🔴صفحه ششم از فهرست مصائب آل الله
مصائب کاروان و رأس مقدس تا رسییدن به مجلس یزید
۹۲. آغشته به خون بودن سر مقدس
۹۳. تکبیر لشگر در هنگام ورود سرهای مقدس به شام
۹۵. سلام ندادن مردم بر اهل بیت در طول مسیر
۹۶. شعر خوانی یزید در مضمون انتقام گرفتن از پیامبر در وقت ورود کاروان به شام
۹۷. سنگ زدن پیرزن ملعونه به سر مقدس حضرت
۹۸. زخم زبان ابن طلحه و پاسخ امام سجاد (علیه السلام)
۹۹. محاجه امام سجاد با پیر مرد شامی
توجه شود که برخی مصیبات شام (تا قبل از رسیدن به مجلس یزید) در بین مباحث گذشته و در ذیل عناوین قبلی بیان شده است.
برای دیدن صفحات قبل فهرست مصائب اینجا را ببینید.
صفحه هفتم از فهرست مصائب آل الله
مصائب مجلس یزید
۱۰۰. تزیین مجلس یزید
۱۰۱. راس مقدس در تشت طلا
۱۰۲. زخم زبان یزید
۱۰۴. پیچیدن عطر رأس مقدس در مجلس یزید
اهانت یزید ملعون به راس مقدس
۱۰۶. چوب زدن به لب های مطهر سیدالشهدا
۱۰۷. چه دندانهای زیبایی!
تحقیقی درباره نقل های مختلف از جسارت یزید به رأس مقدس
هتک حرمت ابن زیاد به رأس مقدس
صفحات قبل را در اینجا ببینید
🔴مصائب مجلس یزید
۱۰۰. تزیین مجلس یزید
۱۰۱. راس مقدس در تشت طلا
۱۰۲. زخم زبان یزید
۱۰۴. پیچیدن عطر رأس مقدس در مجلس یزید
در کامل بهایی آمده است:
برای یزید تختی مرصع نصب شد و خانه اش با انواع زینت تزیین شده بود و نزدیک تخت او صندلی هایی از طلا و نقره گذاشته شده بود.
همچنین در مقتل خوارزمی آمده است:
بر سر یزید تاجی زینت شده با مروارید و یاقوت بود و در کنار او بسیاری از بزرگان قریش بودند.
حامل سر وارد شد و نزدیک یزید شد و شعری بدین مضمون خواند:
رکاب اسب مرا با طلا و نقره پر کن
که من آن آقای پرده دار(۱) را کشتم
کشتم آن که پاک ترین پدر و مادر را را داشت و دارای بهترین خانواده بود.
یزید گفت: اگر می دانستی او بهترین مردم است پس چرا او را کشتی؟
پاسخ داد: امید به جائزه داشتم.
یزید دستور داد تا سر از تنش جدا کردند.
سپس راس مقدس سید الشهدا را بر روی تشتی از طلا روبروی یزید گذاشتند و او گفت:
«کیف رأیت یا حسین؟»
«حسین چگونه دیدی؟»(۲)
[یعنی بر تو چه گذشت؟ و سرانجام کار تو چه شد؟ و چه کسی پیروز شد؟
این در حقیقت زخم زبان یزید بود]»
ابن شهر آشوب از ابی مخنف روایت کرده است:
هنگامی که راس مقدس را بر یزید وارد کردند چنان بوی عطری از آن پیچید که بوی آن بر همه رائحه های خوش آنجا غالب شد.(۳)
(۱) در برخی نقل ها «السید المحجبا» دارد و در برخی نقل ها «السید المهذبا» محجب را پرده دار معنی کرده اند (مثلا گفته اند الملک المحجب یعنی پادشاهی که از مردم در پرده است و هر کسی را توان رسیدن به او نیست)
معنای مهذب نیز روشن است یعنی کسی که دارای روح پاک است.
(۲) ثم وضع الرأس في حقّة، و ادخل على يزيد، فدخلت معهم، و كان يزيد جالسا على السرير، و على رأسه تاج مكلل بالدر و الياقوت، و حوله كثير من مشايخ قريش، فدخل صاحب الرأس و دنا منه، و قال:
أوقر ركابي فضّة أو ذهبافقد قتلت السيد المحجبا
قتلت أزكى الناس اما و أباو خيرهم إذ يذكرون النسبا
فقال له يزيد: إذا علمت أنه خير الناس لم قتلته؟ قال: رجوت الجائزة، فأمر بضرب عنقه، فحزّ رأسه، ثم وضع رأس الحسين بين يديه على طبق من ذهب، فقال: كيف رأيت يا حسين؟
(۳) موسوعة الامام الحسین به نقل از ابن شهر آشوب، المناقب، 4/ 61 عن أبي مخنف في رواية: لمّا دخل بالرّأس على يزيد كأنّ الرّأس طيب قد فاح على كلّ طيب.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔴۱۰۵. اهانت یزید ملعون به راس مقدس
۱۰۶. چوب زدن به لب های مطهر سیدالشهدا
۱۰۷. چه دندانهای زیبایی!
برخی علمای عامه مانند ذهبی آورده اند:
هنگامی که راس مقدس سیدالشهدا را به نزد یزید آوردند با چوب دستی خود به دندان حضرت می زد
و می گفت: گمان نمی کردم اباعبدالله به این سن رسیده باشد.
راوی می گوید: در آن حال موی سر و صورت حضرت از خضاب خارج شده بود.
[چنین فهمیده می شود که سیدالشهدا قبل از عاشورا سر و صورت خود را خضاب کرده بود اما به مرور بعد از عاشورا تا رسیدن به شام رنگ خضاب از چهره حضرت پاک شده بود و سفیدی موهای حضرت نمایان شده بود.]
ابن حبان می نویسد یزید در آن حال می گفت: «چه دندان های زیبایی!»
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔴تحقیقی درباره نقل های مختلف از جسارت یزید به رأس مقدس
درباره چوب دستی یزید ملعون
برخی نقل ها آن را «قضیب»
و برخی آن را «مخصرة»
و برخی آن را «خیزران» نامیده اند.
راغب می گوید :«القضیب: تستعمل فی فروع الشجر» پس قضیب به معنای چوب است.
لسان العرب درباره «مخصرة» می گوید:« و قيل: المخصرة شيء يأْخذه الرجل بيده ليتوكأ عليه مثل العصا و نحوها، و هو أَيضاً مما يأْخذه الملك يشير به إِذا خطب؛ [... قال] أَبو عبيد: المِخْصَرَةُ ما اخْتَصَر الإِنسانُ بيده فأَمسكه من عصا أَو مِقْرَعَةٍ [...] أو قضيب و ما أَشبهها، و قد يتكأُ عليه.»
به نظر می رسد که چوب دستی که یزید طبق رسم شاهان به دست می گرفته است را گاهی قضیب و گاهی مخصرة نامیده اند.
اما درباره چوب زدن آن ملعون به راس مقدس
در بعضی مقاتل واژه «نکت»
و در برخی «نقر»
و در برخی «قرع» نقل شده است.
اما مرحوم قزوینی می فرماید اکثر نسخ از جمله خطبه زینبیه در شام واژه «نکت» را نقل کرده اند.
العین درباره واژه «نکت» می گوید: «النَّكْتُ: أن تَنْكُتَ بقضيب في الأرض، فتؤثر فيها بطرفه» یعنی با قضیب طوری ضربه بزند که این ضربه خطی روی زمین بیاندازد.
راغب در مفردات در معنای واژه «نقر» می گوید: «النَّقْرُ: قَرْعُ الشَّيْءِ المُفْضِي إِلَى النَّقْب» یعنی زدن به چیزی است به طوری که به سوراخ شدن آن شیئ منجر شود.
اما «قرع» را در لغت به معنای «زدن» و «کوبیدن» گفته اند و التحقیق فی کلمات القرآن «قرع» را « ضرب شيء على شيء بشدة حتّى يؤثّر فيه»
پس می توان گفت هر سه تعبیر در این معنا مشترک هستند که یزید ملعون طوری به راس مقدس سبط پیامبر ضربه می زد که بر آن صورت مقدس اثر می گذاشت.
(اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العن یزید بن معاویة و أباه).
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔴هتک حرمت ابن زیاد به رأس مقدس
این جنایت را ابن زیاد نیز مرتکب شد با این نکته که در نقل طبری آمده است که ابن زیاد ملعون ساعتی به زدن بر دندان های حضرت پرداخت.
همچنین ابن نما نقل می کند:
« ابن زیاد ملعون با چوبدستی به بینی و دو چشم مبارک و دهان حضرت می زد که زید ابن ارقم به گریه افتاد و گفت:
«چوبدستی خود را از لبهای حسین بردار که من دیدم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) لبهای خود را بر آن می گذاشت.»
مصائب مجلس ابن زیاد را در فهرست مصائب از شماره ۴۴ تا ۶۵ از اینجا و پیام های بعد ببینید.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔴تحقیقی درباره نقل های مختلف از جسارت یزید به رأس مقدس درباره چوب دستی یزید ملعون برخی نقل ها آن
مطالعه با دقت این پیام شاید پنج دقیقه هم طول نمی کشد اما جمع آوری هر کدام از این موارد از مقاتل و کتب مختلف و بعد از آن رجوع به لغت و مقایسه آن با هم، زمان برده است لذا انتظار هست عزیزان با دقت بیشتری مطالعه کنند.
همچنین پیامی که درباره توصیف چهره اهل بیت اینجا و پیام های بعد آن قرار داده شد قابل مطالعه و دقت است.
✍روضه امانت داری
مجلس ۲۱ از مجالس فاطمیه
#روضه_حضرت_زهرا
#روضه_زینب_کبری
#روضه_امام_سجاد
#روضه_حضرت_رقیه علیهم صلوات الله
صلی الله علیک یا ابا عبدالله
🔸یکی از مهمترین دستورات دینی امانتداری است که خدای متعال فرمود ان الله یامرکم ان تؤدو الامانات الی اهلها
و رسول خدا فرمود کسی که امانت دار نیست ایمان ندارد.
[برای دیدن دیگر احادیث درباره امانت داری اینجا را ببینید.]
🔸این امانت داری اینقدر مهم است که آقا رسول خدا در شب وفات به امیرالمومنین فرمود:
«یا ابا الحسن هذه ودیعة الله و ودیعة رسوله» (۱)
علی جان این امانت خداست در دست تو
و امیرالمومنین در لحظه تدفین حضرت زهرا فرمود:
إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ فَلَقَدِ اُسْتُرْجِعَتِ اَلْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ اَلرَّهِينَةُ
یعنی یا رسول الله امانت را بازگرداندم معلوم است که امیرالمومنین عمری نگران نگهداری از این امانت بود و شاید در لحظه آخر شرمنده بود که یا رسول الله امانت را برگرداندم اما چگونه ...
اباعبدالله الحسین علیه السلام هم در روز عاشورا نگران دو امانت بود.
دو امانت از امام مجتبی علیه السلام لذا نوشتهاند وقتی قاسم اذن میدان میخواست حضرت اجازه نمیداد زیرا قاسم یادگار برادر بود و نوشتند که به زینب کبری دستور میداد عبدالله را نگه دارید که به میدان نیاید.
اما عرض کنیم یا اباعبدالله شما این گونه نگران امانت داری بودید
حالا چه کند خانم حضرت زینب کبری سلام الله علیها یک زن غریب و مظلوم و تنها باید از چندین زن عزادار و دختر معصوم نگهداری کند.
هر کدام یک درد دلی دارد یکی پدر از دست داده یکی فرزند ...
و از همه بالاتر زینب کبری بزرگترین امانت تاریخ را در دست داشت و آن آقا امام سجاد علیه السلام بود
لذا نوشتهاند چند جا امانت داری خود را نشان داد
یکی عصر عاشورا بود آن لحظه که زینب کبری نگاه کرد (معلوم است که زینب تمام حواسش به امام سجاد علیه السلام بود که برادرزاده در چه حالی است)
نگاه کرد دید گویا غم و غصه دارد جان امام را به خطر میاندازد
صدا زد یادگار برادرم با خودت چه می کنی گویا داری جان می دهی ؟ چرا اینگونه بیتابی میکنی؟
فرمود عمه جان چطور بیتابی نکنم ببین اینها کشتههای خودشان را دفن کردند
اما بدن عزیزان من بی سر غرق خون روی خاک کربلا افتاده (مرملین بدمائهم) گویا ما از کفار هستیم که کشتههای ما را دفن نمیکنند
اینجا زینب کبری امام را دلداری داد
بار دوم جایی است که به خیمهها حمله کردند و خیمهها را به آتش کشیدند زینب کبری «شاید» به همه دختران دستور داد فرار کنند اما خودش یک بیمار در خیمه دارد و هر طور بود جان برادرزاده در این حمله هم حفظ شد
اما بزرگترین جایی که زینب حفظ کرد جان امام سجاد علیه السلام را در مجلس ابن زیاد است
وقتی امام سجاد جواب ابن زیاد را داد
ابن زیاد غضب کرد گفت جواب من را میدهی؟ ببرید این جوان را بکشید!
این دستور شوخی نبود
کسی در این دستور تردید نمیکرد
اما دیدند زینب کبری برادرزاده را در آغوش گرفت فرمود اگه میخواد آقا رو بکشید اول باید من را بکشید.
کاری کرد که ابن زیاد با همه خباثتش زبان به مدح بی بی باز کرد
نوشتن ابن زیاد هاج و واج این صحنه را نگاه میکرد
لحظاتی گذشت گفت «عجبا للرحم» ببینید این زن واقعاً حاضر است جان خودش را فدا کند.
وقتی این صحنه را دید چارهای ندید جز اینکه امام را رها کند اما یا صاحب الزمان همه امانتها را زینب برگرداند ولی ...
ادامه در پیام بعد
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
گریز اول:
ولی یک امانت را نتوانست برگرداند.
دست تقدیر کاری کرد که زینب هم شرمنده باشد آن هم آن لحظهای بود که در خرابه شام رقیه بیتاب شد تا سر بابا را بغل کرد شاید زینب با خودش گفت بچه کمی این سر مطهر صحبت میکند درد دل میکند و آرام میشود اما نوشتهاند که دیدند رقیه صورت به صورت پدر گذاشته و جان داد
ثم إنها وضعت فمهاعلى فمه الشريف و بكت بكاء شديدا حتى غشي عليها، فلما حركوها فإذا هي قد فارقت روحها الدنيا.
پیشنهاد دوم برای گریز:
در طول این مسیر زینب نگران امانتها بود باید خودش رو حفظ می کرد
کربلا را دید صبر کرد قتلگاه را دید صبر کرد دو پسر فدا کرد شش برادر و داغ برادرزادگان و عمو زادگان همه را تحمل کرد دروازه کوفه را دید تحمل کرد
اما شاید مجلس یزید جایی بود که دیگر صبر زینب تمام شد آن همان جا بود که دیدند سر مطهر اباعبدالله روی تشت طلا
اون ملعون داره با چوب خیزران به این لب مطهر می زنه
هر کس نالهای زد اما نوشتهاند در این میان زینب دست به گریبان برد گریبان چاه کرد فریاد بلند کرد:
یا حسینا یا حبیب رسول الله
برادر جان!
روا بود که گریبان ز هجر پاره کنم
دلم هوای تو کرده بگو که چاره کنم
اگر که چاک گریبان من زبان میداشت
خبر ز سوختن مغز استخوان میداشت ...
(۱) لَمَّا ثَقُلَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ خِيفَ عَلَيْهِ اَلْمَوْتُ دَعَا بِعَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ اَلْحَسَنَيْنِ وَ أَخْرَجَ مَنْ فِي اَلْبَيْتِ وَ اِسْتَدْنَى عَلِيّاً وَ أَخَذَ بِيَدِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ بَعْدَ بُكَاءِ اَلْجَمِيعِ وَ وَضَعَهَا فِي يَدِ عَلِيٍّ وَ قَالَ هَذِهِ وَدِيعَةُ اَللَّهِ وَ وَدِيعَةُ رَسُولِهِ عِنْدَكَ فَاحْفَظْنِي فِيهَا فَإِنَّكَ اَلْفَاعِلُ هَذِهِ وَ اَللَّهِ سَيِّدَةُ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ هَذِهِ مَرْيَمُ اَلْكُبْرَى
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
1_13009709529.mp3
1.31M
صوت آخرین لحظات عمر ذاکر مجاهد و با اخلاص اهلبیت علیهم السلام ، مرحوم حاج سید احمد شمس ره
ایشان پس از روضه شب جمعه گذشته به لقاء الهی پیوستند.
این توفیق بزرگی است که انسان لحظات آخر عمر را با بهترین اعمال به پایان برساند.
چنانکه در دعای حضرت زهرا سلام الله علیها آمده است:
اللَّهُمَّ أَلْحِقْنِی بِصَالِحِ مَنْ مَضَی وَ اجْعَلْنِی مِنْ صَالِحِ مَنْ بَقِیَ وَ اخْتِمْ لِی عَمَلِی بِأَحْسَنِهِ إِنَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
یا در دعای دیگر آمده است:
فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اخْتِمْ لِی أَجَلِی بِأَفْضَلِ عَمَلِی حَتَّی تَتَوَفَّانِی وَ قَدْ رَضِیتَ عَنِّی
روضه شهادت حضرت رقیه (س) ۲۰ مرداد ۱۴۰۳.mp3
8.63M
◼️ روضهٔ شهادت حضرت رقیّه سلام الله علیها
شعر دعبل:
أَ فَاطِمُ لَوْ خِلْتِ الْحُسَیْنَ مُجَدَّلًا
وَ قَدْ مَاتَ عَطْشَاناً بِشَطِّ فُرَاتٍ
إِذاً لَلَطَمْتِ الْخَدَّ فَاطِمُ عِنْدَهُ
وَ أَجْرَیْتِ دَمْعَ الْعَیْنِ فِی الْوَجَنَاتِ
أَ فَاطِمُ قُومِی یَا ابْنَةَ الْخَیْرِ وَ انْدُبِی
نُجُومَ سَمَاوَاتٍ بِأَرْضِ فَلَاةٍ
...
بَنَاتُ زِیَادٍ فِی الْقُصُورِ مَصُونَةٌ
وَ آلُ رَسُولِ اللَّهِ مُنْهَتِکَاتٌ
وَ آلُ زِیَادٍ فِی الْحُصُونِ مَنِیعَةٌ
وَ آلُ رَسُولِ اللَّهِ فِی الْفَلَوَاتِ
یا به نقلی:
وَ آلُ زِیَادٍ فِی الْحَرِیرِ مَصُونَةً
وَ آلُ رَسُولِ اللَّهِ مُنْهَتِکَاتٍ
...
وَ آلُ رَسُولِ اللَّهِ یُسْبَی حَرِیمُهُمْ
وَ آلُ زِیَادٍ آمَنُوا السَّرَبَاتِ
شعر بعدی:
📆 پنج شنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳
🔔@borhan_maaref |
🌐borhan.org