eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
168 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
👥|گزارش‌تصویری‌جلسه‌هسته‌تعلیم‌وتربیت 🗒 دوشنبه ۱۶ مهر ماه 💬 کلاف سردرگم تعلیم و‌تربیت ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
🕤🕤🕤 🗒 دوشنبه ۱۶ مهر ماه 💬 کلاف سردرگم تعلیم و تربیت 📝📝📝 نشست تخصصی هسته تعلیم و تربیت، دوشنبه شب با محوریت معرفی عرصه های فعالیت در آموزش و پرورش برای دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام، با حضور آقایان حداد عادل و امینیان – از فارغ التحصیلان دانشگاه و مسئولین مجتمع فرهنگی- آموزشی فرهنگ برگزار گردید. 📃 جلسه با مقدمه و مجری گری جناب آقای ولی شروع و به صورت پرسش و پاسخ از میهمانان با اشاره به عرصه های و در آموزش و پرورش کشور ادامه یافت. 📃 آقای حداد با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در ، وضع فعلی آموزش و پرورش را یکی از تهدیدات امنیت ملی بر شمرد. در همین راستا جناب آقای امینیان با اشاره به کتب تاریخ و بررسی منطقی جریان روز سیاسی کشور از فرآیند آموزشی مدارس به دلیل قرار گرفتن در سال پیش دانشگاهی و سیطره کنکور، مصداقی از مشکلات نرم حوزه امنیت ملی در آموزش و پرورش را شرح و بسط دادند. 📃 نمونه دیگر چنین مسائلی رشد در استان خوزستان و سیستان و بلوچستان است که به دلیل انفعال نیروهای انقلابی در ورود به عرصه آموزش و پرورش در حال گسترش است. 📃 جناب آقای حداد در پاسخ به پرسش در زمینه امیدهای آینده در عرصه تعلیم و تربیت با اشاره به حد بالای اثر بخشی در مدارس فعالیت جمعیت های دغدغه مند در مناطق محروم کشور و حتی مناطق شیعه نشین خارج کشور را شاهد مثال اثربخشی بالای تحولات مثبت اجتماعی از طریق فعالیت مدرسه ای دانسته اند. 📃 در انتها، مهمانان گرامی در پاسخ به سوالات حضار در جلسه با اشاره به سطوح مختلف مورد نیاز فعالیت در آموزش و پرورش در مدرسه، شوراهای عالی، تالیف کتب و ... و نیز اشاره به نهادهای مختلف نهادهای مختلف تعلیم و تربیت در کشور، با وجود تاکید بر همه سطوح و سایر نهادها، در شرایط کنونی فعالیت در مدرسه و نشر مویرگی در سطح اجتماع را ضروری ترین عرصه فعالیت امروز در حوزه آموزش و پرورش دانستند. 🔍🔍🔍 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✅ نشست سوم از سلسله نشست های ((چهل سالگی در بیم و امید)) ✅ با حضور آقایان دکتر فاضلی, دکتر افتخاری و دهباشی ✅ دانشگاه امام صادق علیه السلام, سالن شهید باغانی (سالن امتحانات) محل برگزاری ((قرار چهارم)) نمایشگاه دستاورد های مرکز رشد ✅ دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷ ✅ ساعت ۱۹ الی ۲۲ #مرکز_رشد #قرار_چهارم #حلقه_افکار_عمومی_و_تغییرات_اجتماعی ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
👥|گزارش‌تصویری‌جلسه‌حلقه‌فقه‌نظام‌ساز 🗒 چهارشنبه ۱۸ مهر ماه 💬 بیان ابعاد و‌ چالش های مختلف حوزه فقه حکومتی ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
🕟🕟🕟 🗒 چهارشنبه ۱۸ مهر ماه 💬 بیان ابعاد و چالش های مختلف حوزه فقه حکومتی 📝📝📝 در نشست تخصصی «فقه حکومتی معاصر» که در روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه در محل نمایشگاه دستاوردهای مرکز رشد در قرار چهارم برگزار شد، حجه الاسلام والمسلمین محمدی به بیان ابعاد و چالش های مختلف حوزه فقه حکومتی پرداختند. 📃 خلاصه ای از محورهای ارائه شده در این جلسه به صورت تیتروار در زیر ارائه می‌گردد: گاهی اوقات مسأله فقه حکومتی با فقه الحکومة معادل گرفته می شود. فقه الحکومة = فقه نظام سیاسی فقه حکومتی= چیزی بیش از این است فقه نظام سیاسی جزئی از فقه حکومتی است. در سابقه فقهی ما مسأله خلافت یک مسأله حیاتی بوده است. در هیچ دوره ای این امر نادیده انگاشته نشده است. شیعه وقتی از سلطان سخن می گوید، مقصود سلطان بر حق است. ما جنگ هایی داریم در زمان صفویه و بعد در زمان قاجار. در ادبیات ما در این دوران اروپایی ها دسته دوم بوده است و مواجهه ما کاملا از موضع قدرت بوده است. شکست سختی که ما در انتهای قاجار از روسیه می خوریم در چالدران. علما حکم جهاد دادند و مردم هم کوتاهی نمی کنند. عمده جریان روشنفکری ما اتفاقاً همین درباریان و قجرزادگان هستند. ما دارالفنون زدیم و فکر کردیم می توان قسمتی از غرب را بیاوریم و الباقی را نیاوریم. 📃 سه جریان در برابر این شکل می گیرد: جریان دربار: جریان گزینشی: فنون و علوم بیاید ولی سیاست نیاید. جریان روشنفکری: تمام غرب بدون هیچ طرحی بیاید. ما باید با عالم مدرن منطبق بشویم. شاه بیت این ماجرا=جبران عقب افتادگی (سیدجواد طباطبایی) مواجهه علما: مرحوم شیخ فضل الله و مرحوم نائینی با هم اختلاف جدی پیدا می کنند و با هم مکاتبه می کنند. 📃 نسبت سه چیز با هم در فقه سیاسی مهم است: دین، شریعت و حکومت ریشه هنوز همان ریشه است و اگر تحلیل ما درست نشود نمی توان خوب قضاوت کرد. مواجهه اصلی ما با غرب محط اصلی آن در فقه نظام نسیاسی شکل می گیرد. هر دو می گفتند سلطنت پادشاهی حق خدا، انبیا و اولیاء و مردم را غصب کرده است. ولی حکومت مشروطه که می آید به سلطان قید می زند. قانون اساسی در حکم رساله عملی نظام سیاسی است. به همین دلیل حق خدا از او گرفته می شود و مردم. فقط حق امام و انبیا غصب شده می ماند. شیخ فضل الله می گفت که یک نفر حق خدا را غصب کند بهتر است از اینکه تمام مردم قانون گذار باشند. مسأله نسبت دین ، حکومت و فقه است. 📃 چالش دیگر: نظریه میرزایی نائینی درباره نسبت با شریعت: اختیارات حاکم در محدوده ما لا نص فیه است. منطقة الفراغ از حکم الزامی: نظر شهید صدر است لذا فقیه می تواند منطقه فراغ از حکم اسلامی را پر کند. شهید صدر می گوید در یک جاهایی ظاهر نص الزام است ولی امام بر اساس مصلحت آن روز به آن فتوا داده است. لذا فقه حکومتی شهید صدر با میرزای نائینی متفاوت می شود. مرحوم نائینی تأکید بر حفظ بیضه اسلام به معنای حدود و مرزها دارد. شهید صدر می گوید: مکتب مجری آن حکومت است. نظر امام: ولایت فقیه فوق احکام فردی است. ورود به شرع به معنای تقید به قواعد فرعیه نیست. ولی فقیه می تواند حج و نماز را تعریف کند. 📃 ثمره این اختلافات چیست؟ تصویر از فقه حکومتی مطلوب درک از سه مفهوم دین ، فقه و حکومت نظریه علامه در باب ثابت و متغیر شهید مطهری این را در بحث های مختلف باز می کند و انعطاف آن را بین می کند. نظریه جناب آقای مومن: این نظریه در بخش وسیعی از فقه سنتی به آن عمل می شود: دین ثابت و متغیر ندارد و همه احکام آن ثابت است. تمام آن چیزی که در باب ولایت می گوییم در حوزه اجرای حکم است. ۵ تا نظریه آمده که شاخ و برگ آن بسیار متکثر است. لازمه غربال و قضاوت است. 📃 ضرورت های پیشافقهی: ورود علمی شریعت نظام مند است و فقه هم که علم کشف شریعت است الزاماً باید نظام مند باشد. علم ناظر به کشف اعتبارات شارع است. پیشافقهی های: علمی یکی از آنها کلامی است: در منظومه معارف دین، ولایت مقوم شریعت در اخلاق، علم و عمل است. شاخه مقابل علمی ضرورت های اجتماعی است: شهید صدر اقتصادنا می گوید: ما در دوره ای هستیم که جریان باطل با نظامات اجتماعی خود به ما حمله می کند. نظامواره به ما حمله می کند. مکتب و مذهب اقتصادی تا ارائه ندهیم نمی توانیم مقاومت کنیم. مثل درگیری امام با غرب: این مقام ولایت اجتماعی که غرب با ما در تعارض است. نظام تولی و ولایت اجتماعی ستون فقرات این نظام غرب است. لذا امام می گوید: الاسلام هو الحکومة و الاحکام هو شئونها. فلسفه پیش از آنکه یک هویت مفهومی داشته باشد، یک هویت وجودی دارد. این جهتگیری با مدیریت اجتماعی سرخط می شود. ولایت فقیه حلقه وصل به ولایت جامعه است. کشف الاسرار امام را بخوانید. اختلاف دیدگاه امام با مرحوم نایینی را بخوانید. 👆👆 👇👇
👇👇 👆👆 📃 امام می گوید این غرب توخش مدرن است. آزادی ، مشارکت و مساوات اصول نایینی بود. نائینی می گوید انحراف اصلی از زمان معاویه صورت گرفت که اصل مشارکت و سوال از سلطان زیر سوال است. 📃 نامه امام در پاسخ به نامه آقای گلپایگانی بزرگ که می نویسند را بخوانید. امام جواب فنی می دهند که شان مجلس عقلا عرفاً و شرعا موضوع شناسی است. اینها نمایندگان مردم در تشخیص موضوعات هستند. شورای نگهبان در موضوع شناسی دخالت نکند ولی باید حکم شناسی کند. کاش فقه سنتی ما ظرفیت این را داشت ما را به سرمایه داری زالو صفت نچسبد. ضرورت اجتماعی را جدی بگیرید. قسمت دوم روی فقه می نشیند. 📃 حکم از مرحله اجرا تا عمل سه قسمت مهم دارد: استنباط حکم کلی مصداق شناسی امتثال و اجرا حکم اضلاعی دارد که یکی از آن مخاطب آن است. مخاطب فقه سنتی با فقه حکومتی متفاوت است. در فقه سنتی مخاطب آحاد و افرادند ولی در فقه حکومتی حیثیت جمعی ملاک مهم است. در فقه سنتی حکم یا عینی است یا کفایی. اما در فقه حکومتی اعدوا لهم ما استطعتم: در هیچ کدام نمی گنجند. لوازمی در امتثال دارد. شهید صدر می گوید ما باید نظام حکم را استنباط کنیم و ترکیب الاحکام برای ما مهم است. مرتبه اول: استنباط علی حده و رو بناست. مرتبه دوم: زیر بناست. برخی در ترتیب استنباط موضوعات دست می برند و می گویند ما باید از مقسم وارد قسیم شویم نه مقسم. حکم چیست و اضلاع آن چیست؟ لذا برخی مباحث حکومتی را وارد فقه کردند. مسأله موضوع شناسی: از مواردی است که بزرگان فقه حکومتی نسبت به آن حساس شده اند. مسأله نظام پولی و نظام اعتبار یعنی چی؟ موضوع شناسی ما ضعیف بوده و ذیل مفاهیم اصلی آن را ندیدیم.و این یکی از چالش های ماست. 🔍🔍🔍 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
🔵آرام و قرار چیز خوبی است...اما مربّی که باشی، آرام و قرار را از تو می گیرند... و تو می شوی «آرام و قرار خیلی‌ها»... 🔻قبلاً قرار بود مشکلِ مالی اش را حل کنم، مشکل کسی که به حاج آقا نامه زده‌بود. تلفن زنگ خورد آقای عربشاهی از دفتر حاج آقا بود؛ «حاج آقا گفتن، میشناسینش؟» گفتم: «بله، به حاج آقا بفرمایید،خیال شان راحت باشد، کمکش می کنم.» فردا عصر آقای عربشاهی مجدد تماس گرفت و گفت: «حاج آقا پرسیدند چه کار کردید برای آن بنده‌خدا؟» از پیگیری حاج آقا در بین این همه کار تعجب کردم و گفتم: «یه مبلغِ مناسبی بهشون پرداخت شد.» چند دقیقه بعد، داشتم میرفتم سر کلاس، تلفنم زنگ خورد. دیدم باز هم از دفتر حاجذآقا است. برداشتم؛ گفتند:«حاج آقا می خواهند شما را ببینند.»گفتم: «دمِ سالنِ کلاسها هستم». گفتند: «حاج آقا کار واجب دارند.» رفتم دفتر و بعد از سلام و علیک، حاج آقا گفتند: «اون بنده خدا چی شد؟» گفتم: «حاج آقا! مگه آقای عربشاهی نگفتند به شما؟» گفتند: «فهمیدم یه پولی دادید، ولی مشکلش که هنوز حل نشده، و خیال من راحت نیست چرا که چند روز دیگه بازم زخمش سر وا می کنه.» گفتم:«حاج آقا! حالا که کمی وضعیتش بهتر شده.» دیدم حاج آقا سفت چسبیدند که باید کارش را ریشه ای حل کنیم ئ نه نمایشی!. از این همه پیگیری، تعجّب کردم. گفتم: «حاج آقا! اگه بخواهیم، مشکلش ریشه ای حل بشه، باید براش کار درست کنیم.» گفتند: «خوب برویم درست کنیم.» گفتم: «حاج آقا! به نظرم معتاده. کار به او نمی دهند». حاج آقا گفتند: «پس تقسیم کار کنیم. شما او را بِبَر آزمایش، اگه اعتیادش تأیید شد، او را بِبَرید برای ترک، من هم تا آن وقت برایش کار فراهم کنم.» جالب بود... تا آخرش باید می رفتیم. آن روز، دوازدهم خرداد ۹۳ بود و ایشان دو روز بعد آسمانی شدند. برای «منِ استاد راهنمای دانشجویان» جالب بود؛ با هر حال و سِمت و شُغلی، باید به فکر بقیه بود و برای شان دستی بالا زد... 📚برگرفته از کتابچه "پدرانه" شامل مجموعه خاطرات رفتاری و تربیتی مرحوم آیت الله مهدوی کنی ✍️تالیف: هسته تعلیم و تربیت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 📅بمناسبت چهارمین سالروز ارتحال حضرت آیت الله مهدوی ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
🔵مربّی از مسیری می گوید که رفته، و متربّی‌هایش نرفته اند... 🔻آنجایی را در زندگی ات برجسته می کند که می داند، نبضِ حیاتت به آن گره خورده... ۲۵ آذر 92 رفتم برای گرفتن امضای حاج آقا زیر عهدِ مرکز... میثاق‌نامه ای ادبی از حال و هوای حرکت و مقصد... گفتند: «جهادش کجاست؟» به بخشی از متن اشاره کردم و گفتم: «در اینجا گنجانده شده...» فرمودند: «صریح بگویید. مگر در مورد ائمه نمیگوییم «اَشهَدُ اَنّکَ جاهَدتَ فِی الله... پس اینجا هم محکم و رسا از مجاهدت در این مسیر بگویید... لازمه کارتان است». آن روز را یادم نمی رود... حاج آقا باجدیت و صراحت، بر نبضِ حیاتِ «منِ مرکز رشدی» دست گذاشته‌بودند. 📚برگرفته از کتابچه "پدرانه" شامل مجموعه خاطرات رفتاری و تربیتی مرحوم آیت الله مهدوی کنی ✍️تالیف: هسته تعلیم و تربیت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 📅بمناسبت چهارمین سالروز ارتحال حضرت آیت الله مهدوی کنی ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✅ جمعی بودند از اساتید و معمّمین که در مدرسه مروی گرد هم آمده بودند؛ حاج آقا، همه را تحویل می‌گرفت اما نسبت به یکی از حُضّار، احترامِ عجیبی از خودشان نشان میدادند! 🔸بعد از جلسه که پیگیر شدم حاج آقا گفتند: «من، چندین سال پیش، دو ساعتی این آقا را شاگردی کردم؛ این هم، حق استادی است...!» کنجکاوتر شدم؛ حق استادی؟! آن هم برای چنین زمانِ کمی؟! گفتند: «استاد و مربّی، از پدر به شما، بیشتر حق دارد؛ علم، نور است؛ اگر می خواهید برکت پیدا کند، جانی پیدا کند، جریانی پیدا کند، باید هوایِ استاد خودتان را داشته باشید؛ به او احترام بگذارید وگرنه... وگرنه کلاً از دست میروید؛ جوانمرگ میشوید...!» خدا را شکر، خدا را شکر که «منِ طلبه» شاگردِ چنین مربّیائی بودم؛ که ادب زندگی را به این زیبایی یادمان دادند...! 📚 برگرفته از کتابچه "پدرانه" شامل مجموعه خاطرات رفتاری و تربیتی مرحوم آیت الله مهدوی کنی ✍ تالیف: هسته تعلیم و تربیت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🗓 بمناسبت چهارمین سالروز ارتحال ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
شماره دوم نشریه تاملات منتشر شد. ۶۶ یادداشت از ۶۲ نفر از اساتید و اعضای مرکز رشد در حوزه های فرهنگ، رسانه، سیاست، اجتماع، اقتصاد و مدیریت در این شماره دیده می شود. ۹ یادداشت این نشریه اختصاص به موضوع حمایت از کالای ایرانی دارد. شما می توانید این نشریه را از پایگاه اینترنتی store.rushd.ir خریداری کنید. ✅ eitaa.com/Rushdisu
📸 گزارش تصویری| سی و دومین نشست تخصصی هسته بازاریابی سیاسی ✨با حضور دکتر سعید جلیلی 🗓 دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۷ #نشست_بازاریابی_سیاسی 🌐کانال هسته بازاریابی سیاسی: @politicalmarketing ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✅ ضرورت استمرار و مداومت کمپین های انتخاباتی ✍ سی و دومین نشست تخصصی با ارائه آقای دکتر سعید برگزار شد. در این نشست، دکتر جلیلی به بررسی نقش انتخاب مردم در جمهوری اسلامی پرداخته و نکات و روایت هایی از سیره امیرالمومنین علیه السلام در حوزه حکومت، قدرت و سیاست بیان نمودند. در انتها نیز ایشان اهمیت و ضرورت پیوستگی و مداومت در کمپین های انتخاباتی و تلاش برای اقناع مردم را خاطر نشان کردند. 🔹در ابتدای جلسه دکتر جلیلی نکاتی را پیرامون جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی بیان نمودند. انتخاب مردم در جمهوری اسلامی قدرت ایجاد میکند و این قدرت، متفاوت با قدرت های ایجاد شده برای سایر نظام ها است. در جمهوری اسلامی مردم حاضرند برای انتخاب خود از جان و مال خود گذشته و شهید بشوند. نظام غرب نیز این موضوع را فهم نموده و سال هاست که به دنبال تغییر رویکرد و انتخاب مردم ایران بوده و از طرق مختلف به دنبال ایجاد فاصله میان مردم و اسلام و انقلاب هستند. 🔸در بخش دیگری از نشست، استاد درس تفسیر آیات سیاسی با اشاره به خطبه 33 نهج البلاغه اظهار داشتند که اگر قدرتی هم بدست می آورید برای اعاده حق باشد نه صرف کسب قدرت. در اینجا هدف این نیست که مخاطبان ما در انتخابات خوششان بیاید یا از ما راضی شوند، بلکه می بایست به دنبال احقاق حق باشیم؛ در واقع عالم هستی حقیقتی دارد و اعمال ما در سطوح مختلف باید ما را به حقیقت نزدیک کند. این نگاه، بازاریابی سیاسی را می تواند خیلی متفاوت و در چارچوب دیگری تعریف نماید. 🔹در ادامه دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی متذکر شدند که کمپین های انتخاباتی باید مستمر و پیوسته باشد. در واقع نقطه شروع تکلیف مندی و فعالیت ستادی تنها چند ماه مانده به انتخابات نیست بلکه نقطه شروع همیشگی دارد و هیچگاه متوقف نمی شود. تبیین گفتمان و نظرات کمپین ها زحمت می خواهد و باید بتوان مردم را با استدلال و توضیح مناسب اقناع نمود. احساس تکلیف به تنهایی در انتخابات کارساز نیست و می بایست برای تبیین نظرات و دیدگاه های انقلابی تلاش و مداومت داشت. 🌐کانال هسته بازاریابی سیاسی: @politicalmarketing ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
برگزاری نشست "دستیابی به آرمان های انقلاب اسلامی؛توفیقات و ناکامی ها" با ارائه دکتر علی باقری در مرکز رشد بانوان ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 مرحوم آیت الله می فرمودند: ✴️ خانم‌ها به شوهرشان بگویند، نانی که سر سفره میآوری، اگر باشد و ، بهتر است که باشد و . رزق مختصر و حلال، همان تنگی است که منتهی به پل می.شود، که آخرش سلامتی است. سفره اگر رنگین باشد و حرام، آن جاده پهنی است که ماشین می‌تواند به سرعت در آن بتازد، اما پل ندارد و به دره می‌کند. 🔹 ای ! این را خوب دریاب که تو هستی و اهل و عیال تو مسافرانت. مبادا وسوسه ات کنند که «چرا در این جاده ی سنگلاخ و تنگ آمده ای؟ ما یک ساعت در ماشین فلانی نشسته بودیم، چقدر کیف داشت، جاده اش صاف بود و نرم ». 🔹 راه راهی است که سرازیری و سربالایی، سنگلاخ و گردنه، تنگنا و معبر دارد، اما آخرش « » دارد اما جاده ی دنیا اتوبانی است که هرچه سریع تر بروند، زودتر به ته جاده که پلی در کار نیست می‌رسند و به دره پرت می‌شوند. 🔹 گاهی یک عابر، لنگ لنگان میگذرد، نه تنها ماشین ندارد و پیاده است، که لنگ هم میزند، اما او در راه نجات است، با نظر حقارت در او منگر. ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📂عنوان ارائه: 📄 ✴️ ترامپ چندماه پس از روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، دستور تأسیس را صادر کرد. او مسئولیت این دفتر را به داماد خودش جرد کوشنر– که البته مشاور ارشد و مورد اعتماد ترامپ نیز می‌باشد – سپرد. وظیفه اصلی این دفتر تحول در ساختار دولت و آمریکاست به نحوی که مشابه یک شرکت تجاری بتواند به سرعت خود را به روز کرده و در مقابل مشکلات و گره‌های فعلی دولت چاره‌اندیشی کند. 🔹 ، رئیس بنیاد فناوری و نوآوری آمریکا، در مورد تشکیل این دفتر نظر مساعدی دارد و بیان می‌کند که ایجاد تحول عظیم در دولت و چابک‌سازی آن از طریق این دفتر ممکن است. اتکینسون لازمه چنین تحول کلانی را تزریق تفکر و عمل «نوآوری‌های مردم محور» می داند. مبانی نظری و عملی چنین نوآوری‌هایی در صورت مردم محور بودن است که می‌تواند موفق باشد و به وظایف اصلی دولت ورود پیدا کند. 🔹 مسئله بهبود عملکرد دولت را مسئله‌ای می‌داند که به صورت خاص بیش از ۶۰ سال است دولت‌های آمریکا در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند. در این دوره ۶۰ ساله بسیاری از دولت‌هاسعی کردند تا با تقلید از مدل شرکت‌های فرچون ۵۰۰[1️⃣]که به لحاظ ساختار بوروکراتیک شباهت زیادی به ساختار دولت‌ها داشتند، ساختار خود را متحول کنند و بهبود ببخشند. 🔹البته چالش‌هایی که امروزه دولت‌ها با آن مواجه هستند متفاوت با گذشته است و مسئله اصلی نحوه استفاده از فناوری و گذار به یک شرایط منعطف‌تر و مطلوب‌تر است. چالش و مسئله در این شرایط وابستگی شدیدی به اتخاذ نوآوری‌های مردم محور برای بهبود فرآیندها، خدمات و مدل‌های سازمان های دولتی است. در ادامه بخش‌هایی از پیشنهادها و گزارشی که توسط بنیاد فناوری و نوآوری آمریکا و به قلم رابرت اتکینسون به منظور کمک به دفتر تازه تأسیس نوآوری آمریکا ارائه شده، بیان می‌گردد. ✳️✳️ این پیشنهادها در شش تقسیم‌بندی کلی ارایه شده است که در این قسمت ارایه می‌گردد: 🔶مدل‌های نهادی ▪️ایجاد پست «مدیر نوآوری» در کاخ سفید ▪️ اضافه شدن مؤلفه نوآوری به برنامه‌های راهبردی نهادهای مختلف ▪️ تشکیل گروه‌های خاص (Skunk Works) -[2️⃣] ▪️ گسترش برنامه‌های نوآورانه ریاست جمهوری ▪️ ایجاد محدودیت‌های موقت برای عدم رعایت برخی قوانین دست و پاگیر 🔶رویکرد و فرهنگ ▪️ نهادینه‌سازی تفکر طراحی و نمونه‌های نوآورانه در سازمان‌ها ▪️ شناسایی ۲۰ تا ۵۰ اقدام اصلی که می‌توان از طریق نوآوری در آنها تغییر ایجاد کرد ▪️ ایجاد انتظار و توقع برای نوآوری، برنامه‌های تست و آزمایش موقت، برنامه‌های پایلوت و... 🔶منابع، ابزار و تجارب موفق ▪️ مستند‌سازی تجارب موفق ▪️ حمایت از ابزارهای نوآوری ▪️ تمرین پشتیبانی آموزشی برای «بله» گفتن به نوآوری ▪️ ایجاد فرهنگ درونی برای نوآوری ▪️ فراهم آوردن بستر صحبت و ارتباط بین مردم و سازمان‌های دولتی 🔶 معیارها و انگیزه‌ها ▪️ از نوآوری یک انتظار عملکردی مشخص برای مقامات ارشد خود ایجاد کنید ▪️ ایجاد جوایز حمایت از نوآوری و شناسایی نوآوران ▪️ استفاده از ظرفیت سایت‌هایی چون سایت (Yelp) - [3️⃣] ▪️ ارائه رتبه بندی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی به لحاظ نوآوری 🔶 تامین مالی ▪️ ایجاد این امکان برای سازمان‌های دولتی تا بتوانند بخشی از بودجه خود را صرف پروژه‌های خاص نوآوری نمایند ▪️ امکان استفاده بیشتر از همکاری‌های مبتنی بر صرفه‌جویی مشترک 🔶 نظارت و بازبینی ▪️ تلاش‌های رسمی برای فهم فرآیندهای نوآوری و تحمل ریسک مطلوب ▪️ اعلام مؤسساتی که اقدامات نوآورانه‌ای نداشته‌اند ▪️استفاده از نوآوری به عنوان یک معیار در فرآیندهای پشتیبانی و تأمین ▪️ امکان استفاده از نوآوری‌های بعد از ثبت قرارداد ▪️ فعالسازی شرکت‌های خصوصی برای فراهم کردن خدمات عمومی و دولتی 📚 پی نوشت ها: 1️⃣ لیستی از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا که به لحاظ درآمدی هر ساله توسط مجله فرچون منتشر می شود. 2️⃣ گروه های خاصی متشکل از نیروهای حرفه ای و متخصص هستند که به صورت فشرده و بدون هر گونه محدودیتی برای محقق شدن یک هدف خاص تلاش می کند. این مفهوم برگرفته از یک شرکت نظامی به نام لاکهید مارتین است که در یک زمان بسیار فشرده و در یک گروه ویژه از مهندسین توانست یک هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی را طراحی و اجرا کند. 3️⃣ سایتی است که در آن افراد نظرات، تصاویر، پیشنهادها و اطلاعات مورد نیاز در مورد جزییات یک رستوران، یک سازمان دولتی، یک هتل و یا هر واحد تجاری متعارف را می توانند ثبت کنند و از این طریق به سایرین کمک کنند. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 نشست تخصصی مشترک هسته های نوآوری و بازاریابی سیاسی با جناب آقای دکتر سید علی محمد ، سابق دی هشت(D8) ✴️ دو هسته ی نوآوری و بازاریابی سیاسی میزبان آقای دکتر سید علی محمد موسوی بودند. ایشان از دانش آموختگان رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی ورودی ۶۴ هستند که بعدا در مقطع دکتری مدیریت استراتژیک ادامه تحصیل دادند. 🔹ماموریت های متعدد بعنوان دیپلمات در کشورهای مختلف، نماینده ایران در و در آخر هم دبیرکل (هشت کشور مسلمان پر جمعیت در حال توسعه؛ایران، ترکیه،اندونزی،مالزی،مصر،نیجریه، پاکستان و بنگلادش) از دکتر موسوی دیپلماتی کارکشته و آشنا با اصول تعامل در دنیای امروز ساخته است. 🔹ایشان که پایان نامه فوق لیسانس شان هم به نقش دبیرکل در پایان دهی به ایران و عراق می پرداخت،حالا خود را در لباس یک دبیرکل در سازمانی بین المللی می‌بیند. 🔹در این جلسه ،ایشان ضمن اشاره به سازمان های بین المللی در جهان معاصر به سازمان اکو و خاصه دی هشت اشاره کرده و نقش و کارکرد اینگونه سازمانها را برشمرد. در ادامه،دکتر موسوی با اشاره به نقش دبیرکل برای کشوری که دبیرکل از آن انتخاب می‌شود، آن را دارای امتیاز فراوان دانست که می‌توان با کیاست و فراست ،موقعیت هایی را برای کشور فراهم کرد. 🔹سپس،هر کدام از حضار سوالاتی را راجع به این سازمان از حیث حکمرانی جهانی،زمینه سازی فرهنگی ،نقشه فناوری و...پرسیدند و پاسخ گرفتند. یکی از دوستان به عملکرد ترامپ در خروج از این سازمان‌ها پرسید، که دکتر موسوی آن را برای جایگاه سازمان‌های بین المللی بسیار مخرب و تاثیرگذار خواند. 🗂 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 ؟ 🔶 مقدمه ✴️ آیا بحران یک واقعیت خارج از ماست یا اینکه نوع مواجهه ما با رخدادهای معمول و غیرمعمول است که بحران را شکل می دهد؟ زلزله یا هر حادثه دیگری که رخ دهد، این نوع مواجهه ماست که شرایط را برای ما تبدیل به بحران یا غیربحران می کند. انسان هایی که دائما در ناز و نعمت بوده اند و غیر از آن را نمی توانند تحمل کنند، حتی یک کمبود ساده را بحران می انگارند. پس آنچه در تحلیل یک بحران لازم است مورد توجه قرار گیرد، نوع مواجهه انسان با رخدادها و وقایع است. 🔹در مواجهه با پدیده هایی چون زلزله به نظر می رسد که ۴ عنصر کلیدی می توانند به بحران یا مدیریت آن شکل دهند: 1️⃣ بوروکراسی اداره امور عمومی 2️⃣ فرهنگ عمومی مردم 3️⃣ نیروهای خودجوش و موثر 4️⃣ تشکیلات مدیریت بحران 🔹 : به نظر می رسد که ساختار اداری کشور حتی در رتق و فتق امور عادی و حالت روزمره نیز دچار مشکل است. آیا این ساختار و نظام اداری که قطعا منفک از انسان های درون آن نیست، می تواند برای بحران کاری کند؟ وقتی که بسیاری افراد هدفشان از کار در ساختار اداری کشور، صرفا استخدام و بهره مندی و پشت میز نشینی است می توان توقع حل مشکل داشت؟ 🔹 : در جامعه ای که مردمش آلوده به دنیاگرایی و تعلق به مادیات، طمع و حرص و تکاثر، چشم داشت به بیرون از قبیل دولت و دیگران، نداشتن عزت نفس، بی اعتمادی به حاکمیت، ابهام نسبت به آینده و ... هستند آیا می توان انتظار آرامش در زمان وقوع رخدادهایی چون زلزله داشت؟ کسانی که همواره در شرایط عادی منتظرند تا دیگران از جمله دولت دست آن ها را بگیرد، کسانی که احساس می کنند اگر الان چیزی جمع نکنند فردایی تاریک خواهند داشت، کسانی که دیده قناعت را کور کرده و حرص انبارسازی در دنیا را سرلوحه کرده اند، کسانی که دیگران را نمی بینند و ایثار و احسان و انفاق در شرایط غیرمعمول را بی معنی می دانند، .... ، این ها چگونه می خواهند در شرایط بحران، آرامش خود را حفظ کنند، خود را و دیگران را نگاهداری کنند یا به کنترل ستادها و عوامل مدیریت بحران درآیند؟ فارغ از اینکه این خصائص چرا و چگونه ایجاد شده اند، اما وجودشان، یعنی بحران. رخدادها، صرفا آن را به ظهور عمومی می رسانند. در عین حال نقش آموزش عمومی را نیز نباید نادیده گرفت .بالعکس آن هم پاسخی بالعکس دارد. فرهنگ قناعت، صبر، عزت نفس، ایثار و محبت، یعنی صرفا وجود مشکلاتی در بیرون که به راحتی قابل مدیریت است. سختی دارد اما بحرانی نیست. آن ها کسانی هستند که منتظر دیگری نیستند. 🔹 : فارغ از اینکه نهادهای رسمی حکومت در مواجهه با وقایع و بحران ها، چگونه به مدیریت بر می خیزند، همواره عده ای در کشور هستند که در شرایط بحرانی حاضرند و اساسا با بحران زندگی می کنند. آن ها سبکی از زندگی و کار و فعالیت دارند که همیشه و برای هر شرایطی جواب می دهد. حال که بحرانی بروز می کند، تلاطمی در آن ها بروز پیدا نمی کند. این نیروها، در شرایط جنگ، وقایع غیرمعمول طبیعی از قبیل زلزله و سیل و ....، در صحنه مواجهه با محرومیت ها، در صحنه مواجهه با آسیب های اجتماعی، مواجهه با فتنه های سیاسی و این چنین موقعیت هایی، حضوری مستمر دارند. شاید بتوان به جرئت بتوان گفت که بخش زیادی از بار انقلاب و خدمت به مردم را خصوصا در شرایط غیرمعمول، این گروه ها به عهده دارند. عمده این نیروها، انگیزه ها و خاستگاهی دینی-انقلابی دارند و در پشت همه این ها اعتقاد به آخرت و معاد وجود دارد. این افراد شاید در بسیاری مواقع تخصصی به صورت حرفه ای نسبت به آن حادثه نداشته باشند، اما حضورشان در امداد الهی به اثر و برکت می انجامد. 🔹 : مردم هر گونه که باشند، نظام اداری هر گونه که باشد، نیروهای خودجوش باشند یا نباشد، در هر صورت نیازمند تشکیلاتی هستیم که کل میدان را مدیریت کند و به انضباط در آورد. ساماندهی افراد، منابع، نهادهای موثر، مدیریت اطلاع رسانی و کنترل فرهنگ عمومی، ایجاد و حفظ امنیت و ادراک امنیت و .... همگی از عملکردهای این تشکیلات است. نبود یا ضعف چنین تشکیلاتی که باید قبل و بعد از حوادث حضور موثر داشته باشد، منجر به ناهماهنگی عملیات حل بحران، اتلاف منابع انسانی و مادی، بی اعتمادی و تخریب فرهنگ عمومی و در نهایت امتداد بحران در بلندمدت می شود. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🗓سالروز زلزله مصیبت بار کرمانشاه ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 ✴️ تفاوت بین یا رفاه در کشورهای مختلف دنیا بسیار زیاد است. در سال ۱۹۷۷ متوسط درآمد سالانۀ مردم آمریکا ۲۹۰۰۰ دلار و در همین سال متوسط درآمد سالانۀ مردم مکزیک و نیجریه به ترتیب ۸۰۰۰ و ۹۰۰ دلار بوده است. این تفاوت فاحش در درآمد متوسط مردمان یک کشور در شاخص‌های مختلفی که کیفیت زندگی را نشان می‌دهند، منعکس می‌شود. شهروندان با درآمد بالا در مقایسه با شهروندان کشورهایی با درآمد متوسط و اندک، از تلویزیون بیشتر، تغذیه و بهداشت بهتر، و امید به زندگی بیشتری برخوردارند. 🔹 اختلاف وسیع در سطح استاندارد زندگی کشورها در طول زمان نشان دهندۀ چیست؟ تقریباً اختلاف در سطح استاندارد زندگی کشورها با اختلاف در سطح آن ها همراه است. منظور از بهره‌وری مقدار تولید کالاها و خدمات هر نفر ساعت نیروی کار است. در کشورهایی که هر نفر ساعت نیروی کار کالاها و خدمات بیشتری تولید می‌کند، بیشتر مردم از زندگی با سطح رفاه و استاندارد بالا برخوردارند. در کشورهایی که بهره‌وری کم‌تر است، بیشتر مردم زندگی را به سختی می‌گذرانند. به همین ترتیب، نرخ رشد بهره‌وری یک کشور، نرخ رشد درآمد متوسط آن کشور را تعیین می‌کند. به عبارت دیگر رابطه‌ای دو سویه میان درآمد و بهره‌وری وجود دارد؛ افزایش بهره‌وری موجب افزایش درآمد و افزایش درآمد نیز موجب سرمایه گذاری در بهره‌وری می‌شود و در کل نیز هر دو موجب افزایش سطح خواهند شد. 🔹 امروزه در اقتصاد به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی کشورها و در نتیجه بهبود سطح رفاه در نظر گرفته می شوند. این گونه نوآوری‌ها به دلیل تأثیر واضح و مثبتی که بر رشد درآمد و اشتغال دارند(همانند نوآوری محصول) و یا به دلیل تأثیر مبهم و نامشخصی که از طریق کاهش قیمت‌ها بر بهبود بهره‌وری می‌گذارند(همانند نوآوری فرآیند) موجب رشد اقتصادی و بهبود سطح رفاه کشورها خواهند شد. 🔹 سیاست‌ها چگونه توانایی ما را در تولید کالاها و خدمات افزایش می‌دهند؟ به منظور افزایش سطح رفاه و استاندارد زندگی، سیاست‌گذاران باید از افزایش مهارت و دانش کارگران، بهبود ماشین‌های مورد نیاز جهت تولید کالا و خدمات، دسترسی به بهترین فناوری موجود، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مرحله تولد و افول و نیز سرمایه‌گذاری در دانش‌های پایه به منظور ارتقای بهره‌وری، مطمئن شوند. 🔹 اما آنچه سیاست‌های دولتی را دچار مشکل می‌کند مسئله بودجه است. مانع اثربخشی سیاست‌های نوآوری و بهبود بهره‌وری خواهد شد. وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود، ناگزیر است از طریق استقراض و بازارهای مالی به تأمین کسری بپردازد و مقدار منابع مالی در دسترس سایر متقاضیان را کاهش دهد. یعنی کاهش سرمایه گذاری در سرمایه‌های انسانی (آموزش دانشجویان) و سرمایه های فیزیکی(تأسیس کارخانه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی بخش خصوصی و یا پژوهشگاه‌های دانش‌های بنیادی از سوی بخش عمومی). کاهش سطح سرمایه گذاری امروز به معنای کاهش بهره‌وری و نوآوری در آینده است 🔹 وزیر اقتصاد در سال ۹۵ میزان بدهی دولت را مبلغی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد؛ پس یکی از چالش‌های اصلی سیاست‌گذاری نوآوری فناورانه و افزایش سطح رفاه در ایران نیز مسئله کسری بودجه دولت است. 🔹 در شیوه‌های (به عنوان مثال جایگزینی بودجه ریزی بر مبنای صفر به جای بودجه ریزی تدریجی)، اصلاح فرهنگ مصرف گرایی در سازمان های بخش عمومی، توجه به نوآوری در ارائه خدمات دولتی (که موجب کاهش هزینه تمام شده برای دولت می شود)، خصوصی‌سازی و … از ضروریات رسیدگی به مسئله کسری بودجه است. حل این مسئله یعنی امکان اهتمام به امر سیاست‌گذاری نوآوری و در نهایت افزایش سطح رفاه در کشور. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🏵 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📂 نگاهی از درون و برون به در ✴️ خانم دکتر مضاوی الرشید ،معارض سعودی، طی مقاله ای مراحل سه گانه ای را برای گفتمان مشروعیت آل سعود،ترسیم می کند. در مرحله نخست،حکومت آل سعود،طرح خود را حکومت وحدت و توحید خواند و از این رهگذر تفاوتهای قبیله ای و مذهبی در جامعه سعودی را نادیده گرفت.لذا توانست با مداخله هژمونیک و نادیده گرفتن تنوع فرهنگی موجود در شبه جزیره، به گفتمانی واحد برسد. 🔹در مرحله دوم،حاکمیت آل سعود،به توسعه اقتصادی مبتنی بر درآمدهای نفتی دست زد.در این مرحله،با پروژه های بزرگ شهر های صنعتی و شهرهای نفتی و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری خصوصی با بخش بزرگتری از جامعه عربستان پیوند خورد. 🔹در مرحله سوم،گفتمان مشروعیت آل سعود با توجه به مساله جهانی شدن به حکومتی که خانم مضاوی از آن با عنوان«حکومت روابط عمومی» یاد می کند،پیوند خورده است.در این مرحله ،آل سعود دیگر بار به یمن دلارهای نفتی و ارتباطی که با اقتصاد سرمایه داری جهانی برقرار کرده و با توجه به اهمیت جهانی نفت،به حاکمیتی جهانی تبدیل شده است.حکومتی که بقایش برای بسیاری،حائز اهمیت است. 🔹از آن جهت که ارتباط اقتصاد جهانی با عربستان از رهگذر استقرار حاکمیت ملی سعودی ها، برقرار می گردد،لذا مشروعیت این حاکمیت ملی نیز به مساله ای جهانی تبدیل شده است.به دیگر سخن،امروزه امنیت بازار انرژی که از سوی اقتصاد سرمایه داری جهانی مدیریت می شود،منوط به بقا و امنیت نظام آل سعود است.به نظر خانم مضاوی،تلاش آل سعود برای حمایت مالی از مراکز پژوهشی و علمی و آکادمیک جهانی،در همین قالب تعریف می شود.آل سعود بر آن است تا با دلارهای نفتی خود ،گفتمانی برسازد که تنها امور مثبت حاکمیت آل سعود را منعکس کند و عربستان را در حال جهشی اقتصادی در جهت توسعه نشان دهد و امور واضح منفی حکومت سعودی را نادیده بگیرد. 🔹در این بین کارکرد «حکومت روابط عمومی» تنها تبلیغ است و نه گفت وگو و نه چالش و نه بازنگری.در همین جهت ، حاکمیت روابط عمومی اهمیت گفتمان آکادمیک را در برساخت افکار عمومی دریافته است،لذا بخشی از ثروت نفتی آل سعود به حمایت مالی از طرح های پژوهشی و مراکز خاورمیانه شناسی و اسلام شناسی در دانشگاه های جهان اختصاص یافته است، مراکزی که با توجه به این حمایت،بخش های عظیمی از حقیقت موجود را نادیده می گیرد و نگاهی سطحی از حقیقت را پیرامون حاکمیت و سیاست و اقتصاد و اجتماع عربستان سعودی ترویج می کنند. 🔹المضاوی پا را از این هم فراتر نهاده،از سعودی سازی علوم در این مرحله(حاکمیت روابط عمومی) سخن می گوید.به نظر وی سعودی سازی پژوهش های اسلامی و عربی امروزه طرحی جهانی است که از سوی سعودی ها در مراکز پژوهشی که در دو دهه گذشته پدید آمده اند،پی گیری می شود. 🔹دو عنصر مهم دیگر در این مرحله، ایجاد شبکه های تلویزیونی و خرید های کلان نظامی است که اولی انتقاد های رسانه ای را مدیریت و خفه می کند و دومی وابستگی جهانی به بقای آل سعود را محکمتر گره می زند. 📚 نگاهی از درون و برون به تاریخ و هویت در عربستان سعودی ،ترجمه یاسر قزوینی حائری به پیشنهاد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
💠نباید زودی بگوییم "لا یکلف الله نفسا الا وسعها".خود این آیه رو هم نباید اینچنین معنا کرد که ما وسعش رو نداریم...هنگامی که تکلیفی بر انسان واجب می شود حتما وسع و توانش رودارد(یا باید ظرفیتش رو ایجاد کند).همان قرآن آیه "لیظهره علی الدین کله" را هم دارد.پس معلوم میشود چنین وسعتی هست که خدا چنین تکلیف سنگینی بر (دوش )شما گذاشته است... 💠شما باید بتوانید این دین و برنامه را بر تمام بشر غالب کنید.این اگر وسع ما نبود به ما واگذار نمی شد. از بیانات امام خامنه ای حفظه الله ،آبان ۹۵ ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✅ رساندن پیام به مخاطب در گرو شناخت صحیح از رسانه و استفاده موثر از آن است. 🔹 بی شک با به پایان رسیدن دوره بازاریابی انبوه(Mass Marketing) دیگر رسانه انبوه(Mass Media) نیز کارایی کافی و مدنظر ما را نخواهد داشت. بنابراین لازم است ضمن شناخت صحیح از مخاطب خود بتوان با برنامه ریزی رسانه ای صحیح، پیام خود را به مخاطب رساند و این بار پیام را بر جانِ مخاطب نشاند. 🔹 حلقه بازاریابی مرکز رشد نیز باتوجه به اهمیت نقش رسانه در جامعهٔ امروز به دنبال آشنایی و یادگیری بیشتر این دانش بود به گونه ای که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای رسانه ای خود بتواند نسبت به طراحی رسانه موثر و مطلوب برای دیگران نیز اقدام کند. 🔹 به همین جهت کارگاه آموزشی "برنامه ریزی تبلیغات در رسانه " به عنوان یکی از زیر شاخه های مهم رشته بازاریابی مدنظر اعضا حلقه بازاریابی قرار گرفت. در این کارگاه، شرکت کنندگان طی شش جلسه دو ساعته ( در ۳روز) در مرکز رشد دانشگاه امام صادق حضور یافتند تا با تدریس جناب آقای دکتر صفا صیرفی مدیر یکی از آژانس های تبلیغاتی شهر تهران، علاوه بر آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم مرتبط در این حوزه بتوانند از تجارب گران بهای ایشان نیزاستفاده کنند و فهم بیشتر و دقیق تری به دست آورند. 🔹در ادامه مهم ترین محورهای تدریس شده در این دوره بیان می گردد: •انواع رسانه؛ مزایا و محدودیت های هریک •فرآیند برنامه ریزی رسانه و سیستم های تحویل پیام •نقش برنامه ریزی رسانه در موفقیت فعالیت های ترویجی •آشنایی با نحوه بخش بندی و انتخاب مخاطبان هدف و بیان مصادیق آن •رابطۀ برنامه ریزی رسانه و آمیخته بازاریابی •سنجه های ارزیابی تأثیرپذیری مخاطبان از رسانه •بهینه سازی تحویل و تکرار محتوا •مقایسه اثرگذاری پیام بر مخاطبان در رسانه های مختلف •مؤلفه های استراتژی رسانه و انتخاب استراتژی مطلوب •تست، آزمایش و برنامه ریزی رسانه ها و بازخورد گیری و اصلاح برنامه •آشنایی با مفاهیم ابتدایی دیجیتال مارکیتینگ و ضرورت فهم و تلفیق دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی •بررسی از صفر تا صد دو کیس شیپور و بانک ملت 🔹لازم به ذکر است باتوجه به استقبال گسترده دوستان از این دوره و همچنین مفاهیم بسیار ارزشمند مطرح در دوره، خروجی مطلوب دوره ان شالله در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✅ دانشگاه کجاست؟استاد شاخص کیست؟ 💠منظور ما از دانشگاه، موضعب است که دانش را رشد می دهد و متکفل توسعه مرزهای دانش است و نوآوری های علمی انجام می دهد. 💠استادان مراتب دارند،توسعه مرزها تنها بدست استادان شاخص ممکن است. استاد شاخص کیست؟ توسعه دهنده مرزهای دانش. استاد بنا به تعریف رایج کسی است که یک حوزه را به خوبی می شناسد، ارتباط آن حوزه را با سایر حوزه ها را درک کند، به مبانی آن حوزه از دانش آگاه باشد و حتی نه تنها مرزهای آن دانش را رشد دهد، که قلمروهای جدید آن دانش را تأسیس و مطرح کند که دیگران آن را رشد دهند. 💐گفتاری از استاد دکتر درخشان،منتشر شده در "مناره های دانشگاه" ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✍✍ زندگی جستجوی معنای زندگی است و عرصه ای برای آزمودن و آزموده شدن، یاد گرفتن و یاددادن و یافتن روایتی از زندگی که با حقیقت آن بیشتر سازگار افتد. در این مسیر پرفراز و نشیب، مرور تاریخ زندگی بزرگان این صحنه همیشه پابرجا برای اهل نظر یک غنیمت و موهبت و البته یک میان بر است. مطالعه و بررسی سلوک فردی و اجتماعی اهل نظری همچون علامه طباطبایی (ره) از این جهت ضروری و مفید فایده است. 👥دکتر مرتضی جوانعلی آذر از اساتید هادی مرکز رشد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در یادداشتی با عنوان «تاریخ و روایت» به روایت هایی از تاریخ زندگی مرحوم علامه طباطبایی (ره) اشاره کرده اند که پیش از این کمتر مورد توجه اهل دقت قرار گرفته است. شما را به خواندن آن دعوت می کنیم. ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 ✴️ ساختار وزارتخانه های مرتبط با کشورها در حال تغییر است؛ این تغییرات مبتنی بر تخصصی شدن امور، مزیت های نسبی، رویکردهای توسعه ای و سایر مسائل متفاوت کشورها است. مثلاً اگر بخش روستایی در کشوری از مزیت نسبی در تولید و ارتقای شاخص های کلان اقتصاد نقش داشته باشد، بر ساختار کابینه دولت ها اثر گذاشته و حتی وزارتخانه ای برایش شکل می گیرد. این مساله برای کشورهای تولید کننده نفت نیز کاملاً واضح است چنانکه همه این کشورها در ساختار دولتی خود وزارت نفت دارند. 🔹 از جمله تغییراتی که در سال های گذشته در کشورهای مختلف شاهد آن بوده ایم ایجاد یا خزانه داری است که علی رغم وجود وزارت اقتصاد یا وزارت توسعه، شکل گرفته است. اهمیت این وزارتخانه در دولت های مختلف به سبب کارکردها و وظایف آن‌ است که در ذیل به بخشی از آنها اشاره می شود: 1️⃣ تعهدات و بدهی دولت 2️⃣ تأمین مالی دولت بخصوص از طریق انتشار انواع اوراق بهادار دولتی 3️⃣ بودجه و سیاستگذاری مالی 4️⃣ رصد و بر کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی از منظر فرایندهای مالی و تامین نیازهای مالی آن‌ها 5️⃣ در برخی از کشورها سیاست‌های پولی نیز توسط این وزارتخانه انجام می‌شود 6️⃣ اخذ مالیات و تعرفه‌های گمرکی 🔹 با توجه به وظایف شمرده شده این سوال وجود دارد که چه نقشی در این کشورها دارد؟ چون نقش هایی که ذکر شد در کشور ما توسط وزارت اقتصاد انجام می‌شود. باید گفت وزارت اقتصاد در کشورهایی همچون ترکیه،‌ آلمان، عربستان و ... عمدتاً تسهیل کننده و هماهنگ کننده بخش های مختلف اقتصادی و سهولت کسب و کار است و جهت‌گیری های کلی اقتصاد را در قالب سیاست های اقتصادی مشخص می‌نماید. به عنوان مثال در محوریت تمامی فعالیت های وزارت اقتصاد مبتنی بر تجارت و مالی بین‌الملل است. در نیز وزارت اقتصاد برحسب اهداف اقتصادی و اقتضائات پیش آمده طی دوره‌های مختلف مقوله های خاصی را محور فعالیت خود قرار داده است که این مقولات از اواخر دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ موجب تغییرات متفاوتی با نام های مختلف شده که به ترتیب عبارتند از: وزارت اقتصاد، وزارت اقتصاد و تکنولوژی، اقتصاد و کار، اقتصاد و تکنولوژی و امور اقتصادی و انرژی. 🔹 وزارت مالی جدای از وزارت اقتصاد یا هر وزارتخانه یا سازمان دولتی دیگر است. ارزیابی وظایف وزارتخانه فاینانس در کشورهای مختلف و مقایسه آن با وظایف وزارت اقتصاد و دارایی در ایران، سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی حاکی از عدم انسجام و اقدامات تخصصی در ارتباط با وظایف مذکور در دولت ج.ا.ا است و خلا ناشی از عدم وجود وزارت فایناس در اقتصاد ایران بخوبی احساس می شود. 🔹 در بسیاری از کشورها وزارت مالی مسئولیت شکل دهی و اجرای وظایف اصلی مالی دولت را بر عهده دارد. و محوریت اصلی سیاست گذاری مالی و اقتصادی بر عهده این وزارتخانه است. برنامه حال حاضر اصلاحی در کشورها برای سیاستهای مالی و مدیریت مالی بیشتر بر تقویت چارچوبهای قانونی و فرایندهای کسب و کار، مبتنی بر تمرکز دارد. در وزارت مالی تحلیل های سیاستی و پیشبرد سیاست‌ها با هدف پیگیری اصلاحات تکنیکی (ساختارها و چارچوب‌های فیزیکی، نهادی و عملیاتی) دنبال می‌شود. البته توجه به این نکته ضروری است که هر چند نوشتگان بسیاری در ارتباط با مدیریت مالی عمومی وجود دارد اما در مورد ساختار سازمانی و عملکرد وزارت مالی نوشتگان نسبتاً کمی موجود است. مدیریت مالی عمومی بیشتر تاکید بر سیاست‌های مدیریت بدهی‌های دولت و تامین مالی بودجه دارد و چندان بر ساختار نهادی و عملیاتی این سیاست‌ها وارد نمی شود. به این معنا که رویه‌های مدیریتی و سیاستی فارغ از ساختار اجرایی و عملیاتی مناسب آن در ادبیات متعارف دنبال می‌شود. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 چهارمین کارگاه تجربه حلقه سینمای مرکز رشد با حضور جناب آقای ✴️ در آخرین روز از آبان ماه ۱۳۹۶ جلسه ۵ ساعته مرکز رشد میزبان تهیه کننده آرمانخواه و انقلابی جناب آقای سیدمحمود رضوی بود. روایتی از آنچه سید محمود برای مان گفت را برای تان پیشکش آورده ایم. 🔹 ، در سال ۱۳۵۹ در خانواده ای مذهبی و سنتی، در مشهد الرضا به دنیا آمد. انقلاب نکرده بود ولی فرزند انقلاب بود و به طبع عاشق انقلاب . 🔹 ۱۵ سالگی دیپلمش راگرفت ولی انگیزه ای برای دردسرهای دانشگاه نداشت. از همون نواجونی دنبال" " بود. اداره حجره سنتی پدر در بازار رو دست گرفت ولی نه به شکل سنتی و به توصیه" الفقه ثم المتجر" چند صباحی هم نشین طلاب شد. 🔹دهه ۷۰ بود و شور مطالبات و فعالیت های سیاسی در مشهد و او هم . حجره داری بازار نتوانست این نهاد ناآرام را آرام کند؛ و از طرفی می دانید" آب با توی یه جوب نمیره" . حجره را تحویل داد و تنهایی رفت پی کار آزاد. کار آزاد هم گاهی شیرین است و گاهی تلخ. سال ۸۰ بعد از شیرینی نوبت تلخی آن به رسید و کلاه برداری همه را بُرد که بُرد.... از صفر شروع کرد، اما ناامید نشد... 🔹به تهران آمد، چند صباحی از مشهد کالا می آورد و می فروخت ولی زیاد پابند آن نبود برای همین با پیشنهاد کار در ، به آنجا رفت. 🔹دهه ۸۰ ، دهه و بود، از آشنایی با اهل تجربه تا همکاری با گروه مستندسازان و بعدها احساس نیاز به دانشگاه در رشته مدیریت فرهنگی، ازدواج و تشکیل موسسه و برداشتن قدم های بلند در تولید مستند و فیلم کوتاه. 🔹اعتماد به نفس زیادی داشت و دل پرجراتی و همین جسارت، گاهی کار دستش می داد. به سختی برای کار قرض می کرد، و گاهی مجبور بود به زحمت قرض ها را پس دهد. فیلمش که توقیف می شد به هزار راه می زد تا مجوز بگیرد. خودش اهل فکر و ایده برای فیلم هایش بود و مساله اش، مساله ؛ از تاریخ ایران و انقلاب گرفته تا فتنه. از ژانر کمدی تا اجتماعی سیاسی. متفاوت شده بود از خانواده اش ولی خطش را فراموش نکرده بود. با همه کار می کرد و با همه کنار می آمد از اصغر فرهادی گرفته تا مسعود ده نمکی. و به آب و آتش می زد تا همه –ولو اندک- پای بنشینند... 🔹اما ما دهه ۹۰ را بیشتر می شناسیم؛ با دهلیز، معراجی ها، پرده نشین، سیانور ، ماجرای نیمروز ،لاتاری ،دارکوب و فیلم هایی که در راه است. 🔹تا نیمه های شب آخر آبان ، سید محمود رضوی تا آخرین نفر ایستاد و سخن گفت، پرکار، پر ایده و سرشار از بیم و امید از آینده ای که معلوم نیست برایش چه تقدیر کرده است. او هم اکنون در اثنای تهیه روایتی سینمائی از عملیات مرصاد است که تاکنون هم عنوان را به خود دیده و هم نام را. همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس که دراز است ره مقصد و من نوسفرم ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu