فقط نمایندگان جزء کوچکی از کل جامعه‌اند. ▫️خب در اینجا پرسشی رخ می‌نمایاند که چرا همه‌ی افراد جامعه ملزم‌اند که این متصدی را بپذیرند و از وی اطاعت کنند؟ ▫️مگر در دموکراسی بنا نبود که چون همه ی مردم نمیتوانند مستقیم و بی‌واسطه در حکومت دخالت کنند، کسانی را به نمایندگی خود برگزینند؟ بر این اساس وکیل فقط حق دارد در امور مُوکِلان خود دخالت کند و نمی‌تواند حاکم بر همه‌ی افراد جامعه باشد. نماینده‌ی اکثریت افراد جامعه حق ندارد بر آن اقلیتی حکومت کند که او را بر نگزیده اند. کسی که رای می دهد، با رایش نماینده خود را معین می کند، نه نماینده‌ی همه مردم را. ▫️آیت‌الله مصباح در کتاب "حکیمانه ترین حکومت" می‌گوید: برخی آمده‌اند و به این اشکال پاسخ‌هایی داده اند به این صورت که: ▫️اولا زمانی که کسی به یک نظام سیاسی و قانون اساسیِ آن، رای مثبت داد و پذیرفت که رای اکثریت مُطاع و متبع باشد، در واقع مقتضای قانون اساسی و نتیجه ی انتخابات را هر چه باشد پذیرفته است. ▫️ثانیا؛ هر حاکمی در آغاز فقط بر کسانی حاکمیت دارد که او را پذیرفته‌اند ولی مخالفانش یا به حاکمیت وی رضایت می دهند یا نه. در صورت دوم به صلاحدید خودش یا در همان سرزمین می‌ماند و یا به سرزمین دیگری می رود. ▫️آیت‌الله مصباح میفرماید: این پاسخ بی اشکال نیست. ▫️اولا؛ قانون اساسی نیز به پشتوانه‌ی آرای مردم ارزش و اعتبار می‌یابد. بنابراین چه بسا کسانی باشند که به آن نیز رای مثبت نداده‌اند. به چنین کسانی نمی‌توان گفت که چون قانون اساسی را پذیرفته‌اند، باید به لوازم آن نیز تن در دهند. ▫️ثانیا کسانی که مدتی دراز در سرزمینی خاص و میان مردمی زیسته و خو گرفته اند، چگونه می توانند به آسانی ترک وطن نمایند؟! ▫️چنین کسی وقتی مخیر می شود که یا به قوانین نامطلوب و متصدیان نا محجوب تسلیم شود یا راه سفر در پیش گیرد، البته راه نخست را برمی‌گزیند، اما این بدان معنا نیست که از این قوانین و متصدیان راضی و خوش دل اند. بلکه دفع افسد به فاسد کرده‌اند و به شر کمتر رضایت داده اند‌. ▫️ب/ اشکال دیگری ذیل اشکال کلی اول: در بسیاری موارد عملا چند صد تن بر چند صد میلیون تن حکومت می‌کنند. فرض کنیم که تعداد نفوس کشوری ۲۰۰ میلیون و تعداد اعضای مجلس قانونگذاری آن کشور هزار تن باشد. نیز فرض کنیم که بیش از پانصد تن از اعضای مجلس به قانونی رای مثبت دهند که قاطبه‌ی مردم آن کشور با آن مخالفند. در این حال چون اکثریت مجلسیان این قانون را تصویب کرده اند، به مرحله ی عمل در می آید و مخالفت همه ی مردم نیز چیزی از قانونیت آن نمی کاهد‌. آیا نمیتوان گفت در این گونه موارد گروهی که شمار آنها اندکی فراتر از پانصد است، بر ۲۰۰ میلیون تن حاکم‌اند. اعضای مجلس قانونگذاری را مردم بر می‌گزینند ولی در بسیاری مسائل نمایندگان مردم رایی بر خلاف رای خود مردم دارند. ▫️اساسا در تعارض رای نماینده با رای خود مردم، جانب کدام یک را باید گرفت؟ نماینده‌ی مردم استدلال می کند که مردم او را برگزیده اند و بنابراین باید رایش را بپذیرند. استدلال مردم نیز این است که آنان وی را برگزیده اند تا نماینده ی آنان باشد نه نماینده‌ی مخالفان آنان. در این گونه موارد چه باید کرد؟ ▫️بر اساس مبانی نظری دموکراسی، باید حق را به مردم داد ولی در عمل حق را به نمایندگان مردم می دهند. @rozaneebefarda ادامه👇
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی گذری بر دیدگاه های آیت‌الله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۳ از ۶] ▫️ج/ اشکال سوم ذیل اشکال کلی اول: در دموکراسی جدید از "رای آزاد مردم" بسیار سخن به میان می آید ولی در عمل رای آزاد به ندرت یافت می شود. تقریبا در همه ی کشورها، اقلیت شیطان صفتی هستند که می‌کوشند با فریب دادن مردم از ضعفهای آنان سوءاستفاده کنند که سرانجام همان رایی را از صندوق‌ها بیرون آورند که خود می‌خواهند. آزادانه بودن رای تنها به این نیست که دست و قلم‌ها را آزاد بگذارند بلکه افزون بر آن باید مغزها و اندیشه ها را نیز آزاد گذاشت. ▪️۲. دسته دیگر اشکالات بر دموکراسی را مکاتب غیر پوزیتویستی مطرح میکنند. آنان به مصالح و مفاسد واقعی فراتر از رای و میل مردم قائلند. ▫️برخی از آن اشکالات عبارتند از: الف/ از آنجا که آدمیان دستگاه قانونگذاری و دستگاه حکومت را برای آن میخواهند که مصالح اجتماعی‌شان را تامین کنند، نباید انتخابات متصدیانِ قانونگذاری و حکومت را برعهده ی مردم گذاشت، زیرا اکثر قریب به اتفاق مردم نه خودشان مصالح خویش را می شناسند و نه کسانی را برمی‌گزینند که مصلحت شناس باشند زیرا انتخاب افراد مصلحت شناس فرع بر شناخت آنهاست و این شناخت برای همه‌ی مردم میسر نیست. ب/ اکثریت مردم در پی دستیابی به منافع مادی و عاجل و آنی شخص و گروه خویش اند. بنابراین کسانی را به نمایندگی بر می گزینند که همان منافع را برایشان تامین کنند و کسانی را که در اندیشه‌ی مصالح دنیوی و اخرویِ همه ی اعضای جامعه بلکه همه‌ی انسانها باشند، چندان خوش نمیدارند. به عبارت دیگر بیشتر انسانها به دنبال لذات زود گذرند نه سعادت پایدار حال آنکه متصدیان امور باید کسانی باشند که مصلحت مردم را بخواهند نه خوشایندشان را. خیلی ها خیال می کنند این حرف قائلین قابل توجهی ندارد اما جالب است بدانید حتی بزرگانی چون شهید بهشتی قریب به این مضمون را بیان نموده اند. ▫️مرحوم شهید بهشتی در کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" صفحه ۱۹۰ می فرماید: عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است نه با تمایلات اکثریت. ▪️۳. دسته ی سوم اشکالاتی است که تنها "الهیون" مطرح می‌کنند. اشکال الهیون بر دموکراسیِ جدید، اساسی تر و مهم‌تر است. ▫️آیت‌الله مصباح در بیان اشکال الهیون میفرماید: چرا مردم حق دارند کسانی را برای وضع یا اجرای قوانین اجتماعی و حقوقی بر گزینند و به کار گمارند؟ ▫️وضع قانون، اصالتا مختص خداوند است که هستی بخش همه‌ی انسانها است. تنها در صورتی یک انسان حق دارد برای مردم قانون وضع کند که خداوند متعال در آن مورد قانونی وضع نکرده باشد و نیز به وی اذن قانونگذاری داده باشد. به همین ترتیب هیچ انسانی حق حکومت بر دیگران را ندارد مگر به اذن الهی و اگر خداوند کسی را به حاکمیت بر مردم منصوب فرمود، چه آنان بخواهند و چه نخواهند، وی حاکم آنان خواهد بود. ▪️البته ممکن است کسانی ادعا کنند که هر چند بر نظامهای دموکراتیک اشکالاتی وارد است، باید پذیرفت که دموکراسی بهترین نظام سیاسی می باشد که بشر تاکنون بدان راه یافته است. پس بهتر است که در عین پایبندی به مبانی نظری دموکراسی، بکوشیم تا از نواقص و معایب آن بکاهیم و آن را گام به گام به حد مطلوب نزدیک کنیم. ▪️این سخن پذیرفتنی نیست زیرا هم بر اساس مبانی فکری الهیون و هم غیر الهیون، نظامهایی را میتوان طرح و عرضه کرد که به مراتب بیش از دموکراسی جدید مصالح انسانها را تامین کند. ▪️ما بر خلاف پوزیتویست ها معتقدیم که وظیفه حکومت تامین مصالح مردم است نه خواسته‌ها و پسندهای‌ آنان. بر این پایه میتوان نظامی را پیشنهاد داد که مردم از طریق انتخابات کمابیش در تدبیر امور دخالت کنند و هم مصالح اجتماعی شان تامین شود‌. ▪️نکته ی مهمی که در این بیانِ آیت‌الله مصباح باید دقت شود و اتفاقا غرض ورزان برای تخریب و تحریف ایشان سوءاستفاده های بسیاری از این جمله کرده اند این است که این جمله به این معنا نیست که از نظر ایشان خواسته های مردم بی ارزش است بلکه میخواهند بفرمایند که خواسته ها باید بر محور مصالح و منافع خود این مردم باشد چرا که گاهی خواسته های اشتباه خود آنان را نابود میکند کمااینکه این تجربه را در سالهای اخیر به چشم دیدیم. خواست مردم مهم است اما باید بر محور مصالح خودشان باشد آنهم مصالحی که در بردارنده ی دین و دنیای اشخاص باشد. @rozaneebefarda ادامه 👇
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی گذری بر دیدگاه های آیت‌الله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم [صفحه ۴ از ۶] ▪️نظریه آیت‌الله مصباح یزدی: ❓بر میگردیم به پرسش ابتدای بحث. منشاء مشروعیتِ حکومت از دیدگاه اسلام چیست؟ ▪️آیت‌الله مصباح می‌فرماید: از دیدگاه اسلام همان عقلی که انسان را رهنمون می کند به اینکه کسانی چون پدر و مادر بر او حقی دارند و او باید حق آنها را ادا کند، همان عقل حکم می کند که خدایی که خالق تمام هستی است، بر او و همه‌ی مخلوقاتش حقوقی دارد که عظیم تر از حقوق انسانها بر یکدیگر است. ▪️هنگاهی که چنین خدایی کسی را برای اجرای احکام و قوانین خود معرفی می کند، او مشروعیت می یابد و عامل دیگری در مشروعیت بخشیدن دخالت ندارد. اگر خداوند حق حکومت و ولایت بر مردم را به کسی چون پیامبر"ص"، امام معصوم"ع" یا جانشین ایشان واگذارد، چنین افرادی نیز حق دارند که احکام الهی را در جامعه اجرا کنند. ▪️بنابراین چون حاکم اسلامی از سوی خدا نصب شده، حق اجرای قوانین و احکام الهی را دارد و میتواند مجرمان را مجازات کند. ▪️بنابراین از نظر کسانی که به خداوند و پیامبر و دین اسلام معتقدند، معقول ترین راه برای مشروعیت حکومت این است که خداوند هستی آفرین، به منظور رعایت مصالح جامعه، حق حکومت بر مردم را به یکی از بندگان خود واگذارد و او را به حکومت نصب کند. ▪️آیات قرآن کریم دلیل محکمی است بر اینکه در آنجا که خداوند درباره وضع قانون و اجرای آن در جامعه فرمانی داده، نظر دیگران دخیل نیست. بنابراین ما باید چنان عمل کنیم که خداوند یا منصوبان او از ما خواسته اند‌. اعتقاد به خالق بودن، ربوبیت تکوینی و "ربوبیت تشریعیِ" خداوند متعال از ضروریات دین اسلام و کمترین اعتقادی است که برای مسلمان بودن لازم و ضروری است. بر این اساس اگر کسی برای خداوند ربوبیت تشریعی قائل نباشد، فاقد نخستین مرتبه‌ی اسلام است. ▪️اقتضای ربوبیت تشریعی خداوند این است که همه‌ی شئون تدبیر و اداره‌ی جامعه به او انتساب یابد. در غیر این صورت مردمی که مخلوق و مربوب تکوینی خداوندند، چه الزامی دارند از کسانی پیروی کنند که خداوند آنان را شایسته‌ی حکومت و حاکمیت نمی‌داند؟ ▪️حاصل آنکه در حکومت اسلامی همه عرصه ها باید بر محور خواست خداوند شکل گیرد. ◼️شئون حکومت را میتوان به دو بخش کلی یعنی 'وضع قانون' و 'اجرای آن' تقسیم کرد. بی گمان وضع قانون اصالتا خاص خداوند است و احکام و مقررات جزئی و موقت را باید کسانی وضع کنند که از سوی خداوند اذن قانون گذاری یافته اند. بنابراین در حکومت اسلامی هیچ قانونی اعتبار و ارزش ندارد مگر اینکه به نحوی به خداوند انتساب یابد. همچنین قانون را خداوند، خود مستقیم و بی واسطه اجرا نمی‌کند. بنابراین انتساب حکومت یا قضاوت به خداوند، انتسابی غیر مستقیم و با واسطه است و در صورتی درست خواهد بود، که حاکم یا قاضی منصوب خداوند باشند. ▪️البته از دیدگاه اسلام بهترین نظامِ حکومتی آن است که شخصِ در راس هرم قدرت، معصوم باشد ولی در همه زمانها و همه ی جوامع این کمال مطلوب ممکن نیست. @rozaneebefarda
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی گذری بر دیدگاه های آیت‌الله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم [صفحه ۵ از ۶] ▪️مطلب آخر؛ در باب جایگاه مردم در حکومت اسلامی از دیدگاه آیت‌الله مصباح: ▪️همانطور که پیش تر بیان شد، حاکم در حکومت اسلامی مشروعیت خود را از خداوند می‌گیرد اما این مردم هستند که سبب فعلیت بخشیدن به حکومت و تحقق آن میشوند. ❓اساسی ترین پرسش در زمینه نقش و جایگاه مردم در حکومت اسلامی این است: با توجه به اینکه حق حاکمیت از آن خداست، آیا انسان میتواند برای خود نیز حق حاکمیت قائل باشد یا خیر؟ به ویژه آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز در برخی از اصول، هم از حاکمیت خداوند سخن گفته و هم از حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش. 🔹در پاسخ به این سوال میتوان گفت که واژه حاکمیت را در دو بخش از حقوق میتوان طرح کرد: الف) حقوق بین الملل عمومی: هر ملتی حاکم بر سرنوشت خویش است. یعنی دیگران بر هیچ ملتی حق استعمار و قیمومیت ندارند. حاکمیت ملی یعنی هر ملتی در برابر ملت دیگر استقلال دارد. ب) حقوق اساسی: در درون یک جامعه که متشکل از اصناف و گروه هاست، هیچ صنفی بر صنف دیگر و هیچ گروهی بر گروه دیگر از پیش خود حق حاکمیت ندارد. ▪️چنانچه میبینیم بستر این حقوق و اصول، "روابط انسانها" با یکدیگر است نه "رابطه انسان با خدا". کسانی که اینها را مطرح کرده اند در مقام بیان تعیین روابط انسانها بودند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز اصل "حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش" بر همان روال عرفی ای است که در دنیا حاکم میباشد و بر اساس آن انسانها خود به خود بر دیگری حق حکومت ندارند و حاکم بر سرنوشت دیگران نیستند نه آنکه خدا نیز حق حاکمیت ندارد و نمیتواند به انسان دستور دهد. شاهد آن ده ها اصل دیگری است که در قانون اساسی آمده و در آنها تصریح شده است به اینکه حتما باید قوانین الهی را اجرا کرد. ▪️با این مقدمه طولانی در این بخش به پاسخ اصلی میپردازیم. درباره نقش مردم در زمان غیبت و در نظام مبتنی بر ولایت فقیه، ۳ دیدگاه مطرح است: ۱.اصل تشریع حکومت و حاکمیت فقیه، به سبب انتساب از طرف خدا و امام زمان عج است و تعیین شخص و مصداق آن نیز باید به نوعی به امام زمان عج انتساب یابد اما تحقق عینی و استقرار حکومتش به پذیرش مردم بستگی دارد. ۲.اصل مشروعیت حکومت و حاکمیت فقیه در زمان غیبت به نصب عام از طرف خدا و امام زمان است اما تعیین شخص آن و همچنین تحقق و استقرار حکومتش به رای و انتخاب مردم بستگی دارد. ۳‌. در زمان غیبت امام زمان، حتی اصل مشروعیت فقیه و حکومتش بسته به پذیرش مردم است. ✅به اعتقاد ما نظر صحیح از میان سه رای مطرح شده، همان "نظر اول" است. ▪️علت: ▫️بر اساس تفکر اسلامی همه‌ی انسانها عبد و مملوک خدایند آنهم ملکیت حقیقی نه اعتباری. در حقیقت هیچ جزء وجود انسان از آن خود وی نیست. ▫️از سوی دیگر عقل هر انسانی درک میکند که تصرف در ملک دیگران بدون اجازه آنان مجاز نیست. بنابراین هیچ انسانی بی اذن و اجازه خداوند نه در خود و نه در دیگران حق تصرف ندارد. ▫️حاکم باید برای تصرفات(اداره مملکت، به زندان انداختن، مالیات گرفتن) از مالک حقیقی انسانها اجازه داشته باشد وگرنه تمام تصرفات او به حکم عقل ناروا و ظالمانه و غاصبانه خواهد بود. ▫️بر اساس ادله خداوند این اجازه و حق را به پیامبر اسلام و امامان معصوم علیهم السلام داده است. همچنین بر مبنای ادله اثبات ولایت فقیه، در زمان غیبت، چنین حقی به فقیه جامع الشرایط داده شده است. 🔸اما دلیلی وجود ندارد که ثابت کند این حق را به دیگران و از جمله به آحاد جامعه و مسلمانان داده اند. ▪️البته این نصب، نصب عام است. یعنی فرد خاصی را معین نکرده اند بلکه صفاتی را بر شمرده اند که در هر فردی یافت شود او حاکم است. ▪️این انتخاب در واقع مانند دیدن هلال ماه است که اول ماه را ثابت می کند. توضیح اینکه: ما در مقام مسلمان مکلفیم که در ماه رمضان روزه بگیریم. اما برای اینکه بدانیم ماه رمضان فرا رسیده یا نه، باید رویت هلال کنیم. اگر هلال ماه رویت شد، "کشف" می کنیم که ماه رمضان فرا رسیده. در اینجا چنین نیست که ما به ماه رمضان مشروعیت بدهیم، یعنی ما ماه رمضان را ماه رمضان نمیکنیم، بلکه در خارج یا هلال شب اول ماه وجود دارد یا وجود ندارد. اگر وجود داشته باشد ماه رمضان است و اگر نباشد ماه رمضان نیست. آنچه در این میان بر عهده ما گذاشته اند، تنها کشف این مسئله است که آیا هلال ماه وجود دارد یا خیر؟ ▪️در مورد ولی فقیه نیز مسئله به همین شکل است. یعنی با نصب عام از ناحیه خداوند و امام زمان عج، فقیه حق حاکمیت و مشروعیت می یابد و کار ما فقط این است که این حق حاکمیت را که واقعا در خارج و پیش از تحقیق ما وجود دارد، و شناسایی کنیم. بنابراین هم اصل مشروعیت و هم تعیین او به نوعی منتسب به امام زمان عج است. @rozaneebefarda
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی گذری بر دیدگاه های آیت‌الله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم [صفحه ۶ از ۶] 🔸🔴🔸نکته مهم: البته این کشف بدان معنا نیست که این شخص خاص، مورد نظر امام زمان عج بوده است، بلکه این مسئله مانند کشف و شناسایی مرجع تقلید است که شخص خاصی را برای تقلید معین کرده اند بلکه برخی ویژگی های عام را بر شمرده اند و هر کس چنین ویژگی هایی داشته باشد، مرجعیت او مورد قبول و رضای خدا و امام زمان‌عج خواهد بود. ▪️تا اینجا روشن شد که در زمان غیبت امام معصوم نیز همانند زمان حضور پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام، مردم هیچ نقشی در مشروعیت بخشی به حکومت فقیه(نه در اصل مشروعیت و نه در تعیین فرد و مصداق) ندارند. 🔸🔹اما درباره تحقق و استقرار حکومت و حاکمیت فقیه در زمان غیبتِ امام معصوم، باید گفت که این مسئله به تمامی بسته به پذیرش جامعه و مقبولیت مردمی است و تا آنان نخواهند، نظام اسلامی محقق نخواهد شد. ▪️همچنین فقیه در اصل تاسیس حکومت خود هیچ گاه به زور و جبر متوسل نمیشود بلکه مانند همه پیامبران و امامان، تنها اگر خود مردم به حکومت وی تمایل نشان دهند، دست به تشکیل حکومت خواهد زد. البته مردم در طول تاریخ ملزَم و مکلف بوده اند که به حاکمیت الهی و حکومت پیامبران و امامان تن در دهند در غیر اینصورت در پیشگاه خداوند گنهکار خواهند بود و عقاب خواهند شد. ⚫️بنابراین مقبولیت مردمی در کنار مشروعیت الهی، اصلی تردید ناپذیر است. ▫️آیت الله مصباح در ادامه به دو نظریه دیگر اشکالاتی وارد میکنند که محققان عزیز را به کتاب "حکیمانه ترین حکومت" اثر ایشان حواله می دهیم. @rozaneebefarda
💥حکیمانه ای اندر احوالات سلیبریتی های بی سواد سیاسی! @rozaneebefarda
ما و آمریکای آشفته این روزها @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تحلیلگران وابسته در ماه های اخیر مدام هول و هراس راه انداختند که ترامپ ایران را می زند! اما در واقع آنان اجیر بودند محاسبات ایرانیان را برهم بزنند برای آنکه انتقام به تاخیر افتد یا لیبرال های برجامی بهانه بنی اسرائیلی داشته باشند برای امتداد سازش و کرنش. حقیقت آن بود و هست که آمریکایی‌ها امروز بیش از هر زمان دیگری از ایران اسلامی ترسیده اند؛ صدای دندان قروچه شان از غضب پیش از حمله نیست، از ترس پیش از دریافت ضربه است. اکنون ساعتها را باید به نظاره نشست برای اتفاقات سریالی تعیین کننده در دل آمریکا؛ اتفاقاتی که مرگ ترامپ قاتل، فقط آغاز آن است که پایان آن. چشم بیدار انقلابی ها، ضمن نظارت بر اوضاع داخلی آمریکا؟ باید مراقب با باشد! @rozaneebefarda
ناگفته‌های یک /۱ [کوتاه نوشتهایی در مرور تاریخ خیانتهای کودتاگران انگلیسی‌ در ایران/به مناسبت ۱۰۰ سالگی کودتای ننگین اسفند۱۲۹۹] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹عدل الملک در دوره صمصمام السلطنه بختیاری حکومت همدان را به دست گرفت. همدان در این زمان کانون فعالیتهای هسته ای متشکل از عوامل بریتانیا به شمار میرفت، حتی ورود و خروج گندم این شهر هم به دست نیروهای انگلیسی بود. 🔹 هر خروار گندم وارد شده به شهر را سی تومان و هر خروار جو وارد شده را بیست و پنج تومان «به قوه» یعنی به زور میخریدند. 🔹حال آنکه قیمت محصول در خارج شهر بین چهل تا پنجاه تومان بود، «این باعث شده که هیچ ملاکی جنس به شهر نیاورد. خریدارهای متفرقه هم که برای قوت شخصی جنس بیاورند و در خارج شهر چهل پنجاه تومان خریداری نمایند در شهر از دست آنها بیرون میآورند.در طهران هم همین قسم.» 🔹در قزوین انگلیسی ها اعلان داده بودند مردم گندم را نباید بیش از بیست تومان خرید و فروش نمایند. این باعث شد «گندم ها در خارج شهر ها به انبار طرفداران اجنبی جمع و در خود شهرها ابداً جنس نخواهد آمد. آن وقت چه حالی مردمان شهر خواهند داشت و قسمی نقشه ریخته شده که تخم کاری هم برای سال آتیه نخواهد شد.» 🔹 این فقط گوشه ای از دخالت انگلیسی ها در تسلط بر قوت لایموت ملّت ایران بود. اینان به محض اینکه دولت های دست نشانده شان روی کار می آمدند، اندکی دست از سخت گیری می کشیدند تا توده های مردم آنان را منجی خود تلقی کنند. (ایران از سقوط مشروطه تا کودتای سوم اسفند، آبادیان، ص 690) @rozaneebefarda
در نگاه مقام معظم رهبری منزوی کردن روحانیت انقلابی فاجعه است؛ بزرگان حوزه بایستی مانع بشوند/میخواهند فضای انقلابی را بشکنند! تهمت افراطی گری به انقلابیها، کار دشمن است!/ حرکت انقلابی باید منطقی و با حفظ حرمت مراجع و بدور از خامی و زیاده روی باشد. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹یک مسئله‌ی دیگر در زمینه‌ی نظام رفتاری و اخلاقی حوزه، مسئله‌ی گرایشها و احساسات انقلابی در حوزه است. عزیزان من! دارد، دشمنان دارد. با حاکمیت فضای انقلابی در کشور مخالفند؛ میخواهند این فضا را بشکنند. شما دیدید در یک دوره‌ای را زیر سؤال بردند، را زیر سؤال بردند، شهید را زیر سؤال بردند، را زیر سؤال بردند، پیغمبران را زیر سؤال بردند! مسئله این نیست که فلان زیدی با این مفاهیم مخالف است؛ مسئله این است که این مخالفت از نظر دشمن باید در جامعه مطرح شود؛ فضاسازی شود و . در حوزه‌ی علمیه همه باید به این مسئله توجه کنند. در متن جامعه اینجور است، طبعاً در حوزه‌های علمیه هم اینجور است. میدانند که شُمای روحانی فقط یک فرد نیستید؛ مستمع دارید، علاقه‌مند دارید؛ بنابراین در محیط پیرامون خودتان اثر میگذارید. میخواهند فضای انقلابی را بشکنند، روحانی انقلابی را منزوی کنند؛ تحقیر بسیج، تحقیر شهید، تحقیر شهادت، زیر سؤال بردن جهاد طولانی این مردم اگر خدای نکرده در گوشه و کنار حوزه به وجود بیاید، است. بایستی مواظب و مراقب باشند و .  یک نکته هم خطاب به است، که متن حوزه همین جوانهای پرشور و طلاب انقلابی هستند. عزیزان من! آینده مال شماهاست، امید آینده‌ی کشور شماها هستید؛ . درست است که جوان طلبه‌ی انقلابی اهل عمل است، اهل فعالیت است، اهل تسویف و امروز به فردا انداختن کار نیست، اما باید مراقب باشد؛ حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند به او بزنند. از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد.  بدانند؛ همان طور که کناره‌گیری و سکوت و بیتفاوتی ضربه میزند، زیاده‌روی هم ضربه میزند؛ مراقب باشید زیاده‌روی نشود. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی از مقدسات حوزه، به بعضی از بزرگان حوزه، به بعضی از مراجع یک وقتی مثلاً اهانتی شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است، این خطاست. اقتضای انقلابیگری، اینها نیست. انقلابی باید باشد، باید بینا باشد، باید را درک کند. که یکی را رد کنیم، یکی را اثبات کنیم، یکی را قبول کنیم؛ اینجوری نمیشود. ، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از و دیگران هم ، اما باید هم نکنید؛ مراقب باشید. نشوید، ؛ اما دقت کنید و مواظب باشید رفتار بعضی از کسانی که به نظر شما جای اعتراض دارد، شما را نکند، شما را از کوره در نبرد. رفتار منطقی و عقلائی یک چیز لازمی است. البته این را هم به همه توصیه کنیم که نیروهای انقلابی را متهم به افراطیگری نکنند؛ بعضی هم اینجوری دوست میدارند. عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبه‌ی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را به ؛ نه، این هم است که به دست انجام میگیرد؛ واضح است. پس نه از آن طرف، نه از این طرف./ بیانات در ۱۳۸۹/۰۷/۲۹   🔶حاشیه در روزهای فقدان برخی اعاظم جریان انقلابی حوزه خصوصا آیات عظام محمد یزدی و علامه مصباح، موضوع انقلابیگری در حوزه توسط برخی رسانه‌های حوزوی داغ شده است. آسیب شناسی انقلابیگری در حوزه قطعا در بلندمدت به سود این جریان است چنانکه نقد منصفانه و مستدل و محترمانه و ارزیابی عملکرد بزرگان نیز یک سنت اصیل اسلامی و حوزوی بوده و قطعا به مصلحت دین و روحانیت و حوزه خواهد بود. اما به نظر می‌رسد برخی تعابیری که طرفین بحث در روزهای گذشته به کار برده اند، با رویکرد جامع نگرانه رهبری حکیم انقلاب اسلامی تفاوت فاحش دارد. با احترام به همه بزرگان ناصح، رسانه‌های حوزوی دغدغه مند و جوانان انقلابی حوزه، همگان را به بازخوانی مواضع جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب انقلابی گری در حوزه دعوت می کنیم. باشد که همگان با لحاظ اولویت ها، نسبت به تطبیق عملکردها و مواضع با اندیشه متعالی رهبری توفیق یابیم. نکته نخست در این بیانات راهبردی، انذار نسبت به رویکرد دشمن در در حوزه است. به راستی چه کسانی در تدارک این نقشه شوم در حوزه هستند؟ کدام خبرچین ها هستند که بزرگان و جوانان انقلابی حوزه را به جان هم انداخته اند؟ را بشناسیم! @rozaneebefarda
خنده‌های ظریف در مواجهه با دشمن مهاجم و خونخواری چون صدام او از دیپلماسی فقط همین خنده های الکی را یاد گرفته انگار! @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙عذرخواهی رئیسی (سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) از مردم قم 🔶حاشیه روزنه قصد اهانت نداشته اما اهانت کرده! چرا اسم هیچ استان دیگری برده نشده؟ چرا از ابتدای شیوع کرونا تا کنون، برجامیان همراه با رسانه‌های معاند، روی قم و روحانیت تمرکز یافته اند؟! حتما انتظار دارند تمام این سیاسی کاری ها را با یک فایل صوتی جمع و جور کنند! اگر این فایل صوتی هم منتشر شده نشان از ضرب دست مردم و نخبگان و برخی مسئولان قمی است؛ صدالبته تا محاکمه و برخورد مقتضی، نمی توان از لجن پراکنی های این عنصر هتاک چشم پوشی کرد. اگر پیشتر با برخورد شده بود، حالا شاهد این حرمت شکنی و اتهام پراکنی واضح نبودیم. آبروی مردم قم عزیز به عنوان پایگاه بصیرت و آشیانه آل محمد(ص) نباید بازیچه شود. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱ 🔹علی جمالی: قم با وضعیت آبی مسئول مرگ مردم است، اما اینها با مدیریت عجیبشان در کنترل ترددها به شمال، مسئول نیستند! بنده از همان ابتدای شروع کرونا، ناراحتی مردم قم نسبت به بی احترامی ها و اتهام زنی ها را دیدم، حرفهای بی اساس گفتند و ضد انقلاب هم برجسته ترش کرد. متاسفانه برخوردی نشد، واقعا این روند توهین به شهر مقدس قم و مردم شریفش قابل تحمل نیست، انشالله مسئولین قضایی ملتفت این خاطرات تلخ در ذهن مردم قم و تبعات سکوت آقایان در آینده باشند. فایل صوتی رئیسی، مضحک بود. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۲ 🔹مصطفی امیدوار: سلام از همان ابتدا که بدون هیچ دلیلی قم را که اولین تشخیص دهنده کرونا در کشور بود، به عنوان عامل شیوع کرونا معرفی کردند بوی عناد و دشمنی با این شهر آل الله به مشام رسید. اما مردم قم حسن ظن خودشان را نسبت به ستاد کرونا و وزارت بهداشت از دست ندادند تا اینکه قائله اخیر تیر خلاصی بر اعتماد مردم قم شد. اگر پروژه تخریب قم و حذف آن از پهنه سیاسی ایران را در سر میپرورانید بی پرده بگویید نیازی به این همه بی انصافی در حق مردم شریف قم نیست. @rozaneebefarda
آغاز محاکمه جهرمی؛ اتفاقی مبارک و دیرهنگام وزیر ارتباطات که مسئولیت بسیاری از فجایع فضای مجازی و بر زمین ماندن پروژه شبکه ملی اطلاعات، مستقیما متوجه اوست، امروز برای محاکمه فراخوانده شد. این اتفاق از جهات متعدد قابل تحسین و تحلیل است: محاکمه مسئولین عالی رتبه نباید خط قرمز تلقی شود و دستگاه قضا که به حکم قانون اساسی مستقل است، نباید در فشار قرار گیرد. این اتفاق مبارک نتیجه کنش گری هوشمندانه و نقطه زنی برخی مجاهدان جریان انقلابی است که به لطف خدا جریان انقلابی حوزه قم نیز در آن سهیم بوده است. همیاری نمایندگان و قضات متعهد و وظیفه شناس و شجاع؛ شرط لازم برای این اتفاق بوده و تا پایان نیز این حضور و انسجام لازم است. تایید علمای حوزه در استمرار حرکتی که در اصلاح فضای مجازی پرآسیب کشور آغاز شده، بسیار تعیین کننده است. بعید نیست لشکر سایبری اجاره ای برجامیان برای مظلوم نمایی و قهرمان سازی از وزیر پر حاشیه به خط شوند؛ آنان این اتفاق را ممکن است سیاسی جلوه دهند یا بخواهند دوگانه آزادی/انحصار راه بیاندازند و فضا سازی کنند برای ۱۴۰۰. لذا دستگاه قضا، مجلس و همه فعالان رسانه‌ای جریان انقلابی باید برای مواجهه دقیق و هوشمندانه با این سنخ عملیات های فریب، آماده باشند. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۳ 🔹محمد: سلام علیکم باید توجه داشته باشیم که آقای رئیسی(سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) صرفا اهانت به مردم قم نداشتند که فقط از قصد خودش بگوید و از اهانتش عذرخواهی کند و به نوعی خودش را بری الذمه کند بلکه ایشان نسبت به تمام مردم قم و خاصه به برگزارکنندگان و شرکت کنندگان نماز جمعه اخیر قم علاوه بر اهانت، هم زدند، هم تهمت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و هم تهمت عامل قتل مردم بودن. امیدواریم حتما ایشان را محاکمه کنند چون این یک فایل صوتی اشتباهات بزرگ ایشان را جبران نکرد. @rozaneebefarda
برجامیان؛ مذاکره با آمریکا و چند ابهام همزمان با آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن، اخبار عجیب و غریبی به گوش می رسد که جای بحث و بررسی فراوان دارد؛ ۱) چند رسانه مهم آمریکایی مدعی شده اند مدتی است تخت روانچی به نمایندگی از دولت روحانی در حال با تیم بایدن است. این خبر اگر درست باشد دقیقا برخلاف راهبرد رهبری در مورد عدم مذاکره با آمریکای جنایتکار است. ۲) کاوه(لطف الله) افراسیابی از چهره های دانشگاهی ساکن آمریکا و عضو حلقه معروف به ماساچوستی ها در آمریکا دستگیر شد. در بیانیه اف بی آی ادعا شده او منافع ایران را پیگیری می کرده است. او از دوستان ظریف و واعظی است که قبلا با خاتمی روابط نزدیکی داشت. در مورد وی هنوز تحلیل دقیقی در دست نیست که پیگیر منافع راهبردی حاکمیتی جمهوری اسلامی بوده یا واسطه ای برای پی گیری منافع جناحی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان بوده است. ۳) گمانه زنی هایی از دستگیری های سریالی اعضای نیز در آمریکا مطرح شده است. این تشکیلات که گفته می‌شود بعنوان دلال روابط ایران و آمریکا از سوی ظریف و تیم روحانی راه اندازی شده است. ۴)داغ شدن مجدد دیدار ظریف با برگمن اسرائیلی و تایید آن توسط ظریف در مجلس، نیز پرده دیگری از ماجرای دیپلماسی پیچیده و پنهانی تیم روحانی است. ۵)نوسانات هیجانی بازار بورس و ارز و... نیز در همین راستای زمینه سازی برای مذاکره مجدد و امتداد اعتدال در ۱۴۰۰ قابل تحلیل است. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥انکار ولایت سیاسی پیامبر(ص) و ائمه(ع) توسط آغاجری 🔻من علی(ع) را افضل می دانم/در غدیر فقط امامت معنوی تعیین شد. 🔻جنگ شیعه و سنی ریشه در همین باورها دارد که ما هنوز منتظریم که امام زمان(عج) بیاید انتقام حضرت فاطمه(س) را از سنی های این زمان بگیرد. 🔻اگر پیامبر(س) در مدائن مبعوث شده بود اصلا حکومت تشکیل نمی داد. 🔻من اصلا اعتقادی به وصایت در خلافت و قدرت سیاسی ندارم و امر سیاسی را می دانم. 🔻علی(ع) و یاران علی(ع) در حکومت خلفا منصب قبول کردند. 🔻امر قدرت سیاسی برای حضرت علی(ع)، یک امر تاریخی است که گذشته! 🔶حاشیه هاشمی آغاجری از عناصر رادیکال جریان است که در دهه هفتاد به دلیل انکار برخی معتقدات شیعی، حکم اعدام گرفت اما با شانتاژ گسترده مطبوعات غربگرای داخلی،حکم اعدام او در دیوان عالی نقض شد. قاضی مربوطه سیدمحمد سجادی از اعضای لیست آقای در انتخابات خبرگان گذشته(موسوم به لیست انگلیسی) بود. پس از سخنان آغاجری بعضی بزرگان و اعضای جامعه مدرسین و برخی محافل حوزوی غیور دیگر بسیار صریح و محکم به مقابله برخاستند اما در این میان نقش علامه مصباح بسیار ممتاز بود؛ او آخرین تلاش‌ها را در آخرین روزها برای صیانت از حدود الهی به خرج داد اما با فشار و هیاهوی تسلیم طلبان، بی نتیجه ماند. آنروز به آیت‌الله مصباح خرده میگرفتند که بنا به قاعده الباطل یموت بترک ذکره، باید سکوت پیشه کند! اما تاریخ نشان داد که آن بزرگمرد در صیانت از عقاید فرقه محقه در صف اول بود‌. آیا جریان‌های مدعی دفاع از ولایت اهل بیت(ع) به این سخنان پاسخ می‌دهد یا خیر؟ @rozaneebefarda
📌موسسه علامه مصباح باید باشد❗️ 🆔 @darseenghelab «نقدی بر امتداد خط در ژورنالیسم حوزوی توسط فرید مدرسی‌های معمم» 🔹 سایت طی یادداشتی تحت عنوان «چه کسی رئیس موسسه امام خمینی(ره) خواهد شد؟» روایتی تحریف‌آمیز از روند تحولات موسسه امام خمینی(ره) بیان کرده و نهایتا اتخاذ رویه سکولار را به این موسسه توصیه کرده است. 💠 مباحثات، ضمن تقسیم اساتید موسسه به دو گروه «علمی» و «سیاسی»، ورود موسسه به مسائل سیاسی را آفت اصلی این موسسه و عامل سقوط این مرکز علمی تفسیر می‌کند و می‌نویسد: «به نظر می رسد آنچه که در سالهای گذشته بیش از هرچیز منجر به تضعیف این مؤسسه گردیده تبدیل شدن جریان سیاسی این مرکز به ویترین مؤسسه و غفلت از معرفی و تقویت بخش‌ها و شخصیت‌های علمی این مرکز شده است.» 🔻 پیش‌فرض سایت مباحثات آنست که ورود طلاب و اساتید به عرصه سیاسی، مخالف شان علمی ایشان است؛ چنین مفروضی دقیقا همان جمله پاکروان، رئیس است که به امام خمینی(ره) گفت سیاست یعنی پدرسوختگی و بهتر است شما در آن دخالت نکنید❗️ 🔹مباحثات پس از روایت تحریف‌آمیز و سکولار از گذشته موسسه، توصیه‌‌ای برای آینده این موسسه ارائه کرده و می‌نویسد: «باید دید ریاست بعدی این موسسه چه اولویت‌هایی برای خود تعریف خواهد کرد. قطعا بازگشت به اهداف اصلی موسسه یعنی تربیت طلاب متخصص در علوم انسانی باهدف پاسخگوئی به شبهات و عقائد انحرافی اولویت نخست این موسسه باشد. هدفی که در ۱۵ سال اخیر بخاطر ورود برخی از اعضای آن به تشکیل جناح‌های سیاسی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است» 🔻مباحثات در بخش پایانی این یادداشت بدون اشاره به منبع خاصی و صرفا بر اساس خیال و گمانه از آیت‌ﷲ عباس کعبی و سیداحمد رهنمائی به عنوان گزینه‌های ریاست موسسه سخن گفته است هرچند وزن آیت الله رجبی را بالاتر از این دو بزرگوار تحلیل کرده است. 🆔 @darseenghelab 🖋 در بررسی این یادداشت سه نکته قابل طرح است. 1️⃣ آیا علامه مصباح تنها از سال 88 وارد مسائل سیاسی شد؟ مبارزات سال 42استاد با رژیم پهلوی، مقابله با جریان التقاط و چپ‌گرا، نقد رویکرد دولت خاتمی و..، هیچکدام مساله سیاسی نیستند؟ چرا مباحثات، را در دستور کار قرارداده است؟ 2️⃣ دوگانه علمی-سیاسی، حکایت از نگرش سکولار این سایت به عرصه و دارد. در این نگرش اگر شخص دانشمندی مانند دکتر نبویان یا آقاتهرانی وارد مسائل سیاسی شود، مرتکب امر اشتباهی شده‌اند! بنابراین اساتید موسسه باید درکنج عزلت نشسته و تحصیل علم کنند و سیاست را به ما به سیاست بسپارند! 3️⃣ سایت مباحثات فاقد شانیت ورود به فضاسازی رسانه‌ای جهت تعیین ریاست موسسه است و ضروری است تا از تلاش برای تفرقه_افکنی میان بزرگان موسسه دست بردارد. تلاش‌های این سایت در تضعیف جایگاه آیت الله رجبی که سالها قائم مقام آیت الله مصباح بوده است، ره به جایی نخواهد برد. 🔍 سوال جدی اینست که طرح مطالب که منشا واقعی ندارد، چه سنخیتی با ماموریت حرفه‌ای یک رسانه دارد؟ منبع این گمانه سازی ها کجاست؟ چه کسی از آقایان کعبی و رهنمایی به عنوان گزینه‌های ریاست بر موسسه نام برده است؟ 🔹 مباحثات اگر بنای ورود به پرونده‌های مهم و جنجالی دارد، می‌تواند به افشای خط فتنه گران ۸۸ بپردازد که برخی از اعضای تحریریه این سایت در جرگه آن قماش بوده‌اند و هنوز هم سایت شخصی شان فیلتر است! بررسی پرونده باند مخوف مهدی هاشمی قاتل نیز برای مصون ماندن از انحراف فکری و برای فاصله‌گذاری با کانون های فتنه‌گری مانند بیت منتظری مفید است. 🆔 @darseenghelab
شریعتی و مسئله ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت از چرایی و چگونگی انتقاد از @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔴من شخصا از مقطعی حساسیتم نسبت به ایشان [دکتر شریعتی] زیاد‌ شد که جزوه‌های سخنرانی‌اش به نام دروس اسلام‌شناسی مـنتشرمی‌شدند و در هر جزوه‌ای یکی دو تا از سخنرانی‌های ایشان در این موضوع درج می‌شد. آن‌وقت‌ها چاپ هم آسان‌ نبود و این جزوات پلی‌کپی و از طریق‌ خود حسینیه ارشاد به طور نیمه رسمی منتشر می‌شدند. انتشار آنها هم چندان علنی نبود، چون حرف‌های ایشان در بعضی موارد ضد دستگاه بود. 🔵بنده بعضی از این‌ جزوات را مطالعه کردم و‌ دیدم‌ در اینها اشکالات اساسی هست که اگر بماند و به رسمیت شناخته شود، خطرات بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد. ایشان بر نکات سؤال‌‌برانگیزی تأکید می‌کرد، از جمله این که اساساً نظر اسلام در باب حکومت‌، نظر‌ دموکراسی است و لذا بعضی از وقایع تاریخی صدر اسلام، مخصوصاً بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) را به این صورت تفسیر می‌کند که اینها روش‌های دموکراتیک بوده‌اند! وقتی هم مواجه می‌شود با اعتقاد‌ شیعه‌ راجع به نصب‌ امیر المؤمنین(ع) و و ، دست به توجیه می‌زند تا به نوعی با نظریه دموکراسی سازگار شود و می‌گوید در مورد‌ امیر المؤمنین(ع) مسئله نصب نبود، بلکه کاندیداتوری بود! و در هر روش حکومتی‌ دموکراتیک‌، هر‌ شخصی می‌تواند یک نفر را کاندیدا کند، منتها اعتبارش به این کاندیداتوری نیست، بلکه اعتبارش به این است که مردم ‌‌رأی‌ بدهند! پیغمبر(ص) هم به عنوان یک شخص، علی(ع) را کاندیدا کرده، ولی مردم رأی‌ ندادند‌ و نشد‌! و صحبت‌هائی از این قبیل. ⚫️سبک ایشان هم به گونه‌ای بود که حرف‌هایش را با طنزها و کنایه‌های نیشدار‌ و در مواردی تعابیری زننده که به خطر بیان جذابش، مورد توجه شنونده قرار می‌گرفت، توام‌ می‌کرد. مثلاً ایشان در کتاب‌ تشیع‌ علوی و تشیع صفوی از خـرافات رایـج در دورۀ صفویه نام می‌برد، از جمله آن که مثلاً جبرئیل برای سیدالشهدا(ع) لالائی می‌خواند و می‌گفت: «ان فی الجنه نهر من لبن لعلی و حسین و حسن»، این را مسخره می‌کند‌ و می‌گوید بسیار چندش‌آور است که در بهشت نهری از شیر باشد، در حالی که این نص صریح قرآن است که « أَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ...»(محمد، 15) یعنی نه تنها یک نـهر نـیست که نهرهاست. ایشان این را مسخره‌ می‌کرد‌ که در واقـع برمی‌گشت به مسخره کردن قرآن. اسمش بود که دارد تشیع صفوی را مسخره می‌کند، در حالی که نص صریح قرآن را مسخره می‌کرد! و نمونه‌های بسیار دیگری. ⚪️ ایشان اصل مسئله وحی، امامت‌ و خاتمیت‌ را تخریب می‌کرد. 🔻 اگر ملاحظه می‌کنید این مقوله‌ها را تکذیب و تخریب می‌کنند، را باید در آن دوران جستجو کرد. ایشان بود که این باب را فتح کرد و افتخاراتش برای‌ ایشان، ثبت‌ است. کسی که علناً در این عصر، مسخره کردن اسلام و نصوص‌ اسلامی و انکار قطعیات اسلام و تشیع را فتح باب کرد، ایشان بود. کس دیگری در کسوت یک اندیشمند اسلامی، جرئت‌ نمی‌کرد‌ این‌ حرف‌ها را بزند. ایشان به خاطر موقعیت و محبوبیتی که در میان جوان‌‌ها داشت‌، این‌ کار را کرد و ما هم دربرابرش مسامحه کردیم و این مسامحه تا آن جائی ادامه پیدا کرد که حتی‌ کسانی‌ هم که استاد اسلام‌شناسی حساب می‌شدند و او حتی لیاقت شاگردی آنها را هم نداشت‌، در‌ مقابل این جو نتوانستند حرفی بزنند و سکوت کردند و یا نهایتا گفتند اشتباهی رخ داده، اما نباید‌ شخصیت‌ او مخدوش شود. ریشه انحرافات امثال گروه فرقان، از همین افراد سرچشمه می‌گیرد که پرونده‌های اعترافات‌ آنها‌ موجود است. 🔹من به عنوان مثال، یکی از مواردی را که خودم از نزدیک‌ مشاهده‌ کردم‌، عرض می‌کنم. ما با یکی از شخصیت‌های حوزه ارتباط نزدیک و تقریبا هر روز رفت‌وآمد داشـتیم. ایشان دو‌ سه‌ تا پسرداشت که بسیار بچه‌های دوست‌داشتنی و مؤدبی بودند. آنها دبیرستانی و سن‌شان نزدیک به هم بود‌. یادم‌ می‌آید که ایشان از بچه‌هایش بسیار تعریف می‌کرد و می‌گفت در نمازشان گریه می‌کنند و اهل عبادتند و چنین و چنان‌، و حتی‌ من که پدرشان هستم، این‌طور نیستم. چنین بچه‌هائی در اثر خواندن کتاب‌های اسلام‌شناسی وامثالهم، مارکسیست و بالأخره در‌ جریانی‌، دو تن از آنها اعدام‌ شدند‌. حقیقتا بچه‌های بسیار‌ مؤدب‌ و مؤمن‌ و نمونه‌ای بودند که من به تقوای آنها‌ حسرت‌ می‌خوردم و اینها شدند ! و رفتند در خانه‌های تیمی و بالأخره هم در نوجوانی و‌ جوانی‌ از بین رفتند. کم نبودند کسانی که تحت تاثیر سخنان این‌ شخص‌ و به خاطر گیرائی بیان او، به این‌ راه کشیده شدند و همه چیزشان ‌را از دست دادند. اینها خطراتی بود که ما‌ احساس‌ می‌کردیم و دوستان می‌گفتند: «مهم نیست‌، حالا‌ یک اشتباهی‌ کرده! طوری نیست‌!». (یادآور: شماره4و5، صص30 –40) 🔶حاشیه خرده جریان را بشناسیم! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گزیده‌ای از مناظره و راجع به 🔹در این شش دقیقه بشمارید که این زیبا کلام چند فحش و ناسزا و برچسب نثار معتضد می‌کند! 🔹سطح تحلیل و منطق بحث را در این مناظره به دقت می‌توان دریافت. پوپولیسم و هوچی گری و ناسزاگویی و خودعاقل پنداری و تحقیر مخالفان. ⭕️زیباکلام در مقابل معتضد که خود روزگاری از مطبوعه نویس های متمایل به دربار بوده اینطور آچمز می‌شود، وای به حال روزی که در مواجهه با منطق تاریخ نگاری انقلابی قرار بگیرد. 🔻کتاب آبکی زیباکلام درباره رضا پهلوی که کپی کاری ناشیانه ای از کتاب پر اشکال سیروس غنی( برافتادن قاجار و برآمدن رضاشاه) و برخی منابع خارجی است، بر همین منطق سست نوشته شده و فاقد ارزش علمی است. 🔹فیلم کامل مناظره را اینجا ببینید:👇 برنامه "قبل انقلاب - ۱ بهمن ۱۳۹۹" http://www.telewebion.com/episode/2484990 @rozaneebefarda
فرد هتاک به طور منطقی مودبانه در پی جبران برآید/ توضیحات رئیسی تحت عنوان سو برداشت کافی نیست! بیانیه تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(علیها سلام) در واکنش به اهانت اخیر سخنگوی ستاد کرونا به مردم قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَدیدًا ﴿ احزاب /۷۰﴾ اى کسانى که ایمان آورده‌اید! تقواى الهى پیشه کنید و سخن (حقّ و) استوار گویید. 🔹خدمات و زحمات کادر درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا در شرایط امروز، جهادی ارزشمند در راه سلامت جامعه به شمار می رود و جای تشکر فراوان دارد. لذا مردم عزیز قم نیز ضمن قدردانی از این قشر خدوم، خود را ملزم به رعایت دستورالعمل ها و شیوه نامه ها برای مبارزه با این ویروس می دانند اگرچه عده ای در بین اقشار گوناگون جامعه هستند که کم توجهی ایشان باری گران بر دوش دیگران می گذارد! پس همان طور که کرارا متذکر شده ام، باز هم مردم ایران را به رعایت بیش از پیش این اصول دعوت می کنم. خصوصا در شهر مقدس قم که راه مواصلاتی چندین استان به شمار می رود و روزانه میزبان مسافران بسیاری است. البته بحمدالله در این شهر مقدس و اماکن مذهبی و زیارتی آن دستورالعمل های بهداشتی به خوبی رعایت می شود. خصوصا در مصلی نماز جمعه که اولین هفته پس از مدتها تعطیلی با حضور مسئولان و مردم برگزار شد و بر اساس اعلام نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و دبیر ستاد استانی مبارزه با کرونا درصد بالایی از نمازگزاران دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردند که مستندات آن نیز موجود است. 🔹از طرفی مردم شریف قم، اهالی شهری هستند که در روایات ستوده شدند و از اولین کسانی بودند که به ندای امام راحل رحمت الله علیه در عرصه های مختلف لبیک گفته و زمینه فرار شاه ستمگر را فراهم کرده و هر ساله در ۱۹ دی ماه مورد تمجید رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی قرار می گیرند و از سوی دیگر به دلیل گسترش ویروس شرور، متضرر شده و در همین حال میزان کمکشان به قشر آسیب دیده در رتبه های اول کشور است. 🔻با توجه به سابقه درخشان مردم انقلابی قم و اقدامات انجام شده در راستای رعایت دستورالعمل ها، سزاوار نبود در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، کسی با این مردم شریف و عزیز، با اتکا به گزارش های غلط و با نماید. 🔹 اگرچه از سوی دستگاه های تبلیغاتی به هیچ عنوان پروژه جدیدی به شمار نمی رود که حساب آنان از دوستان دلسوز جداست! اما در هر صورت امری ناپسند است. 🔹شکی نیست که تذکرات مسئولین بهداشت همیشه از سر خیرخواهی بوده و هست، اما می توان با تذکرات را بیان کرد و گرفتار افترا و سیاهنمایی نشد! سخن آخر اینکه مردم ما هم انتظار بهداشت و سلامت عمومی دارند و هم انتظار دفاع از . 🔹با توجه به کم لطفی هایی که از همان ابتدا در حق مردم قم صورت گرفته ذایقه شان از برخی تعبیرات بسیار تلخ شده است و آنچه که اخیرا در واکنش به اعتراض به حق مردم قم با عنوان “سوء برداشت” انتشار یافته نه تنها بلکه معنای نامناسبی نیز دارد. بنابراین لازم است کسانی که مرتکب به مردم شریف قم و برخی شعائر مذهبی شده اند، اشتباه خود را به طور منطقی و مودبانه اصلاح نمایند تا مبادا شان ذهنیت مثبت مردم را نسبت به مجاهدان خدوم عرصه بهداشت و درمان مکدر نماید. نماینده ولی فقیه در استان و تولیت آستان مقدس قم سید محمد سعیدی @rozaneebefarda
جایگاه در اندیشۀ اسلامی معاصر دکتر محمد فنایی اشکوری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹بی شک آیت الله مصباح بر قلۀ فلسفۀ اسلامی معاصر قرار دارد. دربارۀ سیره و سیر فلسفی استاد مصباح در جایی دیگر سخن گفته ام. آنچه لازم است یادآوری شود این است که منظومۀ فکری و معرفتی استاد مصباح در فلسفۀ او خلاصه نمی شود. 🔹آیت الله مصباح از برجسته ترین اسلام شناسان معاصر است. رکن اصلی نظام معرفتی آیت الله مصباح را اندیشۀ دینی او تشکیل می دهد. او در طول عمر بابرکتش فعالیت های علمی و آموزشی عمیق و گسترده ای در حوزۀ معارف اسلامی از عقاید و اخلاق تا معنویت و اجتماعیات اسلامی داشته است. 🔹وی در این بخش نیز همچون فلسفه اهل تفکر، نقد، خلاقیت، نوآوری و نظریه پردازی بوده است. در این حوزه نیز او در تألیف، تدریس و ترویج معارف و تربیت جمع پر¬شماری از دانش پژوهان در رشته های مختلف معارف اسلامی توفیقات درخشان داشته است. تفسیر موضوعی قرآن و شرح بسیاری از احادیث و ادعیه و تدوین نظام مند عقاید و آموزه های اسلامی بخشی از مجاهدت های آن استاد فرزانه در این حوزه بوده است که جادارد به تفصیل در باب آن سخن گفته شود. 🔹یکی از ویژگی های برجستۀ آیت الله مصباح، که در فلسفه و اندیشۀ دینی و فعالیت های علمی و آموزشی او برجسته است، این است که او علاوه بر رسوخ در علوم اسلامی، عالِم به زمان است، به این معنا که با دانش، فرهنگ، نیازها و چالش های روزگارش آشناست. بر این اساس است که او می تواند به پرسش های نو پاسخ دهد. این ویژگی است که نظام فکری او را هماهنگ با مقتضیات زمانه و پاسخگو به نیاز انسان مسلمان معاصر می سازد و او را قادر می سازد که منظومۀ معرفتی مناسب با زمان را طراحی کند. پیش از ایشان علامۀ طباطبائی، شهید مرتضی مطهری و شهید سیدمحمد باقر صدر چنین مسیری را طی کردند. 🔹البته روشن است که عالِم به زمان بودن امری نسبی است و دسترسی به علوم و اندیشه های جدید در حوزه های علمیه گذشته چندان آسان نبوده است. می توان گفت که این چهار متفکر و اسلام شناس ستون های اصلی اندیشۀ شیعی معاصر به شمار می روند. پایبندی به عقلانیت، رسوخ در سنت، زمان آگاهی، و اندیشۀ نظام¬مند و ناظر به حیات انسان مسلمان امروز، ارکان اصلی منظومۀ فکری این چهار متفکر را تشکیل می دهد. افقهایی را که آن سه استاد گشودند و نهالی که آنها غرس و آبیاری کردند به دست استاد مصباح در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار گرفت و امید می رود که با همت شاگردان و رهروان این بزرگان به ثمره و نتیجۀ نهایی که ظهور تمدن اسلامی متعالی است منتهی شود. 🔹اینان عالمان نواندیشی هستند که با اعتقاد و التزام به منابع اصیل اسلامی، یعنی کتاب و سنت، و بدون تأثر از مدرنیته اما با آگاهی از فرهنگ عصر و توجه به مقتضیات زمان کوشیده اند منظومۀ معرفت دینی خود را بازسازی و عرضه کنند. این جریان متفاوت با جریان علمای سنتی است که با فرهنگ زمانه بیگانه است و به مقتضیات زمان توجهی ندارد و همچنین متفاوت است با جریان روشنفکران مسلمانی که با تأثر از مدرنیته و بدون التزام کامل به سنت می کوشند قرائتی از اسلام را ارائه دهند که مهمترین دغدغه اش سازگاری با مدرنیسم است. 🔹غایت این اندیشه ورزی ظهور تمدن اسلامی است، تمدنی که پرچم آن را امام خمینی بدست گرفت و امروز در دستان آیت الله خامنه ای است. این دو بزرگ ضمن برخورداری از چنان منظومۀ فکری و معرفتی، از موهبت شخصیتی بی بدیلی برخوردارند که می توانند اندیشۀ اسلامی را از ساحت نظر به صحنۀ عینی اجتماع آورده، گام های بلندی در نیل به ارزش ها و آرمان های اسلامی بردارند. @rozaneebefarda
بازرگان استاد اخلاق برجامی ها! 🔶حاشیه لطف الله میثمی از اعضای ارشد سازمان (منافقین) بود. گرچه بعدا ادعا کرد از مشی آنان فاصله گرفته اما همچنان و همیشه همان خط فکری را دنبال کرده است. ؛ بعنوان یکی از مهمترین ژورنال های دولت روحانی، در خط فکری نهضت آزادی و طبعا سمپات بازرگان است. این دو حالا تلاش دارند بازرگان را بعنوان چهره ای اخلاقی به جامعه ایرانی قالب کنند! چیزی که شاید خود آن بنده خدا هم تصورش را نمی کرد! این جماعت پس از درگذشت مرحوم هاشمی نیز در برای همایش گرفتند و از وجوه اخلاقی هاشمی سخن گفتند! انگار اخلاق پوششی شده است برای سرپوش گذاشتن بر مواضع و عملکرد سیاسی پدران معنوی اعتدال و اصلاحات. به مناسبت سالگرد بازرگان، بازخوانی برخی مواضع او خالی از لطف نیست. @rozaneebefarda
ادبیات چاله میدانی و هتاکانه مهندس بازرگان! با اعتذار از بازنشر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹کی شد بی سر خر زندگی کنیم؟! « از روز اول مواجه شدیم با مخالفت‌ها و مزاحت‌های دشمنان. حالا من به دوست کاری ندارم آن را بعد خدمت‌شان می‌رسم. چه احزاب افراطی چپ داخلی و چه دشمنان خارجی... به صوری که اصولا مجال نفس کشیدن و فکر کردن برای این دولت وجود نداشت. به قول شاعر که مصرح دوم شعرش را من نمی‌دانم و یادم نیست می‌گوید: ابلیس کی گذاشت که ما بندگی کنیم البته عامیانه می‌گوییم کی شد که زندگی کنیم » (خداحافظی با ملت 1358/8/16 مشکلات و مسائل اولین سال انقلاب از زبان مهندس بازرگان ص228) 🔸 شما ما را کلافه کردید! « نه تنها طبقات مختلف به دولت فشار وارد می‌آورند بلکه «آقا» هم ما را تحت فشار می‌گذارند، آقا که یکپارچه احساس و عطوفت دل‌اند و همیشه با قلب و مغز و زبان مدافع و طرفدار طبقه ضعیفان و بی‌نوایان و به قول خودشان پابرهنگان هستند احساسات ایشان را برمی‌انگیزند آن‌وقت، «آقا» می‌شوند، طاقت نمی‌آورند از بالای سر ما بدون مراجعه و مشاره با دولت، بدون این‌که از ما بپرسند، اعلامیه و دستور صادر می‌فرمایند. یک‌دفعه دست و پای ما را در می‌گذارند؛ آب و برق را مجانی کنید (لااقل برای آن‌هایی که کم‌مصرفند)، خانه برای پابرهنه‌ها بسازید، گوشت یخ‌زده داده نشود، اتوبوس مجانی شود و ... شب جمعه اخیر 8نفر از هیئت وزراء خدمت ایشان رسیدیم. گفتیم خدا عمر و عزت و توفیق آقا را زیاد کند، شما هم که ! شما هم که مثل سایر مردم عمل می‌کنید، اقلا فرمایشات‌تان، امرتان را به ما بفرمایید تا بگوییم چه باید کرد»(پیام رادیو تلوزیونی 1357/12/24 ،همان ص100-99) 🔹سر گنده زیر لحاف است!! « اما منشأ این مشکلات و مسئله اصلی مملکت و چاره آن چیست؟... به نظر بنده منشأ این است که بعضی‌ها تصور می‌کنند انقلابی بود و پیروز شدیم و خودشان را مثل فاتحینی می‌دانند که وارد سرزمین پر از نعمتی شده‌اند و فکر می‌کنند کاری اصلا ندارند و باید بریزند سر این غنائم و تقسیم بکنند. و بعد هم راحت بگیرند بخوابند و کیف بکنند! در صورتی‌که انقلاب تمام نشده، !!» (پیام رادیو تلوزیونی 1357/12/24 همان، ص103) 🔸خیال‌تان راحت باشد! ممه را لولو برد! مهندس بازرگان:«به آن افراد و به آن امرائی که هنوز دارند و هوای دیگری، هوای انتقام، هوای بازگشت و ترکتازی دارند می‌گویم:خیالتان راحت باشد ممه را لولو برد.»(بازرگان 1357/11/20 همان، ص79) مهدی بازرگان در این خطاب، امرای رژیم پهلوی را مخاطب قرار می‌دهد که نزد ملت ایران از حیثیت و اعتباری برخوردار نیستند اما نکته این‌جاست که این طایفه در هنگام مواجهه با دشمن آمریکایی اصرار دارد که هیچ نوع لحن زننده و گزنده‌ای علیه آنان روا داشته نشود و ادعا دارند که حتی در برابر دشمنان نیز ادب گفتار باید رعایت گردد. با این حساب، شخص بازرگان نیز در قاموس سیاسی این طیف، چندان شخص موجهی محسوب نخواهد شد. @rozaneebefarda
کارنامه حیات سیاسی اجتماعی مهدی بازرگان قاسم تبریزی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹حیات سیاسی و اجتماعی مهدی بازرگان ابعاد پیدا و پنهانی دارد. کارنامه سیاسی اجتماعی او را می‌توان در سه بخش روشنفکر مذهبی، سیاستمدار و نخست‌وزیر بررسی کرد. 1️⃣بازرگان به عنوان یک روشنفکر مذهبی 🔹مهدی بازرگان تحت‌تأثیر علوم تجربی غرب بود و با این نظریه خطا اعتقاد داشت با تکیه بر علوم تجربی غرب می‌توان به جایی رسید که پیامبران به آن رسیدند. باید گفت اگر جامعه بخواهد اسلام‌‌شناسی، دین‌‌شناسی و قرآن‌شناسی را از منظر مهندس بازرگان تحلیل کند به خطا و کج‎راهه می‌رود کما اینکه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به بی‌راهه رفت. اگر امروز نسلی آن راه را برود از اسلام فاصله بیشتری می‌گیرید و حتی به خداشناسی و خداپرستی هم نخواهد رسید. 2️⃣بازرگان به عنوان یک سیاست‌مدار 🔹بازرگان بین سال‌های 1320 تا 1330 مخالف دخالت در سیاست بود. او حتی جزوه‌ای دارد که در آن جوانان را از ورود به سیاست منع می‌کند. تا اینکه او از سال 30 که به عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت نفت از طرف دکتر مصدق منصوب می‌شود وارد عرصه سیاسی می‌شود. در نگاه سیاسی بازرگان اصلاً جهاد و مبارزه وجود ندارد. لذا او نه با مبارزه موافق بود و نه با سرنگونی رژیم پهلوی. البته این جزء مبانی فکری‌ اوست. 3️⃣بازرگان به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت 🔹در دوران نخست‌وزیری، بازرگان علی‌رغم انتظاری که می‌رفت و عهد و پیمانی که با امام بسته بود از همان روزهای اول مخالفت‌ با نهادهای انقلاب را شروع کرد. او حتی با مجلس خبرگان قانون اساسی هم مخالفت‌ می‌کرد. در نهایت به دلیل ارتباط بیش از اندازه بعضی از اعضای دولت موقت با آمریکایی‌ها، عملکرد نامطلوب دولت موقت، ملاقات معروف در الجزایر و بعد هم جریان تسخیر لانه جاسوسی امریکا، بازرگان از سمت خود استعفا داد. 🔹بعد از سقوط دولت موقت، بازرگان کاملا خود را جدا از نظام دید. او در کتاب "بازیابی ارزش‌ها" می‌نویسد: «من از ابتدا با آیت‌الله خمینی اختلاف نظر داشتم. شاید ایشان متوجه نشده بود. ایشان ایران را برای اسلام می‌خواست و من اسلام را برای ایران می‌خواستم.» این همان تعارضی است که در اندیشه بازرگان وجود داشت اما قبلاً موقعیت بروز پیدا نکرده بود. 📲مشروح در: goo.gl/qQHWvB @rozaneebefarda