eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
168 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 مسئله شناسی بازار کار ایران ✴️ ششمین نشست علمی هسته عدالت پژوهی مرکز رشد با موضوع «مسئله شناسی بازار کار ایران»، صبح روز دوشنبه ۱۰ دی ماه در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. 🔹 یکی از حوزه های فعالیت هسته عدالت پژوهی، جهت پیگیری اقامه عدالت اجتماعی در جامعه ایران، حوزه است. بدین جهت، در اولین گام جهت بررسی این موضوع، ششمین ارائه علمی پژوهشگران هسته عدالت پژوهی، اختصاص به مسائل بازار کار ایران داشت. 🔹در این نشست، آقای حسین سرآبادانی (پژوهشگر هسته عدالت پژوهی مرکز رشد) در ابتدا به معرفی حوزه میان رشته ای « کار» و ابعاد گوناگون این حوزه مطالعاتی در رشته های گوناگون همچون اقتصاد کار، حقوق کار، اقتصاد سیاسی کار، جامعه شناسی کار، روان شناسی کار و خط مشی کار پرداخته و در ادامه به آسیب شناسی مطالعات کار در فضای کشور پرداختند. فقدان میان رشته ای، سطح کمی نازل و سطح کیفی ناقص در مطالعات کار همراه با پیوند این مطالعات با جریان های مارکسیستی، از جمله آسیب های مورد اشاره ایشان پیرامون مطالعات کار در فضای جامعه علمی کشور بود. به باور ایشان، عمده مسائل کارگری و حوزه بازار کار به صورت عام، متمرکز بر مسائل مستقیم اقتصادی در محیط کار با تأکید بر مقوله است، در حالی که بازار کار به عنوان یک حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، دارای وجوه تحلیلی گوناگون است... ✍ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🖇 ادامه مطلب در پیوند زیر: 🔗 yon.ir/xhXhP ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 حجاب نورانی شفافیت ✴️ سلطان سکه دستگیر می شود،نامش، چهره اش، دستیاران و برنامه هایش، اعترافات و اقداماتش و … همه و همه منتشر می شود. بعد از رسیدگی به پرونده اش حکم «اعدام» برای او اعلام و بعد اجرا شده و رسانه های مختلف این اعدام را به سرخط خود تبدیل می کنند. واکنش بخشی از جامعه (مخصوصا در فضای مجازی) به این قضایای کاملا شفاف چه بود؟ «با سکه هایش چه کردید؟ به همان حساب های نجومی رئیس قوه قضائیه ریخته شد؟» یا «این از خودشان بود، فقط سهمش را نداده بود….» حتی برخی اعدام را از اساس منکر بودند و می گفتند «اگر راست می گویید و اعدامش کردید چرا هیچ تصویری از او هنگام اعدام یا حتی از جنازه اش منتشر نشد؟» 🔹شکل گیری و جهت دهی به افکار عمومی معادلات پیچیده ای دارد که گاه نه دو یا سه، بلکه صدها مجهولی می شود. گاه یک حرکت اشتباه یک میلیمتری می تواند افکار عمومی را کیلومتر ها جابه جا کند. یک کلمه ی نا به جا در توییت محسن رضائی می تواند آشوبی به پا کند که برای آرام کردنش باید «حاج قاسم سلیمانی» پا در میدان بگذارد. اما از این مقدمه که بگذریم، باید متوجه این نکته باشیم که یکی از مهمترین معادلاتی که امروزه افکار عمومی را هدایت می کند بی اعتمادی گسترده در جامعه است. بر اساس آمار های افکارسنجی های مختلف، میزان اعتماد عمومی مردم به نهادهای مختلف نظام در حال کاهش است. در چنین فضایی است که یک کانال تلگرام، یا یک خبر ماهواره ای می تواند در باره ی رویدادی که پیش چشم مردم ایران رخ داده شبهه افکنی کنند. 🔹برخی برای برون رفت از این وضعیت و مبارزه با فساد، با آب و تاب فراوان از «شفافیت» به عنوان یک راه حل عمومی و کلان سخن به میان می آورند. برای نقد و بررسی جایگاه درست شفافیت باید به چند نکته توجه داشت: ۱- شفافیت بیشتر و افشای بیشتر اطلاعات و داده ها، وقتی می تواند باعث ایجاد و تقویت اعتماد عمومی شود که زمینه ی دریافت و فهم این داده ها در جامعه وجود داشته باشد. در جامعه ی بی اعتماد و بدبین امروز، انتشار داده های بیشتر، اعتماد را افزایش نمی دهد، چرا که هرچقدر که داده ها صادقانه منتشر شوند، اما باز هم جامعه با ذهنیت خود و روایتی که رسانه های معاند برای آن ها از این داده ها دارند برداشت خواهند کرد. «این ها را که می دانیم، آن پشت پرده ای ها و راز های مگو را بگو!» ۲- شفافیت بیشتر مساوی است با رسوایی های بیشتر. آیا به این مسئله فکر شده که انتشار بیشتر اطلاعات و داده ها، تازه مسئله ای به مسائل پیشین ما اضافه خواهد کرد که بسیاری از تخلفات و فسادها رو خواهد شد؟ و این رسوایی های پی در پی چه تاثیری می تواند بر ادراک عمومی از جمهوری اسلامی داشته باشد؟ آیا مهارت، زیرساخت و راهبرد رسانه ای لازم برای اینکه این رسوایی ها قاطعیت نظام برای مقابله با فساد تصویر شود طراحی شده است یا باز هم قرار است به رسانه های معاند خوراک داده شود که «ببینید جمهوری اسلامی غرق در فساد است!». شاید گفته شود که شفافیت، به دنبال حل مسئله ی اعتماد عمومی نیست و تنها مسئله ی حل فساد را مد نظر دارد. در پاسخ باید دو نکته ی دیگر را گوشزد کرد: 👇👇 👆👆
👇👇 👆👆 ۳- طبق گفته ی سیاست گذار عالی انقلاب اسلامی یعنی رهبر معظم انقلاب، نا امید ساختن و سلب اعتماد مردم از جمهوری اسلامی نقطه ی کانونی فعالیت های دشمنان است. پس مسئله ی اعتماد عمومی یکی از مسائل کلیدی و نه حاشیه ای امروز جمهوری اسلامی است و نمی توان بدون در نظر گرفتن عواقب سیاست های شفافیت در حوزه ی اعتماد عمومی به اقدام پرداخت. ۴- به فرض که مبارزه با فساد هدف اصلی باشد، باز هم باید این نکته را گوشزد کرد که شفافیت نمی تواند به کلی با فساد مبارزه کند چرا که اگر اینطور بود اختراع قفل نیز باید به پدیده ی دزدی پایان می داد! در حالی که تنها شیوه های آن را تغییر داد. شفافیت نیز نمی تواند به فساد خاتمه بخشد، تنها باعث سخت تر شدن فساد و هوشمند شدن مفسدان می شود. البته سخت تر شدن و محدود شدن فساد نیز می تواند موفقیتی بزرگ باشد اما نباید به هدف تبدیل شود. 🔹 جمع بندی و پیشنهاد: ۱- شفافیت جزئی از راه حل است و نه تمام آن. شرط لازم هست، اما شرط کافی نه. ۲- برای ایجاد زمینه ای که داده های «شفاف» توسط افکار عمومی درست و به نفع نظام برداشت شود، ابتدا باید روی سازه ی اعتماد اجتماعی کار کرد، چرا که شفافیت بدون اعتماد این سازه را ویران تر می کند. ۳- برای ساخت اعتماد باید مسئولین با مردم و مردم با مردم ابتدا با یکدیگر گفت و گو کنند و سپس حرف یک دیگر را گوش کنند. شفافیت, ارائه ی داده به مردم و ((حرف زدن)) برای آنها امروز راهی به جایی نمی برد, چرا که مردم امروز تشنه ((شنیده شدن)) و ((دیده شدن)) هستند! ۴- یکی از راه های شنیدن حرف دل مردم نیز توجه به افکار عمومی و داده های افکار سنجی های مختلف است و مسئولین باید گوش شنوای مردم را داشته باشند تا بتوان به آینده امیدوار بود. ✍ پژوهشگر حلقه افکار عمومی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 ازدواج برای فرار از فقر ✴️ رسول اکرم (ص) به جوانی که از فقر شکایت کرده، دستور ازدواج می دهد و جوان هرچه می گوید چیزی ندارم، جز همان دستور چیزی نمی شوند. یکی از عوامل اضطراب درون و نبود است. آنچه در جوان این تعادل را به هم می زند، عصیان و سرکشی است. غریزه همانطور که بر خون و پوست صورت اثر می گذارد، بر فکر و روح هم اثرخواهد گذاشت، در نتیجه جوان نمی تواند فکر کند که چه بخرد و از کجا بخرد و چطور بفروشد و کجا بفروشد؛ در نتیجه سرمایه هایش اسیر زیان می شود و خسارت ها او را به فقر می کشانند. و این فقر چیزی نیست که با سرمایه دادن از میان برود. و این فقر چیزی نیست که با توبیخ و سرزنش، جبران شود. پیش از هرکار، باید او را به زن رسانید تا به تعادل روحی و آرامش درونی برسد و فکرش آزاد شود و به ثروت ها دست یابد. 📝 استاد علی صفایی (عین.صاد) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📣📣📣 #اطلاعیه 💬 اولین قرار سالیانه هسته نوآوری؛ آیین رونمایی ‌از اولین شماره نشریه #نوآفرین باحضور دکتر #روح‌الله_رحمانی ⏰ دوشنبه ۱۷ دی از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 سالن شهید مطهری(ره) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 از قیاسش خنده نآمد خلق را ✴️ تئوری های انگیزش به دو نوع و طبقه بندی شده اند. یکی از نظریه های فرایندی معروف، تئوری برابری استیسی آدامز است. این نظریه از فراگرد ایجاد شده است. مقایسه اجتماعی عبارت است از ارزیابی وضعیت خودمان در چهارچوب وضعیت‌هایی که سایرین دارند. ایده‌ی اصلی نظریه برابری آن است که افراد در فراگرد مقایسه اجتماعی«آورده های خود و دیگران را به سازمان» با «دریافتی های خود و دیگران از سازمان» مقایسه می کنند و احساس برابری یا نابرابری(مثبت یا منفی) به آنها دست خواهند داد. این احساس عامل اصلی انگیزش وی برای تنظیم فعالیت های خود در سازمان خواهد شد؛ اعم از اینکه ورودی های خود را کم یا زیاد کند، دریافتی های خود را کم یا زیاد کند، مبانی مقایسه خود را تغییر دهد، سازمان را ترک کند(عدم امید به اصلاح نابرابری) و.... . در روانشناسی اجتماعی دامنه ی مباحث نظریه مقایسه اجتماعی از موضوع انگیزش بسیار فراتر می رود و به ساخت هویت های فردی و گروهی و ... نیز کشانده می شود. 🔹مردم و دائما در حال مقایسه هستیم. مقایسه خود با برادرمان، مقایسه خانواده خود با خانواده عمه یا خاله، مقایسه خود با پسر همسایه، مقایسه ماشین‌مان با ماشین بغلی پشت چراغ قرمز، مقایسه خود با استادمان، مقایسه هسته علمی خود با هسته های علمی دیگر، مقایسه سازمان خود با سازمان دوست‌مان، ، مقایسه نمایندگان مجلس، مقایسه شهر خود با شهر بغلی، مقایسه استانی، مقایسه کشوری و.... .ما چندین و چند ساعت از روز را به مقایسه مشغولیم و بقیه ساعت های روز را هم مشغول عمل بر مبنای آن مقایسات هستیم. حتی بعضا دامنه ی این مقایسات به ساعت های خوابمان هم کشیده می شود و در آنجا هم مشغول مقایسه خود با ....یا با... یا.... هستیم. 🔹 قیاس دروازه و از جامعه است. قیاس آن کنش فعال و آگاهانه ای است که ارزش ها، انتظارات و هنجارهای اجتماعی را در وجود ما فعال می کند و به تدریج هویت ما در فرایندی تکرار پذیر و بسیار پیچیده ساخته می شود. بعد از مدتی(بخوانید هبوط بیشتر) این قیاس خودش موضوعیت پیدا می کنم و انسان ها و ماها"هستیم" چون مقایسه می کنیم. به عبارتی تمام هویت ما را جامعه ساخته و دائما در حال ساخت آن است و ما آغوش خود را برای آن بازکرده ایم. در این مرحله قیاس از حالت کنش فعال و آگاهانه به رفتاری عادتی و حتی ناخودآگاه تبدیل می شود به طوری که در پستوهای نفس ما، این قیاس‌ها هستند که تصمیم نهایی را می گیرند. دامنه ی این بحث بسیاری از نظریه ها و اصول سازمان و مدیریت را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در درون سازمان به نحوی و در ارتباط سازمان با بیرون (آنچه محیط سازمان خوانده می شود) به نحوی دیگر. در درون سازمان تجویز ما به مدیران و کارمندان چیست؟ بر تنور قیاس و مقایسه اجتماعی بدمند یا آن را خاموش نگه دارند؟ درارتباط با محیط تجویز ما چیست؟ با تغییر میزان قیاس چه تغییری در مفاهیم سازمانی چون استراتژی، رقابت، اثربخشی، بازاریابی، ماموریت گرایی و غیره حاصل می شود؟(اگر تأملی روی سازمان و تشکیلات کنونی خود داشته باشیم، بهتر مسأله جا می افتد) 🔹این موضوع با مفاهیم زندگی اسلامی که مفاهیم سازمان و تشکیلات جزئی از آن است، نیز مربوط می شود. شکر، قناعت، ایثار، حب دنیا، حب ذات و...همگی مفاهیمی اند که وقتی می خواهند به تجویز برسند، میزان مقایسه اجتماعی را در انسان کم و زیاد می کند و به آن جهت می بخشد. شکر و شکرگذاری بدون تنظیم کم و کیف میزان مقایسه اجتماعی ره به جایی نمی برد. با این حال به خاطر عادی شدن این فرایند زبان حال ما اینگونه قابل بیان است: حمد بر کف، شکر بر لب، در قیاس دائمم ، وز قیاسم این عجب بین، خنده نآید خلق را !! 🔹مقایسه اجتماعی که میگی یعنی همون چشم و همچشمی خودمون؟ بله اما نه. چشم و همچشمی جنبه ی منفی دارد و ضمنا مقایسه ظاهر زندگی خود با ظاهر و مادیات زندگی دیگران است؛ لذا نتیجه ی آن در تشریفاتی شدن زندگی ها خودش را نشان می دهد. اما در مقایسه اجتماعی از رابطه‌ی فرد و جامعه صحبت می کنیم و مقایسه اجتماعی به عنوان دروازه ی نفوذ جامعه بر انسان و بالعکس طرح می شود که لزوما کاری منفی و مذموم نیست. اصلا بریم سراغ همین مسأله. 🔹شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا قیاس و مقایسه اجتماعی به کلی بد و مذموم است و باید با آن مقابله کنیم؟ سوال این است که قیاس را حذف کنیم، محدود کنیم، قیاسی گزینشی داشته باشیم، یا نه، اصلا مقایسه اجتماعی باید آزاد و به طور کامل انجام شود؟ 👇👇 👆👆
👆👆 👇👇 ۱- حذف قیاس؛ اینکه اصل مقایسه اجتماعی امری مذموم است و مانع رشد و تعالی انسان است. انسانی که در قیاس با اجتماع امری را بپذیرد یا تصمیمی را بگیرد، انسان رشید و یافته ای نیست و نمی تواند درجات عالی آدمیت را طی کند.به قول خواجه حافظ شیرازی:« ببر ز خلق و چو عنقا قیاس کار بگیر ،که صیت گوشه نشینان ز قاف تا قاف است» ۲- تحدید قیاس؛ ما به طور طبیعی قیاس اجتماعی خواهیم کرد و نمی توان انسان را از آن منصرف کرد ولی می توان در یک فرایندی انسان را استقلال بخشید تا کمتر قیاس کند. قیاس محدود باعث می شود که انسان رشد شخصیتی داشته باشد و این خودش باشد که برای خودش تعریف می کند نه ارزش ها و انتظارات اجتماعی. ۳- گزینش قیاس؛ ما نباید موضعی از پیش تعیین شده برای این مساله داشت باشیم. کم یا زیاد بودن قیاس بستگی به تعالی جامعه ای که در آن فرد زندگی می کند، دارد. انسان باید یاد بگیرد که اولا قیاس امری عادی است، ثانیا این قیاس ها را خودآگاه کند و ثالثا روی آنها تعقل و تأمل داشته باشد و نهایتا قیاس های خوب را گزینش کند. ۴- آزادی قیاس: مقایسه اجتماعی باید آزاد باشد. اگر مقایسه اجتماعی نباشد، نه حرکتی از فرد دیده می شود، نه اعتراضی، نه و خلاقیتی و نه اصلاح امور و ونه. . . پس ما باید قیاس اجتماعی را ترویج کنیم و بدانیم این به صلاح فرد و جامعه است و هر دو را در یک فرایند خود تقویتی به تعالی می رساند. بنده نیز مانند شما نیازمند تأمل و تفکر هستم. خوشحال می شوم نظرات شما را راجع به این مسأله و نوشته بشنوم و استفاده کنم. پ.ن: من شاعر نیستم و این شعر را با الهام از این بیت قدسی مشهدی « سبحه بر کف، توبه بر لب، دل پر از ذوق گناه، معصیت را خنده می‌آید ز استغفار ما» توانستم بسازم. ادامه دارد... ✍ پژوهشگر حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 قرار سالیانه هسته نوآوری؛ با محوریت رونمایی از شماره اول نشریه «نوآفرین» ✴️ پشرفت، نوآوری، خلق ارزش، معاون نوآوری، خودباوری و حمایت از کالای ایرانی مهمترین کلیدواژه‌هایی بود که در قرار سالیانه هسته نوآوری به گوش می‌رسید. قرار سالیانه هسته نوآوری؛ با محوریت از شماره اول نشریه «نوآفرین» روز دوشنبه ۱۷ دی ۹۷ با حضور گسترده دانشجویان و اساتید برگزار شد. 🔹در ابتدای جلسه، برنامه‌ها و هسته توسط اعضای هسته تبیین شد و زمینه‌های ارتباطی که در قالب فرم ارتباط با هسته طراحی شده بود در اختیار حضار قرار گرفت. سپس، جایگاه و ضرورت تولید نشریه در مجموعه اقدامات هسته نوآوری تشریح شد و بخش‌های مختلف نشریه معرفی گشت. آیه نوآوری، اول قدم، کاغذ اخبار، نوآوری فلش، هسته دونقطه، لوحه، دانش‌سرا، نوآفرینان، رادیوما، نوآوری پلاس، کرکره، سینمانوآفرین، دارالفنون و ته‌مقاله، بخش‌های اصلی این نشریه هستند که هر کدام از مناظر مختلف به موضوع می‌پردازند. 🔹در مجموع، این نشریه، ۳۶ مطلب دارد و ۱۸ نفر به صورت مستقیم در تولید آن نقش داشته‌اند. در بخش لوحه به موضوع حمایت از پرداخته شده و ۱۳ یادداشت از اعضای هسته نوآوری در آن ارائه شده است. همچنین در بخش نوآوری پلاس، سه یادداشت کوتاه درباره هیئت میثاق با شهدا به عنوان سوژه اصلی این بخش نگارش شده است. در بخش‌های رادیوما و نوآفرینان، تجارب مدیرعامل سابق ایران خودرو، معاون اجرایی شرکت گلدیران و مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در حوزه نوآوری و حمایت از کالای ایرانی ثبت شده است. 🔹در ادامه جلسه، دکتر رحمانی که پیش‌تر به عنوان مدیر برنامه و مشغول بودند و اینک در معاونت نوآوری در ایران فعالیت می‌کنند، بر ضرورت نوآوری در اقتصاد اشاره کردند. ایشان رویکرد مرسوم پیمانکاری در پروژه‌های توسعه تکنولوژی در دنیا و ایران را آسیب شناسی کردند و رونق فضای را راه حلی برای رویکرد پیشین ارزیابی کردند. رویکردی که جوانان مستعد را در کشور حفظ می‌کند و ایده‌ها را در نهایت به سرمنزل مقصود می‌رساند. 🔹بخش دوم صحبت‌های ایشان به تفصیل وظایف معاونت نوآوری در یک سازمان اشاره داشت. در سازمان‌های فعلی ایران، سمتی به نام معاونت نوآوری کمتر وجود دارد و شرکت دیجی‌کالا در راه‌اندازی این سمت از بوده است. آقای دکتر رحمانی با مفهوم‌سازی این جایگاه سازمانی، هشت کارکرد کلیدی را برای معاونت نوآوری برشماردند و توسعه این معاونت را در سازمان‌های بزرگ ایرانی حتی خودروسازها هم بسیار مفید ارزیابی کردند. 🔍🔍🔍 🔍🔍 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 اخبار خط مشی ✴️ الحمدلله، جلسه مجمع عمومی هسته خط‌مشی فضای مجازی در روز چهارشنبه، به اولین جلسه کارگاه «خبرنویسی خط مشی عمومی» با تدریس جناب آقای دکتر سید مجتبی امامی اختصاص یافت. 🔹 استاد در ابتداء به صورت کلی مراحل تدوین یک خبر خط مشی عمومی را پس از مواجهه با یک خبر به شرح زیر بیان کردند : ۱. جست و جو برای یافتن خبر • پیشینه خبر ( نویسندگان ، فرآیند شکل گیری و ...) • ادبیات خبر • فارسی و غیر فارسی مرتبط با خبر ۲. خبر بر اساس رهیافت های مطالعه خط مشی عمومی (فصل۱ کتاب خط مشی عمومی،شفریتز) • رهیافت • رهیافت نگاری • رهیافت • رهیافت • رهیافت • رهیافت ( (Policy Paper • رهیافت ۳. یافتن منابع و مستندات بیشتر بر اساس رهیافت منتخب و خبر خط مشی عمومی تدوین شده ۴. تدوین انواع • گزارش • policy brief • نگاشت • ... ایشان هم چنین خبر خط مشی عمومی را در کاهش عدم قطعیت در فهم مسئله عمومی بسیار موثر دانستند و متذکر شدند که مناسب است در تدوین خبر خط مشی عمومی دو نکته زیر رعایت شود : • عدم قضاوت و نتیجه گیری در ابتدای تدوین خبر خط مشی عمومی ( زبان خبر خط مشی عمومی زیاد هنجاری نباشد) • خبر خط مشی عمومی در به سوالات چه کسی ؟ چه چیزی؟ چرا؟ کی؟ کجا؟ چگونه؟ چه میزان ؟ 🔹 در پایان جلسه اول این کارگاه مقرر شد، هر یک از یاران هسته برای جلسه دوم یک خبرخط مشی بر اساس مراحل یاد شده تدوین بفرمایند. 🖇 لینک خبر در سایت هسته: 🔗 yon.ir/bda6L 🔍🔍🔍 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 بررسی سند لایحه بودجه ۱۳۹۸ از منظر عدالت اجتماعی ✴️ نشست «بررسی سند لایحه بودجه ۱۳۹۸ از منظر عدالت اجتماعی» با ارائه دکتر فرشاد مومنی به همت هسته عدالت پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام، عصر روز چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۹۷ برگزار شد. 🔹دکتر فرشاد مومنی؛ استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای هسته عدالت پژوهی مرکز رشد و سایر پژوهشگرانی که دغدغه توسعه عادلانه برای ایران معاصر را دارند، پیگیری نظری و مطالبه عملی عدالت اجتماعی در شرایط خطیر جامعه معاصر را دارای اهمیت و ضرورت برشمردند و انتخاب های درست و نادرست در این شرایط را متضمن خلق حماسه ماندگار یا فاجعه عظیم دانستند. وی با اشاره به خاطره ای از استاد خود؛ مرحوم «عالی نسب» افزود: ایشان همواره به بنده توصیه می کردند، زمانی که پای خود را به دفتر نخست وزیری می گذاری باید با همان حسی باشد که گویی پا در «دریای خون» گذاشته اید. به مانند رزمندگان اسلام در خط مقدم باید در این عرصه وارد شوید گرچه کار شما حتی در ابعادی پیچیده ترو عذاب آورتر هم هست و باید در اینجا خون دل بخورید. دکتر مومنی افزود: شرایط کنونی ایران از نظر درجه شکنندگی پذیری بسیار در مرحله خطرناکی است و می خواهم همه را دعوت کنم با همان احساسات، حریت و شجاعت وارد میدان شوند و  این کار را نوعی تکلیف شرعی برای همه علاقه مندان به کشور بدانند تا حسب وُسع و ظرفیت خود به وظایف عمل کنند. 🖇 ادامه مطلب در پیوند زیر: 🔗 http://qevam.rushd.ir/13971019-2/ ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 *چه کسی باور دارد که انقلاب شده است؟* ✴️ چهل سال از بهمن ۱۳۵۷ می گذرد و همچنان بر سر تحقق یا عدم تحقق شعارها و آرمان های انقلاب اسلامی بحث و مجادله است. اما قبل از آن به نظر می رسد برای بحث در خصوص تحقق ها و عدم تحقق ها، باید پرسشی دیگر مطرح کرد. به نظر شما چهل سال است که از اتفاق خاصی می گذرد یا خیر؟ آیا واقعا باور دارید که اتفاقی افتاده است؟ 🔹به نظر می رسد برخی به صورت جدی باور دارند که نهضت ۱۵ خرداد ۴۲ در ادامه نهضت ۱۴۰۰ ساله اسلامی جریان اصیل شیعی، در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به ثمر نشست و ورق تاریخ را برگرداند تا صفحه دیگری برای تاریخ آغاز به نگارش کند که این بار قرار است ثمره این جریان انقلاب اسلامی و این صفحه جدید، رسیدن به عصر ظهور منجی باشد تا جهان را پر از عدل و قسط کند در حالیکه پر از ظلم و جور شده است. بله برخی باور کرده اند که انقلاب شده است و تمام همت و توان خویش را پای کار آورده اند. تمام منابع خود را به کار می گیرند، مجاهدانه تلاش می کنند، تشکیلات می سازند و سعی دارند جهان را در این نقطه متمرکز کنند. بگذارید از خود بپرسیم که این ها چه کسانی هستند که همه چیز خود را پای کار آورده اند؟ درست است. امریکا و اسرائیل و منافقین داخلی و هر مستکبری در عالم، سیلی سال ۵۷ را به خوبی نصب العین خود کرده است و برای ریشه کنی انقلاب اسلامی ایران، از هیچ چیزی فروگذاری نمی کند. قطعا بدانیم اگر کاری نمی کند، نمی تواند. آن ها لبه تیز چاقوی انقلاب بر حنجره خویش حس می کنند. و در سوی دیگر، انقلابیونی هستند که اگر کاری نمی کنند، خیلی علت ها دارد غیر از آنکه بگوییم نمی توانند. خصوصا روحانیون، جامعه علمی و طیف انقلابی-حزب اللهی که شاید کمترین فهم و باور نسبت به انقلاب اسلامی دارند. ادعا نیاز به اثبات ندارد بلکه به صرف مشاهده، تایید می شود. اگر باور داشتیم این قدر خسته و نشسته نبودیم. اگر باور داشتیم درگیر روزمرگی ها نبودیم. اگر باور داشتیم، به جای تشکیل بسیج جهانی مستضعفین، سعی در کوبیدن انقلاب اسلامی نمی داشتیم. خیلی که به ما فشار بیاید پز روشنفکری ما را می گیرد و همین را هم که هست نقد می کنیم. نقد چیز خوبی است اما ما خوب نیستیم. همیشه می گویم که بعد از یک چلو کباب بره، با برنج محلی و روغن حیوانی و دوغ گوسفندی در کنار چشمه آب روان روستای پای کوه، می چسبد لم دهیم و در باب فقر، اندیشه و مباحثات کنیم. 🔹ما باور نکرده ایم که انقلابی شروع شده و الان باید ادای تکلیف کنیم و بار آن را به دوش بکشیم. باید بسازیم و اگر مشکلی هست رفع کنیم. ما باید خون دل بخوریم و بجنگیم؛ حداقل به همان میزانی که دشمنان کمر همت بر ریشه کنی ما بسته اند. بله درست است. ما هنوز باور نکرده ایم. والله اگر انقلاب اسلامی به دست نفهمی، جهالت و سستی ما از بین برود، اولین کسی که خونش به خاطر بی لیاقتی اش ریخته می شود و هستی اش را پایمال می کنند، ماییم. جوری از انقلاب حرف می زنیم که انگار در کره دیگری زندگی می کنیم. انقلابیون نا امید و خسته و بی مسؤولیت، سرمنشا مشکلات انقلاب هستند و الا دیگران که قرار نبوده برای انقلاب کمکی بدهند. 🔹بسیار زمان می برد تا بفهمیم که پس از صدر اسلام، اولین باری است که چنین بسط ید و قدرتی در تحقق کلمه الله داریم. ما هنوز نوک بینی خود را می بینیم و متوجه نیستیم که در یک فرصت تاریخی با اثرگذاری جهانی قرار داریم که ثمره تلاش ۱۴۰۰ ساله جریان اصیل شیعی به رهبری علمای اسلامی است و اکنون می تواند جهان را متحول کند همان طور که مانع اضمحلال آن در قرن بیستم شد. مشت انقلاب اسلامی بر نسخه های مادی بشری، آن قدر سهمگین بوده است که ما همواره یک طرف اخبار در فضای جهانی هستیم. حتی حضور فیزیکی نداشتیم اما ادعاهایمان، پرسشی بزرگ بر ویترین های رنگارنگ جهان مادی بوده است. 🔹شاید بهتر باشد که بپرسم چرا ما ادعای «انقلاب ما» را داریم؟ ما مگر چه کرده ایم که این میراث گران سنگ انبیاء و اولیاء الهی را به نام خود مصادره کرده و حالا در پز روشنفکری به کوبیدن ریشه های آن می پردازیم. کسانی درباره انقلاب حرف بزنند که برایش می جنگند برای همیشه. دیگران بروند و برای حیات دنیوی و روزمرگی ها و انقلاب تخیلی خودشان، دلسوزی کنند و کاری به «انقلاب اسلام ناب محمدی» نداشته باشند. 📝 آقای پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ *مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)* 🌐 *سروش* ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 *ایتا* ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 *بله* ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 آقا سربازِ سربالا می‌خواهد... ✴️ امروز سالگرد دیدار دانشجویان واساتید دانشگاه امام صادق علیه السلام با در ۸۴ است. یکی از پژوهشگران مرکز رشد در سال ۹۰ در نشریه مطلبی یه این بهانه نوشته بود که امروز عینا آن را بازنشر می کنیم. 🔹آقا، سربازِ سربالا می خواهد... ۱. در حیات سی ساله دانشگاه امام صادق (ع)، سعادت نصیب شده که همه امام صادقی ها به محضر ولی امر زمانشان برسند. یکی در دوره رهبری امام (رضوان ا... علیه) و یکی هم در دوره مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی). ۲. در دیدار امام، در کنار گروهی از اقشار مردم، امام صادقی ها هم بودند. لذا دیدار مختص امام صادقی ها نبود. سخنان امام نیز متناسب با شرایط روز کشور و بود. ۳. اما ملاقات با مقام معظم رهبری در عید غدیر سال ۱۳۸۴، دیداری بود که تنها امام صادقی ها اعم از خواهران و برادران، دانشجویان و اساتید و کارکنان و متولیان امر، همه و همه حاضر بودند. ۴. تا کنون برای به صورت مستقل این دیدار اتفاق نیفتاده است. البته مقام معظم رهبری بارها در دانشگاه ها حضور پیدا کرده اند و با دانشجویان دیدار داشته اند؛ اما اینکه دانشجویان یک دانشگاه در یک دیدار اختصاصی و انحصاری محضر شریف معظم له را درک کنند، بی سابقه و از بسیاری جهات پیام دار و ممتاز است. ۵. شش سال از دیدار غدیر می گذرد. از دانشجویانی که در آن دیدار حاضر بودند، تنها معدودی از دانشجویان ورودی ۸۳ و کل ورودی ۸۴ در حال گذران آخرین روزهای تحصیل خود هستند. ۶ ورودی دیگر از دانشجویان هستند که غالباً به صورت ناقص و کددار چیزهایی از آن دیدار شنیده اند. ۷. این دیدار پر از شور و نشاط بود. چه در قرائت قرآن استاد . چه در صحبت های اساتید و دانشجویان، چه در فرمایش های رهبر فرزانه انقلاب، چه قبل از دیدار، چه بعد از دیدار، چه در لحظه لحظه این واقعه تاریخی برای دانشگاه. ۷. دیدار غدیر هنوز در کام بسیاری از دانشگاهیان امام صادقی باقی مانده است. آن دیدار به خودی خود، گوارا و دلچسب بود. اما در کنار آن، رهبر معظم انقلاب، دقیقی را برای دانشگاه امام صادق (ع) ترسیم نمودند. این چشم انداز در مفهومی عمیق، غنی و پرمحتوا، با عنوان " " جاسازی و کارسازی شده بود. امریه رهبر فرزانه انقلاب هم بود و هم دانشگاه را از بلاتکلیفی و سردرگمی در می آورد و چراغ راه چند دهه پیش رو را روشن می نمود. ۸. امریه رهبر حکیم انقلاب، نیازمند و برنامه ای جامع، دقیق، منسجم و منعطف است. با این برنامه جامع همه چیز می تواند تحت تأثیر قرار بگیرد. شاید به این برسیم که نهادهای جاری می توانند حامل تکلیف مأمور باشند و شاید نیاز به داشته باشیم. شاید نیاز به سازمان دانشگاه، فرآیندها، رشته ها، مقاطع، برنامه های درسی و حتی آدم های مورد نیاز و مستقر در هر موضعی داشته باشیم. ۹. زودتر باید کاری کرد. همه کس در جایگاه خودش و به اندازه ظرف قابلیت ها و توانمندی هایش مسئول است. زودتر باید جنبید. شاید دیدار مجدد باشد. آن وقت مائیم و دستان خالی و عرق شرم و سر پائین. با سر پائین هم آقا را نمی توان دید. آقا، سربازِ سر بالا می خواهند. زودتر باید، زودتر... ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 کوته‌ گفتاری در اخبار طبی ✴️ در حاشیه پنجمین جلسه‌ از سلسله ‌جلسات «درآمدی بر نظام سلامت در جهان اسلام» هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) 🔹بحث بحث ماست؛ ولی فقط بحث امروز نیست! شیخ صدوق رحمه الله در کتاب که در اصل کتابی کلامی‌ست و مباحث اصولَین (اصول دین و اصول فقه) در آن هست، یکباره در باب چهل وچهارم، از اخبار وارد در طب بحث می‌کند. شاید توجیه آن این باشد که این اخبار در آن زمان چهره‌ی را مخدوش کرده که شیخ صدوق در مقام از مذهب برآمده است؛ زیرا خود می‌گوید: «ومنها ما دلسه المخالفون فی الکتب لتقبیح صورة المذهب عند الناس». 🔹ما اکنون هم در این زمان با این مسئله مواجه‌ایم. برخی از این اخبار می‌تواند چهره‌ی دین و مذهب را خراب کند. شیوع کنونی بررسی و نقد این اخبار در این چند سال اخیر نیز شاید واکنشی‌ست به امثال آقای که معتقد به (پیامبر و امامان) هستند و فقط آن‌چه در این دست اخبار آمده را می‌پذیرند و حجت می‌دانند و این غیر از طب سنتی‌ست. بسیار گسترده هم وارد شدند. به یاد دارم که سال ۹۳ ایشان در سالن اجتماعات مدرسه‌ی طب مبتنی بر اخبار تدریس می‌کردند و چندصد طلبه پای آن درس می‌نشستند و البته، من متعجب بودم که چگونه چنین درسی با این گستردگی در فیضیه تشکیل شده است! پیش از آن نیز در پردیسان و اصفهان تدریس داشتند و آثارشان را نیز منتشر کردند و می‌کنند و خودشان و برخی شاگردان‌شان نیز مشغول طبابت‌اند. 🔹چند نکته درباره‌ی اخبار طبی مهم است. برخی می‌گویند: را در سطح طب پایین نیاورید. از نظر من هیچ چیز نیست که از رسول الله صلوات‌الله‌علیه و امامان علیهم‌السلام در این‌باره احادیثی صادر شده باشد؛ زیرا امر روزمره و مردم بوده و دور نیست که مردم از ایشان در این‌باره‌ها کنند. از سوی دیگر، لازم‌ست که معصومان وارد کلیات مباحث و سلامت که مرتبط با و پیش‌گیری‌ست، شوند؛ زیرا در راستای است. بحث دیگر این‌که برخی می‌گویند: از احادیث بسیار معتبر واردشده، نمی‌توان دریافت! حال آن‌که بارها از آیت الله آملی شنیدم که می‌فرمودند: شیخ رحمه الله از یک حدیث «لاتنقض الیقین بالشک» این کتاب ژرف و دشوار را پدید آورد! 🔹برخی گفتند: این اخبار را نقل کرده‌اند! گویا، مقصودشان این است که ذی‌نفعی و در آن است. باید بررسی کرد؛ اما از قضا، جا دارد را عطارها نقل کنند. این امری مشهورست که امام صادق علیه‌السلام شاگردانی داشتند که به صورت تخصصی حدیث نقل می‌کردند. فارغ از این، باید ثقه بودن هر راوی را بررسی کرد. 🔹کسی که اخبار طبی را نقد می‌کند، باید توجه داشته باشد که بکار بردن عبارت « » نیازمند است و از سوی دیگر، جا دارد آقایان بدین بپردازند که این اخبار از کجا و چگونه پدید آمده است و بدین بسنده نکنند که مرسل یا ضعیف یا ... است! از سوی دیگر، بگویند که همین اخبار با آن اوصاف چه جایگاهی دارد و چه کاربردی می‌تواند داشته باشد. ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
🔹 مواد لازم برای پخت یک 🔸 سالهاست که انواع جشن پاره ها در کشور پخت می شن.امروز بنا داریم مواد لازم برای پخت بهتر یکی از این جشن پاره ها موسوم به رو به تعداد " "براتون تشریح کنیم. 1️⃣ به مقدار کشک: عده ای تازه به دوران رسیده با لباسای اجغ و وجغ ،پاره پوره،گشاد سه نفره یا تنگ نوزادی،بی جوراب، نصفه جوراب،جوراب رنگی،عینکای فلان و پالتوهای بهمان...که بیچاره رو از این ترکیب جیغ،به فغان و زاری می رسونه... 2️⃣ ، ده در یک: برای اینکه عده ای از همون سلبریتی ها، پا قشنگشون رو روی اون گذاشته و هیبت و هیکل شون رو حقنه تو چشم های حاضر و غایب کنن و هی فخر و فقر و شرافت و حقارت داد و ستد کنن..بیچاره فلاشای دوربینا... 3️⃣ و به میزان : عده ای که به و جمع و جور کردن و همه رو راضی کردن مشهور و مشغولن. اگه مصاحبه کنن، رکورد شکسته میشه... 4️⃣ جشن پاره،یک واحد: از آدمیان عهد جدیده که شغلش تعریف، ترمیم، تسویه،تصفیه، تنزیه، تبلیغ، تبریک و توجیهه. یک کلام، آشغالا رو می ده زیر فرش. 5️⃣ جشن پاره،یک دستگاه برج و بارو: قرار بود همه کاخا وربیوفته ولی چن سالیه که از دل کوخا، کاخای جدید سر برآوردن.خوشگل و مامانی.تازگیا لواسانیاش رو بورسه. 6️⃣ و ، دو شب: عده ای یه سر دو گوش،که یا مسئولند،یا مسئولان رو دوست دارن یا مسئولان اونا رو دوست دارن یا سلبریتی ان یا ...خیلی خوبن، در یه محفلی جمع می شن، آزاد و راحت، هر چی می خوان، می گن..،هر چی می گن، می خوان..تازه جایزه هم می گیرن، براشون اون دست خوشگلا رو می زنن و...بقیه رو بی خیال...آخه یه شب که هزار شب نمی شه. 7️⃣ ،تعدادش از اسمش پیداس: قرار بود خط زمین-کوه قاف رو باهاشون بریم. دیدیم تعداد زیاده،بدلی ش رو درست کردیم،...از اونوقت دیگه از سیمرغ خبری نیست که نیست،باهامون قهر کرده، جدیدا هم باهامون تو قهرن و شون هم شده... 8️⃣ ، هر چی بیشتر: حرفای خوشگل می زنن،اما بعضی وقتا که خودشون دوباره به حرفاشون گوش می دن،می گن این کیه داره اینا رو به هم می بافه...فرهنگستان اسمشون رو پیشنهاد داده: تا سجعش با جور دربیاد. 9️⃣ ،تعدادش فرقی نمی کنه: کاملا تزئینیه. برای قشنگ کردن سفره استفاده می شه...اصل کار سلبریتیان،اونا باشن بقیه دکورن... 0️⃣1️⃣ سایر مواد افزودنی،به میزان دلخواه: چاشنی های طعم دهنده و مثل طلاق، فقر، تعدی، اعتیاد و خشونت همراه با افزودنی های روشنفکری مثل فمینیسم، پست مدرنیسم،کوبیسم...به میزان دلخواه،جشن پاره رو، پاره پوره تر می کنه. پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تبیین جایگاه حقیقی علم، عالم و معلوم از منظر الهی 🗒 پنجشنبه ۲۰ دی ماه ✴️ جلسه دوم: لزوم تصحیح نسبت ها و اثر آن در تغییرات نظام علمی و دستگاه محاسباتی انسان 🔹جلسه دوم از سلسله جلسات تبیین جایگاه حقیقی علم، عالم و معلوم از منظر الهی با هماهنگی حلقه منظومه فکری علامه طباطبایی (رض) برگزار گردید. این جلسه در ادامه بحث تاریخچه علم از منظر انبیاء به یکی دیگر از مقومات و کلیات نگاه دینی و الهی به جایگاه علم اختصاص داشت. 🔹استاد عابدینی در ابتدا، به تبیین چند مقدمه پرداختند و سپس بحث اصلی خود را به موضوع تصحیح نسبت ها در نظام علمی اختصاص دادند. از منظر ایشان، هر عمل و کنش انسانی حاصل ترکیب مقدمات علمی فراوانی است که در عین این که خود حاصل نظام علمی و نظام ارزشی انسان است، در شکل گیری و بازتولید نظام علمی و اندیشه ای انسان موثر است. پشتوانه هر عمل ساده انسان، مجموعه جهان بینی و نظام ارزش گذاری های اوست. در عین حال، هر عمل اختیاری انسان، دستگاه تفکری او را هم مجدداً شکل خواهد داد. 🔹استاد عابدینی با ذکر مثال هایی نشان دادند که ارزش گذاری ها و نسبت هایی که انسان در وجود خود فهم می کند، تابع مستقیم افق علمی و ادراکی اوست. برای مثال، کودکی که اتاق کوچک خود را تمام دنیای خود می داند، در ارزش گذاری های کمّی نسبت به اشیاء طبق همان مقیاس اتاق خود عمل می کند. اگر دنیای همین کودک بزرگتر شود و به افق خانه ای دارای چند اتاق برسد، ارزش گذاری ها و نسبت هایی که فهم می کند، به همان میزان توسعه می یابد و شیء ای که از جهت کمیّت، قبلا نیمی از دنیای او بود، اکنون به چند درصد از دنیای او تقلیل یافته است چرا که مقیاس کلّ او تغییر کرده است. این تغییر در ارزش کیفی دارایی های او نیز وجود دارد. در افق ادراکی کودکی که در مرحله لهو ولعب(دوران بازی کودکی) قرار دارد، اسباب بازی های او ارزشمند ترین دارایی او است، امّا با تغییر تدریجی افق ادراک کودک از هستی، نسبت او با این اسباب بازی به تدریج تغییر می کند و این اسباب ارزشمند دوران کودکی رفته رفته ارزش خود را از دست می دهد. و به همین میزان توجّه و علاقه او به وسایل دوران کودکی، کمرنگ تر می شود. بنابر این، با تغییر افق علمی و تغییر فهم از کلّ عالم، مقیاس انسان در فهم امور و نسبت گذاری ها تفاوت می کند و این تفاوت، موجب تصحیح نسبت های انسان با همه اشیاء و امور پیرامون خود شده و دستگاه محاسباتی انسان و در نتیجه عمل و رفتار او را تغییر می دهد. 🔹یکی از مهم ترین مشکلات علوم انسانی غربی به عنوان دستگاه تحلیل و تجویز کنش اجتماعی انسان، محدود کردن افق نگاه و جهان بینی است. این مطلب باعث شده است که نظام ارزش گذاری و نسبت هایی که در این نگاه تولید شده است، کاملا مخدوش بوده و در نتیجه دستگاه محاسباتی تولید شده دچار اشکال بنیادین گردد. تمدن غرب در طول قرون اخیر، افق علمی انسان را محدود و محدودتر کرده است. در جایی علم و عقل را در مقابل دین قرار دادند و نظام علمی را فروکاستند. در مرتبه بعد، عقل را در مقابل علم قرار دادند و افق علمی را به محسوسات محدود کردند. 👇👇 👆👆
👇👇 👆👆 🔹این مطلب باعث شده است که همه ارزش ها در دایره محسوسات تعریف شود و اشتباه بزرگتر آن ها این بود که این ارزش گذاری و نسبت ها را به کل نظام آفرینش تسری دادند. یعنی مثل کودکی که تمام ارزش گذاری های این دنیا را طبق نسبت هایی که از اتاق کوچک خود فهمیده، تعریف کند! 🔹ایشان در ادامه بحث به تبیین روش مواجهه با علوم انسانی موجود و الگو بازتولید علوم انسانی اسلامی پرداختند. از منظر ایشان، هر علمی فرهنگ خود را به همراه دارد و همان طور که تبیین شد، هر علمی نظام ارزش گذاری و نسبت سنجی را در دل خود محفوظ دارد. ایشان ضمن یک مثال دقیق، نشان دادند که حتی گزاره ای جزئی همچون دو ضربدر دو که در علم نیمه تجریدی ریاضی تعریف می شود، متناسب با گوینده اش فرهنگ ویژه خود را به همراه دارد که فهم متفاوتی را از این گزاره ایجاد می کند و دستگاه کانتی، هیومی و... یا دستگاه سینوی و صدرایی در نظام فلسفه اسلامی به همین گزاره به ظاهر غیر قابل مناقشه، متفاوت می نگرند. ضمن پذیرش تاثیر جهان بینی و نظام علمی بر دستگاه محاسباتی غرب، در عین حال معتقدیم که علوم انسانی و غیر دینی موجود را نباید به طور کلی تخطئه و نفی کرد. چرا که به تعبیر ابن سینا، انسان اساساً قدرت ابداع محض ندارد. و به علاوه در غرب بسیاری از افراد در جستجوی حقیقت بوده اند، فلذا حتی علوم انسانی غربی اگر تحلیل و خطایابی شود، از آنجا که بر اساس نیاز بشر شکل گرفته است، با تمییز و تحلیل نیاز های کاذب از حقیقی و تحلیل پاسخ های غرب به این نیاز ها، در حد خود قابل استفاده خواهد بود. 🔹به تعبیر شهید مطهری فرهنگ اسلامی یک فرهنگ زنده و حیّ است و به عنوان یک موجود زنده باید علوم انسانی غربی را دریافت کند، ضمن تحلیل و بازگرداندن آن به عناصر اولیه و هضم آنها، عناصر مفید را جذب و عناصر مضرّ را دفع نماید. همچنان که در یک نگاه تمثیلی، معده انسان هر غذایی را جذب نمی کند. بلکه غذای انسان را تحلیل و تجزیه می کند و حدود آن را می شکند و از ترکیب های پیچیده به ساده تبدیل می کند، سپس آن چه قابل جذب است را دریافت کرده و آن چه با نظام کلی بدن انسان سازگار نیست، دفع می نماید. ایشان مدل اصلی مواجهه با علوم انسانی غرب را نتیجه تشبیه در عین تنزیه و تنزیه در عین تشبیه دانستند و این مدل را مفصلا توضیح دادند. 🔹استاد عابدینی در قسمت پایانی بیانات خود، رفتار عملی انبیاء الهی را به عنوان الگو شاخص در مواجهه با علوم انسانی و تصحیح و تغییر در علوم انسانی معرفی نمودند. چرا که تلاش انبیاء الهی در حقیقت به هم زدن نظام علوم انسانی عصر خود، که به صورت فرهنگ حاکم بر جامعه در آمده بود، و جایگزین کردن علوم انسانی الهی بوده است، هر یک از انبیاء در این زمینه سیاست ها و برنامه های خاصّ خود را داشته اند، که بنا بر مبانی ما در تحلیل دوره آخر الزّمان و امّت ختمی، همه این برنامه ها و سیاست ها در جامعه اسلامی قابل اجرا و استفاده متناسب با موقعیّت های مختلف است. برای مثال روش حضرت ابراهیم (ع) در میان انبیاء جزء موفق ترین مدل های تغییر علوم انسانی است که باید تبیین و تحلیل شود. از منظر ایشان نباید قرآن و نصوص دینی را از متن نیازهای امروز خود جدا کنیم. بلکه همان طور که در برداشت محتوا باید بر نصوص دینی تاکید داشته باشیم، در برداشت روش و الگو عملی نیز باید به همین نصوص مقید باشیم. سیره انبیاء در تغییر فرهنگ جوامع غیر الهی و جایگزین کردن فرهنگ الهی از مسیر تبیین و ترویج علوم انسانی الهی نمونه ای عالی برای تعیین خط مشی و سیر حرکت در تولید و ترویج علوم انسانی اسلامی در مقابل علوم انسانی غربی است. ایشان در ادامه با ذکر نمونه هایی از روش انبیاء در تغییر علوم انسانی اسلامی، به کاربردی بودن این منطق برای جامعه اسلامی امروز و در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی اشاره کردند. 🔹بحث لزوم تصحیح نسبت ها در نظام علمی به عنوان یک مقدمه به همراه ذکر ارجاعات و تفاصیل لازم توسط استاد عابدینی منعقد گردید. ان شاءالله در جلسات آتی ادامه بحث جایگاه حقیقی علم، عالم و معلوم از منظر الهی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 📝 (رض) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
🔸 تلفن خانه به صدا در می‌آید. خانمی که از تماس با موبایل همسرم، جواب نگرفته است، سراغ آقاجواد را می‌گیرد: 🔹 با آقای کار دارم! ▫️ایشان، نیستند. 🔹 می‌شود شماره‌ای بدهید تا با ایشان تماس بگیریم؟ ▫️امرتان چی هست؟ 🔹 از سازمان انتقال پلاسمای خون تماس می‌گیرم، آقای قبلا چند بار به این مرکز مراجعه کرده‌اند و پلاسمای خود را برای بیماران نیازمند اهدا نمودند، اما اکنون مدت‌هاست که دیگر مراجعه‌ای به این مرکز نداشتند، می‌خواستیم ببینیم آیا تمایلی برای مراجعه مجدد دارند؟ ▫️ببخشید! ایشان همه خونش را یک‌جا برای امر دیگری اهدا نمودند. 🔹 متوجه نمی‌شوم! ▫️ آقای به رسیده‌اند! 🔹 (چند ثانیه سکوت می‌کند و بعد با تعجب و لحنی حزین می‌گوید:) شده‌اند؟ خدای من! کجا؟ چطوری؟ ▫️ برای . برای امنیت کشور... 📝 به نقل از همسر مکرم شهید ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu