📘📘 🌺> 👈> 1. ابرا مهر ..... ادامه ⚖ابوحنیفه می گوید : مقصود ، و عفو او پرداخت تمام مهریه به زن است و اگر در ابتدای ، مهر او را پرداخته ، عفو به معنای باز پس نگرفتن مهر است . 🔸دلیل این این است که اولًا ظاهر * الّی بیده عقده النّکاح * کسی است‌که اختیار خود را دارد ، نه نکاح دیگران را ، و او کسی جز شوهر نیست ؛ ⚖ثانیا کسی جز ، حق بخشش مهرش را ندارد ؛ پس آیه را باید طوری معنا کنیم که با این حکم قطعی نباشد . 🔸امامیه و شافعیه گفته اند : مقصود از کسی که‌ زناشویی در دست او قرار دارد ، ولی زوجه است که در صورت وجود ، نصف مهر را ابراء می کند . ⚖دلیل آنان این است که اولا از در ابتدای آیه ( لا جناح علیکم ..... ) به صورت سخن به میان آمده و در این قسمت ، آیه به صورت فعل است و اگر مقصود ، شوهر بود ، آیه به صورت خطاب با او می گفت ؛ پس منظور ؛ ولیّ زوجه است ؛ 🔸ثانیا گره به دست شوهر نیست ؛ زیرا او پیش از ازدواج با زن ، بیگانه است و هیچ بر همسر آینده اش ندارد و پس از ازدواج هم‌نکاح حاصل شده و‌ حاصل ممتنع است؛ پس متظور از * الّذی بیده عقده النّکاح * ولیّ خواهد بود . ⚖در این که مصادیق کیانند ، برخی گفته اند : و جدّ پدری است . 🔸ابن ادریس می گوید : بر ابراء مهر برای در صورت مرگ.پدر است . برخی را نیز افزوده اند . ⚖بر پایه روایاتی در تفسیر خداوند ( او یعفوا الّذی بیده عقده النّکاح ..... ) چنین آمده است: ولیّ عبارت از ، برادر ، موصی الیه و کسی است که در زن نفوذ دارد . 👈 زن براى داشتن حقّ ابراء؛ عقل، بلوغ، حریّت و بودن است ؛ چه ولىّ او راضى به ابراء باشد یا نباشد؛ امّا در این‌که حق در ابراء با نبود شرایط پیش گفته در زن است یا این حق براى ولىّ است ، چه زن شرایط را داشته باشد یا نداشته باشد و چه راضی به باشد یا نه ، اختلاف است . ادامه دارد..... کانال 👇 @Targomeh