eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعیه حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی به‌مناسبت ارتحال امام خمینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم یومٌ علی آلِ الرسولِ عظیمٌ شخصیتی دعوت حق را لبیک اجابت گفت که با مجاهدات بزرگ و فداکاری ها و رهبری‌های قاطع و محکم خود اسلام را در عالم معاصر زنده کرد و ندای تکبیر و توحید را به گوش جهانیان رساند و مجد و عظمت مسلمانان را به آنان بازگردانید و فریاد کوبنده اش دل های مستکبران ابرقدرت را به لرزه درآورد. مردی دنیای فانی را وداع نمود و در جوار رحمت خداوند متعال آرمید که با اتکاء به نصرت الهی و شجاعت ایمانی انقلاب اسلامی ایران را بوجود آورد و بر جریان استبداد و استعماری که بر این ملت استضعاف شده حکومت داشت پایان داد و در همه جا مسلمانان و مستضعفان را علیه طواغیت برانگیخت. فقیهی بزرگ و مرجعی مسلم به جهان باقی شتافت که در زهد و عبادت و شب زنده درای و خوف از خدا و حق گویی و حقیقت علنی و صفات ممتازه دیگر از آیات الهی بود. انا لله و انا الیه راجعون. سوگ جانکاه او همگان را در دریایی از غم و اندوه و مصیبت غرق نمود. این مصیبت عظمی را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداه و حوزه های علمیه، علمای اعلام و عموم مسلمانان جهان و دلباختگان اعتلای کلمة الله و مردم شریف ایران تسلیت عرض می نمایم و از خداوند تعالی اجر جزیل و صبر جمیل مسألت می نمایم و همگان را به آگاهی و هوشیاری و درک حساسیت موقع و همکاری با مسئولین امور در حفظ نظم و امنیت مؤکداً توصیه می کنم. خداوند متعال معظم له را در جوار رحمت واسعه خود قرار داده و اسلام و مسلمین را بیش از پیش عزیز و سربلند و از شر دشمنان حفظ نماید. بیست و نه شوال 1409- محمدرضا موسوی گلپایگانی /۱۴ @rozaneebefarda
مواضع آقای ، را خوش آمد! ▫️مرزبندی مصلحتی با که بعنوان راهبردی برای تضمین بقا در ارکان قدرت سیاسی به کار گرفته می‌شد، در حال فروپاشی است! @rozaneebefarda
تودهنی محکم به جناب آقای آشنا؛ دست از عملیات روانی و تلاش برای ایجاد اختلاف بردارید، شما به واسطه کارنامه و مواضع‌تان در سال‌های اخیر، هرگز در جبهه انقلاب قرار نخواهید گرفت! این تلاش‌های شما هرگز نمی‌تواند نزاع و اختلافی در میان انقلابیون ایجاد کند. @rozaneebefarda
سردار زاده‌ای که «آقازاده» نبود! 🔹شهید فرزند سرتیپ عبدالله زاده مسئول اسبق حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، در خط مقدم نبرد با دشمنان تکفیری خدمت می‌کرد و در راه دفاع از امنیت ملت و مقابله با دشمنان تکفیری، در جبهه مقاومت به شهادت رسید. ▫️مراسم وداع با پیکر آن شهید سعید: شنبه ۱۵خرداد، بعد از نماز مغرب، مقبره‌الشهدای شهرک فجر. ▫️تشییع: یکشنبه ۱۶ خرداد، شهرک شهید محلاتی. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم کمتر دیده شده از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره (ره) ما مُرده بودیم امام ما را زنده کرد. ما گمراه بودیم، امام ما را هدایت کرد. ما از وظایف بزرگ انسان و مسلمان، غافل بودیم، امام ما را بیدار کرد و راه را به ما نشان داد و دست ما را گرفت و ما را تشجیع کرد و خودش هم جلو افتاد! اکتفا نکرد به اینکه بگوید بروید، او رفت تا ما برویم و پشت سر او حرکت کنیم. خدا را شکر که پشت سر او حرکت کردیم، متوقف نشدیم و نیمه‌کاره او را رها نکردیم. پرونده ویژه به‌مناسبت /۱۵ @rozaneebefarda
دعای آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی در حق آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اختصاصی|| انتشار به مناسبت سالگرد رهبری آیت‌الله خامنه‌ای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️کسی که همه کارش ارجاع به خدا شد، او از چه چیز غصه می‌خورد. ▪️او رفت مقام پیدا کرد، شد رئیس؛ بگذار بشود چرا نشود؟ ▫️این رئیس شدن، والله تکلیف و مشقّت زیادی دارد، مسئولیت دارد. ▪️[بار مسئولیت] را ایشان برداشت، ما راحت شدیم. ▫️باید تأییدش کنیم، باید دعایش کنیم که [اوضاع] را نگه داشته است ▪️خداوند به دست‌ او الآن یک عزّتی داده است. 🔶حاشیه روزنه انتشار این صوت تاریخی در سالگرد ارتحال امام و انتخاب آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به رهبری و سالگرد قیام خونین ۱۵خرداد، مقارن شده با سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی تبریزی(۲۸ شوال). از آغاز نهضت امام خمینی در دهه چهل تا کنون، همواره تمام تلاش خود را جهت دیدگاه بزرگان معاصر به کار بسته‌اند تا چنین القا کنند که امام و رهبری در مسیر انقلاب اسلامی، در اقلیت بوده و فاقد پشتوانه حوزوی (خصوصا در سطح مراجع و علما) بوده‌اند! پروژه تحریف‌آمیز آن شیخ فراری فریبکار از اعضای ارشد حلقه شاگردان منتظری متأخر، بازنگاری آن پروژه استعماری به زبانی دیگر و قابل نشر در داخل و تلاش مذبوحانه برای القای اختلاف معاصر با و امام، تولیدات بنگاه‌های مطبوعاتی غربگرا(خاصه برخی رسانه‌های برجامی) و سرآخر هم برخی سران از برخی تشکل‌های نوپدید حوزوی، همه سودای القای چنین دوگانگی کاذبی را دارند و البته گاه یک سند، یک صوت، یک فیلم، حجت را تمام می‌کند، بافته‌ها را پنبه می‌کند، القائات واهی را برهم می‌ریزد! آیت‌الله تبریزی شاگرد سرشناس مکتب نجف و وارث فقهی مکتب علمی آیت‌الله العظمی خوئی، با انقلاب و امام و رهبری همراه بودند. دوران نقل‌های دروغین و پچ‌پچ‌های پوچ بی‌مبنا سرآمده است! سکولارها حرف دل خودشان را به اسم خودشان بزنند! عصر مصادره و تحریف بزرگان پایان یافته است. مطالب مشابه دیگری نیز از آن مرجع عزیز در دست هست که به مرور تقدیم مخاطبان فرهیخته خواهد شد. ان‌شاالله تعالی. صلوات و حمدی به امام و شهیدان و آيت‌الله تبریزی و همه خوبان خدا هدیه کنیم. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 || دعای آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی در حق آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اختصاصی|| انتشار به مناسبت سالگرد رهبری آیت‌الله خامنه‌ای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️کسی که همه کارش ارجاع به خدا شد، او از چه چیز غصه می‌خورد. ▪️او رفت مقام پیدا کرد، شد رئیس؛ بگذار بشود چرا نشود؟ ▫️این رئیس شدن، والله تکلیف و مشقّت زیادی دارد، مسئولیت دارد. ▪️[بار مسئولیت] را ایشان برداشت، ما راحت شدیم. ▫️باید تأییدش کنیم، باید دعایش کنیم که [اوضاع] را نگه داشته است ▪️خداوند به دست‌ او الآن یک عزّتی داده است. 🔶حاشیه روزنه انتشار این صوت تاریخی در سالگرد ارتحال امام و انتخاب آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به رهبری و سالگرد قیام خونین ۱۵خرداد، مقارن شده با سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی تبریزی(۲۸ شوال). از آغاز نهضت امام خمینی در دهه چهل تا کنون، همواره تمام تلاش خود را جهت دیدگاه بزرگان معاصر به کار بسته‌اند تا چنین القا کنند که امام و رهبری در مسیر انقلاب اسلامی، در اقلیت بوده و فاقد پشتوانه حوزوی (خصوصا در سطح مراجع و علما) بوده‌اند! پروژه تحریف‌آمیز آن شیخ فراری فریبکار از اعضای ارشد حلقه شاگردان منتظری متأخر، بازنگاری آن پروژه استعماری به زبانی دیگر و قابل نشر در داخل و تلاش مذبوحانه برای القای اختلاف معاصر با و امام، تولیدات بنگاه‌های مطبوعاتی غربگرا(خاصه برخی رسانه‌های برجامی) و سرآخر هم برخی سران از برخی تشکل‌های نوپدید حوزوی، همه سودای القای چنین دوگانگی کاذبی را دارند. ▫️دعوت به روزنه👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
❄️وقتی برای دستگیری گریه گرد! خاطراتی کمتر شنیده شده از دستگیری امام خمینی در خرداد ۴۲ 💥اختصاصی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻مرحوم نقل می کند؛ حدود ساعت 10 صبح روز 17 محرم در کویت خوابیده بودم که تلفن زنگ زد. از خواب برخاستم و گوشی را برداشتم یکی از دوستان کویتی از آن طرف گفت: آقا!از ایران خبر دارید؟ گفتم: نه. گفت: رادیو را باز کنید، علم نخست وزیر دارد صحبت می کند. آیت الله خمینی را بازداشت کرده اند، آقای فلسفی و تمام وعاظ را زندانی نموده اند، گوش دهید ببینید چه می گوید.  فورا وحشت زده رادیو ترانزیستوری را از زیر تخت خواب برداشته و موج ایران را گرفتم، علم می گفت:....اینها مانند موش در دست ما گرفتارند،دادگاه صحرائی تشکیل می دهیم و آنها را محاکمه می کنیم....  تا آخر لاطائلاتی که گفت. فورا تلفن کردم به رفقا.  چند سال بود که من و دیگر رفقای اهل فضل هر کدام به حسینیه ای در کویت برای وعظ و تبلیغ دعوت بودیم، و ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان را در آنجا برای انجام وظیفه دینی اشتغال داشتیم.  آیت الله آقای حاج که امروز از مدرسین بزرگ درس خارج قم هستند، و از گویندگان طراز اول ایران به شمار می رفتند، و از اوائل نهضت به نجف اشرف رفته و سکونت اختیار کرده بودند، از نجف آمده بودند. آقای حاج شیخ ابوالقاسم ، و مرحوم سید محمد رضا و نویسنده از قم و آقای شیخ محمد نصراللهی از مشهد به کویت رفته بودیم، و آقای سید مرتضی قزوینی که از کربلا آمده بودند، و هر کدام در حسینیه خود به سر می بردیم.  به همه آقایان تلفن زدم، معلوم شد هیچ کدام اطلاع ندارند. پس از نقل اجمالی ماجرا گفتم چون حسینیه ما در وسط شهر (محله شرق) واقع است، بهتر است آقایان تشریف بیاورند حسینیه ما تا درباره روی داد ایران مذاکره کنیم ببینیم تکلیف ما در اینجا چیست؟  طولی نکشید آقایان نامبرده که حسینیه شان در نقاط دور و نزدیک کویت واقع بود، وارد شدند. نخست از این پیشامد غیر قابل پیش بینی و شده بود، ، به خصوص که گذشته از شخصیت بزرگ علمی و معنوی معظم له، غیر از آقای وحیدی و قزوینی، هر چهار نفر افتخار شاگردی ایشان را داشتیم. به خصوص آقای خزعلی و مرحوم سعیدی که از شاگردان مخصوص معظم له بودند و رابطه بیشتری داشتند.  پس از مذاکرات مفصل به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از اعدام آیت الله خمینی، از وکلای شیعه کویت بخواهیم که آنها به نمایندگی شیعیان کویت و به تقاضای ما اهل منبر که مهمان ملت کویت بودیم، از شیخ عبدالله السالم الصباح که در دنیای عرب از اعتبار خاصی برخوردار بود، و شاه هم روی او حساب می کرد، که از شاه بخواهد از محاکمه صحرائی و اعدام احتمالی مرجع عالیقدر شیعه صرفنظر شود.  نمایندگان شیعه کویت گفتند: چون موضوع یک مسئله داخلی است، و مربوط به یک مرجع شیعه است، شیخ کویت دخالت نخواهد کرد و باید فکر دیگری نمود. پس از یأس از این اقدام بنا شد هر کدام ما جداگانه نامه ای به آقایان مراجع نجف اشرف بنویسیم تا هر چه زودتر پیش از آن که کار به جای باریکی بکشد و خطری متوجه امام شود دست به کار شوند و هر کاری از دستشان بر می آید انجام دهند. چون می گفتند شاید پستخانه را به دست مراجع نرساند، ناچار نامه ای نوشتم و به وسیله آقای سید مرتضی قزوینی از وعاظ معروف کربلا که او هم در کویت بود، برای مرحوم آیت الله خوئی فرستادم. روز بعد نیز طاقت نیاورده چون مسافر دیگری به نجف می رفت، دومین نامه را هم نوشتم و برای آن مرحوم فرستادم.  افسوس که آن موقع زیاد معمول نبود فتوکپی نامه ها را بگیرند و نگاه دارند، و امروز با این که حافظه ام بحمدالله قوی است، درست نمی دانم چه مطالبی را در آن دو نامه نوشته بودم. همچنین از آنجا که سخت پریشان بودیم تاریخ نامه را هم فراموشم کردم.  آنچه به یاد دارم این است که نوشته بودم، از موقع قیام آقایان مراجع قم و بیش از همه آیت الله خمینی بر ضد دستگاه جبار، آقایان مراجع نجف آن طور که انتظار می رفت اقدامی نکردند، و به مخابره چند تلگراف و نامه به تهران برای شاه و دولت اکتفا نمودند. کار به اینجا رسیده که باید آیت الله خمینی را دستگیر کنند و در تهران زندانی نمایند، حتی بیم اعدام ایشان هم است. شما آقایان نجف هم دست روی هم گذاشته اید تا بعد از این که خدای نکرده ایشان را اعدام کردند، بگوئید: انالله و انا الیه راجعون! سپس کارهایی را که به نظرم می رسید خوب باشد آقایان مراجع نجف انجام دهند طی چند مطلب با شماره بعنوان پیشنهاد بر آن افزودم، و معذرت خواستم که اگر جسارت رفته است پدرانه مرا ببخشند که فکر مشوش و دل نگران است.  (منبع؛ امام خمینی در آینه خاطره ها، صص ۵۲و۵۳) ▫️دعوت به روزنه👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
و مسئله در ایران! /مصادیق تذکار تاریخی رهبری را بشناسیم! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اشاره جواد طباطبایی یکی از نویسندگان نسبتا مشهور حوزه علوم سیاسی است که روزگاری از زوال اندیشه سیاسی‌ در اسلام‌ سخن‌ می‌گفت و اکنون به برکت دولت روحانی، بعنوان چهره‌ای سرشناس مطرح شده و مستمرا ترویج می‌شود. چنانکه چندی پیش از دست ، جایزه ملی فارابی را دریافت کرد! در سال‌های اخیر تلاش کرد جواد طباطبایی را [بدون آنکه مایه علمی‌اش را داشته باشد] در قامت یک متفکر بزرگ در سطح ملی مطرح کند که بخشی از این تلاش‌ها در مجله سیاست‌نامه منعکس است. یکی از شاگردان طباطبایی است که‌ به‌ واسطه او و برخی ديگر از حوزویان، پای طباطبایی به نیز باز شد و امروز برخی حوزویان را سراغ داریم که سخت از وی متأثر هستند. بازشناسی پیوند نامرئی و خطرناک با ، یکی از تکالیف بر زمین مانده حوزویان متعهد و انقلابی است. 🔲جواد طباطبایی پیرامون مسئله ایدئولوژی‌زدایی چنین می‌گوید:👇 اسلام‌ سیاسی‌ كنونی‌، اسلامی‌ است‌ كه‌ در مسلخ‌ ایدئولوژی‌های‌ سیاسی‌ قربانی‌ شده‌ است‌ ... كسانی نیز‌ كه‌ امروزه‌ از سكولاریزاسیون ‌اسلام‌ سخن‌ می‌گویند، به‌ این‌ نكته‌ توجه‌ ندارند ــ یا نمی‌دانند ــ كه‌ اسلام‌ را نمی‌توان‌ قیاس‌ از مسیحیت‌ گرفت‌، جدایی‌ دین‌ و دولت‌، در اسلام‌، باید به‌ معنای «‌ایدئولوژی‌زدایی»‌ از آن‌ باشد و گرنه‌ سكولاریزاسیون‌ درمورد اسلام‌ مفهومی‌ یكسره‌ بی‌معناست‌ و بی‌سبب ‌نیست‌ كه‌ در همه‌ مطالب‌ بسیاری‌ كه‌ در این‌ مورد نوشته‌ می‌شود، یك‌جمله جدّی‌ وجود ندارد ... موضوع‌ علم سیاست‌، ‌دین‌ نیست‌، بلكه‌ توضیح‌مناسبات‌ قدرت‌ در جامعه‌ است‌، دین‌، اگر دین ‌باشد، به‌ عنوان‌ حوزه‌ اخلاق‌ فردی‌ مبتنی‌ بر معنویت‌، نمی‌تواند بر مناسبات‌ قدرت‌ استوار باشد و سرشت‌ آن‌ مناسبات‌ را توضیح‌ دهد ... از دیدگاه‌ تاریخ‌ اندیشه سیاسی‌، نظریه ‌حكومت‌ اسلامی‌ نداریم‌، یعنی‌ تاكنون ‌نتوانسته‌اند طرحی‌ از جامعه اسلامی‌ و سازماندهی ‌قدرت‌ اسلامی‌ به‌دست‌ دهند.... ▫️ گفت‌وگوی دکتر جواد طباطبایی با مجله تلاش، شماره ۱۱، دیماه ۱۳۸۱. @rozaneebefarda
این ژورنالیست‌های بی‌سواد حامی آ.لاریجانی! پاسخ جالب دکتر علی بهادری جهرمی(عضو پژوهشکده شورای نگهبان) به عضو ارشد حلقه رسانه‌ای آقای : ▫️سواد حقوقی که نداشته باشی این میشود: عدم احراز صلاحیت را میگویی‌ رد خلاف بودن نسبت وارد شده در فضای مجازی را میگویی دلیل رد صلاحیت و بدتر از همه تصورمیکنی دستور تعویق انتخابات در نظام حقوقی ما درصلاحیت رییس جمهور و وزیر کشور‌است! ای کاش جناب لشکر مجازی باسواد تری داشتند! @rozaneebefarda
خطر و مصادره بیانات رهبری! / ؛ عذرخواهی و کنند! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۴ خرداد ۱۴۰۰: یک تذکر ضروری وجود دارد که یک امر انسانی و دینی است: در جریان عدم احراز صلاحیت به بعضی از کسانی که احرازصلاحیت نشده بودند، جفا و ظلم شد. ...من خواهشم و مطالبه ام از دستگاه های مسئول این است که جبران کنند. مواردی که گزارشی داده شده و خلاف واقع بوده، مربوط به فرزند کسی، خانواده کسی [بوده]، بعد هم معلوم شد خلاف واقع بوده، این را جبران کنند و اعاده حیثیت کنند. ◾️علی لاریجانی در نامه به مقام معظم رهبری: تذکر و مطالبه جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود. @rozaneebefarda
اعلامیه تاریخی حضرت آیت‌الله در حمایت از در خرداد ۴۲ 💥اختصاصی/💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹بعد از دستگیری امام خمینی در سحرگاه #۱۵خرداد۴۲، نخستین مرجعی که در حمایت از ایشان به میدان آمد، آیت‌الله مرعشی نجفی بود. ایشان با صدور اعلامیه ای (به تاریخ ۱۲محرم ۱۳۸۳/برابر با ۱۵خرداد ۴۲)، از امام به عنوان «آیت الله العظمی آقای خمینی» یاد کرد و تلویحا اشاره کرد که حاضر است خون خود را در این راه نثار کند. در بخشی از این اعلامیه تاریخی، چنین آمده است: «بدانید که یکی از و را از تاریکی شب استفاده کرده و ایشان را از خانه خود غفلتا بیرون و به جای نامعلومی برده است. وقاحت و بی شرمی دولت بجایی رسیده که به حمله می کند.... مبادا از پشتیبانی مراجع عظام دریغی داشته باشید. ما بدینوسیله (هل من ناصر ینصرنا) گفته و تا آخرین لحظه خواهیم ورزید. ما رنگین تر از خون برادر عزیزمان آقای خمینی نیست....» (منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص ۱۰۲) 🔶حاشیه برخی از ضدانقلاب فراری خاصه یک شیخ لندن نشین از افراد بیت آقای ، در سال های اخیر با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی نسل جدید، تلاش کرد مرجعیت امام را امر سیاسی و مرهون اقدامات مراد خود معرفی کند! عینا همین رویه توسط حامیان داخلی و خارجی آقای تکرار نیز تکرار شد! در حالی که یازده خرداد ۴۲، یعنی چهار روز قبل از دستگیری امام، رساله توضیح‌المسائل ایشان به قلم آیت‌الله ، وارد بازار شده بود. پیش از این نیز بارها سران حکومتی در سطح نخست وزیر، با امام به عنوان یکی از مراجع تقلید اربعه قم دیدارهایی داشتند که در رسانه‌ها نیز انعکاس یافته بود. از این گذشته اگر قرار به ملاک بودن تأییدات دیگران باشد، آیت‌الله مرعشی نجفی پیشتر از همگان بر مسأله مرجعیت امام تأکید ورزیده اند. تلاش مذبوحانه در تحریف تاریخ و دوگانه‌سازی کاذب بین مراجع عظام و امام و انقلاب، اخیرا توسط برخی تشکل‌های نوپدید حوزوی نیز به شدت دنبال می‌شود که البته آب در هاون کوفتن است و ره به جایی نمی‌برد! ... ! @rozaneebefarda
مواضع روشنفکران درباری پیرامون واقعه خونین ۱۵خرداد۴۲ اختصاصی|| بخش۱/ناتل خانلری و تئوری سرکوب مردم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹از جمله جریان های فرهنگی و فکری مدعی روشنفکری، کسانی بوده اند که در عین وابستگی به دربار، همواره به نوعی خود را دوست‌دار و طرفدار اصلاحات اجتماعی معرفی می‌کردند . از جمله این روشنفکران برجسته می‌توان، «دکتر پرویز ناتل خانلری» را ذکر کرد. ▪️خانلری که خود در دورانی به جریان‌های‌ چپ گرایش داشت، در برهه قیام 15 خرداد، در منصب وزارت فرهنگ قرار داشت و موضع گیری وی در روز پانزده خرداد و در جمع هیئت دولت، گویای ماهیت فکری واقعی اوست. ▫️خانلری در این جلسه به رئیس دولت حمله کرده و «اسدالله عَلَم» را به کوتاهی در کشتار مردم مسلمان متهم نموده است که چرا با شدت عمل بیشتری با مردم معترض در روز ۱۵خرداد برخورد نشده و از منظر خانلری، نخست‌وزیر می‌بایست بسیار شدیدتر عمل می‌کرده است. 🔹مرور اظهارات ضدمردمی خانلری نشانگر تزویر روشنفکری در مواجهه با حرکت‌های اصیل مذهبی و مردمی در ایران است. وی در آن جلسه چنین می‌گوید: 👇 «این طور که بنده دیدم طبقه روشنفکر سخت عصبانی است و بر لَه [طرفدار] دولت است و می گوید چرا دولت سستی می کند و اقدام شدید [در برخورد با معترضان] نمی کند. مطلب دیگر اینکه شترسواری دولا دولا نمی شود؛ [برای سرکوب مخالفان] تصمیم قاطع باید گرفت. اگر سست بگیریم مملکت از میان می رود. مسئله مربوط به خودمان نیست. ما می توانیم استعفا بدهیم ولی مملکت از بین می رود. ما تصمیم قاطع باید بگیریم. ما وقتی یک ستوان دوم اگر عملی کرد او را تعقیب می کنیم، به هر صورت حکومت نظامی ضرورت کامل دارد و بسیار شدید باید عمل کرد»! ▫️متن کامل مذاکرات هیأت دولت طاغوت در پانزده خرداد 1342، دفتر هیات دولت و روابط عمومی نخست وزیری، ص26. @rozaneebefarda
چپ‌ها و قیام ۱۵ خرداد ۴۲ اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بیژن جزنی که خود از اعضای حزب توده بود، در کتاب «وقایع سی ساله اخیر ایران» می نویسد: «دومین جریان مورد بحث ما حزب توده است. این سازمان مهاجر در این جریان [واقعه ۱۵خرداد] نیز همچنان از واقعیت فاصله داشت، و مشی تبلیغاتی خود را با مشی دولت شوروی انتخاب می کرد در این دوره، حزب توده در داخل، شبکه ای از خود نداشت، و سخن پراکنی های «پیک ایران» وسیله شناخت مشی این حزب بود. حزب توده به امینی به شدت حمله می کرد، زیرا دولت شوروی و رادیو «صدای میلی» نیز چنین می کردند، و پس از اصلاح رابطه ایران و شوروی، پیک ایران نیز از شدت حملات خود بر رژیم کاست، و بالاخره بی آنکه به تضاد خلق با دیکتاتوری دربار بیاندیشد، به طور ضمنی اصلاحات را تأیید کرد و تظاهرات خونین پانزده خرداد را به عنوان یک حرکت ارتجاعی محکوم کرد! البته مدتی بعد، این اشتباه فاحش خود را پس گرفت. از سوی دیگر، این حزب برای دست زدن به فعالیت در داخل کشور به سرعت دست به اقدام زد، و درست هنگامی که آبها از آسیاب افتاده بود و هنگامی که دیکتاتوری باخشونت بی سابقه ای حمله کرده بود، در داخل، شبکه «تشکیلات تهران» را پایه گذاری کرد، که این شبکه طی قریب نه سال فعالیت خود، به کثیف ترین حربه سازمان امنیت بر ضد خلق تبدیل شد.» @rozaneebefarda
وقتی اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی، مردم مجاهد قیام ۱۵خرداد را چاله‌میدانی خطاب می‌کردند! اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️دکتر عباس شییبانی از اعضای جبهه مقاومت ملی، عضو هیئت مؤسس و از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی و همچنین مسئول کمیته دانشجوئی نهضت آزادی ایران، در مورد واکنش اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی نسبت به واقعه 15 خرداد 42، نظرات جالبی را مطرح کرده است. ▫️وی که در هنگام قیام ۱۵خرداد به همراه شماری از اعضای جبهه ملی –مانند اللهیار صالح- و برخی از اعضای نهضت آزادی –مانند بازرگان و...- در زندان بوده است، روایت های معناداری از مشاهدات خود در این دوره مهم از تاریخ انقلاب را مطرح کرده است. به نظر شیبانی، نهضت آزادی پس از انشعاب از جبهه مقاومت ملی با هدف مبارزات پارلمانی تأسیس شده و پس از تأسیس با اقبال مردمی مواجه نشده است؛ «ما در نهضت مقاومت بارها بحث کردیم که جمع بشیم و حزبی درست کنیم، تا فعالیت مثلا انتخاباتی بکنیم. تصورمان این بود ولی موقعیکه آمدیم، نتوانستیم. اقبال مردم هم به ما جلب نشد! یعنی نه مردم جذب ما شدند، نه رژیم اجازه مبارزه پارلمانی را می‌داد! همه اعضای مرکزی نهضت هم همفکر و محکم نبودند.» ▫️عباس شیبانی روزهای پس از قیام ۱۵خرداد را چنین روایت می‌کند؛ «[در نهضت ۱۵خرداد] من زندان بودم که معلوم شد کشتار کرده اند. ما فردایش در زندان اعلام روزه کردیم. ولی جبهه ملی ها و چپی ها همراهی نکردند. ملیون و بعضی از نهضتی ها هم همراهی با ما نکردند. ساواک هم ما را که روزه بودیم به زور چائی خوراند که نگوئیم ما روزه ایم. جبهه ملی و بعضی اعضای نهضت آزادی، صریحاً مخالف بودن که از ۱۵خرداد حمایت بکنیم! ما آن را یک قیام مردمی می دانستیم ولی آنها می گفتند که یک عده نادان و چاله میدانی و فلان، علیه اصلاحاتِ شاه و آمریکا شورش کرده اند.» ▫️«مبارزات ملی مذهبی نیم قرن اخیر در گفت و گو با دکتر عباس شیبانی»؛ فصلنامه کتاب نقد، سال چهارم، شماره 13، ص62. @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️ چرا بزرگداشت پانزدهم خرداد مهمّ است؟ 👈 ماجرای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از زبان رهبر معظّم انقلاب اسلامی 🗓 تاریخ بیانات: ۱۳۹۲/۰۳/۱۴ @rozaneebefarda
📝 سخنرانی تحلیلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره قیام پانزده خرداد 🔍 بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1518 @rozaneebefarda
نخستین دور مناظرات کاندیداهای ریاست‌جمهوری در ساعت ۱۷ برگزار می‌شود. نقد و نظرهای‌ مرتبط با حوزه اندیشه دینی و روحانیت را جهت بازنشر در روزنه برایمان بفرستید. @rozaneebefarda
مناظرات انتخابات ۱۴۰۰ به تناسب ادوار قبل، از حیث برنامه‌محوری و مراعات برخی ضوابط اخلاقی، ترقی خوبی کرده است گرچه همچنان جریان غربگرا، بجای برنامه مستدل و نقد مستند، راه تهاجم و طعنه و بعضا توهین را پیش گرفته است و این ویروس بعضا به دیگران هم سرایت کرده، اما مجموعا نمره قابل قبولی به مناظرات می‌توان داد. سیاه‌نمایی‌های اکانت‌های همیشه مهاجم و بی‌منطق را نباید ملاک قرار داد. @rozaneebefarda
شهادت شیخ الائمه و رئیس مذهب محقه، حضرت امام صادق علیه السلام تسلیت باد. @rozaneebefarda
تحلیلی بر مناظره اول انتخابات۱۴۰۰ [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| داوود مهدوی زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بالاخره روز مناظره اول انتخابات 1400 فرا رسید و مردم در عصر پانزدهم، تماشاگر مناظره هفت نامزد انتخاباتی در ساختمان پخش سیما شدند. نحوه برگزاری مناظره سه ساعته، گواهی می داد که دستاندرکاران برنامه برای خوب برگزار کردن آن وقت زیادی گذاشته اند و خوب تدارک دیدند. بویژه که پرسش های طرح شده با محوریت مسایل اقتصادی، دقیق و اندیشه ورزانه بود و مسایل اقتصادی واقعی روایت شده بود. مجری مناظره نیز در کمال ادب گزاری در زمان بندی پاسخ نامزده به عدالت رفتار می کرد. کاملا پیدا بود که دو جبهه مقابل هم قرار گرفته بودند. در یک سو،گروهی که منسوب به دولت مستقر و مدافع وضعیت موجود بودند، قرار داشتند و در دیگر سو، گروهی که منتقد وضع موجود بودند. گرچه دکتر همتی سعی داشت خود را مستقل از روحانی نشان دهد و استناد به برکناریش توسط روحانی از پست ریاست بانک مرکزی کرد ولی همزمان مدیریت روحانی را موفق می دانست. مضافاً اینکه اصلاً سعی نکرد وارد نقد مدیریت دولت مستقر شود بلکه در چند جای سخنانش عاملیت وقوع مشکلات را به منتقدان نسبت می داد. می گوید چرا قاضی حکم به بستن کارخانه داده است ولی نمی گوید که شاکی تعطیلی کارخانه، بانک ها بودند. بطور کلی، گروه مدافعین حرفی برای گفتن نداشتند. مهم ترین امتیاز یا برگ برنده ای که آنان می توانستند برابر نامزدهای منتقد ارائه و رو کنند، کارنامه هشت ساله دولت مستقر بود. زیرا آنان از ارکان این دولت هستند. چه پستی بالاتر از ریاست بانک مرکزی وجود دارد. اما وضعیت عملکرد هشت ساله آنچنان نا کارآمد بود که نتوانستند بر آن تکیه کنند و افتخار بورزند. هیچ نمونه ای از کار موفق ارائه نکردند. به همین جهت بود که یکی از منتقدان خطاب به گروه مدافعین گفت که شما برای پوشش عملکرد دولت روحانی اینجا آمده اید. اینان حتی برای نشان دادن موفقیت دولت روحانی موضوع برجام را هم نتوانستند پیش نکشیدند. در حالی که روحانی در سال 96 برجام را به عنوان برگ برنده روی دست گرفته بود. و این نشان می دهد که برجام هیچ نقشی در چرخیدن چرخ اقتصاد و هسته ای نداشت. همین دست خالی بودن از کارنامه اقتصادی کارآمد موجب شده بود که گروه مدافعین برای جلب توجه مردم به راه های انحرافی و نا پسند و بعضاً غیر اخلاقی رو بیاورند. به شکل چندش آوری به دانایی شان در اقتصاد تفاخر می کردند. همتی مدام خود را اقتصاد دان معرفی می کرد. مدعی بود که من اقتصاد می دانم ولی شما بلد نیستید. به حدی که گمان کردم با آدام اسمیت ایران مواجه شده ایم. ولی چه کسی این دعوی را باور نمی کند. چون می گویند اگر تو اقتصاد دانی، چرا وضع اقتصاد تا این اندازه خراب است. در مثل گویند که « تو اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی». همتی برای اینکه از گفتن حرف جدید باز نماند، تاکید داشت که من می خواهم حکمرانی اقتصاد را حاکم کنم و سیاست را به تبعیت از اقتصاد در آورم. در حالی که سخنانش را با مواضع و بیانیه خواندن سیاسی آغاز کرد و در ادامه ی مناظره هم مطالبی که بیانگر حکمرانی اقتصادی باشد، ارائه نکرد. مضاف بر اینکه در درستی حکمرانی اقتصاد هم جای بحث است و معلوم نیست که بر اساس کدام تحقیق و مطالعه ای به چنین تفطنی رسیده است. بخش دیگر از رفتار گروه مدافعین، اتهام زنی و دروغ و تخریب شخصیت گروه منتقدان بود. بی سوادی، بی مدرک بودن، امان نداشتن و نامزد پوششی بودن، مهندسی انتخابات، انتخابات از پیش تعیین شده، بخشی از بد اخلاقی های گروه مدافع دولت مستقر بود. ولی به راستی چه نیازی به اینگونه تهمت زدن ها است. دستی که پر باشد، جا برای اتهام زنی باقی نمی گذارد. همتی با وجودی که آغازگر تهمت زدن به نامزد منتقد بود، معترض اتهام زنی طرف مقابل بود. در حالی که این حق برای نامزد منتقد مفروض است که از خود دفاع کند. مضاف بر اینکه اگر این انتخابات مهندسی شده و از پیش تعیین شده است؛ چرا در آن مشارکت کرده اند. یا شاید هم آمده اند ناسزا گویی کنند و بروند. همچنین مدافعین از پاسخ به برخی از پرسش ها طفره می رفتند و حوالت به بحث دیگری می دادند مثل پرسش از ابر بدهکاران که بدون پاسخ ماند و یا پرسش از مصرف آب که بحث اصلاح توزیع محصولات کشاورزی را پیش کشیدند و یا مساله فرار مالیاتی. به هر روی، در گفتار دو نامزد مدافع وضع موجود، هیچ پیام اثباتی که مستند به هشت سال کار موفق شان باشد، دیده نمی شد بلکه اساساً حرفی برای گفتن نداشتند. و همین امر، مردم را نسبت به نامزدهای دولت روحانی نا امیدتر می کند. @rozaneebefarda
تحلیلی بر مناظره اول انتخابات۱۴۰۰ [صفحه ۲ از ۲] اما گروه منتقدین وضعیت موجود، بر خلاف مدافعین، با دستی پر وارد میدان مناظره شده بودند. هر پنج نامزد منتقد نشان دادند که از روی مطالعات کارشناسانه و آگاهی دقیق و عمیق به مسایل اقتصادی کشور سخن می گویند و برای گفته های خود شواهد و مستندات زیادی دارند و برنامه های زیادی برای عبور از این مسایل در نظر دارند. گرچه گروه مدافع از طریق اتهام زنی و بد اخلاقی سعی در منحرف کردن بحث از وضعیت موجود را داشتند، لکن منتقدین اصل را بر نقد وضعیت موجود و پاسخ به سوالات مجری برنامه گذاشته بودند. هر قدر که طرف مقابل به تخریب شخصیت منتقدین می پرداختند، آنان به نقد عملکرد نا موفق مدافعین می پرداختند و از این جهت مطالب گفتنی زیادی داشتند. آنان تخریب های شخصیتی را اخلاق مداران پاسخ می دادند. نکته مهم این بود که منتقدین با افتخار به کارنامه کارگزاری خود ارجاع می دادند. در این میان، آقای رئیسی بیشتر از بقیه به سوابق کاری خود ارجاع می داد و حتی با گروه مدافعین محاجه می کرد. رئیسی خطاب به نامزد دولت مستقر گفت که ما بیش از دو هزار کارخانه بزرگ و کوچک را از متروکه بودن و تعطیلی نجات دادیم، شما چند تا را نجات دادید. ایشان برابر تخریب های شخصیتی بزرگوارانه و اخلاق مدار رفتار کردند و این سوال را طرح کردند که از این تهمت زنی ها چه چیزی عایدتان می شود. اینگونه رفتار ها تکرار کار زشت سال 96 است. شاید این پرسش طرح شود که چرا نامزدهای منتقد به مثل طرف مقابل، وارد کنش تخریب شخصیتی نشده و نمی شوند. پاسخ این است که شخصیت اخلاقی شان، چنین اجازه ای را به آنان نمی دهد. روحیه جوانی را در گروه نامزدهای منتقد می توان مشاهده کرد. هر قدر که مدافعین وضعیت موجود از نمی توانیم و نمی شود و نداریم سخن می گفتند، منتقدین از توانستن و می شود و داشتن ها سخن به میان می آوردند. نقد سنگین منتقدان بر مدافعین این بود که شما مردم را فقط در وقت انتخابات مشاهده می کنید و بعد رای آوردن، مردم هیچ حضوری در برنامه هایتان ندارند و به همین خاطر، سفره مردم در هشت سال گذشته کوچک و کوچکتر شده است. در مقابل، منتقدین در برنامه های اقتصادی شان بر روی همکاری و مشارکت های مردمی خیلی حساب باز کرده اند. به هر روی، کاملاً پیدا بود که نامزدهای منتقد برای تغییرات اساسی آمده اند و در این راه، برنامه دارند. @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡 كليپ صوتی || امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی 🏴رهبر معظم انقلاب اسلامی: امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود. @rozaneebefarda
چند نکته مهم پیرامون مناظره اول اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1. باید دعاوی پرطمطراق شان را با عرضه داشتن به کارنامه ناکارآمد شان نقد کرد. جمهوری خواهی و مردم گرایی شان را به عملکرد مردم ستیزانه شان ارجاع داد. اقتصاد دانی شان را به نا بسامان اقتصادی شان. برنامه داشتن شان را به هشت سال بی برنامگی و استمرار آن، ارجاع داد. 2. در مقابل بد اخلاقی شان، دولت اخلاق مدار را پیش کشید. و اینکه چگونه در این هشت سال، دولت بداخلاق را بر مردم حاکم کردند. 3. باید ملت را خطاب قرار داد که بنگرند شاهد امتداد چه دولتی خواهند بود. بویژه مساله جمهوری خواهی پوشالی شان را آشکار کرد که چگونه جمهوریت و مردم، لق لق زبان شان شده است. 4. بر مدافع وضعیت موجود بودن رقیب و ضرورت تغییر تاکید شود. باید گفت که امتداد وضعیت بی برنامه و نا بسامان اقتصادی مساوی است با نابودی هویت ملی. 5. باید گفت که آری، فرصت تمام شده است ولی نه برای طرفداران تغییر وضع موجود بلکه فرصت برای بانیان آن تمام شده است. 6. باید گفت که نا کارآمدی گفتمان قدرت در مدیریت دولتی آشکار شده است. اکنون وقت جایگزینی آن با گفتمان خدمت است. 7. باید اقوام و مذاهب را با نام و خصوصیات ملی شان به همراه مشکلات شان خطاب قرار داد تا از سویی فهماند که آنان را می بینند و از سوی دیگر، ارتباط دلی برقرار کنند. 8. مسأله تعاونی ها و نقش آن در توسعه اقتصادی مغفول ماند. 9. شعار کوچک سازی دولت و راهکارهای عملی تحقق آن مغفول ماند. 10. نباید گذاشت نامزدهای دولت مستقر از پاسخگویی نسبت به کارنامه سیاه شان طفره روند. باید برابرشان پرسش های کلیدی نهاد. وعده هایی که داده بودند را به رخ شان کشید و مطالبه گری کرد. 11. سابقه نامزد پوششی به خوبی اشاره شد و در ادامه باید سوال کرد که کدامیک از دو نامزد دولتی پوششی هستند. 12. باید معلوم کرد که اگر برکناری، سیاسی و نمایشی نبوده است، لاجرم به دلیل بی کفایتی است. آن گاه، چگونه نامزد بی کفایت می تواند رئیس جمهور موفقی شود. 13. باید تاکید کرد که با توجه به نابسامانی موجود، ملت به وزیدن نسیم امیدواری از ناحیه دولت، نیاز دارد تا نفسی تازه کند و این وزیدن و تازه کردن نفس، با امتداد دولت مستقر نا ممکن است. باید دولت را نو کرد. دولت اقتدارگرای موجود پیر شده است. 14. تنها دولت جوان انقلابی است که می تواند، دولت را نو کند و رخوت و سستی را از آن دور سازد. 15. از ابتدای ثبت نام گفتیم که رقیب ما فساد و اشرافی گری است و لذا مایل نیستیم که نامزد دولتی خود را رقیب ما بداند. 16. پنج نامزد، نمایندگی 80 میلیون مردم رنج کشیده را بر عهده دارد در مقابل دو نامزدی که 4 درصد مردم ( طبقه اشراف) را نمایندگی می کند. و چنین سهمیه بندی عادلانه نیست. 17. باید گفت که شما صدای بی قدرتان نیستید بلکه صدای دلواپسان قدرت هستید. کی شده که شما از قدرت دور مانده باشید. بی قدرت تان همان ملت رنج دیده ای است که شما رها یشان کرده اید. 18. از ضرورت حکمرانی اقتصاد سخن می گویید ولی شعارها و بیانیه ها و مواضع سیاسی طرح می کنید. و این یعنی مظلومیت اقتصاد. دولت جوان انقلابی برای نجات اقتصاد از سیاست مردم فریب برنامه دارد. @rozaneebefarda